Het verlangen naar verdwalen tachtigjarige Annie M.G. is „altijd acht gebleven" JAAR VAN DE DOOLHOF IN ENGELAND ZATERDAG 25 MEI 1991 jZweden heeft ze van kiezelsteen, Japan heeft ze van hout. Groot-Brittannië heeft ze ook: doolhoven. En wel bijna honderd verschillende. Met water, steen, hout, tegels en glas zijn de laatste jaren in Engeland in razend tempo aardige labyrinten gefabriceerd. Daarom is 1991 uitgeroepen tot 't jaar van de doolhof. De nieuwerwetse labyrinten halen het echter niet bij de traditionele hegdoolhoven. Die hebben het grote voordeel dat ze zijn aangelegd in prachtige, voor pubhek toegankelijke kasteeltuinen. n pNDEN - Doolhoven zijn niet te Siperstaan. De behoefte om eens erlijk te verdwalen is te groot. hbolhovenparadijs Engeland met :k'i honderd exemplaren moet dat zrlangen gemakkelijk kunnen be ëdigen. Maar na wat gesprint in s|n aantal labyrinten is de bezoe- ^r in ieder geval één illusie armer: %dwalen in een doolhof lukt ge- jHjon niet. Het eindeloos dolen htfigs de heggen blijkt vaak na ze- in minuten al succesvol in het istidden van de doolhof te eindi- oudste doolhof van Engeland, i gmpton Court Palace bij Londen, zit inordevol verrassingen. Bij de ingang Maet een keuze worden gemaakt: linksaf il rechtsaf. En wee de bezoeker die de gdjrkeerde richting kiest. Die loopt grote ndis de weg door een heg versperd te orjiden. Rechtsomkeert, terug naar de I itang, als dat nog kan, en dan toch ildiar de andere route nemen. In rondjes afjjen en telkens weer datzelfde pad ïiiüisen. Verlegen glimlachen na twee (tmoetingen met dezelfde bezoekers. En als een boer met kiespijn lachen bij de derde keer. Inmiddels schemert het centrum van het labyrint door de manshoge haag. Twee bankjes, twee bomen en mensen die uit zitten te rusten. Dat voorspelt niet veel goeds, zo blijkt. En dus duurt het nog even voordat het middelpunt van de doolhof is bereikt. Horden schoolkinde ren rennen regelmatig gillend en joelend langs. Degenen die het centrum hebben bereikt roepen de anderen bemoedigend toe: „Warm, warmer, nee, koud, nog kouder". Betere aanwijzingen volgen in de vorm van „twee keer links en dan naar rechts". De driehonderd jaar oude doolhof van Engeland wordt druk be zocht, door jong en oud. Maar om nu de laatste bezoekers een half uur voor slui tingstijd toe te laten is overdreven. Zo'n tien minuten is genoeg om alle hoeken en gaten van dit doolhof te verkennen. Krokodillen Gezien dit onschuldige vertier is het nauwelijks voor te stellen dat er in vroe ger tijden doden zijn gevallen in doolho ven. Het oudste labyrint, de graftempel van de Egyptische vorst Amenemhet III (ca. 1800 v.Chr.), was echt niet gebouwd om een beetje in te spelen, te rennen en te flirten. De graftomben van de heilige krokodillen moesten door middel van De doolhof van Hever Castle bij Edenbridge is met de hand-tegen-de-heg-techniek een makkie. het labyrint worden beschermd. Zonder gids was het onmogelijk om er levend uit te komen. Het bekendste gruwelverhaal over dool hoven is gewijd aan de Minotaurus. Dit monster, half man, half stier, werd in een labyrint op Kreta door koning Mi nos gevangen gehouden. De doolhof zou volgens de legende rond 1600 voor Christus zijn gebouwd door Daedalus. De schepper maakte deze zo ingewikkeld dat hij in zijn creatie werd opgesloten. Alleen via de lucht en met een pak ve ren lukte het hem met zoon Icarus te ontsnappen. De