Hymnes van Haden en swing van Gillespie "Jringen geblazen op forth Sea Jazz Festival jazz TWEEMAAL POLITIEK EN JAZZ es -HA L ic/vtliz NST/RTV CeidócSouoant zaterdag 13 iuli 1991 pagina 11 FOTO'S: CORNÉ SPARIDAENS De dag begin met de CD's van gisteren: North Sea Jazz-nieuweling Vince Jo nes, gemist in de zaal, dan maar thuis. De Australiër die in eigen land voor sta dions met 50.000 schijnt te spelen en volgens de pu- bliciteitsdocumenten ook Europa zal gaan verove ren - een 'Australische te genhanger van Harry Connick' - valt tegen. Het klinkt aardig, 'middle of the i*oad'-werk, maar enig aanwezig jazz-temperament wordt op de CD gesmoord in wattige arrangementen. Van daag dus maar liever naar een •nieuweling 'live'; de zwarte Amerikaanse zangeres Rachel- Ie Ferrell en haar trio. De lan ge Rachelle blijkt een vocale wonderdoenster. Haar stem springt over twee octaven heen, de diepe noten blaast ze als een trombone in de micro foon, in de hoogte klinkt het als een soul'-variant op jode len Iets teveel vocale gymnas tiek en te weinig voordracht, maar het heeft een hoge zui verheidsgraad en theatraal is het zeker. De volle zaal be groet elke vocale escapade als de aria's van een prima donna. Verenigde Naties In de steeds weer sfeervolle tent van het Tuinpaviljoen tweemaal jazz en politiek. Diz- zie Gillespie heeft weer een nieuwe 'Verenigde Naties van de jazz' om zich heen ver- Ingrijpende bezuinigingen bij de BRT Idoor LIESBETH COOYMAN BRUSSEL De Belgi sche Radio en Televisie- Nederlandstalige Uitzen dingen (BRTN), die ook in een groot deel van Neder land via de kabel te ont vangen is, moet bezuini gen. Dat is op zich niet nieuw, want in het verleden werden meer dan eens besparingen aange kondigd. Els Witte, voorzitter van de raad van bestuur van de BRTN sprak echter onlangs over „rationalisaties tot op het bot". Het nieuwe omroepdecreet houdt voor de BRTN meer dan ooit onzekerheid in over de in komsten van de publieke om roep, door de koppeling van de overheidsbijdrage aan de in- 9komsten uit de kijk- en luis tergelden. Die inkomsten blij ven niet alleen beneden de verwachtingen maar zijn ook vrij laat bekend, zodat het voor de BRTN-programmama kers die op zeer lange ter mijn moeten werken bijna onmogelijk is om programma's te plannen. Op dit ogenblik bedraagt de bijdrage voor dit jaar 6,935 miljard Belgische francs (onge veer 350 miljoen gulden) ter wijl er voor volgend jaar ten minste 7,175 miljard nodig is om de geplande programma's te kunnen maken. Els Witte heeft dan ook de Vlaamse deelregering gevraagd naar oplossingen te zoeken voor de problemen die voortvloeien uit de nieuwe financieringsme thode voor de omroep. Ander zijds mogen de programma's op geen enkele manier de dupe worden van het steeds krappere budget waarmee moet worden gewerkt. Daar om wordt momenteel een vijf jarenplan uitgewerkt, waarbij zal worden getracht op alle mogelijke manieren te bezui nigen, zonder dat dit afbreuk doet aan de programma's. „Goedkoper produceren dan we nu al doen, zonder de kwa liteit aan te tasten, kan echt niet", aldus Els Witte. Geen krant ontvangen Bel tussen 18 00 en 20 00 uur, zaterdags tussen 14 00 en 18 00 uur. telefoonnr 070- 3950101 en uw krant wordt nabe- tent en kan zo met een laat di ner op de knieën de gedempte trompetklanken van Dizzy la ten overwaaien. Op zo'n mo ment is het handig als je een stoeltje bij je hebt. voor de rest is het een blok aan je been, dat met het uur zwaarder op de schouders drukt. Dizzy zelf is op dreef. Jammer