Toeval speelt hoofdrol in am usan t ''Rond je Europa 'e verloren jeugd van de Bee Gees Van der Valk koopt theaters op Amerikaanse televisiester Michael Landon overleden ^CUNST/RTV QeidóaGowuvnt DINSDAG 2 IULI 1991 PAGINA 13 Publieke omroep |)lijft terrein verliezen HILVERSUM De belang- Itelling voor de publieke om- foepen blijft geleidelijk dalen, lerwijl het aantal kijkers bij £TL 4 gestaag groeit. Dat blijkt uit cijfers van de afde- jng kijk en luisteronderzoek ran de NOS over de maand uni. Vorige maand haalde de rfuxemburgse commerciële Enroep een martaandeel van procent. Nederland 1 kwam ot 20 procent, Nederland 2 tot 9 procent en Nederland 3 tot 1 procent. In mei haalden de lublieke omroepen nog een ;ezamenlijk marktaandeel van 1 procent en RTL 4 een narktaandeel van 28 procent. Koorgala in Arnhem Ruim 120 koren uit binnen- en buitenland nemen deze week deel aan het Internationale Koorgala in de Rijnhal in Arn hem. Zo zijn er koren te beluis- teren uit Maleisië, Kenya, Ar- 'I gentinië, Armenië, Canada, Rusland, Singapore, Roemenië en de Filippijnen. Het zijn kin derkoren, mannen- en vrou wenkoren, kamerkoren, jazz- koren en Gregoriaanse scho la's. Op de foto: het optreden van het Eurokoor, dat bestaat uit 110 jonge zangers en zan geressen uit verschillende Eu ropese landen. FOTO: ANP Poparchief Nederland documentatiecentrum AMSTERDAM Het Popar chief Nederland (PN), wil in de beleidsperiode 1993-1996 een popdocumentatiecentrum realiseren, dat als „aanspreek punt van het publiek" moet gaan fungeren. Het PN is een onderdeel van de Stichting Popmuziek Nederland (SPN) dat zich sinds 1987 actief be zighoudt met het verstrekken van informatie over de Neder landse popmuziek vanaf 1956. De archivering van informatie over popmuziek gebeurt vol gens het PN tot nu toe sterk verbrokkeld en zonder enige samenhang. jndje Europa. Achttiendelige serie portages. VARA-televisie. Neder- nd 1 om 20.15 uur. Vanavond. HANS PIET i 'ILVERSUM - Dat zo- ^er-televisie niet altijd herhaling hoeft te zijn ideisr (kijna) vergeten win terseizoenen toont de ARA met de reeks MaUfondje Europa'. Hoe pre- de titel, in samen- y aJng met de vergevorder- iEC2$ onderhandelingen over eksPQn verenigd Europa, ook klinken, het gaat ge in- 2oon om een achttiende- R.mwke serie, veelal amusan- L reportages, die in opzet j prj de juweeltjes van de ks. 3 ederlandse televisie mo- 1 Zw<n worclen gerekend. Lans n reeks verdient een prij. ;t de Nipkowschijf, want die 2veren onderscheiding moet oral naar hoogdravende, n/G.vhnisch perfect uitgebalan- Hoogrde televisie-produkties T- Cjven gaan waaraan een heel im maanden heeft gewerkt waarin de figuranten hun 5te rol neerzetten. Eerlijk tegd mist 'Rondje Europa' al 2 R i kwaliteiten. j"e Qt is niet geheel onlogisch t. ScPrigens, want de serie ademt Ie Risfeer van een zomers actua- 2) D'itenprogramma waarin 'het nieuws' nu eens niet wordt op gezocht, maar zich spontaan aandient. Daarbij heeft de VARA het zichzelf extra moei lijk gemaakt door onervaren cameramensen, zeg maar rus tig beginnende amateurs, op pad te sturen om dat 'nieuws' op te zoeken en 'te verslaan'. Dat is dus vragen om moeilijk heden, hoewel... De praktijk leert dat er uiterst charmante reportages te voorschijn ko men en dat die VARA-pro- grammamakers en hun part ners, want om die mensen gaat het, met zo'n verbluffende snelheid op de omstandighe den waarin ze verzeild raken, reageren dat de kijker in ver voering raakt. Het is televisie zoals televisie moet zijn; ge woon een weergave van het dagelijkse leven. En wie klaagt er dan