„Ik wil dat men mij neemt zoals ik ben"
GESLAAGD
KUNST/RTV
CcidócSouA/irit
VRIJDAG 14 JUNI 1991 PAGlWI
Acties rond theaterfestival
AMSTERDAM ACT UP! Amsterdam, een
pressiegroep die de „zere plekken" van het Ne
derlandse aids-beleid wil blootleggen, zal actie
voeren bij de opening van het Internationale
Theaterschoolfestival op 17 juni bij theater De
Brakke Grond in Amsterdam. De groep roept
op tot een boycot van de produkten van ae
sponsor van het festival, Philip Morris. Reden
voor de boycot is de financiële steun die Philip
Morris aan de Amerikaanse senator Jesse
Helms heeft gegeven tijdens zijn verkiezings
strijd. Helms zou volgens de actiegroep verant
woordelijk zijn voor de in Amerika verplichte
test van immigranten op het HIV-virus. De
Amerikaanse groep ACT UP! Washington stop
te vorig jaar met de boycot van Philip Morris
nadat het concern had beloofd drie miljoen dol
lar aan AIDS-projecten te schenken. Het Inter
nationale Theaterschoolfestival, dat door D66-
voorman Van Mierlo wordt geopend, duurt tot
en met 17 juni.
Benefietconcert voor studenten
bonden in Zuid-Afrika
AMSTERDAM Een groot aantal Nederlandse jongerenorganisa
ties, studentenbonden en anti-apartheidsgroeperingen organiseert
een groot benefietconcert om het samengaan van de witte en zwar
te studentenvakbonden in juli in Zuid-Afrika te vieren.
Het concert, met medewerking van onder anderen Freek de Jonge
en Hans Dulfer, wordt op zondag 16 juni in de sleep-in in Amster
dam gehouden. Volgens de organisatoren vormen de witte National
Union of South African Students (NUSAS) en de zwarte South Af
rican National Student Congress (SANSCO) na de fusie de grootste
niet-raciale studentenorganisatie van het land. De feestelijke dag
wordt georganiseerd door onder meer het Komitee Zuidelijk Afri
ka, de AABN, de Jonge Democraten, Jonge Socialistenen de FNV-
jongeren. Een lid van het college van b en w van Amsterdam
neemt op 16 juni een doek in ontvangst dat op de Dam door pas
santen is geschilderd ter gelegenheid van de Soweto-herdenking.
De optredens worden op 16 juni afgewisseld met interviews met
een vertegenwoordiger van SANSCO.
'Zendgemachtigden moeten dominante positie kwijt'
NIJMEGEN De patstelling in de publieke omroep moet worden doorbroken
door een systeem van concessies in te voeren en het huidige van zendmachti
gingen af te schaffen.
Deze overschakeling kan door alle zendgemachtigden hun rechten te ontnemen
en vervolgens selectief en onder voorwaarden uit te geven naar het huidige
aantal zenders, drie voor televisie en vijf voor radio.
Dit pleidooi werd vandaag gehouden door dr. Kees van der Haak tijdens zijn
inaugurele rede aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen. Van der Haak
(hoofd van de directie Omroepzaken bij de NOS) aanvaardde het ambt van bij
zonder hoogleraar in de praktijk van het mediabeleid.
In het concessiestelsel per net zal tevoren het programmatische karakter
moeten worden vastgesteld door de overheid, op voorstel van de NOS. Bij de
eerste concessieverlening zouden combinaties waarin bestaande omroeporgani
saties deelnemen de voorkeur moeten krijgen.
Het vernieuwingsproces van de publieke omroep wordt naar zijn mening gehin
derd door de tè sterke positie van het grote aantal zendgemachtigden. Die zal
minister D'Ancona ook parten spelen als zij TROS en Veronica op haar voor
waarden uit het publieke bestel wil laten vertrekken. Zoals ook onlangs de
nieuwe zenderindeling geblokkeerd werd doordat AVRO, KRO en NCRV zich
beriepen op hun geliike rechten ten aanzien van TROS, Veronica en VARA, die
meer zendtijd dreigaen te krijgen.
