{at Adderley: terug in de tijd Sea Jazz zet licht op tiener en bejaardenhuis Robert Cray: „Spelen op het North Sea Jazz is een eer" QeidóaOowumt in Basinger zingt beter Verbijsterende mislukking -[ST/RTV VRIJDAG 12 JULI 1991 PAGINA 13 HOT TO HANDLE' DIO:'Too hot to handle' met Kim Basinger en Alec Baldwin. Regie: verhalen hadden al duidelijk gemaakt dat 'Too hot to in moeilijkheden was. De acteurs Kim Basinger en Alec gingen hun filmliefde ook in de praktijk brengen, ver- voortdurend naar hun kleedkamers, wilden de camera- vangen en kregen ruzie met scenarioschrijver Neil Si- t budget steeg er door van vijftien tot vijfentwintig mil 'Too hot to handle' (re-make van een film met Jane uit 1959) is een dun verhaaltje over een vlinderachti- rR clubzangeres die trouwt met een miljonair-playboy. Het 0 vindt onder bedreiging met een pistool plaats, wordt '3' erd, maar het tweetal blijft tot elkaar aangetrokken. d€i en trouwen zijn schering en inslag. Kim Basingers bes- staat op de geluidsband, waar ze met verve Michelle (The fabulous Baker boys) als zangeres concurrentie Stan Getz is te horen in een van z'n laatste studio-op- EUROCINEMA ALPHEN LIDO/STU- DO LEIDEN: 'Hudson Hawk' met Bruce Willis, Danny Aiello en Andie McDowell. Regie: Michael Lehman. "HUDSON HAWK' 'Hudson Hawk' geeft je voort durend een gevoel van verbij stering: hoe kan je zoveel geld en talent tegen het witte doek aansmijten en er zo bar weinig mee bereiken? Bruce Willis speelt de meester dief en geveltoerist Eddie Hawkins, beter bekend als Hudson Hawk, die na tien jaar gevangenis vrijkomt en met een onder druk wordt gezet om opnieuw het dievenpad op te gaan. Nu in opdracht van een rijk en waanzinnig echt paar dat de wereldmaatschap pij wil veroveren via door Le onardo da Vinei ooit verwekte krachten. Hawk moet drie ob jecten van de hand van Re- naissance-meester stelen: het model van een paard dat be kend staat als de Sforza, da Vinci's schetsboek de Codex genaamd en zijn model van de voorloper van de helicopter. Hebben ze eenmaal die drie zaken, dan hebben ze ook de mgoelijkheid om als moderne alchemisten goud te maken. Én die wereldheerschappij. Het is Spielberg-materiaal in wording, dat onderweg echter in elkaar zakt als een pudding. Het gegeven is van de ster Bruce Willis zelf die de leukste thuis speelt en er zogenaamde 'wise cracks' uitgooit die je kippevel van ellende bezor gen. Scenarioschrijvers Steven de Souza en Daniel Waters lij ken gillend van plezier de ene onwaarschijnlijkheid op de an dere gestapeld te hebben, laten het verhaal stuiteren en sprin gen, parodiëren James Bond en houden brokken over. Hal verwege weet je al niet meer wét er waar aan de hand is, al leen dat er een verknipte CIA- agent bezig is (James Coburn die z'n grote gebit blootlacht) en een agente van het Vati- caan (Andie MacDowell). Je weet alleen dat het walgelijk vulgair is, voortdurend de plank misslaat en dat je met wat al dat visuele geweld ge kost heeft een hele hoop moois had kunnen doen. 'TEENAGE MUTANT NINJA TURTLES 2' Turtles doen iets voor het milieu LIDO/STUDIO:: 'Teenage Mutant Ninja Turtle 2: The Secret of Ooze*. Met Paige Turco en David Warner. Regie: Michael Pressman. Het gebeuren rond de 'Teenage Mutant Ninja Turtles' heeft meer van een oefening in marketing dan van film. Eerst was er de strip, toen de tv-tekenfilm en zo'n 650 Turtle-produkten: T-shirts, een Nintendo-spel, speelgoed, potloden en vlakgomme- tjes, noem maar op. Geen filmstudio wilde destijds aan de speel film-versie, maar het werd wel de meest succesvolle onafhanke lijke produktie ooit gemaakt (135 miljoen dollar in Amerika al leen). Dus moest nummer 2 er van komen. Het meest positieve dat er over te zeggen valt is dat het