Jeroen Krabbé, de rancune vooruitgesneld 'finale Oude masters ergens op de Veluwe I NEDERLANDSE ACTEUR KRIJGT GROTE ROL IN EXTRA AFLEVERINGEN DYNASTY CcidócSouocwit ZATERDAG 29 JUNI 1991 PAGINA 29 Jeroen Krabbé duikt binnenkort op in 'Dynasty'. Ongelooflijk maar waar. De Amsterdamse acteur is gisteren naar Hollywood vertrok ken om te figureren naast Joan Collins, John Forsythe en Linda Evans. Figureren is eigenlijk wat minnetjes uitgedrukt, want hij speelt een belangrijke rol in de al lerlaatste twee episoden van deze soapserie. Een gesprek met een ac teur die in het buitenland de hemel wordt ingeprezen, maar in eigen land menigeen slappe kuiten be zorgt. AMSTERDAM - „Denk nu niet dat ik rancuneus ben. Wat ze in Nederland over me zeggen of schrijven deert me niet. Maar die rancune kom ik wel vaak in interviews van collega's tegen. Kan ik me ook wel voorstellen. Ik heb op mijn veertigste, een leeftijd waarop veel ac teurs al aan het afbouwen van hun car rière denken, nog een tweede kans gekre gen. En wat voor eéri. Ik zegt het wel eens zo: ik ben de rancune vooruitge sneld". Jeroen Krabbé (46) heeft Nederland al lang niet meer nodig. Hij komt er wel re gelmatig, maar zijn werkterrein ligt el ders: in de VS, Australië of Engeland. Hij speelde rollen in grote produkties als 'World War III', de James Bond-film 'Living daylights' en 'Robin Hood' (net in roulatie in de Nederlandse bioscopen) en bevond zich in gezelschap van ac teurs als Richard Gere, Whoopi Gold berg, Timothy Dalton en Barbra Strei sand. Z'n nieuwste move baart opzien: een grote rol in de Amerikaanse soapse rie Dynasty. Maar was Dynasty, net zoals grote broer Dallas, niet gestopt? Jeroen knikt. „Het einde van de serie ontketende in Ameri ka een storm van protest. Veel kijkers vonden het hoogst onbevredigend. Ik heb het niet zelf gezien, maar Blake Car- rington zou zich in de gevangenis bevin den, terwijl zijn vrouw Krystle in coma ligt". Pulp Dat is bepaald geen happy end, maar, zo stelt Jeroen de fans gerust, dat komt er wel. „De makers hebben zich de kritiek aangetrokken. Ze besloten een mini-se rie, bestaande uit twee delen van ander half uur, aan het oorspronkelijke slot te breien. Ik speel een waanzinnig rijke za kenman die de mensen dwars zit, een mannelijke tegenhanger van Alexis. Hij Jeroen Krabbé 46) over Dynasty: „Ik speel een waanzinnig rijke zakenman die de men sen dwars zit, een mannelijke tegenhanger van Alexis". FOTO: DIJKSTRA is een soort verbindende factor, een trait d'union, in het verhaal". De belevenissen van de Ewings (Dallas) en Carringtons (Dynasty) hielden mil joenen mensen week in week uit aan de beeldbuis gekluisterd. Voer voor de mas sa. Maar ook grote groepen - veelal deel uitmakend van de intellectuele boven laag - haalden er hun neus voor op, daarbij kwalificaties als 'pulp' en 'rot zooi' gebruikend. Hoe staat de jongste Dynasty-loot daar tegenover? „Het is goede soap, bedacht door drie schrijvers, waarna het stuk nog eens door een molen van veertien auteurs gaat. Oké, het is geen Shakespeare, maar ik heb zelden een beter script gelezen. Zo afwisselend, zo goed opgebouwd. Daar kunnen ze in Nederland in de ver ste verte niet aan tippen. En nogmaals, wat ze hier over mijn deelname of rol zeggen interesseert me geen fluit". Big Krabbé raakt op toeren. „Bestaat Neder land dan? In Wales denken ze dat konin gin Wilhelmina - of als je geluk hebt koningin Juliana - nog altijd op de troon zit, terwijl ze er in de VS heilig van overtuigd zijn dat Nederland bij Scandinavië hoort. Het is een mini-land, een soort Madurodam. Toen Paul Ver- hoevens 'De vierde man' in première ging, werd ik neergesabeld in veel vader landse kritieken. In Amerika waren de reacties laaiend enthousiast. The New York Times bombardeerde me zelfs tot één van de grootste Europese sterren van het filmdoek". Jeroen denkt 'big'. Hij kan dat nu ook makkelijk doen; z'n ster is een eind bo ven NAP gestegen, inmiddels ver af staand van laag bij de