lebutant Thomése innaar van AKO- iteratuurprijs Madonna: „Ik wil mijn roem als een spreekgestoelte gebruiken LST weet toon van komedie niet te treffen Jury filmfestival fel bekritiseerd Nietes voor directie van pkel Stips Productions 'Yesterday' meest gespeeld in VS 3^ST/RTV OeidóQ Souoa/nt WOENSDAG 22 MEI 1991 PAGINA 13 CHT De rechtbank in Utrecht heeft gisteren e directeuren van Peekel/Stips Productions we- belastingontduiking veroordeeld tot een boete D.000 gulden en een dienstverlening van 160 uur. jjhen was een celstraf gevorderd van acht maanden waar- >r maanden voorwaardelijk en boetes van 100.000 tot lulden. De drie directeuren, vooral bekend als producen- h televisie-programma's als 'Wordt Vervolgd' en 'Ducker ÏÏenrijn', hadden van 1985 tot en met 1987 ruim 600.000 pTte weinig opgegeven aan inkomsten- en venootschapsbe- ij Dat geld hielden ze buiten de boekhouding en maakten I een omweg over naar een rekening in Zwitserland. De ank hield bij haar vonnis rekening met de nadelige publi- Jie deze zaak heeft gehad voor de directie. Ook het ge- rUberouw én het al terugbetalen van een flink deel van het ;en bedrag speelde een rol. i in hun glorietijd I FOTO: AP schreven. PARIJS 'Yesterday' van de Be atles is het meest gespeelde lied op de Amerikaanse radio en televisie sinds 1955. Dat blijkt uit gegevens vantwee organisaties van Britse tekstschrijvers. Volgens de lijst van de BMI (British Musical Industry) en PRS (Performing Rights Society) staan in de top vijf van de meest gedraaide songs uit de afgelo pen 36 jaar vier Beatles-composities. Op de eerste plaats staat 'Yesterday', 'Some thing' is nummer drie, 'Michelle' en 'Hey Jude' bereikten respectievelijk de vierde en de vijfde plaats. 'Something' is van de hand van George Harrison. De andere drie liedjes zijn door het duo John Lennon en Paul McCarthy ge- De groep uit Liverpool neemt het leeu- wedeel van de top-30 van deze jaren voor zijn rekening. De Beatles staan met nog zes andere nummers in deze lijst. ('Let it be' (op nummer zes), 'And I love her' (op 12), 'The long and winding road' (op 15), 'Eleanor Rigby' (op 19), 'Here comes the sun' (op 21), Here, the re and everywhere' (op 22) en 'Penny Lane' (op 23). De prestaties van de groep krijgen nog meer glans door de successen van twee individuele leden van de band. George Harrison bereikt plaats zeven met zijn 'My Sweet Lord' en John Lennons 'Imagine' is goed voor een zeventiende positie. Slechts een an dere zanger staat met meer dan een compositie in de lijst. Elton John scoor de driemaal met 'Your song', 'Daniel' en 'Goodbye yellow brick road'. Eurosport zendt weer uit BRUSSEL De sportzender Eurosport zendt vanaf vandaag weer uit. Na gesprek ken met de Europese commissie stond niets het hervatten van de uitzendingen meer in de weg, aldus een woordvoerder van de sportzender. Eerder was het de Europese Commissie die naar aanleiding van een klacht van Euros- ports concurrent Screensport de uitzendin gen verbood. Screensport klaagde dat er sprake was van concurrentievervalsing, om dat Eurosports moedermaatschappij BSB een exclusief contract had met EBU, de Europe an Broadcasting Union, waarin alle grote tv- maatschappijen in Europa samenwerken. Nu Eurosport een verbintenis is aangeaan met de Franse zender TF 1 is er van concurren tievervalsing geen sprake meer. Vanavond al zal Eurosport een verslag brengen van de UEFA-cupfinale tussen AS Roma en Inter Milan. ERDAM Uitein- ging de AKO-Lite- prijs dus naar een int. P.F. Thomése, er van de histori- verhalenbundel ind', werd gister- de niet meer zo sende winnaar van js die dit jaar meer it onder kritiek van ierlandse literatuur- kwam