nog over on scherpe of bibberende beelden en een soms rammelend ge luid? Als kijker wordt je mee gezogen in de passie van de makers, wanneer ze hun ca mera aanzetten. En dan wil je het liefst eerder dan zij weten wat er gebeurt. Europese sluier Die videocamera, met een semi-professionele status, wordt op de plaatsen die ze zelf uitzochten, aangezet en daarmee wordt een tipje van de Europese sluier opgelicht waaraan 'Goede Tijden, Slech te Tijden' niet kan tippen. Deze beelden zijn namelijk le vensecht. De VARA-duo's, die op pad gaan naar de plekken waar mee ze iets hebben, stelden zichzelf samen en alles wat Peter Jan Rens en zijn partner Joke Bos of Adelheid Roosen en haar metgezellin Hanneke Groenteman meekregen, was die Sony Hi-8-camera, een goede microfoon en zes band jes van een uur. De opdracht leek simpel: ga op zoek naar Nederlandssprekende mensen in het buitenland. Maar wélke ideeën de duo's voor vertrek ook hadden, ze bleken alle maal ter plaatse in het water te vallen. Zo zou Jan Douwe Kroeske in Leningrad de in vloed van Nederland op Rus land meten, maar kwam uit eindelijk in een draagvleugel boot terecht, waarmee hij met zo'n zeventig kilometer per uur door de grachten van Leningrad vloog. Politie-agente Robert ten Brink stond op Si cilië, na een autorit van 3200 kilometer, plotseling oog in oog met een politie-agente die vloeiend Nederlands bleek te spreken. Kor Al, producer van 'Rondje Europa': „Toeval speelt in deze serie de hoofd rol. Door met zo'n kleine ca mera op stap te gaan, kom je in situaties terecht, die je op de. historische manier, met licht, geluid en regie, nooit zou zijn tegengekomen. Je kunt met zo'n camera echt overal naar binnen rennen. Mensen gaan zich ook niet anders gedragen, want ze zien je als toerist. Met deze apparatuur is straks echt niets meer onder de hoed te houden. Volgens mij is die ca mera de journalistieke televi sie-norm van de toekomst. Hij is ook heel makkelijk te bedie nen. Alle Europa-reizigers hebben een stoomcursus ge kregen. Na een uurtje oefenen hadden de meesten het onder de knie". Spontaniteit is het sleutel woord in het beeldmateriaal, al levert Adelheid Roosen een compleet ander produkt af dan bijvoorbeeld Peter Jan Rens. Zo vertelt Adelheid in dag boekvorm het verhaal van de tussendeur in een hotel van het Tsjechoslowaakse Karls bad. Het zijn woorden die min of meer losstaan van de beel den, terwijl Peter Jan Rens over het strand van Barcelona rent om de kijker vervolgens hijgend te vertellen dat het zand daar toch niet hetzelfde is als in zijn vertrouwde IJ- muiden. Vier onderwerpen De eerste vier teams van de twintig die deze zomer over Europa uitzwermen, zijn in middels terug met hun materi aal. De bedoeling is dat ieder duo vier onderwerpen aanle vert voor de serie die weke lijks op dinsdag en zaterdag wordt uitgezonden. Kor: „Het meeste werk is het afkijken van de banden. En dan zijn er nog slimmeriken die, tegen de afspraak, onderweg wat band jes hebben bijgekocht. Hoewel we tegen iedereen hebben ge zegd dat als het materiaal niet iB.Bee Gees ogen hopeloos ouderwets. I SACHA PIETERSE Civilization Tour '91 met de Gees: Barry Gibb (zang, gitaar), p Gibb (zang), Maurice Gibb 8, toetsen, gitaar) en acht man eiding. Ahoy', Rotterdam. Gi»- tein nog zdL itstel Is zi op reldt, ing dicaj: oedr V< „Zor reki l vocf lique mbe: nlijk is het een beetje ig, maar aan de andere ook lachwekkend de Bee Gees te zien ;eden. Aan muzikali- ontbreekt het hen hoogstens aan vol- ;enheid. Wie het drie- >p het podium aan het k ziet, zal constateren ze maar