II t Nieuwe synodevoorzitter is niet 'in hoekje te drukken' Waar kardinaal Simonis stopte... OPVOLGER DS. B. WALLET li Nieuwe hoogleraar in Leiden geen Bonder COMMENTAAR Tragisch kwartje om "wakker" te blijven JT £cidóe0outont GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidócSouocmt VRIJDAG 14 JUNI 1991 PM Mgr. Meisner bezorgd over kosten verhuizing Bondsdag KEULEN Kardinaal Meisner, de vroege re bisschop van Berlijn, heeft gewaar schuwd tegen de hoge kosten die een ver huizing van de regering van Bonn naar Ber lijn met zich mee brengt. Het besluit over de verhuizing moet op 20 juni door de Bonds dag genomen worden. Mgr. Meisner, nu aardsbisschop van Keulen, vraagt zich af de 50 100 miljard die een verhuizing zal kosten, niet beter besteed kan worden. Karedinaal Meisner is niet gekant tegen een sterkere politieke positie van Berlijn. Inte gendeel, naar zijn mening moet Berlijn in politiek opzicht worden versterkt. „Ik ver heug me over elke verbertering in de positie van Berlijn. Maar een keuze voor Bonn kan financieel ook Berlijn ten goede komen," al dus kardinaal Meisner. Het zachtste in de liefde zijn haar geweldadigheden. Stroeve hereniging Zuidafrikaanse kerken DEN HAAG Het gaat niet goed met het herenigingsproces van de twee zwarte Nederduitse Gereformeerde Kerken. De blanke NG-Kerk ondermijnt het proces op allerlei manieren, zo zei ds. Sam Buti, voorzitter van de NG-Kerk in Africa (NGKA), die momenteel in ons land is. De NGKA, de voormalige dochterkerk voor zwarten, en de NG-Sendingkerk, voor kleurlingen, besloten vorig jaar tot hereniging. In juli zal de eerste gezamenlijke vergadering van deze 'Verenigende Kerk' worden gehouden. Drie classes van de Sendingkerk en een regionale synode van de NGKA hebben echter grote bezwaren tegen de nieuwe kerk. Zij voelen meer voor aansluiting bij de blanke NG- Kerk, die daarvoor vol enthousiasme ook de mogelijkheden heeft geschapen. Volgens Buti dreigt de blanke kerk deze re gionale vergaderingen met beëindiging van financiële steun. Bij de tegenstanders van eenheid spelen ook politieke motie ven mee, aldus Buti. „Wij worden ervan beschuldigd een poli tieke organisatie te steunen, namelijk het ANC. Kiezen voor kerkelijke eenheid zou volgens deze stemmen een keuze voor deze politieke lijn betekenen". De blanke kerk houdt deze ge dachte graag levend, aldus Buti. Bisschop Glazemaker naar Kroatische synode UTRECHT De oud-katholieke aartsbisschop van Utrecht, mgr. A.J. Glazemaker, zal komend weekeinde aanwezig zijn bij de 'tussen-synode' die de Kroatisch-Ka- tholieke Kerk houdt om een oplossing voor de nationalis tische problemen te vinden. De Oud-Katholieke Kerk van Kroatië is wel lid van de Unie van Utrecht, maar heeft al jaren geen eigen bisschop meer. De tegenstellingen in Joegosloavië hebben ook hun weer slag op de oud-katholieken in dat land. Bepaalde groepen binnen de kerk voelen zich niet meer gerepresenteerd door de Synodale Raad. De in 1924 gevormde Kroatisch Katholieke Kerk had al aan het eind van de iaren '30 ongeveer 68.000 leden en 40 geestelijken. De kerk had veel te lijden van de onder drukking tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het aantal le den werd nagenoeg gedecimeerd. Met moeite kan de kerk zich sindsdien staande houden, onder meer dankzij steun van zusterkerken in de Unie van Utrecht. DOORN De Rotter damse predikant dr. G.H. van de Graaf is donder dag in Doorn met algeme ne stemmen tot voorzitter van de hervormde synode gekozen. Hij volgt ds. B. Wallet op, die per 1 juni secretaris is van de Raad voor deputaten Samen op Weg. Van de Graaf was tot nu toe vice-voorzitter van het her vormde synodebestuur (mode- ramen). Die