Raad van Kerken wel eens 'koel' over Israël „Vaticaan wil invloed religieuzen indammen'' 1 Alleen herevangelisatie kan spanningen opheffen COMMENTAAR mT CeidócGouaatfit GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CekLxz Somant WOENSDAG 22 MEI 1991 PA? In 't geheel niets zeggen is het allerbeste; op een na het beste, de waarheid te zeggenop twee na, het juiste te zeggen; en op drie na, iets aangenaams te zeggen. Praten over geloofsvragen verboden JERUZALEM Orthodoxe joden mogen niet met anders denkenden spreken over ge loofsvragen. Daarover waren vier orthodoxe rabbijnen het tijdens een openbaar debat in Jeruzalem in grote lijnen eens. Toch kan het debat worden beschouwd als een succes voor de dialoog tussen de godsdien sten, omdat tot dan toe nie mand uit het orthodoxe-ioodse kamp bereid was gevonden in het openbaar over zo'n dialoog te discussiëren. Pauselijke vluchtweg eigendom Italiaanse staat ROME/VATICAANSTAD De vroegere vluchtweg van de paus van het Vaticaan naar de Engelenburcht is overgedragen aan de Italiaanse overheid. Vertegenwoordigers van het Vati caan ten het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heb ben daartoe een verdrag ondertekend. De 'Passetto' is een 700 meter lange verbindingsweg tussen het Vaticaan en de Engelen burcht aan de Tiber. In oorlogstijd of bij gevaarlijke situaties, zoals de plundering van Rome in 1527, zochten de pausen door de Passetto een goed heenkomen in de burcht. Met de overdracht is het mogelijk geworden om een dringend noodzakelijke restauratie van de vluchtweg uit te voeren. Het monument is al enige tijd afgeschermd van het verkeer om au tomobilisten en andere weggebruikers te beschermen tegen val lende stenen. De voorzitter van het bestuur van het district waarin de vlucht weg ligt, Carmine Gullino, waarschuwde vorig jaar dat de res- taurantie snel ter hand zou moeten worden genomen. Anders zou het bouwwerk, dat in 1277 onder paus Nicolaas III werd ge bouwd, niet meer te redden zou zijn. Gullino hoopt van de vluchtweg een belangrijke toeristische attractie van zijn district te maken. Kardinaal Simonis leidde springprocessie Echternach ECHTERNACH Naar schatting dertienduizend gelovigen heb ben gisteren deelgenomen aan de traditionele springprocessie ter ere van St. Willibrord in het Luxemburgse stadje Echternach. De processie werd geleid door kardinaal Simonis, die de verdiensten van Willibrord (658-739), eerste bisschop van Utrecht en patroon van de Nederlandse kerk, roemde. Behalve de Nederlandse kardi naal nam ook de secretaris van de Vaticaanse congregatie voor de evangelisatie onder de volkeren, de Filipijnse aartsbisschop Jose T. Sanchez, aan de processie deel. Ongeveer 50 muziekgroepen, talrij ke zangers en gelovigen begeleidden de pelgrims door het middel eeuwse stadje. Bijna vier uur lang deden de bedevaartgangers eerst drie stappen vooruit en twee stappen achteruit, als vorm van boe tedoening of om de voorspraak van Willibord af te roepen tegen zenuwziekten. Talrijke jongeren, onder wie vele leden van de in ternationale rooms-katholieke vredesbeweging Pax Christi, trok ken, met doeken met elkaar verbonden, door Echternach. De pro cessie eindigde met een plechtige dienst in de basiliek. VAN DER ZEE: AMERSFOORT De verklaringen van de Raad van Kerken over Israël zijn volgens secretaris ds. W.R. van der Zee mis schien wel eens koel over gekomen omdat „wij ten diepste de zorgen en ang sten van de Joodse ge meenschap niet kunnen peilen". Naar zijn mening kan de Raad niet geloof waardig over het Israë lisch-Palestijnse vraagstuk spreken zonder heel diep met die angst en die zorg mee te voelen. Morgen vindt voor het eerst sinds ruim een jaar weer een ontmoeting plaats tussen de Raad van Kerken en het OJEC (Overlegorgaan van jo den en christenen in Neder land). Begin vorig jaar werd de onderlinge overeenkomst opgeheven waarbij de Raad het OJEC