geen afscheid hun jeugd kunnen ne- Hierdoor worden ze of meer een karika- van zichzelf, zo een elke tekenaar zich lijk op uitleeft en ver- Ji ze de rijpe vruchten K ouder worden te -ia«jken' Gevolg is dat de irdarrtjes Gibb zich in te rsfoo -ke broeken hijsen, ange door hun buikjes nog accent krijgen en het veel te lang haar loos ouderwets. Het een andere tijd dat het vrouwenvolk viel voor de golvende lokken van Barry, maar dat heeft hij blijkbaar nog niet door. Maar dit ter zijde. Het concert in de Rotterdamse Ahoy' stond muzikaal gespro ken als een huis. Risicoloos, dat was het wel en hier en daar zelfs wat plichtmatig, maar dat deed aan de feest vreugde niets af. De zaal kookte en de enorme vrou- wenschare viel opnieuw in katzwijm voor het liefdespalet dat de broertjes in twee uur non stop-muziek voorschotel den. Er weerklonk gegil bij het gehijg van Barry en er wa ren wilde taferelen bij de fal set-zang van Robin. Het Ne derlandse 'High Civilization- concert' was simpelweg een succes. Daarbij was de uitver kochte hal in net laatste num mer voor de toegift zelfs zo over zijn toeren, dat er al een massaal 'we want more' klonk nog voor de acht begeleidende musici hun outro van 'Jive tal king' hadden kunnen beëindi gen. Nu zijn de broertjes Gibb wel slim en weten ze bovendien heel goed hoe ze een zaal moeten bespelen. Logisch na tuurlijk, anders houd je het ook geen dertig jaar uit in de rquziek-industrie. Om de stem ming erin te brengen, begon nen ze met een reeks hits als 'Tragedy', 'You win again' en 'I've got to get a message to you' voordat 'House of shame' van hun voorlaatste elpee 'One' klonk. Voor het publiek was het een concert tussen staan en zitten, maar dat schijnt goed te zijn voor de been- en buikspieren. Barry, die ook gitaar speelde, dronk veel, maar er werd dan ook een enorme aanslag op zijn stembanden en luchtwegen ge daan. Wat dat betreft verande ren de broertjes Gibb ook niets aan hun succesformule. En dat is jammer, want daardoor wordt de show voorspelbaar en blijven echte verrassingen uit. Maar misschien komt het pu bliek wel juist om de hits. Ze hebben er genoeg geschreven in zowel de ballade- als rock and roll- en disco-sfeer. Wat dat betreft hoeft het drietal ook geen moeite te doen om een uitgebalanceerde show neer te zetten, want als het tijd wordt om het publiek tot zin nen te brengen dan hebben ze altijd wel een nummer achter de hand om die rust te geven. Hoewel de show af en toe de neiging had een circuskunstje voor bejaarde popartiesten te worden, hebben Maurice, die zijn kalende hoofd onder een hped verborg, Robin en Barry nog altijd een ijzersterke troef in huis: de unieke combinatie van hun stemmen. En daar kunnen maar weinig musici tegenop, zeker als het, zoals gisteravond, een ijzersterke muzikale ondersteuning krijgt. Om het publiek met volle teu gen van die stemmenpracht te laten genieten, verdween de hitmachine even naar de ach tergrond, hoewel... De groep verdween en de broertjes ble ven over op het toneel om het publiek te laten genieten van hun driestemmige zang in nummers als 'Holiday', 'Saved by the bell' en een korte versie van 'Run to me'. Even eerder hadden ze hun in 1988 gestor ven broer Andy hij over leed aan een zeldzame hart spier-infectie herdacht met 'World', waarbij Barry het slot-akkoord drie keer op nieuw moest inzetten omdat het publiek hem telkens te snel af was. In de geoliede machine van dansmuziek en hits was het niet het materiaal van hun laatste elpee 'High Civiliza tion' dat met de eer ging strij ken. Hoewel in een heel mo dern jasje