Unieke expositie met miniatuur portretten Illegale werknemers voor de camera in NOS-documentaire Gouden Griffels voor kinderpoëzie toegekend N MAURITSHUIS Publieke omroep verliest steeds meer kijkerspubliek «kUNST/RTV &üdócQowiarit DINSDAG 4 JUNI 1991 PAGINA 17 rif ranse onderscheiding Ftfoor Jiri Kylian en "dans van Westreenen Tn TC^ EN HAAG Vier Nederlanders heb- on' en de Franse Orde voor Kunst en Let- ;Te ren gekregen. Dat meldt de Franse tobassade. Het zijn Jiri Kylian van het ederlands Dans Theater, Jan van Vlij- 1 en van het Holland Festival, Hans van 'estreenen van de Koninklijke ihouwburg in Den Haag en L. van ijck van de Alliance Fr.incaise. Het ranse ministerie van cultuur looft de iderscheiding al sinds 1957 uit aan bui- nlanders en Fransen die bijgedragen •bben aan de cultuur of aan de verbrei- ng daarvan. In Nederland kregen rder onder meer Bernard Haitink en id-minister Brinkman de orde. AMSTERDAM De Gouden Griffel voor het beste kinderboek is dit jaar door de stichting Collectieve Propaganda van het Ne derlandse Boek toegekend aan Tine van Buul en Bianca Stigter voor hun poëziebloemlezing 'Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is'. In die bloemlezing zijn 365 gedichten van 123 Nederlandse en Vlaame schrijvers samengebracht. Niet alle gedichten zijn voor kinderen geschreven, maar zoals Kees Fens in het voorwoord schrijft, „Een kind kan ze lezen!". De gedich ten, van vroeger en nu, uit zeer uiteenlopende stromingen en bedoeld voor kinderen van alle leeftijden, zijn gerangschikt rond negen onderwerpen die tesamen de loop van een dag, een jaar en een leven suggereren. Het Gouden Penseel voor het best geillustreerde kinderboek is toegekend aan Peter'Vos voor zijn illustraties bij de gedichten van Rudy Kousbroek in het boek 'Lieve kinderen hoor mijn lied'. Dire Straits in september naar Ahoy' ROTTERDAM De Engelse groep Dire Straits komt naar ons land. Dat gebeurt op 28, 29 en 30 september om op te treden in het Ahoy' Sportpaleis in Rotterdam. Aanleiding voor de concer ten, die onderdeel uitmaken van een wereldtournee, is de langverwachte nieuwe elpee, die over niet al te lange tijd verschijnt. Wanneer de kaartver koop van de concertserie, opnieuw ge sponsord door Philips Compact Disc, begint, wordt pas op het laatste mo ment bekend gemaakt in verband met de te verwachte toeloop. Hierdoor kun nen ook slechts zes kaarten per persoon worden gekocht. Volgens organisator Mojo Concert zal Radio 3 de aanvang van de voorverkoop melden. Veertiende Poetry Park op 9 juni in Rotterdam ROTTERDAM In het park naast de Euromast in Rotterdam wordt zondag 9 juni voor de veertiende maal Poetry Park gehouden. Dit multi-culturele festival biedt als altijd een groot aantal voorstel lingen van binnen- en buitenlandse ar tiesten, vooral muzikanten, dansers en dichters. Net als ieder jaar heeft de orga niserende Rotterdamse Kunststichting (RKS) kunstenaars belast met het ont wikkelen van een bijzonder project. Dit keer heeft dat geleid tot een presentatie van een groot kinderkoor, dat geleid wordt door de Surinaamse dichter/schrij ver/performer Paul Middellijn. Op een apart gedeelte van het festivalterrein wordt kinderen een eigen programma voorgeschoteld Het Mauritshuia: 'Portretten in mini atuur'. Korte Vijverberg 8 Den Haag. Vanaf 6 juni tot en met 18 augustus. DEN HAAG Koningin Beatrix opent morgenmid dag in het Haagse Mau- ritshuis de tentoonstelling 'Portretten in miniatuur'. De expositie bestaat uit bijna tweehonderdvijftig kleine portretjes voorna melijk afkomstig uit het Koninklijk Huis Archief. Het gaat, aldus Edwin Buijsen, expositie-medewerker van het Mauritshuis om een zeer bij zondere expositie. Nooit eerder zijn in Nederland op zo'n grote schaal miniatuurportretten aan het publiek getoond. Een klein deel van de schilderijtjes (ongeveer twintig procent) is afkomstig uit de stadhouderlij ke verzamelingen, die in het Mauritshuis en het Rijksmu seum te Amsterdam worden bewaard. Het Mauritshuis heeft de expositie opgezet naar aanleiding van het verschijnen van de wetenschappelijke