te liggen. id' voldoet volgens ve- een van de weinige ge ëerde boeken aan de ANllingen die indertijd bij elling van de prijs naar !t werden gebracht, en de de nadruk ligt op het pnd proza'. Slechts drie ertt zes boeken voldeden ie kwalificatie: 'Zuid- 'Altijd de Vrouw' van h Meijsing en 'Litte- fan Patricia de Marte- De andere drie boeken )|meer gekozen te zijn ge de persoonlijke voor van individuele juryle- érse Bekken' van Anne is een kinderboek, Gezelle' van Michel n jr Plas een, overigens 'and geschreven, biogra- Van Dis' 'Beloofde neer een journalistiek lag dan een literair ;c" lunt. et k zes nominaties kan al het geharrewar, de ken en de felle kritiek, de hebben met de uit- *^ke keus van de jury, st(rigens niet eenstemmig het oordeel kwam. Op- jk genoeg was de concurrent van Tho- et 'Altijd de Vrouw', of :ns', maar Van der Mijnheer Gezelle', zo maakte juryvoorzitter Bolke- stein gisteren bekend. Pas na lang beraad bleken er meer stemmen te zijn voor Thomése dan voor Van der Plas. De eerste heeft „een zorgvuldig heid in stijl die in geen van de andere ingezonden werken wordt aangetroffen. 'Zuidland' is een literaire bezinning op de betekenis van de dood in het leven. Het respect voor de ern stige toon van dit proza, de be wondering voor het vermogen van deze auteur om een volko men eigen wereld op te roe pen, van Hollandse mensen in wat naar tijd en plaats uithoe ken van het menselijk bestaan genoemd kunnen worden, en de bewondering voor zijn groot stilistisch talent, hebben het uiteindelijk dan ook ge wonnen van alle andere over wegingen die de jury heeft ge had", aldus het juryrapport. Kroon 'Mijnheer Gezelle' werd door de jury gezien als de kroon op het werk van Michel van der Plas, die eerder onder meer poëzie en cabaretteksten schreef, documentaires maakte en werk vertaalde. Hoe klein de marge binnen de jury, be staande uit Bolkestein, Louis Ferron, Marcel Janssens, Wam de Moor en John Peereboom, ten faveure van Thomése was, mag blijken uit het juryrap port. „Het beraad van de jury heeft zich tijdens de laatste vergaderingen vrijwel onmid dellijk geconcentreerd op de vraag of zij de voorkeur moest geven aan een gevestig de auteur, in dit geval Michel van der Plas, of aan de de butant Thomése", zo meldt het juryrapport. Het feit dat Van der Plas er in is geslaagd het werk van vele voorgangers op literaire wijze te verwerken, acht de jury een grote verdien ste. 'Zuidland' bevat drie verhalen, die door onze recensent Jan Verstappen werden omschre ven als „veelbelovend". Het eerste beschrijft de ellende die het gevolg is van een storm aan de Nederlandse kust, tus sen Noordwijk en Leiden. In het tweede verhaal gaat het om de verloren illusies van de Zeeuwse familie Roggeveen, waar vader en zonen geheel in de ban zijn van de grootse ont dekking van het Zuidland, een nog te vinden werelddeel in de wateren ten zuiden van In dia. Ook in het derde verhaal in dit boekje is een soortgelijk thema (verval, ziekte, onder gang, vernietiging), aan de orde. Verstappen heeft echter ook kritiek op Thomése. „Zijn taal is nog lang niet effectief genoeg, zijn beelden zijn al te overheersend en daardoor niet werkzaam. Waar de suggestie had moeten volstaan, is een overvloed aan gruwelijkhe den", aldus Verstappen, die de AKO-prijs overigens verder omschreef als „een ridicuul en onzinnig circus". Domkoppen De jury van de AKO-litera- tuurprijs, door schrijver Maar ten 't Hart, die volgend jaar zelf in de jury plaatsneemt omschreven als „seniele dom koppen", dacht daar dus an ders over. Thomése zelf had gisteren direct na de uitrei king absoluut niets te melden, maar toonde zich uiteraard