Lama heeft 'dubbel gevoel' bij expositie over boeddhisme Alle burgers hebben recht op onderwijs COMMENTAAR Vaticaan: trap niet ii val imperialisme vair voorbehoedmiddel^ £cidóc(3ou4a/nt GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CcidócSomxvnt VRIJDAG 12 JULI 1991 PA< Amerikaanse kerken niet blij met afschaffing sancties Zuid-Afrika WASHINGTON In de Verenigde Staten hebben lei ders van christelijke en islamitische groeperingen in een gezamenlijke verklaring het Amerikaanse besluit veroor deeld om de sancties tegen Zuid-Afrika op te heffen. Het is voor het eerst dat de Amerikaanse kerkelijke leiders zich gezamenlijk hebben uitgesproken. De Amerikaanse religieuze groeperingen vormden in de VS de voorhoede in de strijd tegen de discriminerende apartheidspolitiek in Zuid-Afrika. Ze verleenden morele en financiële steun aan de anti-apartheidsstrijd via de Zuidafrikaanse Raad van Kerken. Volgens de kerkelijke leiders heeft Bush klakkeloos de visie van de Zuidafrikaanse regering geaccepteerd over het bereiken van de vijf voorwaarden die Washington had gesteld voor opheffing van het handelsembargo, waaronder het vrijlaten van alle zwarte politieke gevan genen. Volgens het ANC in Zuid-Afrika is nog niet aan al deze voorwaarden voldaan. Met hoe minder ik tevreden ben, hoe meer ik heb Marcel van de Velde Reorganisatie bij Wereldraad Kerken GENEVE De Wereldraad van Kerken in Genève heeft een ingrijpende reorganisatie voorgesteld. De raad gaat zijn activitei ten onderbrengen in vier afdelingen een meer dan voorheen en hoopt daardoor effectiever en goedkoper te kunnen wer ken. Nieuw is de afdeling voor 'gerechtigheid, vrede en schepping' eerder een onderdeel van de 'unit' 'Gerechtigheid en dienst' Ook met andere programma's is geschoven, waardoor verder de afdelingen 'Eenheid en vernieuwing', 'Zending, educatie en ge tuigenis' en 'Delen en dienst' zijn ontstaan. Het centraal comité van de Wereldraad zal zich in september buigen over het voorstel dat verder voorziet in een belangrijke rol voor het secretariaat-generaal. Tot zijn takenpakket behoren onder meer financiën en organisatie en oecumenische en inter religieuze betrekkingen. Tijdens de algemene vergadering in Canberra (februari 1991) bleek dat het aantal stafleden van de in financiële nood verke rende Wereldraad moet worden teruggebracht van 340 tot 270 Komend jaar moet minstens 20 procent bezuinigd worden op een begroting van ongeveer 60 miljoen gulden. Hongaars parlement steunt teruggave kerkgebouwen BUDAPEST Het Hongaarse parle ment heeft woensdag ingestemd met de teruggave aan de kerken van ge bouwen die sinds 1948 door de commu nistische regering in beslag zijn geno men. Een wetsvoorstel, dat de terugga ve regelt en dat was ingediend door de christen-democraten, werd aanvaard met 194 tegen 95 stemmen bij 23 ont houdingen. De tegenstemmers zaten bij de liberale en socialistische (ex- communistische) partijen. Volgens de wet moeten binnen tien jaar alle onroerende goederen die de kerken en godsdienstige gemeenschap pen op het moment van hun inbeslag neming voor culturele, educatieve en sociale doeleinden gebruikten voor namelijk kloosters, scholen en zieken huizen worden teruggegeven. Gijsen laat bezwaren tegen deelneming aan LPO varen UTRECHT Bisschop dr. J. Gijsen van Roer mond heeft zijn bezwaren tegen een afvaardiging van de Pastorale Raad (DPR) van zijn bisdom naar het Landelijk Pasto raal Overleg (LPO) laten varen. Dat meldt '1-2-1', het officiële orgaan van de Nederlandse RK Kerk. Of een delegatie van het bis dom daadwerkelijk deelneemt, is echter een zaak van de DPR, heeft mgr. Gijsen in een gesprek met dr. J. van Laar hoven, voorzitter van de agen dacommissie van het LPO, meegedeeld. Mgr. Gijsen en zijn hulpbis schop A. Castermans zullen de bijeenkomsten van het LPO blijven mijden. Het is de be doeling dat een van de vicaris sen, aan wie bisschop