Zo weinig mogelijk instrumenten in nieuwe muziekzalen Gemeentemuseum „Toekomst dans niet gebaat bij alleen sprookjesballet Tweede Luxemburgse zender bedreigt Nederlands bestel Vertrek VOO en TROS kost omroe ruim 100 miljoen KUNST/RTV CeidócSouAcmt DINSDAG 25 JUNI 1991 PAGIN. pj Toon Hermans binnenkort weer in theater AMSTERDAM Toon Hermans zal begin 1992 zijn rentrée maken in het theater. In januari start de 74-jarige cabaretier een tournee langs een be perkt aantal theaters in steden in Ne derland en België. In het najaar be ginnen de repetities voor de theater show met een zes-mans orkest. De show, zo meldt Hermans, is op dit moment „op papier zo goed als klaar". In de bekendmaking over de nieuwe show staat verder dat de ren trée van de cabaretier in het theater de uitdrukkelijke wens was van Her mans' onlangs overleden echtgenote. Ook klassiek benefietconcert Bangladesh mislukt AMSTERDAM Ook voor het klassiek be nefietconcert voor de slachtoffers van de ramp in Bangladesh, dinsdag 25 juni in het Amsterdamse Concertgebouw, bestaat geen grote belangstelling. Gistermiddag waren 25 plaatsbewijzen verkocht en 41 telefonisch besteld. Afgelopen zondag ging een jazz-con- cert voor hetzelfde doel niet door wegens ge brek aan belangstelling. Er werden slechts elf kaarten verkocht. Aan het klassieke con cert werken mee het Corver Trio, Miranda van Kralingen, Dido Keuning, Ivo Janssen, Glazounov Saxofoon Kwartet, Saskia en Quirine Viersen en het Orlando Kwartet. Dit concert wordt gegeven in de bijna 500 stoelen tellende Kleine Zaal. De kaarten kos ten zestig gulden. Jurriaan Andriessen overleden HEEMSTEDE In zijn woonplaats Heemstede is gisteren de veelzijdige kunstenaar Jurriaan Andriessen be graven. Andriessen overleed vorige week op de leeftijd van 39 jaar. An driessen was op verschillende terrei nen actief. Hij componeerde, schreef, tekenende en maakte grafiek. In 1983 trok hij de aandacht met zijn 'Portret van Hedwig', een portret van zijn vrouw, opgebouwd uit 54 mu ziekstukken in verschillende stijlen. Vorig jaar verscheen zijn boek 'Eldo- rica, met een reisverslag naar een be tere wereld'. Jurriaan Andriessen stamde uit een artistieke familie. De componist Hen drik Andriessen was zijn grootvader, de beeldhouwer Mari Andriessen een oud-oom. Zijn vader is de architect Nico Andriessen. TV-serie over ondergang van Thatcher LONDEN In Groot-Brittannië worden voorbereidingen getrof fen voor een tv-serie waarin de politieke ondergang van ex-pre- sjnier Margaret Thatcher centraal staat. Onder de titel 'Thatcher - de laatste dagen' is de serie in het najaar bij het commerciële tv-sta- tion Granada te zien. De rol van de IJzeren Dame zal worden ge speeld door de 57-jarige Sylvia Syms. Thatcher werd vorig jaar door haar Conservatieve Partij na elf jaar Downingstreet 10 op een zijspoor gerangeerd. „Buitenlands cultuurbeleid moet beter" RIJSWIJK Het buitenlands cultuurbeleid moet beter en de minister van cultuur moet de eerstverantwoordelijke zijn. Het huidige beleid, waarbij ook andere departementen betrokken zijn, is te zwak en te weinig doeltreffend gecoör dineerd. Dat vindt de Raad voor het Cultuurbe heer. In een advies aan minister D' Ancona van cul tuur schrijft de raad dat de kennis van de Neder landse cultuur in het buitenland moet worden be vorderd. Het Nederlandse cultureel erfgoed heeft immers veel te bieden. De Nederlandse cultuur (en