ewrg ingenomen met de cheque van 50.000 gulden die aan de prijs verbonden is. De uitreiking van de prijs was direct te volgen in het tv-pro- gramma 'NOS-laat', waarin het woord AKO zo vaak viel dat, als dat was gebeurd in STER-zendtijd, de bekostiging van het omroepbestel geen en kel probleem meer zou zijn. Uit de uitzending viel wel op te maken dat de naamgever van de prijs zelf na alle kritiek overweegt een andere aanpak bij de nominaties te kiezen.' Een beperking van het genre bijvoorbeeld zou het overwe gen waard zijn, aldus Jef van Gooi, bestuurslid van de AKO. Daarmee zouden discussies over de vraag of een biografie, reisverslag of kinderboek wel in aanmerking zouden moeten komen voor de prijs kunnen worden voorkomen. De huidige prijswinnaar zal het allemaal een zorg zijn. Thomése, oud-journalist van het Eindhovend Dagblad, die enkele jaren geleden besloot zich geheel aan het schrijven van literatuur te wijden en de journalistiek, („toch een ser pentenclub", aldus Thomése) vaarwel te zeggen, heeft met de prijs in één klap zijn naam definitief gevestigd. KOOS VAN WEES Het Leidsch Studenten Tooneel speelt Alles voor de tuin van Giles Cooper, bewerkt door Edward Al- bee. Vertaling: Ernst van Altena. Re gie: Janne Jansen. Gezien op 21 mei in de Stadsgehoorzaal. Herhalingen tot en met vrijdagavond. „Zingt allen uit het middenrif/ en jubelt allen mee/ de wereld is een schouwtoneel/ o, roem rucht L.S.TDe remmen los, de maskers af/ voor het grote demasqué/ de wereld is een schouwtoneel/ o, roemrucht L.S.T." Het L.S.T. is het Leidsch Stu- dententooneel, de toneelclub van studentenvereniging Mi nerva. Zo'n versje is daar deel van het spel, al werd het he laas niet vooraf gezongen. Ze spelen deze week 'Alles voor de tuin', een sociale satire van Giles Cooper, die werd verge ten en herontdekt na de tek stuele bewerking die Albee er van maakte. In 'Alles voor de tuin' leven Richard en Jenny door de nor men van de buurt gedwongen op te grote voet. Dan duikt mevrouw Toothe op die wel weet hoe Jenny flink wat kan bijverdienen. Met het geld wordt een tuinfeestje georga niseerd, met kaviaar, goed voor de sociale contacten. Dan komt haar man achter het soort bijverdienste, hij is woest. Op het feestje blijkt dat de gezinnen uit de buurt op dezelfde manier hun status symbolen financieren. Als dan de huisvriend te veel weet en dronken is, worden de uiterste consequenties getrokken en zit iedereen met vuile handen. Alles voor de tuin is een ko medie, maar een wrange. Tus sen de komische en soms licht absurde ontwikkelingen door krijgen we een blik op de tra ditionele man-vrouw verhou ding en het alledaagse racisme in het middle-classmilieu. De manier van praten en het toe komstperspectief van corpsstu denten past natuurlijk goed in die wereld. Wat dat betreft was het stuk goed gekozen. Het LST speelde het netjes, zeer verstaanbaar, en met hier en daar duidelijk talent. Toch riep de voorstelling bij mij een tweeslachtige reactie op. Ik vind het moeilijk om vast te stellen waarom, maar het stuk boeide me niet erg. Toch was ik verrast dat het inclusief pauze bijna drie uur duurde. Inclusief lichtstoringen ook; van de sfeer van het boven zaaltje was voor het decor goed gebruik gemaakt, maar een goed geoutilleerd kunsten centrum is de Stadsgehoorzaal bepaald nog niet. Het grootste bezwaar vond ik dat regisseuse Janne Jansen vooral naar realisme zocht in het stuk, en de komische en absurde kanten ervan te wei nig tot hun recht liet komen. Realisme is moeilijk bevredi gend te halen met amateurs en ook komediespelen is een vak apart. Wanneer dat gebeurde, lag dat aan de kwaliteiten van enkele spelers op