zeven jongens en meis jes die om de negen jaar aan de Mino taurus werden geofferd, hadden minder geluk. De monsterlijke praktijken eindig den toen Theseus, zoon van de Atheense koning Aegeus, de doolhof betrad. De dochter van Minos, Ariadne, gaf hem een bolletje magische wol, waarmee de held, nadat hij het monster had gedood, de weg terug vond. Bij al dit geweld steekt de doolhof van Greys Court bij Henly-on-Thames schril af. Niets anders dan goede wensen bege leiden de bezoeker van deze doolhof vol religieuze symboliek. Aanleiding voor Lady Brunner om het labyrint aan te leg gen was de wijding van de Anglicaanse aartsbisschop Robert Runcie in 1980. Hij gaf toen uiting aan de wens dat alle mensen, kerkelijk of niet, elkaar helpen bij het oplossen van het 'labyrint van het leven'. De doolhof draagt op een eigen manier een steentje hieraan bij. Het volgen van 't rode stenen pad in het lage gras staat voor het volgen van het levenspad. Het eerste gedeelte slaat op het dagelijks le ven op aarde, maar als het pad van het centrum wegdraait, betekent dat dat het stadium van de dood is bereikt. Drie halve cirkels, tegen de klok in, geven de drie dagen van Christus in zijn graf weer. Daarna volgt de wederopstanding en het begin van het eeuwige leven. Het centrum van de doolhof staat in het te ken van de verzoening. Heilige kruiden Bol van symboliek, maar dan heidense, staat ook het nabijgelegen Saksisch La byrint in Sonning Common. Richard Scott, eigenaar van kruidenboerderij The Thymes, heeft het in z'n eentje aange legd. Dat hij daarmee vorig jaar pas is begonnen is te zien. De beukenstruikjes staan er nog een beetje armzalig bij. Bin nen een jaar of vier moeten de plantjes zijn uitgegroeid tot een volle haag. Het bijzondere van deze doolhof is, dat er geen enkele rechte lijn in voorkomt. Het ontwerp is afgeleid van een tekening van een Saksisch zeemonster uit de achtste eeuw. Het patroon van dit monster wordt vier keer herhaald. In de vier ogen zijn 'heilige' Saksische kruiden ge plant, kamille, fluitekruid, kervel en venkel. In het midden van het labyrint is een heuveltje gemaakt van vuursteen. Na het beklimmen daarvan zijn de mon sters veilig te bezichtigen. Zuchten van verlichting zullen ongetwijfeld worden geslaakt bij het zien van het handige bordje met pijl 'quick exit'. Gloednieuw is ook de doolhof bij Blen heim Palace in Woodstock. De elfde Duke van Marlborough pakte de zaken als vanouds groot aan en het de grootste symbolische hegdoolhof van de wereld aanleggen. Vanaf twee bruggen kunnen in de doolhof trompetten worden onder scheiden, banieren, kanonskogels en een groot kanon. De patronen zijn afkomstig van inscripties in het paleis over de slag bij Blenheim (1704). Het is maar een klein stukje van de geschiedenis van het paleis waarin Sir Winston Churchill werd geboren. Computer De Amerikaanse familie Astor, bekend van het Waldorf Astoria Hotel in New York, was puissant rijk. En liet het geld onder meer in Engeland rollen. Het He- ver Castle bij Edenbridge, waar Anna Bolijn haar jeugd heeft doorgebracht, heeft daarvan rijkelijk geprofiteerd. Het vervallen kasteel en de dito tuinen wer den begin 1900 in drie jaar tijd door 1500 man opgeknapt. Kosten: twaalf miljoen pond. Toch lijkt de doolhof van het kasteel gemaakt voor het Engelse volk. Gewoon de hand aan de linkerkant van de heg houden en het centrum is zo bereikt. Deze