Wereld draait als in een duivelsmolen
SCHEIDENDE GEREFORMEERDE S YN ODE VOORZITTER:
I
Normen RK kerk
niet gehanteerd
bij echtscheiding
Gesprek bisschoppen VS met
Yaticaan over vrouwenbrief
COMMENTAAR
Monetaire Unie van Europ
In feite hebben de EG-lidstaten, met uitzondering vai
geland, de doelstellingen en het aanvankelijke tijdsc
van de EMU onderschreven. Maar de realiteit heeft ta
hinderpalen opgeworpen. Zo blijft Duitsland erop han
dat zolang de EG-landen een grote economische ongelij
vertonen, er eenvoudig geen sprake kan zijn van het
ten van een centrale bank, laat staan van het invoerei
een eenheidsmunt. Voor een economische en monetaire
geldt de gebiedende eis dat de begrotingstekorten in de
schillende landen nagenoeg ongedaan moeten zijn gen
dat de prijsniveaus en de rentevoeten gelijk zijn en d
inflatie tot een absoluut minimum is teruggebracht, aid
Duitsers. Kortom, er moet een hoge mate van econon
convergentie bestaan.
De traagheid van de huidige discussie, het gebrek aar
nomische convergentie en de latente meningsverschillei
de betrokken landen rechtvaardigen het vermoeden d1
voltooiing van de EMU mogelijk over de naderende
wisseling heengetild wordt. Want één ding is zeker: besl|
daarover moeten op basis van unanimiteit worden geno
Maar daarvan is het groot vertoon van goede wij
spijt op dit ogenblik nog geheel geen sprake. I
£eidóe0ouia/ni
1
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
£«idóe0otvumt
VRIJDAG 10 MEI 1991 PAGIN
Niet het geschenk
maar de liefde is
kostbaar.
Russisch spreekwoord
Braziliaanse boerenleiders
vermoord door huurmoordenaars
BRASILIA Huurmoordenaars hebben het afgelopen jaar 75
boerenleiders vermoord die voor landhervormingen in Brazilië
vechten. Dat is de balans die de Pastorale Land Commissie van
de Braziliaanse Bisschoppenconferentie heeft opgemaakt van
vijf jaar democratie in het land.
Sinds Brazilië in 1985 aan een terugkeer naar de democratie be
gon, zijn 563 activisten vermoord, aldus de commissie. „We kun
nen stellen dat de democratie in Brazilië niet bestaat zolang er
geen sprake is van landhervorming," zei Tomas Balduno, bis
schop van de landbouwstaat Goias. „Op het platteland is het mi
litaire geweldsarsenaal nog intact," zei hij. De huurmoordenaars
die jacht maken op boerenleiders, worden volgens"de commissie
betaald door rijke landeigenaren en paramilitaire groepen die de
beweging voor landhervorming proberen te breken, aldus de
commissie. Balduno vertelde dat er slechts 14 moordzaken door
rechtbanken zijn behandeld en dat het in niet meer dan drie ge
vallen tot een veroordeling kwam.
Interkerkelijke
Pinksterviering
DELFT In overleg met ver
schillende kerken verzorgt de
werkgroep Bidden voor Een
heid een Pinksterviering op
Eerste Pinksterdag in de Ma
ria van Jessekerk aan de
Burgwal in Delft, aanvang
20.00. Buitenlandse jongeren
zullen in de dienst aanwezig
zijn als teken van wereldwijde
verbondenheid. Hoogtepunt
van de dienst zal zijn het ge
meenschappelijk gebed om de
Heilige Geest. Ter voorberei
ding op deze dienst is er elke
avond een gebedssamenkomst
in de bovenzaal Voorstraat 60
in Delft.
'Arme kant Nederland' roept hoge
inkomens op tot meer inleveren
LEIDSCHENDAM De werkgroep 'De arme kant van Neder
land' van de Raad van Kerken en DISK (industriepastoraat)
roept de mensen met een redelijk tot goed inkomen op het kabi
net en de politieke partijen per brief duidelijk maken dat zij be
reid zijn mee te betalen aan een rechtvaardig beleid voor de lage
inkomens. De werkgroep vindt het onjuist dat in de politiek een
taboe rust op lastenverzwaring voor mensen met hogere inko
mens. Bij het zoeken naar oplossingen voor de financiële proble
men van de overheid wordt vooral gezocht naar bezuinigingen
in de uitgaven van de overheid. Daarmee komt vooral het soci
aal zekerheidssstelsel „onder onverantwoorde druk te staan".
Het vergroten van de inkomsten van de overheid door het
zwaarder belasten van de burgers, vooral de burgers met hogere
inkomens, is nauwelijks bespreekbaar, aldus de werkgroep.
Daarmee worden naar haar mening de mogelijkheden om de fi
nanciële ruimte voor een rechtvaardig financieel beleid en bij
voorbeeld een goed milieubeleid te vergroten, onbenut gelaten.
HAREN Markant taal
gebruik, gevoel voor
rechtvaardigheid en een
stérke betrokkenheid. Met
deze karakteristieken om
schreef prof. dr. D.C. Mul
der, voorzitter van de
Raad van Kerken in Ne»-
derland, ds. Evert Over-
eem, voorzitter van de ge
reformeerde synode, ter
gelegenheid van diens af
scheid van de Raad, afge
lopen woensdag.
De man in kwestie is „best
blij" met deze omschrijving,
omdat er uit blijkt dat „ik me
zelf heb kunnen zijn in de
Raad". Aanstaande dinsdag
kiest de synode in Mijdrecht
een nieuwe voorzitter („wie
het wordt weet ik niet, ik ben
net zo benieuwd als ieder
een"). Overeem is twee perio
den (vier jaar) synodevoorzit
ter geweest en wordt nu „weer
gewoon dorpsdominee"en legt
zijn functies die verbonden
zijn aan het synodevoorzitter
schap dan ook neer. Daaron
der valt die van het lidmaat
schap van de Raad van Ker-
De 42-jarige predikant heeft er
in totaal twaalf jaar synode-
werk op zitten. Als 'jong
broekje' stortte hij zich met
enige gretigheid in het syno
dale bedrijf en in 1985 werd
hij in het bestuur gekozen.
Twee jaar later koos de synode
hem als voorzitter en deed dat
weer twee jaar later nog eens.
In zijn jaren als gewoon syno
delid zaten de publieke tribu
nes op de Blije Werelt in Lun-
teren herhaaldelijk vol. Er
vonden felle debatten plaats in
een soms erg gepolariseerd kli
maat. Het ging onder meer
over het gezag van de bijbel,
over homoseksualiteit en over
de kruisraketten. De synode
sprak in 1984 ten aanzien van
die raketten en andere massa
vernietigingswapens uit dat
deze in strijd zijn met Gods
heil voor deze wereld. De re-
acties in de kerken waren
enorm. Beroepsmilitairen en
vele anderen die een andere
mening hadden dan de meer
derheid van de synode, voel
den zich gedegradeerd tot
'tweederangs christenen'.
Dat kernwapenbesluit heeft
een knik veroorzaakt in de ge
schiedenis van de synode,
vindt ds. Overeem. Sindsdien
nam de synode een grote voor
zichtigheid in acht ten aanzien
van allerlei onderwerpen en
de felle debatten bleven ach
terwege. De polarisatie ebde
weg.
„De zorgen liggen nu elders,
denk ik", aldus ds. Overeem.
„We zijn nadien beland in wat
je zou kunnen noemen de pe
riode van de godsverduiste
ring. Kerkverlating, afbraak
van zekerheden en allerlei an
dere onzeker makende ont
wikkelingen zijn ons min of
meer overkomen. We zitten
daar nog midden in, met als
gevaar dat we die godsverduis
tering ook een beetje over ons
zelf afroepen. Mensen worden
er een beetje moe van, denk
ik. Ze willen iets anders, ze
willen nieuw elan. In de ge
meenten, maar toch ook in de
synode merk je die vraag naar
een nieuwe geestdrift, een
nieuwe spiritualiteit. Gerefor
meerden zijn altijd geneigd al
les te organiseren, dus hebben
ze ook de neiging dat verlan
gen naar iets nieuws gestruc
tureerd en slagvaardig aan te
pakken. Maar zo gaat het niet.
Want hoe 'doe je spiritualteit?'
De Geest kun je niet organise
ren en de kerk heeft de Geest
niet in haar bezit; ze wordt
haar gegeven. In synode-taal
omgezet; je kunt de Geest niet
vangen in een synode-besluit.