Kees
Holierhoek
erelid VvL
AMSTERDAM De
schrijver Kees Holier
hoek is benoemd tot
erelid van de Vereni
ging van Letterkundi
gen (VvL). De auteurs-
vereniging heeft hem
het erelidmaatschap
verleend vanwege zijn
uitzonderlijke verdien
sten voor de verbete
ring van de economi
sche en sociale positie
van Nederlandse schrij
vers en vertalers. Ho
lierhoek is het enige
erelid van de VvL.
Picasso's gestolen
Zwitserse galerie
ZURICH Twee schilj
van Picasso, 'Zittende i
'De Christus van Montl
zijn gestolen uit een galerie!
Zwitserse Zurich. De beid/
ken vertegenwoordigen»)
waarde van circa 80 miljo
den. De schilderijen zijn d
middag al uit de kunsthal j
nomen, maar de diefstal wl
de volgende dag ontdel
werken zijn respectievelf
1903 en 1904 gemaakt en a
latief klein, 58 op 36 en 3fl
centimeter. Volgens de 1
werd de galeriehouder d
door twee mannen afgeleiJ
door een derde er met dep
so's vandoor kon gaan.
Dansers
worden
structureel
onderbetaald
AMSTERDAM Neder
landse dansers verdienen
in vergelijking tot dansdo-
centen en andere Neder
landse podiumkunstenaars
als acteurs en musici, ge
middeld 43 procent min
der. Ten opzichte van
dansers in andere Europe
se landen blijken de Ne
derlandse dansers gemid
deld 33 procent minder te
verdienen.
Dat blijkt uit het onderzoek
'Dansen voor je leven' van Da
nielle Mol, die de resultaten
gisteren overhandigde aan de
directeur-generaal culturele
zaken van wvc. Die kondigde
aan het onderwerp binnenkort
bij het ministerie van sociale
zaken te zullen aankaarten.
Aanleiding voor het onder
zoek, dat werd uitgevoerd in
opdracht van het Directie
Overleg Dansgezelschappen,
het Nederlands Dans Theater,
de Kunstenbond FNV en het
Nederlands Instituut voor de
Dans, was het vermoeden van
de dansers dat ze structureel
worden onderbetaald. Die in
druk lijkt bevestigd.
Overigens verdienen dansers
bij ad-hoc gezelschappen nog
eens 32 procent minder dan
hun collega's bij structureel
gesubsidieerde gezelschappen
als het Nederlands Dans Thea
ter, Scapino en het Nationale
Ballet. Als die salarissen ge
lijkgeschakeld zouden worden,
moeten de salariskosten 200
procent stijgen, aldus het on
derzoek. Ook blijkt dat alle
dansers langer werken dan de
periode waarover salaris is be
taald.
De „schrikbarend grote" ach
terstand achten de opdrachtge
vers van de onderzoeken abso
luut onaanvaardbaar. De ach
terstand is volgens hen ook
niet te rechtvaardigen, gezien
het feit dat het dansvak in
vergelijking tot andere podi
umkunsten fysiek en mentaal
minstens zo zwaar is. De tech-
nisch-fysieke eisen die aan de
dansers worden gesteld, ver
hogen ook het risico op blij
vende arbeidsongeschiktheid.
Ook wijzen ze op het intensie
ve en onregelmatige karakter
van het dansvak met een offi
ciële werkweek van 44 uur,
waardoor het voor de dansers
niet mogelijk is elders extra
inkomsten te verwerven.
De Kunstenbond FNV heeft
gisteren in een eerste reactie
aangekondigd geen enkel ac
tiemiddel uit te sluiten om de
salarisachterstand in de dans-
wereld te verbeteren. „In de
branche hoeven we nu nie
mand meer te overtuigen van
de salarisachterstand, daarom
zal de vakbond zich samen
met de werkgevers richten op
de rijksoverheid", zo laat een
woordvoerder weten.