die van de andere lidstaten) moet wel eerst worden zeker gesteld door middel van een cultu rele paragraaf in het EG-verdrag. De raad wijst verder op de verantwoordelijkheid die Nederland samen met andere landen heeft om het mondiale culturele erfgoed te behouden. En ons land moet extra zijn best doen voor het culturele erfgoed in landen waarmee een historische verwantschap bestaat. Guinese muziekgroep r wil uitzetting voorkor ZWOLLE Tien uit Guinee afkomstig» van de dans- en muziekgroep Soundiata megen willen uitzetting uit Nederland men. In kort geding is gisteren in Zwolle Staat geeist dat uitzetting wordt uitgesteld een herzieningsverzoek is beslist. De groep is medio vorig jaar naar Nederland om de Westafrikaanse dans- en zangcultui dragen. Er worden optredens in binnen- tenland verzorgd en balletlessen gegevi tiental kreeg in juni vorig jaar een tew< lingsvergunning en een verblijfsvergunniit een half jaar. De groep heeft echter genoej maai om in het onderhoud te voorzien. Een verl werd echter geweigerd. Landsadvocate mans bepleitte dat buitenlandse artiesten maar een vergunning voor een half jaar k Kort e r3ruE nE< DEN HAAG Veel top stukken van de muziek collectie van het Haags Gemeentemuseum blijven in de kelder. Ongeveer 140 staan er opgesteld in de grondig verbouwde en heringerichte zalen die vandaag in aanwezigheid van prins Claus opnieuw zijn opengesteld. Maar evenveel topstukken zijn alleen op verzoek in het depot te bezichtigen. Muziekconservator Michael Latcham heeft de keuze ge maakt. „Het zijn allereerst de instrumenten die ik zelf mooi vindt. Bovendien zijn het in strumenten die niet of nauwe lijks gerestaureerd zijn, dus in de oorspronkelijke staat ver keren. Ze zijn mooi vanuit es thetisch standpunt en ze zijn niet gekozen om hun educatie ve waarde". Twee prachtige voorbeelden staan prominent en royaal in beeld: een clavecin royal, waarvan er nog slechts vijf op de wereld te vinden zijn, en een prachtige vleugel uit de tijd van Brahms. Ze zijn de op brengst van een recente lucra tieve ruil waarvoor vier in strumenten zijn verkocht waarvan er twee 'onherstelba re' restauraties hadden onder gaan. De opgestelde instrumenten zijn niet om te bespelen, al staan ze uitnodigend opgesteld. Een museum is geen concert- bedrijf, benadrukt Onno Men- sink, hoofdconservator van de muziekafdeling. Wel zijn er vlonders in de grote zalen waar met een zekere regel maat muziek gemaakt kan worden, mits de instrumenten daartoe geschikt zijn. In de praktijk zal veelal gebruik Oude vitrines Mensink is evenals museumdi recteur Rudi Fuchs „buitenge- Hoofd- conservator Onno Mensink in een van de ruim opgezette muziekzalen waar vandaag ook een uitvoering gegeven wordt. FOTO: PETER VAN MULKEN woon gelukkig" met het be reikte resultaat dat zich laat vergelijken met de situatie in 1935, bij de opening van het museum van Berlage. Het oude beeld met de strakke rit mische indeling is door archi tect Michiel Polak terugge bracht. De kleine instrumen ten zijn geplaatst in de oude vitrines van Berlage en in vi trines die daarop zijn geïnspi reerd. Zo krijgt alles in de za len zijn eigen ruimte, naast de grootschaliger instrumenten. Alleen hangen er geen instru menten aan de wand, zoals in 1935, iets dat Michael Latcham immers „buitengewoon lelijk" noemt. De instrumenten lig- gen, zoals je ze thuis neen zou leggen. Alleen drie hobo's en twee klarinetten