„Verstandelijk gehandicapte ontbeert aandacht kerken" Index al kwart eeuw verdwenen, maar 'gevaarlijke' boeken blijven Hulpbisschop Wenen wordt bisschop COMMENTAAR F Souoonf t\\ GEESTELIJK LEVEN/OPINIE C&idoe Soman! DONDERDAG 11 JULI 1991 PAGJJEI Dorenbos wil bijbelwinkels in Sovjetunie1 inrichten HILVERSUM Een winkelketen van zo'n honderd kleine bij belboekhandels in de Sovjetunie is het nieuwe plan van de evangelische stichting Rainbow van Bert Dorenbos. Hij wil bo vendien televisieprogramma's gaan maken voor Russen. Dat maakte Dorenbos gisteren in Hilversum bekend. Onlangs is in Minsk een bijbelwinkel voor nog geen duizend gulden ingericht. Dorenbos: „Met zo weinig investering moet het mogelijk zijn om honderd van die winkels te hebben. Die in Minsk loopt storm: tienduizend Russische bijbels zijn al bijna uitverkocht. We moeten de roebels laten rollen, want tegenover westerse valuta is het allemaal spotgoedkoop. Uit de opbrengst kunnen we weer projecten financieren". In menig huwelijk is slechts één lichtpuntje overgebleven: het tv- scherm Met een Russische nieuwslezer wordt volgens Dorenbos in Zaan dam een tv-programma opgenomen over het bezoek van Tsaar Peter aan Nederland. „De vraag naar goede programma's uit het Westen, zonder onverantwoordelijke pornografie, is groot. Met de nieuwslezer presenteer ik het programma, dat medio augus tus in Leningrad wordt uitgezonden". Een ander plan is een der tiendelige serie 'Cry for Democracy', eveneens te produceren voor de Russische televisie. WENEN De uiterst be houdende hulpbisschop van Wenen, dr. Kurt Krenn, wordt bisschop van het Oostenrijke St. Pölten. Krenn, die enkele jaren geleden werd afgewezen als aartsbisschop van Salz burg, volgt de 74-jarige bisschop Fraraz Zak op, die St. Pölten bijna derig jaar heeft geleid. De benoeming van mgr. Krenn tot hulpbisschop van Wenen in maart 1987 veroor zaakte veel opschudding. Zij werd gezien als een verdere poging van het Vaticaan om de Oostenrijkse RK Kerk in conservatievere banen te lei den. Mgr. Krenn negeerde een oproep van zeventien van de twintig dekens in het aartsbis dom Wenen om van de benoe ming af te zien, omdat alleen de paus naar zijn mening een dergelijk verzoek tot hem kon richten. Mgr. Krenn bepleitte twee jaar geleden dat katholieke journa listen een officiële zending van de kerk zouden krijgen. De hulpbisschop, die herhaal delijk in de pers is gekriti seerd, vond dat katholieke journalisten niet alleen de fei ten objectief moeten weerge ven, maar ook moeten voorko men dat „hun lezers voortdu rend kwaad op de kerk wor den". De opvolger van mgr. Krenn in Wenen is de pater domini caan dr. Christoph Schönborn, hoogleraar dogmatiek aan de katholieke universiteit van het Zwitserse Freiburg. Schön born, Oostenrijker maar gebo ren in Tsjechoslowakije, is lid van de internationale theolo gencommissie van het Vati caan en redactiesecretaris van de wereldcatechismus waaraan op dit moment in het Vaticaan de laatste hand wordt gelegd. Joodse onenigheid over opvolging krijgsmacht- rabbijn AMSTERDAM De drie joodse kerkgenootschappen in ons land zijn het niet eens kunnen worden worden over een gezamenlijke voordracht voor de opvolging van hoofd- krijgsmachtrabbijn M. Nager. Staatssecretaris Van Voorst tot Voorst van defensie heeft be gin deze maand de knoop doorgehakt. Anderhalve for matieplaats is toegekend aan het Nederlands-Israëlietisch Kerkgenootschap (NIK) en het Portugees Israëlietisch Kerk genootschap. Voor de resteren de halve formatieplaats kan het Verbond van Liberaal-Re ligieuze Joden in Nederland een voordracht doen. De staatssecretaris liet zich niet in met de meningsverschillen tussen de