ca talogus van drs. M. Tiethoff- Spliethoff en drs. K. Schaf- fers-Bodenhausen. In de cata logus wordt de kunsthistori sche waarde van miniatuur schilderijtjes behandeld. Buij sen: „Tot nu toe was er over miniaturen heel erg weinig be kend. Maar door de studie van de beide dames zijn er veel nieuwe feiten aan het licht ge komen. Zo weten we nu meer over de geschiedenis van de kleine werkjes en de speciale schildertechnieken". In vroegere tijden waren mi niatuurportretjes erg in trek en vervulden zij de rol van foto. Voorzien van een mooi lijstje, ingelegd in armbanden en ringen of aangebracht op notitieboekjes, doosjes en étuis werden de miniaturen uitge wisseld als visitekaartje, rela tie- of vriendschapsgeschenk. Buijsen: „De mini-schilderijen hebben vooral een emotionele waarde. Met name het Hof en de gegoede burgerij gaven veel geld uit aan miniaturen. De beste schilders kregen op dracht een portretje van een geliefd familielid te maken". Het schilderen van miniatuur portretten werd destijds be schouwd als een belangrijke tak van de schilderkunst. Een aantal schilders specialiseerde zich op dit gebied. De bekend ste is Hans Holbein. Hij was de belangrijkste kleine-portret- tenschilder van zijn tijd en was erg geliefd in de hogere kringen. Zo werkte hij voor Erasmus, Thomas More en de Engelse vorst Hendrik VIII. Van zijn hand is ook het top stuk van de tentoonstelling: 'een onbekende Jongeman'. Dit schilderij uit ca. 1540 is zo bijzonder door de gedetailleer de weergave van de gelaatsuit drukkingen. Holbein heeft het portret, ondanks het kleine be schikbare oppervlak, uiterst verfijnd en treffend neergezet. Geen enkel detail is vergeten en dat terwijl miniatuurschil- deren veelal priegelwerk is. Thema Niet alleen het portret zelf maar ook de kast (lijst) is van groot belang. Soms is deze nog mooier dan het portret. De op drachtgever van het portret had een grote invloed op de uiteindelijke versie van het portret en de kast. De tentoon stelling wordt gepresenteerd in drie zalen. Volgens Buijsen zou een te grote tentoonstel ling al gauw te saai worden. „Daarom hebben we het 'in tiem' gehouden". In de eerste zaal wordt de geschiedenis van de verzameling uitgelegd. In de tweede wordt ingegaan op de schildertechnieken, in de derde zaal komen de bekend ste scholen (zoals de Engelse en de Hollandse school) aan bod. Opvallend in de koninklijke verzameling is het groot aantal buitenlandse portretjes. Met name Engeland en Rusland zijn sterk vertegenwoordigd. Dit komt door de vele minia tuur-uitwisselingen tussen de vorstenhuizen en de 'verza melwoede' van koningin So phia (de echtgenote van ko ning Willem III) en haar zoon prins Alexander. In die verza melwoede stonden koningin en prins aan het eind van de negentiende eeuw niet alleen. Het werd een ware rage om miniatuurtjes te verzamelen. In eerste instantie bleef dit be perkt tot collecties van pren tjes van de eigen familie, maar al gauw werden de verzame lingen aangevuld met afbeel dingen van onbekenden. Te genwoordig laat bijna niemand zich meer op een miniatuurtje vereeuwigen. De fotograaf heeft de portretschilder van zijn plaats verdreven. De ex positie 'Portretten in minia tuur' in het Mauritshuis is dan ook een soort 'foto-album' uit een ver verleden. Nederlandse bij Sfoernee van —lieg Popov I fRECHT „Het circus mij in het bloed. Zo- ig ik gezond blijf, ga ik br". Veertig jaar zit eg Popov al in het iwnsvak. Om dat te vie- i gaat de 60-jarige Rus »t het Moskouse Staats- pus in ons land op jubi- |mtoernee. bjdhr een afscheidstournee het bepaald nog niet, n i«kte de clown annex-cir- directeur maandag duide- op een persconferentie in toernee begint op 19 juni in ;maar en eindigt 20 oktober en;e w jMaastricht. Meer dan 200 '^rstellingen in ruim 20 ste- onder meer in Den Haag, i op het programma. Na Ierland komen België, "gg(nkrijk en de VS aan de oei Moskouse circus heeft al :r in ons land zijn kunsten loond. Deze keer heeft Po naar eigen zeggen de top uit 137 Russische cir- en bijeengebracht. Het [ramma vermeldt onder- r lichtgevende