Proefschrift: kansen liturgische vernieuwing niet ten volle benut COMMENTAAR ai 'Seks en religie'-conferentie trekt pastores niet IKON en professor Delfgaauw leggen conflict bij Believe meg you saved Blei lives ST CetdócSomoiit GEESTELIJK LEVEN £eidoe Souaa/nt DINSDAG 18 JUNI 1991 PA< Moeder Teresa opent kinderhuis in Baghdad BAGHDAD Moeder Teresa opent binnen enkele dagen een opvanghuis voor zieke kin deren in Baghdad, zo heeft een woordvoerder van de Nobelprijswinnares gisteren in de Iraakse hoofdstad bekendgemaakt. Het op vanghuis, een gift van de Iraakse overheid, is gelegen tussen een katholieke kerk en een moskee Zes nonnen van moeder Teresa's orde zullen in het huis de scepter zwaaien. In het huis is plek voor zo'n vijftig kinderen. Het opvanghuis ligt in het centrum van de stad, waar het voor de kinderen beter toeven zal zijn dan in overbevolkte buitenwijken als Saddam City. Voor financiële bijstand in het project rekent moeder Teresa op hulp van zo wel de Iraakse overheid als van de beter gesi tueerden in het door de Golfoorlog zwaar ge troffen land. Hij is groot, van wie men de tekortkomingen nog tellen kan Nieuwe pastor voor Samenwerkende Kerken Merenwijk benoemd LEIDEN Pastoor Jan van Well van de Samenwerkende Kerken in de Me renwijk gaat per 1 november met emeri taat. Inmiddels is zijn opvolger door Bis schop Bër van Rotterdam benoemd: pa ter Theo Scholtes O.F.M.Conv. Hij is 46 jaar en was tot 1990 Provinciaal Overste van de Paters Conventuelen. Per 1 sep tember treedt Scholtes aan als opvolger van Jan van Well. Het bestuur van de Samenwerkende Kerken Merenwijk heeft al kennisgemaakt met Scholtes. Pastor Van Well neemt eind oktober feestelijk afscheid met een receptie in Kerkelijk Centrum de Regenboog. Hij blijft in de Merenwijk wonen. Opnieuw blanke schuldbelijdenis over apartheid JOHANNESBURG Conservatieve blanke kerkleden in Zuid-Afrika zijn geschrokken van een nieuwe schuldbelijdenis voor de kerkelijke steun aan apartheid. De 68-jarige blanke predikant dr. Dirk Rosslee sloot zich op de regionale synode van het behoudende West-Transvaal aan bij de schuldbelijdenis die prof. Willie Jonker vorig jaar deed op de kerken- conferentie in Rustenburg. Rosslee vroeg tevergeefs steun voor deze „schuldbelijdenis voor God" en riep daarmee een storm van protest over zich heen. Enkele veranderings gezinde synodeleden noemden het echter „ongelooflijk en wonderbaar lijk" dat deze emeritus-predikant, ooit een aartsconservatieveling die apartheid openlijk steunde, zich bij Jonker had aangesloten. Aanvaarding van Rosslee's voorstel zal er ongetwijfeld toe leiden dat het conservatieve deel van de blanke Nederduitse Gereformeerde Kerk in West-Transvaal zich afscheidt, zo hield het synodebestuur de vergadering voor. In West-Transvaal wonen veel conservatieve Boeren en is de steun voor de extreem-rechtse Afrikaner Weerstandsbeweging groot. TILBURG De afgelo pen decennia hebben zich in de liturgie van de Rooms-Katholieke Kerk grote veranderingen voor gedaan. Het Tweede Vati caans Concilie besloot tot een ingrijpende vernieu wing van de liturgie. De volkstaal werd ingevoerd en er kwamen mogelijk heden tot aanpassing van de liturgie aan plaatselijke omstandigheden. In het bijzonder het eucharis tisch gebed, het gebed tij dens de consecratie, weer spiegelt deze vernieuwing. Toch is deze vernieuwing van het eucharistisch gebed uiteindelijk erg „Romeins" gebleven. De mogelijkheden tot liturgi sche vernieuwing in de RK kerk zijn niet ten vol le benut. Dit concludeert dr. J. Joosse die vandaag aan de Theologi sche Faculteit Tilburg is ge promoveerd op het proef schrift