Ralph Prins, nog altij d vormgever Ivan hartekreten wiaro MENSCH GRATIS GETINT GLAS BIJ EEN PROEFRIT IN DE LADA SAMARA. Engelenzang van Beverley Craven «noodzaakaffiches in vrije academie ICH BIN GERNE "PcAZrUIOiT ABERVORHER GEBE ICH IMMER ad sanctos xjkST/RTV Celiac Goutatit VRIJDAG 10 MEI 1991 PAGINA 15 jban Dance Squad ,0(nt Popprijs 1990 De Utrechtse band Ur- ^ance Squad heeft de belangrijkste rlandse prijs op het gebied van pop- fi ik, de 'Popprijs 1990' gewonnen. De ^speelt, zo stelt de jury, „compromis- n grensverleggende muziek". Aan iai js is een geldbedrag van 5.000 gul- 1 erbonden. De muziek van UDS is -en vakkundige mix van funk, rap, Vleen samplingtechnieken", aldus de pVaarin onder andere Rob de Nijs en lted Douglas zitting hadden. Bill Wyman scheidt van Mandy Smith LONDEN Het huwelijk tussen Rolling Stone Bill Wyman (54) en de 34 jaar jongere Mandy Smith is woensdag na twee jaar ontbonden. Wyman en Smith ontmoetten elkaar toen zij 13 jaar oud was. Zij hielden hun verhouding meer dan twee jaar lang geheim. Op 16-jarige leeftijd liet Smith weten dat zij Wyman voor een jongere man had verlaten, maar na niet al te lange tijd waren ze weer bij elkaar en traden zij in juni 1990 in het huwelijk. Pianist Rudolf Serkin overleden GUILFORD De pianist Rudolph Serkin, die als kind van vijf ontdekt werd en zich vervolgens tot een van de beroemdste pianisten ter wereld ontwikkelde, is woensdag op 88-jarige leeftijd overleden. Serkin, die sinds 1939 in de Verenigde Staten woonde, overleed in een bejaardentehuis in de staat Vermont. De ouders van de in maart 1903 in Eger in Bohemen gebo ren Rudolf besloten hem voor serieuze muziekstudie naar Wenen te sturen Gloria Estefan beschuldigd NEW YORK De New- yorkse bandleider en liedjes schrijver Eddie Palmieri eist via de rechter van Gloria Es tefan en The Miami Sound Machine een vergoeding van 10 miljoen dollar wegens een inbreuk op zijn auteursrecht. Volgens Palmieri zijn delen van Estefans song Oye Mi Canto uit 1989 afkomstig uit zijn lied Paginas De Mujer dat op 1981 op een plaat werd uit gebracht. de Tl 'Hi DEM MENSCHEN RECHT Den Haag. Expositie van de ugpodzaakaffiches van Ralph Print, -dsatalogus: 35,- Open van maan- 2.ig tot en met vrijdag van 9.00 uur s|it 17.00 uur. Tot en met 23 mei. 'egde Haagse kunstenaar Ralph ,dairins exposeert deze maand in (fl de benedenruimte van de H®[rije Academie affiches die c|j maakte voor toneelgroe- en, actiegroepen en huma organisaties zoals Am International en Unes- |£(jö. Het meest in het oog jringende ontwerp is een iterst actueel affiche, van 1 meter bij 75 cm, tet de afbeelding van een niormidden gebroken pen- en de tekst: „Help/de y|^nje Academie moet blij- 'oor die korte kreet had de m ptwerper maar liefst vier sr y>orten letters nodig. Dat is Ü^Vpisch Ralph Prins. Het affi- edihe is glashelder en het pu bliek wordt zonder omwegen 3;»et de boodschap bestookt, dscien ontwerp waarop alle aik^eldelementen dienstbaar ijn aan de boodschap: ook is typisch Ralph Prins. i;pt het Haags gemeentebe- jur de Vrije Academie in ie jaar wil liquideren, kon (iemand bevroeden toen de werden gemaakt de expositie Noodzaak- c ïfiches van Ralph Prins. De eiia>unstenaar reageert op de -jpodlotstijding met de mid- die hem ter beschik ing staan. Hij maakte snel lric£n affiche, zoals hij al zo Noaak vanuit een grote be bij een actuele heeft gedaan. De rije Academie doet er alles .a om de gemeenteraad er- wuian te weerhouden het voor al te steunen. Men wil Den 'aag behoeden voor (weer) ln^n culturele blamage èn jn§por een kapitaalsvernieti ging van 8 miljoen gulden, 1 Hidus directeur Bob Bonies. jaar geleden betrok de Vrije Academie het prach tig verbouwde en uitstekend geoutilleerde pand aan de Paviljoensgracht. En