Nellie Cooman rent nu voor de Heer Mgr. Gijsen voor snelle sluiting Heerlense UTP Schuld erkennen Vereniging Pastoraal Werkenden Den Bosch protesteert krachtig tegen 'gedropte' pastoor Christenen in Irak vinden het tijd om te gaan d -8- CelclócSoutatit GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidaeSomont ZATERDAG 22 JUNI 1991 PAC HEERLEN Mgr. Gijsen is voor snelle sluiting van de als redelijk vooruitstrevend bekend staande Heerlense universiteit voor theolo gie en pastoraat (UTP) die in zijn diocees ligt. De overige bisschoppen hebben zich daar bij aangesloten. Omdat noch de Nijmeegse katholieke universiteit noch de Heerlense opleiding die verregaand met Nijmegen zou gaan samenwerken daar aan willen zal deze zaak aan 'Rome' worden voorge legd. Dit is gebleken uit de uitkomst van een gesprek dat beide instellingen donder dag hadden met de bisschoppen Simonis, Ernst, Gijsen en Möller. De bisschoppen hadden er aanvankelijk geen bezwaar tegen dat in Heerlen een zo geheten instroomlokatie voor de eerste drie studiejaren gehandhaafd zou blijven. Ook minister J. Ritzen blijkt geen over wegende bezwaren te hebben tegen zo'n oplossing die uiteindelijk zijn instemming behoeft. Toen de bisschoppen vorige week bij monde van kardinaal Simonis de beide instellingen dringend adviseerden tot een vestigingsplaats voor de opleiding te ko men ontstond er in Nijmegen en Heerlen flinke irritatie. Er was reeds, aldus ir. W. van Lieshout, voorzitter van het college van bestuur, een oplossing gevonden voor de bestuurliijke en inhoudelijke samen werking tussen beide opstellingen. Dit was gebeurd nadat beide instellingen had den begrepen dat het episcopaat daar niet op tegen was. Het standpunt van vorige week dat na moeizaam overleg tijdens het tweeedaags beraad van de bisschoppen tot stand was gekomen werd door beide in stellingen als een klap in het gezicht erva- Mgr. Simonis wil, als hij eind deze maand in Rome is, een gesprek hebben met mgr. Pio Laghi, prefect van de congregatie voor de katholieke opvoeding. Het resul taat daarvan wordt op 3 juli besproken als UTP en KUN opnieuw met de bisschop pen overleggen. Het Vaticaan kan ak koord gaan met Heerlen als instroomloka tie of alleen onder voorwaarden toestem ming geven of deze variant afwijzen. Kar dinaal nam als grootkanselier van de Ka tholieke Universiteit Nijmegen aan het gesprek deel, mgr. Gijsen als bisschop van het bisdom waarin de UTP ligt, Ernst en Möller zijn betrokken bij de priesteroplei ding. Wat is een mens op het strand? Een doelwit voor de aHillerie van de zon en een tankstation voor de muggen Paus wil meer actie bisschppen tegen abortus VATICAANSTAD Paus Jo hannes Paulus II heeft giste ren bisschoppen overal ter we reld opgeroepen zich in te zet ten voor een verbod op abor tus in hun land. De paus noemde abortus de „uitroeiing der onschuldigen" en zei bang te zijn dat gelovigen in landen waar abortus legaal is abortus moreel verantwoord gaan vin den. Elke wettelijke regeling wijst de paus af. De Neder landse bisschoppen organiseer den in reactie daarop eerder deze maand een Week voor het Leven. door Marinus van der Berg Wie over vergeving spreekt, moet ook over schuld spreken. Schuld en vergeving kunnen niet zomaar van elkaar losgekoppeld worden. Er wordt vaak te snel over vergeven, of nog ongelukkiger over 'vergeven en vergeten' gesproken, zonder dat de schuldvraag "goed aan de orde is geweest. Vergeven en schuld kunnen veel te maken hebben met machtsverhoudingen. Ik denk in het bijzonder aan incest-slachtoffers. Incest- slachtoffers, meestal vrouwen, zijn het slachtoffer van seksueel geweld waarin niet zij maar anderen