Het einde van de schrijftijd finale Christo, een bevlogen provocateur v+JljL YvH- - Cv ZATERDAG 22 JUNI 1991 PAGINA 29 i bi TOENEMEND AANTAL LEERLINGEN KAMPT MET SCHRIJFPROBLEMEN [DEN HAAG - Docenten op wille aiikeurig welke middelbare school [klagen steen en been over de lees- erig baarheid van het schriftelijk werk en vjvan hun leerlingen. „Wat ik niet ïts njkan lezen, reken ik fout!", is een n S,jdagelijks terugkerend dreigement. Ie JMaar is het nog wel zinvol dat leer- inJpén leren leesbaar te schrijven? V^nHet schrijven met de pen is steeds meer j90r]een bezigheid aan het worden enkel en -"ëe«lleen voor eigen gebruik. Boodschap- penbriefjes, kattebelletjes, ansichtkaarten ï-n en een enkele liefdesbrief worden nog en ejmet de hand geschreven, maar daar •e houdt het al snel mee op. Ook op de gatftwerkplek wordt de pen steeds meer van belang. Voor een snelle aante- klapkening tijdens een telefoongesprek of een linterne memo wil de pen nog wel eens In bod komen, maar het handgeschre- :n produkt dient meestal slechts als ssenfase. Even in klad met de pen, irvolgens uitwerken op de typemachine tekstverwerker. oed beschouwd wordt de pen alleen in :t onderwijs nog functioneel gebruikt, aor leerlingen om onderwijs te volgen i voor docenten om het werk van leer- ïgen te controleren en corrigeren. Maar ik in het onderwijs zijn er al mogelijk- den om het schrijven met de pen te itlopen. Zo kreeg de vhbo-leerling arcel van Vlaanderen van het Instituut aagland in Den Haag toestemming van onderwijsinspectie om zijn eindexa- en op de tekstverwerker te maken, :nwege zijn „allerbelabberst hand- hrift", aldus directeur Wolfslag. Ook Drdt er al jaren en in steeds toenemen- mate gebruik gemaakt van multiple- oice- proefwerken, -toetsen en -exa- ens. Met de hand geschreven werk- ikken behoren tot de spaarzame uit- nderingen. Vaak wordt leerlingen zelfs rplicht deze getypt in te leveren. De d dat iedere leerling op school met een rminal voor zijn of haar hoofd zit, kan et meer ver weg zijn. Er gaan al stern en op om het hele schrijfonderwijs te rvangen door het aanleren van machi- jneschrijven. 16 Oorzaken en [Volgens M. Lindenaar, directeur van de ïgrisStichting Schrijfpedagogisch Studiecen trum Amsterdam, is het overdreven om ie stellen dat het een trend is dat er iteeds minder leesbaar geschreven vordt. „Schrijfproblemen zijn er altijd rdenbeweest". zegt bij, „alleen komen de pro- an i>'emen nu zo schrijnend aan het licht af mdoordat er steeds hogere eisen aan kin- Meren gesteld worden". Ook het gegeven lat kinderen steeds langer blijven stude- Iren en, hiermee samenhangend, hogere ^[vormen van onderwijs volgen speelt noemt drie redenen die er ge- ie jzamenlijk de oorzaak van zijn dat er een toenemend aantal leerlingen met schrijf problemen kampt. Ten eerste is het zo ookjdat er op de lagere school steeds minder ;ijd uitgetrokken wordt voor het schrijf- [onderwijs. „Wat vroeger in zes jaar gebeuren, wordt nu in drie jaar Bovendien komt er in minder g uitlijd meer aan de orde. De kinderen krij- an hfeen geen kans meer zich te ontwikke- Ten tweede is het volgens Lindenaar zo dat op de basisschool bepaalde aspecten niet (meer) aan de orde komen. Een heel belangrijk punt, het aanleren van snel heid, wordt nauwelijks onderwezen. „Kinderen kunnen meestal als ze van de basisschool afkomen keurig netjes schrij ven. Maar op de middelbare school wor den ze plotseling geconfronteerd met snel repetities maken, tegelijkertijd luis teren en aantekeningen maken, langdu rig achtereen schrijven bij het maken van huiswerk, schoolonderzoek of exa men. Dat hebben ze op de lagere school niet geleerd". De combinatie netjes schrijven en snelheid levert dus proble men op, en openbaart zich in de brug klas. „Kinderen die net van de lagere school komen, vormen de meest kwets bare groep", aldus Lindenaar. Ten derde stelt Lindenaar dat „met steeds jongere kinderen aan het schrijf proces begonnen wordt". Tegenwoordig begint het schrijfonderwijs in de laatste kleuterklas. „Kinderen op die leeftijd hebben het geduld nog niet, daarmee verpest je heel veel". Mo -akte Ook wordt er steeds minder zorg besteed aan het schrijfonderwijs op de lagere scholen. Fred Kwast, docent schrijven aan de opleiding voor leraren basison derwijs