zou raadplegen in voor de Joodse gemeenschap gevoelige kwesties. Enkele maanden later kwam het tot een stevig conflict toen de MECC (Raad van Kerken in het Midden-Oosten) door de Nederlandse Raad werd afge houden van een gesprek met het OJEC terwijl de Raad van Kerken zich terzelfdertijd voor diplomatieke erkenning van de PLO uitsprak. Ook tijdens de Golfoorlog kwam het tot spanningen tus sen Raad en Joodse gemeen schap. Rabbijn L.B. van de Kamp nam het de Raad van Kerken erg kwalijk niet in het openbaar te hebben geprotes teerd tegen de Iraakse aanval len met Scud-raketten op Is raël. Wellicht typerend is dat de Raad wel een brief met ge voelens van medeleven naar het OJEC had verzonden, maar dat deze pas veel later aankwam doordat het OJEC geen adreswijziging naar de Raad had gestuurd. Veel hangt volgens Van der Zee af van de vraag hoe ge loofwaardig het getuigenis van de Raad van Kerken ten bate van de Palestijnen overkomt. ,,Ik ken joden die dat goed vinden maar bij heel veel jo den komt dat bedreigend over. Daar heb ik erg veel begrip voor, zeker na de Golfoorlog, waar Israël op gruwelijke wij ze bij betrokken werd". Desalniettemin houdt Van der Zee vast aan de tweezijdige be trokkenheid of de dubbele loy aliteit (zoals voorzitter dr. D.C. Mulder het noemt). Enerzijds zijn de kerken vanuit hun wortels en als medeschuldigen voor het antisemitisme betrok ken bij Israël. „Anderzijds hebben de christenen in het Midden-Oosten ons de ogen geopend voor het lijden van het Palestijnse volk". Deze keuze is best moeilijk, al dus Van der Zee. „In Neder land, waar we voor de Palestij nen pleiten, wordt ons dat door de joden kwalijk geno men. Toen ik op de assemblee van de Wereldraad van Ker ken in Canberra voor Israël opkwam, werd ik door de Pa lestijnen besprongen". Een probleem is volgens de se cretaris van de Raad dat de loyaliteit ten opzichte van het Palestijnse volk altijd wordt gezien als loyaliteit ten opzich te van de PLO. Dat laatste was een afgeleide van het eerste. „Als de Palestijnen voor en na zeggen dat de PLO hen verte genwoordigt, wie zijn wij dan om een ander standpunt in te nemen?" Vorig jaar stelde de Raad voor dat Nederland de diplomatieke status van de PLO zou verho gen. „Dat is momenteel niet aan de orde door de (pro-Sad- dam Husayn)-opstelling van de PLO-leiding tijdens de Golfoorlog. Als we vandaag zo'n verklaring zouden uitge ven, dan hadden we dat niet Er wordt op de Raad geen druk uitgeoefend de PLO-ver- klaring in te trekken. „Daar merk ik niets van." Daarom verwacht Van der Zee dat het morgen een heel goede ont moeting met het OJEC wordt. „We moeten eruit komen in die zin dat de lucht wordt ge zuiverd. We moeten minstens begrip en respect voor elkaar Ds. W. van der Zee kunnen opbrengen." Tijdens de besloten bijeen komst zal er gesproken wor den over vragen als: wat zijn de problemen van het Midden- Oosten, wat is een rechtvaar dige oplossing en wat kunnen de religies (joden, christenen en moslims) daaraan bijdra gen. Overigens is de Midden-Oos- ten-problematiek veel groter dan alleen het Israëlisch-Pale- stijnse vraagstuk. De Libanon, de Koerden en de vergeten Cyprioten zijn er ook nog. Het verwijt is volgens Van der Zee niet helemaal terecht dat de Raad daar geen aandacht. can heeft besteed. „We hebben ons bezig gehouden met Libanon, met de Syrisch-orthodoxe christenen en, al lang voor de Golfoorlog, met de Koerden." De MECC en de Raad berei den een conferentie van theo logen uit het Midden-Oosten en uit Nederland voor over de vraag hoe de kerken bijbels theologisch tegen het Joodse volk aankijken. De christenen in de MECC, vooral de Pales tijnen, kijken toch op een heel bepaalde wijze naar Israel, na melijk als de onderdrukker van de Palestijnse rechten. In de bijbel (die christenen uit het Midden-Oosten en Neder land gemeenschappelijk heb ben) worden volgens Van der Zee toch bepaalde