Wanhoop en -ferdriet om yaderland en liuiseli ikheid n principe is iedereen tot moord in staat Crowded House uit goede hout gesneden Herinneringen van een gouden kind ia DEKEN EN PLATEN fjtidwQowuvnt VRIJDAG 28 JUNI 1991 PAGINA 9 NAPPE ROMAN FREEK DE JONGE nu tJ de Jonge: 'Neerlands Bloed'. j ïve De Harmonie. Prijs 34,90. in di 1 itriji i widen in het nieuwe boek je i Freek de Jonge, een echte nt an ditmaal, staat een para- n j; die structureel vrij los van j verhaal van het boek staat, in de klassieke roman Havelaar' het verhaal 'Saidjah en Adinda' ook s't; >en „losse" manier ergens jndoor stond. De overeen- niet toevallig. Deze bel in 'Neerlands bloed' is verhaal van een man, die jdië tijdens de oorlog vast een Jappenkamp, •n keiharde manier wordt 3meIthema vrijheid, onvrijheid j ezag daar aan de orde ge- Ogenschijnlijk staat deze ide geheel los van de ro- ga, die een beeld geeft van duintwikkeling van een Ne- deeandse jongeman, met de i Wouter. Of Kees. En dat dieok een heel literair gege- 'Neerlands bloed' van Freek de Jonge is dus een klassieke ,,Bildung"-roman. De geschie denis van een kind dat op groeit en zijn eigen persoon lijkheid ontwikkelt. Het kind waar het in dit verhaal om gaat heet Wouter Pieterse. Maar hij wil graag Kees heten. De verwijzing naar een ander beroemd boek 'Kees de Jon gen', van Theo Thijssen, is vol op aanwezig in het verhaal. Twee beroemde jongetjes uit de Nederlandse literatuur, die veel overeenkomsten hebben. Ze vinden allebei in hun fan tasie veel meer geluk dan in de werkelijkheid van hun nogal droevige leven. Deze Wouter Pieterse staat erop Kees te heten. Hij is de zoon van een leraar Neder lands in Goes, die graag wil promoveren op de problema tiek van de dichter Achter berg. Die vader is misschien het grootste probleem in het leven van dit kind. De man heeft het zo moelijk omdat hij zich mislukt voelt in alle op zichten. Hij kan niet tegen zijn De auteur leest voor uit eigen werk. werk op, zijn leerlingen pesten hem meedogenloos, hij praat niet zijn vrouw alleen maar over zelfmoord. Tot het zover De buren zijn ook merkwaar dig. Dokter Havelaar en zijn zoon Max. Max is het idool van Wouter (Kees). Eerst om dat hij zo prachtig kan voet ballen, maar als een tegenstan der zijn been in stukken schopt, houdt dat op. Dan is er de muziek, later zijn er de Mo lukse akties, waar Max bij be trokken zou zijn, want hij is een Indische jongen, die met zijn vader of zijn voogd, de bu ren van de familie Pieterse, in Nederland is terechtgekomen. Achterberg Literatuur speelt op een merk waardige, maar heel boeiende manier een grote rol in 'Neer lands bloed'. Zo komt het werk van Achterberg en de problematiek die daarin onder woorden is gebracht, steeds opnieuw naar boven, als weer spiegeling van de conflict-situ atie waarin het gezin Pieterse, vader, moeder en Wouter, zich bevindt. Tot de dood erop volgt. Zo speelt Multatuli's 'Max Ha velaar' natuurlijk een rol bij de personages, die de buren zijn van de Pieterses. Zoals Multatuli zijn alter ego in de figuur Max Havelaar ideali seert, doet Wouter dat ten op zichte van Max in dit verhaal. FOTO: SP Hoe slecht het met die Indi sche jongen ook verder gaat en hoe moeilijk de man die al dan niet zijn vader is ook met zijn buren overweg kan. Freek de Jonge heeft met 'Neerlands bloed' een prachti ge roman gemaakt vol heldere en rake beschrijvingen en ty peringen. Met veel spannings opbouw en vooral ook met veel wijsheid. Het centrale verhaal over de ware vrijheid van de mens is in dit opzicht dan ook van grote betekenis. [NNAAR GOUDEN STROP RENÉ APPEL: Brakke grappen in Het Groot Faxboek Albert Gilissen en Paul Olden: 'Het Groot Faxboek'. Uitgave Novella Amersfoort. Prijs 14,90. tenl R0EN KUYPERS nalfTERDAM „Het is leuk dat de recensen- grd vinden dat het ver- di l tussen literateur met grote 'L' en die uit het aadgenre bij auteurs ik wegvalt, maar in iraktijk is de thriller, etective, de roman po- r enzovoorts voor de ■rkundigen iets min- vaardigs. misdaadauteur krijgt geen