staan. Slechts dertig tot veertig in strumenten, de koperblazers, zijn dicht opeengebracht in een vide-achtige ruimte. Deze koperen instrumenten kunnen er Qok tegen, de andere zijn te gen een overdaad van licht be schermd. Ook in het volle licht staat Mauricio Kagels 'Zwei-Mann-Orchester' in de prachtige zaal achter de bin nentuin. Een aangrenzende zaal is ingericht voor elektri sche en elektronische instru menten. Voor de buiten-Euro- pese collectie is nog geen plaats ingeruimd. De nieuwe strakke opstelling vormt een groot contrast met de vorige opstelling, waarin zoveel mogelijk te zien was. De collectie werd in een soort encyclopedische benadering getoond. Het gaat er nu om zo min mogelijk te laten zien, zegt Fuchs. Het tentoongestel de verwijst naar de instrumen ten die in het depot op aan vraag te bezichtigen of te be studeren zijn. Een van de tentoongestelde prenten uit de collectie, een i van Crispijn de Passé de Oude (1565-1637) naar Maartl Vos (1532-1603). ILLUSTRATIE HAAGS GEMEENTEMlf0 In de nieuwe planmatige opzet die straks in de nieuwbouw van de kunstnijverheidscollec- tie zal worden herhaald past ook het muziekprenten- kabinet. Uit de enorme eigen collectie van het museum, ge baseerd op de collectie-Scheur leer, kunnen wisselende pre sentaties van prenten worden gehouden. Magda Kyrova die de prentencollectie beheert heeft voor de eerste presenta tie gekozen voor 'Muziek in druk', portretten en genre voorstellingen uit de zestiende tot negentiende eeuw, waarop muzieknotatie voorkomt. Een volgende tentoonstelling zal zijn gewijd aan Japanse houts neden. Ook papier kan weinig licht verdragen, zodat veel geld is gestoken in voorzieningen om het licht te temperen. Een bij zonder onderdeel vorii historische muziekbiblitf en het muziekarchief i trekking heeft op het lande muziekleven, uniek in Nederland vraag is dan ook of hei dit onderdeel zou kunn| nancieren. De kosten voor de beboii inclusief de vitrines en ddi maatbeheersing (ook in pot), bedragen 7 tot 8 tol0 halve een bijdrage vanL is dit uit eigen middelt! kostigd. „We moeten mill scheiden middelen ons'0' bereiken", aldus Fuchs'''J zijn geen rijksmuseum, af ben we veel instrumentje het Rijksmuseum in I leen". Het resultaat steil" meer dan tevreden. „HetL geveer zoéls ik ooit gedG had". RUDI VAN DANTZIG NEEMT AFSCHEID VAN NATIONALE BALLET AMSTERDAM „Ik houd m'n hart vast voor de toekomst van de dans kunst. De danskunst moet vooruit gaan, maar het lijkt wel of het publiek steeds conservatiever wordt en steeds meer tra ditionele balletten wil zien". De scheidend artistiek leider van Het Nationale Ballet (HNB), Rudi van Dantzig (57) toont zich bezorgd over de toe komst. Met ingang van het ko mend seizoen legt de choreo graaf het artistiek leiderschap na 23 jaar naast zich neer. Wel blijft hij als huischoreograaf aan Het Nationale Ballet ver bonden. „Er verandert dus eigenlijk niet zo vreselijk veel", consta teert Van Dantzig tevreden, „ik blijf er gewoon bij horen. Wel denk ik dat ik me veel fij ner ga voelen en een betere relatie met de dansers krijg, omdat ik niet langer in een positie zit waarin ik beslissin gen moet nemen die vervelend zijn voor bepaalde mensen. Het is ook logisch dat de om gang verandert, want een dan ser zegt natuurlijk niet alles als de baas er bij staat, en ik op mijn beurt zeg ook niet alles". Vanaf 27 juni zal HNB in het Amsterdamse Muziektheater