Islamitische vrouwen hebben geen schaamte voor hoofddoek Bulgaarse staatsarchieven open voor onderzoek naar aanslag paus £eidóc(3ou/ua/nt ftwdaeSotvumt Restauratie synagoge Breda is 'ereschuld' Geld steeds belangrijker in binnenkerkelijke discussies COMMENTAAR GEESTELIJK LEVEN/OPINIE DINSDAG 28 MEI 1991 PAC, Yaticaan richt informatiedienst op VATICAANSTAD Het Vaticaan heeft een informatiedienst opgericht, die via de computer en de fax berichten verspreidt over de activiteiten en toespraken van paus Johannes Paulus II. De 'Vatican Information Service' (VIS) is bedoeld voor nuntia turen en bisschoppen, maar er wordt overwogen de kring van mogelijke abonnees uit te breiden, zo heeft de Vaticaanse pers zaal meegedeeld. Honderden bisschoppen en nuntiaturen lijken geïnteresseerd te zijn in een abonnement; tot nu toe zijn er 50 abonnees uit 34 landen. Domkerk wacht op miljoenste bezoeker UTRECHT Eind mei verwacht de Domkerk in Utrecht de miljoenste bezoeker op een open-huis-dag. Sinds februari 1986 is de Domkerk, mede dankzij de inzet van 140 vrijwilligers, in to taal zo'n 1900 dagen vrij toegankelijk geweest voor publiek. De miljoenste bezoeker zal feestelijk worden onthaald. 'Concurrentie' voor russisch-orthodoxen Veel over zichzelf spreken kan een middel zijn om zich te verbergen. Friedrich Nietzsche MOSKOU De Russisch- Orthodoxe Kerk onder vindt in toenemende mate concurrentie van de afge scheiden Russisch-Ortho- doxe Kerk in het buiten land, die in Jordanville in de Verenigde Staten is ge vestigd. Sinds 1989 heb ben ongeveer dertig or thodoxe parochies en priesters zich aangesloten bij deze kerk. het nauw. Zij heeft al duizen den priesters en parochies zien overstappen naar de met Rome verbonden Oekrains- Katholieke Kerk en de onaf hankelijke Orthodoxe Kerk in de Oekraine. Vooraanstaande christelijke intellectuelen hebben in een open brief de primaat van de Russisch-Orthodoxe Kerk in het buitenland, Vitali Rostis- lav Oestinov, opgeroepen voorlopig geen nieuwe paro chies in de Sovjetunie te stich ten. De Russisch-Orthodoxe Kerk in het buitenland werd in de jaren twintig opgericht. Naar de mening van de initiatiefne mers gaf de Russisch-Ortho doxe Kerk te zeer toe aan de druk van het communistische regime. De priesters in de Sovjetunie, die zich bij de buitenlandse kerk hebben aangesloten, heb ben zich verenigd in de 'Vriie Orthodoxe Kerk van Rusland'. Zij staan onder het gezag van de in 1982 in het geheim ge wijde bisschop Lazar Joerben- ko (79) uit Tambov. Sinds 10 februari dit jaar kent de kerk een tweede bisschop: Valentin Roeslavtsev, die in Brussel is gewijd. BREDA De voormalige sy nagoge in Breda wordt in de oude luister hersteld. Het is de eerste heropende synagoge in Nederland die uitsluitend voor de eredienst wordt gebruikt. In het gebouw wordt ook een leerhuis en een regionale ont moetingsplaats voor joden en christenen gevestigd. De res tauratie, die een miljoen gul den kost, moet in mei 1992, precies 50 jaar nadat de syna goge werd gesloten, zijn vol tooid. Momenteel vergaderen de Bredase joden in een afge sloten woonkamer. Het joodse gebedshuis heeft sinds de Tweede Wereldoorlog allerhande functies gehad. De laatste tijd is het in gebruik als atelier. Kerken, de gemeente Breda, het bedrijfsleven en particulieren hebben inmid dels zo'n 800.000 gulden toege zegd voor de herinrichting van het pand als synagoge. Het initiatief voor de restaura tie is afkomstig van enkele particuliren in Breda. Hun woordvoerder, de vroegere perschef van het bisdom Bre da, F. Oudejans, spreekt van een 'collectieve ereschuld' ten opzichte van de joden. In de oorlog zijn naar schatting ze ker driehonderd joden uit Bre da en omgeving naar concen tratiekampen gedeporteerd. De, Bredase gemeenteraad heeft in totaal 406.000 gulden toegezegd voor het 'sympathie ke' en 'cultuur-historische' ini tiatief. Ook anderen hebben hun steun