Een wolfin schaapskleren
Regeling orthodoxie theologie-
opleidingen speelt rol bij fusie
Blanke NG
Kerk geen
waarnemer
Zuid-
afrikaanse
Raad van
Kerken
Schoolwijzer
COMMENTAAR
i
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
£eidóe6oma*it
VRIJDAG 28 JUNI 1991 PAG JJ!
Paus: Vaticaan niet rijk
VATICAANSTAD Het Vaticaan is niet
rijk. Al zijn rijkdom bestaat uit kunstwerken,
die in feite toebehoren aan de hele mensheid.
Paus Johannes Paulus II heeft dit donderdag
tijdens een onderhoud met een groep katho
lieke journalisten uit Belgie opgemerkt. Vol
gens de kerkleider zien de mensen die steeds
over de rijkdom van het Vaticaan spreken
niet dat „wij de plicht hebben om de erfenis
uit het verleden te respecteren als het cultu
rele erfgoed van de mensheid". Sinds zijn
komst in het Vaticaan heeft Johannes Paulus
opdracht gegeven om een deel van de boek
houding openbaar te maken. Daaruit blijkt
dat de laatste jaren het begrotingstekort
steeds verder aangroeit; het afgelopen jaar
bedroeg dat tekort bijna 180 miljoen gulden.
De paus heeft steeds van de hand gewezen
om een deel van de Vaticaanse kunstschatten
te verkopen, juist met het argument dat het
om een culturele erfenis gaat.
Het is een
geweldig voordeel
niets gedaan te
hebben, maar men
moet er geen
misbruik van
maken.
A. de Rlvarol
Chinese Joden willen
naar Israël
PEKING Ook uit China willen Joden emigre
ren naar Israël. Een inwoner van Peking, de
heer Sing, heeft daarover een brief gestuurd aan
het Israël Museum in Jeruzalem. Dit was het
enige Israëlische adres dat hij in China kon vin
den. Hij vraagt de directeur van het museum in
zijn brief zijn verzoek door te geven aan de im
migratie-autoriteiten. Verder schrijft hij: „Mijn
voorouders kwamen hier negenhonderd jaar ge
leden en vestigden zich in Kai-Ping. Ik meen dat
ik een jood ben en hoop me in Israël te vestigen,
want dat is mijn werkelijke vaderland. Ik hoop
tussen andere Joden te kunnen wonen. Vertel
me alstublieft wat ik moet doen om naar Israël
te kunnen emigreren". Volgens de gezaghebben
de Encyclopaedia Judaica is er geen joodse ge
meenschap in China meer. Alleen in de stad
Kaifeng zouden nog rond de 250 mensen wonen,
die joodse wortels hebben.
Kerk Slovenië veroordeelt optreden leger
LJUBLJANA De Rooms-Katholieke Kerk in Slovenië
heeft het optreden van het Joegoslavische leger in Kroatië en
Slovenië donderdag scherp veroordeeld. Als de regering in
Belgrado hiermee doorgaat „provoceert zij het ergste". Belgra
do maakt de dialoog en de onderhandelingen over een nieuwe
vorm van samenwerking op deze manier „definitief onmoge
lijk", schrijft een commissie van de Sloveense bisschoppen in
een verklaring. Zij roept buitenlandse regeringen op om niets
te ondernemen dat als steun voor het gewelddadig optreden
opgevat kan worden. Aartsbisschop Aloizij Sustar, voorzitter
van de Sloveense bisschoppenconferentie, noemt het ingrijpen
van het leger in Ljubljana „ongerechtvaardigd", omdat het
Sloveense parlement dinsdagavond bij de onafhankelijkheids
verklaring tegelijk de wil heeft uitgespoken om verder te on
derhandelen. De Rooms-Katholieke Kerk in Slovenië is voor
onafhankelijkheid, maar wijst geweld, chauvinisme en natio
nalisme van de hand, aldus Sustar. De aartsbisschop van
Ljubljana nam woensdagavond samen met vele duizenden
Slovenen deel aan het onafhankelijkheidsfeest in de hoofdstad
en zegende bij die gelegenheid het symbool van de nieuwe re
publiek, een pas geplante lindeboom.
Yicarus
Van Bockxmeer
treedt af
ROTTERDAM Mgr.
C.J.Th, van Bockxmeer,
sinds 1979 vicaris van het
bisdom Rotterdam, legt
per 15 augustus zijn func
tie neer. Dit heeft bis
schop R.Ph. Bar bekend
gemaakt.