gestoken, wekten die nummer de schijn dat de broertje Gibb hun greep op het hitwezen hebben verloren. Nou ja, met de hits die ze al hebben, kunnen ze nog jaren vooruit. goed is, het niet op televisie komt, zijn de meeste duo's met zoveel meer teruggekomen dat we het niet allemaal in een keer kunnen uitzenden". Er klinken in het Hilversumse VARA-gebouw alleen maar enthousiaste verhalen. Bauke Kappers, regisseur van 'Jules Unlimited', die met Jan Dou we naar Leningrad ging, zegt een nieuwe manier van televi sie maken te hebben ontdekt. „Normaal gesproken doe ik al tijd aan voorproduktie, ge woon omdat ik niet voor ver rassingen wil komen te staan. Dit keer heb ik mij geheel overgeleverd aan spontaniteit en dat is mij uitstekend beval- Of er volgend zomerseizoen een vervolg komt op deze se rie, die is gebaseerd op 'Europa in' van Berend Boudewijn, is de vraag. Eigenlijk beslist de kijker, want hij moet het leuk vinden. Als smaakmaker hier bij daarom nog maar even een vooruitblikje. Zo gaat Karin Bloemen naar Moskou, Sonja Barend naar Engeland en Ri- nus Spoor naar Napels. Italië was overigens zo in trek bij de makers dat Kor Al een Italië- stop moest invoeren. Niet meedoen Degenen die niet meedoen omdat ze absoluut geen tijd hadden, zijn onder anderen Paul Witteman en Paul de Leeuw. Ook Marcel van Dam moest op het laatste moment afhaken toen hij verstrengeld raakte in de problemen rond de zenderindeling. Om de on derwerpen aan elkaar te zet ten, wordt geen omroepster gebruikt, maar in de studio vervaardigde filmpjes. Boven dien wordt aan het begin van elk filmpje de naam van de makers en de lokatie getoond. En het is niet de bedoeling om te ondertitelen. Dat gebeurt dan ook alleen maar als het echt niet anders kan. BREDA Het horeca-concern Van der Valk is met diverse ste den in onderhandeling over de aankoop van noodlijdende thea ters. Het concern heeft de schouwburgen in Almelo en Veendam al in handen en wil nu de nieuwe schouwburg in Breda gaan bouwen en exploiteren. De huidige directeur van de stads schouwburg vreest een „pulpprogramma". Van der Valk staat te trappelen om de nieuwe stadsschouwburg I in Bréda te bouwen. De oude voldoet niet meer en als nieuwe lokatie is de plek naast congrescentrum 'Het Turfschip' ge noemd. Het Turfschil is reeds eigendom van Van der Valk, die het complex graag wil uitbreiden met met een theater en hotel. Als voorbeeld dient het failliete theater in Almelo, dat het fami liebedrijf heeft omgebouwd tot Theaterhotel Congrescentrum Van der Valk. De huidige directeur van de Bredase stads schouwburg, R. ten Zijthof, houdt zijn hart vast. Volgens hem is i in Almelo tot dusver louter „pulp" geprogrammeerd. Onlangs I heeft Van der Valk ook het noodlijdende theater Veenlust in I Veendam opgekocht. Daarnaast zouden er onderhandelingen lo- pen met schouwburgen in diverse andere steden. Lunch fungeert als dramatische stoplap in 'Goede Tijden door RENE DE COCQ Hoog springen of laag springen, het helpt geen van twee: de dagelijkse serie 'Goede Tijden. Slechte Tijden' was dé kijkcijfersensatie van het afgelopen seizoen. Elke dag weer stemden tussen twee en vier miljoen mensen af op de 'eerste Nederlandse soap opera', om nauwlettend de hokkesprongen te volgen van een stelletje schoolverlaters en hun voormalige juf. En dat niet alleen: er heeft zich in brede kringen een soort verslaving gemanifesteerd. De RTL4- serie is voor veel mensen zoiets geworden als het dagelijks brood, een eerste levensbehoefte. Lees maar eens de rubrieken met ingezonden brieven in de verschillende