HAAGSE SOPRAAN MIRANDA VAN KRALINGEN NEEMT DEEL AAN 'SINGER OF THE WORLD'-COMPETITIE
De Haagse sopraan Miranda van Kralingen is uit
gekozen om Nederland te vertegenwoordigen bij
het befaamde vocalistenconcours 'Singer of the
World' in Cardiff, Wales. Dit jaarlijkse concours,
dat dit jaar wordt gehouden van 16 tot en met 22
juni, dankt de internationale bekendheid vooral
aan het feit dat de BBC-televisie alle evenemen
ten van de competitie verslaat. De deelnemers
worden uitgekozen door de omroep-instanties
van hun land, in het geval van Miranda van Kra
lingen is het de NOS die haar aandeel recht
streeks zal uitzenden.
DEN HAAG Miranda
van Kralingen be
schouwt haar verkiezing
voor het Cardiff-festival
als een eindpunt en een
start. „Een eindpunt om
dat ik het gevoel heb dat
ik een tijdvak afsluit",
aldus de zangeres die na
haar eindexamen aan het
Amsterdamse Sweelinck
Conservatorium (zij
slaagde cum laude) in
vier jaar tijd een blik
semcarrière maakte.
„Maar Cardiff betekent voor
mij tevens een start omdat ik
na een periode van bezinning
nu weet, dat ik terug wil
naar de puurheid van het
zingen vanuit mezelf. Ik heb
mij inmiddels losgemaakt
van uiterlijkheden. Tot nu
toe verliep mijn carrière niet
echt snel, maar het was alles
wel veel, met veel belangrij
ke concerten. Toch kreeg ik
langzamerhand het gevoel
dat ik een soort raspaard was
dat moest rennen en hinne-
ken zoals anderen dat wil
den, zoals anderen mij dat
voorschreven. Zo van: ,Je
moét zingen, je moet zó je
techniek gebruiken, je moet
dié partij uitvoeren, je moet
zó je hand houden, je moet
dit en je moet dat'. Iedereen
heeft natuurlijk het beste
met je voor, daar ga ik ten
minste vanuit, maar iedereen
bemoeit zich ook met je. Op
den duur sta je zo verkrampt
te zingen, dat je niet meer
aan muziek maken toekomt.
Je staat alleen maar te den
ken van: ,Hou ik m'n mond
in de goede stand, ben ik
goed opgemaakt, zit m'n jurk
goed?'."
„In de afgelopen vier jaar
ben ik nadrukkelijk gecon
fronteerd met buitenkanten.
De mensen zadelen je op met
hun eigen dingen van de mu
ziek en je krijgt op die ma
nier een hele hoop ballast
waar je niet om gevraagd
hebt. Je wordt plotseling be
kend, ook door de Schwarz-
kopf-cursus, iedereen zegt
dat je er op de televisie zo
goed uitziet, dat je altijd
mooie kleren aan hebt, maar
door veel mensen wordt
voorbijgegaan aan dat waar
het uiteindelijk om gaat: het
uitvoeren van muziek. De zo
genaamde 'personal manager'
die ik destijds had vergat dat
helaas ook. Ik kreeg van hem
niet de begeleiding die ik
verwachtte, niet als mens en
niet als zangeres. Maar juist
dit concours drukt me met
m'n neus op het feit, dat het
gaat om de muziek en om de
muziek alleen'.
Vogel
Op haar veertiende zong Mi
randa als lid van een katho
liek kerkkoor liederen van
Huub Oosterhuis en er werd
door dat koor ook aan caba
ret gedaan. Ze stortte zich
vervolgens in de amuse-
ments-jazz en zong op haar
achttiende jaar jazz in Parijs.
Miranda: „Dat was heerlijk,
niet alleen omdat jazz de mu
ziek van mijn hart is en je de
teksten vol gevoelens en
emoties kan uitdragen, maar
juist om de vrijheid, om de
blijheid. Het is het gevoel
van de blije amateur, de ama
teur in de zin van de blije
muziekliefhebber".
Op advies en aandringen van
haar zus Will en zwager Eric
Schneider, de bekende ac
teurs, ging zij naar het con
servatorium, sloeg daar een
lesjaar over, deed examen en
werd ontdekt. Miranda: „Ik
kreeg het steeds benauwder,
ik raakte die blijheid kwijt.