grondse kuiperij en en intriges van kleingeestige lieden, die gelijk de zeis hanteren als ambitieuze medelanders hun kop boven het maai veld uitsteken. Er is natuurlijk wel een tijd geweest dat kritieken hem wel wat deden. „Logisch, toen werkte ik hier nog. Dan ben je daar eerder gevoelig voor", zegt Krabbé, die ooit werd onder scheiden met de 'Haarprijs' voor de best gekapte man, nu. Velen zullen hem kennen van rollen in tv-series als 'Willem van Oranje' en 'De Fabriek' en films als 'Soldaat van Oran je', 'Spetters' en 'Een vlucht regenwul pen'. Jeroen over zijn vele rollen: „Ik vind dat je alles moet doen". Paul Verhoevens 'De vierde man' uit 1983 (die volgens de Hollandse acteur nog steeds een succes is in de States) be tekende zijn internationale doorbraak. De Amsterdammer werd met prijzen overladen: in Oxford, Madrid en Sorren to. „Krabbé speelt z'n beste filmrol tot dusver", vinden de critici van de Speel filmencyclopedie. Z'n naam was ge maakt, z'n kostje gekocht; sindsdien krijgt hij vette contracten onder ogen en heeft als één van de weinige Nederland se acteurs een eigen fanclub. Net als Rutger Hauer, die het ook in de VS als acteur heeft gemaakt, is hij opval lend vaak te zien als boef, spion, geme nerik. In 'No mercy' speelt hij een le vensgevaarlijke misdadiger, in 'Living daylights' is hij de bad guy, in 'Robin Hood' de belastinginner van Prins John en in 'Dynasty' krijgt hij ook allesbehal ve een sympathieke rol. Toeval? „Ja, want ik ben ook wel eens in andere gedaanten te zien. Maar eerlijk gezegd is me een goed geschreven schurk liever dan een held. Overeenkomstig de Holly- wood-traditie spelen buitenlanders vaak slechteriken. Denk aan Peter Lorre, denk aan Marlène Dietrich, die de ver leidelijke, lees slechte, vrouw uitbeeldt". Overvol Krabbé mag dan vaak in het buitenland vertoeven, hij zegt z'n geboortegrond niet vaarwel. „Ik ben door en door Ne derlander. Ik krijg ook vaak last van heimwee als ik lang in het buitenland ben. Anderzijds vind ik het ook heel aar dig als je in Engeland of de VS op de filmset wordt verwelkomd met een bos bloemen en de woorden 'It's an honour to have you in this production'. Dat ge beurt je niet zo gauw in Nederland". Z'n agenda is overvol. Hij heeft net twee films afgezegd. „Op een bepaald mo ment treedt er een soort metaalmoeheid op. Er is altijd wel een reden - een ac De makers van Dynasty hebben besloten een mini-serie, bestaande uit twee delen van anderhalf uur, aan het onbevredigende oorspronkelijke slot te breien. Blake Carrington bevond zich toen in de gevangenis, terwijl zijn vrouw Krystle (links) in coma lag. U FOTO: PR teur of een regisseur - om een film wèl te doen. Maar het werd me allemaal even te veel". Want behalve acteren en het vele reizen wat daarmee gepaard gaat, is Krabbé ook als schilder actief. In het najaar zijn er twee exposities van hem te zien in Nederland. Eén in Amsterdam en de an der in Alphen aan de Rijn. „Als ik niet zou schilderen werd ik gek. Het voegt de broodnodige energie toe", zo laat hij we ten. En last but not least is er ook nog zoiets als een privé-leven. (Krabbé is getrouwd en vader van drie zoons). Soms kan het nuttige met het aangename verenigd worden. „Voor de opnamen van Dynas ty ga ik met de hele familie naar Holly wood. We bivakkeren daar een maand", aldus Krabbé, die niet wil verhelen dat hij zeer blij is met die rol, waarvoor hij een paar weken geleden werd gevraagd. Kick „De mini-serie wordt vlak voor de Kerst in de VS vertoond. Een gunstig tijdstip, want dan zitten veel mensen voor de buis. En straks is-ie te zien in Hong Kong, Vladivostok, Sydney, zeg maar overal in de wereld. Dat geeft wel een kick", zegt hij. Nederland volgt natuurlijk ook, want ook hier willen we weten of Krystle nog uit haar coma ontwaakt, Blake uit het gevang geraakt en Jeroen Krabbé in slechtheid kan wedijveren met Alexis. HARRY COSTER EN PLATENGIGANT BRENGEN OUDE JAZZ WEER TOT LEVEN staat e H vai ge irmi lazer trun