iets minder agressief van toon is dan nummer 1 en dat het (een beetje) om het milieu gaat. Verder is het weer evenveel Ninja-gevechten en pizza-gevreet van de schildpadden Michelangelo, Donatello, Raphael en Leo nardo. David Warner is nieuw in het verhaal als een weten- schapper-in-moeilijkheden. Het échte werk komt weer uit de stal van wijlen Jim Hensons 'Creature Shop', waar men de 'turt les' ieder z'n eigen bewegingspatroon en 'karakter' gaf. BJ. Robert Cray (links) slaat enthousiast zijn handen op de schouders van John Lee Hooker. Hij over handigde hem gisteravond een gouden plaat voor Hookers album 'The Healer'waarvan 500.000 exemplaren zijn verkocht. McGriff op het hammond-or gel zijn parels op de North Sea Jazz-kroon. Toch zal menigeen zich het kwartet herinneren als een uiterst blijmoedig vier tal. Hoewel de zanger zijn hart uitstort en op passionele wijze de ellende beschrijft die zijn liefdesleven kenmerkt, heb ben die teksten toch iets zon nigs. Misschien komt het door het weer, misschien door de muziek. Die echte tranentrek kers zijn er wel bij Robert Cray. Deze Amerikaanse blueszanger laat zijn gitaar janken als een ontroostbaar kind terwijl hij zijn herkenba re en soepele stemgeluid om de noten buigt. Topvorm Hartverscheurende blues vul len de goed bezette hal, waar maar weinig mensen kunnen blijven stilstaan. Maar de groep is dan ook in topvorm, The Memphis Horns klinken hoekig en strak en de soli die Cray en gitarist Tim Kaihatsu afleveren zijn heel gevoelig. Tijd voor een eerste drankje om het zweet van de laatste zonnestralen weg te spoelen. Dat blijkt wat moeilijk als nog precies vijfendertig cent in mijn broekzak rest. Dus waren gisteravond vage kennissen, vrienden en mensen wiens ge zicht maar enigszins bekend leek, plotseling mijn beste vrienden. En dan blijkt dat je van zo'n luttel bedrag gemak- Acket bedankt, namens al die stu die zich (helaas) kunnen ver- wel met hebben kun- van alles in afspeelde. En niet niks. Mis was het voor de jazz-liefhebber niet >solute neusje van de maar het kwam in de buurt, programma met Metheny Group, Cray Band, Hancock-Way- Quartet en die blaaspartijen van of Power. in de avond lijkt het scheidingswand tus- en straat helemaal niet Eén jongen gaat in elk op in het snelle vin van gitarist Pat Me- zich al dansend maakt van afspeelt en zichzelf) op de witte waarvoor hij staat pro- Nou ja, met een beetje moet dat lukken. Pat Metheny, die concert ziek afdruipt, zo als het Jimmy Quartet. Vooral de toetsenpartijen van Lighthouse Alle Stars liet het publiek weer genieten van Westcoast jazz. foto's: sacha pieterse kelijk kunt drinken, zelfs nog geld overhoudt. In een behoorlijk lege PWA- zaal speelt Benny Carter's Swing America. Hoewel ge voelig is het net alsof het be jaardenhuis op het podium staat. En daarmee vormen deze oudjes een schril contrast (ook muzikaal) met het Art Porter Quartet. Wijzend op zijn bassist laat Porter een en thousiaste menigte weten: „We hebben aan zijn moeder moeten vragen of hij met ons mee mocht. Deze tiener heeft namelijk net school-examen gedaan". Opgewonden Art Porter blijkt een opgewon den standje te zijn, die z'n hele lichaam continu op de muziek laat meebewegen. Hij blaast zichzelf in het zweet, terwijl zijn musici met hun felle spel bijna letterlijk het hout uit de vloer spelen. Hoe bedoel je rit misch? Dat is bij Marva Wright en haar octet even an ders. Zij kiest voor dampende blues die ze weliswaar door leefd zingt, maar die nauwe lijks opvallen omdat ieders aandacht uitgaat naar wat ze aan heeft. Ze heeft veel weg van een glitterkoningin die te dik is om echt sexy te zijn, maar ondertussen toch heup wiegend pogingen onderneemt om met haar te grote zakdoek het zweet van