Eucharististische gebe den in Nederland. In het Al- Allan Boesak terug in kerkelijk ambt JOHANNESBURG Dr. Al- lan Boesak, die vorig jaar al zijn kerkelijke functies neer legde nadat zijn buitenechtelij ke relatie bekend werd, is in zijn nieuwe gemeente in La- vender Hill gekozen tot ouder ling. Daarmee kan hij in prin cipe terugkeren in de leiding van de NG-Sendingkerk. Volgens de regels van de Sen- dingkerk kan elke ouderling voor alle kerkelijke functies in aanmerking komen, ook voor die van synodevoorzitter. Boe sak was tot vorig jaar zomer synodevoorzitter van de Sen- dingkerk. Tevens was hij voorzitter van de Wereldbond van Hervormde/Gereformeer de Kerken (WARC). Ds. Jan de Waal, predikant in Lavender Hil en bevriend met Boesak, zegt dat de nieuwe ou derling evenwel niet wordt af gevaardigd naar de eerste sy node van de 'Verenigende Kerk', die volgende maand in Pretoria wordt gehouden. In deze kerk worden de NG-Sen- dingkerk en de NG-Kerk in Africa, voormalige zwarte 'dochterkerken' van de blanke NG-Kerk, herenigd. Vorige maand werd Boesak lid van het ANC, waardoor gespecu leerd werd over een politieke toekomst. Gezondenbedevaart Het Banneux-comité van het bis dom Rotterdam organiseert een eendaagse gezondenbede vaart op dinsdag 16 juli 1991, het feest van O.L. Vrouw van de carmel. De bedevaart wordt geleid door pastoor P. Vismans uit Schiedam. De kosten zijn 70,- per persoon. Inlichtin gen en aanmeldingen zuster Désirée Hoogeveen, Vlier boomstraat 198, 2564 HP Den Haag. Tel. 070 - 368 43 36 of bij het Banneuxsecretariaat: tel. 070 - 363 60 06. BENOEMINGEN Nederlands Hervormd* Kerk Aangenomen naar Herveld E.P. Mul der te Eikerzee en Kerkwerve; naar Ophemert L.F. de Graaft te Nieuw- veen; naar Sommelsdijk J.C. den Toom te Ernst; Gereformeerd* Kerken Beroepen te Wllsum en Kamperveen drs. H.A. Speelman te Urk. taarmissaal voor de Neder landse Kerkprovincie dat uit 1979 dateert zijn zestien ver schillende eucharistische gebe den geselecteerd. Daaronder bevinden zich twee teksten van eigen bodem, de andere zijn vertalingen van Romeinse consecratiegebeden. Het aantal eigen teksten was in de jaren zestig en zeventig echter veel groter. Wat die eigen Nederlandse eucharistische gebeden betreft: in de jaren zestig wordt de li turgische vernieuwing volgens Joosse gekenmerkt door open heid, creativiteit en experi menten. Er ontstaan bijvoor beeld experimenteercentra zo als de Amsterdamse Studente- necclesia die een grote uitstra ling hebben naar parochies en gemeenschappen. Vanaf het begin van de vernieuwing doen zich in Rome echter ten densen voor van centralisering en uniformering die geleide lijk steeds sterker worden. Hoe gevoelig de zaak ligt blijkt wel uit het conflict dat in 1986 ontstond tussen de Nederland se bisschoppen en de Acht Mei-beweging over het ge bruik van een niet officieel goedgekeurd tafelgebed. Ook dit jaar leidde dit weer tot een conflict tussen bisschoppen en Acht Mei beweging. De vertaling van de Romeinse teksten is in het algemeen zeer zorgvuldig uitgevoerd, zo con stateert Joosse. Dit geldt zowel voor de drie eucharistische ge beden uit 1968 als voor die uit 1974. Het proces van beoorde ling en goedkeuring was in tensief en langdurig, onder meer ten gevolge van de moei zame samenwerking met Vlaanderen. In het begin van de jaren ze ventig doet zich in Nederland een belangrijke omslag voor. Men kiest niet langer voor creatieve bewerkingen, maar voor min of meer letterlijke vertalingen. In de jaren zestig waren het dichters die ge vraagd werden voor vertalin gen zoals Huub Oosterhuis en Anton van Wilderode en zelfs protestanten als Willem Bar nard