hand-tegen-de-heg-tech- niek werkt alleen als de verschillende heggen die naar het centrum leiden met elkaar zijn verbonden. Veel oude dool hoven kunnen zo gemakkelijk worden 'genomen'. Moderne computertechnieken zijn ge bruikt bij het ontwerpen van het laby rint bij Leeds Castle in Maidstone. Ge middeld duurt het zo'n twintig minuten voor de verrassing in het midden is be reikt. De hand-tegen-de-linker-of-rech- ter-heg-techniek gaat hier helaas niet op. Maar met het bedreigen van een perso neelslid dat vervolgens trillend van angst de weg wijst, lukt het vrij snel. Toegegeven, het is vals spel, maar vanaf de heuvel in het midden zijn de symbo len van het kasteel die in de doolhof zijn verwerkt, goed te zien. Geen dolende ridders, maar een kroon en een beker verwijzen naar Eleanora van Castilïe, de eerste koninklijke eigenares van het kas teel. De beloning wacht in de vorm van een grot vol mythologische figuren, de vier elementen water, aarde, vuur en lucht, vogels en vissen van schelpen, vij vertjes en fonteintjes. Een beetje kitsch erig, maar met zoveel vernuft aangelegd dat het toch wel weer aardig is. Vooral voor kinderen. EXPOSITIE IN LETTERKUNDIG MUSEUM ;N HAAG - „Taalgebruik voor ideren en onaangepasten, onge- ton gewoon Nederlands". Zo ty- :erde Kees Fens ooit de schrijfstijl in Annie M.G. Schmidt. Inmid- :ls hebben al drie generaties kun- ïn genieten van creaties als Jip en inneke en het schaap Veronica, 'ér gelegenheid van haar tachtigste itijaardag (20 mei 1991) heeft het niptterkundig Museum in Den ^Jaag een tentoonstelling samenge- atpld van maar liefst veertig jaar i jnderliteratuur van Annie M.G. s fchmidt. dtl Kfeen eenvoudige opgave. In vier decen- lna schreef zij een ongekende hoeveel- a lid kinderversjes en boeken. „Hele- jaal compleet kunnen we daarom nooit s |n", zegt Erna Staal, een van de samen- °Pellers van de expositie. „In elk school- 'jekje staat wel ergens een versje of ver- nfaltje van haar". Om zich goed voor te n reiden is Erna alleen al een jaar lang n Izig geweest met het lezen van kinder- njjeken en versjesbundels. „We hebben jwust gekozen voor een tentoonstelling Her haar kinderliteratuur. Je moet een !uze maken. Ze heeft zo ongelooflijk |el geschreven. Musicals, cabaret, to- ,r lel, televisie-series. En vijf jaar geleden b,in het Theaterinstituut in Amsterdam POp grote overzichtstentoonstelling ge piest waar haar toneel- en televisiewerk Mntraal stond. Dat wilden we niet over men. Als Letterkundig Museum hebben naij daarom gekozen voor het thema kin- >0<jrboeken en versjes". ;nndanks deze selectie uit het enorme "H1 uvre van de taaikunstenares, komt het ek|useum nog ruimte te kort. Behalve de botste tentoonstellingszaal worden aijlfs de gangen van het gebouw voorzien ,rJn Dikkertje Dapjes, Wiplala's en edjeltjes. Het is zeker geen saaie exposi- ,evf van enkel verzameld drukwerk. Bij- ;r9ndere uitgaven, originele tekeningen, °4arte foto's, kattebelletjes en correspon- er1ntie met uitgeverijen van de schrijfster gillen de collectie aan en geven een le- 'P.'ndig beeld van het Annie M.G. e,jhmidt-tijdperk. In het bijzonder door 'character merchandising'. Het De tentoonstelling 'Altijd Acht gebleven' is van 25 mei tot 25 augustus te bezichtigen in het Letterkundig Museum in Den Haag. Het gelijknamige boek uitgegeven door Querido kost 34,90 gulden. bedrijfsleven speelde handig in op de be kendheid van haar