Ik werd geconfronteerd met
tal van uiterlijken. Het was
alsof de fladderende vogel
uitdaging van: hoe ver bi
met mezelf gekomen,
mens en als zangeres,
om is dat concours vooi
een eindpunt én een ni
begin".
Veel musici beweren
recensies te lezen, Mira
van Kralingen „verslii
geen recensies maar zij »0'
ze wel. „Recensies kun
t 1
Miranda van Kralingen: „Ik wil terug naar de vrijheid van het zingen zoals ik die vroeger gekend heb". foto: milan konvalinka
die ik was in een fraai ver
gulde kooi werd gestopt. Die
kooi, door anderen gemaakt,
wordt dan steeds groter en
dat vogeltje steeds kleiner.
Niemand weet meer dat die
kooi voor die vogel is ge
maakt. Die vogel wordt om
ringd door buitenkanten.
Wat ik nu aan het doen ben
is de tralies van de kooi
steeds dunner maken zodat
die vogel weer vrij wordt.
Het doet me denken aan het
sprookje van de Chinese kei
zer en de nachtegaal. De kei
zer heeft een nep- nachtegaal
die hij moet opwinden met
een sleuteltje, maar dat beest
doet niets. De keizer wordt
steeds zieker en zieker, totdat
op een avond een echte nach
tegaal op een tak gaat zitten.
Die nachtegaal zingt puur en
vult de hele ruimte met zijn
klanken. Maar.die vogel
is dan ook vrij. Als de keizer
beveelt: ,Je moét in mijn kei
zerrijk blijven, je moét voor
me zingen dan zegt de nach
tegaal: ,Ik móet niets. Ik kom
af en toe terug en wil graag
voor U zingen, maar niet als
het moet. Ik doe het uit eigen
vrije wil en dan zal ik Uw
hele land vullen met mijn ge
zang, maar niet bij U op het
nachtkastje'. Hij gebruikt zijn
vleugels, vliegt zijn eigen
vrije vlucht en kan daarom
met zijn hele hart en zijn
hele ziel zingen".
„Natuurlijk weet je als zange
res, dat je op een bepaalde
manier klassieke muziek
moet zingen, dat je daar een
bepaalde techniek voor nodig
hebt zoals je techniek nodig
hebt om piano te spelen of
om aan een auto te sleutelen.
Zonder die techniek kan je
niet zingen. Dat is geen vrij
heidsbeperking maar een
verrijking. Een vogel weet
dat hij een bepaald traject
moet vliegen, dat hij een rou
te moet volgen zodat hij vei
lig thuis komt. Dót gevoel
krijg ik langzamerhand te-,
rug. Ik ben met een gouden
draad aan mijn techniek ver
bonden, maar ik wil terug
naar de vrijheid van het zin
gen zoals ik die vroeger ge
kend heb. Dat dank ik naast
mijn doorzettingsvermogen
aan mijn vriend Tjitte die ik
al tien jaar ken, aan goede
vrienden en ook aan mijn
nieuwe manager Marianne
Herzberger".
„Cardiff is voor mij een idea
le confrontatie met het nieu
we gevoel. De uitdaging van
Cardiff is niet in de eerste
plaats het winnen, het is de
Zij.
eens te zijn met een
maar ik kan een mening
respecteren. Het is echter
zo, dat ik zelf mijn e
waarde bepaal. Er zijn
voorbeeld mensen die be
ren, dat een jonge zang
onvoldoende inlevings
mogen en levenservaring
zit om de 'Vier letzte Lie j
van Richard Strauss te ln^
nen zingen. Maar dat hh
toch niets met leeftijd te j
ken? Iemand met een ou<
stem hoeft toch per defir
niet meer diepgang
stem te hebben dan
gere zangeres? Een jon;
stem kan toch ook iets te
tellen hebben, ook een jc,(
zangeres kan immers
inlevingsvermogen en
venservaring beschikken
staat toch ook nergens j(
schreven: 'Gedraag je afs^
delijk en als een diva'. Ik
eens tegen iemand gez
,Als ik op het podium sta
heb ik het gevoel dai
naakt sta, met al m'n ze
heden en onzekerheden',
reactie was: ,Jij moest toe
nodig zingen en het pub
wilde je toch zo nodig ho
dus staan jullie quitte'.