Van Bockxmeer (63) is, met
een onderbreking van tien
jaar, waarin hij pastoor in Sas-
senheim was, vanaf de jaren
'60 werkzaam op het bisdom
geweest. Aanvankelijk was hij
secretaris van bisschop M.A.
Jansen, later vicaris. Sinds
enige jaren verricht hij bij
stand in het pastoraat te Voor
hout. Hij wil zich geheel op de
parochie concentreren.
Mgr. Van Bockxmeer was on
der meer verantwoordelijk
voor het bedrijfspastoraat, de
katechese en de oecumene. Hij
is lid van het kapittel en van
de kerkelijke rechtbank in het
bisdom.
Bisschop Bar sluit niet uit dat
de vicaris als staflid eventueel
door een leek (man of vrouw)
wordt opgevolgd.
De opvolging geeft overigens
problemen, zo blijkt uit een
communique van het bisdom
Rotterdam. De RK Kerk heeft
zowel op landelijk als op dio
cesaan niveau niet altijd meer
de specialisten in huis. „Een
zekere armoede doet zich voor
op belangrijke terreinen als
oecumene, contacten met het
Jodendom, met de Islam en
het gesprek met de overheid.
Specialisten die leek zijn, kun
nen hoge salarissen vragen en
priesters, voorzover zij de mo
gelijkheid hebben om zich te
specialiseren, zijn minder in
tal."
Brazilië krijgt
volgeling
van Lefebvre
als bisschop
ECONE De vier door mgr.
Lefebvre gewijde bisschop
pen zullen eind juli in Cam
pos (Brazilië) een nieuwe tra
ditionalistische bisschop wij
den. Dit, maar niet de naam,
is bekend gemaakt in Econe
(Zwitserland), waar zich het
hoofdkwartier bevindt van
de beweging rond de geëx
communiceerde aartsbis
schop Marcel Lefebvre, die
dit voorjaar overleed.
De nieuw te benoemen bis
schop moet de plaats innemen
van de emeritus-bisschop van
Campos, mgr. Antonio Castro
Mayer, die in april op 86-jarige
leeftijd is overleden. Mgr. De
Castro Mayer was een per
soonlijke vriend van Lefebvre.
Ook hij werd in 1987 geëxcom
municeerd toen hij, zonder
toestemming van het Vaticaan,
samen met Lefebvre vier bis
schoppen wijdde.
De wijding moet gezien wor
den als een nieuwe stap in de
'aktie voor het behoud van het
ware rooms-katholieke geloof',
waartoe mgr. Lefebvre met de
bisschopswijding in 1987 de
stoot had gegeven. „De wijding
zal de redding zijn voor tien
duizenden gelovigen in het
bisdom Campos, van wie het
geloof in gevaar komt als de
overleden bisschop zou wor
den vervangen door een bis
schop die door Rome wordt
benoemd," aldus een verkla
ring van de vier 'Lefebvre'-
bisschoppen: Bernard Tissier
de Mallerais, Richard William
son, Alfonso de Galaretta en
Bernard Fellay.
Nieuwe ambassadeur
in Vaticaanstad
DEN HAAG Mr. R.H. graaf
van Limburg Stirum wordt de
nieuwe ambassadeur in Vati
caanstad.
Hij wordt er de opvolger van
mr. S.J.J. baron van Voorst tot
Voorst. Van Limburg Stirum
is nu nog chef van de directie
kabinet en protocol van het
ministerie van buitenlandse
zaken.
BEROEPINGEN
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Noordwijkerhout J. Rin-
zema, kandidaat te Soest.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Zwijndrecht drs. C. van
der Niet te Genderen.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Bedankt voor Rotterdam-Zuid dr.
G.C. den Hertog te Leiden.
AMSTERDAM/HEER
LEN Is kardinaal Si-
monis nu wel of niet voor
stander van het open hou
den van de universiteit
voor Theologie en pasto
raat in Heerlen?
Deze week pleitte de kardi
naal in een brief aan zijn colle
ga Pio Laghi, de prefect van
de Vaticaanse congregatie
voor de katholieke opvoeding,
voor het openhouden van een
zogeheten instroomlokatie in
Heerlen waarbij dit instituut
een driejarige opleiding mag
verzorgen. Daarna zouden de
studenten hun opleiding kun
nen voltooien in Nijmegen.