toegezegd. Zo heeft een notaris kosteloos de stich- tingsacte opgesteld, een steen houwer schenkt een gebeeld houwde steen voor het ge bouw, terwijl het bisdom van Breda zo goed als zeker kerk banken uit een binnenkort te sluiten rooms-katholieke kerk af zal staan aan de joodse ge meente. BEROEPINGEN Benoemd tot pastoraal medewerker te Aalburg(part-time) dhr. W. Nijland, pastoraal medewerker te Spran, wo nende te Hardinxveld-Giessendam, die deze benoeming heeft aangeno men. Beroepen te Herveld E.P. Mul der te Eikerzee en Kerkwerve; te Soesterberg (part-time) mevr. J. van Marion, kandidaat te Nijmegen; te Papendrecht drs. J. Westland te Kampen; te Sommelsdijk J.C. den Toom te Ernst. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te De Bilt-Bilthoven H.J. Begemann te Zuidhorn; te Spaken burg-Zuid (voor het zendingwerk in Zaïre) E.L. van "t Foort, missionair predikant te Drachten-Zuid/Oost (voor de zendingsarbeid op Kaliman- tan Barat). Christelijke Gereformeerde Kerken Beroepen te 's-Hertogenbosch en te vens benoemd tot geestelijk verzor ger van het Protestants Christelijk verzorgingshuis 'Vijverhof' te Nijme gen drs. W. Steenbergen te 's-Gra- venhage-Ftijswijk die dit beroep en deze benoeming heeft aangenomen. Beroepen te Rotterdam-Zuid dr. G.C. den Hertog te Leiden. Aangenomen naar Zwijndrecht J. van 't Spijker te Nieuw-Amsterdam; naar Wildervank- Veendam i.c.m. Zuidlaren A. Brons te Vlissingen, die bedankte voor Zaan dam. Bedankt voor Barendrecht G. Bouw te Urk (Eben Haëzerkerk). Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Maarssen (SOW) G.J.D.C. Loor te Naaldwijk. Aangeno men naar Maastricht (Reformatori sche Kerkgemeenschap, studenten pastoraat) H.J.J. Drost te Oude-Mijn- streek; naar Nunspeet C.A. van 't Hof te Woubrugge. Bedankt voor Hekelin gen en Simonshaven J.E.W. Nicolai te Schevenlngen. Beroepen te Klazlena- veen-Zwartemeer (toez.) W.J. Rutgers te Raalte. Beroepen te Utrecht-Oost (part-time) W.J. Bouw, eervol onthe ven predikant (algemeen secretaris Bijbelse en Medische Zendingsge meenschap te Zeist), wonende te Ede; te Ophemert L.F. de Graaff te Nieuwveen. Aangenomen naar Zoe- termeer H. Veldhuizen te Hillegers- berg. Gereformeerde Kerken Beroepen te Oldebroek drs. A.P. de Graaf te Avereest-Balkbrug; te Eiber gen-Rekken als geestelijk verzorger van de forensisch psychiatrische kli niek Oldenkotte te Rekken drs. W.R. Davelaar, kandidaat te Eibergen die dit beroep heeft aangenomen; te Haastrecht drs. P.L. Smilde te Baam- brugge die dit beroep heeft aangeno men. Aangenomen naar Capelle aan den IJssel T. Vrolijk te Leeuwarden; naar Hellevoetsluls A. Heuzeveldt te 's-Gravenhage-Loosduinen. Aange nomen naar Raalte drs. H.U. de Vries, geestelijk verzorger verpleeghuis Ma- rlaoord en verzorgingshuis Vinke- noord te Vinkeveen, wonende te Am sterdam Zuidoost. Baptisten Gemeenten Beroepen te Heerenveen als predi kant In bijzondere dienst (geestelijk verzorgster van de Stichting Talma Zorginstellingen te Veenwouden) mevr. N.F.T. Tadema-De Haan, wo nende te Heerenveen die dit beroep heeft aangenomen. „Ze denken verkeerd". „Geloven ons niet en wil len ons niet begrijpen". „Zij begrijpen het alleen niet en hebben niet door dat ze het niet begrijpen". Dat zijn enkele typerende uitspraken die Corry Ni- colay heeft opgetekend uit de mond van islamitische vrouwen over Nederlan ders. Met vier moeders (in de leef tijd van 45 tot 50 jaar) en doch ters (in de leeftijd van 19 tot 25 jaar) heeft zij gesproken. Turkse/islamitische vrouwen die zij door haar werk in Heerenveen in de laatste tien jaar heeft leren kennen. Op een bevolking van 30.000 in woners zijn er daar 3 procent van buitenlandse afkomst. On der hen zijn ongeveer 300 Tur ken en 250 Marokkanen. Van af eind 1990 beschikken de Turkse Islamieten er over hun eigen moskee-ruimte. In het kader van haar scriptie voor haar doctoraal examen theologie in Utrecht heeft