icjjj Harry Coster (43) leeft midden in een goudmijn. Hij is schatbewaarder 'es van onsterfelijke (jazz)-opnamen uit de jaren twintig en dertig. Zijn zolder, gor vol glimmende oude masterschijven (matrijzen) en 78-toerenplaten, verte ssan; genwoordigt een waarde die met geen mogelijkheid in geld is uit te druk- ien' ken. De Hilversummer is niet alleen een verwoed verzamelaar, hij is ook een erkend platenperser. Die activiteiten verricht hij 'ergens op de Velu- J.nee°we'. Z'n bezigheden trokken de aandacht van platengigant Sony. De erfge- Yi^naam van het Columbia-archief zocht zich suf naar een bedrijf dat in staat uweiis van oude masterschijven platen te persen, die vervolgens weer gebruikt beek worden om cd's van te maken. Het land van de onbegrensde mogelijkhe- s vaiden bood - ironisch genoeg - geen soelaas, Harry Coster wel. Een ge- jj9jsprek met een prettig gestoord mens. Hq van omroepen en wordt regelmatig ge beld door platenmaatschappijen als ze om banden verlegen zitten of als er ge havende 78-toerenschijven 'ont-tikt' moeten worden. Niet zo lang geleden sloeg hij een hele grote vis aan de haak: platengigant Sony. In oude Columbia-archieven waren zeld zame masters van 78-toerenplaten - met onder meer onbekende opnamen van Louis Armstrong - ontdekt. Sony, die in 1987 voor twee miljard dollar ei genaar was geworden van CBS-Records, zocht wanhopig naar een vinylpers die de in masterschijven opgeslagen muziek zou kunnen reproduceren. Na lang zoe ken bleek platenverzamelaar Harry Cos- ter, die ooit wel eens en voornamelijk voor z'n lol platen had geperst, de enige in de wereld te zijn die Sony uit de brand kon helpen. flat me „BHILVERSUM - „Deze master is i me sinds 15 juni 1927 niet meer uit de ro^hoes geweest". Harry Coster zegt ove?^et op vlakke toon, maar de dictie n bf verraadt een lichte spanning. „Tot jdeu'twee dagen geleden. Toen heb ik van de master een plaat geperst". Hij pakt de glimmende schijf van - wie ze nog kent mag het zeggen - Goofus Five uit de hoes en legt het kleinood op de draaitafel. Even la- strijkter vullen swingende jazzklanken g«van dit Amerikaanse dansorkest de hiifkleine zolderruimte, iplai ixinJ»>'k wil de muzikanten laten horen zoals genéze.toen klonken: zonder tikken, brom, ;n (jruis of andere bijgeluiden", vervolgt [gt jHarry Coster, terwijl hij z'n technische t ^handelingen tot in details uitlegt. „Wist je dat die orkesten met één microfoon jeuI>werden opgenomen? Ze deden drie of ta^es en de opnameleider, die heel ^bijzondere oren moest hebben, koos er vervolgens één uit. Tegenwoordig wer- uitMfen ze 'ets anders". j[Iemand die zo te werk gaat als Coster - geen familie overigens van de bèroem- kafde boekdrukker Laurens Janszoon - QfljWordt door het gemene) volk al snel inge- n «deeld in de categorie 'mafketels en ande re zonderlingen'. Coster: „Als een mens 2t ui'6een afwijking heeft is-ie doodnormaal. "lopePat betekent dus dat hij niet interessant 01S l£ijn 'tic' heeft Harry trouwens geen win- j^gjdeieren gelegd. Hij werkt mee aan radio- ^ejnProgramma's, maakt banden in opdracht Bezeten „Als jochie van twaalf, dertien jaar was ik al bezeten van platen. M'n hele geld ging daaraan op. Ik reisde regelmatig van Hattem naar Amsterdam, struinde vervolgens de markt op het Waterloo- plein af en kocht platen voor een kwar tje per stuk: Paul Whiteman, The Ram blers, ragtime, veel Amerikaanse dans muziek uit de jaren twintig. De fascina tie gold ook, en na verloop van tijd steeds meer, de technische kant van het vak, het fabricageproces. Ik kwam erach ter dat de opnamen werden gemaakt op dikke wasplaten, waar een groef werd in gesneden. Vragen als 'waarom ruist een 78-toerenplaat' en 'hoe krijg je die eruit' gingen me bezighouden. Dat komt overi gens - zo leerde ik later - doordat be paalde onderdelen verweren; de in pla naar cd. Het publiek is bezig het oude platenbestand op te schonen; de grote zwarte schijf wordt vervangen door het kleine zilveren schijfje. Het