Eerder deze maand echter gaf
het bisschoppencollege una
niem in een brief die onderte
kend was door de kardinaal de
bestuurscolleges van de Nij
meegse universiteit en de
Heerlense instelling het drin
gende advies om de theologi
sche opleiding in Nijmegen te
concentreren. Dit overeen
komstig de overwegingen van
het rapport van de commisie
Smits-Oberman uit 1989 die de
wetenschappelijke kwaliteit
van de opleiding in Heerlen
onder de maat had genoemd.
Het ging in de brief van de
bisschoppen echter om niet
meer dan een advies. Vooral
de bezwaren van de bisschop
pen Gijsen van Roermond en
Ter Schure van Den Bosch
hadden daarin zwaar meege
wogen.
Anders dan bij de in gang zijn
de fusie tussen de theologische
opleidingen in Amsterdam en
Utrecht moet de kardinaal in
Nijmegen in feite op afstand
toekijken. De fusie tussen Am
sterdam en Utrecht gaat daar
entegen in goed overleg tussen
de bisschoppen van Haarlem,
Rotterdam en Utrecht. Het
spreekt vanzelf dat zij ook een
stem willen hebben in de
vormgeving van deze theologi
sche opleiding die sinds hun
ontstaan nog steeds moet
wachten op de goedkeuring
van Rome.
Door nu in Rome te pleiten
voor instandhouding van
Heerlen als instroomlokatie
kan de kardinaal zich in feite
het nodige krediet verschaffen
om meer invloed te verwerven
op de inrichting van dit onder
wijs in Nijmegen en Heerlen.
De nieuwe studierichting reli
giestudies die de Nijmeegse
universiteit vorig jaar startte
heeft voor een opleving ge
zorgd voor de zieltogende Nij
meegse universiteit maar deze
opleiding is een feite een
doorn in het oog van Rome.
Kardinaal Simonis heeft daar
naast bezwaren tegen de „op
vatting over theologie binnen
de faculteit". De beide inhou
delijke bezwaren zijn pas in
een vrij laat stadium opgedo
ken. Tegen religiestudies zou
het bezwaar zijn dat het aan
deel van de klassieke, lees tra
ditioneel katholieke theologie
daarin onder de maat is. Met
dit laatste onderdeel zou in de
studie begonnen moeten wor
den en niet met andere gods
diensten zoals nu het geval is.
De „opvatting over theologie
binnen de (Nijmeegse) facul
teit" waarvan de kardinaal
repte in zijn brief van 12 juni
is in feite gebaseerd op het fu
sierapport waarin gesproken
wordt over een pluralistische
benadering van de theologie
voor Nijmegen en Heerlen.
De Nijmeegse theologische fa
culteit is de enige door Rome
erkende opleiding. Terugtrek
king van de erkenning van
Nijmegen zou een moeizame
aangelegenheid zijn. Door Nij
megen en Heerlen ter wille te
zijn in de vorm die zij willen
geven aan de fusie hoopt de
kardinaal de inhoudelijke kant
van de theologie-opleidingen
die door de samenwerking met
het progressieve Heerlen ter
discussie staat bevredigend te
kunnen regelen. Na een aantal
jaren zal Heerlen waarschijn
lijk toch wel verdwijnenen ge
zien het teruglopend aantal
studenten.
De concentratie van de theolo
gische opleidingen waartoe de
commissie Smits/Obermann
adviseerde heeft dan het bij
komende voordeel dat het al
zo lang aanslepende probleem
van de orthodoxie van de ka
tholieke theologische opleidin
gen eindelijk tot genoegen van
Rome en niet vergeten de bis
schoppen geregeld kan wor-
Geld voor kerk
De Russisch-orthodoxe patriarch Alexi II (r) en een functionaris van de Russische bank (I) belegden een persconferentie ter gelegen
heid van de overhandiging van en cheque van meer dan een half miljoen roebel die de kerk krijgt voor de wederopbouw van de
Russisch Orthodoxe Kerk. foto: ap
Idoor
DIRK VISSER
JOHANNESBURG De blan
ke Nederduits-Gereformeerde
Kerk is er donderdag niet in
geslaagd de waarnemerstatus
bij de Zuidafrikaanse Raad van
Kerken (SACC) te verkrijgen.
Na een emotioneel en lang de
bat besloot de jaarvergadering
van de SACC in Johannesburg
dat de NGK over een jaar op
nieuw een aanvraag moet in
dienen.
Vooral de niet-blanke zuster
kerken van de NGK verzetten
zich heftig tegen het verzoek.
