New York in de jungle met Paul Simon Hadjidakis, de schilder als evenwichtskunstenaar GDNST/RTV Ceidae Somatit DINSDAG 18 JUNI 1991 PAGINA 15 If miljoen dollar ;r minuut acteren icteur Sean Connery (de James Bond) speelt koning ird Leeuwenhart in de Ye bioscoopfilm 'Robin I, Prins der Dieven' waarin i Costner de hoofdrol t. Sean Connery komt i de laatste minuut van de in beeld. Hij springt van jaard om het huwelijk te nen van Robin Hood en c anne. Voor deze korte eling heeft de acteur een miljoen dollar gekregen. ~l FOTO: DIJKSTRA 'en81 Albert van Dalsumprijs voor Marlies Heuer AMSTERDAM Het Amster dams Fonds voor de Kunst heeft de Albert van Dalsumprijs voor het toneelseizoen 1991/92 toege kend aan Marlies Heuer voor haar produktie 'Gebeurd in Tu rijn'. De prijs, waaraan een bedrag van tienduizend gulden is ver bonden, wordt op 1 november in Paradiso uitgereikt. Heuer schreef 'Gebeurd in Tu rijn' naar de roman 'E Stato Cosi' van Natalia Grinzburg. De jury beschouwt de toneelvoorstelling zonder meer als een hoogtepunt in Heuers oeuvre. René Appel wint laatste Gouden Strop 1991 AMSTERDAM De Gouden Strop 1991, de prijs voor het beste Nederlandstalige misdaadboek, is gewonnen door René Appel voor zijn boek 'De derde persoon'. De prijs, waaraan een geldbe drag van 10.001 gulden en een plastiek is verbonden, werd giste ren in Amsterdam aan de winnaar uitgereikt tijdens een bijeen komst van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadau teurs (GNM). Behalve Appel waren voor de Gouden Strop Jef Geeraerts (Double face). Martin Koomen (De Portland paradox) en Jac ques Post (Killroy) genomineerd. Appel werd al twee keer eerder genomineerd voor de Gouden Strop, in 1987 voor zijn de- öuut 'Handicap' en in 1989 voor 'Spijt'. De prijs, die in 1986 door de GNM werd ingesteld, ging eerder naar Jef Geeraerts voor De zaak Alzheimer' (1986), Thomas Ross voor 'Beta' (1987) en Gerben Hellinga voor „De terugkeer van Sid Stefan" (1989). De prijs werd overigens voor het laatst keer uitgereikt, zo maakte het Genootschap gisteren bekend. Bruna B V. zal de boekenprijs met ingang van 1992 „adopteren", waardoor de Gouden Strop wordt vervangen door „de prijs voor het spannende boek". Het geldbedrag dat aan de prijs is verbonden, wordt verhoogd tot 25.000 gulden. Goud voor Nederlandse op theaterexpo in Praag AMSTERDAM Het werk van de Nederlandse theatervormgeefster Mirjam Grote Gansey (1954) is op de Quadriennale, de internationale tentoon stelling voor decors- en kostuumontwerpen in Praag, bekroond met een gouden medaille. Het Nederlands Theater Instituut (Nthl) in Amster dam, dat verantwoordelijk is voor de Nederland se inzending, heeft dit gisteren bekendgemaakt. De jury koos het werk van Grote Gansey uit hon derd inzendingen uit 32 landen. Haar inzending bestond onder meer uit ontwer pen en maquettes voor 'Het verlangen' van Peter te Nuyl, Vondels 'Gijsbrecht' en Konrad Boeh- mers 'Woutertje Pieterse'. De Quadriennale, die eens in de vier jaar wordt gehouden, duurt nog tot en met 30 juni. fjan Peekei et meer op Revisie VERSUM Han de fcel mag het kinder- „iejramma 'Wordt Ver dei d' niet langer van de 10 presenteren. De anning van de buis is rechtstreeks gevolg zijn veroordeling, eni- tveken geleden, door Utrechtse rechtbank belastingontdui- 1. De AVRO vindt het AI passend dat een ver- jeelde presentator nog ;r het gezicht blijft een kinderprogram- - .idvoerder Rob Zwitters: ,%el is dermate negatief in eilfcbliciteit gekomen, dat we vinden wanneer hij net scherm verdwijnt. Het j ramma kan blijven, maar Jieken nu een andere pre- V." De AVRO denkt tcojgens niet aan een levens- verbanning. De bekende ladr Bommel'-presentator gdeerst de hem opgelegde j j moeten hebben uitge- A dan zou de Avro-staf Je®fverschijning op de buis ..luw in overweging willen enjjn eëjJPeekel is behalve tv- en ^presentator ook directeur Se?eekel/Stips Producties in ëeJrsum. Naast 'Wordt Ver- 1 worden ook andere se- zoals 'Ducker en "Mnrijn', Dit is Disney', re'TV' en 'Groen en Gron- 'ussen 1985 en 1987 heb- 'eekel en zijn twee mede euren ruim 60.000 gul- ™(e weinig aan de fiscus op- zen. Daarvoor is aan van- acht maanden gevange- *uaf geëist. De rechtbank Gchter in op het aanbod feekei om als alternatief de celstraf een serie te maken voor jeugdin- igen. De drie directeuren Peekel/Stips Producties n daarvoor veroordeeld :n gezamenlijke dienst- ping van 160 uur. Ook ieder een geldboete van gulden betalen. Peekei vanmorgen geen com- d lar geven op het besluit en e AVRO. Hij zal wel de êe de kindershow 'Wordt lgd' in het land blijven jks Vjets spieren «egaal en O "Jierikaanse n ns u 11 HINGTON In een ^eig het illegaal kopië- van Amerikaanse in de Sovjetunie te- e gaan hebben de be- 9*! ijkste Amerikaanse ïaatschappijen giste- lijj, esloten een boycot in n d Hen op de export van produkten naar de tunie. nd' Jack Valenti, voorzit- n de Amerikaane Motion i Association, tolereren •functionarissen de ille- Z3 iroduktie van videocas- Vfen krijgen ze zelfs pro- uitbetaald voor de ver ervan. De aangesloten udio's hebben tevens be- hun produkties niet op aanstaande filmfestival ee Moskou, of enig ander "-filmfestival, te zullen [en. Onder de studio's zich Paramount, itiefrsal, MGM, 20th Centu- Walt Disney, Warner irs, Columbia en Orion. cu tekenden de VS een „eV inkomst met de Sovjetu- ^ee aarbij Amerikaanse pro- een financiële ver- g zouden krijgen voor rtoning van hun films, •vjets leven deze over- mst echter niet na. Ook Vjet-televisie houdt zich eeI is Valenti bezig met „pi- wMen zendt films uit s c tok aan de Sovjetunie j erkocht, zoals Predator, ando en Die Hard II. In ,nsl >u zei Oleg Roednev, het van de exportafdeling •vjet-films, tegen een za- yj, ekblad dat hij de Ame- g( se boycot ondersteunt, ivens „sympathie voelt" filmliefhebbers in zijn Paul Simon concert. Ahoy', Rotter dam. Gisteravond. Herhaling: van avond en 6 en 7 juli: Torhout, Werchter. Belgiö. Het enthousiasme van Ne derlanders tijdens concer ten is groot, zó groot zelfs, dat je er als artiest een beetje verlegen van zou worden. Nu is Paul Simon veel gewend, maar van die overdadige uitbundig heid werd zelfs deze Ame rikaanse zanger, tekst schrijver een beetje stil... Of zegt hij tussendoor toch altijd al heel weinig? Voor Nederland had hij precies één keer „dank je wel" in zijn woordenschat, de rest ging op aan zijn teksten die in combinatie met de wonderschone muziek voor een avondje New York in de jungle zorg den. Na ruim tweeënhalf uur, in clusief zijn twee toegiften, kon Paul Simon als een triomfator op het podium van Ahoy' in Rotterdam terugkeren om de publieke, staande ovatie in ontvangst te nemen. Wat ver legen stapte hij voor de laatste keer de concertarena binnen, waarbij een brede glimlach Paul Simon tijdens zijn optreden in Ahoy' FOTO: ANP zijn ingenomenheid met het concert onthulde. Niet geheel onterecht want de bomvolle zaal zag in een stuwende men geling van zang en dans een aantal juweeltjes geboren wor den. Simon sprak de taal van de jungle, alsof hij geen andere meer beheerst, en dat had vooral op zijn oude werk een verrassende uitwerking. 