en Jan Wit. In de jaren zeventig is dit niet meer het geval. De voor het liturgisch beleid verantwoorde instanties proberen dan zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de Ro meinse eisen. Deze waren op zich redelijk soepel maar wer den steeds strakker gehan teerd. Joosse concludeert dat het jammer is dat de eucharis tische gebeden zo Romeins zijn gebleven omdat de liturgie van eigen bodem voldoende mogelijkheden bood. De veel vormigheid die vergeleken met vroeger is ontstaan, is in feite maar betrekkelijk. Gebedenboek van Avignon- paus Tegen de achtergrond van het paleis van de pausen wordt hier het fraai verluchte gebedenboek van Clemens VII getoond, de eerste paus van Avignon. Het gebedenboek wordt binnenkort geveild bij Sotheby in Londen waar het naar schatting een half miljoen gulden zal opbrengen. UTRECHT De interna tionale conferentie over 'Seks en religie', die don derdag in Amsterdam wordt gehouden, heeft te kampen met gebrek aan belangstelling. In plaats van de verwachte 250 be zoekers, zullen er slechts 50 deelnemers zijn. Van wege het tegenvallende bezoekersaantal is de tweede dag van de confe rentie geschrapt. Volgens dr. J. Kerssemakers van het organiserend comité zijn de pastores wellicht nog niet toe aan een dergelijke conferentie. Ook de voor ker kelijke begrippen hoge toe gangsprijs en de voertaal En gels kunnen oorzaken zijn van de geringe belangstelling. De conferentie is een apart on derdeel van het tiende wereld congres over seksuologie, dat deze week in Amsterdam wordt gehouden. Een Neder lands comité greep deze gele genheid aan om aandacht te vragen voor de relatie tussen seks en godsdienst. De toene mende aandacht voor geestelij ke gezondheid en levensbe schouwing en een niet aflaten de stroom berichten over sek sueel misbruik door hulpverle ners, onder wie pastores, vor men de aanleiding, aldus Kerssemakers. Volgens de organisatoren be staat er grote behoefte aan hun conferentie. „De ervaring leert ons dat therapeuten gere geld worden geconfronteerd met religieuze vragen. Op hun beurt kunnen pastores niet langer om seksuele kwesties heen", schrijven zij ter inlei ding. „Lange tijd is aangeno men dat therapeutische en pastorale hulp starten vanuit tegengestelde gezichtspunten. Het is nu tijd voor een dialoog." Als deelnemers aan het inter nationale congres hebben zich nagenoeg alleen Nederlanders aangemeld. Onder de sprekers bevinden zich wel buitenlan ders, zoals de Amerikaanse fe ministisch theologe dr. Mary E. Hunt en haar landgenoten prof. James B. Nelson, dr. Raymond J. Lawrence en dr. Marie M. Fortune. De laatste spreekt over het onderwerp: 'Is er dan niks meer heilig? Als seks een pastorale relatie binnensluipt'. Mede-organisator H. Brauti- gam, pastor-therapeut in Am sterdam, is zeer teleurgesteld over de geringe belangstelling. Volgens hem is juist in de ker ken aandacht voor seksuele vragen hard nodig. „De ker ken zijn in hun officiële op stelling nog steeds benauwd voor seksualiteit en hebben met begrippen als zonde, schuld en onderworpenheid voor heel wat 'seksuele ver warring' China ziet nieuwe hindernis in betrekkingen met Vaticaan BEIJING De benoeming van de Chinese bisschop Igna tius Gong Pinmei tot kardi naal is voor China „onaan vaardbaar" en „een nieuwe hindernis voor de ontwikke ling van normale betrekkin gen met het Vaticaan". Dit heeft een woordvoerder van het ministerie van buitenland se zaken meegedeeld. De benoeming van de bisschop van Shanghai had in 1979 in het geheim ('in pectore') plaats, maar werd pas eind mei door paus Johannes Pau- lus II bekend gemaakt, tegelijk met de benoeming van 22 