De motie, die slechts één stem
tegen kreeg, werd ingediend
door ds. Nico Smith, een blan
ke predikant die uit de NGK is
getreden en sinds jaren predi
kant is in de NG Kerk in Afri
ka, de voormalige dochterkerk
voor zwarten. Het moderamen
van de SACC had in maart po
sitief op het verzoek van de
NGK gereageerd.
De SACC-jaarvergadering wil
dat de blanke kerk, voordat
deze weer een verzoek indient,
ondubbelzinnig afstand neemt
van vroegere aanvallen op de
SACC, duidelijk maakt waar
om ze eigenlijk waarnemer wil
worden, met de NG-zusterker-
ken gesprekken over normali
sering van de betrekkingen
opent en tenslotte bereid is op
basis van het evangelie kritiek
op deze en volgende regeringen
uit te oefenen.
Het is nog niet zeker of de
NGK volgend jaar opnieuw een
aanvraag zal indienen. De
SACC heeft dan haar statuten
veranderd waarover ook waar
nemers stemrecht hebben.
Zelfs al zou ze tegenstemmen,
zou de NGK medeverantwoor
delijk voor de SACC-activitei-
ten worden. Het is haar alleen
om het waarnemerschap be
gonnen: de zaken in de gaten
kunnen houden zonder zich ge
bonden te weten, zo liet Ros-
souw tegenover Doorscheme-
De NGK werd in 1936 lid van
de toenmalige Christelijke
Raad in Zuid-Afrika. Zes jaar
later verliet zij de Raad, deels
om taalproblemen maar vooral
wegens verschil in opvatting
over rassenzaken. De SACC
heeft vanaf 1970 geprobeerd de
NGK binnen te halen. In 1982
veroordeelde de SACC de
apartheid als ketterij. De NGK
kon pas lid worden als zij de
apartheid onomwonden afwees.
Het begint er steeds meer
op te lijken dat de huidige
minister van onderwijs
voor leerlingen boven zes
tien jaar eigenlijk geen
scholen meer wil verdelen
naar levenbeschouwelijke
richting.
Nu kan hij de meeste confes
sionele scholen voor die leef
tijdsgroepen natuurlijk moei
lijk gaan opheffen. Wel is er
de mogelijkheid die instituten
op te jagen in de richting van
steeds grotere eenheden. Dan
verdwijnen die aparte kleuren
immers vanzelf.
In het HBO en het MBO heb
ben we net twee grote concen
tratie-operaties achter de rug.
Over de voordelen voor het
MBO heb ik nog geen oordeel
omdat dit nog maar kort gele
den is. In het HBO hebben we
de fusies wat langer achter de
rug. Ik verneem daar nog wei
nig over de voospelde onder
wijskundige verbeteringen.
Mijn twijfels van destijds over
het nut van die fusie-operatie
zijn in elk geval zeker niet
weggenomen. Maar er dient
zich al weer een volgende aan.
Minister Ritzen heeft onlangs
ideeën gelanceerd over de vor
ming op termijn van zoge
naamde Regionale Opleidin
gen Centra (ROC). De bedoe
ling is dat die ontstaan door
fusies van (middelbaar) be
roepsonderwijs en allerlei vor
men van volwassenen educa
tie. Het heet dat deze colleges
beter in staat zullen zijn een
samenhangend onderwijsaan
bod te verzorgen. Maar, en
daar komt de aap uit de
mouw, de minister schijnt per
regio maar één ROC te willen
subsidiëren. En daar gaan we
weer: het moeten monsterin
stituten worden met weer het
adagium: hoe groter het insti
tuut, hoe beter het onderwijs
aanbod.
Brief
Onlangs heeft de minister
over deze plannen een brief
gehad, ondertekend door de
voorzitters van het CNV, de
NCW, de NCOV, de CBTB, de
KNBT, de Besturenraad PCO
en de Bond van Besturen voor
Katholiek Beroepsonderwijs.
Ze spreken zo hun twijfels er
over uit of in zo'n grote (na
tuurlijk 'algemene') ROC de zo
gewenste levenbeschouwelijke
pluriformiteit nog wel moge
lijk is. En ze pleiten ervoor om
binnen een (RBA) regio ruim
te te geven voor meer dan één
instelling. Voor een goed be
grip van de situatie is enige
aanvullende informatie van
belang. Ondanks het opjagen
in de richting van monsterin
stituten (destijds door de pro-
ces-coördinatoren) in de SVM-
operatie heeft het confessio
neel MBO zich nog heel be
hoorlijk kunnen handhaven.
