n inal Ie „Milieu-vriendelijk zijn kost nauwelijks moeite" De cd, een duur succesnummer £eidóc6ou/ia/nt* ZATERDAG 22 JUNI IS SHEENA EASTON DROOMT VAN EEN BABY AMSTERDAM - „Als jong meisje kon ik zomaar verliefd worden, soms elke vijf minuten. Dat ligt nu anders. Het verschil is dat de waar de van de liefde voor mij een nieu we inhoud heeft gekregen. Ik ben niet langer geïnteresseerd in een re latie die slechts de liefde tot bouw stenen heeft. Hij moet ook geba seerd zijn op vriendschap, vertrou wen en een zekere eensgezindheid in interesse. Dat is even belangrijk als de hartstochtelijke passie die je hart sneller doet kloppen, wanneer je naar elkaar kijkt. Liefde speelt zich niet alleen in bed af', laat Sheena Easton (32) op een van de zeldzame, zonnige dagen van dit voorjaar weten. De Schotse zangeres, die met haar groei ende Amerikaanse succes jaren terug de finitief voor de heuvels van Los Angeles koos, is een veelzijdig talent. Hoewel ze begin jaren tachtig James Bond slechts op muzikale wijze bijstond met 'For your eyes only', heeft ze inmiddels de geur van het witte doek mogen opsnui ven. Zo speelde de kleine Sheena één af levering lang de vriendin van Don John son in de succesvolle televisie-serie 'Mi ami Vice'. Al dat carrière maken is mis schien leuk, maar buiten het licht van de schijnwerpers is er nog een ander leven en dat is voor Sheena minstens even be langrijk. Mijmerend: „Waar ik van droom is van een baby. Die wordt steeds belangrijker voor mij. Met het verstrij ken van de jaren ben ik er meer mee be zig. Eigenlijk denk ik er de laatste tijd constant aan. Misschien komt het omdat ik de dertig ben gepasseerd. Niet dat ik ben uitgekeken op mijn artistieke uitda gingen, zeker niet, maar het leven biedt zoveel meer. Ik kan met vrij grote zeker heid zeggen dat tegen de tijd dat ik vijf en dertig ben, die kleine er wel zal zijn... als er biologisch tenminste niets mis- Moederschap „Ik zal gewoon platen blijven maken als die kleine er eenmaal is. Mijn generatie is opgegroeid met het idee dat alles mo gelijk is, dus ook het moederschap naast een carrière als zangeres en actrice. En waarom zou ik stoppen? Ik zal mijn le ven anders moeten indelen, dat wel, maar daarin zie ik alleen maar voorde len. Een van de positieve kanten van het moederschap is dat het een flinke aan slag pleegt op de egoïstisch inborst waar mee wij artiesten lijken ingeënt. Het kind komt op de eerste plaats... met al les. Veel vrienden hebben mij al gewaar schuwd: 'als die kleine er eenmaal is, moet je eens zien hoe je leven verandert. Dan vind je het allemaal niet zo leuk meer'. Maar ik wil juist ervaren hoe het is om voor een kind te zorgen, van hem te houden en al die andere dingen die mijn moeder voor ons deed. Ik zie niet hoe mijn bestaan nog drukker kan wor den dan het nu al is, maar ik ben er ze ker van dat het gebeurt..." „Behalve dat ik niet geloof dat het moe derschap mijn creativiteit zal aantasten - het zal deze eerder stimuleren - is muziek zo'n belangrijk onderdeel van mijn dagelijks leven, dat ik dat niét zo maar aan de kant zet. Ik geloof ook niet dat acteren die rol zal overnemen. Dit jaar had ik mij bijvoorbeeld voorgeno men wat minder te reizen en een korte tournee te doen om op die manier tijd vrij te maken voor een rol in een film. Nu blijkt dat als ik op alle concert-aan vragen inga, ik die rolprent dit jaar wel kan vergeten. Hoewel ik nog niet defini tief heb laten weten dat ik die tournee doe, is er wel dat stemmetje achter in m'n hoofd dat zegt: nou ja, dan wacht je met dat acteren toch nog een jaartje. Misschien moet ik flink zijn en toch wat van die concertserie opofferen voor de film. Het is namelijk wel een enorme uitdaging en dat spreekt mij aan. Die muzikale leerschool heb ik nu wel door lopen, terwijl ik met het acteren pas aan het begin sta. Dat is fris en nieuw voor mij. Maar, ga er maar vanuit dat ik die concertserie doe en dat acteren nog een jaartje opschuif'. Gelijke rechten Sheena Easton gebruikt haar stem niet alleen om het publiek op een sensuele manier in een muzikale deken te rollen. Want hoewel ze geniet van haar Ameri