additioneel honorarium, reis- of werkbeurs. Toen Krabbés roman 'Het Gou- ei' verscheen, van nota een gerespecteerd literair jver, meenden sommigen dat hij geen recht meer ip de gebruikelijke dui- gulden additioneel hono- ii, omdat het boek te iend was". Appel prijst zich geluk- lat hij niet van het schrij- hoeft te leven, hoewel hij door het toekennen de Gouden Strop voor zijn n 'De Derde Persoon' een ledrag van tienduizend in ontving en zijn boeken rhand zoveel succes heb- lat het geld dat hij ervoor angt nu ook niet bepaald irwaarlozen is. Wetenschapper dagen in de week werkt i-jarige schrijver en taal- ïschapper als weten- ipelijk onderzoeker en Idocent aan de universi- 'an Amsterdam, waar hij voornamelijk bezighoudt het inderzoek naar de erwerving van het Ne- inds door kinderen van jnlandse afkomst, laast publiceerde hij zijn bekroonde roman de verhalenbundel 'Op to' (1991) en de roman (1989). Zijn debuutro- 'Handicap', verscheen, zijn ander werk, in bij uitgeverij Bert Bak- „Toen vorig jaar de hoogleraar onder wie ik werkte opstapte, verwachtte iedereen dat ik als hoofddocent hem zou opvol- - gen. Ik heb echter niet naar die functie gesolliciteerd, om dat een hoogleraarschap je ze ven dagen in de week opslokt en dan zou er geen tijd meer overblijven voor de litera- Appel is een toegankelijk man, die praat met een licht West- Fries accent. Hij schrijft geen misdaadromans in de gebrui kelijke zin van het woord. Pri- vé-detectives a la Philip Mar lowe of commissarissen als Maigret komen in zijn boeken niet voor. De politiemensen die de moord moeten oplossen zijn niet meer dan bijfiguren. De moorden op zich zijn er niet minder ernstig om. „Wat mij in de misdaad boeit is de vorm. Een verhaal kun je grofweg in drie dimensies on derverdelen: de plot, de stijl en de visie, zeg maar dat wat de auteur aan interessants over pyschologie, socioloische of an dere thema's te zeggen heeft. In een misdaadroman moet die plot nu juist ijzersterk zijn. Het Gedisciplineerd „Je kunt er niet maar op los ouwehoeren, maar je moet ge disciplineerd schrijven. Daar om koos ik voor die specifieke vorm. Al die vaste hoofdfigu ren, zoals spionnen en recher cheurs vind ik echter beper kend. Als ik het verhaal van uit een privé-detective zou schrijven, ben ik min of meer gedwongen een klassieke who- done-it te construeren. Hetzelfde geldt voor een com missaris als centrale figuur. Bovendien moet ik dan nog die hele santekraam van dat politiewerk navertellen. Ik ben een groot bewonderaar van Raymond Chandler, maar zelf schrijf ik toch liever iets anders. Mij interesseren niet zozeer de gebeurtenissen in het verhaal, alswel de span ningen die de personages heb ben te verwerken". In Appels romans en verhalen zijn het gewone mensen die moorden begaan. Ze hebben hun goede en slechte kanten, maar zouden onder normale omstandigheden een ander geen kwaad doen. Juist die omstandigheden zetten hen echter tot de ultieme misdaad aan. In 'De Derde Persoon' bijvoor beeld wordt de apothekers-as sistente Magda Koopmans let terlijk en figuurlijk belaagd door haar ex-minnaar Freek Witteveen. De saaie, maar vasthoudende gemeenteambte naar laat zich door haar niet afschepen, posteert zich elke dag voor haar flat en laat geen mogelijkheid onbenut haar aan te spreken. Het al bijna even saaie, gere formeerde meisje verandert daardoor langzaam maar zeker in een zenuwwrak, voor wie de dood van Freek op den duur de enige uitweg lijkt. Maar, zoals in elke misdaadro man, pas dan beginnen de ver wikkelingen en problemen goed. ,,Ik denk dat in principe ieder een tot moord in staat is. Als je mensen maar lang genoeg trei tert, als je ze maar ver genoeg in het nauw drijft, wordt de vriendelijkste mens een killer. Het beschrijven van dat pro- loopt inderdaad lekker, ineast Frans Rasker heeft tijd geleden een optie ge in op 'De Derde Persoon' in Duitse uitgeverij geeft voijn vertaling uit. Als het zo ze >aat zou ik misschien in- aad ooit beroepsschrijver len worden, maar ik weet 1 dat ik nooit uitsluitend