Gijsen vorig jaar het grootste deel van zijn bevoegdheden als bis schop heeft overgedragen, hen zal vertegenwoordigen. Het bisdom Roermond houdt zich sinds 1984 afzijdig van het LPO. In dat jaar liet mgr. Gij sen weten deelneming „niet opportuun" te vinden Bij de zittingen na 1984 is telkens weer gepleit voor deelneming van het bisdom Roermond. De veranderde houding van bisschop Gijsen komt niet ge heel als een verrassing. Kardi naal Simonis meldde bij de laatste LPO-zitting in maart dit jaar dat bisschop Gijsen zich „fundamenteel" bezon op de kwestie. Vooral de goede berichten van zijn collega's over de sfeer en werking van het LPO hadden de Roer- mondse bisschop aan het den ken gezet. Van een afvaardiging uit het bisdom Roermond kan pas op zijn vroegst in 1993 sprake zijn. Eerst moet het huidige LPO over 'geloofsverdieping in deze tijd' worden afgerond. Dat zal waarschijnlijk eind 1992 het geval zijn. De bis schoppen hebben besloten het LPO daarna voort te zetten. Acht Mei Beweging krijgt nul op rekest bij Wereldraad GENEVE De Wereldraad van Kerken kan niet ingaan op het verzoek van de Acht Mei Beweging (AMB) om zijn rooms-katholieke gespreks partners ook buiten het Vati- caan te zoeken. Dit heeft se cretaris-generaal Emilio Ca stro aan de vernieuwingsbe weging laten weten. „Ik weet dat voor vele rooms- katholieke vrienden Rome en het gezag van de paus ter dis cussie staan. Maar wij als We reldraad van Kerken moeten werken met de kerken zoals zij zijn. Wij moeten niet de verdeeldheid binnen de ker ken bevorderen", schrijft Ca stro, die de spanning tussen groeperingen in de RK Kerk en de kerkelijke autoriteiten een „interne aangelegenheid" noemt. De AMB had in Genève ge protesteerd tegen de achter stelling van vele bewegingen die geen kerkelijke goedkeu ring hebben. De Wereldraad beschouwt de Vaticaanse raad voor de eenheid onder christe nen als zijn rk gesprekspart ner. De RK Kerk is zelf geen lid van de Wereldraad. De AMB had gereageerd op een oproep van de Ameri kaanse theologe Rosemary Ruether, die de kwestie bij vernieuwingsbewegingen in de Verenigde Staten, Engeland en Nederland aanhangig heeft gemaakt. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen door de generale synode tot predikant voor buitengewone werkzaamheden (studieleider aan de Theologische Hogeschool vanwege de Gereformeerde Bond te Ede) C. den Boer te Bilthoven; te Katwijk aan Zee W.J. Gorissen te Voorhuizen; te Katwijk aan Zee Dr. E.S. Klein Kra nenburg te Nijverdal. Toegelaten tot de evangeliebediening B.J. Veldhorst, H. Elconiusstraat 71, 3553 VB Utrecht, tel. 030-443428. Toegelaten tot de evangeliebediening en beroep baar A.R. van der Deijl, Livingstone- laan 577, 3526 HL Utrecht, tel. 030- 871245; C.C.J. van der Dussen, Bronsmos 10, 2914 AC Nieuwerkerk aan den IJssel. tel. 01803-14877, M A F. Westermann, Vletweide 186, 3981 ZR Bunnik, tel. 03405-64457. TENTOONSTELLNG OVER RELIGIEUZE BELEVING LEIDEN Een 'dubbel gevoel'. Dat karakteriseert het gemoed van de lama (boeddhistische leider) Dagy'ab Kyabgön Rinpo- che bij de tentoonstelling 'Op weg. Religieuze bele ving in Tibet, Korea en Japan', die deze week werd geoepend in het Rijksmuseum voor Vol kenkunde in Japan. De lama, volgens zeggen een reincarnatie van een zeer belangrijke boeddhisti sche leider, was betrok ken bij die opening omdat hij een Tibetaans ope ningsritueel verrichtte. Het 'dubbele gevoel' zit hem erin dat er allerlei voorwer pen, beelden en foto's zijn op gesteld buiten de ruimte waar ze horen, namelijk een kloos ter of een andere gewijde plaats. De museumbezoekers komen al die dingen bekijken, zegt de lama, zonder de beho rende spirituele houding te hebben waaruit al die voor werpen en afbeeldingen voort komen. Dat is jammer. Aan de andere kant is de lama blij dat de tentoonstelling er is. Want dank zij al die voorwer pen en foto's uit Tibet raken veel mensen op de