dat gebied, en niet aan een weloverwogen concept. Josje Stoorvogel als Jenny kon dat bijvoorbeeld, en Pieter Schell (huisvriend Jack) in een mooie dronken- mansscène. Thomas Loudon als Richard begon zijn moeilij ke rol niet slecht, maar was te vlak in zijn woede. De timing had in het algemeen levendiger en flitsender ge kund en vrijen, vechten, ruzie maken en lachen op het podi- 'um blijft altijd moeilijk. O ja, en met een Martini bedoelen ze in Amerikaanse stukken hoogstwaarschijnlijk geen wit te vermouth, maar de cocktail met dry gin. CANNES Het filmfesti val van Cannes werd vori ge week beheerst door zangeres en actrice Ma donna. Hoewel het festi val werd opgeluisterd door filmsterren als Ro bert De Niro, Arnold Schwarzenegger en Eddy Murphy, had iedereen het over de enige echte ster in de stad: Madonna, die in Cannes haar film 'Truth or Dare: In Bed with Ma donna' kwam aanprijzen. De publiciteit rondom 'In bed met Madonna', een documen taire van de 24-jarige regisseur Alek Keshishian over de 'Blond Ambition Tour' waar mee Madonna vorig jaar de wereld rondging, is de laatste fase van het Blond Ambition project, dat twee jaar in beslag heeft genomen. Madonna heeft sinds 1989 geen vakantie meer gehad en de afgelopen weken heeft ze niets anders gedaan dan in en uit het vlieg tuig stappen, op weg naar be sprekingen, persconferenties, interviews en andere promo tie-activiteiten. De vermoeid heid straalt uit haar wijd open gesperde ogen, die meer opval len dan haar nieuwe stijl-brui ne kapsel. Met haar indringen de blik lijkt ze de waarschu wende woorden van de eerste minuut van het interview kracht bij te willen zetten. „Veel mensen komen me in terviewen terwijl ze zich al een mening hebben gevormd en het stuk al hebben geschre ven", zegt ze. „Veel journalis ten proberen me te portrette ren als prikkelbaar, nukkig, veeleisend, bazig en arfogrant. Dat is tijdverspilling en zo ver moeiend en niet het enige wat er over mij te zeggen valt. Nie mand heeft maar een kant". De nu 31-jarige ster wil haar masker afzetten en als een se rieuze artieste worden beoor deeld. Vandaar de zeer per soonlijke film, waarin ook haar vrienden, familie en (ex) vriendjes optreden. „Soms is het nodig jezelf nader te ver klaren", aldus Madonna. „En het is niet alleen een film over mij. Het gaat over de waanzin van het beroemd zijn, over fa milies en de kwesties en pro blemen in het leven van ieder- Aanval Acteur en ex-geliefde Warren Beatty verwoordt in de film het standpunt dat de film eerder het produkt is van haar exhibitionistische neigingen, dan van haar artistieke gedre venheid. Hij merkt op dat ze „niet zonder camera wil leven, laat staan praten". Madonna pareert de aanval: „Dat zegt iets over Warren Beatty, niet over mij. Hij wil niks van zichzelf blootgeven". Er is veel opschudding ge weest over de openlijke homo seksualiteit in de film. „Het is waar dat ik gefascineerd ben door de homocultuur", zegt Madonna. Zes van de zeven dansers in de Blond Ambition show waren homoseksueel. ,Ik vind dat dat zij verkeerd be grepen worden, net als ik. Ik voel hun vervolging, maar ook hun gevoel voor humor; en hun bereidheid op een oncon ventionele manier met seksua liteit om te gaan is heel inter essant voor mij. Ze aanvaar den mijn behoefte om zowel de mannelijke als de vrouwe lijke kant van mijzelf te ver kennen". Madonna's scheiding van ac teur Sean Penn kan ook in dit licht worden gezien. „Sean wilde een vrouw, iemand die veel moederlijker en verzor- gender is dan ik bereid was te zijn. Ik vocht tegen dat con ventionele idee van hoe een vrouw zich gedraagt en ik rea liseerde me dat het voor mij niet mogelijk