dat die groep niet zo goed bij hem past Probleem met Miriam Makeba is een beetje dat ze een te grote knieval heeft ge maakt voor alle aandacht die ze in het Westen heeft gekre gen. Nog altijd een uitstekende zangeres, dat zal niemand ont kennen. maar de muziek is in middels te Westers om nog de schoonheid van Afrika bloot te leggen Wilder Bij The Blues Brothers in de Statenhal gaat het er wat wil der aan toe dan bij Makeba, maar ja, het is dan ook een feestbandje bij uitstek. Is de muziek van Dizzy, die slechts een paar passen verzet, vooral een innerlijk beleving, bij Lar ry Thurston van The Blues Brothers wordt er gedanst. En iedereen moet meedoen. Vraagt hij om de handjes om hoog, dan gaan de handjes om hoog en wordt het tijd om mee te zingen, dan klinkt een prachtig North Sea Jazz im provisatie-koor. En het aardi ge is dat iedereen zichzelf met applaus mag bedanken. Behal ve wat boogie komt er ook wat soppig werk langs. Tranen met tuiten, maar dan wel van de warmte. The Drifters lijken vooral in gehuurd om het verleden nieuw leven in te blazen en voldoen volledig aan dat ver- zo ^k. In een sterke geur van hasj laten ze de soul van jaren her in nummers als 'Stand By Me' herleven Artiesten Op het North Sea Jazz Festival treden de artiesten niet alleen op. maar zijn zij ook toeschou wer. En dat maakt het alle maal extra aardig, zeker als je favoriete musicus zomaar te gen je aanloopt, omdat hij ver diept in zijn programma-over zicht even niet oplet. Bij een popfestival van dit formaat zou dat ondenkbaar zijn. Zo spoedt Candy Dulfer, die later zelf in de Statenhal speelt, zich zo onopvallend mogelijk naar het Tuinpaviljoen om nog even naar Charlie Haden's Li beration Orchestra te gaan kij ken, maar wordt halverwege staande gehouden door twee fans. Amerikanen zijn wat dat betreft wat opzichtiger. Als ik mij (onopvallend) naar John Lee Hooker spoed, word ik halverwege die tocht plotse ling staande gehouden door een vrij gezette negerin in de meest afschuwelijk glitterjurk die ik ooit zag, terwijl ze vraagt: „denk je dat ik een ar tiest ben?' Mijn ongeïnteres seerde blik raakt binnen twee seconden zijn doel en daarom antwoordt ze in rap Ameri kaans: „Ik ben hier met de Garfield High School Band, echt een fantastische groep. We treden zaterdag en zondag hier op". Nou ja, het zal wel. Snarenplukker Even daarvoor heeft Charles Haden en zijn orkest meer in druk gemaakt, dan die nege rin. Hoewel hij het publiek een half uur laat wachten, maakt deze politieke snaren- plukker aan zijn staande bas dat verlies goed met een in drukwekkend concert. Terwijl Charles, die ooit bij Keith Jar- ret speelde, zich tijdens het spelen beweegt als de slinger van een klok rijgt hij avant- garde jazz en traditionele mu ziek naadloos aan elkaar. Zijn zangloze composities zijn voor al heel visueel. Het is filmmu ziek zonder beeld, waarbij je de plaatjes heel makkelijk zelf kunt invullen. John Lee Hoo ker neemt in de Statenhal weinig tijd om het publiek te laten stomen. Zijn doorleefde blues dampen binnen twee nummers. Maar misschien moet je eerst oud worden om het zó te kunnen spelen. Het wordt in elk geval heel snel duidelijk waarom Robert Cray zo'n fan van hem is. Albert Collins zingt met volle overgave. Cole achter de piano in de PWA-zaal ,e I Gillespie heeft weer een nieuwe 'Verenigde Naties van de jazz' om zich heen vergaard. J70-I lORTHSEd JVC Sea Jazz Festival met o.a. Kip in Big Band, Blues Brothers, Haden's Liberation Orches- John Lee Hooker. Nederlands