functie wordt nu overgenomen door modera- menlid drs. J.M. de Boer-De Leeuw. Nieuw lid van het sy nodebestuur is ouderling kerkvoogd ir. E. Nagel Soe penberg uit Castricum, werk zaam bij de Hoogovens in IJ- muiden. Van de Graaf (45) heeft zich uit principiële overwegingen niet aangesloten bij een van de richtingen binnen de Neder landse Hervormde Kerk, zegt hij desgevraagd. Hij is afkom stig uit Kinderdijk, waar men zelfs de Gereformeerde Bond „te locht" vond. Hij heeft „eni ge affiniteit" met de Confes sionele Vereniging, die de be lijdenisgeschriften van de kerk hoog wil houden. „Maar ik vind het erg moeilijk om me in een hoekje te laten drukken. Ik hoop steeds weer alle hoeken van de kerk te kunnen zien." De nieuwe synodevoorzitter hoopt dat de Hervormde Kerk in de komende iaren aandacht schenkt aan zaken als homo seksualiteit en bio-medische vraagstukken. Vanzelfspre kend dient ook ook veel aan dacht uit te gaan naar het Sa men op Weg-proces en „moet de kerk zich er niet voor scha men met de spiritualiteit, de omgang met God, bezig te zijn." Dat gebeurt volgens Van de Graaf nu te weinig. Samen op Weg, het hereni gingsproces met gereformeer den en lutheranen, moet vol gens Van de Graaf „geen kwestie van procedures" wor den. Het tempo en de dyna miek moeten niet uit het al ja ren slepende proces verdwij nen. De hervormde synode be spreekt vrijdag een nota over de knelpunten in Samen op Weg. Volgens Van de Graaf werkt dat geenszins vertra gend, maar is het juist zeer vruchtbaar voor het proces. Van de Graaf studeerde theo logie in Leiden en Cluj (Roe menië). In 1972 werd hij predi kant in Zuidland; later volg den de gemeenten in Vlaar- dingen en Rotterdam-Zuid. In 1978 promoveerde hij in Cluj 'summa cum laude' op een Hongaarstalige studie over de Nederlandse academies en het Zevenburgse protestantisme in de 18e eeuw. Hij onderhoudt ook nu nog veel contact met kerken in Roemenië en Hon garije. Dr. G.H. van de Graaf I FOTO: HANS BIJSTERVELD 'Kerkelijk toerisme' nu toegestaan bij hervormden DOORN De hervormde synode vindt het goed dat hervormden lid worden van een kerkelijke ge meente waar zij niet wo nen. De vergadering ging donderdagavond (met 39 stemmen voor, 18 tegen) akkoord met een regeling die het „kerkelijk toeris me'' in vele gemeenten le gitimeert. Op dit moment zijn de grenzen van de hervormde gemeente geografisch bepaald. Dat prin cipe blijft in de kerkorde ge handhaafd, maar er kunnen op grond van „overwegingen van pastorale aard" nu uitzon deringen worden gemaakt voor mensen die zich niet thuisvoelen in hun gemeente. Zij kunnen met toestemming van de provinciale kerkverga dering elders binnen de classis lid worden, met alle rechten en plichten vandien. Twee jaar geleden ging de sy node in eerste lezing akkoord met deze wijziging van de ker korde. Vervolgens werd de mening van de classes (regio nale vergaderingen) gevraagd, die ernstig verdeeld bleken over de wijziging. Een derde was pertinent tegen, een derde vond de regeling iets te ver gaan en een derde vond dat die niet ver genoeg ging. Volgens adviseur dr. A. van de Beek zijn voor- en tegenstan ders het alleen eens over „het feit dat mensen nu toch al overal heen fietsen". De voor standers wijzen erop dat ge meenteleden tegenwoordig mondige mensen zijn die zelf beslissen waar zij naar de kerk gaan. De kerk zou juist blij moeten zijn dat zij elders ker kelijk onderdak vinden. Domineeskerk De tegenstanders vrezen ech ter dat er opnieuw een „domi neeskerk" ontstaat, omdat goe de voorgangers veel kerkvolk zullen trekken. Ook zijn zij be ducht voor een te grote papier winkel, voor toenemende cha os in de kerkelijke administra