het initiatief hebben genomen. De vrouwen waren in een positie waarin zij geen verweer hadden. Zij zijn onvrijwillig overweldigd en vaak ook bedreigd. Dit moet heel duidelijk worden, omdat veel incèst- slachtoffers schuldgevoelens ontwikkelen. De machthebbers slagen er in om de slachtoffers schuldgevoelens te geven. Incest-slachtoffers voelen zich vaak schuldig als ze -eindelijk- het zwijgen doorbreken. Incest- slachtoffers voelen zich vaak schuldig vanwege de verstoorde verhoudingen in de familie als de incest aan het licht komt. Incest-slachtoffers voelen zich vaak schuldig omdat ze niet langer loyaal konden zijn ten opzichte van de dader, vader of broer. De macht van de incest-plegers is onvoorstelbaar groot. Sommigen chanteren de slachtoffers zelfs door te dreigen met zelfdoding, zodat het slachtoffer nog meer schuld voelt. In het voorwoord van het nieuwe boekje van Annie Imbens, (verschenen bij de uitgeverij An Dekker, Amsterdam 1991), 'Nu dan, mijn broeder, spreek erover,' schrijft dr. Ruud Bullens: 'Door de jaren heen is mij duidelijk geworden hoe ongelooflijk groot de behoefte van slachtoffers is aan erkenning van het seksueel misbruik door de pleger. Pas op dat moment word je als mens serieus genomen. 'Incest-plegers blijken er verbijsterend lang in te slagen om hun verantwoordelijkheid niet onder ogen te zien of te bagatelliseren. Wie leert om door de ogen van incest- slachtoffers te kijken, begint veel scherper te zien dat de positie van incest-plegers aan de orde gesteld moet worden. Slachtoffers die mij de laatste weken hebben opgebeld en hebben laten delen in hun schrijnende ervaringen, hebben mij geholpen om scherper te zien dat er een diepgaande bezinnig nodig is over de machtsverhoudingen tussen mannen en vrouwen. Die bezinning snijdt ook in het eigen vlees in die zin dat het niet voldoende is dat een incestnota voor de bisdommen aanbeveelt om het 'macho'-gedrag van jongens niet te stimuleren. Er is ook een aanbeveling nodig naar binnen toe: een bezinning op'de vraag hoe kerkelijk spreken en kerkelijk verkondiging de ongelijke verhoudingen tussen vrouwen en mannen eerder bevestigt dan ontwricht. Er wordt mijns inziens nog zeer onvoldoende werk gemaakt van een gelijkwaardigstelling van vrouwen en mannen. Ook de kerkelijke structuur en veel zogenaamde bijbelse verkondiging blijft vrouwen in een ondergeschikte positie plaatsen. Nog maar nauwelijks wordt er schuld erkend en doorzien welke catastrofale gevolgen dit voor vrouwen heeft. De incest-slachtoffers die hun mond opendoen en spreken, zijn als profetessen die oproepen tot bekering. Hun geluid dient zeer serieus genomen te worden. „AL DIE GOUDEN MEDAILLES KUNNEN ME GESTOLEN WORDEN" MUNTENDAM Nellie Cooman kan heel snel de zestig meter indoor lopen. Ze is met zeven seconden zelfs wereldrecordhoud ster over deze afstand. Ook was ze wereldkam pioene. In tegenstelling tot de snelheid waarmee ze loopt neemt ze veel tijd om over een nieuwe uit daging te praten: haar ge loof. Sinds twee jaar is er wat dat betreft veel ver anderd. De 28-jarige Rot terdamse atlete houdt haar overtuiging niet voor zichzelf. Ze heeft besloten als medewerker van de Stichting Sport Witnesses als spreekster te gaan op treden bij evangelisatie bijeenkomsten. De eerste keer dat ze achter het spreekgestoelte plaats nam was in het Groningse Munten dam. Bij het dorpshuis had de baptistengemeente een tent ge plaatst voor de jaarlijkse evan- gelisatieweek. Eén van de on derdelen van de avond was het 'optreden' van Nellie Coo man. Even voor tien uur zaten 130 mensen voornamelijk vrouwen op de Rotterdamse te wachten. Zij zat op dat moment nog in