Vier schrijvers genomineerd voor 'De Gouden Strop 1991' Uitbundige Tanita Tikaram ozart opent het zevende Bach Festival QeidóvQoivuvnt Jong Nederlands talent op BulkSongBoek-CD Thriller van TIG zet publiek steeds op het verkeerde been li Willick Square Jazzband behaalt tweede prijs Veronica dST/RTV DINSDAG 14 MEI 1991 PAGINA 9 —-medewerkers 'staken' Bns lunch in kantine ;AAG Via pamfletten zijn alle omroepmede- 5 van de Vara vandaag opgeroepen tot een zoge- i j 'kantine-bijeenkomst' gedurende lunchtijd. Naar ng van de onlangs gehouden CAO-besprekingen 1, hebben de bonden een serie 'kantine-bijeen- bij alle omroepen aangekondigd. „Het betreft rkonderbrekingen, waarbij uitdrukkelijk is ge- deze zullen plaatsvinden in lunchtijd en niet on- ktijd", meldde Vara-voorlichter T. Notermans. ig is de Vara dus schijnbaar aan de beurt". In het )lan waarover omroepen en bonden eind april ndelden, staat dat de komende drie jaar zeshon- de de ongeveer drieduizend banen bij de om- len verdwijnen. Daarbij zouden gedwongen ont- iet zijn te voorkomen. De bonden braken vervol- overlag af. Ander twistpunt is de loonsverho- bonden eisten 3,5 procent, de omroepen boden en structurele loonsverhoging van 1,5 procent en talige verhoging van 1 procent. Edisons Willem Duys gister avond in gesprek met drie Edison-winnaars, tijdens de opnamen van het tv-programma dat donderdagavond wordt uitgezonden op Neder land 2. De prijswinnaars zijn van links naar rechts Peter Koelewijn, André Hazes en .Jan Ak kerman. De Edisons worden dit jaar behalve door Willem Duys uitge reikt door de Blue Dia monds, Willeke Alberti, Liesbeth List en Jaspe- rina de Jong. FOTO: ANP Japanse verzamelaar wil Van Gogh meenemen naar hiernamaals LONDEN Een Japanse kunstverzamelaar, Ryoei Saito, heeft te kennen gegeven dat hij na zijn dood begraven of gecremeerd wil worden met twee wereldberoemde kunstwerken, een Van Gogh en een Renoir. De schilderijen, Van Goghs 'Dr. Gachet' en Renoire 'Au Moulin de la Galette', zijn de duurste die ooit op een veiling "zijn verkocht. Saito verwierf beide kunstwerken vorig jaar mei in New York voor een totaalbedrag van ruim 160 mil joen dollar. Het is niet bekend of Saito begraven danwel gecre meerd wenst te worden. Wel bekend is dat de meeste Japanners de voorkeur geven aan crematie. Een vooraanstaand deskundi ge, Michael Gillingham van de Londense kunstfirma John Sparks, zei dat het uitgesloten is dat Saito volslagen op eigen houtje zou mogen beslissen over de toekomst van de kunstwer ken. Gillingham pleitte voor het in het leven roepen van een organisatie ter Bescherming van Levenloze Objecten. Saito, ei genaar van het concern Daishowa Papier, zei bij de aankoop van de kunstwerken indertijd dat hij van plan was ze over tien jaar over te dragen aan een museum. sarina in sommige deskundigen is de film hét hoogtepunt van het fVal in Cannes: 'In Bed with Madonna'. Armoe troef dus, *eiP de Franse zuidkust, waar de organisatoren zo onver- jwaren niet één Nederlandse film tot het hoofdprogram- mete laten. De vreugde bij Madonna, hier gefotografeerd D,r regisseur Alek Keshinian in Cannes, is er niet minder nJBed with Madonna' geeft een openhartig beeld van de die weken lang met een camera achterna werd gelopen, Hor toe- FOTO: AFP "jrden weer punt voor grafie ^3EN De vesting- ,p!van Naarden wordt teisteren opgeluisterd Lat'drie fotografische 'erken. Deze impo- ibjecten van Laura h, Hans Aarsman in tannes Wallrafen eskn het Fotofestival Jufp aan dat van 18 en met 9 juni in hooise vestingstadje végehouden. als anjertig exposities staan lerj programma, evenals ne»ps, discussiebijeen- - 3, een veiling en een 'acjet zes meter hoge wa- ii^t van Laura Samsom douit drie delen en toont pe|na verlangen en de ojfet de fors uitvergrote ntLeda en de Zwaan', - Qand the beast' en 'Eros diatos'. 