me vrouw Nicolay geprobeerd de positie van deze moslimse vrouwen in onze westerse Ne derlandse samenleving wat te verhelderen. Zij stelde aan hen vragen over hoe zij hun godsdienst hier beleven, hoe ze positief dan wel negatief over Nederlandse christelijke vrou wen denken. Een aantal ant woorden worden op een rijtje gezet en het kan geen kwaad dat wij autochtone Nederlan ders daar kennis van nemen. Islamitische vrouwen vinden dat zij vaak alleen op hun ui terlijk de sluier worden beoordeeld. Uit de opgeteken de antwoorden kun je ontdek ken hoe geïrriteerd zij vaak denken over de Nederlandse vrouwen die hen maar zielig vinden, steeds maar weer den ken dat zij alles beter weten dan haar moslimse seksegeno ten; ze als onderdrukte - ge sluierde - vrouwen beschou wen. Terwijl deze islamitische vrouwen zich noch door hun mannen, noch door hun geloof onderdrukt voelen, maar eerder door de verkeerde beel den die vooral Nederlandse vrouwen over hen hebben. Sluier als houvast Deze vrouwen vertellen dat zij zich niet voor hun hoofddoe ken schamen, maar er een vorm van protest of herken baarheid en een houvast in zien. Ondanks het feit dat Ne derlandse vrouwen de Turkse cultuur en het islamitische ge loof totaal niet kennen, blijven zij tbch van mening dat zij be ter weten wat die moslimse vrouwen zouden moeten doen of nalaten: Stiekum te eten tij- In 1989 ontstond onder meer in Parijs en Brussel opwinding over islamitische meisjes die in de klas hun hoofddoek bleven dragen. dens de vastenmaand Rama dan (omdat God heus niet alles ziet) of varkensvlees te gebrui ken (wat officieel aan de mos lim verboden is). Terwijl door Nederlanders vaak over 'aanpassen', 'inte greren' en 'eigen identiteit' wordt gesproken, hebben deze islamitische vrouwen het over het overigens tamelijk bela den onderwerp van 'verne derlandsen'. Daarbij wordt dan onder meer gedacht aan zoiets als 'beter Nederlands dan Turks praten', 'het zelf naden ken en besluiten nemen', 'gaan roken en drinken', 'zelfverze kerd zijn', 'eigen financiële on afhankelijkheid'. Terwijl aanvankelijk in die vernederlandsing toch wel een bedreiging voor hun eigen is lamitische geloofsbeleving ge zien werd, constateert Corry Nicolay een besef dat die ver nederlandsing als een voor waarde wordt gezien voor een goed toekomstperspectief in Nederland. Daarbij kan dan toch, naar de mening van een aantal vrouwen, het verneder landsen en een goede islamiet zijn uitstekend samengaan. Het is interessant wat hier vermeld staat over de mening van de vrouwen over het christendom. Het valt op dat deze vrouwen niet praten over de christelijke leer, maar over de ervaringen met christenen. Meestal weten zij trouwens over het christelijk geloof niet zoveel en willen daarover dan ook liever geen mening geven. Eén merkte op dat het in het christendom net zoals in de is lam om gaat een goed en eer lijk mens te zijn, niet alleen voor jezelf, maar ook voor an deren. Beide godsdiensten leg gen er volgens een ander de nadruk op dat men steun aan de armen moet geven. Bepaal de vrouwen vinden dat het goed is dat hun kinderen meer over het christendom te weten komen. Het is aardig om te horen dat bij deze geïnterviewde vrou wen geen angst voor het chris tendom aangetroffen wordt. En dat terwijl veel Nederlan ders spreken over 'de dreiging' van de islam, op een wijze die doet denken aan de manier waarop ooit over het 'gele ge vaar' werd gedacht. Sommige vrouwen ontmoeten kennelijk bij gelovige Nederlanders meer respect voor het islamiti sche geloof dan bij ongelovige mensen. Corry Nicolay, wier eerdere boekje 'Mijn geloof, het enige ware? Christenen en de waar heid van andere godsdiensten', (Baarn 1989), vooral ook nuttig was door haar praktische wen ken op grond van ervaringen, draagt nuttige gegevens aan die misschien kunnen bijdra gen in Heerenveen of waar dan ook aan een betere dialoog van het dagelijks