dingen over Israël gezegd waar je niet om heen kunt: het Verbond, de Belofte, de bijzondere plaats van Israel; als eerstgeborene onder de volkeren. „Die ge dachten zullen we overeind moeten houden." Overigens heeft hij er begrip voor dat de christenen uit de Derde Wereld daar weinig of geen oog voor hebben, zoals ook in Canberra bleek. „Onze cultuur is sterk door de Joodse aanwezigheid beïnvloed. Ver der was de Derde Wereld he lemaal niet bij de Holocaust betrokken. De kerken in de ontwikkelingslanden hebben nog te lijden van onze Israael- theologie uit de 19e eeuw, die sterk anti-judaïstisch was. Tenslotte beschouwen zij Is raël toch als de laatste kolonia le mogendheid. Zolang het Palestijnse vraagstuk niet is opgelost, blijft het moeilijk," aldus Van der Zee. MGR. HAAS: CHUR De spanningen in het bisdom Chur zijn volgens de behoudende bisschop Wolfgang Haas vooral een gevolg van het feit dat „sommigen van Christus en de volheid van Zijn heilswaarheid zijn losgescheurd". Daar om kan alleen herevange lisatie een oplossing bie den. In ieder geval moeten de rooms-katholieken in het bis dom niet te lang blijven stil staan bij deze spanningen. Dat zou een „pijnlijke luxe" ziin, schrijft Haas in een herderlij ke brief naar aanleiding van het feit dat hij een jaar gele den bisschop van Chur werd. Haas wijst op een aantal „hoopvolle perspectieven". Dit najaar gaat het seminarie van Chur open. In tegenstelling tot de huidige situatie zijn daar al leen priesterstudenten wel kom. Mannen en vrouwen die pastoraal werk(st)er willen worden, zullen elders hun heil moeten zoeken. Bovendien wil Haas veel tijd besteden aan de vorming van „echte christelij ke gezinnen" en aan een eigen bisdomblad. Haas waarschuwt dat een bis schop er scherp op moet letten dat staatskerkelijke organisa ties zijn gezag, vooral op finan cieel gebied, niet aantasten. Kennelijk doelt hij hiermee op het besluit van de synode van het kanton Zurich die weiger de het salaris en de bureaukos ten te betalen van vicaris-ge neraal Christoph Casetti. Ca- setti, die als aanhanger van Opus Dei geldt, werd zeer te gen de zin van vele gelovigen in het kanton door Haas tot vi caris-generaal van Zurich be noemd. De problemen in het bisdom Chur ontstonden in 1988, na dat paus Johannes Paulus II Haas zonder raadpleging van het kapittel van het bisdom tot hulpbisschop met recht van opvolging in Chur had be noemd. Vele gelovigen wezen deze benoeming af. De Zwitserse bisschoppen had den steeds meer problemen om samen te werken met Haas. Drie weken geleden ver gaderden ze daarover in het Vaticaan. De leiding van de kerk riep hen op de samen werking met Haas te herstel len, zodat „de totale harmonie in de bisdommen onder hun legitieme herders" weer haar intrede zou doen. Het Vaticaan zegde toe „met de effectiefste middelen" daarbij te helpen. Theologische opleidingen Amsterdam en Utrecht fuseren AMSTERDAM De Katho lieke Theologische Universi teit Amsterdam (KTUA) en de Katholieke Theologische Uni versiteit Utrecht (KTUU) fuse ren per 1 januari 1992. De nieuwe universiteit is geves tigd in Utrecht. Dat hebben beide universitei ten meegedeeld. De fusie is een gevolg van het besluit van de bisschoppen anderhalf jaar geleden om het aantal katho lieke theologische opleidingen van vijf tot drie terug te bren gen. De opleidingen in Nijme gen, Utrecht en Tilburg zou den worden gehandhaafd. De KTUA en de Universiteit voor Theologie en Pastoraat (UTP) in Heerlen zouden moeten fu seren met een van deze drie instellingen. Het bestuur van de KTUA be sloot toen een fusie na te stre ven met de Utrechtse univer siteit. De nieuwe opleiding werkt verder onder dezelfde naam en bestuursstructuur (in clusief statuten en reglemen ten) als de huidige KTUU. Op 1 september treedt een voorlopig College van Bestuur aan, bestaande uit leden van de twee commissies van toe zicht, die het begin van de