'De Griekse ele- ;el| van Wallrafen is t as een enorm drieluik, i w fotografeerde hij op e pe avond een biiar ta- h dezelfde vijver waar atk'erk is te vinden. Op J idenpaneel, zes bij zes ■n Istoken mensen een ie pp het ijs, terwijl zo'n - Inwoners van Naarden tufestingwal met fakkels De zijpanelen tonen ving in de maanden "arsman heeft ter ere 'estival een groot bord teijde oever, half op het )o4plaatst, alsof hij een fviet ongewisse wil sym- De foto's op het contactvel in kleur samen een gepland ^isj dat Aarsman de ro- llafce titel 'Monument f onmogelijke liefde' - iij Onder de tientallen enjnals die verder aan al meewerken, is de 'ika beroemd gewor- is Lanting, huisfoto- National Geographic IflJ categorie Natuur der- innaar van de laatste -ess Photo. JUNI 'DE MAAND VAN HET SPANNENDE BOEK' AMSTERDAM De mis daadauteurs René Appel, Jef Geeraerts, Martin Koomen en Jacques Post zijn genomineerd voor 'De Gouden Strop 1991', een prijs van het Genootschap van Nederlandstalige Mis daadauteurs (GNM). De schrijvers zijn respectieve lijk gekandideerd voor hun boeken: 'De Derde Persoon', 'Double face', 'De Portland paradox' en 'Killroy'. De naam van de winnaar wordt op 17 juni bekendgemaakt. Dit werd gistermiddag meege deeld tijdens een persbijeen komst van de Stichting Collec tieve Propaganda van het Ne derlandse Boek (CPNB) en het GNM in Amsterdam. Een on afhankelijke jury bestaande uit boekrecensenten, onder voorzitterschap van Hans Knegtmans, heeft voor de no minaties 44 Nederlandse en Vlaamse misdaadromans en - verhalenbundels beoordeeld, die zijn verschenen in de pe riode van 15 april 1989 tot 10 mei 1991. De GNM heeft de prijs, be staande uit een geldbedrag van 10.001 gulden en een plas tiek, ingesteld in 1986 om aan dacht te vestigen op de kwali tatieve Nederlandstalige mis daadromans. Een van de nu genoipineerde auteurs Jef Geeraerts kreeg in 1986 ook al De Gouden Strop voor zijn boek 'De zaak Alzheimer'. To- mas Ross kreeg een jaar later de prijs voor zijn 'Bèta'. De laatste keer, in 1989 ging de strop naar Gerben Hellinga voor zijn roman 'De terugkeer van Sid Stefan'. Door omstan digheden kon vorig jaar 'De Gouden Strop' niet worden toegekend. Spannende Boek Om het publiek aan te sporen eens een spannend boek (een detective, een thriller, een spy of een horror) te lezen heeft de CPNB de maand juni uitge roepen tot 'De Maand van het Spannende Boek'. Het is het derde achtereenvolgende jaar dat de CPNB dit evenement op touw zet. De stichting streeft er naar deze promotie activiteit uit te bouwen tot een boekenevenement dat zich kan meten met de Boeken week en de Kinderboeken-' week. De Engelstalige mis daadauteur Frederick Forsyth schreef speciaal voor 'De Maand van het Spannende Boek' zijn verhaal 'Broeinest' een uitgave van de CPNB. De auteur gebruikte voor het boekje een deel van zijn nieu we thriller 'De verrader', dat in juli verschijnt en maakte er een zelfstandig ver haal van. Daarom is volgens CPNB-directeur Henk Kraima 'Broeinest' min of meer een voorpublicatie van 'De verra der' „een wereldprimeur", dat in een oplage van 71.000 exemplaren wordt uitgebracht. Het boekje telt 129 bladzijden en is vanaf 1 juni voor vijf gul den in de boekhandel ver krijgbaar. Dit aankoopbedrag kan echter ogenblikkelijk worden terugverdiend. De ko per krijgt namelijk een gratis boekje met 19 voordeelche ques, elk goed voor vijf gulden korting op de aanschaf van een van de 19 thrillers, die door een comité van boekver kopers zijn geselecteerd. Evergreens De bekendmaking van de Gouden Strop' op 17 