Verinnerlijking
Er is een zekere tendens naar
verinnerlijking te constateren,
vindt ds. Overeem. Het actie-
geloof, waarin de mensen de
handen van God waren, is
grotendeels voorbij. Het 'ope
rationele waarheidsbegrip' zo
als hij het noemt, is een gepas
seerd station. „Mensen besef
fen: we hadden de hele wereld
Ds. E. Overeem
FOTO: ANP
op onze nek en het staat er
nog net zo beroerd voor. Tege
lijkertijd dringt zich de vraag
op; wat is er eigenlijk met me
zelf gebeurd? Waar sta ik in
deze wereld? Waar kan ik met
mijn vragen terecht?"
Ds. Overeem ziet het branden
van kaarsen tijdens de verga
deringen van de gereformeer
de synode als een teken, maar
ook de nieuwsgierigheid naar
zaken als reïncarnatie of de
opmerkelijke aandacht voor
engelen. „Je denkt bij sommi
ge dingen weieens: moet dat
nu zo; steeds dreigt de reactie
geloof lijken weieens te wor
den versmald tot wat de mens
als zodanig ervaart, maar de
mens meet dan alleen maar
z'n eigen polsslag. Ook kan het
niet zo zijn dat door die verin
nerlijking de wereld maar de
wereld wordt gelaten. Steeds
gaat het om de binnenkant,
Steeds sneller
De kerk moet haar opdracht
vervullen in een uiterst ge
compliceerde samenleving,
zegt ds. Overeem. Snelheid en
veelheid zijn daarbij de tref
woorden. „Ik constateerde
laatst tot mijn schrik dat van
de studieboeken van mijn op
leiding, er niet één meer
wordt gebruikt in Kampen.
Vroeger werden er dogmatie-
ken geschreven, nu worden er
nog artikelen geschreven; sys
tematische werken zijn te veel
gevraagd. En de veranderin
gen lijken steeds sneller te
gaan; generaties duren steeds
korter. Voor de kerk is het
niet bij te houden en het is de
vraag of niet iedereen achter
de feiten aan loopt. Je weet als
synode dat wanneer er van
daag een studiecommissie
wordt ingesteld naar aanlei
ding van een actueel pro
bleem, de antwoorden er pas
zijn als de vragen al niet meer
worden gesteld. Onze voorva
deren spraken van de strijd te
gen de 'geest van de tijd', ik
denk dat er nu wel zeven tijd
geesten zijn waar tegen we
moeten vechten".
Met z'n 'markante taalgebruik'
vat ds. Overeem de problema
tiek zo samen: „De kranten
met alweer nieuwe problemen
verschijnen sneller dan ik
mijn bijbelteksten kan vinden,
laat staan dat ik er aan toe
kom om over die problemen
echt goed na te denken". Hij
spreekt van een 'duivelsmolen'
waarin de wereld draait en
vraagt zich af wie er toch in 's
hemelsnaam die molen op zo'n
hoog tempo zet of dat we het
wellicht met z'n allen doen".
„Er moet een moment komen
dat je zegt: nu stop ik ermee.
Ik ga houthakken, met m'n
kinderen muziek maken of
wat dan ook. We hebben op
<iit punt inderdaad een nieuwe
spiritualiteit hard nodig. Of
misschien beter gezegd, we
moeten weer eens wat meer
uit onze eigen traditie halen of
gewoon dat gebod van zes da
gen werken en één dag rusten
serieus nemen".
Er is nog een ander euvel in
samenleving en in kerk, vindt
ds. Overeem. „In de samenle
ving moet alles iets opbrengen,
er moet resultaat zijn. Ook in
de wetenschap mag niets meer
omwille van zichzelf gebeu
ren; alle denkwerk moet nut
hebben. Kerkeraden en predi
kanten hebben daar soms ook
last van. Als een gemeentepre
dikant eindelijk eens studie
verlof krijgt als'ie eens kan
bijtanken en proberen zicht te
krijgen op alle ontwikkelingen
die er gaande zijn dan moet
die predikant met de kerke-
raad afspreken wat het studie
onderwerp is en 'wat er uit
komt'. Het is, denk ik, een be
langrijke vraag hoe je je als
kerk je kunt ontworstelen aan
die wurgende greep van nut
en rendement, hoe je ook in
dezen kunt voldoen aan het
'gij geheel anders'.
Er zijn de afgelopen jaren heel
wat dingen gepasseerd in de
synodegeschiedenis en de
voorzitter zegt daardoor 'zowel
beschadigd als verrijkt' te zijn,
met de nadruk op het laatste.