universiteit zal voorbereiden. Dit voorlopige college stelt te vens een nieuw College van Bestuur samen. De voorgeno men fusie leidt niet tot ontsla gen. Billy Graham preekt zolang hij adem heeft EDINBURGH De 72-jarige Amerikaanse evangelist Billy Graham heeft voorlopig nog geen plannen om te stoppen met z'n werk. „Ik preek zo lang ik de adem heb," aldus Graham. Deze en de komende week houdt hij, voor het eerst sinds 1955, evangelisatiebijeen komsten in Schotland. Hij ver wacht dat zijn campagne even een keerpuntje betekent in de aanhoudende terugloop van het aantal kerkleden. „Een keerpuntje, maar ik hoop een grote ommekeer." Hij hoopt dat zijn reis speciaal uitwer king zal hebben onder de jeugd, die op zoek is naar de zin van het leven. Graham is van mening dat veel jongeren tegenwoordig hun toevlucht zoeken in het occultisme en sekten, omdat „we er niet in zijn geslaagd de verlossing die Christus kan brengen en het doel dat Hij aan het leven kan geven, over te brengen bij de jeugd." OEGSTGEEST „We zijn er verbaasd over dat we na tweeënhalve maand nog steeds niets van het Vaticaan gehoord hebben. Er wordt steeds gezegd dat alles steeds in goed overleg moet plaats hebben, maar op die ma nier zijn we als organisatie vleugellam". Dit zegt een uiterst beminnelijk ogen de Luis Coscia, voorzitter van de CLAR, de Latijnsa- merikaanse conferentie van religieuzen, die een kort bezoek aan Neder land brengt. Bij monde van zijn afgezant de Colombiaanse bisschop Lopez Hurtado, besloot het Vaticaan in februari in te grijpen in de verkiezing van een nieuw be stuur van deze invloedrijke or ganisatie. De statuten van de organisatie waar meer dan 160.000 religieuzen lid van zijn, werden opzij geschoven. Nadat de vergadering onder curatele was gesteld, werden vervolgens vijf kandidaten naar voren geschoven. Maar sindsdien is niets meer verno men behalve dan dat het Vati caan vindt dat ze niet kan kie zen uit de vijf genoemde kan didaten. „Veel mensen vragen zich af wat de reden is van dit uitstel. Het is als discriminerend erva ren en natuurlijk is het sowie so geen bijdrage aan de ver sterking van het vertrouwen of wat men in het Vaticaan de communio pleegt te noemen. En daar was het toch allemaal om begonnen. Rome is altijd onvoorspelbaar, maar als Rome het hart is, is het wel heel vervelend dat het hart van de moederkerk zo onvoor zienbaar is. Lachend: „Onge twijfeld zullen ze zeggen, als we naar de reden van het uit stel vragen, dat dit in het be lang van de kerk is, maar het is duidelijk dat hier een be paalde politieke strategie ach ter zit". Coscia wijst er op dat de CLAR de functie van de CE- LAM heeft overgenomen. De CELAM, de Latijnsamerikaan- se organisatie van bisschop pen, is de laatste jaren steeds behoudender geworden door dat het Vaticaan steeds vaker behoudende bisschoppen heeft benoemd. Het vooruitstreven de karakter van de religieuzen is daardoor volgens Coscia meer gaan opvallen. Maar hij is van mening dat ziin organi satie veel minder radicaal oogt dan tien, twaalf jaar geleden. In ieder geval is het ingrijpen van het Vaticaan „dispropor tioneel" in verhouding tot de prolemen die er zouden zijn. Volgens Coscia wil de kerklei ding de invloed van de reli gieuzen op de belangrijke con ferentie in Santo Domino in de Dominicaanse republiek volgend jaar afremmen. In aanwezigheid van de paus wordt dan vijfhonderd jaar kerstening van Latijns Ameri ka herdacht en een nieuw do cument aangenomen dat de richting van de RK kerk be paalt voor de komende tijd. Daarbij zal de waarde van de bevrijdingstheologie aan de orde komen. Zal deze wel zo'n belangrijk stempel in het ker kelijk beleid moeten houden? De strijd daarover is volop gaande. De religieuzen zijn voor het vasthouden van de bevrijdingstheologie omdat deze in lijn is met de vooruit strevende ideeën die zij heb ben ondersteund op de kerke lijke conferenties van