kerkgenootschappen en baseerde zich uitsluitend op hun ledental. De liberale joden konden zich niet verenigen met het voor stel van de twee orthodoxe kerkgenootschappen aan de staatssecretaris om een kandi daat uit hun kring tot hoofd- krijgsmachtrabbijn te benoe men. De orthodoxe joden von den, dat de levensbeschouwe lijke eenheid binnen het krijgsmachtrabbinaat gehand haafd moet worden. Boven dien is volgens hen de afgelo pen jaren gebleken dat ortho doxe krijgsmachtrabbijnen „met succes en op tolerante wijze" de geestelijke verzor ging van militairen die de li beraal-joodse levensovertui ging hebben, kunnen verzor gen. Het Opperrabbinaat steunde de houding van het NIK en het Portugees Israëlie tisch Kerkgenootschap. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Nieuw Weerdinge A.P. Korth, kandidaat te 's-Heer Hendriks Kinderen; te Westmaas (toez.) (part time) C. Vroegindeweij te Rotterdam- Zuid; te Haren (Gr.) als predikant voor bijzondere werkzaamheden (geestelijke verzorging verpleeghuis Dilgtoord) mevr E.N. Engberts, kan didaat te Marum. Tijdschrift - In het Schotse Edinburgh is het eerste num mer verschenen van een nieuw Europees protestants theologisch tijdschrift. Mede met het oog op de Europese in tegratie in het jaar 1991 heeft een aantal geleerden en ker kelijke vertegenwoordigers het initiatief genomen van een Europees tijdschrift dat de veelkleurigheid van de Euro pese (reformatorische) theolo gie kan representeren en kan meewerken aan een nieuwe theologische oriëntatie in het verenigd Europa. De gerefor meerde prof. dr. Klaas Runia is voor Nederland lid van de redactie. GEESTELIJK VERZORGER DRS. A. TRAPMAN: EDE „Ik denk dat de gemeente kan leren van verstandelijk gehandicap ten, van hun enthousias me en spontaneïteit", zegt drs. A. Trapman (63), tot voor kort geestelijk ver zorger in 'De Hartenberg', christelijk centrum voor mensen met een verstan delijke handicap in Ede. Met hem een gesprek over het pastoraat voor deze mensen en hun plaats in de kerken. Moet je ze bij voorbeeld meenemen naar de gewone kerk dienst of is het beter aan gepaste diensten te hou den? Ds. Trapman: „Elke kerkdienst zou aangepast moeten zijn". In de bena dering van de verstande lijk gehandicapte of 'zwakzinnigen', zoals ds. Trapman ze nog altijd lie ver noemt door de kerk schort naar zijn me ning nog heel wat. Plaatselijk is er wel wat ten goede veranderd, maar de lan delijke kerken doen te weinig voor mensen met een verstan delijke handicap, vindt Trap man. „Al die mensen die plaatselijk bezig zijn, worden niet begeleid". De Gerefor meerde Bond in de Nederland se Hervormde Kerk doet er wel wat aan. Die hield niet zo lang geleden in samenwerking met andere instellingen gast colleges aan de Utrechtse uni versiteit. Ds. Trapman spreekt van een „schoorvoetend be gin". Hij is ervan overtuigd dat de gehandicapte dikwijls meer kan dan men denkt. „Wat het gevoel betreft, zijn de meeste gehandicapten ons ver voor uit". Speciale aandacht Op de vraag wat er in de ker ken moet gebeuren, zegt Trap man: „Er zou voor de mensen met een verstandelijke handi cap een speciaal deputaatschap of een raad moeten komen". En: „de kerk zou in materiaal moeten laten maken. Predi kanten snakken naar voorlich- meente moet opvoeden om op het niveau van de zwakzinni gen mee te doen. Als er in een kerk een aangepaste dienst is, denk ik wel eens: het is zo'n glimlachdienst. De gemeente is vooral toeschouwersgemeente. Wij zitten stijf in onze bank en onze vieringen zijn eerder saai. We zouden meer moeten bewegen, dansen. Dat verstaat de gehandicapte wel". Hij vertelt enthousiast over een avondmaalsviering met tiqg. Nu 'doen ze maar.Het