Er is één ding dat hem echt
heeft dwarsgezeten in die ia-
ren. Dat was toen hij, als lid
van een delegatie van de Raad
van Kerken, terugkwam van
een reis door Israël en de be
zette gebieden en zich kritisch
uitliet over de schending van
de mensenrechten door Israël.
Het Ojec, het overlegorgaan
van joden en christenen, was
fel in zijn reactie bij monde
van de gereformeerde voorzitT
ter ds. Simon Schoon. Ds.
Overeem: „Je wordt nota bene
door eigen collega's nagenoeg
voor anti-semiet uitgemaakt
als je het opneemt voor de Pa-
lestijnen. Dat is heel ernstig en
dat heeft me verbijsterd".
Volgende week is de laatste
daad van ds. Overeem als sy
nodevoorzitter het regelen van
de opvolging van dr. Simon
Schoon, die per september ge
meentepredikant wordt en zijn
werk als predikant voor Kerk
en Israël neerlegt. „Zo gaat het
in de kerk en zo moet het
ook", vindt ds. Overeem.
Kruis in hoger beroep tegen kerk van Den Bosch
ROSMALEN De afge-
zette christelijke gerefor
meerde predikant Joh.
Kruis is in hoger beroep
gegaan tegen het vonnis
in kort geding van de
rechtbank in Den Bosch.
De rechtbank verwierp in ok
tober vorig jaar Kruis' eis dat
de kerkeraad van Den Bosch
moest uitleggen waarom hij
hem in februari 1990 in de ban
heeft gedaan. De rechtbank
liet in zijn oordeel meespelen
dat de kerk "een specifiek on
derdeel van de Nederlandse
samenleving" is, "dat eigen re
gels kent". Kruis vecht in het
hoger beroep deze stelling van
de rechtbank aan. Volgens
hem moet een kerk zich hou
den aan de maatschappelijke
regels, en is ze als rechtsper
soon onderworpen aan het
burgerlijk recht.
Kruis werd in 1984 afgezet als
predikant omdat hij een fou
tieve leer over de verzoening
zou preken, en bovendien
'persoonlijke zonden' zou heb
ben gepleegd. Hij heeft de be
schuldigingen altijd ontkend.
Naast zijn hoger beroep in Den
Bosch lopen er nog twee juri
dische zaken, onder meer bij
de Hoge Raad.
BEROEPINGEN
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Wolphaartsdljk A.P. Lie-
vense te Borne; te Drachten A.M.
Langhuit te Putten(deelgem. Andre-
askerk); te Nunspeet C.A. van 't Hof
te Woubrugge.
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
Beroepen te Eemdijk E.C. Luth. kand.
te Groningen: te Deventer S.W. de
Boer te Wetsinge-Sauwerd.
Evangelisch Lutherse Kerk
Beroepen te Alkmaar-De Rijp mevr.
drs. Y.Th.B.L. Bos, kand. te Amster
dam, die dit beroep heeft aangeno-
Nederlandse Hervormde Kerk
Aangenomen naar Koog-Zaandijk
G.A.V. FrVi berg te Graft-De Rijp en
Oost- en West- Graftdljk;
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Nijmegen (t.b.v. het stu
dentenpastoraat onder de reformato
rische studenten aan de Katholieke
Universiteit aldaar) mevr. M, van
Leeuwen, gevangenispredikant te
Grave, wonende te Velp.
Aangenomen naar Renswoude als
pred. in tijdelijke dienst P.J. Wester-
neng, a.s emeritus predikant te Bar-
neveld.
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Beroepen te Noordbergum J. Holt-
land te Steenwijk;
te Vrouwenpolder H. Offereins, kand.
te Assen.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Beroepen te Zwijndrecht J. van 't
Spijker te Nieuw-Amsterdam.
Aangenomen naar Rijnsburg T.M.
Hofman te Ouderkerk aan de Amstel.
Doopsgezinde Broederschap
Beroepen te Arnhem (beiden part
time) R H Mulder te Apeldoorn en
mw. S. Mulder-Lange, pastoraal me
dewerker van de Vereniging van Vrij
zinnig Hervormden te Twello, die dit
beroep hebben aangenomen.