kaanse leven, is er nog altijd een hoop mis in het land van Uncle Sam. „Veel van mijn vrienden zijn zakenvrouwen en wat ik merk, is dat ze het in het bedrijfsleven nooit verder schoppen dan vice-president. Daarom werp ik mij poli tiek gezien graag op als voorvechtster van gelijke rechten voor man en vrouw. Zo krijgt een vrouw die in een bedrijf hetzelfde werk doet als een man, minder salaris. En daar is wettelijk niets tegen te doen. Waar ik ook voor vecht is betere sociale omstandigheden voor werkende vrouwen. Veel van mijn vriendinnen die een kind krijgen, moeten hun baan opge ven omdat ze het geld niet hebben voor een oppas of de crèche. Het is een pro bleem dat ik niet ken omdat ik genoeg geld verdien en bovendien mijn eigen tijd kan indelen. Maar waarom moeten vrouwen die keuze van stoppen of door gaan met werken wel maken en mannen niet? Als een man sigaren uitdeelt omdat hij vader is geworden, deelt hij niet tege lijkertijd zijn ontslag in". Plastic bekertje „Ik heb gemerkt dat het helpt als je over die zaken praat, al veranderen dingen misschien langzaam. En ik vind dat als ik er mijn grote mond over opentrek, ik mij ook op andere vlakken moet inzet ten, dus ik doe liefdadigheidsconcerten en steun de juiste parlementariërs. En mensen kunnen meer doen voor een be tere wereld dan ze zelf vaak denken. Neem de groeiende berg onverteerbaar Sheena Easton: „Joni Mitchell is een uniek talent, zij is de beste zangeres en schrijfster van mijn generatie". FOTO: JEFF KAl afval of de luchtverontreiniging! Thuis probeer ik zoveel mogelijk milieu-vrien delijke produkten te gebruiken en in de studio weiger ik uit een plastic bekertje te drinken. Een aardewerk beker die je kunt afwassen voldoet veel beter. Ik ga regelmatig naar scholen en praat daar met kinderen over de ramp die zich af speelt in het Regenwoud of over de ver regaande vervuiling van de wereldzeeën. Prince Ik geloof heilig dat wij als individuen de wereld kunnen veranderen. Al doen we met z'n allen maar een klein beetje. En het is zo eenvoudig. Soms zeggen men sen tegen mij: 'maar wat kan ik nou doen om het milieu te redden?' Simpel. Neem je boodschappen niet mee in zes tien plastic zakken, maar gebruik papie ren tassen en laat bijvoorbeeld je kran ten achter in de papierbak. Door die kleine dingen hoeft er minder onder de grond te worden gestopt en kan er opti maal worden gerecycled". Sheena's nieuwe elpee heet 'What comes naturally' en bevat voor het eerst eigen materiaal. „Het heeft lang geduurd voor dat ik het aandurfde. Nadat ik zes jaar geleden mijn eerste teksten schreef, vond ik drie jaar terug pas dat het ergens op ging lijken. Dat heb ik voor een deel te danken aan Prince. Ik stuurde hem re gelmatig mijn pennevruchten en dan liet hij mij weten wat hij wel en niet aardig vond. Dan belde hij en zei: 'van de vijf is er één waarmee ik een tijdje zpu wil len stoeien'. Zo werd het duet voor de 'Batman'-film geboren. En Patti LaBelle heeft een van mijn nummers opgeno men. Ik heb veel geleerd van Prince, vooral om spontaan te zijn en niet te veel in de klassieke songstructuur te denken. Als een vers te lang is, nou, dan is het te lang en pas je de muziek ge woon aan. Kunst creëert zijn eigen wet ten, zegt Prince, en hoewel ik nog maar een leerling ben, heeft dat idee wel een positieve invloed op mijn werk". „Zo gingen mijn composities met spron gen vooruit op het moment dat ik niet langer indruk probeerde te maken op mensen door middel van bombastisch taalgebruik, meer van mijzelf in een tekst verwerkte en de zaken simpj, hield. In een goede tekst gaat het echte gevoelens in simpele bewoordij gen. Daarom waag ik mij in mijn tej sten ook niet aan politiek. Dat klinj, vaak zo gekunsteld, zo onecht en preki rig. En ik weet dat ik geen Elton Johl Kate Bush of Joni Mitchell ben. Jonij" echt een uniek talent, zo goed zal nooit kunnen worden. Ik kan mijn tecj niek verbeteren, waardoor ik aardig r teriaal zal kunnen schrijven, maar t talent word ik nooit, dat is namelijk e kwestie van je hart en je ziel. Mijn i tuurlijke gave is zingen. Het schrijvi zit daar echt ver onder. Soms heb ik