hoogte van het religieuze leven van de Ti betaanse boeddhisten en dat feit kan alleen maar een bij drage zijn aan het behoud van dat religieuze leven. Zoals be kend staat de Tibetaanse leef wereld (godsdienst, cultuur etc.) al ruim veertig jaar onder zware Chinese druk. Sinds de bezetting van Tibet in 1959 wordt stelselmatig geprobeerd het Tibetaans-eigene te ver nietigen; van brute vernielin gen aan kloosters en heilig dommen tot en met subtiele machtsuitoefening. Ooit waren er 6400 kloosters, nu zijn het er nog slechts een stuk of twintig... Hoe meer mensen bekend zijn met het unieke karakter van de Tibetaanse, hoe groter de kansen zijn om China te bewe gen de Tibetaanse cultuur te laten voortbestaan. Daarom is de lama aan de andere kant blij met de tentoonstelling in Leiden. zijn al die jaren goed bewaard gebleven, beter dan de meeste prenten uit die tijd die in Ja pan zijn gebleven. Materialistisch De lama Dagyab zei desge vraagd niet verbaasd te zijn over de betrekkelijk grote be langstelling van mensen in het westen voor het (Tibetaans) boeddhisme. De mens in het westen, ook de christelijke mens, is te eenzijdig materia listisch ingesteld, vindt hij, en de mensen merken nu dat deze weg niet de juiste is. Een voorbeeld van de materialisti- sche samenleving vindt hij de enorme keuze die mensen hebben bij het kopen van din gen. Een fototoestel bijvoor beeld is er in vele tientallen, wellicht honderden uitvoerin gen te koop. Waarom toch? Het gaat toch alleen maar om het maken van een foto; dat rechtvaardigt toch niet het aanbod? Het oudste deel van het Shalu-klooster, daterend uit 1040. Klooster Een interessant deel van de tentoonstelling is gewijd aan foto's van de Amerikaanse fo tografe Brynn Bruijn (1943). Ze maakte als eprste in de we reld foto's in een klooster in het zuiden van Tibet, het Sha lu-klooster. In de elfde eeuw werd het gebouw gesticht en in de veertiende eeuw bereik te de kloostergemeenschap haar hoogtepunt: 3800 monni ken. Nu is het aantal op twee handen te tellen. Het klooster is zo interessant omdat grote delen in de oor spronkelijke staat verkeert. Bovendien is aan de goed be waard gebleven fresco's goed zichtbaar hoe het klooster enerzijds kruispunt was van diverse stromingen in het boeddhisme (Noordindiase, Nepalese en Chinese invloe den) en hoe het klooster an derzijds een centrum was met een verstrekkende uitstraling. In 1987 werden de opnamen gemaakt; Brynn Bruijn maak te deel uit van een expeditie naar het klooster en via de be middeling van onder andere de Daila Lama kreeg het klei ne gezelschap toegang tot het kloostercomplex De resultaten van het fotogra feren zijn bijzonder impone rend, temeer omdat een deel van de opnamen op werkelijke grootte zijn afgedrukt. Daar door ontstaat een realistisch beeld van delen van het kloos ter. Dat effect wordt versterkt door de aanwezigheid van al lerlei voorwerpen uit het le- FOTO: BRYNN BRUIJN ven van Tibetanen. Voor een flink deel zijn die stukken ei gendom van het museum. Veel eigen museumbezit ligt ten grondslag aan de Japanse afdeling van de expositie. De grondlegger van het Leids mu seum, de negentiende eeuwse arts Von Siebold, verzamelde tijdens zijn verblijf in Japan onder meer veel prenten. Die collectie kwam via een schen king aan koning Willem I in koninklijk bezit en vormde la ter mede de basis van het Rijksmuseum voor Volken kunde. De samenstelling van die collectie en de conditie is zeer bijzonder, aldus drs. Roe lof Munneke van het Von Siebold was een systema tisch verzamelaar en had ver stand van zaken. De prenten Het boeddhisme biedt een evenwichtig samenspel van het stoffelijke en het geestelij ke, vindt hij. Mensen herken nen dat en daarom staat het boeddhisme in de belangstel ling. Van boeddhistische zijde is overigens absoluut geen sprake van 'zendingsdrang'. Iedereen die belangstelling heeft, is hartelijk welkom, maar