boekenfiguurtjes door het op de markt brengen van gor dijnen, kinderserviezen, puzzels tot pyja mazakjes aan toe met de beeltenis van de idolen van de kinderen. De tentoonstelling is min of meer 'opge hangen' aan de verscheidene illustrato ren die de hersenspinsels van Annie M.G. Schmidt zo gezichtsbepalend illu streerden. Zoals het onvergetelijke schaap Veronica van Wim Bijmoer of de aandoenlijke piekharen van het slonzige meisje Floddertje van de hand van Fiep Westendorp. Erna Staal: „Natuurlijk is het materiaal chronologisch gerang schikt. Maar grofweg kan men het werk van Schmidt verdelen in perioden waar- Links: Carlet Schneider en Erna Staal (rechts) werpen vlak voor de opening nog een laatste blik op het verzamelde werk van Annie M.G. Schmidt voordat ze het materiaal rangschikken in verscheidene vitrines. FOTO'S: STEPHEN EVENHUIS in zij met een bepaalde illustrator nauw samenwerkte". Anna Maria Geertruida Schmidt kwam op 20 mei 1911 ter wereld in de pastorie van het Zeeuwse dorp Kapelle. Flaar va der was dominee van een hervormde ge meente. Als klein meisje schreef ze al voor zichzelf tweeregelige mini-versjes. Van een vette 2 voor Nederlands die een leraar haar later op de middelbare school toebedeelde, lag ze niet wakker. Over haar jeugdjaren zei ze eens, bewust of onbewust zelfs op rijm: „Een groot deel van mijn werk is een weerstand te gen wat niet mag voor de buren. Dat komt voort uit de hypocrisie van een domineesgezin waar je niet voor het raam mocht borduren". Boven: De samenstellers van de tentoon stelling 'Altijd Acht gebleven' tezamen in de speciaal voor kinderen ingerichte lees hoek. Van links naar rechts: Carlet SchneiderMurk Salver da, Erna Staal, Marcel Prins. Na het behalen van haar hbs-diploma volgde Annie een opleiding voor biblio thecaresse. In 1936 kon ze aan de slag bij de befaamde Nutskinderleeszaal in Amsterdam en in 1941 werd ze directri ce van de Openbare Bibliotheek in Vlis- singen. In deze periode debuteerde Schmidt met het versje 'Herinnering' in het tijdschrift 'Opwaartsche wegen'. Het begon eigenlijk allemaal pas goed toen ze in 1946 overstapte naar Het Pa rool. Naast haar werk als chef van de af deling documentatie begon ze gedichtjes te schrijven voor de kinderpagina van de krant. Een van haar eerste versjes was 'De spin Sebastiaan'. Sebastiaan zorgde voor haar doorbraak. De toenmalige hoofdredacteur Van Heuven Goedhart bleek diep onder de indruk. Hij zei tegen haar: „Ik moet u een zoen geven. Dit is zo'n prachtig vers wat u gemaakt hebt. Ik ben er ontzettend gelukkig mee. Ik hoop dat u nog een heleboel voor ons doet". Sindsdien was ze ingelijfd bij de redactie van Het Parool waar ze tot 1958 zou büjven. Eind jaren veertig ontmoet te ze de chemicus Dick van Duyn met wie ze tot zijn dood samenleefde. Ze kregen een zoon, Hip. De eerste kinderversjes in Het Parool gingen vergezeld van tekeningen van Wim Bijmoer. Erna Staal: „In 1950 werd 'Het Huitketeltje' uitgegeven. Een bundel van haar eerste Paroolversjes. Je ziet duidelijk hoe Bijmoer de tekeningen die in eerste instantie waren gemiaakt voor de krant, voor deze bundel moest aanpassen. Grappig is ook hoe zijn schaap Veronica, ook in eerste instantie verschenen in Het Parool, in de loop van de tijd is veranderd. In 1960 schiep Fiep Westendorp een nieuwe Veronica. In de oude versie van Wim is het schaap menselijker, met soms een brilletje op of