trapeze kers en met paarden stun- le kozakken. Ook de koeien, varkens en kip- ontbreken niet op het ap- Meer exotische dieren als rs, olifanten en leeuwen jt het programma ontberen Popov ziet geen brood in jaaje dieren in de piste. t is allemaal hetzelfde. Iets iikp' n'euws kun je met wilde en niet brengen", verzucht ren Zelfs de beer - symbool VOOI Rusland - laat verstek en u (ADVERTENTIE) issa tel. 070 - 354 80 00 dagelijks van rünl 15 00 uuf Reserveerl|ln 070361 7710 dej dagelijks van 10.00 - 22.00 uur. De Illegalen. Documentaire aerie HILVERSUM De mees te illegale werknemers in het Westland werken de eerste drie, vier weken zonder ook maar iets te verdienen. Om ervaring op te doen met het pluk ken van radijs of het snij den van sla, zeggen de tuinders. Gaan ze daar niet mee akkoord? Dan is er gewoon helemaal geen werk. Voor veel illegale werknemers in de glastuinbouw is dat de eerste kennismaking met de sector waarin zij hun brood denken te gaan verdienen. De illegale werknemers in Ne derland zijn de verschoppelin gen, de rechtelozen die geen poot hebben om op te staan. Arbeiders die naar behoefte kunnen worden ingezet en na gebruik weer worden afgesto ten. Filmmaker Vincent Monni kendam verkeerde maanden lang onder een aantal van hen. Hij filmde de mannen in hun pensions, terwijl ze eten, sla pen, in alle vroegte opstaan en wanneer ze in het koffiehuis bij elkaar zitten. Monniken dam laat hen aan het woord over alle dingen die hen bezig houden. Voornamelijk in hun moedertaal een groot aantal tolken werd ingeschakeld luchten zij hun hart. Het resul taat, de 90 minuten durende documentaire 'De Illegalen' wordt in drie delen vanavond en 11 en 18 juni door de NOS uitgezonden. Droom van hoop Om economische redenen ko men met name veel Turken en Marokkanen naar de Westeu- ropese landen. „Nederland was een droom van hoop", zegt iemand. En: „We dachten dat Nederland democratisch was". Eenmaal in Nederland worden ze geconfronteerd met wantoestanden die doen den ken aan lang vervlogen tijden. Monnikendam: „De pensions, de omstandigheden waaronder wordt gewerkt, voor mij was het een openbaring. De klok werd minstens dertig jaar te ruggezet". In de pensions, meestal oude eengezinsbovenhuizen in de binnenstad, wonen de illegalen bovenop eikaars lip. Er wordt niet per kamer verhuurd, maar per bed. Zo is het geen uitzondering als in één kamer diverse bedden tegen de wan den staan met een eettafel in het midden. Muizen en kak kerlakken lopen vrij rond. De mannen regelen de huis houding gezamenlijk. Wie het eerste thuis is, kookt. De bood schappen doen ze met zijn al len. Voor degene die ziek is of werkloos, wordt gezorgd. De mannen lijken tenminste nog enige steun aan elkaar te heb ben. Voor de rest is het afzien. Heeft de illegale werknemer geluk dan vindt hij werk voor vijf tot tien gulden per uur. Twaalf tot zestien uur per dag werken is heel normaal. Een kwartier lang 'bakkie doen' is best, maar 'baas niet doorbeta len'. Meters film Elke dag weer afwachten of er werk is. Versleten knieeën en ruggen. Niet verzekerd zijn te gen ziektekosten. Elke dag - yUf Van enige privacy is in de pensions geen sprake. weer bang zijn om te worden opgepakt. De illegalen vertel len soms strijdbaar, soms gelaten over het moeilijke parket waarin ze verkeren. Vincent Monnikendam heeft er in zijn documentaire voor gekozen om alleen de illegalen aan het woord te laten. Won derwel was het niet moeilijk om de illegale werknemers zo ver te krijgen om voor de ca mera's te verschijnen. Monni kendam: „Nee, ze waren juist blij dat iemand zich eindelijk in hun uitzichtloze situatie wilde verdiepen. Ze wilden maar wat graag hun verhaal naar buiten brengen. Het risi co lopen om te worden opge- Cakt, last te krijgen met de aas of de pensionhouder, dat hadden ze er allemaal voor Meters film heeft Monniken dam liggen met het commen taar van koppelbazen, tuinders en pensionhouders, maar hij heeft ze niet gebruikt. „Die keuze is tijdens de montage ge groeid. Koppelbazen, tuinders en andere belanghebbenden vinden de weg naar de media