bekeringsdrift is het boeddhisme vreemd. Het christendom is er niet ge slaagd, aldus de lama, het evenwicht tussen het stoffelij ke en het geestelijke te vin den; de christenen zijn doorge slagen naar de materialistische kant. „De problemen zitten niet in de christelijke leer, maar in de christenen Die zijn niet in staat gebleken de bood schap van Jezus in hun leven evenwichtig werkzaam te la ten zijn. Dat geldt zowel de 'gewone' christen als de hoog- geplaatsten; van paus tot syno devoorzitter". Meteen voegt hij er bijna verontschuldigend aan toe, „ook boeddhisten komen niet altijd toe aan het evenwicht zoals dat in het boeddhisme wordt voorge staan". De expositie 'Op weg' Reli gieuze beleving in Tibet, Ko rea en Japan is tot en met 5 januari in het Rijksmuseum voor Volkenkunde, Steen straat 1 in Leiden. Tel.: 071- 211824. Met de regelmaat van de klok lijkt het onderwerp terug te keren in de on- derwijsdiscussies: de vraag of de gemeente alle uitga ven die zij doet voor de exploitatie van het open baar onderwijs, ook moet blijven doorberekenen naar het bijzonder onder wijs. Of, te versimpeld; als op een openbare school een ruit sneuvelt, moet dan de bijzondere school het geld daarvoor ook meteen uitbetaald krijgen. De problematiek kwam on langs in de Tweede Kamer weer aan de orde, toen daar werd gesproken over de enor me tekorten waar staatssecre taris Wallage mee te kampen heeft waar het onder meer de exploitatiekosten van het ba sisonderwijs betreft. Het leek me goed om eens enige aan dacht te besteden aan de ach tergrond van deze discussie. Maar eerst de versimpeling nog even recht gezet. Het komt natuurlijk even vaak voor dat op een bijzondere school een ruit sneuvelt, ter wijl die op de openbare school heel bleef en er op de bijzon dere school wel een reparatie betaald moet worden. En ver der: als die doorberekening de staatssecretaris zoveel extra kost zou hij ook nog eens kun nen nagaan, waarom dat open baar onderwijs toch altijd nog zoveel duurder is dan het bij zonder onderwijs... Maar genoeg actualiteit. Ik wil nu graag terug naar het verle den, vooral om aan te geven dat het hier om een zaak gaat die heel wat fundamenteler is dan menig korte-termijnden- ker tegenwoordig lijkt te ne men. Een stukje geschiedenis dus. Geschiedenis Tot 1889 was het in ons land zo, dat alleen het openbaar on derwijs volledig door de over heid werd betaald. Het bijzon der onderwijs was dan wel vrij, maar draaide ook zelf voor alle kosten op. In 1889 kwam de Schoolwet van Mackay (de eerste A.R.- premier van ons land) waar door het bijzonder onderwijs ongeveer een derde van de kosten vergoed kreeg. Sommi gen vonden dat aanvankelijk wel goed zo, want de overheid liet het bijzonder onderwijs daarbij behoorlijk vrij. De voorstanders van christelijk onderwijs waren erg bang dat meer subsidie een steeds ster kere greep van de overheid op dat onderwijs zou betekenen. De tegenstanders van meer subsidie voor het bijzonder on derwijs vond men vooral in de kring van de liberalen. Aan vankelijk ook bij de socialis ten, maar die veranderden van mening na de bekende Gro ninger Schoolmotie van 1902, waarbij men, simpel gezegd, „de christelijke arbeider zijn eigen school niet wilde ont houden." De vrije keus tussen openbaar en bijzonder onder wijs mocht niet door geldelijke omstandigheden worden be lemmerd. Mede onder invloed van deze ontwikkeling bij de SDAP en met een opmerkelijke sterke steun van hun leider Troelstra (die een van de vooraanstaan de leden van de desbetreffen de staatscommissie was) is er zo na jaren van schoolstrijd een 2eer goed uitgekiend com promis ontstaan. Dat destijds met op één na algemene stem men door de Tweede Kamer is aanvaard. Een zeer brede con sensus dus, van grote beteke nis voor onze samenleving. Ook nu nog. Men sprak te recht van de Pacificatie. Het een en ander werd in 1917 in de Grondwet vastgelegd. Dezelfde