omroepbladen, waarin de fans van Goede Tijden het als onvervalste ridders opnemen tegen iedereen die ook maar een spoortje van kritiek laat horen op de kwaliteit van het epos. met een elan, een betere zaak waardig. Daarnaast zijn de splinternieuwe sterretjes van de serie, de prille acteurs en actrices die de rollen van de schoolverlaters kregen toebedeeld, in minder dan geen tijd uitgegroeid tot publieksidolen van een soort Doe Maar-allure. De heren Kamerling en Oerlemans bijvoorbeeld, die we in de serie zien als 'Peter' en 'Arnie' (de twee vrienden die min of meer centraal in de serie opereren), kunnen geen stap meer buiten de deur zetten zonder een horde krijsende dan wel smachtende tienermeisjes achter zich aan te krijgen. De vreselijke tol van de roem, zegt u dat wel. Hoe moeten we dit fenomeen verklarenDat lijkt alleen te kunnen vanuit het gegeven dat 'Goede Tijden' vooral opvalt vanwege zijn dagelijkse verschijning. Daarbij komt dat Nederlands drama bij het grote publiek altijd een streepje voor heeft vanwege het Nederlands. Dit samen moet de reden zijn dat 'Goede Tijdenhet zo gemakkelijk kon opnemen tegen alles dat door de Gooise concurrentie in de vooravond wordt vertoond. Want. om het maar voorzichtig te stellen, om de kwaliteit kan het toch niet écht gaan. Producent Joop van den Ende en 'uitvoerend' producente Olga Madsen mochten dan nog zo tevreden stralen op de 'Goede Tijden'-party waarvan we zaterdagavond aan de hand van Ron Brandsteder even mochten meegenieten, die tevredenheid is toch vooral (dat weten ze best in hun hart) gebaseerd op de kijkcijfers, en niet op de artistieke verworvenheden van de serie. Die laatste zijn, ook na een heel seizoen waarin we getuige mochten zijn van het 'leerproces', nog steeds niet om juichend over in de krant te schrijven. Een enkeling onder de groep vaste acteurs en actrices brengt het er niet onverdienstelijk af, maar in de meeste gevallen is het nogal tenenkrullend wat ons wordt voorgeschoteld. De personages Jeanne, Peter, Martine, Annette, Karin - ach, daar kun je nog wel een beetje in geloven. Dit in tegenstelling tot figuurtjes als John, Myriam, Rien, Arnie en Simon, die werkelijk geen seconde iets uitdragen dat ook maar iets met het echte leven te maken heeft. Om nog maar te zwijgen over het legioentje bijrollen dat in dit eerste seizoen al de serie is in- en uitgeschreven daar waren figuren bij die me als beroepskijker een wel heel slechte nachtrust konden bezorgen. Nog geheel afgezien van de ongehoord krukkige dramatische opbouw van het geheel. Het basisverhaal is dan wel oorspronkelijk van Australische origine, maar mist in alle opzichten de kwaliteiten die we in andere Australische serieprodukties ('Flying Doctors', 'Neighbours', 'Sons and Daughters'wel tegenkomen: logica, geloofwaardigheid, menselijkheid. De manier waarop een stelletje jongelui in 'Goede Tijdenvoortdurend roept: 'zullen we gaan lunchen?': dat kan toch niet anders aan de lachlust wekken? Zo doen jongelui toch niet? Een dramatische stoplap, dus. En waarom houdt vrijwel iedereen zich vrijwel voortdurend op in de horeca? Het eetcafé, het restaurant, dat zijn de centrale plaatsen van handeling, ook voor de jongelui die zich voortdurend beklagen over geldgebrek. Hoe komt het trouwens dat zich in dat ene seizoen in dat ene kleine kringetje meer moord en doodslag voordeed dan in 'Flying Doctors'. 