opnieuw uit brengen op cd van materiaal dat ooit op lp of 78-toeren verscheen, is lucratief. Veel cd's die nu op de markt verschij nen, zijn gekopieerd van elpees. Coster: „Maar soms zijn er producers - échte muziekfreaks, geen figuren die al leen aan verkoopcijfers denken - voor wie dit procédé niet bevredigend is. Ze willen een cd uitbrengen waarop niet te horen is dat het om een kopie gaat". „Ook word ik regelmatig gebeld wanneer masters zoek zijn geraakt of domweg niet voorhanden zijn. Zo was EMI, je gelooft je oren niet, niet in staat een master te vinden van het overbekende 'True Love' van Bing Crosby en Grace Kelly. Niet bij EMI-Holland en ook niet bij Capitol in de VS. Ik was wel in staat het gevraagde te leveren. Als ik het ma teriaal zelf niet heb, kan ik het vaak via via nog achterhalen. Ik heb veel contac ten en beland vaak in de Fonotheek van het NOB". Decca Hilversummer Harry Coster op z'n zolderkamer: „Van Gert en Hermien of Lee Towers zal ik nooit een plaat restaureren. Daar doe ik zelfs tikken bij. Vreselijk vind ik dat". ten verwerkte katoenvezels zwellen op". „Ik merkte dat de platen over de radio beter klonken dan bij mij thuis; de om roepen hadden natuurlijk betere appara tuur. Ik besloot daarom zelf de benodig de onderdelen in huis te halen: weer- standjes, speakers, een ruisfilter, een dia manten naald, die ik speciaal uit Enge land liet overkomen. Al spoedig was ik zover dat ik met zelfgebouwd materiaal platen kon reproduceren". „Van het één kwam het ander. Het res taureren van oude platen nam steeds meer tijd in beslag. Tikjes er uithalen, knippen, ruts verwijderen, rumble - ge stommel - weghalen. Eén ding stond en staat nog altijd voorop: ik wil de muziek laten horen zoals die tóen klonk. Dus niet het geluid veranderen door bijvoor beeld galm of nep-stereo toe te voegen. FOTO: PERS UNIE nee, het gaat me om de oorspronkelijke klankkleur". Costers eenmansbedrijf kan de huidige vraag bijna niet meer aan, maar een een mansbedrijf moet het blijven. Hij is bang dat anders dingen in het ongerede raken, blijven liggen of niet goed worden uitgevoerd. Die hausse van de laatste jaren heeft te maken mét de massale overstap van lp Eén van de belangrijkste personages die Coster in zijn leven tegen het lijf liep, was de Amsterdamse jazz-historicus Herman Openneer. Met hem richtte hij in '76 het platenmaatschappijtje Gran ny's Records op, dat onder andere werk van Eddie Lang, Paul Whiteman en Dick Willebrandts uitbracht. Muziek voor de liefhebbers. Na lang zoeken stuitte het duo op vooroorlogse master schijven van Decca, de eerste platen maatschappij in Nederland. Coster: „De opnamen werden hier ge maakt, de matrijzen in Londen, waarna het persen weer in Nederland geschied de. Met Decca maakten we een deal dat wij de oude masters, met onder andere werk van The Ramblers, zouden uitge ven. We bereikten overeenstemming over de rechten. Al het Nederlandse ma teriaal wisten we los te peuteren. Sinds een half jaar leeft Harry Coster zich naar hartelust uit in de Veluwse bossen. Hij kreeg al gauw de eerste mas ters met oude jazz-opnamen van Colum bia Records toegestuurd. Van Louis Armstrong en Billie Holiday. Die van Armstrong kregen een voorkeursbehan deling, want Brooks wil die opnamen dit jaar nog op de markt brengen onder de titel 'Columbia Jazz Masterpieces'. „Ik heb me net uit de naad gewerkt en in drie dagen tijd tachtig persingen klaarge stoomd", zegt de Hilversummer, die met Sony is overeengekomen in ieder geval 250 persingen te doen. Hoewel zijn persoonlijke voorkeur uit gaat naar oude jazzmuziek, staat Coster open voor elke muzieksoort. Met een paar uitzonderingen. „Van Gert en Her mien of Lee Towers zal ik nooit een plaat restaureren. Daar doe ik zelfs tik ken bij. Vreselijk vind ik dat. Die To wers vindt zichzelf de beste zanger van Nederland, maar hij begrijpt absoluut niet wat hij zingt en brengt z'n teksten zeer slecht".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 29