een mannen- hoofd te deppen. The Gloria Gaynor Experien ce blijkt om half twaalf 's nachts een echte ervaring te zijn. Terwijl Den Haag voor de tweede keer sinds korte tijd wordt getrakteerd op een fikse omweersbui verdeelt Gaynor, die nog altijd over een dijk van een stem beschikt, haar tijd tussen preken en zingen. „Hij komt al zijn beloftes na" en „hij is het antwoord op alle problemen", laat ze een bom vol Tuinpaviljoen weten, draagt de ballade 'My precious one' op aan Jezus en krijgt de zaal zover het nummer 'Amen' met haar mee te zingen. Het optreden, waarbij het achter grondkoortje opvallend lekker zingt, staat als een huis. In de Statenhal zijn dan inmiddels "Herbie Hancock, Wayne Shor ter, Stanley Clarke en Omar Hakim aangetreden om voor een hoogtepunt uit de eerste dag North Sea Jazz Festival te zorgen. Als Den Haag nog op gewarmd moest worden, dan gebeurt dat met dit viertal. Elke toon, elke contradictie in samenspel klinkt zo warm, zo vrij en tegelijkertijd zo bestu deert dat een volmaakt con cert binnen handbereik ligt. Het wordt een explosie van gevoel, waar even later de To wer Of Power ondanks de hoge kwaliteit, niet bij in de buurt kan komen. Nat Adderley speelt jazz uit de jaren vijftig en zestig, alsof er niets gebeurd is. streken. Er is nog niet zo'n druk op de ketel. Hoewel, de trap op naar boven en je komt in een stamp- en stampvolle Rembrandtzaal waar het Nat Adderley Quintet speelt. Wéér een aantal helden uit de tijd dat jij je eerste langspelers kocht: Adderley zelf (60), de trompet spelende broer van de onvergetelijke Cannonball Ad derley. Bassist Walter Booker, drummer Jimmy Cobb, elk een paar jaar ouder. Op hoe veel platen heb je ze niet staan? Het concert wordt een reis terug in de tijd. Niet nos talgisch, niet sentimenteel. Maar gewoon: alsof er niets gebeurd is. Dit is de jazz van de jaren vijftig, zestig. De im provisaties zijn vrijer, er zitten meer scherpe kantjes aan, maar het swingt, is inventief, heeft 'soul' en lawines van energie. Adderley heeft een jongere saxofonist, Vincent Herring. Herrig weet wat 'op het publiek spelen' is, en bouwt de spanning in zijn so lo's op tot bijna ontoelaatbaar voltage. „Dit was 'Almost al ways', een prachtig nummer van Herring zelf" vertelt Ad derley. „Maar het volgende nummer is nog prachtiger, want dat is van mij. Ik heb er de beste herinneringen aan, want het heeft me 't meeste geld opgebracht". Het wordt 'Worksong'. En het knalt. Rubalca Kom, we moeten verder. Te rug naar nu. In de Mondriaan- zaal - met een Pacific/Atlantic Jazz Night - speelt de Cubaan se pianist Gonzalo Rubalca en zijn kwi-ntet. In 1985 was hij voor het eerst buiten zijn ge boorteland, op het North Sea. Ik heb hem toen gemist, in haalmanoeuvre dus. Rubalca- ba blijkt een prachtig techni cus, een pianist met een enor me controle qlie lyrisch kan zijn, de ritmes van zijn land onder de knie heeft en een op vallend spel speelt met-de tra ditie. Bij 'evergreens' als 'Besa- me Mucho' waarvan hij een complete Cuban Rhapsody -naakt, bij 'Smoke gets in your eyes'. Het is een spel, bijna een gevecht met het 'monster' van de traditie dat steeds z'n kop boven water steekt, maar weer onder geduwd wordt door op vallende rubato's, percussie momenten, veranderende rit- me's en ver weg voerende im provisaties. Een heerlijk con cert. We zijn er weer. Op weg naar North Sea-dag nummer twee. Robert Gray: ,,lk heb het gevoel dat ik er nu eindelijk ook echt bij hoor". foto: sacha pieterse DEN HAAG Robert Cray maakt een vermoei de 'indruk. En dat heeft niet direct te maken met het succesvolle optreden in de Statenhal van het Nederlands Congresge bouw in Den Haag, dat de Amerikaanse bluesgitarist en zanger net achter de rug heeft. De