juni, op deze da- winnaar van Frederick Forsyth schreef spe ciaal van 'De Maand van het Spannende Boek' zijn verhaal 'Broeinest'. FOTO: PR turn wordt tevens de prijs uit gereikt, is eveneens onderdeel van 'De maand van het span nende boek'. Een derde element in de cam pagne is een lijst met ever greens met tien titels, die vol gens de redactie van de Detec tive Thrillergids van het weekblad Vrij Nederland het predicaat 'All Time Crime Classics' verdienen. Het gaat om titels die ooit in de Neder landse taal zijn verschenen. Van de tien titels zijn er nu negen leverbaar of binnenkort leverbaar. De Maand van het Spannende Boek wordt op 26 mei ingeluid met een discussie-avond over 'Suspense in Literatuur' in theater De Balie in Amster dam. De bijeenkomst wordt georganiseerd door de Stich ting Literaire Activiteiten Amsterdam (SLAA) in samen werking met de CPNB. Henk Hofland, Leon de Winter, Margriet de Moor, Dirk van Weelden en René Appel zullen onder voorzitterschap van Bert Vuysje discussiëren over hun spannendste boek en vra gen trachten te beantwoorden over het fenomeen spanning. Grote boekwinkelketens als Libris, Bruna, Bijenkorf en V&D zullen de campagne met reclame-uitingen ondersteu nen. Verder heeft de CPNB in samenwerking met enkele grote uitgevers van het mis daadgenre een krant met al lerlei informatie over dit soort misdaadboeken samengesteld, die in een oplage van 1,3 mil joen exemplaren wordt uitge bracht. Met het verdwijnen van Tani ta Tikarams lange zwarte haar, is ook haar verlegenheid in de prullenmand beland. Het meisje, dat nog maar kort gele den haar gitaar en de micro foonstandaard gebruikte om zich achter te verschuilen, is veranderd in een beweeglijke zangeres die nog maar zelden haar instrument ter hand neemt. Het optreden gisteravond in een uitverkocht Utrechts Vre- denburg - de laatste van drie Nederlandse concerten - was een uitbundige gebeurtenis. Dat kwam niet alleen door de geboden kwaliteit, maar ook door de keuze van het materi aal. Tanita had namelijk voor al haar snelle composities uit de kast getrokken. Ze wierp het materiaal met zoveel vuur de zaal in, dat het gebeuren binnen tien minuten was ver anderd in een swingende aan gelegenheid. De zangeres, die zo werd opge stuwd door het enthousiasme van het publiek dat ze aan het einde tot vier keer toe terug kwam, genoot zichtbaar. Veel vuldig door haar korte lokken wrijvend, walste ze, soms met gebogen knieën, over het podi um, terwijl haar zes begelei ders voor een stevige muzikale ondersteuning kozen. De mu ziek was niet helemaal in ba lans. Dat kwam omdat de drummer met zijn instrument te veel op de voorgrond klonk. Hierdoor ging een aantal viool- en blaaspartijen verlo ren, maar er was niemand van het publiek die zich daar echt aan leek te storen. Bovendien kregen de musici genoeg ruim te om te schitteren en dat de den ze stuk voor stuk. 'World Outside Your Window' had een licht-klinkende, breekbare gitaarsolo die het nummer ge makkelijk boven de elpee-uit voering uittilde en 'Thursday's Child' werd gedragen door het swingende trompet- en saxo foonspel. Met de jaren is Tanita een stuk zekerder geworden op het po dium en dat heeft ook zijn uit werking op haar zang niet ge mist. Ze speelt veel meer dan vroeger met haar stem, hoewel die vreemde, diepe klankkleur is gebleven. Hij blijft het mooist in de ballades. Dan is hij zo zacht als baby-olie en kun je de emotionele lading bijna aanpakken. Zo kon je tij dens 'Cathedral Song' een speld horen vallen, terwijl de schaarse belichting spontaan prachtige contouren van Tani ta op de achterwand neerzet ten. Maar het meest passionele moment kwam tijdens de eer ste toegift met het slechts