'Neighbours' en 'Sons Daughters' bij elkaar in drie seizoenen? Dat de makers, om de kijkers te boeien, kennelijk behoefte voelen aan dergelijke wel héél 'heavy' ellende geeft aan dat ze zelf niet echt geloven in de dramatische kracht van de 'normale' (relatie)verwikkelingen in hun serie. Dat lijkt me terecht, want die zijn meestal om te janken. Nou ja, we krijgen twee maanden rust. Daarin kunnen we genieten van een nieuw RTL4- fenomeen: 'De gek van de week'. Als eerste kandidaat draag ik voor: Ron Brandsteder. Holland FM vooral met Nederlands produkt UTRECHT Met een ar tiestenparty naar Gooise snit is gistermiddag het kabelstation Holland FM ten doop gehouden, een nieuwe satellietzender die de luisteraars vooral Ne derlandse produkt zal voorschotelen. Als de zender op 1 augus tus echt van start gaat, zal minstens 35 procent van de zendtijd worden gevuld met muziek van Hollandse bodem. Holland FM, iro nisch genoeg opgezet met Noors startkapitaal, denkt het gat in de markt te vul len dat Hilversum niet wil zien. Daarmee zit het com merciële station öp de golflengte van de geza menlijk Nederlandse ar tiesten, die steen en been klagen over gebrek aan aandacht in Hilversum. Holland FM zendt uit via een Noorse 'U-bocht-con structie'. Eigenaar van de zender is het bedrijfje Northsea Media AS. Spel letjes en quizzen moeten straks het tovermiddel zijn om snel populariteit te verwerven. Daarbij gaat Holland FM het publiek bestoken met zoveel moge lijk live-uitzendingen. LOS ANGELES De Amerikaanse televisiester Michael Landon is giste ren op 54-jarige leeftijd overleden. Landon had kanker aan de lever en alvleesklier. Hij was de ster in de series 'Little House on the Prairie' en 'Stairway to Heaven'. In april maakte hij zelf be kend dat hij ernstig ziek Op het witte doek streed Mi chael Landon dertig jaar voor rechtvaardigheid. Vooral als Little Joe, het jongste broertje van de familie Cartwright uit de tv-serie Bonanza, mepte hij menig vertegenwoordiger van het kwaad tegen de vlakte. En ook in 'Little House on the prairie' en 'Stairway to Hea ven' speelde hij karakters met het hart op de goede plaats, die steevast aan het langste eind trokken. In het ware leven moest Landon daarentegen veelvuldig tegenslagen wegs likken. Michael Landon werd op 1 ok tober 1936 in New Jersey ge boren als Eugene Orowitz, zoon van een katholieke vader en een joodse moeder. Nest- warmte kende de jonge Euge ne naar eigen zeggen nauwe- Michael Landon speelde karakters met het hart op de goede plaats FOTO: AP lijks. En op school werd hij .joods bastaard" genoemd. Als student gaf hij er- na enkele ja ren de brui aan. Een kort hu welijk met Dodie Fraser hoor de bij deze levensfase zonder veel hoogtepunten. De ommekeer kwam met zijn rol als Little Joe in Bonanza. Deze televisieserie was tussen 1959 en 1973 mateloos populair en werd in 87 landen uitgezon den. Ook in Nederland waren Pa. Hoss en Little Joe gevierde helden. De succesvolle tv-wes tern vergde echter het uiterste van de acteurs. Landon combi neerde na enige jaren zelfs zijn acteerwerk met dat van tekst schrijver en assistent-regis seur. Een combinatie die hem bij zijn collega's niet geliefd maakte. Om dit moordende tempo bij te houden greep Landon steeds vaker naar tranquilli sers. Hij raakte verslaafd en gebruikte uiteindelijk zo'n 120 pillen per week. „Slechts met hulp van god en mijn vrouw", zoais Landon het zelf om schreef. raakte hij uit deze im passe. Landon was inmiddels her trouwd met Lynn Nee. met wie hij drie kinderen zou krij gen en negentien jaar ge trouwd zou blijven. Ook adop teerde Landon drie kinderen. Op latere leeftijd trouwde hij voor de derde keer met de twintig jaar jongere Cindy Cierico.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 13