van de Hogeschool Alkmaar: „De pabo-opleiding neemt in z'n geheel vierduizend uur in beslag. Wettelijk is het verplicht welgeteld vijftien uur daar van te besteden aan de technische vaar digheid van het schrijven". Of er meer uren aan schrijven wordt besteed is aan de school zelf, maar volgens Kwast is dit meer uitzondering dan regel. „Studenten zijn hierdoor absoluut niet voorbereid op het geven van schrijfonderwijs aan kinderen", aldus Kwast. Een belangrijke oorzaak voor het steeds minder leesbaar schrijven door kinderen ligt volgens Kwast dus aan het onderwijs op de lagere school. Studenten aan de Pabo krijgen te weinig schrijfonderwijs. Het gevolg daarvan is dat wanneer die studenten eenmaal voor de klas staan zij niet in staat zijn hun leerlingen de vaar digheid van het schrijven in voldoende mate bij te brengen. Dit zal in de toe komst waarschijnlijk alleen nog maar er ger worden, daar de mo-akte schoon schrijven vanaf 1994 afgeschaft wordt. Dit heeft binnen de gelederen van het schrijfonderwijs tot grote onrust geleid. Wie gaat de kwaliteit van het schrijfon derwijs bewaken? De eenduidigheid in hoe schrijven aangeleerd moet worden verdwijnt daarmee. Voor het geven van schrijfonderwijs op de Pabo is sinds twee jaar al geen bevoegdheid meer no dig. Maar is het gezien de oprukkende tekst verwerkers en het informatica-tijdperk nog wel zinvol dat kinderen leren schoonschrijven? De meningen over deze vraag lopen uiteen. Kwast vindt in ieder geval wel dat het nog zin heeft. „Het is moeilijk harde argumenten te ge ven waarom het belangrijk is dat leerlin gen duidelijk leesbaar kunnen schrijven" zegt hij. „Schrijven is een cultureel goed, en niets is zo kwetsbaar als cultuur. Noem mij eens harde redenen waarom het belangrijk is dat wij leren naar schil derijen te kijken of klassieke muziek te waarderen. Met schrijven is het net zo. Een keihard argument vóór is dat weten schappelijk onderzoek heeft aangetoond dat schrijven het denkproces bevordert. Mensen die niet kunnen schrijven for- EW YORK - Sommigen noe- :"ma!men hem een charlatan, anderen 'inden hem de grootste kunstenaar .j'fóedat hij ons kunstbesef uitdaagt en jdaarin heeft hij miljoenen dollars [eigen geld gestoken, Je zou denken dat de in Bulgarije gebo- [ren provocateur na dertig jaar monu menten te hebben aangekleed en inge pakt zich nu, op 56-jarige leeftijd, wel Izou kunnen terugtrekken om het com- jfortabele leven van de gesettelde kunste naar te gaan leiden. Hoe kan hij immers [zijn kunststuk met de Pont Neuf in Pa irijs in 1985 nog evenaren? Hij hulde de 'zeventiende-eeuwse trots van de Seine [twee weken lang in champagnekleurige stof. Maar het Pont Neuf-project, tot stand igekomen na tien jaar strijd met de Fran se bureaucratie, is niets vergeleken met Christo's laatste kunststuk, 'De Para- |sols', dat zich deels in Japan en deels in [California bevindt. Het kost Christo 26 [miljoen dollar en zal evenals zijn andere [werk na een paar weken weer ontman teld worden. Na zonsopgang zullen op acht oktober 1340 enorme blauwe parasols van bijna izes meter hoog opgaan in Japan, langs [de rijstvelden en rivieren van een twin- |tig kilometer lange vallei in de provincie [Ibaraki, een uur ten noorden van Tokyq. En wanneer de zon boven Californië draait, zullen zich hoog in de Tejon Pass ten noordoosten van Los Angeles nog jeens 1760 grote parasols ontvouwen; [gele ditmaal, in overeenstemming met de nazomerse droogte van het Californi- ische landschap. De Japanse parasols staan dicht op el kaar, terwijl de Californische zich grillig in de heuvels uitstrekken over een af stand van dertig kilometer. De gedachte achter de parasols is de vergelijking. Zij weerspiegelen volgens Christo de manier waarop de mensen leven aan beide zij den van de Stille Oceaan. Gevecht „Je zou het moeten zien als een twee luik, als een schilderij in twee delen. Ruimte is het element, een vergelijking van ruimte... In Japan wordt iedere vier kante meter voor iets gebruikt". De pa rasols in Californië symboliseren de vrij heid, de ruimtelijkheid van het land. Christo koos voor parasols om hun oude symbolische waarde. „Ze zijn 5000 jaar geleden in Mesopotamië uitgevonden als bescherming tegen de zon. In vroeger tij den dachten de mensen dat de hemel een