vj die momenten dal de inspiratie ziijl aandient, maar als ik mijn werk dan vea gelijk met dat van Joni, stelt het naum lijks iets voor. Maar ja, Joni is dan oir de beste zangeres en schrijfster van mif generatie. Kate Bush komt voor mij d" de tweede plaats. De verbeeldingswee die zij in haar werk creëert, doet r soms versteld staan. De enige reden Joni boven aan mijn lijst prijkt, koi^ omdat haar melodieën wat toej ker zijn". DEN HAAG - De cd is al enkele jaren een waar succesnummer. Nergens ter wereld zijn er, relatief gezien, zoveel cd-spelers verkocht als in Nederland. „Op dat gebied zijn we een gidsland", zegt Anton Witkamp, general-manager van platengigant Polygram. „Het stikt hier ook van de geluidsfreaks, uit gerust met de modernste hifi-appa- ratuur. Moet je de situatie hier eens vergelijken met die krakke mikkige handel die je in Engeland in een doorsnee-huishouden aan treft". De groei van het fenomeen cd mag rus tig explosief worden genoemd. De cijfers van de NVPI (Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van Beeld- en Geluidsdragers) spreken wat dat betreft boekdelen. In vergelijking met 1989 steeg het aantal verkochte cd's vorig jaar met 49 procent tot een totaal van 35 miljoen. Dat is goed voor een omzet van ruim één miljard gulden. De verkoop van cd's en cd-single's besloeg in 1990 zo'n 92 procent van de totale markt van geluidsdragers. Die 'arme oude elpee' moest het doen met nog maar een heel klein puntje van de taart: slechts 3 procent. De cijfers over het eer ste kwartaal van '91 geven nog een som berder beeld: nog maar anderhalf pro cent. Heeft die opmerkelijke groei van het cd- bezit de platenindustrie niet verbaasd? Henk Penseel, woordvoerder van Sony, beaamt het. „De markt is sneller ge groeid dan we verwacht hadden". Waarom hier meer dan elders? Hebben we echt zulke hifi-oren? Witkamp van Polygram haalt de eerder gemaakte ver gelijking aan. „Hier hoeven de freaks al leen maar een cd-speler aan te schaffen; de rest van de apparatuur staat immers al in huis. In Engeland daarentegen moet in de meeste gevallen alles nieuw aangeschaft worden. En dat hebben ve len er niet voor over". Intrede Johan Leever van Warner Brothers (voorheen WEA) heeft nog een andere verklaring. „In Engeland en Amerika zweren ze bij de cassette, veel meer dan in Nederland. In de VS maakt die zelfs 50 procent van de geluidsdragersmarkt uit, een direct gevolg van de 'autocul tuur'. Zo lang de cassette daar zo sterk staat, zal de cd geen spectaculaire groei vertonen". De opmars van de cd heeft zich in een razend tempo voltrokken. De Nederland se muziekkoper stapte aan het eind van de jaren tachtig massaal over op de com pact disc, daarmee het doodvonnis teke nend van de elpee. Aan alle mooie din gen komt eens een eind. Nu één op de twee huishoudens in Nederland een cd- speler heeft en de meeste dertigers en veertigers hun oude Stones- en Beatles platen hebben vervangen door het zil veren schijfje, zal het nog maar kort du ren voordat in platenzaken vergeefs ge zocht moet worden naar een stukje zwart vinyl. De cd heeft dus definitief gewon nen. Maar snelle marketing-jongens pie keren zich nu al weer suf over de vraag hoe ze dat verworven terrein kunnen vasthouden. Moet de campagne zich richten op de promotie van de tweede cd- speler? Óf ligt er nog een groot onont gonnen gebied braak voor (betrekkelijk) nieuwe vindingen als de muziekvideo, cassette-single of laser-disc? Een kijkje in het onmetelijke audio-woud, waar de bomen ook niet automatisch tot in de he mel blijven groeien. De opmars van de cd in beeld gebracht. Terwijl de zwarte vinylschijven op de vuilnisbelt belanden, 'vliegen' vde cd's de winkel uit. Zo rond 1985 doet de cd haar intrede. De aanschaf is bijzonder duur, meer dan 50 gulden per schijfje (tegenover de el pee 25 gulden), maar daar staat een prachtig geluid (volgens sommigen te clean) tegenover, dat bovendien niet in kwaliteit achteruitgaat. Deze ontwikke ling luidt tegelijkertijd het einde van de elpee in. Warner Brothers ziet zich nog twee jaar lp's maken (op bescheiden schaal en vooral voor ae buitenlandse markt), Phonogram