leven. En daar gaat het toch vooral om. Prof. Wessels is ais islam des kundige verbonden aan de Vrije Universiteit in Amster dam. Corry Nicolai, 'Eierdans van tijgerin nen. De geloofsbeleving van Turk se/Islamitische moeders en doch ters en hun relatie met Nederland se/Christelijke vrouwen'. Uitgeverij Meinema. SOFIA Bulgarije heeft gisteren ongeveer 30.000 pagina's archiefmateriaal ter inzage gegeven aan de Amerikaanse historicus Allen Weinstein, die het mysterie van de 10 jaar geleden gepleegde moord aanslag op paus Johannes Paulus II probeert te ont rafelen. Het is voor het eerst dat deze dossiers van het ministerie van binnenlandse zaken voor een buitenstaander werden ge opend. Verondersteld wordt dat er een of ander verband bestaat tussen de schoten op het St. Pietersplein in Rome op 13 mei 1981 en de voormali ge communistische regering van Todor Zjivkov, maar dit verband kon tot nog toe niet worden bewezen. De nieuwe, niet-communistische president Zjelju Zjelev heeft zich sterk gemaakt voor een nieuw on derzoek om het imago van het Balkanland in het Westen te verbeteren en om het verleden achter zich te kunnen laten. Weinstein, directeur van het Centrum voor Democratie in Washington, zei dat Zjelev en minister van binnenlandse za ken Christo Danov hem toegang hadden gegeven tot de documenten die het ministerie over de aanslagpoging had verzameld. Onder de docu menten bevinden zich versla gen van een officiéél onder zoek van de voormalige com munistische regering naar de beschuldiging van Bulgaarse betrokkenheid bij de aansla gen. Weinstein zei dat hij van de Bulgaarse regering de verze kering had gekregen dat hij ieder document kon inzien dat van belang kon zijn voor zijn onderzoek. Bulgaarse functio narissen maken kopieen van de documenten die in Was hington door een onderzoeks groep onder leiding van Wein stein zullen worden bestu deerd. De Turk Mehmet Ali Agca werd in Italië tot levenslange gevangenisstraf veroordeeld wegens het ernstig verwonden van de paus op het St. Pieters plein. De Bulgaar Sergei Anto- nov, een assistent-stationma nager van de Bulgaarse lucht vaartmaatschappij in Rome, werd wegens gebrek aan be wijs vrijgesproken van betrok kenheid bij de aanslag. Volgens een speculatie was de De Amerikaanse historicus Allen Weinstein (I) in gesprek met de Bulgaarse minister van binnenlandse zaken Hristo Danov, gefotografeerd in Sofia. FOTO: AP aanslag op de in Polen gebo ren paus georganiseerd door de geheime dienst van de Sov jetunie, de KGB, en uitge voerd in samenwerking met de Bulgaarse bondgenoten, in een tijd dat Polen zich roerde tegen de communistische over heersing. De Sovjets hebben iedere betrokkenheid ontkend. Overigens zei Danov op de persconferentie niet te geloven dat uit Weinsteins onderzoek een Bulgaarse connectie zal blijken. Protest tegen antisemitische tekst missaal GENEVE De Geneef- se unie tegen de onver draagzaamheid heeft bij hulpbisschop Amédée Grab van Genève gepro testeerd tegen een Frans missaal met passages die zij als antisemitisch be schouwt. De unie «is erdoor verbijsterd dat de heruitgave van het mis saal kortgeleden de kerkelijke goedkeuring (imprimatur) heeft gekregen van curiekar dinaal Paul Augustin Mayer. Hij is door paus Johannes Pau lus II belast met de zorg voor die volgelingen van wijlen aartsbisschop Lefebvre die niet met de Rooms-Katholieke Kerk hebben gebroken. In het missaal, dat opnieuw is uitgegeven door het integralis- tische klooster Madeleine de Barroux in Frankrijk, worden de gelovigen opgeroepen te bidden voor de „perfide jo den". „God, verhoor het gebed dat wij tot U richten voor dit blinde volk. Maak dat zij zich losrukken uit hun duisternis". Deze teksten stonden in de missaals die voor het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) in gebruik waren. De unie vindt het „bijzonder verontrustend" dat het hoofd van de congregatie voor