is een relatie te hebben als de man geen voe ling heeft met zijn eigen vrou welijke kant". Dwaas liefdesduet Madonna's drang om anderen te confronteren met wat zij ziet als hun emotionele tekor ten, leidde onlangs tot een psy- chologisch-muzikaal steekspel met Michael Jackson. „Hij stelde voor om samen een nummer te schrijven. Ik zei meteen al dat ik geen zin had in een dwaas liefdesduet. Dat kan hij met iedereen. Ik zei te gen hem: 'Laten we denken aan waar jij voor staat en waar ik voor sta'. Want met Michael is het zo dat hij in zijn muziek eigenlijk nooit een standpunt inneemt". Het duurde lang voor Jackson ergens mee kwam. „Michael was altijd erg Vaag. Dus ik gooide hem dingen toe, om een reactie uit te lokken. Ik had duizenden ideeën voor de vi deoclip. Maar ja, weet je, ik heb thuis een prachtige kunst collectie en fotoboeken met naakten en zo, en hij keek er naar alsof het pornografie was". Het project ketste af. Madonna's niet aflatende zelf onderzoek heeft muzikaal ge zien vrucht afgeworpen. Haar twee grote hits van het afgelo pen jaar, 'Justify my Love" en 'Rescue Me' hebben een krachtige erotische lading en gaan emotioneel een stuk die per dat de gewiekste dico-pop waarmee ze beroemd werd. „Mijn muzikale carrière was toeval. Ik kreeg in 1982 een platencontract en ging toeval lig die kant op. Maar ik had steeds minder behoefte aan de oppervlakkigheid ervan. Ik heb meer in mijn onderbewus te gegraven en mijn muziek heeft zich daardoor ontwik keld". Alek Keshishian vat 'In bed met Madonna' samen als: „in psychoanalyse zijn en de hele wereld laten toekijken". Ma donna heeft daar geen enkel probleem mee. „Ik heb nog steeds mijn gezonde verstand. Ik ben bereid mijn privéleven op te offeren als het de manier waarop mensen naar hun le ven kijken en omgaan met hun fobieën kan veranderen". „Ik wil mijn roem gebruiken als een spreekgestoelte, ik wil mijn mond opendoen zodat in de toekomst mensen niet meer zullen worden vervolgd om hun levenswijze. Ik zeg niet dat dat meteen zal ophouden, maar binnen vijf, of misschien tien iaar zal wat ik nu doe ef fect hebben, in positieve zin", (c) The Sunday Times, Londen PARIJS De Franse krant Le Monde heeft gis teren de vloer aangeveegd met de jurering op het 44- ste jaarlijkse filmfestival in Cannes. De tien leden tellende jury, die werd voorgezeten door de re gisseur Roman Polanski, ken de maandagavond maar liefst drie hoofdprijzen toe aan de Amerikaanse film Barton Fink, gemaakt door de broers Joel en Ethan Coen. Barton Fink, een sardonische kome die over het leven in Holly wood, werd uitgeroepen tot de beste film met de beste man nelijke acteur en de beste re gie. „Waarom niet alle andere prijzen?", zo bespotte Le Mon de het jurybesluit. „Het is een provocatie, de onbegrijpelijke, ongerechtvaardigde, dictatori ale manier waarop de jury liet weten dat een film op het fes tival hoog boven de andere uitstak". Volgens Le Monde doen de „onevenwichtige en ongebalanceerde" toekennin gen geen recht aan de ver scheidenheid en de kwaliteit van de andere op het festival vertoonde films. De Deense regisseur Lars von Trier gooi de op een persconferentie na afloop van de prijsuitreiking de door hem gewonnen prijs kwaad weg, omdat zijn film, de politieke thriller Europa, slechts twee minder belangrij ke prijzen had gekregen. De Deen had zich volgens de Ko- penhaagse krant BT beledi gend uitgelaten tegenover Po lanski nadat hij op het podium was geroepen om zijn prijs in ontvangst te nemen. „Wat moet ik zeggen? Heel veel dank. Ik wil de dwerg en de jury bedanken", had Von Trier volgens BT gezegd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 13