conclaaf met medewerkers van Sport Witnesses en de or ganiserende baptistengemeen te. Met gebed wordt de spreek beurt voorbereid. Later in de tent, achter het spreekgestoel te herhaalt zich dit. Net als voor een loop wedstrijd, gaat Nellie ten overstaan van het publiek ook voor het welsla gen van haar spreekbeurt in Schijnheilig Er komt een lang verhaal, dat ze zonder notities te raadple gen vertelt. In de rechterhand neemt ze af en toe Het Boek, een populaire versie van de bijbel, om haar woorden te on derstrepen. Ze leest ook passa- Nellie Cooman tijdens haar toespraak. ges voor, die belangrijk in haar leven zijn geweest. Het religieuze in het leven van Nellie Cooman was de wereld niet ontgaan, omdat zij voor een wedstrijd altijd met veel gebaren en kruistekens een goddelijke zegen vroeg voor de zestig meter die voor haar la gen. „Dat was schijnheilig heid", zegt ze nu, „Het was maar een ritueel, zonder in houd. Ik doe het nu niet meer, maar ik bid wel voor elke wedstrijd." De ommekeer in haar geloofs leven (ze is van huis uit rooms-katholiek en maakte een eerste bewuste geloofskeu ze op dertienjarige leeftijd) ANNE MARIE KAMP kwam na een wedstrijd in Stockholm. „Ik ben in 1987 door onderdompeling gedoopt. Het werd mij toen duidelijk dat( ik een keus moest maken tussen de sport en mijn geloof. In Stockholm moest ik een li miet van 11.10 op de 100 meter lopen. Dat lukte van geen kanten. Tijdens het douchen ben ik op de knieën gegaan en heb gebeden. Toen voelde ik een grote vrede over mij ko men. Uiteindelijk heb ik de li miet wel gelopen, maar sport was op dat moment niet meer nummer één voor mij. Dat was de Heer geworden." De Rotterdamse spreekt met bitterheid in haar stem over de jaren van succes. „Tussen 1984 en 1988 is mij geleerd al leen maar aan mezelf te den ken. De voorbereiding naar een wedstrijd was vreselijk. De spanning was dan zo groot dat ik niet meer at. Ik ging soms over m'n nek van de misselijkheid. Ik liep vaak met pijn. Tegenstanders zag ik niet staan. Als ik werd verslagen, kon ik de winnaar wel killen." Na haar bekering is er veel veranderd. „Ik loop sindsdien zonder pijn. Met mijn collega's kan ik nu beter omgaan. Vroe ger was ik een kenau, die met iedereen ruzie maakte. On enigheid met de atletiekploeg heb ik bijgelegd. Dat was best wel moeilijk. Maar het heeft ook iets tot gevolg gehad: in de eerste de beste wedstrijd daar na liep ik de limiet van 11.10 sec. precies." Collega-atleten hebben zich niet van haar afgewend, nu ze op een nieuwe manier haar geloof beleeft. „Ze zijn erg geilteresseerd. Ik kan er erg goed met hen over praten." Nellie Cooman heeft haar in- doorcarriere beëindigt en loopt nu nog de 100 meter buiten. Binnenkort gaat ze naar To kyo voor de wereldkampioen schappen en ook hoopt ze aan de Olympische Spelen in Bar celona deel te nemen. Ze vindt het niet erg dat men sen haar verdenken van het feit dat ze door middel van het geloof probeert haar carrière weer enige glans te geven, nu dat ze als indooratlete op haar retour is. „Ik ken die verha len, maar ik trek mij er niks van aan. Mijn leven is nu een stuk mooier geworden. Als at lete zat ik vaak in een zwart gat. Ik loop nu met plezier en kan de heer daarvoor danken. Ik kan de hele dag wel zingen en voel mij in staat om een marathon voor de Heer te lo pen." EINDHOVEN/TILBURG De Vereniging van Pastoraal Werkenden (VPW) in het bisdom Den Bosch heeft krachtig ge protesteerd tegen de be noeming van pastoor C. Mennen in Tilburg. De vereniging vreest dat der gelijke benoemingen, „ge dropt zonder enige vorm van vooroverleg en in spraak", in de toekomst steeds meer gemeengoed worden in het