tie en voor de financiële con sequenties. Een ouderling- kerkvoogd was bang voor „het kangoeroe-syndroom". Hij verwacht in ziin gemeente „een hausse van leden die wel hoog springen, maar een lege buidel hebben". Van de Beek vond dat er voor de kerkelijke toeristen, vol gens hem zijn het er enkele tienduizenden, helemaal geen drempels moeten worden op geworpen. Hij verwacht dat ae provinciale kerkvergaderin gen onnodig veel werk moeten gaan verzetten. Ook vond hij het vreemd dat de volstrekt willekeurige classis-grenzen nu maatgevend worden. „Waar houdt de Geest op te werken? Toch niet bij de grens van de classis?" DOORN De Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk is er niet in geslaagd om de bonder dr. F.G. Immink op de hoogleraarsstoel van de vorig jaar overleden dr. F.O. van Gennep te krijgen. De her vormde synode benoemde gis teren dr. M. den Duik tot ker kelijk hoogleraar praktische theologie in Leiden. Volgens secretaris dr. A. C. de Roon van de hervormde Com missie voor het theologisch Sk wetenschappelijk onderwijs was de kandidaat van de Ge reformeerde Bond „te jong en te onervaren". De Roon is van mening dat deze kandidaat na verloop van jaren zeker op een hoogleraarsstoel terecht zal komen. Ir. J. van der Graaf, secretaris van de Gereformeerde Bond, vindt dat de 40-jarige Immink wetenschappelijk gesproken niet onder doet voor de tien jaar oudere Den Duik. Op dit moment is slechts één van de twaalf hervormde ker kelijke hoogleraren afkomstig uit de Gereformeerde Bond. Ook secretaris De Roon vindt dit te weinig. Naar schatting is de helft van de hervormde kerkgangers een Bonder of Bondster. Zo'n 450 van de 1600 hervormde wijkgemeenten hebben een Gereformeerde Bondssignatuur. Een Bonder zou volgens Van der Graaf zeer wel op zijn plaats zijn in Leiden. Onder de tachtig stu denten bevinden zich volgens hem twintig „notoire Bon ders". De universiteit zelf be seft bovendien heel goed „dat ze niet om de Bonders heen kan". Maarten den Duik is sinds 1980 verbonden aan het Theo logisch Seminarium van de Nederlandse Hervormde Kerk, eerst als conrector, later als rector. Bidden aan de Muur Van de Ethiopische joden die in het kader van 'operatie Salomo' naar Israël zijn gehaald, zijn de meesten nog niet eerder in Jeruzalem geweest; hun eerste bezoek aan de Klaagmuur is voor velen een emotionele aangelegenheid. FOTO: AP BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Benoemd te Kollum T. van den Brink te Ederveen. Beroepen te Bredevoort J. Bakker te Jutrijp-Hommerts (her- v.geref.); te Drumpt mevr. M.J. Kreeft te Drogeham die dit beroep heeft aangenomen; te Amerongen B.J. Wiegeraad te De Bilt. Aangenomen naar Oud-Beijerland (deelgemeente Ontmoetingskerk) H. van den Heuvel te Goes; naar Soesterberg (toez.) (part-time) mevr. J. van Marion, kan didaat te Nijmegen. Bedankt voor Brielle G.J. Smit te Chaam; voor Rijs- sen T.W. van Bennekom te Goes (bui tengewone wijkgemeente); voor Kat wijk aan Zee (toez.) R.W. van Mourik te Meeuwen; voor Klazienaveen- Zwartemeer (toez.) W.J. Rutgers te Raalte (verbeterd bericht). Toegelaten tot de evangeliebediening en beroep baar: K. Bakker, Bilitonlaan 36, 7314 CR Apeldoorn; E.J. van Dalen, Sellin- gerstraat 78, 9561 TC Ter Apel; E.W. van der Poll, Operaweg 95, 3816 EC Amersfoort; J. Rinzema, Smitsweg 483, 3765 CN Soest. Gereformeerde Kerken Beroepen te Breukelen A. Koornneef te Amstelveen die dit beroep heeft aangenomen. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Groningen-Zuid P. Schelling te Leeuwarden; te Assen- Zuid J de Gelder te Groningen-Oost. Aangenomen naar De Bilt-Bilthoven H.J. Begemann te Zuidhorn; naar Eemdijk E.C. Luth, kandidaat te Gro ningen die bedankte voor Bllja-Hol- werd, voor Ferwerd-Hallum, voor Garrelsweer i.c.m. Ten Post, voor Hoek, voor Pernis en voor Zaamslag. Nederlands Gereformeerde Kerken Beroepen te Rotterdam-Overschie (tweede pred. plaats) drs. L.G. Com pagnie te Zaandam i.c.m. Oostzaan. Baptisten gemeenten Beroepen te Heerenveen (part-time) Tj. de Graaf kandidaat te Huizen die dit beroep heeft aangenomen. Be roepbaarstelling Dhr. Tj. de Graaf, kandidaat te Huizen. Dit jaar bestaat de Neder landse Katholieke School raad, de NKSR, 25 jaar. Ter gelegenheid daarvan hield kardinaal Simonis een toespraak die een aantal uitspraken en sug gesties bevatte welke voor het rooms-katholiek- èn voor het protestants-chris telijk onderwijs van grote betekenis kunnen zijn. Trouwens niet alleen daar voor. Ik noem een paar punten en geef wat com mentaar. De kardinaal maakte gewag van een duidelijke verande ring in het katholiek onder wijs in die zin, dat het niet meer het onderwijs is van een bepaalde groepering in de Ne derlandse samenleving. 'Niet meer de katholieke groepering is daar de exclusieve draagster van het onderwijs, maar een onderwijsconcept dat de peda gogische en didactische vorm geving is van het mens- en wereldbeeld van katholieken'. Regelmatige lezers van deze rubriek zal deze gedachte niet onbekend voorkomen, want herhaalde malen werd hier reeds betoogd dat het confes sioneel onderwijs, nu de typi sche zuilenschool steeds min der duidelijk wordt, er ver standig aan zou doen aan te koersen op wat ik aanduidde als 'een programschool'. In het protestants-christelijk onder wijs vindt deze gedachte steeds meer aanhang. De Unie 'School en Evangelie' richt er een belangrijk deel van haar beleid op. En nu klonk zij ook door in de rede van kardinaal Simonis. Het is te hopen, dat zij eveneens in het katholiek onderwijs weerklank vindt. Trouwens, ik zou de idee van een program-school zeker niet voor het confessioneel onder wijs alleen willen reserveren. Ook het overige onderwijs (het algemeen- bijzonder- zowel als het openbaar) is steeds minder hget onderwijs van een be paalde groepering. Wat let het om ook te komen tot een alge meen-bijzondere c.q. openbare programschool? Het zou voor alle denominaties in ons on derwijs een prima taak zijn wanneer men zich eens wat minder druk maakte over een vermeend gebrek aan identi teit bij de ander en zich meer richtte op het eigen program. Het behoud van de Pacificatie (is: gelijkberechtiging van openbaar en bijzonder onder wijs) zou hier zeer mee ge diend kunnen zijn. Onderwijsconcept Bij de beschrijving van het on- derwijs-concept voor een ka tholieke school gaat kardinaal Simonis uit van de drie beken de doelstellingen van het on derwijs in het algemeen: per soonlijke vorming, maatschap pelijke voorbereiding en voor bereiding op de wereld van ar beid en beroep. - Daarbij wordt een groot aantal praktische punten genoemd, stuk voor stuk belangrijke waarden en normen ontleend aan het Evangelie. Te noemen zijn bijvoorbeeld: symboolgevoeligheid, oog voor de religieuze en godsdienstige dimensie van het bestaan. Ontwikkeling van eerbied voor de waardigheid van elk persoon en van openheid voor tradities van anderen. Ont wikkeling van het vermogen om vanuit een gevormde le vensbeschouwelijke identiteit de verantwoordelijkheid voor het eigen handelen te nemen, etc. etc. Sommigen zullen bij nadere kennisname ervan zeggen: dat zijn ook algemene zaken die in andere dan confessionele scho len eveneens een rol spelen. Ten dele is dat zo. Maar men realisere zich wel, dat ze van origine behoren tot het ge- dachtengoed van de christelii- ke traditie. Bovendien, als men ze goed leest, dan wordt