als eerbetoon aan Rudi van Dantzig een zogenoemd hom mage-programma brengen. Voor het officiële afscheid in Het Muziektheater, op 5 juli, waar de vier choreografieën 'Ik hou gewoon m'n adem in', 'Vier Letzte Lieder', 'Monu ment voor een gestorven jon gen' en 'Onder mijne voeten' van Van Dantzig worden op gevoerd, hoopt de scheidend artistiek leider op zo weinig mogelijk toespraken. Want dat vindt hij vreselijk, „al die obli gate verhalen". Na het officiële afscheid zal geen lange vakantie volgen, want daags erna reist het ge zelschap met de voorstelling Romeo Julia af naar Lon den. Pas in september zal 'alles anders' zijn, wanneer zijn op volger Wayne Eagling defini tief het artistiek leiderschap van hem overneemt. Een duidelijke raad, of handi ge tips heeft Van Dantzig niet in petto voor zijn Canadese op volger „Ik wil me er ook afzij dig van houden. Als er nu ie mand aan de deur komt om ergens over te praten, dan ga ik de (gemeenschappelijke) ka mer uit, want ik wil me er niet mee bemoeien". „Als je meer dan twintig jaar meegaat, dan ken je de dansers bovendien van haver tot gort. Wayne en de groep dansers moeten een eigen band opbouwen, en een open mening over elkaar kun nen gëven". Moeilijk Eagling, die lange tijd in Enge land heeft gewerkt, zal het volgens Van Dantzig in Ne derland vooral in het begin moeilijk krijgen met het cho reograferen. „De Nederlander heeft een hele specifieke smaak, die eigenlijk niet zo aansluit bij wat de Engelsen doen, die meer verhalende, mooi aangeklede voorstellin gen maken". Eén ding hoopt Van Dantzig van harte. Dat Het Nationale Ballet in de toekomst niet uit sluitend een sprookjesboek- programmering gaat bieden. HNB moet ook experimentele en geëngageerde voorstellin gen brengen, zo luidt zijn de- Aan de programmering van meer traditionele voorstellin gen heeft HNB volgens Van Dantzig zelf meegewerkt, door na de verhuizing van de Am sterdamse Stadsschouwburg naar het Muziektheater in 1986, romantische balletten als Het Zwanenmeer op te voe ren. „Dat deden we bewust, omdat we wisten dat bij zulke balletten de zaal vol zou zitten, en dat was bij opvoeringen in de Stadsschouwburg nooit het Het toneel in Het Muziekthea ter, dat bijna twee keer zo groot is als in de Stadsschouw burg, leent zich volgens Van Dantzig ook moeilijker voor modern, experimenteel ballet, omdat het lastiger is intimiteit te creeëren. De verhuizing van het theater aan het Leidseplein naar het Waterlooplein lijkt in meer opzichten minder succesvol, dan vooraf werd gehoopt. Zo heeft de sfeer in het moderne Muziektheater volgens de cho reograaf een negatieve invloed op de balletten die hij maakt. Van Dantzig: „We hebben er destijds hard voor geknokt om een betere accommodatie te krijgen, maar nu we in dit ge bouw zitten blijkt het veel on persoonlijker dan de Stads schouwburg. Die rommelige sfeer die daar heerste paste veel beter bij me en werkte in spirerend. Ook zaten we dich ter op elkaar, waardoor er meer contact was, en er meer werd gepraat of gediscus sieerd. Dat waren fanatieke discussies, over de toestand van de wereld bij voorbeeld, of Israël of de vredesbewe ging" „In Het Muziektheater Voel ik me soms net als de aapjes in Artis. Dan worden er rondlei dingen gegeven, waarbij de mensen naar binnen loeren alsof wij de aapjes van Artis zijn. Vreselijk. Zonder het ver leden te willen verheerlijken, moet ik zeggen dan het een