nu zou de academie de poorten al weer moeten sluiten. Een weinig consistent cultuurbe leid, om het zacht uit te drukken. Noodzaakaffiches Maar terug nu naar Ralph Prins. Zijn expositie in de Vrije Academie valt samen met de presentatie van het boek Humanity waarin de Noodzaakaffiches op groot formaat staan afgedrukt. Het is een eigen uitgave van de Vrije Academie. De expositie en het boek zijn een homma ge aan Ralph Prins die deze maand 65 jaar wordt. Dat de opening van de expositie uit gerekend op 1 mei plaats greep, kan bijna geen toeval zijn. Elders mag dan mis schien de strijdbaarheid en de verontwaardiging over het onrecht in de wereld öp een laag pitje staan, bij Ralph Prins is dat nog steeds het vuur dat hem gaande houdt. Veel van de affiches hebben iets met die strijdbaarheid te maken. Een greep uit de on derwerpen: Apartheid, racis me, politieke gevangenen, martelingen, analfabetisme en het milieu. Ralph Prins richt zich uitsluitend tegen het verschijnsel en niet tegen het regime of de personen die het onrecht veroorzaken. Hij zal nooit een poster ont werpen tegen dictator X of Y, maar wel tegen het vast houden en martelen van po litieke gevangenen. Centraal op de expositie staat de serie affiches die hij in de jaren '80 voor Amnesty In ternational ontwierp. De beelden zijn simpel en uni verseel, bijna pictogrammen. Meestal is de achtergrond diepzwart; de illustratie en de tekst zijn wit. Zo is er het af fiche met de uitroep 'let people go' waarbij de 'o' in people door een gesloten handboei wordt gevormd en de 'o' in go door een open handboei. Of het affiche waarbij het silhouet van een mens is getekend met prik keldraad. Het woord Huma nity staat erboven, met als U de Arabische Halve Maan, als A de Davidsster en als T het Christelijke kruis. Zoveel expliciteit en zo'n eenduidige boodschap balan ceert op het randje van de banaliteit. Voor een ander doel zou deze methodiek al snel bombastisch worden. Nu overtuigt het wel, omdat met dit delicate onderwerp geen vormgevingstruc mag wor den uitgehaald. De affiche- maker behoort in dit geval de beschouwer niet te cho queren, verleiden of impone ren met een schitterend of ingenieus beeld. Dat zou mis plaatst zijn. Daarom was de laatste Amnesty-publiciteits- campagne eigenlijk ook niet zo kies: bekende Nederlan ders (Aad van den Heuvel c.s.) aan martelingen blootge steld met daarbij gevoegd een oproep lid te worden van Amnesty. Het marketingcon cept 'de bekende Nederlan der' moest het produkt 'Am nesty' aan de man brengen. Dan toch maar liever de pos ters van Ralph Prins: niet spectaculair en niet uitge sproken mooi, maar ontwor pen met meer respect voor de bloedserieuze zaak waar het hier omgaat. AMNESTY INTERNATIONAL ■■AMNESTY INTERNATIONAL SCHRIJF ONS BRIEVEN AL KOMEN ZE NIET AAN OP EEN DAC ZULLEN WIJ ZE LEZEN AMNESTY IINTERNATH IN/AI. BH AMNESTY INTERNATIONAL Vier affiches van Ralph Prins voor Amnesty International: Glashelder, het publiek wordt zonder omwegen met de boodschap bestookt. FOTO: PR Spoorrails Het grafisch ontwerpen is ui teraard maar één facet van het kunstenaarschap van Ralph Prins. Hij is fotograaf, schilder, portrettist en ont werper van monumenten. Zijn theaterfoto's werden in ternationaal bekroond. Hij maakte een mooie serie be roemde kunstenaarsportret ten van onder meer Kafka, Mahler en Rodin. Het in drukwekkendste beeld van zijn hand is nog altijd het Herdenkingsmonument in Westerbork. Spoorrails die eindigen bij een stootblok, maar waarvan de weg terug is afgesloten omdat de rails aan het andere einde omhoog zijn gebogen. Ralph Prins verbleef zelf in het kamp Westerbork, voordat hij op de trein werd gezet naar Theresienstadt. Hij keerde als een van weinigen terug. Dat Ralph Prins zich zo zeer inzet