zou duidelijker moetèn zijn dat het in de eerste plaats gaat om de relatie". Ds. Trapman legt uit: het ge loof van de gehandicapte is nauw verbonden met de rela tie tot zijn ouders, verzorgers, predikant enz. Hij kijkt als het ware God van hen af. In de gemeente wordt een pre dikant geconfronteerd met tal van problemen, die zijn aan dacht opeisen. „Maar een ver standelijk gehandicapte eist niks. Anderen moeten voor hem opkomen". Tien jaar gele den leek het er even op dat de gehandicapte aandacht zou krijgen. Dat was in 1981, het jaar van de gehandicapten. Trapman kan zich nog kwaad maken en noemt het een 'schandaal' dat „noch de Her vormde Kerk noch de Gere formeerde Kerken er één woord aan hebben verspeeld". Want: „Het zijn toch de men sen die Jezus 'de kleinen' noemt". Wie hen veracht, zou een molensteen om de nek moeten krijgen, zegt de bijbel. Daarom hebben ze er in de kerk recht op aandacht te krij gen. Glimlach „Ik denk ook dat je de ge- Drs. A. Trapman verstandelijk gehandicapten. „Dat was echt een communie zoals Jezus die heeft laten zien. Echte gemeenschap. Die wordt verstaan. Niet een preek over verzoening of zon de, die snappen ze diet". Uit zonderingen zijn er wel. Zoals een vrouw in een inrichting die erg vloekte. Toen iemand daar wat van zei, was het ant woord: „Ik heb 't tegen de Here Jezus gezegd, 't Is verge ven". Ds. Trapman heeft met de ho- ger-niveaubewoners ook het sterven besproken. „Die snap pen daar wel wat van. Ze zijn niet bang voor de dood, wel voor het sterven. Ik ben wat betreft het pastoraat in ver band met ziekte en sterven wel eens jaloers op de rooms- katholieken, met hun sacra ment voor de zieken". Verhaal Om een preek voor verstande lijk gehandicapten te maken is bepaald niet gemakkelijk. „Ei genlijk moet je zelf in het ver haal gaan staan. Bij de gehan dicapten is ook belangrijk dat ze een moment van vreugde beleven; er blijft vaak weinig van hangen. Maar dat geldt toch ook voor niet-gehandi- capten. Voor een predikant is het dik wijls moeilijk om eenvoudig te preken. Ds. Trapman vertelt dat hij een keer aansloot bij een belangrijke voetbalwed strijd die juist die week was gespeeld. Voor zo'n wedstrijd gelden allerlei regels, anders loopt het mis. Zo is het nu ook met de tien geboden van God, had hij zijn gehoor voorgehou den. Na afloop kwam er een niet-gehandicapte naar hem toe en zei: „Verdraaid, zo heb ik 't nooit gezien". Trapman vindt dat er aparte 'ambtsdragers of pastoraal wer kers moeten komen. Een der gelijke figuur kent men in zijn eigen gemeente, Bennekom. Eigenlijk zou dit per classis of dekenaat moeten worden ge regeld, vindt hij. Het gaat dan niet alleen om gehandicapten die zijn opgeno men in een voorziening, ook de gezinnen verdienen bijzon dere aandacht. Prediking is vaak zo 'cognitief' (doet een appel op kennis), vindt hij. „Preken is datje wat voor de voeten van de mensen neerlegt. Maar ze moeten het zelf oppakken, er wat mee doen. Dat kan een verstande lijk gehandicapte niet. Dan moet je een heel andere weg gaan. Daar wordt aan de uni versiteiten helemaal niet over nagedacht. En men denkt wel dat ze geen geestelijke proble men hebben, maar dat is niet waar". Voor de diep-zwakzinnigen, die niet kunnen praten, wor den op 'De Hartenberg' zoge naamde 'snoezelvieringen' ge houden. Die diensten zijn nog moeilijker om te houden, om dat ze non-verbaal zijn en wat is nu een predikant zonder het woord? Maar het gaat er om, vindt ds. Trapman, wat het Evangelie ons ten diepste geeft: warmte, geborgenheid. Zoals een moeder haar kind knuffelt. Dat gevoel probeer je over te brengen. Bij zulke diensten leer je ontzettend te bidden om de Heilige Geest. En het