door gitaar en viool begeleide 'Only The Ones We Love'. Meer Tanita Tikaram. puur kan het absoluut niet. Tanita, die tijdens het een uur en drie kwartier durende con cert slechts vijf keer zelf haar gitaar oppakte, is een gerijpt artieste. Mede door de keuze I FOTO: ANP van het instrumentarium zet ze een show neer die klinkt als een klok. Zoiets vraagt na tuurlijk om een herhaling, maar daar zullen we wel weer een jaar op moeten wachten. DEN HAAG De 'BulkSong- Boek'-CD, het resultaat van de wedstrijd 'Frank Boeijen zingt jouw songtekst', toont aan dat in Nederland genoeg talent volle jongeren rondlopen met een creatieve geest en pen voor het schrijven van Neder landstalige songteksten. Frank Boeijen zette de winnende tekst, 'Het verhaal van de zee' van Tom Bergevoet op de plaat. Dit nummer en nog vier genomineerde songteksten zijn bijeengebracht op de Bulk- SongBoek-cd waarvan het eer ste exemplaar vorige week werd uitgereikt aan Frits Spits. Hij was een van de jury leden. De composities werden naast Frank Boeijen uitge voerd door Sylvia Millecam, die hiermee tevens haar CD- debuut maakte, Tröckener Kecks, Jelle Koolstra en Anita Kessel. De wedstrijd voor jon geren tot twintig jaar was een initiatief van de stichting Bulkboek en was bedoeld om het schrijven van poëtische Nederlandstalige teksten op ei gentijdse wijze te stimuleren. De jury vond de inzendingen van hoge kwaliteit. NCRV's Paperclip en de Stichting Co- namus hebben in samenwer king de CD uitgebracht. De CD is voor fl. 12,95 te verkijgen bij BulkBoek (03420-94200) of bij de NCRV (035-719911). ïtrl wivan het zevende Haags \tival door het Orkest van Eeuw onder leiding van togen. Solisten de violiste vDael en de klarinettist Eric ïl» Anton Philipszaal, Den Sa(°r*vond. (H |è|N HAGER Alnde Haags Bach Festi- (8 gisteravond geopend ^njart. Een concert door erfest van de 18e Eeuw ioor Frans Brtiggen. Bach zelf komt in dit tweejaar lijkse festival, dat in 1979 van start ging, pas aanstaande zon dag aan bod in een uitvoering van de Hohe Messe in de Gro te Kerk. Over deze opzet kan verschil lend worden gedacht. Het is immers de vraag of in een herdenkingsjaar, waarbij Mo- zartwerken bij wijze van spre ken aan de lopende band wor den uitgevoerd, de oude Bach het veld moet i jonge Amadeus. In plaats van een Mozartconcert door het Orkest van de 18e Eeuw zou 't ook denkbaar geweest zijn het Bachfestival te openen met een Bachconcert door The Amsterdam Baroque Orches tra van Ton Koopman. Hoe dan ook, het is meer dan jammer dat de Anton Philips zaal gisteravond ondanks de opkomst van sponsors-aan hang zoveel lege stoelen telde. Zou er -gezien die lege stoe len- sprake zijn van een afna me in interesse, belangstelling en waardering voor de speel wijze van Brüggen en de zij nen? Trouwens, ook bij het Mozartconcert dat het orkest van Koopman vorige maand in de Anton Philipszaal gaf liet de belangstelling te wen sen over. Brüggen, van huis uit blokflui- tist, richtte in 1981 zijn orkest op met als doel het op een ver antwoorde wijze -uitvoeren van werken uit de achttiende en vroeg negentiende eeuw. Hij heeft die missie nauwgezet, met overtuiging en volle inzet vervuld. Die kenmerken droeg ook het concert van gis teravond met de 40e symfonie en de Haffner Serenade, al past het etiket „nauwgezet" niet op de door Lucy van Dael gespeelde vioolsolo in de Sere nade. Eric HoepUch was de so list in het klarinetconcert in A, KV 622, technisch en muzi kaal voortreffelijk. Toneelvereniging Tot Ieders Genoe gen met Het laatste glas van Francis Durbridge. Vertaling: Anton Burlet. Regie: John Donders. Gezien in de Leidse Schouwburg op 13 mei. „Zeg tegen uw man dat er nog drie mensen dood