'Ko- dachrome' was hierdoor in eerste instantie voor het pu bliek onherkenbaar, maar straalde in zijn Afrikaanse jas je, terwijl in de tweede toegift het mooie en breekbare solo uitstapje van Paul Simon met 'America' vooral door zijn ma nier van zingen aan intensiteit won. Hij legde Afrikaanse ac centen alsof hij niet langer de rock roll-taal spreekt. Soms tilde die Zuidamerikaanse an nex Zuidafrikaanse aanpak een compositie boven de mid delmaat uit zoals bijvoorbeeld bij 'Hearts and Bones'. Hoewel Simon in topvorm was en werd opgestuwd tot grote prestaties dankzij het uitbun dige publiek, dat danste, maar ook meezong met onder meer 'Bridge over troubled water' en de absolute topper van de avond 'You can call me Al' (dat net als in Londen ook hier in de herhaling ging), had hij een groep bij zich om verliefd op te worden. De muzikale in vulling van saxofonist Michael Brecker zorgde voor kippevel en de drumpatronen van het Braziliaanse kwartet Mingo Aruajo, Cyro Baptista, Dom Chacal en Sidinho klonken in hun overdonderende schoon heid als een te vroeg afgesto ken oudejaars-vuurwerk. Maar held van de avond was 'Graceland'-gitarist Chikapa Phiri, die regelmatig met zijn eigenwijs klinkende gitaarpa tronen als een eenling tussen de andere noten doorfietste en met zijn warmbloedige spel de al tot tropische temperaturen verhitte zaal wat extra zonne schijn gaf. Sentiment De kleurrijke lichtshow werk te mee de schijn van deze tro pische verrassing in stand te houden. De enige die voor wat verkoeling zorgde was Paul Simon. Zijn regenbui was het sentiment, dat hij in nummers als Train in the distance' en 'Still crazy after all these ye ars' verpakte. Even rust... hoe wel laatstgenoemde compositie meer dan een uitnodiging leek je geliefde stevig vast te pak ken om vervolgens dansend door Ahoy' te gaan. Wat ech ter ontbrak, was de ruimte. Met zijn 'Born at the right time'-wereldtournee bewijst Paul Simon vooral hoe hij zich andere muzieksoorten dan rock of popmuziek heeft eigen gemaakt. En dat jasje zit hem als gegoten, ook omdat zijn lichte, soms hoge zang uitste kend gedijt in die Afrikaanse en Zuidamerikaanse klanken- Galerie Zagwijn, Spui 235a, Den Haag: Marco Hadjidakis (objecten en schilderijen) en Karoly Toth (schilderijen). Geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10.30 uur tot 17.30 uur. Op maandag van 12.00 uur tot 17.30 uur. Tot en met 27 juni. North Sea Gallery, Gevers Deynoot- weg 93, Scheveningen: Anton Vrede (schilderijen en tekeningen). Geo pend van maandag tot en met zon dag van 12.00 uur tot 18.00 uur. Tot en met 30 juni. Hans Zagwijn presenteert deze maand in zijn galerie aan het Spui werk van twee kunste naars met on-Hollands klin kende namen: Marco Hadjida kis en Karoly Toth (beiden in 1957 geboren). De eerste stamt uit een Griekse familie die al drie generaties in ons land woont; de tweede vluchtte in 1987 uit Hongarije. Ondanks onderlinge verschillen valt bij beiden te zien dat ze wortels hebben buiten Nederland. Hans Zagwijn heeft opnieuw twee nog jonge kunstenaars een kans gegeven hun werk te laten zien, zoals hij dat al zo vaak heeft gedaan. De eigen zinnige