gekke is dat het perso neel na afloop zegt: wij knap pen er ook van op. Die wer king moet wel van de Geest zijn". „Het gevoel moet terugkomen in de kerk", merkt ds. Trap man tot slot op. „Geloven is emotie. Een verstandelijk ge handicapte moet weten dat hij welkom is in de kerk. We moeten niet alleen het vuur ontsteken, maar het ook bran dende houden". x 'p Schildering De Parijse kerk St. Augustin staat niet alleen in de steigers we gens restauratie, maar de koepel wordt sinds kort gesierd met een enorme schildering waarop Jezus en de apostelen staan af gebeeld. Het gaat om een aankondiging van een spel van de Franse regisseur Robert Hossein, getiteld: 'En Jezus was zijn naam'. Het stuk gaat in oktober in première in de Palais des Sports. FOTO: AP VATICAANSTAD Voor Vaticaanse prelaten met heimwee naar het verleden was het vorige maand een geschikt mo ment om eens in hun boe kenkast te duiken en daar een stoffig boek tevoor schijn te halen: de Index van verboden boeken. Want 14 juni was het 25 jaar geleden dat de Congregatie voor de Geloofsleer, die toeziet op de zuiverheid van het rooms-katholieke geloof, de Index buiten werking stelde. Het was een besluit van grote betekenis. De kerk stond na het Tweede Vaticaanse Conci lie opener tegenover de media en had meer vertrouwen ge kregen in het onderscheidings vermogen van de individuele katholiek. Maar velen in het Vaticaan koesteren nog het principe waarop de Index steunde. „De straffen op het lezen van de verboden boeken zijn opgehe ven, maar dat betekent niet dat christenen niet langer de morele verantwoordelijkheid hebben zich verre te houden van boeken die hun geloof zouden kunnen schaden", al dus een Vaticaanse prelaat. De congregatie was zich 25 iaar geleden al van de gevaren bewust. Zij onderstreepte dat de Index zijn morele kracht had behouden als waarschu wing aan de katholieken om op hun hoede te zijn voor boe ken die het geloof bedreigen. Of een katholiek een boek leest, laat de kerk over aan zijn gewetensoordeel. Maar de congregatie voor de geloofsleer krijgt nog regelmatig het ver zoek om een nieuwe Index in te voeren, zodat de katholiek weet waaraan hij zich te hou den heeft. Men denkt dan aan een lijst van 'gevaarlijke' boe ken waarvoor de katholiek moet oppassen zonder dat hij bij lezing ervan met straffen wordt gedreigd. Vooral de ex plosieve stijging van het aantal theologische boeken heeft sommigen ongerust gemaakt. Moeilijk Tot dusver heeft het Vaticaan nog niet positief op het idee gereageerd. Dat komt mis schien ook doordat binnen de congregatie wordt beseft, hoe moeilijk het is de lijst bij te houden. In de laatste editie van de Index, die in 1948 werd gepubliceerd, was een artikel opgenomen van kardinaal Ra- faelo Merry del Val. Deze klaagde erover dat het aantal 'schadelijke' boeken zozeer was toegenomen dat ze onmo gelijk alle op de Index konden worden geplaatst. Op de Index van 1948 stonden bijna 5000 boeken. Daarvan waren er enkele overgebleven uit de zestiende eeuw, toen paus Paulus IV (1555-1559), een enthousiast bevorderaar van de Inquisitie, de eerste lijst van verboden boeken pu bliceerde. Deze lijst was zo streng dat zij werd ingetrok ken en vervangen door een gematigder versie. In 1573 werd voor de opstelling van de Index een aparte congregatie ingesteld, die tot 1917 bleef be staan. De Index nam in de loop der eeuwen aanzienlijk in omvang toe. Aan de hand ervan kan men zien, met hoeveel arg waan de leiding van de kerk nieuwe ontwikkelingen in de filosofie, de theologie en de li teratuur volgde. Ook blijk zij zeer gevoelig voor satirische boeken over de kerk. Tot deze categorie behoren 'Een brief uit Rome die de exacte