NIJMEGEN Hoewel
het aantal echtscheidin
gen ook onder rooms-ka-
tholieken stijgt, hebben
rooms-katholieke pastores
weinig pastorale contacten
met gelovigen die gaan
scheiden. De problema
tiek rond echtscheiding
en hertrouwen is voor de
meeste pastores „een rela
tief onbelangrijk en wei
nig omvangrijk onderdeel
van hun pastorale prak
tijk".
Dit blijkt uit een onderzoek
van godsdienstsocioloog dr. J.
Peters en sociologe drs. E.M.
Vreenegoor onder de pastores
in de bisdommen Rotterdam,
Haarlem en Den Bosch. Van
de 821 pastores hebben er 550
(67 procent) gereageerd op een
uitgebreide vragenlijst met
vragen over huwelijk, echt
scheiding en hertrouwen.
De meeste pastores (78 pro
cent) worden hooguit een a
twee keer per jaar geconfron
teerd met echtscheidingspro
blemen. Zij hebben het idee
dat katholieken met dergelijke
problemen liever niet naar een
geestelijke gaan. Bovendien la
ten de gelovigen zich weinig
gelegen liggen aan de kerkelij
ke normen op dit terrein: zij
laten zich daardoor niet weer
houden van echtscheiding en
een eventueel tweede huwe
lijk.
Voorzover de pastores wel met
de echtscheidingsproblematiek
geconfronteerd worden, blijkt
slechts een kleine minderheid
een uitgesproken traditioneel
en gezagsgetrouw standpunt in
te nemen. Weinig pastores la
ten zich door de officiële ker
kelijke normen leiden. De
meerderheid (89 procent) gaat
liever af op eigen inzicht en
geweten of op dat van de be
trokkenen. 62 Procent wijst de
officiële kerkelijke normen
zelfs uitdrukkelijk af.
De meerderheid van de pasto
res kiest nadrukkelijk voor
een pastorale en niet voor een
juridische benadering van ge
scheiden mensen. De meest
vergaande consequentie hier
van, de officiële kerkelijke in
zegening van een tweede hu
welijk, wordt echter door de
meesten afgewezen. De meeste
pastores (77 procent) nemen in
geval van echtscheiding of
tweede huwelijk contact op
met het bisdom, waarmee zij
over het algemeen zeer goede
ervaringen hebben.
Zwitserse
garde
Deze week
werden in
Vaticaanstad 28
nieuwe leden van
de Zwitserse
Garde
ingezworen. Ze
komen nog
steeds uit
Zwitserland en
houden toezicht
op de ingangen
van Vaticaanstad.
FOTO: AP
VATICAANSTAD De
Amerikaanse bisschoppen
zullen op 28 en 29 mei
met het Vaticaan overleg
gen over de plaats van de
vrouw in de Rooms-Ka-
tholieke Kerk. Aanleiding
vormt hun 'vrouwenbrief
die al omstreden is voor
dat hij officieel gepubli
ceerd is.
De twee ontwerpen, die tot
wel gepubliceerd zijn, hebben
veel stof doen opwaaien. Con
servatieven menen dat de
brief te zeer afwijkt van de
kerkelijke leer. Progressieven
daarentegen vinden dat de bis
schoppen te veel aan de leer
vasthouden.
In de ontwerpen kiezen de bis
schoppen zonder veel uitleg
voor de opvatting van de kerk
dat vrouwen niet tot het prie
sterambt mogen worden toege
laten. Maar deze opvatting
mag niet worden gebruikt, al
dus de bisschoppen, om vrou
wen te onderdrukken.
De Amerikaanse vrouwelijke
religieuzen hebben zich uitge
sproken tegen publikatie van
de brief. „Het patriarchaat als
belichaming van seksisme" is
volgens hen niet kritisch be
oordeeld. „Het is duidelijk dat
de kerk, vertegenwoordigd in
onze bisschoppen, nog niet aan
zo'n kritische analyse toe is."
De actiegroep 'Priesters voor
gelijkheid' las in de twee ont
werpen slechts „haat tegen
vrouwen".
De eg -ministers van financiën wagen zich morgen t
een informeel overleg in Luxemburg aan een nieuwe s
de springprocessie van de Economische en Monetaire
(EMU) van Europa. Voor de bewindslieden is de EMU j
gelopen maanden een weerbarstige materie gebleken, l
denken waarover ze tal van forse stappen voorwaarts
ben gemaakt, die overigens onmiddellijk werden ge
door bijna even forse stappen terug.