veel prettiger tijd was in de Stadsschouwburg". Boeken Momenteel werkt hij aan een tweetal boeken, die mogelijk volgend jaar juni uitkomen. Het eerste boek, nu nog zonder titel, moet een spiegel worden van zijn roman 'Voor een ver loren soldaat', waarmee hij in 1986 debuteerde. Het andere boek, dat 'De bruid staat rechts van u'gaat heten, zal over een links echtpaar gaan. Het echtpaar koestert binnen hun relatie allerlei vrijheidsi dealen, maar, als de man een vriend krijgt, en de vrouw 'het wel wil proberen', dan blijken de vrijheid-blijheid-idealen van de vrouw niet overeën te komen met haar gevoelens. Ze raakt verward, wordt zeer rancuneus, en verliest niet al leen haar man, maar ook haar Rudi van Dantzig: „De rommelige sfeer in de Stadsschouwburg werkte veel inspirerender dan het Muziektheater". FOTO: ANP linkse gedachtengoed. Aan balletvoorstellingen en boeken met een boodschap lijkt bij Van Dantzig geen ge brek. Daarom wordt hij wel als dansende dominee om schreven. Van Dantzig: „Is dat erg? Er zijn fantastische domi nees, hoor. Maar het is waar,ik preek graag". Als bekende Ne derlander -„een walgelijke term"- heeft hij ook een soort taak te vervullen, meent hij. Daarom is hij lijstduwer bij Groen Links en is hij actief in onder meer het Nicaragua co mité. Als spreker op bij voor beeld Roze Zaterdag, het jaar lijkse evenement voor homo seksuele mannen en lesbische vrouwen, zal je hem niet aan treffen. „Daarmee zou ik de ghetto-vorming bevorderen en dat vind ik niet goed. Ik kom graag op voor armoede of hon gerende kinderen, maar ho moseksualiteit beschouw ik toch teveel als een luxepro bleem". In een ander leven zou Van Dantzig misschien wel ontwik kelingswerker zijn geworden, beaamt hij. Want de wereld problemen en de toekomst van de wereld baren de choreo graaf meer zorgen dan de toe komst van HNB. Het Nationa le Ballet over tien jaar, zo luidt de vraag, hoe ziet dat eruit? „Over tien jaar?? De toekomst van de wereld is belangrijker dan de toekomst dan HNB", doceert hij. „Ik denk dat het snel is afgelopen met de we reld". HILVERSUM/ DEN HAAG Als Veronica (VOO) en TROS uit het publieke bestel treden, le vert dat de Hilversumse omroepen een „ernstig fi nancieel tekort" op van tussen de 100 en 160 mil joen gulden structureel per jaar. Dit tekort ont staat voornamelijk door het wegvloeien van recla megelden. Dit blijkt uit de notitie die het NOS-bestuur gisteren heeft aangeboden aan leden van de vaste kamercommissie voor welzijn, volksgezondheid en cultuur. De publieke omroe pen vrezen verder dat het ver trek van VOO en TROS nog eens 250 tot 400 extra arbeids plaatsen zal kosten. Verder moet rekening worden gehou den met het banenverlies door de fusie van VOO en TROS als zij samen één commercieel net gaan beheren. De cijfers worden overigens betwist door VOO en TROS, die om die re den een eigen reactie hebben gestuurd aan de leden van de Tweede Kamer. NOS-voorzitter M. de Jong be toogde gisteren in de vergade ring van de kamercommissie dat de zogeheten 'Pinksterno titie' van minister D'Ancona (waarin de toekomst van het publieke bestel wordt behan deld) op kernpunten onaan vaardbaar is. „De zakelijke on derbouwing van de nota is zwak", aldus De Jong. De NOS-voorzitter herhaalde zijn enkele weken geleden ge- li: 9 op, 'ÉE w t, uite onbegrip en vei over de afwijzing van nister van de invoerin o een zogeheten „gedi:91 tieerd bestel". Dit