toch wel. En verder vond ik het storend voor de continuï teit van de documentaire". FOTO: HANS V.D. MARCK De documentaire 'De Illega len' is een aangrijpend docu ment geworden, gespeend van sentiment of dramatiek. Het is de verdienste van Monniken dam die de documentaire be wust sober heeft gehouden. Zijn keuze om de documentai re in het zwart-wit te maken, draagt hieraan alleen maar bij. Geen schokkende beelden van zwoegende mensen in kassen; het verhaal dat de illegale werknemers te vertellen heb ben, de beelden van het leven in het pension zijn onthutsend genoeg. (ADVERTENTIE) Zaterdag 8 juni FEESTDAG VOOR KATHOLIEKEN in DEN BOSCH-Brabanthallen van 9-5 uur met Kardinaal en 2 bisschoppen, Moeder Angelica, prof. ir. drs. Groot Wassink. Entree gratis. FEEST VOOR DE HELE FAMILIE! Want er is peuter- en kleuteropvang en SPECIAAL JONGERENPROGRAMMA!! Info: bel 053-35.86 49 Veronica brengt Eureka op tv lis een centrale rol speelt, wordt op 18 juni rechtstreeks door Ve ronica op het scherm gebracht. Op de Nieuwe Maas in het centrum van Rotterdam geeft Vange- lis met behulp van laseranimaties, licht, muziek (met een instal latie van 500.000 watt), vuurwerk en speciale effecten als heli copters en boten, een beeld van de betekenis van Eureka, een- technologisch samenwerkingsverband van negentien Europese landen. Vangelisheeft voor deze gelegenheid nieuwe muziek ge componeerd. Het podium, waar hij op staat, komt te hangen tus sen twee reusachtige bokken van Smit-Tak. Ook de skyline van Rotterdam maakt deel uit van het decor. Voorafgaande aan de tv-uitzending, die vanaf elf uur wordt ge regisseerd door Egbert van Hees, is er „The making of...", waar in in een half uur wordt getoond wat er allemaal bij komt kij ken om zo'n spektakel van de grond te tillen. HILVERSUM De pu blieke omroep verliest steeds meer kijkers. Dat blijkt uit de kijkcijfers over de maand mei van de dienst kijk- en luisteron derzoek van de NOS. Nederland 1, 2 en 3 haalden slechts een gezamenlijk marktaandeel van 52 procent. Niet eerder was het aandeel voor de publieke omroepen zo laag. In de maand april haal den de publieke omroepen nog een marktaandeel van 54 pro cent. Volgens kijk- en luiste ronderzoek haalde RTL 4 in mei een nationaal marktaan deel van 28,2 procent. Het marktaandeel voor de buiten landse zenders bedroeg 20 pro cent. Daarvan was BRT 1 met drie procent de best bekeken buitenlandse zender. De tijd die de Nederlandse kij ker voor de televisie door brengt blijft stijgen. Zo beliep de kijktijd over het gehele et maal in mei 136 minuten. Vo rig jaar mei bedroeg de totale kijktijd slechts 97 minuten. Volgens een woordvoerder van kijk- en luisteronderzoek kan de groei voor een deel worden verklaard door het slechte weer van de afgelopen maand. Verder blijft door toe nemende concurrentie de be langstelling voor televisie-kij ken stijgen. De voetbalwedstrijd Barcelo na-Manchester United trok in mei de meeste kijkers. Deze wedstrijd werd door 26,4 pro cent van de kijkers (3,5 mil joen) gevolgd. De tweede en derde plaats op de top 25 wor den ingenomen door de TROS met afleveringen van De Leukste Thuis en Medisch Centrum West. Het best beke ken RTL 4 programma haalde een dertiende plaats. Vrienden voor het Leven haalde een kijkdichtheid van 17,9 procent. Voor het eerst hebben buiten landse zenders de top 25 ge haald. De uitzending van het Eurosongfestival op 4 mei haalde een 21e plaats met een kijkdichtheid van 14,4 procent. Bedrijfsarts: Orkestmusici horen slecht DEN HAAG De oren van orkestmusici zijn in gevaar. Vijftien procent van de orkest musici lijdt aan een gehoor- verlies van minstens 25 deci bel en kan daardoor de klank kleur niet meer helemaal juist interpreteren. Er is sprake van een duidelijke doofheid: 30 procent van een normaal ge sprek wordt moeilijk te ver staan. Dat heeft de bedrijfsarts van het Residentie Orkest, Olav van Hees, vastgesteld. Van Hees hoopt op 27 juni te promoveren op „Gehoorafwij- kingen bij musici". In de ruim tien jaar dat hij bij het Resi dentie Orkest werkt, heeft zes mensen afgekeurd