galeriehouder met een voorkeur voor eigenzinnige kunstenaars begint aan zijn laatste jaar galerie Zagwijn. In 1992, na ruim 20 jaar, stopt hij ermee. Jammer, want zowel galerie als galeriehouder (en vaak ook de kunst) zijn hoogst bijzonder en nemen een unie ke plaats in de Haagse kunst wereld in. De schilderijen van Karoly Toth laten zich bekij ken als een geladen persoon lijk verslag van wat hij heeft meegemaakt in Hongarije en tijdens de eerste periode in Nederland. Titels, losse woorden op het doek als een soort graffitti en kleine figura tieve elementen vormen dui delijke verwijzigingen naar het eigen levensverhaal. Op een schilderij laat hij zelfs de papieren van de Haagse vreemdelingenpolitie zien en de kaart waarmee hij zich pe riodiek moest melden. Die pa pieren maken deel uit van een vol beschilderd doek in donke re, enigszins herfstachtige tin ten met over elkaar vallende verfdruipers, lijnen en kleur vlakken. Het moet een ver beelding zijn van de verwar ring, melancholie en angst die zich van de Hongaarse vluch teling in Nederland heeft meester gemaakt. Een hoopvol teken vormt misschien de vlag met het gat erin zoals we die kennen van de bevrijdings feesten in Roemenië en de DDR. In Hongarije leek het er aanvankelijk op dat Karoly Toth in het drukkersvak car rière zou maken, maar hij ont dekte op den duur dat zijn echte ambitie meer bij de vrije beeldende kunst lag. Hij wei gerde zich echter te onderwer pen aan het beperkende leer plan op de Staatskunstacade- Links: Een doek zonder titel van Marco Hadjidakis mie en koos een autodidacti sche weg. Hij plaatste zich daarmee buiten het erkende kunstcircuit en net zoals veel andere intellectuelen en kunstenaars in (Oost)Europa moest hij ongeschoold werk doen om aan de kost te ko men. Na zijn komst naar Ne derland kwam Karoly Toth in Den Haag op de Vrije Acade mie terecht en vond daar het ideale klimaat om zich aristiek verder te ontwikkelen. Zijn werk vertoont nog steeds een Hongaars karakter. De schil derijen zien er aards en zwaar moedig uit door de dominante donkere kleuren en de chao tisch, nerveuze opeenstapeling van vormen, lijnen en figura tieve elementen. Soms is de agressie haast voelbaar zoals op de beschilderde paneeltjes waar met een mes gleuven in het hout zijn gekerfd. Elk schilderij is een verwijzing naar een hoofdstuk uit de per soonlijke geschiedenis van de kunstenaar. Dat leven is zon der twijfel turbulent en vol onzekerheid en verandering. Aan zijn integriteit hoeft niet getwijfeld te worden, maar aan het zo expliciet etaleren van persoonlijke belevenissen zit ook een gevaar. Het werk wordt daardoor erg anekdo tisch. Hij zou meer afstand van de ervaringen moeten nemen en ze moeten sublimeren tot een hoger abstractieniveau. Nu lijkt dit werk sterk op het 'emotioneel van zich af schil deren' van een dramatische ervaring. Door de overdaad aan middelen die de kunstenaar inzet, ver dwijnt het zicht op de kern. Evenwicht Het werk van Marco Hadjida kis daarentegen ziet er volko men anders uit. Hij zoekt het 'Ground controll 1991' van Anton Vrede minder in de ongeremde ex pressie van emoties, maar in een uitgebalanceerde verbeel ding daarvan. In zijn werk combineert hij een zoeken naar evenwicht met een wild en druk schildersgebaar. Veel van de schilderijen zijn zowel in rust als vol van beweging. Marco Hadjidakis bereikt deze paradox door het beeld harmo nieus en vaak symmetrisch op te bouwen