„Ik wil dat men mij ne
zoals ik ben, zonder glam
Niet de zangeres met alle
trucjes. Natuurlijk hoort
een mooie jurk bij, dat is
eenmaal een onderdeel
hét vak. Ik geloof in zijn
niet in worden. Eén van
vrienden zei eens: ,Je heb
allures van een ster maa
hebt geen ster-allures' o
daar was ik bijzonder gel WIJ
kig mee'.
Na haar verkiezing voor
diff kreeg Miranda van
lingen negatieve en posil
reacties. Een enkeling
,Wat moet jij daar nu do
velen waren enthousiast,
randa: „Ik ken de achterk iéii
Met die negatieve reacties end
ik niet. Wat de mensen
gen is hun en niet mijn
bleem. Het winnen van
concours staat wezenlijk
van mij af. Ik ben in ne'
ven nooit een echte winifj?
geweest, maar natuurlijk
ik het wel heel leuk vin
om in de finale te komen
ieg
LEIDEN OMGEVING
Brood/banket - banket - koken/ser
veren: Roy Barnhoorn, Stephanie
Berg, Monique Berg, Bart Blokker,
Erie Boeljenga, Dionyslus van den
Bogaard, Dennis Borghols, Serge Co-
zijn. Ferry van Dam, Tim van Dongen,
Llsette Duivenvoorde, Richard van
Dijk, Edo van den Enden, Nlcoline
Fase, Ahmed Guizonl, Arjan GuIJt,
Gerjan 't Hart, Diana Heemskerk, Ru
ben Hendriks, Steven Hoogenboom,
Peter Huijts, Marc Irik, Stefan Kellner,
Harrij van Kesteren, Franklin Kluts,
Amber Koning, Simone van der Kooy,
Anne-Marle Langeveld, Astrld Leljer-
weert, Inge van der Linden, Richard
van der Linden, Matthijs Maat, Sjaak
van der Meer, Roland van der Meer,
Carola van der Meer, Carlo Mldirl,
Raymond Nagtegaal, Monique Neder-
stlgt, Natascha Nederveld, Raymond
Otte, Mark Paardekooper, Michel
Parlevliet, Ramon Pompe, Annette
Post, Erik Pronk, Jaap Ravensber-
gen, Fabian Rodewijk, Erik Romeljn,
Walter van Rooyen, Peter Rijnsbur
ger, Niels Schavemaker, Robert Slob
be, Stefan Slobbe, Edwin Sollle, Ro
nald Stam, Fred van Steijn, Arjan
Tetteroo, Michael Timan, Erwin Tols-
ma. Jim Vermeer, Remco Vis, Edwin
van der Voort, MartIJn Warmerdam,
Bernle van Werkhoven, Rik van Wet
ten. Jop van Wezel, Willy de Wit
Hout afdeling: Leon van den Berg,
Frank van den Berg, Helko Bertram.