nieuwe kardinalen. Voor Chi na is dit opnieuw een „inmen ging in de binnenlandse aan gelegenheden" door het Vati- Gongs benoeming wordt ge zien als pauselijk steuntje in de rug voor de ondergrondse Rooms-Katholieke Kerk in de Volksrepubliek, die op gespan nen voet staat met de door China erkende katholieke kerk, de 'Patriottische Vereni ging'. De inmiddels 89-jarige kardinaal zat wegens 'contra revolutionaire activiteiten' van 1955 tot 1985 gevangen en woont sindsdien in de Vere nigde Staten. Paus Johannes Paulus II heeft maandag, zonder communis tisch China bij name te noe men, gewezen op het grote be lang van godsdienst- en gewe tensvrijheid. Hij deed dat tij dens een audiëntie voor de nieuwe vertegenwoordiger van Taiwan in het Vaticaan. De diplomatieke betrekkingen met Taiwan staan op een laag pitje, onder druk van commu nistisch China, dat ook hierin een struikelblok op weg naar normale verhoudingen met het Vaticaan ziet. HILVERSUM Na maandenlang gehannes hebben de IKON en pro fessor Bernard Delfgaauw hun conflict bijgelegd Delfgaauw kwam begin vorig jaar in het nieuws na een radio-uitzending van de IKON waarin hij bekende dat hij in het be gin van de oorlog lid was geweest van het Nationaal Front, een kleine fascisti sche organisatie. De IKON verspreidde over die uit zending een persbericht die een vloed van reacties veroorzaakte. Delfgaauw werd van antisemitisme beschuldigd en voelde zich onheus behandeld door de IKON en zijn cri tici. Maandenlang was hij ernstig ziek. De IKON geeft nu toe dat zij een onjuiste indruk heeft ge wekt. De zin in het gewraakte persbericht die volgens Delf gaauw de hetze tegen hem veroorzaakte, 'zolang ze achter de joden aanzitten, gaan ze niet achter ons aan' „is niet ge sproken als antwoord op de vraag waarom Bernard Delf gaauw lid is geweest van het Nationaal Front. Het was een opmerking over de houding die veel Nederlanders in het begin van de oorlog hadden", zo zegt de IKON nu. Delfgaauw werd in het begin van de oorlog lid van het Na tionaal Front dat onder leiding stond van de Mussolini-aan- hanger en ex-priester Arnold Meijer. De organisatie had in de jaren dertig als 'Zwart Front' al de nodige aanhang verworven, vooral ook uit ka tholieke kring. Voor de oorlog begon, veranderde Meijer de naam in Nationaal Front. Verdediging Sinds het interview heeft Delfgaauw steeds weer op nieuw geprobeerd uit te leggen waarom hij zich bij het Natio naal Front had aangesloten. Zijn verdediging komt op het volgende neer. In eerste instantie had hij zich Bernard Delfgaauw FOTO: PERS UNIE - als honderdduizenden andere Nederlanders - aan het begin van de oorlog aangesloten bij de Nederlandse Unie, de orga nisatie van De Quay- en Lin- horst Homan die op enigerlei wijze samenwerking beoogde met de bezetter, maar toen hem bleek dat deze club niets tegen de jodenvervolging deed trad hij toe tot het Front, om dat dit partijtje tegen de NSB was. In een recent nummer van de Universiteitskrant van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) zei Delfgaauw: „Dan kun je misschien toch in ieder geval nog een vuist maken en proberen de NSB niet alle kans te geven." Naar zijn zeg gen is hij drie tot vijf maanden lid geweest. „Op een gegeven moment ging Arnold Meijer veel te ver mee met de Duit sers en de NSB. Toen hij die oproep deed (Meijer riep op 28 juni 1941 op tot jodenvervol ging en tot vechten aan het Oostfront, red.) heb ik be dankt", aldus Delfgaauw in het interview in de universi teitskrant. Twijfels Of Delfgaauw te goeder trouw was, wordt door menigeen be twijfeld. De historicus G.R. Zondergeld, historicus aan de Vrije Universiteit