de ge loofsleer, kardinaal Joseph Ratzinger, een voorwoord bij het missaal heeft geschreven. Zij vraagt Grab bij alle paro chies erop aan te dringen dat zij het missaal niet versprei den. AMSTERDAM Geld speelt een steeds grotere rol in binnenkerkelijke discussies. Daarop wees prof.dr. R. Torfs uit Leu ven tijdens een studiedag van de Katholieke Theo logische Universiteit Am sterdam over 'het recht van spreken in de kerk'. „Ik pleit er uiteraard niet voor om de geldkraan dicht te draaien en de kerk financieel te chanteren, maar het is dui delijk dat het kerkelijk beleid niet in een maatschappelijk vacuüm wordt uitgevoerd", zei Torfs, die zich veel bezighoudt met de mensenrechten in de kerk. Hij vindt dat katholie ken door een grote emotionele betrokkenheid bij de kerk daar wel eens blind voor zijn. Het Zwitserse bisdom Chur laat zien, hoe katholieken het geld als pressiemiddel kunnen hanteren. Vele katholieken daar zijn het niet eens met de benoeming van de zeer behou dende bisschop Wolfgang Haas. De synode van het kan ton Zurich weigerde de kosten te betalen van een door bis schop Haas benoemde vicaris- generaal voor Zurich. Heel wat priesters verzekerden hun parochianen, dat hun geld on der geen beding ten goede zou komen aan het Vaticaan, ook niet als dat „zou kreunen on der" een groeiende schulden last. Volgens Torfs is het recht op vrije meningsuiting in de RK Kerk „minder principieel" en „minder grendelvast" gega randeerd dan in de profane maatschappij. Als men het in 1983 van kracht geworden kerkelijk wetboek vergelijkt met het Europees verdrag voor de rechten van de mens, komt het wetboek „niet al te sterk" voor de dag. Volgens het Europees verdrag is het al gemeen belang gebaat bij vrije meningsuiting. In het kerke lijk wetboek staat dat de vrije meningsuiting slechts geoor loofd is als het algemeen be lang ermee wordt gediend. De kerk erkent weliswaar de vrijheid van theologisch on derzoek, maar perkt die ook in. Zij wordt namelijk be grensd door de verschuldigde gehoorzaamheid aan het leer gezag van de kerk. Prof.dr. R. Burggraeve, even eens uit Leuven, pleitte voor een „constructieve, wederkeri ge dialoog" tussen bisschoppen en theologen, met respect voor ieders eigenheid en inbreng. Hij signaleerde een toenemen de omkering van de functies van leergezag en theologie. Het leergezag wordt te veel theologie en de theologie wordt te vaak begrensd tot uit sluitend een pastorale verta ling van de standpunten van de leiding van de kerk. Noodverband NoS-voörziter Max de Jong noemde het een 'noodvt maar in wezen zal hij niet zo ontevreden zijn met het besluit van het NOS-bestuur om de VARA en de A oktober van zender te laten yuilen. Daardoor komt de op het eerste net, samen met de KRO en NCRV, VARA samen met de TROS en Veronica het tweede zetten en blijft de NOS op het derde net. Deze ind weliswaar niet helemaal conform het Meerjarenplan NOS onlangs opstelde, maar ze komt er wel in de bi Uitgangspunt van dat Meerjarenplan was het I sey-rapport, dat als basisfilosofie heeft dat het publiel marktleider moet zijn. .De noodzaak van dat laatste niet in. Wel moeten er voldoende middelen uit de i voortvloeien om publieke omroepen in stand te hou die mogelijkheid biedt het noodverband van De Ji zonder meer. Immers de VARA en de TROS zijn n goed bekeken programma's zeker wel aantrekkelijk v verteerders. Het tweede voordeel van het noodverband is, dat da de netten 1 en 2 'geschoond' blijven van de kleine machtigden. Die waren immers met het derde net bes! den. En ook de NOS als zendgemachtigde kan zijn eig< en wettelijke functie ongehinderd blijven uitoefene wordt straks in elk geval niet overheerst door de VAI immers streeft naar een zogenaamd links-libertijns r de'NOS en VPRO, maar wel met Marcel van Dam baas in huis". HET derde voordeel is, dat er een evenwichtige situa sen de grote omroepen onderling blijft bestaan. Geen