Marcel Dufour, Erik Hoogervorst, Ralf
Horsman, Patrick Jelierse, Robbert
Knljnenburg, Sebastlaan van der
Krogt, Marco van der Linden, Patrick
Morlts, Stefano Romijn, Willem van
Tilburg, Ron Vlieland, Robert Zwets
loot
Elektro afdeling: Armand Bakker,
Marty van den Barselaar. Erik Jan
Bouwmeester, Louis Brussee, Robert
Caspers, Robert Chattelain, Maurits
van Drunen, Dirk van Duljvenbode,
Ronald Eekhof, Rudy Goppel, Jeroen
Grimbergen, David de Haas, Sander
van der Hulst, Martjal Kamphorst,
John Komen, Walter van der Linden,
Henk Noort, Marc van den Nouland,
Dennis Ooms, John van Oosten,
Frank van der Plas, Boudewljn Pom
pe, Remco van Ravesteljn, Rob Re-
wijk, Alex Romijn, Ties Rotteveel, NIc
van Rij, Mark Schakenbos, Rutger
Smeltink, Arjan Smith, Dennis Steen
voorden, Henno Stikkelorum, Jeroen
Verveld, Erwin Vrijburg, Jan Dirk van
Vuurde, Ben Warmerdam, Peter
Woesthoff, Johnny Wljts, Roeland
Zwetsloot
Metaal afdeling: Jacky Bax. Pieter
Berg Arco Bette, Barry Boekei, Je
roen Filippo, Ronald van der Geer,
Arjan Hermans, Andrè Klelnhout,
Erlk-Jan Kleverlaan, Patrick Koster,
Armin Kruithof, Michel Monster, Er
win Noya, Angso Ouwehand, Berry
Ouwehand, Johan Padding, Patrick
Plug, Ralph Schippers, Steven Slin
gerland. Marc Streng, Eric van Til
burg, Joost Turenhout, Manuel Vink,
Pieter van der Voet, Jacco van Weer-
en, Joy Winkels, Marco Zonneveld.
Chr. Scholengemeenschap
voor Beroepsonderwijs Bos-
park, Alphen aan den Rijn
Motorvoertuigen-techniek
Ronald den Blanken. Jacques van Es,
Bobby Colijn, Edwin v.d. Meijden,
Corne Boerefljn, Jürgen van Gils,
Jaap Stekelenburg, Jeroen van Leeu
wen, Ramon van Velzen, Bastiaan
Bax, Hans van Frankfoort, Henk van
der Laken, Mohamed Achbari, Ger-
ben Post, Michel Lanser, Peter Tle-
lenburg, Erik v.d. Voorst, Marco
Kerkvliet. Edwin Rijsdam, Walter Hui-
zer, Robbert van Velzen. Ferry Maas,
Rob Bootsma.
Consumptieve-techniek: diff. brood/
banket
Menno Versteeg, Rene Vermeij, Bian-
ca van den Haak, Marco van der Wel,
Ashley Mallekhadien, Marco Both,
Ron van der Voorst, Remco Zeilstra,
Rob de Jong.
Elektrotechniek
Martien Voorsluijs, Thierry Hooze-
mans, Marco van der Ham, Matthijs
van Gaaien, Ramon Hermans, Bram
Hijdra, Gerwin Vos, Remco Hofman,
An Shun Lin, Tuan Tran, Hans Mole
naar, Dennis van den Heuvel, Marco
van der Ploeg, Patrick Heer, Edwin
de Heij, Bengt Rook, Theo van der
Molen, Ebert Zeilstra, Rick van Hoff,
Martin Overvllet, Michael Hijdra, Ah
med Elyahyaul, Ronnie Bouman,
Frank van der Meulen, Andre Jansen,
Wilfred Verkerk, Arnold den Braber,
Richard Opdam.
Bouwtechniek: diff. meubelmaker
René van der Put, Ron van Veen, Als-
sa Lassgaa, Erik Romijn, Corne van
der Knijff, John Warmerdam, Cor van
der Zwan, Jonnie Rijnbeek, Martin
Jesayes, Jacco de Bruin, Bas de Ko
ning.
Consumptieve techniek: diff. kok/
Andre Linting, Erwin Romeyn, Jeroen
Voorduin, Carla van Hoof, Jacqueline
de Goelj, Erwin Troost, Natasja
Broeckaert, Renzo van de Berg.
LEAO kantoor
Asha Binda, Frits van den Heuvel. Ta-
mira Hogervorst, Robin Britsemmer,
Wendy Bosman, Sander Lentlng, Es
ther van der Laken, Simone Schellln-
gerhout, Snjezana Salatovic, Ferry
Blijleven, Raymond Krol, Leon Harms.
Daniël van Koert, Karin Wulffelé, Ri
chard van der Dussen, Vanessa
Spruijt.
LEAO verkoop
Jochum van der Kooij, Petra de
Graaf, Patricia Wolswijk, Belinda van
Harselaar, Bianca Verkerk, Jarno Ro
mijn, Ronald van den Berg, Hans van
Rijn, Heidi de Vreede, Elsellna Joha,
Richard Cordes.