formulering staat er nog steeds in, nu in artikel 23, en zij luidt: Het bijzonder alge meen vormend onderwijs, dat aan de bij de wet te stellen voorwaarden voldoet, wordt naar dezelfde maatstaf als het openbaar onderwijs uit de openbare kas bekostigd. Gelijkstelling „Naar dezelfde maatstaf", daar gaat het om. Financiële gelijk stelling wordt het ook ge noemd. En dat is de basis van die doorberekening waar dan af en toe weer over wordt ge discussieerd. Het gaat daarbij om rechtsgelijkheid tussen openbaar en bijzonder onder wijs en het is dus meer dan een stokpaardje van belangen behartigers, zoals wel eens wordt gesuggereerd. Je zou ook kunnen zeggen: al die ouders betalen belasting, dus hebben ze recht op een zelfde bedrag voor het onder wijs aan hun kinderen. Men wilde destijds het openbaar en het bijzonder onderwijs gelijke bestaans- en ontwikkelingsmo gelijkheden geven, ter voorko ming van „min zuivere con currentie." Als achtergrond werd daarbij onder meer gezien: 1. Dat het de roeping van de moderne staat is zorg te dra gen voor de geestelijke ont wikkeling van al zijn burgers. 2. dat het geven van onderwijs vrij is. Aan het tweede punt ontlenen de burgers het recht om zelf scholen op te richten (dat zijn bijzondere scholen), die inge volge de Grondwet worden gesubsidieerd mits men aan bepaalde voorwaarden vol doet. Als dat het geval is, dan zou het een heel merkwaardige zaak zijn wanneer zo'n over heid daarna zou zeggen: wij stellen voorwaarden, daar moet je aan voldoen, daar zijn wij ook verantwoordelijk voor, (zie punt 1 hierboven) maar je moet het voor een deel zelf maar betalen. Wil of kun je dat niet, dan moet je je kind maar naar een openbare school sturen. Dat zou een schrijnende rechtsongelijkheid betekenen. Wanneer er dan toch af en toe (vooral bij VVD en PvdA) weer stemmen opgaan om die rechts-gelijkheid te doorbre ken, zou dan toch de achter grond bij hen zijn: och, wat maakt het uit, je kunt je kind toch even goed naar een open bare school sturen? Zulk denken is: a. een misken ning van de geestelijke dwang die dat voor ouders zou kun nen betekenen, dus een daad van grote onverdraagzaam heid, b. het miskennen van de rechten van de ouders en c. opzeggen van een jaren gele den zo unaniem gesloten vrede in onze samenleving. Niemand die even los is van de korte termijn en de enge belangenbehartiging, zal dit willen. De botte bijl WIE weieens een aflevering heeft gezien van De KI je onvolprezen televisieprogramma van de VARA over schil tussen de 'Haagse' en de 'werkelijke' werkelijkl de richtlijn van de regering over een hardere aanjtir onwillige werklozen met grote instemming hebben Als het ligt aan minister De Vries en staatssecret; Veld van sociale zaken en werkgelegenheid zal het v en onmogelijk worden jarenlang werk te weigeren en ters volledige sociale uitkering op te strijken en daarnaasèni er wat bij te klussen. Uit De Kloof bleek dat met nanPlfr grote steden velen hun 'beroep' maken van het v F* zijn, als gevolg waarvan het bijvoorbeeld onmogelij Amsterdamse werklozen ertoe te bewegen een baani vaarden in de bloemenkassen van Aalsmeer. Terech regering paal en perk wil stellen aan deze praktijke MlNDER lof verdient het voornemen van de minip staatssecretaris om het begrip 'passende arbeid' voor zen zozeer te verruimen dat het vrijwel inhoudloos: Als de arbeidsbureaus, bedrijfsverenigingen en socia^f sten de richtlijn van De Vries en Ter Veld strikt gaan) ren, zijn werklozen straks in feite vogelvrij, meent dpi De vakcentrale heeft gelijk. Men moet zich eens voer'' wat het betekent voor een 50-jarige bouwkundige op veau, die plotseling buiten zijn schuld zijn baan verl uiteindelijk gedwongen te kunnen worden op een b ongeschoold sjouwerswerk te verrichten of bollen g pellen in Noord-Holland. Op dit punt zwaaien de be windslieden van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met de