reden is het strakke tourschema dat hem sinds oktober vorig jaar onder het licht van de schijnwerpers houdt. ,,Ik ging vannacht om drie uur slapen, maar moest vanmorgen om zeven uur weer mijn bed uit, anders waren we nooit op tijd op het North Sea Jazz Festi val geweest", laat hij in een bloedhete keet achter het podium weten. „En dit optreden wilde ik ab soluut niet missen, want het North Sea Jazz Festival is het allerbeste ter wereld. Daar voor hoef je mij niet op mijn woord te geloven, méar slechts de posters te bekijken die hier in deze cabine hangen. Die aanplakbiljetten zeggen ge noeg". „Spelen op het North Sea Jazz is een eer. En dan te bedenken dat ik hiervoor ben uitgeno digd. Je zult wel begrijpen hoe ik mij voel, vooral ook omdat ik een bewonderaar ben van de meeste artiesten die hier optreden. Ik heb het gevoel dat ik er nu eindelijk ook echt bij hoor. Want zo is het wel een beetje: eerst op het North Sea Jazz Festival spelen en dan sterven. Als het aan mij ligt kom ik elk jaar met de groep terug. Ik moet toch eens informeren hoe andere musici dat lukt, want ik heb begrepen dat er artiesten optreden die hier al eerder waren". „Zelf op het festijn rondkij ken, zit er dit jaar helaas niet in. Ik ben echt te moe om op mijn benen te staan, (gitarist Tim Kaihatsu vertrok kort na het einde van het concert ge wapend met fototoestel in de massa). Vanmiddag in het ho tel heb ik nog geprobeerd wat te slapen, maar dat is niet ge lukt. Het was zo bloedheet. Ik had graag wat gospel-concer ten willen bijwonen en ik ben een grote fan van het Jimmy McGriff Quartet". John Lee Hooker Een half uur later sleept Ro bert Cray zich naar de North Sea Club, waar hij aan een breed glimlachende en grap pende John Lee Hooker een gouden plaat uitreikt voor de verkoop van 500.000 exempla ren van diens geluidsdrager 'The Healer'. En dan gaat hij terug naar het hotel, want vanavond wacht Kopenhagen, het laatste optreden in zijn twee weken durende Europese concertreeks. „En daar wil ik mij net zo geven als ik van avond heb gedaan in deze hal. Want uiteindelijk is het stre ven van elk concert een unie ke gebeurtenis te maken". diat bijna eng wor- aar wanneer je het Sea Jazz Festival zestiende keer stapt en opnieuw i:jd aangaat met de 4 van grote namen, itje weer wie er alle- iet meer zijn. En je rt de laatste groten jazz leerden genie eens te beluiste- ook zij er ook eer zijn. arige Clark Terry, de et de 'geknikte toon', lington-sideman, later an een eigen flitsende d, de man die ooit tij- in concert met Oscar iesi zijn trompet aan het en begon te mumme- umbles', het werd een teravond stond hij bij Port Jazz Festival All en zo te horen wat laat ;brachte combinatie eiding van impresario nist George Wein. Clark - als altijd in het smet- 'it blijkt oud gewor- ij blaast z'n solo's zit- Ook de pianist Barry Harris was van de partij tefld, heeft nog wel een mooie toon, maar mist de soepelheid van weleer in z'n improvisa ties. Mag het, een man van ze ventig? Natuurlijk mag het, maar je beseft alleen weer eens hoe kwetsbaar de mooie dingen van deze wereld zijn. Straks hebben we alleen nog een plaat en als de CD's nog meer oprukken, kunnen we die niet meer draaien. Clark Terry speelt met Warren Va- che, als vanouds honingzoet van toon, een wat misplaatste Lew Tabackin die vooral ly risch wordt op de fluit en een opvallend muzikale gitarist Howard Alden, bereid zich op te offeren aan het geheel. Stampvol Het is nog niet topdruk op het North Sea en stiekem sorry Paul Acket vind je dat niet erg. De benedenzaal (Jan Steenzaal) heeft nog iets van zomaar een jazzclub op zomaar een plek, waar een aantal Amerikaanse musici is neerge-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 13