Mechan iache-techn iek
Hans Hoogendoorn, Endymion Tame-
rus, David Schoenmaker, Emlel Bru-
ning, Jeroen Krouwers, Valentijn de
Bruijn, Marcel Kapteyn, Meivin Ka-
balt, Jeffrey Zeilstra, Ron Tomeij,
Johnnie Turk, Peter van der Haven,
Martin Pesurnay, Jochem Scheffer,
Ismail Aydin, Sander Scheerman, Wij
nand kool, Robert de Rijk, Arjan van
der Maat, Robert Verkade, Jean Piër-
re Reinders, Jeroen Hulsbergen, Ka-
rim Kalai, Ben van EIJk, Ronald Zuid-
am, Arie Verkerk, Marco Pieterse, Ivo
Flierman, Ramon van den Vis, Frank
Bulk, Albert Duijvelaar.
Bouwtechniek: diff. metselen
John den Houdijker, Dennis Zuydam,
Johan Sinon, Tom Schuurman, Aron
Textiel verwerkende beroepen
Najat Kallls, Sonja van Leeuwen, Gul-
sum Yenel, Fatiha Nairi.
Verzorgende beroepen
Petra den Blanken, Kirsten Scheun-
hage, Bianca Vermeulen, Saskia Qua-
ndt, Angeline Ahles, Tanja Kleijn, Wil-
ma Goedhart, Amanda van Mook,
Marsha Akkersmans, Miranda Mens,
Nurya Voorsluis, Mieke Bos, Tessa
Heinen, Karin v.d. Aar, Soraya Wilde
man, Joyce Schipper, Monique Mar-
sè. Anja Melis, Esther Hoogerbrugge,
Lisa Goss, Saskia Gröschke, Wéndy
de Jong, Gea Klok, Sandra Roden
burg, Carola Blaauw.
Bouwtechniek: diff. timmeren
Rob van Eijk, Rob van Beek, William
Eikerbout, Erik Ahles, Marco van den
Oord, Richard Tijsterman, Remco v.d.
Ploeg, Devy van Veen, Mustapha
Rabhioui, Erwin de Pater, Jef Groen,
Jurgen Finkenflügel, Marco Bakker.
Daniël Möllers, Arjan van Montfoort,
Frank van der Velde, Rob Wijfje, Cor-
stiaan Ripping.
Textielverwerkende beroepen
Cindy Ruiter, Natalie Lle-A-Tjam, Eh-
liman Akin, Manon van der Haven,
Robert Tamboer, Christa Jansen, Co-
linda van 't Kruis, Rocco van der
Werff, Nicoline Wijfje. Christian Tam-
minga, Anja Blijleven, Catelljne van
der Vlis.
Verzorgende beroepen
Sharine Pieters, Thamara Meerbeek,
Susan van Groningen, Vincent Pe
ters, Danielle de Jonge, Marjon van
der Leede, Annette Rijlaarsdam, Bi
anca v.d. Hulst, Astrld Janssen, Maai
ke Krap, Shakeeta Ramsaran, Tessa
van der Laken.
Extra leerjaar 5C
Danny van der Maden, Tom Water
man, Ronald Bakker, Floor van Dol-
der, Robbert Bink, Richard Treur, Ro
bert Derksen, Joost van Haaster,
Glenn van Steenis, Alexander den
Hertog, Marco Keljzer, Marco Ver
vers, Elco van Zanten.
Extra leerjaar C-niveau
Consumptieve techniek: diff. kok/
Ed Ruben, Mick Boogerd, Robert van
Wijk, Robert Vreeswijk, Hanno Brou-
Scholengemeenschap De
Nieuwe Cope - Nieuwkoop
MAVO: Donna Aartman, Louise Aart
man, Daniël den Beer, Marijke v.d.
Berg, Anja den Blanken, Erica van
Engelen, Rutger van Est, Esther Has-
sing, Edwin Hoogenboom, Rogier
Hoogenboom. Jacqueline Hooger
vorst, John Hoogervorst, Sandra v.d.