we onderdeel van het Mee plan van de NOS voor 'de invoering van een net" (met VOO en TR< extra reclamegelden mi nenhalen. Met dit ve i; zou het hele publieke zichzelf kunnen bedi zonder dat de kijk- en 1 gelden omhoog hoeven begrijpen niet waaroi geen groen licht hebtx kregen voor een plan mee Hilversum zelf kan ophouden", Jong. Omroepbijdrage Hij legde er verder de op „zeer ongelukkig" met de opening die in is geboden voor het v van VOO en TROS uit 1 stel. Dit vanwege de des; ze financiële gevolgen v publieke omroepen, herhaalde hij het vaardbaar" van de Hilve se omroepen ten aanzie het voorstel van de m om de lidmaatschapsj van de omroepverenij met 25 gulden te verl Deze eigen bijdrage ac minister nodig om de tel in Hilversum te dichtei CDA zal morgen tijdei mondeling overleg met nister overigens voor it om de omroepbijdrage zins te verhogen, als c versumse omroepen zei een financiële bijdrage 1< via hun eigen middelen. lu Irkes tse VERONICA-DIRECTEUR ROB OUT: HILVERSUM/DEN HAAG Als de politiek niet snel gunstige voor waarden schept voor een commercieel avontuur van Veronica en TROS springt het Luxemburgse CLT weer in het gat. „De Luxemburgers hebben al een uitgewerkt plan klaar liggen om een tweede Ne derlands commercieel sta tion 'RTL5' op te richten". Dit zegt Veronica-directeur Rob Out in reactie op de on enigheid in de regeringscoali tie over de 'bruidschat' die bei de omroepen zouden moeten meekrijgen. Het CDA, dat TROS en Veronica het liefst in het publieke bestel zou hou den, voelt er niets voor de bei de vertrekkers een compleet ethernet (Nederland 2) mee te geven, gratis of tegen een vriendenprijsje. De PvdA heeft daar in beginsel géén moeite mee, evenals D66 en VVD. Bij Veronica is men vastbelo- ten commercieel te 'gaan'. Als er over een paar maanden nog onduidelijkheid bestaat over net zo over. „Het moet r mogelijk zijn om commercieel te gaan. Het is nu of nooit". De haast van Veronica en de houding van politiek Den TROS wordt ingegeven, zegt Haag, gaat Rob Out onderhan delen met CLT om gezamen lijk op de kabel een commer cieel programma te beginnen. „Voor ons is er geen weg terug mêer", aldus Out. TROS-direc- teur Wolzak denkt er onge- Rob Out, door de berekenin gen van reclamedeskundigen. Er zou nog zoveel reclamegeld boven de markt zweven dat er naast RTL4 plaats is voor een tweede commercieel station. Dat heeft het Luxemburgse CLT, de moedermaatschappij van RTL4, op de gedachte ge bracht, aldus Out, een Neder landse dochteronderneming (RTL5) op te richten, die via de kabel onder andere (goed kope) herhalingen zou kunnen gaan brengen van shows van Joop van den Ende en produk- ties van John de Mol. Het commercieel worden van TROS en Veronica zal gevol gen hebben voor de werkgele genheid bij deze omroepen. Het nieuwe gezamenlijke sta tion, dat achttien uur per dag en zeven dagen per week wil gaan uitzenden, biedt plaats aan 120 180 man personeel. TROS en Veronica hebben nu samen ongeveer twee keer zo veel mensen in dienst. Mede daarom heeft de onderne mingsraad van de TROS bij (om het bestuur en directie a drongen op de „grootstePN vuldigheid" bij het op#M van plannen voor commé! activiteiten. De raad is inL cipe niet tegen de pla(| gp maar zet wel vraagtekë de snelheid waarmee *j moet gebeuren. Otok r gens de ondernemingsraf haalbaarheid nog eens onderzocht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 16