er met name stelling genomen tegen een aantal kenmerken van de huidige secularisatie: het individualisme, het a-his torische, het weinig oog heb ben voor de traditie, het niet meer uitgaan van een om schreven levensbeschouwing of een perspectief dat het le ven werkelijk zin heeft. Leerstof Maar wel geloof ik dat de kar dinaal in zijn verhaal ergens stopt waar hij nog verder zou moeten gaan. Namelijk erop attenderen dat het christelijk uitgangspunt niet alleen be paalde normen en waarden oplevert, maar op den duur te vens bepaalde cultuurvormen en dus ook bepaalde leerstof specifiek van belang voor een katholieke c.q. protestants- christelijke school. Immers, het kan niet anders dan dat op den duur de cultuur van een geseculariseerde samenleving steeds sterker gaat verschillen van die welke uitgaat van de normen en waarden van het Evangelie. Bij de leerstof op een school nu gaat het om cul tuuroverdracht, dus, als het zo doorgaat, zal er steeds meer leerstof moeten komen die specifiek is voor het confessio neel onderwijs. Maar daar zal heel hard aan gewerkt moeten worden. Bij de aanstaande basisvorming zijn er wat dat betreft eigenlijk 'gouden kansen'. Gelukkig wordt daar ook op ingespeeld. In het r.k. onderwijs door het KL.P.C. en door het p.c. on derwijs door de S.I.B.C.O. Opleiding Wil men een programschool ook in de leerstof realiseren, dan zijn goed geprofileerde verzorings-instellingen en le raren-opleidingen nodig. Ech ter, wat zien we? De verzorgingsinstellingen, m.n. de pedagogische centra K.P.C., C.P.S. en A.P.S. wor den bedreigd door zeer ingrij pende overheidsbezuinigingen. En bii de lerarenopleidingen gaat de trendy schaalvergro ting maar door. Het gevolg daarvan kon wel eens zijn dat het aantal geprofileerde oplei dingen weer kleiner gaat wor den. Dit nu zal desastreus zijn voor met name het confessio neel onderwijs. Ik denk dat de huidige be windslieden van onderwijs op zichzelf best gelukkig zou kunnen zijn met het idee van een programschool voor elke richting. Immers, ook zij be seffen dat onze samenleving behoefte heeft aan mensen die ergens voor staan, (voor een program!) vanuit welke le vensovertuiging dan ook. Maar de overheid moet het dan ook mogelijk maken dat deze mensen in en door het onderwijs worden gevormd! Sterke schaalvergroting en profilering verdragen elkaar nu eenmaal slecht. I ver jelijl HeT debat over het benzinekwartje dat geen kws is kan als volgt worden getypeerd: gebrek aan gi kracht en geestigheid. En de personifactie van die tyJpg^É het CDA-Kamerlid Paulis. Het gebrek aan geest het feit dat hij de beschikking Gods te hulp moest r< het benzinekwartje te redden. „Zo de Here wil zal de accijnzen ook per 1 juli verhogen", sprak Paulis ter geruststelling van zijn eigen gemoed. De chrisl craat kon zijn gebrek aan geest- en overtuigingskrac) slecht verbergen toen hij het vrij nieuwe D66-Kamt rit Ybema na een bijzonder plausibele en correcte de afschepen met de opmerking: „U zit zeker noj lang in de Kamer om dit allemaal precies te begrij volkomen terecht merkte de VVD'er Koning op dj met dergelijke prietpraat zwaar over de schreef gingl slotte mocht Paulis nog de nerveuze Kamerleden chen brengen met de opmerking: „En voor de zeggen: Goedenavond". Knulliger en irriterender niet. WAAROM komen Kamerleden alleen nog in de bert ridicule en onooglijke dingen als verpakking van brol een standbeeld of het benzinekwartje. Het legt pi vinger op zere plek in de parlementaire democratie, rijke zaken zoals de basisvorming of de koppeling va J ringen en lonen worden volkomen platgepraat. I wordt het een voorwerp van discussie en gaat de pe ke betrokkenheid van een Kamerlid