vanwege een beschadigd gehoor, waar door ze, bijvoorbeeld, dubbele tonen gingen horen. Van Hees stelt voor een podium met per rij een hoogteverschil van vijf tig centimeter in te stellen. F i door René de Cocq Politiek magazine Voor de IKON maakte ze de beroemde televisieserie 'Een spannend bestaanVoor de KRO deed ze de radiomagazines Echoen 'Ratel'. Voorde AVRO- televisie bracht ze bezoekjes aan onbekende Nederlanders om ze over hun interieur te laten vertellen. Bij de NOS leidde ze in wisseldienst de televisiegesprekken in 'Het Capitool'. En nu volgt ze voor de NCRV-televisie Hans Sleeuwenhoek op als presentator van het praatprogramma 'Rondom Tien Zo zit Hilversum dus ook in elkaar: voor al die toch als 'gezichtsbepalend' te omschrijven programma's van allerlei omroeporganisaties van toch heel uiteenlopende signatuur wordt gewoon een loslopende freelancer ingehuurd, in dit geval Violet Falkenburg. Ik kan me op zichzelf wel voorstellen dat een producent kiest voor Falkenburg, want dat is een van de beste vakmensen op dit gebied die ons land te bieden heeft (plezierige stem, aardige verschijning, onwaarschijnlijk grote slagvaardigheid, goede taal beh eersing, vertrou wen wekkende uitstraling, gevoel voor humor). Maar nu wil ik ook geen gezeur meer horen over zoiets als die onvervangbare historische waarde van ons zuilenstelsel, over dat kostelijke stromingenbeginsel van onze omroep. Dat is overleefd, afgedaan, overbodig, ingehaald en belachelijk geworden. De omroepminister kwam haar kronkelwegen door medialand zondag nog wel met enig vuur verdedigen in 'De vierde kamer', het politieke praatprogramma van (uitgerekend) RTL4. Maar onder het nuchtere weerwerk van presentator Ton Eli as en gastinterviewer Mare Chavannes (NRC/Handelsblad) verbleekte haar elan al snel tot een gênante parodie op de socialistische idealen van nog niet eens zo lang geleden. Toen had je bij het kampvuur en de meiboom toch niet moeten aankomen met een begrip als 'duaal bestel'. Schrijnend trouwens voor onze publieke omroep, dat het meest spraakmakende en gedurfde politieke magazine momenteel gemaakt wordt door RTL4: 'De vierde kamer' is immers niet alleen het enige programma waarin een politicus nu eens langer dan een of twee minuten aan de tand gevoeld wordt, maar het leverde ook nog eens vanaf de eerste editie politiek vuurwerk: de komende terugkeer van Hans Wiegel, zoals geschetst in 'De vierde kamer', deed Den Haag sidderen op zijn grondvesten. Inmiddels hebben we afscheid genomen van 'Lopend Vuur', het mediaprogramma van de NOS, onder aanvoering van Philip Freriks. Geheel in lijn met de traditie van het programma werd de laatste editie begonnen met een beeldbandstoring. Meteen een bewijs dat het niet live was; dat is niet erg, maar Freriks wekte altijd wel graag de suggestie dat dat wel zo was. Redactie en presentatie hadden weer eens gekozen voor de zogenaamd speelse aanpak, het moest ook vooral weer heel Leuk en Flitsend zijn. En wat ook de verdiensten van Philip Freriks voor de Nederlandse televisie mogen zijn, daar hoort in elk geval niet bij dat hij Leuk zou zijn. Hij ontmaskerde in het voorbijgaan zichzelf als interviewer én gespreksleider, want in die beide kwaliteiten ging hij deze laatste keer andermaal onderuit. Hij luistert niet naar de antwoorden op zijn vragen, hij laat zijn gesprekspartners niet uitspreken, hij staat toe dat zijn gasten door elkaar heen faan zitten praten en roepen, ortom: het werd weer eens een rommeltje. Het leek Sonja Barend wel, u kent dat wel: zo'n studio vol mensen die het niet eens zijn en dan door elkaar heen gaan zitten debatteren, onverstaanbaar voor de kijker, on con troleerbaar ge worden voor de gastheer/vrouw. Irritant was ook nog dat de gasten in meerderheid mediavriendjes waren van Freriks zelf. Bijvoorbeeld: wat is nou het belang van de mening van columnist/filmer Jan Vrijman over het omroepbestelNul komma nul, behalve dat hij een Parool-relatie is van Philip. Het afscheid van 'Lopend Vuur' verdient geen tranen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 17