enorme parasol was die ons be schermde tegen het kwaad. Ik wil dat de mensen onder de parasols zitten, hun boterhammen opeten in het heldere licht dat door de stof heen schijnt. Parasols zijn de perfecte onafhankelijke struc tuur". Voor de realisatie van dit buitengewone spel met de landschappen van twee con tinenten zijn verschillende bouwkundige teams, constructiebedrijven en honder den bouwers in touw. Ook moest Chris to een gevecht aangaan met de Japanse autoriteiten om toestemming te krijgen voor zijn project. „Ik kan niet zeggen dat de regering van Japan gemakkelijk was", zegt de kunstenaar. „Het was soms geweldig gecompliceerd". Christo Vladimirov Javacheff zit op de vloer van de galerie annex woonkamer van zijn huis in SoHo, de chique arties- tenwijk van New York. Hij woont er sinds hij in 1964 met zijn Franse echtge note Jeanne-Claude naar Amerika kwam. Het gebouw is het zenuwcentrum van Christo's activiteiten sinds hij vermaard werd door projecten als het inpakken van de Kunsthalle van Bern in 1968, zijn eerste hele gebouw, en het inpakken van een stuk kust bij Sydney in 1969. Het is ook het hoofdkwartier van de Christo onderneming, die door Jeanne- Claude wordt geleid. Het geld voor de kostbare tijdelijke crea ties van Christo, die allemaal tot stand komen zonder commerciële fondswer ving of vrijwilligerswerk, wordt opge bracht door de verkoop van Christo's. ontwerptekeningen en collages en zijn vroegere (draagbare) inpakwerk. De gro te parasoltekeningen worden nu ver kocht voor 360.000 dollar per stuk. De onderneming leent van banken met Christo's tekeningen als onderpand. Scheppingsdrang „In plaats van diamanten voor Jeanne- Claude te kopen of zoiets, steken we het geld in het maken van echte dingen, betalen we voor materialen, bouwkundi gen, specialisten... Het is maar waar je prioriteiten stelt. De Amerikanen maken zich ontzettend druk omdat het geld niet wordt terugverdiend. De scheppings drang is natuurlijk de enige reden dat het werk bestaat. Wanneer je 26 miljoen dollar uitgeeft en er geen geld voor te- Christo: Wat is kunst? Dat stel ik continu aan de orde". rugknjgt is dat voor. de kapitalistische, materialistische geest iets ongehoords. Maar dit is kunst. Het gaat allemaal om vrijheid. Absolute vrijheid. Zonder voorwaarden. Voor niemand hoeven buigen". Zwendelaar In sommige hoeken van de kunstwereld wordt hij een zwendelaar genoemd. Be wonderaars hebben hem echter tot de grootste en origineelste kunstenaar van deze eeuw gebombardeerd. In 1972 moest Christo heel wat weerstand over winnen bij de lokale boeren toen hij aankondigde dat hij dwars door hun land een hoge, 41 kilometer lange barriè re wilde opwerpen. Het golvende, glan zende hek werd een van Christo's be roemdste werken. In 1983 kwamen die zelfde boeren naar Miami om de Om ringde Eilanden te zien: veertien eilan den langs de kust die Christo had om FOTO: AP ringd met enorme stukken roze polyprb- pyleen. Christo's vertelt met aanstekelijk en thousiasme over de filosofie achter zijn werk. „Het enige wat ik doe is ons kunstbesef uitdagen. Wat is kunst? Dat stel ik continu aan de orde". De kracht van zijn werk ligt ook in het tijdelijke karakter ervan. „Het vecht ons besef van de onsterfelijkheid van de kunst en van onszelf aan. Al mijn projecten wor den gekenmerkt door wat ontbreekt in deze laatse decennia van de twintigste eeuw: uniekheid. Ze dagen de banaliteit en trivialiteit uit van de wereld om ons heen, die constant in herhalingen ver- valj". Cowboy Na de kunstacademie te Sofia kwam Christo via Praag en Wenen in 1958 te recht in Parijs. Daar begon hij heilige huisjes omver te schoppen met het in pakken van objecten. Hij werd berucht doordat hij de Rue Visconti blokkeerde met een muur van olievaten. In het roemruchte jaar 1968 pakte hij onder meer een fontein en een toren in Italië in. Sinds de jaren zestig is de wereld gewend geraakt aan Christo's scheppingen, en dank zij de interesse voor zijn werk zijn de prijzen voor zijn schilderijen geste gen, „We hebben 45 op de 50 miljoen dollar weer uitgegeven", aldus Jeanne- Claude, „maar dat is irrelevant, zeg ik altijd, omdat we altijd alles uitgeven wat we hebben". Er is echter nog genoeg oppositie om Christo uit te dagen. Thuisbasis New York lijkt niet