zijn." Dat is het eerste telefoontje in 'Het laatste glas' van Francis Dur bridge, dat Toneelvereniging Tot Ieders Genoegen speelde aan het eind van haar zestigja rige jubileumjaar. Durbridge zullen vooral de ouderen kén nen als de schrijver van de Paul Vlaanderen-hoorspelen. Het laatste glas speelt in de schemerige wereld van de in ternationale makelaardij in minder frisse zaken. Jack Radford is directeur, maar geen eigenaar van het bedrijf, en dat stoort hem. De snelste weg om zijn doel te bereiken loopt over de lijken van zijn vrouw Sarah en haar broer. Die laatste gaat zonder proble men de pijp uit. Sarah leek zo goedgelovig en onnozel, maar is iets te slim om zich zomaar te laten vermoorden. Zij leidt de charmante inspec teur lang om de tuin, maar uit eindelijk komt hij achter de toedracht. Om vervolgens met haar te vertrekken naar Ame rika. Intussen krijgt het pu bliek de een na de andere ver rassende wending in de negen taferelen voorgeschoteld. Dur bridge verstaat zijn vak en houdt de zaal bij de les door steeds de spanning vast te hou den. Die spanning had door een subtielere timing bij TIG nog wat meer uitgebuit kunnen worden. De voorstelling had nu een doorgaande kadans, waar soms een versnelling en soms een vertraging spannen der was geweest. Aan het ein de van het stuk werd het be ter: regisseur John Donders durfde Sarah terecht lang in gedachten te laten lezen voor dat er iets met haar gebeurde. Ook de daaropvolgende scène, met de ontknoping als flash back, werd sterk en dyna misch gespeeld. Alleen het einde had meer in de richting van chantage door de inspec teur kunnen wijzen. Het stuk had wat meer humor kunnen gebruiken. De kijkers hadden daar behoefte aan en lachten al om een omgetrapt vloerkleed. Het spel varieerde van wat houterig en onduide lijk tot degelijk. Ster van de avond was Corrie van Doorn in de rol van Sarah, die ook het meeste aanleiding gaf tot schitteren. Zij was de enige die een ontwikkeling doormaakte, van onwetend tot geslepen, en ze deed dat overtuigend, met spel dat nergens geforceerd ZOETERMEER De Willick Square Jazzband uit Zoetermeer heeft de tweede prijs gewonnen tijdens het internationale jazz- concours in Breda. Het zondag in Het Turfschip gehouden con cours is een jaarlijks terugkerend evenement. Aan het concours deden 23 orkesten mee. Van deze 23 bleven acht orkesten over die uiteindelijk werden geplaatst op het in ternationale concours. In de eerste voorronde mochten de 1500 bezoekers hun stem uitbrengen op het favoriete orkest. De Wil lick Square Jazzband kwam voor deze publieksprijs in aanmer king. Deze prijs, een trofee, werd uitgereikt door. Ed Nijpels, burgemeester van Breda. Als enige Nederlands orkest stond de Zoetermeerse formatie in de finale, naast een Zweedse band, twee Engelse groepen en de uiteindelijke winnaar The Side Street Strutters uit de Verenigde Staten. Geen Nederlanders meer in Elisabethconcours BRUSSEL De Nederlandse deelnemers aan het Koningin Elisabethconcours in Brussel zijn er niet in geslaagd zich te plaatsen voor de halve finale. Pianisten Frank van der Laar en Bert Mooiman vielen in de eerste ronde af. In totaal zijn 24 pianisten uit veertien verschillende landen tot de halve finale toegelaten. Drie daarvan zijn afkomstig uit Rusland. JÉ door René de Cocq Er valt enig genoegen te beleven aan het serietje mini- drama 's dat door de TROS wordt vertoond onder de titel 'Staten-Generaal'. Daarin zien we twee free-lance journalisten doende, in opdracht van een Newyorkse krant, achtergrondverhalen te schrijven over de besluitvorming in Den Haag. Bestaat dat? - dat zoeken ze uit. Dat lukt ook aardig, alleen: ze krijgen hun verhalen niet gedrukt, omdat