Aparte confessionele instituten
voor volwassenen educatie
(avondscholen etc.) zijn er ech
ter maar heel weinig. De
meeste ervan zijn 'algemeen',
zo men wil 'bijzonder neu
traal'.
Het merkwaardige is nu dat
als een confessioneel instituut
gaat fuseren met een algemeen
het een wet van Meden en
Perzen schijnt te zijn, dat dat
dan ook weer een algemeen
instituut oplevert. Het laat
zich dus raden wat er gaat ge
beuren als de minister zijn
gang kan gaan. „Op een hel
lend vlak loopt het water altijd
naar het laagste punt", zei
Abraham Kuyper destijds al.
Veel confessioneel MBO zal
zijn kleur gewoon moeten in
leveren en ondergaan in een
algemeen massa-instituut,
waarin op zijn mooist nog
plaats is voor levensbeschou
wing doordat leerlingen die
dat willen één uur per week
les in levenbeschouwelijke
vorming kunnen krijgen. De
genoemde organisaties doen
(in een verblijdende eensge
zindheid!) de minister nog
meer voorstellen om ruimte te
krijgen voor confessionaliteit
ook in deze sector. Het zou te
technisch worden om die hier
allemaal te noemen.
Ik maak nog een aantal, meer
algemene, kanttekeningen.
1. Waarom zijn er altijd insti-
tuuts-fusies nodig om tot een
meer geïntegreerd onderwijs
aanbod te komen? En waarom
moet één instituut altijd alles
wat er maar te bedenken valt
aan onderwijs in deze sector
kunnen aanbieden? Waarom
gaat men er verder van uit dat
leerlingen ook de voorkeur ge
ven aan die 'alles-aanbieders'?
Waarom kan zo'n 'totaal-aan
bod' ook niet worden gedaan
in het kader van een federatie,
een gemeenschap van scholen?
Waarom is altijd één schoolbe
stuur nodig, dat het onderwijs
aanbiedt?
2. Als nu de minister blijft vol
harden in zijn anti-confessio
nele houding, en het bekende
drietal (PvdA, VVD en D66)
dat al nooit zoveel op heeft
met confessioneel onderwijs,
hem blijft steunen?
Ik denk dat het confessioneel
onderwijs dan nog eerder ge
noegen zou moeten nemen
met instituten die dan maar
niet 'alles' aanbieden, dan
weer een knieval te maken
voor de wolf in schaapskleren
die de schaalvergroting ook
hier zal blijken te zijn.
31 Rest de hamvraag: waarom
eigenlijk confessioneel be
roepsonderwijs voor boven 16-
jarigen? Beroepsonderwijs is in
de eerste plaats 'mensvor
ming', van mensen die een
beroep willen gaan uitoefenen
en daarmee, hoe dan ook, een
doel nastreven.
De secularisatie heeft in vele
gevallen geleid tot wat men de
'een-dimensionale mens'
noemt, met een ik-cultuur met
als gevolg louter uit zijn op ge
not en bezit en concretisme
(vandaag behoeften bevredi-
door drs. K. de Jong Ozn.
gen, niet wachten op morgen,
misschien is er wel geen mor
gen.) (Citaat uit een identi-
teits-notitie van een confessio
nele school voor MBO). Het
christelijk' geloof leidt tot een
heel ander, bevrijdend mens
beeld dat van essentieel belang
is ook voor het beroep dat men
uitoefent.
Die mens en die samenleving,
die men daarbij op het oog
heeft is een 'gans andere' dan
die welke wordt nagestreefd
in de zogenaamde algemene
instituten, waar neutraal er
voor staat dat de trend regeert.
En helaas is dat maar al te
vaak de secularisatie zoals
hiervoor aangegeven. Het pro
gram voor een confessionele
MBO-school zal er dus heel
anders moeten uitzien dan dat
van een algemene.
Einde van Comecon
her
-l
Ide
In Budapest is het einde van de Sovjet-heerschappij
Midden-Europa vandaag opnieuw onderstreept. Ven» be
woordigers van de aangesloten landen hebben daar de a<
lijdensakte getekend van de Comecon, de ooit door de
unie in het leven geroepen Raad voor Wederzijdse Eco
sche Bijstand. De Comecon is in het verleden vaak vi
steld als tegenhanger van de Europese Economischi
meenschap. Maar dat is ze nooit geweest. Indien de Coi
ook maar een fractie van de samenhang en het succes v ist
EG zou hebben gehad, had niemand in Oost-Europa
gedacht de club op te doeken. De Comecon was evenw
als het inmiddels ook overleden Warschau Pact, een
ment van overheersing, onderdrukking en uitbuitin
Midden-Europa door de Sovjetunie.