geneigd toestemming te verlenen aan zijn plan van 1980 om een wandelgang van enorme, gedrapeerde poorten door Central Park te laten slin geren. En ook zijn plan uit 1971 om het Rijksdaggebouw in Berlijn in te pakken heeft hij nooit kunnen uitvoeren. Voor het parasolproject had Christo de toestemming nodig van 452 afzonderlij ke landeigenaren. „Voor de Japanse boer is kunst geen schilderij aan de muur. Het kan een bloemschikking zijn, een steen in een tuin, het kan een bonsai zijn. Voor hem is het volkomen begrij pelijk dat een parasol kunst kan zijn. Voor de cowboy in Californië ligt dat heel anders". Waren in Japan vooral de autoriteiten fel gekant tegen Christo's project, in Ca lifornië waren het de boeren die zijn plannen tegenwerkten. Christo liet zich niet terneerslaan. Hij leeft voor het mo ment dat zijn 3100 parasols aan beide zijden van de Stille oceaan open zullen gaan, wat volgens berekeningen zo'n 45 minuten gaat duren. Tot dan wil hij nog niet nadenken over zijn volgende project. Maar dat komt er wel, aldus Christo. Op een lezing in San ta Barbara had iemand hem gevraagd waarom hij zijn miljoenen niet aan Aidsonderzoek gaf of iets dergelijks. „Ik ben kunstenaar", had Christo geant woord, „en ik zal tot het einde van mijn leven al mijn geld aan de kunst geven". (c) The Times '£eidóe0ouacmt Kinderen trachten zich de schrijfkunst eigen te maken: zinvolle bezigheid? Boodschappenbriefjes, kat tebelletjes, ansichtkaarten en een enkele liefdesbrief worden nog met de hand ge schreven, maar daar houdt het al snel mee op. praktische en esthetische redenen moet het schrijfonderwijs in stand gehouden worden, een netjes geschreven brief is gewoon mooi", valt in deze kring veel vuldig te beluisteren. „Schrijven is een vracht van onze cultuur, en valt niet weg te denken. Het vormt een meerwaarde in onze no-nonsense tijd", zegt Mieke Knaapen, docente schrijven. Ook wijst zij erop dat kinderen vaak hun eigen aantekeningen niet meer kunnen lezen. Functie Niemand, ook de fervente aanhangers van het schrijfonderwijs niet, ontkent echter dat er een bepaalde technologi sche ontwikkeling plaatsvindt die het schrijven met de hand steeds minder be langrijk maakt. Schrijven wordt immers algemeen gezien als een ondersteunend en dienstbaar vak aan andere vakken. De zwakke punten van het handschrift zijn overduidelijk aangetoond. Toch is het onwaarschijnlijk dat het pen-schrijven helemaal verdwijnt. Al leen al het feit dat er eerst letters geleerd moeten worden voordat men een toet senbord kan bedienen, is hier een aan wijzing voor. Ook zal de pen nodig blij ven voor het eigen gebruik (bijvoorbeeld het snel maken van een aantekening of het opschrijven van een telefoonnum mer) en het intermenselijk verkeer. Hoe moet je anders duidelijk maken aan de melkboer dat je twee flessen melk wil hebben? Of aan je vriendin wil meedelen dat je even naar de bakker bent? De tijd dat iedereen een zakcomputertje in de binnenzak heeft' zitten, duurt nog wel even. Maar voor dit soort eenvoudige meldingen is het niet per se nodig dat we in ijltempo keurig nétjes kunnen schrij ven. „Ik vergelijk het wel eens met zeilen of paardrijden", zegt Lindenaar. „Zeilboten hadden we nodig om de oceanen over te steken, en paarden waren nodig om ons te vervoeren. Dit is niet meer zo. Maar paardrijden doen we nog steeds, evenals zeilen. Alleen de functie is anders. Met schrijven is dat net zo. Ik weet dat ik een cultuurbarbaar genoemd word, maar het is niet anders. We ontkomen er ge woon niet aan dat schrijven met de hand zijn functie meer en meer verliest. Helemaal verdwijnen zal het niet, het krijgt wel een andere functie". muieren hun gedachten slecht. Boven dien is schrijven onmisbaar tijdens de schoolopleiding, de meest elementaire fase in ieders leven. En schrijven is be doeld als communicatiemiddel. Niet al leen met jezelf, maar ook met anderen", zegt Kwast. Het is hem een doorn in het oog dat er in de wet op het basisonder wijs met geen woord gerept wordt over het aanleren van de technische, vaardig heid van het schrijven. Andere voorstanders verliezen zich al gauw in nostalgische, sentimentele en cultuurhistorische pleidooien. „Om a frsjll dwi lui- TLmUjM. evsdu cU

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 29