bisdom. „Dit is geen incident, maar een strategie", schrijft het bestuur van de VPW in een verkla ring. Secretaris C. Langenhoff verduidelijkt dat de strategie rechtstreeks voortvloeit uit de omstreden nota 'Bouwen rond de Hoeksteen' van bisschop J.G. ter Schure. Daarin wordt onder meer samenwerking tussen parochies aanbevolen, maar zonder rekening te hou den met „de vormen van be leid en samenwerking binnen het dekenaat". Mennen was al pastoor in een Tilburgse parochie, maar heeft sinds 1 juni daar de zielszorg in de Petrus en Paulusparo- chie erbij gekregen. Hij heeft echter in het verleden het be leid in deze parochie „publie kelijk verdacht gemaakt" en elke samenwerking afgewe zen. „Wij kennen Mennen lan ger dan vandaag. Dit wordt niks", zegt W. Timmermans van de VPW-regio Tilburg. Er is „een nieuwe bron van polarisatie geschapen", aldus de VPW die in navolging van de kwesties Zandbelt en Hel- merhoek al rept van „de affai re Mennen". De werksfeer wordt aangetast, het pastorale werk geblokkeerd en de twee pastorale werkers in de paro chie lopen het gevaar „als overbodig en ongewenst perso neel aan de kant te worden geschoven". De VPW grijpt de benoeming van Mennen aan om onder haar 300 leden een onderzoek te doen naar dergelijke „knel- situaties" in het bisdom Den Bosch. De vereniging hoopt op korte termijn deze ervaringen te bundelen en deze naar bui ten te brengen. KOMANE Vanuit de tuin van zijn betonnen kerk kijkt pater Raban Alkash uit over een vallei in het Iraakse deel van Kurdistan, waar al sinds de 2de eeuw christenen wonen. „Het is afgelopen. Ieder een wil weg", zegt hij. Ge vangen tussen de Arabie ren en de opstandige Kur- den, allen moslims, zien de christenen in het noor den van Irak geen uitweg meer. „De Arabieren beschouwen hen als Arabieren en Kurden beschouwen hen als Kurden, dus beide kanten voelen zich verraden als ze de kant van de ander kiezen", zegt de socio loog Emery Brusset, die in Amadiyah voor het Vluchte- lingencommissariaat van de Verenigde Naties werkt. „We zitten voortdurend klem tussen beide zijden", zegt een christelijke onderwijzer. „De mensen hebben er genoeg van. Als ze ertoe in de gelegenheid waren zouden ze allemaal ver trekken. Christenen maken naar schat ting drie procent uit van de 17 miljoen inwoners van Irak. De meeste zijn Chaldeeuwse en Nestoriaanse christenen, maar er zijn ook Syrisch-katholie- ken en Armeens-orthodoxen. Sinds kort mogen Iraakse bur gers weer naar het buitenland reizen en veel christenen ho pen naar het westen te kun nen vertrekken. Sommigen hebben daar familie wonen, die al eerder is geemigreerd. Veel christelijke dorpen en kloosters zijn neergehaald toen president Saddam Husayn eind jaren '80 de in meerder heid Kurdische bevolking uit de vallei verdreef en er een paleizencomplex bouwde. Wijzend op de bergen zegt de 42-jarige Raban (42), die een blauwe werkmansoverall en een baseballpet draagt: „Daar ging de Assyrische koning As- surbanipal uit de oudheid al tijd op jacht". Het christendom werd in de tweede eeuw in het gebied ge ïntroduceerd door twee mon niken, Sauwa en Zeia, die een klooster bouwden in een berg- ravijn. Raban staat aan het hoofd van de Chaldeeuwse gemeente in Komane. Ze spreken Aramees, de taal die Jezus sprak. In de kerk van de gemeente, de St. Kyriakos-kerk, zingt de 10-ja- rige Rames Oshangoriel een hymne in het oud-Aramees. Andere jongetjes vallen zo nu en dan in. Veel vooraanstaande Irakezen, zoals bijvoorbeeld vice-pre- mier Tariq Aziz, zijn christen. Irak is een seculier land. De christenen zijn nooit als zoda nig vervolgd. Net als zoveel anderen hebben veel christe nen echter niet