overeenkomst tussen het pausdom en het heiden dom laat zien' uit 1755 en een anoniem essay uit 1668: 'Ro meinse prostitutie, of het con claaf van de hoeren voor de keuze van een nieuwe paus'. Filosofen Tegenover dit geweld lijkt 'Be ginselen van de politieke eco nomie' van John Stuart Mill een onschuldig boek, maar toch stond het in 1848 versche nen boek honderd jaar later nog op de Index. Mill wist zich vergezeld van andere filosofen als Hobbes, Descartes, Locke en Voltaire. Heel wat Franstalige schrij vers hebben het eveneens moeten ontgelden. De liefdes verhalen van George Sand en de realistische werken van Emile Zola konden evenmin door de Vaticaanse beugel als boeken van Victor Hugo en Nobelprijswinnaar Maurice Maeterlinck. De meeste boeken op de Index waren echter geen belangrijke literaire werken. Het gaat om minder belangrijke en al lang vergeten werken over de bij bel (inclusief verscheidene vertalingen van het Nieuwe Testament), catechismussen, gebedenboeken en boeken over zuiver kerkelijke kwes ties. Ook sommige boeken op het gebied van de sociologie en de biologie hebben een plaats op de Index gekregen. Zelfs in de hoogtijdagen van de Index mochten geleerden na uitdrukkelijke toestemming de verboden boeken inkijken. Tot voor kort werden zij in de katholieke universiteiten ach ter slot en grendel bewaard, maar nu kunnen vele ervan ook worden geraadpleegd in de bibliotheken van de pause lijke universiteiten in Rome. In zijn artikel schreef Merry del Val dat de kerk door de Index te publiceren zich ge droeg als een moeder die haar kinderen beschermt tegen ver leidelijke bekers met gif. De kerk gelooft dat de bekers nog altijd vol gif zitten, maar zij heeft er meer vertrouwen in dat de kinderen hun verstand gebruiken. Sancties en Zuid-Afrika iwe itur £RD/ langr ZuiD-AFRIKA breekt uit het politieke, wetenschal culturele en sportieve isolement waarin het landje apartheid jarenlang heeft verkeerd. Nadat begin def het Internationaal Olympisch Comié besloot Zui<£' weer toe te laten tot de internationale sportgemei*" heeft gisteren president George Bush de opheffing kondigd van alle Amerikaanse economische sanct sinds 1986 van kracht waren. De Amerikaanse stap ve puur-economisch ook symbolisch van groot bela voorbeeld voor Europa. De EG heeft immers besloterf stap-voor-stap-politiek jegens Zuid-Afrika, die nog 1 zo ver is gevorderd als de Amerikaanse nu. De voorJ van het sneller afschaffen van de Europese sancti name Groot-Brittannië, zullen het besluit van Bushj] als een steun in de rug. Hoezeer het sanctie-front tegen Zuid-Afrika bleek onder meer tijdens de jongste conferentie van d nisatie van Afrikaanse Eenheid in Nigeria. Daar pij Nigeriaanse president Ibrahim Babangida ervoor dei van 'zwart Afrika' jegens Pretoria te versoepelen.hv wachtte daar niet op en nodigde de Zuidafrikaanse pi W F.W. de Klerk uit voor een staatsbezoek. Ook andei kaanse landen hebben inmiddels de rode loper u| voor de vertegenwoordigers van het ooit zo fel be apartheidsbewind. De stappen van de Amerikaanse piSWIl en Afrikaanse leiders tonen aan dat het pleidooi vaf leider Nelson Mandela voor het strikte behoud van ties schipbreuk heeft geleden. Dat was ook te voorziet gr de Zuidafrikaanse regering stap voor stap aan alle ei^ste] het buitenland had voldaan. ;r /-w ana LJP het pas gehouden ANC-congres in Durban erkeiws^£ son Mandela impliciet dat de strijd voor de handha\tanj, de sancties verloren was. Hij pleitte voor een meer tag en meer inventieve sancties-strategie, zonder precieen^ leggen wat daarmee wordt bedoeld. Hiermee is met q van de knelpunten van het ANC aangegeven: de int^ncj genstellingen zijn nog altijd