zittend op een bank net als een persoon. Het herschapen schaap van Fiep is veel meer een echt schaap en stukken klei ner". Bijmoer verzorgde ook de eerste il lustraties bij de avonturen van de lift- jongen Abeltje, het beertje Pippeloentje en van het figuurtje Wiplala. Het boek Wiplala is bekroond en waarschijnlijk het meeste vertaalde boek van Annie M.G. Schmidt. jlp en j anneke Talrijke befaamde illustratoren hebben de fantasiefïguren van de schrijfster in beeld gebracht. Naast Wim Bijmoer is Fiep Westendorp de tekenares van de kleutertjes Jip en Janneke. De avonturen van het kleuterduo verschenen vanaf 1953 ook in Het Parool. Het bijzondere aan Jip en Janneke is dat ze een van de weinige creaties van Schmidt zijn die le ven in de dagelijkse realiteit en niet in een fantasiewereld. Ooit zei zij hierover „Ik heb niet zo veel realiteit van alledag, mijn realiteit heeft altijd iets van dwaas heden en sprookjes". De populariteit van de Jip en Janneke kende echter geen grenzen. In vertalingen werd het duo be titeld als: Heiner und Hannie, Julia und Alexander en Mick and Mandy. Jip en Janneke waren ook een zeer geliefd ob ject voor commerciële activiteiten. Puz zels en serviezen met hun beeltenis von den steeds gretig aftrek. Tussen 1958 en 1968 maakte Annie M.G. Schmidt samen met Fiep Westen dorp reclameboekjes voor bedrijven. Voor de waspoederfabrikant Persil schreef ze negen boekjes van de 'Drie Stouterdjes', drie ondeugende jongetjes met wasmiddelnamen als Pré, Pril en Duxon. Uiterst succesvol waren de avonturen van het vieze meisje Flodder tje en haar hondje Smeerkees. Beloning voor trouwe gebruikers van Nutroma- koffiemelk. Erna Staal: „Vrij onbekend is echter het boekje 'Sloddermannetje en Sloddervrouwtje', geschreven voor To rnado, een fabrikant in huishoudelijke artikelen. Heel bijzonder zijn ook de Ib- beltje-boekjes 'Muizen en Vis'. Oor spronkelijk waren het muzikale verhaal tjes, een singeltje met plaatjes erbij. De fabrikant van Venz-hagelslag had echter zonder toestemming Ibbeltje-boekjes uit gegeven. Tijdens een rechtzaak hiertegen werd de produktie stilgelegd en nu zijn de boekjes bijzonder schaars. Voor het boekje 'Muizen' heb ik zelfs een oproep moeten plaatsen omdat het nergens te krijgen was". Na het reclametijdperk komt het recentere werk van de schrijf ster aan bod in de tentoonstelling. Bij zonderheden rond Pluk van de Petteflat, de bestseller 'Minous' en de talrijke an dere creaties geboren van de grote kin derboekenschrijfster. Boodschap Erna Staal heeft niet alleen stad en land afgereisd op zoek naar werk van Schmidt, maar is ook mede-auteur van het jubileumboek dat in samenwerking met de uitgeverij Querido is uitgegeven. „Het boek en de tentoonstelling hebben als de titel 'Altijd Acht gebleven'. Annie M.G. Schmidt was niet echt een grote kindervriend, maar beschouwde zichzelf als een kind van acht dat voor zichzelf schreef. Vandaar die titel. In een inter view in het weekblad Margriet lichtte de schrijfster twee jaar geleden een tipje van de sluier op over de drijfveer achter het schrijven van haar ontelbare hoe veelheid kinderboeken en versjes. „De kindertjes die het winnen van de ouders en de diertjes die toch altijd overleven, tegenover de wrede grote mensen. Dat is eigenlijk de boodschap die ik achteraf uit mijn eigen werk begrijp". a£eidóe SouA-cwit-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 27