langer het ge joel dat ze in Irak thuishoren. „Ik heb m'n broer verloren in de oorlog met Iran en mijn an dere broer is gedeserteerd na dat Saddam Kuwayt was bin nengevallen. Hij is nu als vluchteling in Turkije", zegt een vrouw. „Waarom zou ik nog blijven?" Terwijl bijna alle gevluchte Kurden inmiddels zijn terug gekeerd, zijn ongeveer 160 van de 350 christenen uit Komane in Turkije gebleven. De ande ren hopen op legale wijze te kunnen emigreren. „Maar hoe kunnen we een beroep doen op een van de westerse landen, als ons land met geen daarvan betrekkin gen onderhoudt?", zo vraagt een jonge vrouw zich af. Volgens velen hebben de laat ste tijd anti-christelijke senti menten de kop opgestoken. Dat zou zijn gebeurd onder in vloed van Iraanse fundamen talisten, de Golfcrisis, de inter nationale sancties en de oorlog tegen Irak en Saddams ge praat over een heilige oorlog tegen de ongelovigen. Christenen hebben altijd in aparte wijken gewoond en er worden bijna geen huwelijken gesloten tussen christenen en moslims. Toch is het lot van de christenen in de vruchtbare vallei duidelijk verbonden met dat van de Arabieren en de Kurden. Veel christenen vluchtten na de mislukte Kurdische opstand samen met de Kurden de ber gen bij de Turkse grens in. Anderen echter gingen niet. Sommige christenen vervullen hoge functies in Kurdische guerrillagroepen. Anderen echter brachten de Iraakse sol daten in de paleizen van Sad dam in de geallieerde veilig heidszone eten. Die verschillen in loyaliteit, gecombineerd met de ruime aanwezigheid van wapens in het noorden van Irak hebben gemaakt dat de christenen be hoorlijk bang zijn voor ongeor ganiseerd geweld. „Nog maar een week geleden is in Qadish een christen ver moord. Hij werd ervan be schuldigd vee van gevluchte Kurden te hebben ingepikt", zegt Brusset. „En als je een christen vermoordt kom je er beter vanaf dan als je een mos lim vermoordt". De christenen weten niet goed wat ze moeten verwachten, nu de Kurden in het noorden waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd autonoom worden. Sómmigen wijzen erop dat de Kurdische leiders tijdens de opstand van maart de christe nen hebben verzekerd dat ze niets te vrezen hadden. „In veel opzichten verkeren de christenen in triester om standigheden dan de Kurden", zegt Bresset. „De Kurden be zitten vitaliteit. De christenen ook, maar wat ze niet meer hebben is hoop." COMMENTAAR Apartheid nog niet voorbi «dhe In Zuid-Afrika wordt vandaag, als alles goed gaat, v<nid eerst door vrijwel alle betrokken partijen gepraat o\ politieke geweld. Er gaat in dat land geen dag meer zonder gewelddadige incidenten. Gisteren werd in hei ';i>( te woonoord Soweto nabij Johannesburg een handg en' naar een trein gegooid. Dit maal vielen er alleen gew 5' maar meestal is dat niet het geval. De strijd tussen de serende zwarte groepen heeft de afgelopen jaren al aa zenden mensen het leven gekost. Hoewel nog niet oi legbaar bewezen, bestaat bij velen de overtuiging dat 1 de groepen blanken op de achtergrond bij het geweld i fC trokken, in een poging het land in een complete cl storten. Eerdere pogingen tot een dialoog liepen steei op persoonlijke en politieke meningsverschillen. Het i de kerkelijke leiders zowel de regering, het ANC als katha-beweging om één tafel hebben weten te krijgen, in elk geval een stapje vooruit. Ook al is van officiële handelingen volstrekt nog geen sprake. De moeizame wijze waarop de deelnemers aan de coin tie bijeen zijn gebracht is illustratief voor de uiterst coi Js verhoudingen in Zuid-Afrika. Het besluit eerder deze van het Zuidafrikaanse parlement om de belangrijkste heidswetten te schrappen