zo groot, dat er van een a] dere koers nog geen sprake is. Zo is er het feit dat h j-e weigert zich om te vormen tot een politieke partij. L 0j immers betekenen dat het ANC op dezelfde voet rne^,^ dere partijen moet onderhandelen. Het ANC beschot echter als een 'bevrijdingsbeweging' en in elk geval <jgst€ van de beweging is niet van plan de macht met anding, tijen te delen. ïaar een jreci Re: NAARMATE de regering De Klerk vordert met ljn mantelen van het apartheidssysteem en de economie, buitenlandse investeerders weer wat overeind krab de druk op het ANC toenemen om duidelijkheid te sIlOl over zijn koers. In feite heeft de beweging geen keu; waar noemt het ANC zich een bevrijdingsbeweging-1 het heeft nooit kans gezien een heuse guerrilla-oorloiQj. ren. Het dreigement dat de 'gewapende strijd' wordp als de regering niet toegeeft, moet daarom niet era^c worden genomen. Daar komt nog eens bij dat de buijlagc se steun voor zo'n strijd, als gevolg van gebeurtenisset d in de wereld, tot bijna nul is gedaald. De tragiek stur ANC is evenwel dat een beweging die jarenlang ver'" geweest, tijd nodig heeft om zich van haar illegale ^ige te ontdoen. De problemen waarmee Zuid-Afrika W|der confronteerd zijn echter zo groot, dat het land zich (reik permitteren meer tijd verloren te laten gaan. De scftan veertig jaar apartheid is daarvoor veel te groot. |V0C chti Ccldóc digi arn; eg i Uitgave: Westerpers bv (behorende tot Sijthoff Pers bv). »ev€ Kantoor- Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Telefax: 071 - 134 941 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. t€ Telefax: 070-3906 717. tuss Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag en Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. In r Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. sten Chef-redacteur: G.- J. Onvlee. jerj- Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. f1 ps Sport Leiden e.o. (tel. 071 - 144 049): K. van Kesteren. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. va E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. Sport algemeen (tel. 070 - 3190 826): F. Werkman (chef), P. Alleblas, D Dijkhuizen, D. Kiers, R. Langeveld, drs. H.-F. Ruijl. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): K. van Wees (chef), G. Ansems, B. Jansi H. Piët. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P. van VelthoverBcl Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieters» (tel. 070-3190 819): T. Kors. ;inl De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten In zijn verspreidingsgel II) - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers redactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in I en België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. SvA'c M. van de Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chf leveld, D. Hofland, P. Koopman en D. van Rietschoten. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus^ J - de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (PraaAr drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Alv R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A. Heerirt B. van Huët (Parijs), M. de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw D F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderink W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland (BdJvj F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusief en publicatierechten van The Times en The Sunday Times of LondonJ ster: M. de Cocq. CF r. van 08.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 uu tot 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: 25,70 76,60 294,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2