voor vrijheid en rechtvaar digheid heeft met die erva ring te maken en met zijn verbondenheid met de Jood se traditie. In een openhartige inleiding in het boek Humanity schrijft collega-ontwerper Karst Zwart: „Als er ergens in de wereld een nieuwe oor log uitbreekt ga je achter je tekentafel zitten en roep je vertwijfeld uit: Godallemach tig! Oorlog!. Er ontstaat een nieuw affiche, want je han den en je kop kunnen het niet laten. Als er weer men sen verdwijnen achter de tra lies van een verfoeilijke dic tator, roep je Nee of Help en een affiche gaat naar de drukker, omdat je handen en je hart het niet kunnen la ten". Vanuit die houding zijn de Noodzaakaffiches ontstaan. Niet om iets moois te maken, maar om de „mensen een ge weten te schoppen", zoals Louis Paul Boon het eens uit drukte. Louter grafisch ge zien is het werk niet zo heel bijzonder, zelfs een beetje saai: bijna alle tekst staat net jes horizontaal, de kleuren doen soms pijn aan de ogen en het beeldmateriaal is iets te illustratief. Toch, ondanks de overeenkomsten is er niet een hechte Ralph Prins-stijl te ontdekken. Hij past een veelheid aan middelen toe en laat niet telkens dezelfde vormgevingscanon los op een onderwerp. Het gaat bij hem andersom: het affiche krijgt de vorm die bij de opdracht past. Ralph Prins is en blijft nu eenmaal volgens Karst Zwart „een idealistische zon derling in ontwerpersland". Concsrt Beverley Craven. Met Be verley Craven (zang, piano) en 5- koppige groep. Diligentia, Den Haag. Voorprogramma: And All Because The Lady Loves. Gisteravond. Iedereen fantaseert wel eens over hoe engelenzang moet klinken. Beverley Craven maakte die droom gisteravond werkelijkheid. Haar fragiele stem kwam tot volle bloei in vooral het sentimentele werk waarop ze patent schijnt te hebben. Achter haar electri- sche piano gezeten en met een voet ontbloot om de pedalen beter te kunnen bedienen, dwong ze een staande ovatie af in een concert dat nog geen uur duurde. De Engelse zangeres raakte bij het publiek, in een niet geheel uitverkocht Diligentia in Den Haag, de meest gevoelige snaar. Iedereen liet zich maar al te graag meevoeren op de vleugels der liefde. Het pro bleem was alleen dat de reis niet zo kalm verliep als de toe hoorders hadden verwacht. Door het succes van de senti mentele single 'Promise Me' onder de schijnwerpers ge dwongen, moet Beverley erg wennen aan het licht. Dat be tekent jammer genoeg dat ze een vrij risicoloos programma brengt. Binnen de structuur van de composities krijgen de musici geen ruimte eens lek ker te improviseren. Als het vijftal wel een keer flink aan zet, dan verdrinkt haar stem in de zee van geluid. De mooi ste momenten zijn dan ook wanneer Beverley alleen op het podium achter blijft. Dan gaat bij een nummer als 'I lis ten to the rain' de hemel open en weet de zaal zijn enthou siasme (terecht) niet te onder drukken. Het enige dat de vol le glorie in de weg staat, is haar electrische piano. Vol gende keer graag gewoon een vleugel, Beverley, die klinkt zoveel warmer. Op het podium wordt haar materiaal, behalve door haar stem en de piano, gedragen door de saxofoon, die als een warme bries de emotie ver voert. De andere muzikanten grondzangeres perfect het tweede stemmetje in en is er voor haar gitarist precies één solo weggelegd in 'Blind Faith'. In het voorprogramma stond het Engelse duo Nicky Rush ton en Rachel Collins, dat als 'And All Because The Lady Loves' door het leven gaat. Het maakt eenvoudige, maar aanstekelijke muziek met slechts gitaar en basgitaar. De twee presenteerden zich als giechelende meiden die met veel humor hun nummers brachten. 