deringsposities dus voor Veronica en TROS. Die wildt rigens alleen een 'verdiennet' bemannen als er voor I men twaalf miljoen gulden per jaar extra op tafel wi legd en zij programma-onderbrekende reclame moch voeren. Nu dit allebei niet doorgaat zal de animo bij I cavoorziter Joop van der Reijden en TROS-voorzitter rop voor zo'n 'verdiennet' wel verdwenen zijn. Om ov treden' maar te zwijgen. Daartoe waren ze immers all reid wanneer ze een 'ethernet' mee zouden krijgen daar is helemaal geen sprake meer van. Het is overigens maar de vraag of het plan van n D'Ancona om het Meerjarenplan en daarmee het pi bestel te financieren door de eigen bijdrage van de om te verhogen het in de ministeraad het haalt, zeker i forse tegenwind uit Hilversum is opgestoken. NCRV-i ter Herstel heeft het plan al 'onaanvaardbaar' genoc ook NOS-voorzitter De Jong heeft volstrekt afwijzend geerd. Pikant detail daarbij is dat De Jong zijn baan ken heeft aan het doordrukken van de minister (e ambtenaren), tegen de zin van enkele niet onbelangi guren uit politiek Den Haag. VANDAAG beeft de Tweede Kamer bij de behandeli de eerste wijziging van de Mediawet opnieuw een k kregen politiek aanwijzigingen te geven hoe zij de p omroep voor ons land wil behouden: als dienstverlene dium voor het publiek of als omlijsting van de advei boodschappen van het bedrijfsleven. Wat ons betref het eerste. Bomaanslag op Sacré Coe PARIJS Op de Sacré Coeur-basiliek in Parijs is van een bomaanslag gepleegd. De bom heeft volgens de slechts geringe schade veroorzaakt. Volgens getuigen w aantal kleine ramen verbrijzeld. De bom was geplaatst v van de deuren van de w.itte kerk op de top van de Mont heuvel. Tot nu toe heeft niemand zich verantwoordelijk voor de aanslag. Westerpers bv (behorende tot Sljthoff Pers bv). Apothekersdljk 34, Lelden. 071 - 122 244. 071 - 134 941 Postbus 11, 2300 AA Leiden. Uitgave: Kantoor: Telefoon: Telefax: Postadres: Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Telefax: 070-3906 717. Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur: G.- J. Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. v Omgeving Leiden (tel. 071 - 144 048): K. van Herpen (chef), F. Buurman, drs. R. Koldenhof, M. Kroft, T. Pieters. Sport Leiden e.o. (tel. 071 - 144 049): K. van Kesteren. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van Hol E. Hulsman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): K. van Wees (chef), G. Ansems, B. Jansms H. Plët. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvallnka (chef), S. Evenhuls, S. Pleterse. verspreldlngsgebii s Stichting Pers U (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leldse Courant maakt verder gebruik van de diensten - freelance-medewerkers en -correspondenten I - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst edactloneel samenwerkint jn België. De algemene verslaggevers v M. van de Ven De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef leveld, D. Hofland, P. Koopman en D. van Rietschoten. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag), drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Ath R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A. Hearing B. van Huët (Parijs), M. de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Del F. Llndenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderlnk (Mc W Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgi F Wljnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leldse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve en publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. V ster: M. de Cocq. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op ma. t/m vr. va tot 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand in 08.30 tot 17.00 uur. i 18.00 tot 19.00 uur. op z Het abonnementsgeld dient vooruit t 25,70 76,60 294,30 worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2