met heldere vor men, maar binnen de contou ren van die vormen heeft hij snelle en dynamische verfstre ken neergezet. De helder zichtbare verfstreken die alle maal één richting uit wijzen geven er grote vaart aan, ter wijl de vorm zelf in rust is. Be weging en starheid liggen hier heel dicht bij elkaar. Op een doek staat een vorm afgebeeld die lijkt op de hersenen met een rechter en linker helft. Het menselijk brein vormt een symmetrische en gave een heid, maar is opgebouwd uit een ondoorzichtige brei van cellen en aderen. Zo'n contrast zit ook in bijna al het werk van Marco Hadjedakis. Struc tuur en structuurloosheid, om die twee begrippen draait het steeds. De kleuren zijn licht en transparant. Ze vervullen slechts een ondersteunende rol in de compositie. Het kleurge bruik doet mediterraan aan en geeft de composities een grote mate van lichtheid. Anton Vrede. /olgens een pas verschenen gids behoort Anton Vrede (1953) uit Rotterdam tot de 100 meest talentvolle jonge kunstenaars in Nederland. De samenstellers hebben gepro beerd objectieve criteria te hanteren bij het maken van hun top 100, zoals het aantal gehouden exposities, de ge wonnen prijzen en de ver koopprijs. Zo'n vermelding heeft waarschijnlijk het effect van een zichzelf waarmakende voorspelling. Als in een serieu ze uitgave staat dat je een veelbelovend talent bent, dan neemt de interesse vanzelf toe, waardoor de verkoopprijs stijgt en het aantal exposities groeit, enzovoort. Toch hoeft Anton Vrede het van zo'n soort mechanisme niet te heb ben. Hij exposeert al tien jaar en werkt gestaag verder aan dc ontwikkeling van een eigen stijl. De basis van zijn talent vormt het tekenen. Nog altijd valt in de schilderijen een ba sistekening te ontdekken, maar al minder sterk dan een aantal jaren geleden. De kleur maakt zich nu sterker van de concrete vormen en contouren los. Ook gebruikt hij lang niet altijd meer contourlijnen om een vlak te begrenzen. Steeds duidelijker zijn de schilderijen te bekijken als een verhalende en als een abstracte composi tie. In de nieuwe huisvesting van North Sea Gallery tegen over het Kuhrhaus zijn recen te schilderijen en tekeningen van Anton Vrede te zien. Op nieuw veel gefragmenteerde dieren en mensen tegen een kleurrijke achtergrond. Anton Vrede heeft weieens gezegd dat de bezoeken aan Blijdorp en aan het Volkenkundig Mu seum voor hem even belang rijk waren als zijn bezoeken aan kunstmusea. Hij lijkt de tijgers, pinquins, flamingo's en al die andere beesten vooral te schilderen vanwege hun vorm. De figuur valt vaak uiteen in een reeks vlakken die pas bij een nadere beschouwing een beest vormen. Vaak zie je in eerste instante alleen een wer veling van vormen en ontdek je daarin later een vogel, een vliegtuig of een mens. Het werk van Anton Vrede is hel der, dynamisch en soms heel vrolijk. Hij weet een mooie ba lans te vinden tussen de ele menten waaruit de schilderij en zijn opgebouwd. Het is net niet te druk op zijn doeken. De stralende en transparante kleuren lijken terug te voeren op zijn Caribische oorsprong. Kortom, een zeer zomerse schilder in de North Sea Gal lery in Scheveningen. In ieder geval nog iets wat aan de zo mer herinnert. jn mk door René de Cocq VERJAARDAG In het najaar bestaat de (publieks)televisie in ons land veertig jaar. Dat zal ongetwijfeld (we herinneren ons nog maar al te goed de diverse jubileumvieringen van de diverse omroepen) weer een stroom