die in New York onder daverend gelach op de redactie worden doorgegeven. Dat Hollanders rare jongens zijn, dat wisten ze wel, maar zó raar? - dat gelooft toch geen mens.' Inderdaad. Zoiets als die paspoortaffaire, waarin het ene kabinet na het andere zes jaar lang geen kans ziet een geschikt identiteitsboekje voor de Nederlandse burger te laten maken, waarbij het wapen van de parlementaire enquête in stelling wordt gebracht en ministeriële hoofden rollen; dat lijkt ook wel héél verdacht veel op een operette in Von Münchhausen-thematiek. Geen wonder dat ze in New York niet meer bijkwamen. Datzelfde gold voor het verhaal over de beslommeringen rond ons televisiebestel en de on weerstaan baar oprukken de commercie, met die centrale maar duistere rol van dat merkwaardige instituut dat we met haarzuiver historisch besef Commissariaat voor de Media hebben genoemd. De twee journalisten verzamelden een archiefkast vol met plannen, voorstellen, schetsen, discussiestukken, wetsvoorstellen en regelingen, maar hun daaruit voortvloeiende reportage was hetzelfde lot beschoren als haar voorgangers: dolle pret op de Newyorkse redactie. We weten er zelf alles van, hier in Nederland. Het is ook niet te geloven, en het gaat ook alsmaar door. Vorige week nog haakten ineens TROS en Veronica weer af van de vlak daarvoor overeengekomen herindeling van de drie Nederlandse netten: ze wilden eerst meer geld zien, om straks hun meerdere zendtijd te kunnen vullen. Hilversum in opschudding. Den Haag boos. Het volk haalt inmiddels in berusting zijn schouders op bij dit soort berichten. Het heeft allang alle zicht verloren op het gekuip en het geïntrigeer, het geruzie en het geregel. Niemand kan het meer iets schelen wie wat waar uitzendt, en of Empty Nest nou van Veronica is en Golden Girls van de VARA, en welke omroepen afgelopen zondag samen het Kurdenconcert uitzonden, wat doet dat er nou toe? Als die programma 's maar kómen. Dat Hilversum ook zichzelf al lang niet meer au sérieux neemt mag ook blijken uit de manier waarop het omspringt met het merkwaardige fenomeen dat 'mediarubriek' heet. Ooit hadden we 'Netwerk' van Mies Bouwman, een poging tot een kritisch programma óp de televisie óver de televisie, maar dat bloedde in recordtijd dood omdat de concurrentie geen enkele medewerking wenste te verlenen. Veel later dook de NOS in dat gaatje met 'Lopend vuur', dat op zichzelf wel eens iets aardigs opleverde (hoewel: ik denk vrijwel alleen voor mensen die zelf ook in de media werken, zoals wij bij de krant). Maar dat wankelde voortdurend op de afgrond van interne conflicten en dubbelpresentatie, veranderde nog een keer van producent en wordt na het lopende seizoen definitief afgevoerd 'Dovend vuur', zei presentator Philip Freriks met niet ongeestige zelfspot). En afgelopen seizoen kwam er zowaar een concurrent binnen, 'Stop de persenbij Veronica, met Tom Egbers. Aardig voor die gedreven ontdekkingsreizigers in het grillige medialandschap, die laat willen opblijven. Maar ook hier interne conflicten, die dan nog wel niet hebben geleid tot het opdoeken van de handel, maar toch de frisse Tom wat vaal hebben bijgekleurd. En 'Stop de persenis zowaar gestopt na het winterschema, geheel in de klassieke traditie van het Hilversumse bestel. Want bij Veronica hebben ze nog altijd niet door, zelfs niet met het gehijg van RTL4 in de nek, dat we ook in de zomer media hebben, en dat er zelfs in de zomer wel eens wat aan de hand kan zijn op dat gebied. Nou ja, als ze die artiesten maar weer langssturen op de camping en de braderie ('Veronica Komt Naar Je Toe Deze Zomer!'), dan is alles weer in orde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 9