van Amster dam twijfelt in ieder geval aan diens bedoelingen. Als direct na het interview van 1990 gaf Delfgaauw zijn fout toe. Hij verdedigde zich onder meer in een artikel in De Tijd. Vele jonge katholieke intellectuelen neigden naar het fascisme en - omdat velen in een overwinning van Duits land geloofden - waren veel Nederlanders van mening dat enige vorm van overleg met de Duitsers voor de toekomst van ons land niet slecht was. Tenslotte bleef hij volhouden dat hij niet wist dat het Front een antisemitische organisatie was. Voor velen bleef zijn uit leg echter onbevredigend. An deren, onder wie professor L.J. Engels, rector magnificus van de RUG en oud-staatsse cretaris van Justitie, J.F. Glas tra van Loon, schaarden zich achter Delfgaauw. De 'Zaak Delfgaauw' sleepte zich meer dan een jaar voort. De zaak spitste zich voorna melijk toe op het door de IKON verspreide persbericht. Letterlijk stond daarin: „Over zijn afweging om bij het Zwar te Front te gaan zegt Delf gaauw: 'Er zat ook een kant aan, die misschien wel het kwalijkste is, dat je je veilig voelde. De joden werden apart gezet en je dacht toch, zonder dat je dat jezelf toegaf: zolang ze achter de joden aanzitten, gaan ze niet achter ons aan'." Inmiddels is duidelijk gewor den dat Delfgaauw het zó niet heeft gezegd. De passage slaat op de Nederlandsers die aan het begin van de oorlog „niet dapper waren" en de kwalijke gedachte in het achterhoofd hadden: zolang ze achter de jo den aanzitten, gaan ze niet achter ons aan. Deze gedachte staat dus los van Delfgaauws afwegingen om bij het Front te gaan. De IKON bekende weliswaar al snel na de uitzending schuld, maar over de wijze van rectificeren zijn beide par tijen het lang oneens gebleven. Uiteindelijk kwam eerder deze maand het bovengenoemde compromis uit de bus. Daar mee lijkt de zaak afgedaan, hoewel de persverklaring niet overeen komt met de eisen van Delfgaauw. Hii eiste in feite van de IKON dat sugges ties als zou de filosoof zich aan een antisemitische mentaliteit hebben schuldig gemaak, te rug te nemen. Algemeen di recteur L. de Haan van de IKON zegt in de Groningse Universiteitskrant dat zijn om roep dat oordeel „niet heeft geveld." Van een rectificatie in die zin kan dan ook geen sprake zijn. Reislust De stroom vakantiegangers komt weer los. De Neij ders zijn goed voor meer dan vijftien miljoen boekingj meer dan de helft van hen gaat naar het buitenlantjte Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk, België. Velen voelenr^ hoefte hun wereld enkele weken te verbreden. Ze f door hun reisgedrag afstand van de sleur van elke koesteren het gevoel niet in één wereld opgesloten t maar meer dimensies van het leven te kunnen omspj p In die zin is het voorstel van de Projectgroep Social) nieuwing positief. De groep, onder leiding van oud-s cretaris Schaefer, heeft voorgesteld mensen met standsuitkering een jaarkaart voor het openbaar verv£ te bieden, waardoor ze tegen een gering bedrag gebruil nen maken van trein, tram en bus. Ze zouden op die uit hun isolement moeten worden gehaald naar beeld van de jaarkaart voor de studenten. Staatss e» Ter Veld stelde voor ook aow'ers en mensen met eeif A mum-inkomen van de mogelijkheid te laten profiterei zij zouden door een jaarkaart hun horizon kunnen i| den. De kosten zijn ongeveer 60 gulden per maand, heeft de commissie-Schaefer becijferd, iemand met e| kering geeft gemiddeld toch al 40 gulden per maand het openbaar vervoer. Mensen met een minder kansrijk" sitie zouden door de maatregel ontegenzeggelijk hunB" lijkheden zien toenemen. Zij zouden kunnen delen in fV biedingen van 'Ontdek je Plekje' en 