Mede- llin en Puebla. Sekten Coscia is het niet eens met de visie van de kerkleiding dat de sekten het grootste pro bleem zijn waarvoor de La- tijnsamerikaanse kerk nu staat. „Dat is de toenemende misere, veroorzaakt door het neo-liberale systeem. Het eco nomisch model werkt wreed uit voor de Latiinsamerikanen, dat komt door de onbetaalbare buitenlandse schuld. Indianen FOTO: STEPHEN EVENHUIS worden van hun grond ver dreven. Zoals Gustavo Gut- tierrez zegt: bij ons heerst het systeem van de dood. De conservatieve Amerikaan se politicus Rockefeller heeft ooit eens gezegd dat het groot se probleem waar de Verenig de Staten in Latijns Amerika voor staan de (progtressieve) katholieke kerk is. Als een doeltreffende tegenbeweging zag hij de protestantse kerkge nootschappen. Coscia is niet bij voorbaat ne gatief over deze genootschap pen. „Ze doen goed werk, ze brengen menselijke relaties tot stand tussen kerk en gelovi gen, iets waar de grootschalige rooms-katholieke kerk vaak niet in slaagt. De mensen, in dianen bijvoorbeeld, geven ze hun gevoel voor eigenwaarde terug". Maar de negatieve kant is dat de sekten aan hun leden ook opbieden in het be loven van gezondheid. Mensen die stabiel waren worden door hun optreden ziek gemaakt. Ook zie je dat families uiteen worden getrokken omdat de loyaliteit jegens de sekte voor op staat. De sekten zijn sterk in het prediken van een indi vidueel geloof ten koste van de sociale dimensie. In dat op zicht lijken ze een beetje op de charismatische beweging in de katholieke kerk". Over de door de paus voorge stelde nieuwe evangelisatie in Latijns Amerika merkt Coscia op dat deze in feite al is begon nen met de conferenties van Medellin en Puebla. „Puebla sprak al over de nieuwe evan gelisatie. Ik ben van mening dat wij het evangelie verder in praktijk moeten brengen. Dat zal niet betekenen dat het aan tal katholieken toeneemt, de secularisatie gaat ook in Latijn Amerika hoe dan ook verder. De nieuwe evangelisatie waar de paus over spreekt zal pas werkelijk aanslaan als men de boodschap van hoop weet te brengen en tegelijkertijd de houding aanneemt van de Barmhartige Samaritaan. De aankondiging van het geloof moet de aankondiging van de gerechtigheid zijn". Einde van Nehru-dynasty tv Met de dood van Rajiv Gandhi is gisteren op brut een einde gekomen aan de Nehru/Gandhi-dynastie,e; dia met enige onderbrekingen in feite vanaf de onale lijkheid van het land in 1947 heeft geregeerd. Rajiv j was de kleinzoon van Jawaharlal Nehru, de eerste van India. In 1980 verruilde Rajiv zijn betrekkelijk leven als burgerpiloot voor een plaats in de slangen] de Indiase politiek. Hij deed dit op uitdrukkelijk ver: zijn moeder, Indira Gandhi. Daarmee trad hij in de ren van zijn omstreden broer Sanjay door zijn voorbestemd om haar op te volgen die bij een vliej geluk om het leven was gekomen. In 1984 moest de politiek uiterst onervaren Rajiv plotseling de leiding van het land op zich nemen, n; moeder door enkele van haar lijfwachten was verm< onervarenheid heeft Rajiv Gandhi in 1989 moeten fcj met een verkiezingsnederlaag. Behalve premier was) de politieke leider van de Congrespartij, waarvan di kracht gelegen is in de brede steun onder de miljoej woners van het onmetelijke Indiase platteland. Wat in 1989 door de kiezers vooral kwalijk werd genoml dat hij zich van die basis had vervreemd. Hij raakte meer geïsoleerd; overgeleverd aan een naar later blei altijd te vertrouwen groepje adviseurs en vrienden. Zc hij gaandeweg steeds verder af te staan van de politiej In de campagne voor de nu opgeschorte verkij was voor iedereen waarneembaar dat Rajiv Gandhi van 1989 had geleerd. Weg waren de kogelvrije vei veiligheidsagenten en de glanzende limousines. Afj zondag, toen de Gandhi's in Nieuw-Delhi hun stem ui ten, reed Rajiv zelf naar het stembureau. Net zoals h op verkiezingstoernee deed, om te onderstrepen datQ contact met de kiezers wilde herstellen. Diezelfde og; is hem gisteren fataal geworden. De vraag die de brute moord in Madras oproept Indiase democratie deze nieuwe klap kan verwerkt langrijk in dat verband is dat de Congrespartij in f1 enige landelijke, niet-religieuze partij is in India, hoog tot laag is georganiseerd. Van de leider wordt vé dat hij of zij uitstekend op de hoogte is van de ontelbai1 sche, regionale en religieuze gevoeligheden in het in5 land. In de leiding van de Congrespartij komen al die1 samen en de partijleider moet weten wanneer hij aan" lijn moet trekken. Rajiv Gandhi kon dat aanvankelij1 maar in de huidige campagne bleek hij veel te hebl? leerd. Dat was extra belangrijk omdat India in toene mate wordt geplaagd door etnische en religieuze con1 met name tussen moslims en militante hindoes, d steeds vaker politiek vertaald worden. Rajiv Gandhi deze situatie de beste garanties te bieden voor het I van de eenheid van het land. Zijn plotselinge dood li sterk verdeelde Congrespartij achter, zonder leiders maar in de schaduw van Rajiv Gandhi kunnen staan mee ziet de (politieke) toekomst van India er op dit n wel zeer somber uit. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Benoemd tot bijstand in het pasto raat te Well-Ammerzoden en bij de stichting Het Zonnelied te Ammerzo- den drs. A. van Rijsbergen, wonende te Woudenberg, die deze benoeming heeft aangenomen. Beroepen te Katwijk aan Zee(toez.) R. van Mourik te Meeuwen; te Twijzeler- heide(toez.) J.J.C. Dee te Ellecom en De Steeg. Aangenomen naar Baarn (buitenge wone wijkgemeente) J.A. de Koeijer te Wilnis die bedankte voor Linscho- Gereformeerde Kerken 1 Benoemd tot wijkpredih Utrecht(SOW) C. van St Utrecht (studentenpredikanti benoeming heeft aangenom< Beroepen te Capelle aan den Vrolijk te Leeuwarden. Aangenomen naar Rhenen dj van de Peppel te Molenai Brandwijk. Gereformeerde Kerken Vrij] Beroepen te Hoogvliet-Spijki van Benthem te Bergschenhi Aangenomen naar Leek S.W. te Wetsinge-Sauwerd die I voor Deventer en voor Urk. 1 Uitgave: Westerpers bv (behorende tot Sijthoff Pers bv). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Telefax: 071 - 134 941 Postadres. Postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. Telefax: 070-3906 717. Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur: G.- J. Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. n Herpen (chef), F. Buurman, Sport Leiden e.o. (tel. 071 - 144 049): K. van Kesteren. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van Hol: E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Koolstra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuls. S. Pleterse. Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten v - freelance-medewerkers en - de parlementaire redactie e redactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten In Nt en België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swle M. van de Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R In 't Hout (chef leveld, D. Hofland, P. Koopman en D. van Rietschoten. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag), drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Ath R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A. Heerlng B. van Huët (Parijs), M. de Koninck (Washington), H. Kultert (Nieuw Del F. Llndenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderlnk (Mc W Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wljland (Belg: F. Wljnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve en publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. V ster: M. de Cocq. Nabezorging Telefoon. 071 - 122 248 op ma. t/m vr. va tot 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Het abonnementsgeld dient vooruit 1 18.00 tot 19.00 u 25.70 76,60 294,30 worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 31 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2