hebben hoe juist dat bes zich ook is de verwarring alleen maar vergroot. Zuid-Afrika bevestigt het afschaffen van de wet op i ip soonsregistratie uit de wetboeken de indruk dat er nd. apartheid weinig meer over is. Eerder sneuvelden al d 'e wet, die 87 procent van de grond reserveerde voor de minderheid, de wet op de groepsgebieden, de wet op scheiden openbare voorzieningen en de wet die huw en seks tussen verschillende rassen verbood. Voor prima De Klerk was er dan ook alle reden om, met het oog buitenwereld, te verklaren dat „de apartheid tot het ■den behoort". DiE uitspraak is helaas nog steeds niet waar. Zo schrappen van de registratie op grond van ras allee^l kinderen die vanaf nu worden geboren. De rest van volking blijft geregistreerd op grond van huidskleur de huidige grondwet is vervangen door een niet-raci die grondwet zal ook een oplossing moeten worden gei voor het grootste struikelblok: volledige politieke voor de zwarte bevolking. Tot die tijd zullen allerlei minerende wetten, die gekoppeld zijn aan die registrat ven bestaan. Het zijn juist die wetten, die in de voorbij ie« aanleiding hebben gegeven tot groot menselijk lijden, de en geweld. Daarnaast, eigenlijk zelfs op de eerste j de apartheid veel meer dan een kwestie van wett Veertig jaar rassenscheiding en raciale indoctrinatie zich momenteel in de manier waarop mensen met omgaan. Alle Zuidafrikanen, ongeacht hun huidskleu ben wat dat betreft nog een lange weg te gaan. vic Wat grote mensen niet vertellen lees ik toch wel in de krant. Uitgave: Westerpers bv (Behorende tot Sijthoff Pers bv). Kantoor: Apothekersdijk 34, Lelden. Telefoon: 071 - 122 244. Telefax: 071 - 134 941 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. Telefax: 070-3906 717. Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur: G.- J. Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. Stadsredactie Leiden (tel. 071 - 144 046 of 071 - 144 047): R. Kleljn (chef) S. Katsman, drs. J. van Zeijl. Omgeving Leiden (tel. 071 - 144 048): K. drs. R. Koldenhof, M. Kroft, T. Pieters. Sport Leiden e.o. (tel. 071 - 144 049): K. v Binnen- en buitenland, financiën A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuw n Herpen (chef), F. Buurman, (tel: 070 - 3190 815): Haersma Buma, A. van Hols Voorbij, R. de Roo, drs. K. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): K. van Wees (chef), G. Ansems, B. Jansma H. Plët. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P. van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse. el. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Un redactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten In Ned en België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swler f M. van de Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), leveld, D. Hofland, P. Koopman en D. van Rietschoten. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag), drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athe R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A. Heerlng B. van Huët (Parijs). M, de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delli F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderink (Moj Ti* W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgri i F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). Leidse Courant heeft als lid van de publicatierechten van The Times e r: M. de Cocq. n 08.30 tot 17.00 u i 18.00 tot 19.00 u 25,70 per kwartaal 76,60 per jaar 294,30 Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal 78,60 per jaar 299,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 39Iv Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2