verloren. Het slotte niet langer over de basisvorming, maar over [ANJ ringen. Bij ontkoppeling komen niet de minima te die de dupe worden, maar staat een droge wetstekst cussie. Volgende week komt het belangrijke onderw u-t maals aan de orde, maar de krantelezers zullen wa lijk moeten zoeken om er iets van terug te vinden. H ee nekwartje is begrijpelijk en tastbaar. Ook al wordt C£ uren over dit onderwerp geduelleerd je blijft er pe pe bij betrokken. Zelfs aan het einde van de dag, als allt jQ0< ken vrijwel elk gevoel voor humor hebben verloreijaar ze nog steeds waar het om gaat; namelijk de tellei p°mp. lCti( slot xlET is een symptoom van iets wat dieper gaat. D< >t in Nederland laten het afweten, omdat ze zelf wegj g de stoel politici alleen nog kwaad zien worden ov iet langrijke zaken. En bij belangrijke zaken waar ofen over wordt gepraat vallen politici emotioneel in sla. ekl er niets meer van het parlement afstraalt. Krijgt ei t oj over het toch zeer belangrijke onderwerp van de l^an ming nog één Nederlander overeind in de stoel? E^ne! tisch debat over de brandstofaccijnzen bevestigt het 1 de Tweede Kamer zich druk maakt over futiliteite belangrijke zaken mijlenver van de burger afstaat, t p Stichting LEZEN, Keizersgracht 39 1016 EJ Amsterdam Uitgave: Westerpers bv (behorende tot Sijthoff Pers bv). Kantoor: Apothekersdijk 34, Lelden. Telefoon: 071 - 122 244. Telefax 071 - 134 941 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. Telefax: 070-3906 717. Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur: G.- J. Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. n Herpen (chef), F. Buurmari Sport Leiden e.o. (tel. 071 - 144 049): K. van Kesteren. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. var E. Hulsman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. n Wees (chef), G. Ansems, B. Jansii a er Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven.|erk Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvallnka (chef), S. Evenhuis, S. Pletersff Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A. de Bruljn, W. Dlekstra,! B. Hermans, J. Hofmeester, C. de Kier, H. Nleuwmans, H. Schneider. Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leldse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: K.C - freelance-medewerkers en -correspondenten In zijn verspreldlngsgefp»/ - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers T redactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kr en België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn c M. van de Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. Ir leveld, D. Hofland, P. Koopman en D. van Rietschoten. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten In het buitenland: S. Akkerman (Praa® drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (A» R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A. Heerlnt B. van Huët (Parijs), M. de Koninck (Washington). H. Kultert (Nieuw tt F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderlnk (W W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wljland (BaHil F. Wljnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). t De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusief* en publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London.' Ster: M de Cocq. bticnting Kerst ale kranten In lL zijn drs. K. S\w 1. In 't Hout (ch4 r. van 08.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 uu tot 15.00 uur. Abonnamantsprijzan (Inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand 25,70 per kwartaal 76,60 per jaar 294,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070-I Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2