Hoorn, Patrick Immerzeel, Saskia de
Jong, Leontlne Kas, Tlne Kempenaar,
Maaike van Kessel, Hendrik-Jan Koe-
leman, Simone van Koert, Petra de
Lange. Hanneke van der Lee, Arnold
van der Lee, Nathalie Lellveld, Hugo
Letschert, Bianca Lleverse, Mirjam
Lutgendorff, Samantha van Maanen,
Jordan v.d. Meer, Allee Molenaar,
Angela Mur, Nathalie Rietveld, Michel
de Rijk, Ron van Smoorenburg. Rem
co Snier. Mathieu van Soeren, Yvon
ne Speet. Barbara Veenboer, Shirley
Veenswijk, Petra Verhoeff, Jordl Vijf
hulzen, Joke van Vliet, Thomas van
Vliet, Wendy Volgerlng, Sebastlaan
de Vries. Marion Wassenburg.
LHNO: Zoulikha Bahrl, Sophia de
Boer, Kim Bouwmeester. Renate van
Capel, Bianca de Haan, Wendy v.d.
Heiligenberg, Sleta Hoekstra, Hakima
Kallache, Angelique Kuljf, Hlnda
Laamouri, Esther de Lange. Tanja
Liebeton, Frauke v.d. Meer, Saskia
Mossel, Ineke Pater, Angelique Ple-
tersen, Sylvia Pluim, Margo Schutter,
Diana Slotboom, Christina Smits, Pa
tricia v.d. Voort, Renata Wahle, An
drea Walraven, Ellen v.d. Weijden,
Cindy van Wieringen, Sylvia Wijfje.
Christelijke MAVO de
Dwarswetering,
Leiderdorp
Corine Anker; Beata Anker; Astra
Blekram; Leontine Bleichrodt; Isabella
Bousle; Sandor van Donzel; Dennis
van Doorn; Saskia Elstak; Debby van
Es; Ruben de Faber; Robert Gelauff;
Vincent Glasbergen; Petra de Groot;
Sjors van Gulik; Sven Hamerling; Si
mone v.d. Heeden; Tjeerd den Hol
lander; Marloes Honsbeek; Marianne
v.d. Hoven; Sidney Hulskamp; Tama
ra Immink; Danielle Jansen; Ellls
Jautze; Mischa van der Kaai; Erwin
de Koning; Jeroen Koppen; Robert
Kroesemeijer; Koen Kuiper; Marlon
van Leeuwen; Patricia Lelieveld; Ray
mond Linnartz; Martin Meester; Theo
v.d. Mey; Eric Mooren; Rinse v.d. Ou-
weelen; Fred van Panhuis; Karin v.d.
Poel; Menno Poots; Sylvia Rasser;
Alexander Redel; Jeroen Rotteveel;
Barbara Schlieker; Anouschka
Schroef; Charity Schutte; Dennis
Soet; Christiaan van Splunter; Sabine
Spruijtenburg; Bastiaan Stierum; Tan
ja van der Veen; Marieke van de Ven;
Maartje v.d. Ven; Marcel Volwater;
Koen Vons; Petra Voordouw; Claudia
Witteman; Mariska van Zegveld.
ELKE DONDERDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK
THEATER, RECREATIE. EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
Unie BLHP wil actie bij Volvo C
HELMOND Leden van de Unie BLHP willen bij het \^0Ql
kantoor van Volvo Car in Helmond op korte termijn actie kef
voeren. Niet om zich te verzetten tegen de voorgenomen r( erti
nisatie waardoor 1200 banen verdwiinen, maar ter onde
ning van de raad van bestuur, aldus bestuurder G. van 0
de Unie BLHP. De Unie BLHP is bang dat Volvo Zwed)(
termijn de verantwoordelijkheid voor de commerciële af<
naar zich toe wil trekken. Volgens de Unie is dat niet goe<
Volvo Car, omdat de nadruk dan te veel zal komen te ligg
de verkoop van Zweedse produkten. „Zweden hangt als ee
gier boven Volvo Car.
MAAK EPILEPSIE NIET ERGEÈ
DAN HET WERKELIJK IS T,i