'Weg van de Snj en zouden gemakkelijker vrienden elders kunnen op? NOG afgezien van de maatschappelijke aanvaardb? van dergelijke uitstapjes, komt ook de vraag op hoe i"' kostigd moet worden. Want zodra je voor een dagje /r dam of een dagje Efteling uit de trein stapt, moet je portemonnee trekken voor entreegeld en voor kof Alleen mensen die hun ov-jaarkaart in dienst van riersbureau besteden, kunnen eenvoudig over dei sommen geld beschikken. Maar dat mag weer niet vi de uitkering. De bereidheid überhaupt om weer aanr1^ te gaan zou door de ov-jaarkaart kunnen verminder?110 dat mensen daardoor hun reisvoordelen zouden kwijl Het is ook onduidelijk of de betrokkenen zelf een d ke jaarkaart op prijs stellen. Misschien behelpen ze 2 ver met een derde-handsauto, of houden ze gewoon r reizen. Bij de studenten is bewezen dat mensen buLj. Randstad soms slecht weg kunnen komen met de o kaart, omdat de dienstregeling vervelende gaten laat' De regeling is trouwens bij de studenten ingevoerd on studietoelage te bezuinigen. Zo mag het bij de minirr bijstandstrekkers niet toegaan. De ov-jaarkaart moet L'" in elk geval niet verplicht worden opgelegd. Al met afe voorstel nog onvoldragen. De commissie heeft nog ie) tijd nodig. ing ILA NS1 MI Dean T.S. Farisani, ZuidAlrika ei AMNESTY INTERNATIONAL - Met uw steun laten wij onze stem horen. Uitgave: Westerpers bv' (behorende tot Sijthoff Pers bv). Kantoor: Apothekersdijk 34, Lelden. Telefoon: 071 - 122 244. Telefax: 071 - 134 941 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Telefax: 070-3906 717. Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur: G.- J. Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. [AA 4 046 of 071 - 144 047): R. KleIJn (che( tou n Herpen (chef), F. Buurman, jjne Sport Leiden e.o. (tel. 071 - 144 049): K. van Kesteren. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. E. Huisman, H. Jansen, drs. J. H0>üfc Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K Bte Cl ms"if 1 Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra. drs. P. van Velthoven.erd Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuls, S. Pieterse3^ Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. rwj De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten In zijn verspreldingsgeW"1 - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers IBi 1 redactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten In N^e] en België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swit j M. van de Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. In 't Hout (chef 1 leveld, D. Hofland. P. Koopman en D. van Rietschoten. o - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; »rhc - de volgende correspondenten In het buitenland: S. Akkerman (Praa&tzel drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Af R Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A. Heerlntfari B. van Huët (Parijs). M. de Konlnck (Washington), H. Kulterl (Nieuw Dfl tl F Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderlnk (f4 v W. Werkman (Jeruzalem). E. Winkels (Barcelona), G. van Wljland (Betf F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). r™ De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de excluslevt en publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. fP ster: M. de Cocq. f in' Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op ma. t/m vr. va tot 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: in 08.30 tot 17.00 u i 18.00 tot 19.00 uu 25,70 76,60 294,30 per jaar I zaa.ou Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 -■ Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2