het schrijven zal kiezen, je financieel van het ring ven afhankelijk bent, 'rijll t het een moeten. Je bent nog gedwongen elke dag zo de I pagina's te produceren en :ou mijn boeken iets gefor- s geven. Een verhaal rijpen. Ook als je zelden loit aantekeningen maakt, ik, en een roman vooral ir de tekstverwerker ont- ben je er overdag onbe- toch vaak mee bezig, ziê kan niet als je voortdu P1 thuis zit. Daarom ben ik articdat ik op de universiteit s de c, zogezegd in het volle le ve' ita, waar ik ook mijn idee- de* pdoe. Omgekeerd zou ik ids fer ook nooit het schrijven |n opgeven ten behoeve een universitaire loop- René Appel: „Mij interesseren niet zozeer de gebeurtenissen in het verhaal, alswel de spanningen die de personages hebben te verwerken". FOTO: SP ces, hoe iemand langzaam maar zeker tot een, al dan niet geplande, moord komt, be schouw ik als de kern van mijn schrijven". A-moreel „In dit opzicht worden mijn romans nogal eens vergeleken met die van de Amerikaanse schrijfster Patricia Highsmith. Ik geef toe dat er wel degelijk een overeenkomst tussen onze boeken bestaat, maar ik vind haar toch te a-moreel. Zij vindt het onderscheid tussen goed en kwaad absoluut onbe langrijk. In haar Ripley-romans be schrijft ze zelfs een man die in koelen bloede enkele moorden begaat en dan zo dat de lezer toch sympathie voor hem voelt. Zover ga ik niet. Ten eerste begaan mijn personages vaker een crime-passionel of doden ze iemand per ongeluk en ten tweede wil ik toch dat mijn daders gestraft worden". In 'De Derde Persoon' wordt een junk een van de moorden in de schoenen geschoven. Hij is volkomen onschuldig, maar hij heeft wel iemand anders ongelukkig geslagen en moet toch terecht boeten. Ik mag dan wel geloven dat zowel goede als slechte mensen tot moord in staat zijn, niaar ik ben wel moralistisch. Daarom houd ik ook meer van de boe ken van de Engelse triller schrijfster Ruth Rendel, die dat ook heeft". Het ontbreken van de geijkte hoofdpersonen uit misdaadro mans en het belang hechten aan innerlijke ontwikkeling in plaats van aan uiterlijke ge beurtenissen zijn niet de enige aspecten waarin de romans van Appel verschillen van die van collega's, ook zijn werk wijze is anders. Schandalen „Thomas Ross en Jef Geer- aerts halen hun inspiratie al tijd uit internationale schanda len en zoeken zo'n zaak dan ook tot op de bodem uit. Ze doen dat heel gedegen en wer ken met enorme schema's waarin het hele boek eigenlijk al van tevoren vaststaat. Ik heb een broertje dood aan die uitgebreide reserach. Misschien omdat ik op de uni versiteit al zoveel onderzoek moet verrichten. Als ik ga schrijven heb ik slechts een al gemeen plan hoe het verhaal moet lopen. In wezen schrijft het vanzelf. Personages die aanvankelijk een bijrolletje vervulden worden plotseling zeer belangrijk en andere ver dwijnen weer". „Toch controleer ik wel aller lei kleinigheden en dan blij ken soms de gekste dingen juist zeer realistisch beschre ven te zijn. Omdat Magda in een apotheek werkt, besloot ik het manuscript te laten lezen door iemand die wist hoe het er in zo'n winkel aan toegaat. Een scène, waarin een patserig type achthonderd gulden wil neertellen om zonder recept toch aan een bepaald medicijn te komen, heb ik volledig uit mijn duim gezogen. 'Dat zal hij wel schrappen', dacht ik en net dat bleek recht uit de praktijk gegrepen te zijn. Soms ben ik bang dat die moorden die ik beschrijf ook veel le vensechter blijken te zijn dan ik dacht". Boeken en tijdschriften die zich bezighouden met eigen tijdse technische ontwikkelin gen die bestemd zijn voor het grote publiek hebben nog al eens de onhebbelijke eigen schap zich te laten teisteren door overmatig gebruik van meestal onbenullige cartoons, die je niet zelden 'schuin' zou kunnen noemen. Bekend op dit gebied zijn de vele publikaties op het gebied van 'personal' en spelcompu ters en de daarbij behorende programma's. Een nieuw feno meen is de (tele)fax, de com municatieservice waarmee je brieven, tekeningen, notities en andere