'Touching you (the kissing song)' zou deze zomer zonder al te veel problemen een enorme hit moeten wor den. De fijngevoelige twee stemmige zang, de dansbare basklanken van Rachel en de rijke melodie staan daar borg voor. D'Ancona maakt zich sterk voor Nederlandse presentatie Buchmesse DEN HAAG Minister D'Ancona van cultuur heeft de Eerste Kamer toegezegd zich in het ka binet sterk te maken voor een Nederlandse presenta tie op de Buchmesse in Frankfurt in 1993. De omvang van de presenta tie zal echter afhankelijk zijn van de beschikbare financië le middelen. Met de huidige middelen zal dat slechts op bescheiden schaal kunnen, niet veel meer dan je kunt verwachten op een gewone boekenbeurs. D'Ancona hoopt nog op een missie van oud-minister van onderwijs Pais, die probeert met name de grote uitgeverijen alsnog tot een bijdrage te bewegen. Daarnaast probeert zij zelf collega-bewindslieden er toe over te halen (meer) mee te betalen. Kritiek vanuit de Senaat op het ontbreken van een buitenlands cultureel be leid wijst D'Ancona van de hand. Met name CDA- woordvoerder Glasz verweet D'Ancona dat zo'n beleid domweg „niet bestaat". Dat verwijt kon de bewindsvrou we echter aan de hand van een uitgebreide lijst culturele uitwisselingen weerleggen. Wel zegde zij toe het voorstel van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbe leid om een instituut op te richten voor buitenlands cul tureel beleid in overweging te zullen nemen. Antonelli wegens bezit cocaïne veroordeeld CIVITAVECCHIA De Itali- aanse actrice Laura Antonelli is veroordeeld tot een voor waardelijke gevangenisstraf van drieënhalf jaar wegens het bezit van cocaïne. Ook kreeg zij een boete van 24 miljoen lire (circa 38.000 gulden). De 50-jarige actrice die schitterde in films van beroemde regis seurs als Visconti, Scola en Co- mencini, stond gisteren terecht voor een rechtbank in Civita vecchia (100 kilometer ten noorden van Rome). De politie vond eind april 36 gram cocaï ne in haar woning. ELKE DONDERDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK THEATER. RECREATIE. EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Oproep Algemene vergadering van de Rabobank te Warmond Hierdoor roept de Coöperatieve Rabobank „WARMOND" B.A. haar leden op tot het bijwonen van de algemene ledenvergadering die gehouden wordt op maandag 27 mei 1991 om 20.00 uur in restaurant-boerderij „MEERRUST", Dorpsstraat 5, Warmond VERKORTE AGENDA - Opening - Notulen vorige vergadering -Jaarrekening 1990 - Verkiezing leden Bestuur en Raad van Toezicht - Mededelingen en rondvraag. De volledige agenda, de notulen van de vorige vergadering alsmede de jaarrekening 1990 liggen vanaf heden op het kantoor van de bank voor de leden ter inzage. [MtaflfflEfe De Rabobank is een coöperatieve bank. Dus een bank met leden. Leden die door middel van ledenvergaderingen via het door hen gekozen bestuur, invloed kunnen uitoefenen op het beleid van hun plaatselijke bank. Dat is een garantie voor u, dat bij elk advies dat de Rabobank geeft het belang van de leden en cliënten zwaar weegt. De Lada Samara heeft geen aktie-pakketten nodig. Hij is standaard al compleet. Daarom geeft de Lada-dealer bij een proefrit in de Samara maar iets weg. Een zonnebril. Gewoon, gratis. Want een zonnebril is tenslotte nog steeds de meest geavanceerde vorm van getint glas. En een extra reden om de Samara te gaan bekijken. Hij staat al vanaf f 14.975,- voor u klaar. Bij uw Lada-dealer. 1LADA De auto zonder Bla Bla LEIDEN, Autobedrijf Van Haasteren, Potgieterlaan 32, tel. 071-310800. NIEUW VENNEP, Autobedrijf Fieman, Staringstraat 56, tel. 02526-75000. NOORDWIJKERHOUT, Autobedrijf A. Kleverlaan. De Vlashoven 8, tel. 02523-73724. ZWANENBURG, Auto-Service Wetter, Zwanenburgerdijk 503, tel. 02907-6572. begrafenissen crematies lammermarkt 43 leiden 071-126618

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 15