botte bijl. De FNV heeft alle gelijk van de we'ors zij stelt dat ook werklozen individuen zijn en er dus hebben als zodanig bejegend te worden. Bij het beoj,^ van een werkloze dient ook gekeken te worden mands leeftijd en arbeidsverleden. In die opzet zulipns' 'beroepswerklozen' onmiddellijk door de mand valleier^ ird' "de >he db VATICAANSTAD De president van de pauselij ke raad voor het gezin, de Colombiaanse kardinaal Alfonso Lopez Trujillo, heeft naar aanleiding van de wereldbevolkingsdag van de Verenigde Naties gewaarschuwd voor over drijving van het bevol kingsvraagstuk. Volgens de kardinaal is het erg gemakkelijk de overbevol king te overdrijven om zo voorbehoedmiddelen, sterilisa tie en abortus te rechtvaardi gen. Dit 'imperialisme' moet worden vervangen door een echte economische ontwikke ling en rechtvaardigheid voor de gezinnen. Lopez Trujillo herinnerde er aan dat paus Johannes Paulus ake II in zijn sociale enc/de heeft gehekeld. Volg paus baseren deze canlaar zich op zowel een mis visie op het bevolking'1 stuk als een klimaat vae b luut gebrek aan respei de vrijheid om zelf te b)in( van de betrokken oudeove elir De ouders worden volgin pez Trujillo vaak onder £e( aan ondraaglijke preircje zich aan te passen „nieuwe vormen van drukking". De kardin; geleek deze druk n „chemische oorlog", om| als bij zo'n oorlog he van miljoenen onsc mensen wordt vergiftil"!* hoop dat de onheilsp naar de paus luisterenjQj^ zien van hun profetieën leen maar aanvallen op^ ven en tegen het gezin z< rechtvaardigen". leic Westerpers bv (behorende tot Sijthoff Pers bv). Apothekersdijk 34, Leiden. 071 - 122 244. 071 - 134 941 Postbus 11, 2300 AA Leiden. Uitgave; Kantoor: Telefoon: Hoofdkantoor. Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. Telefax 070 - 3906 717. Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur: G.-J. Onvlee. >aai jng tijc h n ge d \V t directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. 4 046 Of 071 - 144 047): R. Kleijn (chi n Herpen (chef). F. Buurn leF; i. (tel 071 - 144 049): I Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van l E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. m n Iko Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): K. van Wees (chef), G. Ansems, B. JansmeP^ H. Plët. 2 d ure Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs P. van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis. S. Pieterse. Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A. de Bruijn, W. Diekstra, L.Li" B Hermans. J. Hofmeester, C. de Kier, H Nieuwmans, H Schneider. «ev, Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt v - freelance-medewerkers er - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst v redactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten ir en Belgie. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swier 3S i M. van de Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), j leveld. D. Hofland. P. Koopman en D. van Rietschoten. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag), drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs H. Botje (Tunis), A. Courant (Athd/ef 1 R Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A. Heering 8 van Huët (Parijs). M. de Koninck (Washington). H. Kuitert (Nieuw Delf F Lindenkamp (Sao Paulo). R. Simons (Londen), drs R. Vunderink (Mof W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgrfiér F. Wljnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve hela en publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Ven ster: M. de Cocq. 08.30 tot 17.00 u i 18.00 tot 19.00 uur, op z 25,70 76,60 294,30 >PI 'VSPf pi t/t? lol 15.00 i Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal i a.eu i per jaar 299,30 k Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties yM Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 390 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2