zegt dat dit jaar de laatste elpees van de persen rollen („Dat wordt een historisch moment", meent Witkamp), terwijl EMI - in Nederland althans - gestopt is met de fabricage. Een paar jaar geleden werd door de pla tenindustrie gesteld dat wanneer de cd de lp van de markt verdrongen zou heb ben de prijs van het schijfje snel naar be neden zou gaan. De aanmaakkosten er van liggen immers niet zoveel hoger dan die van een vinyl-plaat. Daar is het ech ter nog niet van gekomen, terwijl in Ja pan, Amerika en Duitsland de cd bedui dend goedkoper is. Ton van Beusekom (EMI): „We hebben met elkaar afgespro ken om de prijs bewust hoog te houden. Doen we dat niet dan moeten we meer omzetten om nog enige winst te boeken. Even dreigde de prijs toch te kelderen door de lage dollarkoers, maar goddank is die weer omhoog geschoten. We pro beren zo lang mogelijk op een prijs van tegen de 40 gulden te blijven". Vreugde De cd heeft de muziekindustrie uit het dal gehaald, waarin die zich sinds het begin van de jaren tachtig bevond. „De ILLUSTRATIE: PERS UNIE sterke groei van de geluidsdragersmarkt in 1990 stemt tot vreugde", meldt de NVPI in zijn jaarverslag. Tegelijkertijd wordt er gewaarschuwd voor een hosan na-stemming, want het kan ineens afge lopen zijn met die explosieve groei. Er komt een moment dat de consument de opbouw van de basis cd-collectie ter ver vanging van zijn lp's heeft afgerond. De platenmaatschappijen zien de toekomst echter niet somber in. Penseel: „Waar we voor moeten zorgen is dat er overal cd-spelers komen: in de kamer, keuken, op zolder, in de slaapkamer en in de auto. Vooral het gebruik in auto's neeij sterk toe. Bovendien zie ik een situal ontstaan, waarbij binnen één huishoK den twee exemplaren van dezelfde r circuleren, omdat pa vindt dat die i tiest continu in z'n auto behoort te 1 gen terwijl zoonlief de schijf boven zijn kamer wil hebben". Leever daarentegen denkt dat de markt binnenkort is verzadigd. Hij hetf zijn hoop gevestigd op de cassette-singj die dan tevens de ingestorte single-mart een nieuwe impuls kan geven. In 191 werden nog 14,5 miljoen vinyl singlk, verkocht, vorig jaar was dat aantal daald tot 2,5 miljoen. Voor de duidelijl heid: dat is één singletje per Nederland in zes jaar. r De cassette-single (op beide zijden vlP. het bandje staan dezelfde A- en B-kaf voor een prijs van 6,95) lijkt juist j tijd te komen om de inzakkende sing! markt weer een stevige injectie te gevor Jan Gaasterland, directeur van de Stid ting Collectieve Promotie Geluidsdii, gers: „In sommige winkels bedraagt n verkoopaandeel van de cassette-singlek 40 procent, tegenover 60 procent 'gevi ne' en cd-singles. En dat is nog geen dl, maanden na introductie ongelofelijk". Beweging De audiomarkt is volop in bewegin'J Wat vandaag als nieuw wordt gepresef0 teerd, is morgen al weer verouderd. Nrc niet zo lang geleden werd de DAT-rec® der (Digital Audio Tape) van Sony f( hemel ingeschreven, maar de consume^ blijkt nauwelijks geïnteresseerd te zijnl° het apparaat. Liefhebbers van audio-# paratuur kijken al weer halsreikend naar nieuwe vindingen. Sony en Philij hebben hun hoop gevestigd op respect#r velijk de digitale compact cassei11 (DCC) en de mini disc, die beide in sta. zijn om digitaal geluid op te nemen P weer te geven. Philips wil in 1992 nf de DCC-recorder op de markt komepl waarop ook de conventionele niet-diL taal opgenomen cassettes kunnen wd den afgespeeld. Iets wat op de DAT-r corder niet mogelijk was. Gaasterland: „In Nederland wordt r middeld meer geld dan waar ook ter w reld aan muziek uitgegeven. Meer o( dan in Japan en de VS. In absolifi] vorm staan we zelfs zevende op de vfe reldranglijst. In de hardware-sector sar ren we gigantisch. Voorbeeldje: in »r jaar tijd zijn er één miljoen walkmajj, verkocht". L; Voorlopig is de cd-storm ook nog njo uitgeraasd. De verwachte windstilte la nog een tijdje op zich wachten. I' r NVPI verwacht dat de penetratie vT cd-spelers dit jaar rond de 60 procef komt te liggen. NVPI-woordvoerd Vlaar: „Ook op dat gebied is NederlaL dicht bevolkt."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 32