schriftelijke uitin gen kunt overseinen. Ook dit medium is razendsnel gemeen goed geworden, en het onver mijdelijke js dan ook geschied: we kunnen de uitgave signale ren van 'Het Groot Faxboek', een faxmoppenboek met grap pen en grollen voor faxgebrui- Ook hier is de humorgraad, zacht gezegd, bedenkelijk. De tekst is gesteld in een tenen- krullende lolligheid. De hoofd stuktitels ('Happy faxer', 'Fax loops', 'Dikfaxer', 'Striptease- fax', 'Monkey business', 'Laxeerfax' en 'Contactfax') geven een aardige indicatie van het vettige gegrinnik waarmee de samenstellers on getwijfeld aan het werk ge weest zijn. Faxofielep die van brakke humor houden kunnen anderhalf tientje in dit werkje steken, en beschikken dan over een groot aantal 'faxklare grappen', waarmee ze andere faxbezitters kunnen bestoken. Idoor GERT MEIJER De derde cd 'Woodface' van het Australische Crowded House is in meerdere opzich ten een heel bijzondere. Het betekent immers de hereni ging van de broertjes Neil en Tim Finn. Voor het eerst na lange tijd zijn de harmonieu ze stemmen van de Finnetjes weer een album lang in hun volle glorie te bewonderen. Het uiteindelijke resultaat is ronduit schitterend. De laatste jaren werd steeds duidelijker dat een familie reünie nauwelijks kon uit blijven. Nadat de kunstzin nige escapades van Split Enz, met een hoofdrol voor Neil en Tim, hun beste tijd hadden gehad en de band ontbonden werd kwam de solo-carrière van Tim Finn moeizaam op gang. Neil's Crowded House deed het iets beter dankzij de hitsingle 'Don't Dream It's Over'. Tim werkte zijdelings mee aan Crowded House's tweede al bum, Neil deed hetzelfde op Tim's derde. Vorig jaar be gonnen ze weer samen lied jes te schrijven en die her nieuwde samenwerking bleek al snel een succes. Producer Mitchell Froom (de laatste jaren ook bekend vanwege zijn bemoeienissen met Elvis Costello) zag het ook weer helemaal zitten met Crowded House. En dat 'Woodface' onder een geluk kig gesternte geboren is, wordt dan ook snel duide lijk. Die houten kop ten spijt. De veertien liedjes zijn be trekkelijk eenvoudig en di rect van opzet, maar juist daarin schuilt de innemende schoonheid. Neil en Tim Finn blijken nog steeds een pracht van een melodie te kunnen schrijven. De arran gementen zijn wat minder Beatles-achtig dan voorheen (hoewel, 'Four Seasons In One Day' is de uitzondering die de regel bevestigt), maar het pakkende karakter zijn ze daarmee niet kwijtge raakt. Meeslepende ballads, walsjes en het wat strakkere werk volgen elkaar op, zon der ook maar één moment te vervelen. Crowded House voert je mee in een pracht van een droom, die pas wreed verstoord wordt als je de cd-speler na het laatste nummer niet direct uitzet. Luister maar. De zesde studio-cd 'Holidays In Eden' van Marillion maakt pas goed duidelijk, waarom de wegen van de band en diens voormalige zanger Fish wel moesten scheiden. Waar het door Fish aangeleverde materiaal bol stond van de spanning dankzij knap gestructureer de melodielijnen en tempo wisselingen, heeft Marillion- nieuwe stijl nu definitief ge kozen voor de meest rechte weg naar het grote publiek. 'Holidays In Eden' levert derhalve niet zozeer het be loofde vakantieparadijs, als wel een verzameling tame lijk voorspelbare rockliedjes, waarbij zelfs het af en toe te rugkeren naar het Marillion- stramien ('Waiting To Hap pen', '100 Nights') niet kan verhullen dat de band crea tief gezien op dood spoor zit. En, vooral, een man als Fish mist. Op 'Season's End' wist Steve Hogarth nog goed mee te komen, maar het gebrek aan emotie doet hem nu toch bij z'n voorganger verble- Patrick Rondat Patrick Rondat is een klas siek geschoolde rockgitarist en op zijn tweede cd 'Rape Of The Earth' geeft hij een opmerkelijk staaltje van zijn virtuositeit weg. Rondat slaagt er zo te horen vrijwel moeiteloos in om met zijn ESP een soort van muzikale regenboog te bewandelen: hij draait zijn hand niet om voor de moeilijkste technie ken en weet er bovendien altijd een innemende melo die uit te slepen. Gesteund