van beverige zwartwitbeelden uit het archief met zich meebrengen. We kijken immers graag terug naar de kleutertijd van het medium; is het niet uit nostalgische overwegingen, dan is het wel omdat «'e ons graag vrolijk maken om de tuttige jurken van de zangeresjes van toen en de geheel verkeerde brillen van de presentatoren. Deze mix van (jeugd)sentiment en lacherigheid was ook het fundament van een aantal terugblikkende showprogramma's van de laatste tijd, waarin wellicht al een voorschotje werd genomen op het aanstormende jubileum. Bij RTL4 keek Ron Brandsteder in de Tweede- Jeugd-Show met een aantal kandidaatjes terug naar de jaren vijftig en zestig (de deelnemers moesten daarbij allerlei dingen doen, zoals meezingen, die een vreselijke aanblik opleverden, nog afgezien van het overmatig transpirerende hoofd van Brandsteder zelf). Bij de NCRV ontving Ted de Braak in vier programmaatjes vier gasten uit de lichte wereld (zal ik het maar noemen) die beeldfragmenten van eerdere verrichtingen in hun loopbaan kregen voorgezet en daarover met De Braak mochten napraten. Dat had aardig kunnen zijn maar versukkelde vrijwel onmiddellijk in wederzijds geglunder van elkaar en (vooral) zichzelf zó goed en zó aardig vindende collega's. En ook bij de KRO is de onstuitbare Hans van Willigenburg inmiddels doende met terugblikjes in de tijd. Bij hem dient een bepaald kalenderjaar uit het verleden als leidraad voor onverplichtend gebabbel met sterren en sterretjes (al dan niet reeds uitgedoofd) uit de lichte muziek van dat jaar. Alweer een show met een veel te hoog toi-toi-toi-gehalte. Het is te hopen dat het verjaardagsfeestje in de herfst terugblikprogramma's van een wat volwassener allure gaat opleveren. Natuurlijk is het reuze geestig om de poepende koe van Cees de Lange nog eens terug te zien en de songfestivalwinst van Teddy Scholten nog 's te beleven. Maar de Nederlandse televisie heeft heus nog wel waardiger momenten opgeleverd, en steeg zelfs in die eerste jaren soms al tot ongekende hoogte (Pierre Janssen!). Daar willen we straks ook wat van terugzien, en dan niet aan de hand van De Braak of Van Willigenburg (Brandsteder was toen nog niet eens geboren) en onder het plichtmatig geklap van een tribune met studiopubliek. Met een serietje 'op lokatie' heeft Sonja 'Op Zaterdag' Barend zich dit voorjaar aardig gerevancheerd voor de soms schrikbarend uit de hand lopende prietpraatdiscussies die haar normale uitzendingen ook afgelopen winterseizoen traditioneel teisterden. Afgelopen zaterdag keken we met haar mee in het leven en op het bedrijf van een Nederlands echtpaar dat in Transvaal een tuinbouwbedrijf heeft opgezet, en daarmee in twaalf jaar tijd een stukje wildernis omtoverde tot een bron van werkgelegenheid en (relatieve) welvaart voor zo'n zestig zwarte gezinnen. Het leverde een niet alleen aardig en menselijk portret op, maar verschafte ook op een niet nadrukkelijke manier enig inzicht in de complexiteit van de etnologische en economische problematiek waarmee de door vooroordelen verziekte Zuidafrikaanse samenleving te kampen heeft. Dezelfde Sonja die in haar Amsterdamse programma 's soms zo kan irriteren met haar eigen vooringenomenheid stelde zich hier opmerkelijk terughoudend op; ze stelde wel de vragen die gesteld moesten worden maar luisterde nu ook eens zorgvuldig naar de antwoorden. Ze kan het wel.'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 15