LUXEMBURG, dat op dit ogenblik de EG voorzit, hei
achterliggende weken met een stroom van documt
voorstellen en compromissen gepoogd de twaalf EG-1<
op koers te houden. Dat lukte slechts zeer ten dele.
DAARVAN is, zo redeneert Bonn daarin bijgestaan
onder anderen onze minister Kok op dit ogenblik i
geheel geen sprake. De Duitsers verhelen intussen niet
zelf het nodige leergeld hebben betaald met hun goec
uit de hand gelopen interne monetaire unie van zomer
jaar. Die was gebaseerd op overgrote haast, op beperl
zicht in de realiteit en op politieke in plaats van op ecoi
sche inzichten.
HET Luxemburgse voorzitterschap doet nu poginge
landen die grote haast willen maken enigszins te verzc
met die landen die de voorzichtigheid van het econoi
machtige Duitsland delen. Zo heeft Luxemburg al vo
steld de tweede fase van de EMU weliswaar op 1 januari
te laten ingaan, maar pas twee jaar later tot het opzetter
de Eurofed over te gaan. In 1994 zou dan wel een Spt
Raad van centrale-bankpresidenten worden gevormc
zich alvast met Europa's monetaire vraagstukken bezig
houden. Enkele dagen geleden heeft Luxemburg aanvi
de voorstellen op tafel gelegd over hoe de derde fase
verlopen. Luxemburg vindt dat eind 1996 een rapport vi
Europese Commissie en van de dan net opgerichte Eui
op tafel moet komen dat de vraag beantwoordt hoe en
neer de grote sprong naar de monetaire gelijkschakeling
Europa wordt gewaagd. De Europese regeringsleiders be
ken dat rapport vervolgens en stellen dan de datum
voor het gelijkschakelen van alle munten en de invo
van de ecu. En ten slotte: de Luxemburgse voorstellen
zien in de mogelijkheid dat een soort uitzonderingsregel
worden toegepast voor die landen die de ontwikkelingen
hebben kunnen bijbenen en dus nog even in de wachtkg
van de EMU moeten plaatsnemen.
Dat alles neemt niet weg dat de discussies over hq
EMU moet worden gerealiseerd, eind dit jaar moeten wo
afgerond. Dat zware karwei moet derhalve door Nedei
worden opgeknapt dat op 1 juli het EG-voorzitterschap
Luxemburg overneemt.
Westerpers bv (behorende tot Sijthoff Pers bv).
Apothekersdijk 34, Leiden.
071 - 122 244.
071 - 134 941.
Postbus 11, 2300 AA Leiden.
Uitgave:
Kantoor:
Telefoon:
Telefax:
Postadres:
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk.
Telefoon: 070 - 3190 933
Telefax: 070-3906 717.
Postadres: Postbus 9. 2501 CA Den Haag
Directeur/hoofdredacteur: J. Leune.
Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers.
Chef-redacteur G.- J. Onvlee.
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808
n Herpen (chef), F. Buurman,
Sport Leiden e.o. (tel. 071 - 144 049): K. van Kesteren j
Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815):
A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van Holstej
E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij. R. de Roo, drs. K. Ve|
Sport algemeen (tel. 070 - 3190 826): F. Werkman (chef), P. Alleblas, ii
D. Dijkhuizen, D. Kiers, R. Langeveld, drs. H.-F. Ruijl.
Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. j(
Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvallnka (chef), S. Evenhuls, S. Pleterse. p
Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A. de Bruijn, W. Diekstra, L. hP
B Hermans. J. Hofmeester, C. de Kier, H. Nieuwmans, H. Schneider.
e
Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors.
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten
- freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn
- de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van d
dactioneel samenwerking,
en België. De algemene verslaggevers v
M. van de Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef),
leveld, D. Hofland, P. Koopman en D. van Rietschoten.
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus;
- de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag),
drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Ather.
R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A. Heering (Rj
B. van Huët (Parijs), M. de Koninck (Washington), h'. Kultert (Nieuw De,un'
F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderink (M
W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wljland (Belgra
F. Wljnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel).
De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vi
en publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Verl
ster: M. de Cocq.
verspreidingsgebied,8
e Stichting Pers Unld
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248 op n
tot 15.00 uur.
Het abonnementsgeld dient vooruit
i 08.30 tot 17.00 u
i 18.00 tot 19.00 u
25.70
76,60
294,30
a worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 39C
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050