WAT de werkelijke gevoelens van de voormalige sate
zijn voor hun voormalige overheersers, kan men afleii
de kordate weigering van Polen, Hongarije en Tsjecha
kije om een vriendschapsverdrag met de Sovjetunie
sluiten. Het wantrouwen tegen Moskou is te groot,
vriendschapsverdrag zou immers bepaald worden dat
Hongarije of Tsjechoslowakije zonder toestemming vai
kou geen aansluiting mogen zoeken bij een militair 1
nootschap. Aleen Roemenië heeft een dergelijk verdraj
sloten. Maar president Ion Iliescu heeft een schuld af
sen tegenover Gorbatsjov
WARSCHAU, Budapest en Praag willen in plaats d
snelle aansluiting bij de EG en de NAVO. Zowel het
het andere blijkt niet mogelijk te zijn. De NAVO wil h<
opnemen, omdat men Moskou niet tegen de haren wil
ken. De EG houdt de deur gesloten omdat de Oosteu
landen nog jaren zullen nodig hebben om hun econoi
achterstand in te halen. Bovendien hebben de huidige
ten eerst nog wat onderlinge problemen op te lossen
vandaag en morgen in Luxemburg opnieuw zal blijke
TOCH hebben deze argumenten maar een beperkte w
Landen als Griekenland en Portugal zijn, nadat zij z
de democratie hadden bekeerd, ook lid van de EG gew
ondanks hun economische achterstand op de overige
ten. En als de EG-leiders het eind dit jaar mogelijk t(
eens worden over vraagstukken als de Economische
netaire Unie, dan worden de Oosteuropese landen
misch op een nog grotere achterstand gezet.
Er is in deze discussie nog een argument, dat ook nj
ren komt in het advies over Westeuropese veiligheids!
werking dat de Adviesraad Vrede en Veiligheid heeft
bracht, en dat door de gebeurtenissen in Joegoslavi
kracht heeft gewonnen. Zonder toenadering tot de EG
de speurtocht van de voormalige Sovjet-satelieten
mocratie en een vrije markteconomie grote kans te m
ken. Een aantal landen van de vroegere Comecon
daadwerkelijk zicht worden geboden op volledig E
maatschap. De stabiliserende werking die hiervan uitg
de onderlinge spanningen kunnen verminderen en bijt
aan de integratie van West-, Midden- en Oost-Europa
veilig en welvarend Europa.
reisleider in
m'n vrije tijd?
CcidócSoutmit
Telefoon: 071 - 122 244.
Telefax: 071 - 134 941
Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden.
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk.
Telefoon: 070 - 3190 933.
Telefax: 070 - 3906 717.
Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag
Directeur/hoofdredacteur: J. Leune.
Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers.
Chef-redacteur: G.- J. Onvlee.
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L.
n Herpen (chef), F. Buurman,
071 - 144 049): K.
Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): |an
A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van Holsir,
E. Hulsman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K. V «01
n Wees (chef), G. Ansems, B. Jansma,
Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Koolstra, drs. P. van Velthoven.
Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvallnka (chef), S. Evenhuls, S. Pieterse.
Redactie-
I. 070 - 3190 819): T. Kors.
De Leldse Courant maakt verder gebruik van de diensten v-.,. „V(
- freelance-medewerkers en -correspondenten In zijn verspreidingsgebied
- de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unl ni
redactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Ned vi
en België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swler%an
M. van de Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. In 't Hout (chef), n
leveld, D. Hofland, P. Koopman en D. van Rietschoten.
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus:
- de volgende correspondenten In het buitenland: S. Akkerman (Praag),
drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Ath«em
R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A. Heerlng
Huët (Parijs), M. de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw DellfC0'
F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderlnk (Mosie
W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgre
F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel).
r. van 08.30 tot 17.00 uur.
van 18.00 tot 19.00 uur. op za. v
tot 15.00 uur.
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling:
per maand 25,70
per kwartaal 76,60
per jaar 294,30
Bij betaling per acceptgirokaart:
per kwartaal 78,60
per jaar 299,30
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050
Kv