igebouw, Den Haag. Gister- een groeiend aantal ?kers tijdens de twee- ag van het North Sea Festival neemt niet n de consumptie van hande etenswaar en verbruik van liters l Cik toe. Al snel blijkt het mededelingen- in het Nederlands i resgebouw veel te en gaan de wanden de zalen ietwat rond Nou ja, bij wijze van ;en dan. gaard Miriam Makeba, wier kleindochter een fijnzinnig zuiver Oosters klinkend lied zingt, met gevolg. De gebrui kelijke Latijnse invloeden bij Dizzie uitgebreid met Afri kaanse Percussionisten Gio vanni Hidalgo en Papa Kouya- te naast elkaar. Dizzie mag dan zelf zijn macht over de hoge noten wat kwijt zijn, zijn orkest 'swingt' volop, de atmosfeer is opperbest Zuid- Afrikaanse Miriam Makeba geeft een politiek tintje aan haar optreden: „Er zijn een hoop afschuwelijke dingen bij ons gebeurd, maar we moeten vergeven om zo aan een nieu we toekomst te kunnen bou wen" Applaus. Het concert van haar en Dizzie - samen staan ze alleen in de laatste twee stukken en laten er het begin van een dansje zien - mag dan geen eeuwigheids waarde hebben, het is ont spannen, door en door muzi kaal en de zachte Afrikaanse ritmes zijn ideaal om alle mui zenissen ie lichaam uit te wie gen. Na Dizzie en Miriam nogmaals politiek en jazz: Bassist Charlie Haden en zijn Liberation Mu sic Orchestra. Haden heeft zich met zijn muziek altijd po litiek opgesteld. Hij sprak zich in jaren geleden al uit tegen de oorlog in Vietnam, hij schreef een hymne voor het ANC (Af rican National Congress), hij houdt zich bezig met de onder drukking in Midden-Amerika. Carla Bley Zijn orkest (waarin modernis ten als trombonist Julian Priester en drummer Paul Mo- tian) richtte hij samen met de laatste en pianiste-componiste Carla Bley op Zij is weg maar speelt nog altijd een rol in het orkest door haar arrangemen ten. Haden begint met de ANC-hymne waarin over de gearrangeerde structuren 'vrije' solo's worden geblazen. Dan een stuk van zijn nieuwe album 'The Dream Keeper': brokstukken volksmuziek uit Venezuela klinken door stati ge patronen heen. Een derde stuk is opgedragen aan de zwarte Amerikaanse dichter Langston Hughes, aan Mal colm X en aan Martin Luther King. Dat klinkt opwindender dan het in feite is. Hadens Li beration Orchestra heeft wat zwaar zitvlees. Het speelt sfeervol uitgearrangeerde, wat intellectuele muziek om thuis nog eens de bril voor op te zet ten. maar in de concertzaal mist het pit en 'drive' Op weg naar deze regels bij de deur van het Congresgebouw nog even naar Jo Bohnsack geluisterd, de aanstekelijke Duitse pianist-zanger die dezer dagen alle bestaande boogie- woogie-records slaat. Afgelo pen woensdag speelde hij in de Haagse Bierkelder vier uur achtereen in z'n eentje, alle dagen van het North Sea is hij in de weer. Boogiënd, zingend, zwetend Ooit schreef hij als eerste muziekstudent in Duits land een scriptie over de ont- staangeschiedenis van de boogie-woogie. Na het North Sea zal Jo geen hand meer op papier kunnen krijgen. al is het misschien wat t om van de ene zaal de andere te komen en n die veelal vriendelijke leidsmensen van de or- tie helaas de deur geslo- ouden omdat de zaal ge- vol zit, zoals bij het ui- nnemend spelende Shir- orn Trio, voor de muzi- is het een genot die :ee te mogen aan wen. vooral als je in de ihal of het Tuinpaviljoen oeg m de avond is het rbeeld dringen geblazen zzy Gillespie en Miriam ia Een deel van het pu- verkiest de lichte avond hoven de hitte van de I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 11