door een bassist en een drummer gaat hij soms flink tekeer ('Barbarians At The Gate', 'Burn Out'), maar de spanning is ook voelbaar in nummers van meer atmosfe rische aard, zoals in het meeslepende 'The Last Wha le'. Rondat's voorliefde voor het werk van zijn landge noot Django Reinhardt uit zich in diens cover 'Nuages' en om te voorkomen dat een volledig overdonderde luis teraar achterblijft is er de akoestische afsluiter 'World Of Silence'. Er zijn meer be gaafde gitaristen, maar wie zich al eerder heeft laten meevoeren door het instru mentale vakmanschap van mensen als Steve Vai en Joe Satriani is bij Patrick Ron dat aan het juiste adres. Marillion... zonder Fish creatief op dood spoor... Jean-Paul Franssens: 'Een gouden kind'. Uitgeverij De Harmonie. Prijs: 27,50 De in Groningen geboren schrijver Jean-Paul Franssens is een veelzijdig mens. Behalve als schrijver manifesteerde hij zich de afgelopen jaren ook als dichter en schilder, en wat be treft zijn schrijverschap richt hij zich niet tot een beperkt aantal thema's of onderwer pen. Iedere roman van hem is weer totaal anders dan voor gaande werken. Dat geldt zeer zeker ook voor zijn nieuwe: 'Een gouden kind', volgens de achterflap van het boek zijn 'eerste autobiografische ro man'. Het is maar goed dat 'Een gou den kind' Franssens' eerste au tobiografische roman is, want zijn vorige roman, 'Vriend dood', werd geschreven vanuit de ogen van een lustmoorde naar. In deze knap geschreven roman worden heel wat kelen van jonge vrouwen op een gruwelijke en bloedstollende manier opengesneden. Frans sens baseerde dit onderwerp op de realiteit van een misda diger die in de twintiger en dertiger jaren met zijn acties in Düsseldorf een ware paniek onder de bevolking veroor zaakte. De stof voor 'Een gouden kind' putte Franssens zoals ge zegd uit zijn eigen levenserva ringen, maar het is natuurlijk moeilijk te bepalen in hoever re de roman daadwerkelijk au tobiografisch is. Literatuur heeft immers strikt genomen niets met de werkelijkheid te maken. Een boek blijft altijd fictie.' Wat vooral opvalt aan 'Een gouden kind' is de knappe structuur van de roman. De vijftienjarige Jean-Paul wordt geopereerd aan zijn hoofd, en terwijl de doktoren bezig zijn om in zijn schedel te boren (de reden waarom hij slechts plaatselijk is verdoofd wordt niet duidelijk gemaakt) komen allerlei flarden van herinne ringen en associaties bij de jon gen naar boven. Het is begrijpelijk waarom hij plotseling aan allerlei gebeur tenissen uit zijn jeugd moet denken; hij weet niet precies wat er met zijn hoofd wordt uitgespookt en probeert uit pure angst zijn gedachten af te leiden. De structuur van de ro man bestaat uit de wisselwer king tussen het 'nu' van de jongen (namelijk het moment van de operatie) en deze her inneringen. Landverrader Centraal in deze herinnerin gen staat de houding van zijn ouders tijdens de Tweede We reldoorlog. De vader bouwde bunkers voor de Duitse bezet ters en kwam na de oorlog te recht in een internerings kamp. T)e jongen wordt door zijn omgeving ook bestempeld als landverrader - het trieste gegeven dat sommige mensen hun frustraties of onmacht op een kind afreageren is op een prachtige en treffende manier in 'Een gouden kind' ver werkt. De jongen voelt zich hierdoor schuldig en weet maar al te goed dat zijn vader 'fout' is geweest, maar tegelij kertijd houdt hij ook nog steeds van hem. De liefde die de jongen voor zijn moeder voelt is echter groter. Zijn gevoelens komen tegen het einde van de roman tot een climax, wanneer hij naast haar kruipt om op de di van te gaan 'slapen'. 'Een gouden kind' is een prachtige korte roman, ge schreven in een eerlijke en so bere stijl. Laten we hopen dat er nog veel meer autobiogra fisch proza van Franssens ver schijnt. Het begin van de ro man, waaruit in een soort pro loog blijkt dat de moeder over leed toen de jongen zeventien was, doet vermoeden dat er in ieder geval een vervolg op 'Een gouden kind' zal komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 9