Werner Koch: een levenlang strijd tegen fascisme Een kerkgebouw voor 20.000 volgelingen De Graaf wil „theocratisch getoonzette" kerkorde COMMENTAAR JT ficldócSoutcwit GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CcidóG Qowiwnt DINSDAG 7 MEI 1991 PAG Godsdiensten denken verschillend over alcohol ROTTERDAM Godsdiensten hebben een ver schillende opvatting over alcohol en verdovende middelen. Rekent de Koran de wijn met het kans spel tot de gruwelen van Satans makelij, in de joods-christelijke traditie is wijn een symbool van Geert gtft ïS de levensvreugde waarvan met mate mag worden kostbaarder dan genoten. goede raad M. Ermik van de Turkse moskeevereniging Akya- zili wees tijdens een bijeenkomst in de Rotterdamse Pauluskerk erop dat het verbod van alcohol samen- Erasmus hangt met het „zeer excessieve" gebruik van alco hol onder Arabieren voordat Mohammed geboren werd. Een van de plichten van de moslim is het ri tuele gebed dat de moslim vijfmaal per dag ver richt. Mohammed wilde voorkomen, dat de moslim dronken zou bidden. Volgens Emrik kunnen alleen op openbaring geba seerde religies, zoals de islam en het christendom, een oplossing bieden voor het drugsprobleem. Hij kreeg bijval van drs. E. Frienig uit de Bahai's Ge meenschap. De Bahai's wijzen alcohol en andere drugs af. Slechts een levensbeschouwing kan de verslaving aan verdovende middelen echt te lijf gaan, meende Frienig, die werkzaam is in de hulp verlening aan verslaafden. Hij doelde op de religie in de oorspronkelijke betekenis van het woord, niet als fundamentalisme of als uiterlijk vertoon, maar als een „religie" waarin mensen „geloven dat God de mensen beter kent dan de mensen zichzelf ken nen en die mensen bevrijdt uit hun gevangenschap van wanhoop en troosteloos narcisme". Wijn wordt in de bijbel positief geduid; daar kunnen zelfs ge heelonthouders niet omheen, zei ds. H. Visser van de Pauluskerk. Hij verwees onder meer naar de bruiloft in Kana waar Christus water in wijn ver anderde en „waar gasten misschien niet dronken, maar dan toch minstens steeds vrolijker zijn gewor den". Gereformeerde Gemeenten overwegen zending onder joden MELISKERKE De Gereformeerde Gemeenten in Neder land en Noord-Amerika overwegen het Evangelie onder de joden te gaan brengen. Op dit moment is er een Israëlcomité actief om de aandacht voor Israël te stimuleren binnen het kerkgenootschap, waarbij ongeveer 90.000 mensen zijn aan gesloten. Ds. P. van Ruitenburg uit Meliskerke, lid van het deputaat- schap voor de zending, zegt op persoonlijke titel dat de aan dacht en bezinning voor Israël zich nog in „een pril stadi um" bevinden. Volgens hem is de zending op zoek naar nieuwe zendingsterreinen, aangezien er voldoende geld in kas is. Hierbij wordt gedacht aan de joden, hoewel het zen dingsterrein niet 'per definitie' in Israël hoeft te liggen. An dere mogelijkheden zijn wat hem betreft de vele duizenden joden in Antwerpen of New York. De Zeeuwse predikant spreekt overigens liever over het ge sprek of het getuigende gesprek met de joden, dan over het begrip jodenzending, wegens de„negatieve" en „autoritaire" klank die dit woord heeft. Sinds 10 april jl. is het leven van de Duitse emeritus-predikant Werner Koch veranderd. Op die dag kreeg hij het Bundesverdienstkreuz Erste Klasse (vergelijkbaar met een Nederland se ridderorde) opgespeld en sindsdien is hij (weer) 'Herr Doctor' in plaats van de weinig ge waardeerde kritikaster van het Duitsland van na de Tweede Wereldoorlog. In Emlicheim glimlacht de tachtig jaar gewor den predikant sereen. Op zijn revers de button van de Nederlands-Duitse stichting 'Nooit meer-Nie wieder', waarvan hij de Duitse voor zitter is. Morgenavond, 8 mei spreekt hij in Nordhorn, de dag waarop Duitsland bevrijd werd van Hilters nationaal-soeialisme. Als ex- gevangene van het concentratiekamp Sachsen hausen zal hij zeggen dat de tol, die de Duitsers momenteel betalen als gevolg van de hereni ging van Oost- en West-Duitsland, in feite een erfenis is van de Duit6e roep 'Heil Hitler' in 1993, waarbij vele honderdduizenden de rech ter arm ophieven. Dr. Koch weet het: geen boodschap waarmee hij veel applaus zal oog sten. „Maar de Duitsers hebben hun oorlogsver leden nog steeds niet verwerkt. Laat staan dat ze er er van geleerd hebben". EMLICHEIM Werner Koch weet het: de kerken in het voormalige oost- Duitsland zijn weer leeg. Erger nog, dominees en pastoors krijgen de schuld van de chaos, waarin de vroegere DDR-bewoners terecht zijn gekomen. De geborgenheid van Het Sy steem heeft plaats ge maakt voor vrijheid en ei gen verantwoordelijkheid. Dat is wennen, realiseert zich ook dr. Koch. Wel vraagt hij zich af wat het westen meer heeft te bieden dan harde D-Marken, waar van de Oostduitsers overigens het liefst de zakken vol willen hebben. Toen kerkelijke lei ders zagen hoeveel stemmen de CDU van bondskanselier Helmut Kohl in de vijf nieuwe Bundeslander kreeg, zeiden ze tegen elkaar nooit geweten te hebben dat er nog zoveel christenen in de DDR waren... Koch: „Het is duidelijk, West- Duitsland wil verdienen aan de hereniging". Waarbij hij te gelijkertijd een zekere neer buigendheid signaleert, waar mee vroegere DDR-inwoners worden bejegend. „Het zijn tweede klas klas burgers. Er wordt over hen gesproken in de trant van 'ach arme Schweine, die ihr seit.." Ik hoop dat het geweld van de jonge neo-Nazi's in het vroege re Oost-Duitsland niet lang aanhoudt. Ze moeten worden ingelicht over de gevolgen, die gepaard gaan met het predi ken van de macht van het ge weld". Dritte Weg Hoewel tevredenheid bij Koch overheerst is hem ook duide lijk geworden dat 'der dritte Weg', die met name de kerke lijke leiders in Oost-Duitsland voor ogen stond, onbegaanbaar is geworden. „Maar men is wel erg snel de rol vergeten, die met name de evangelische kerken hebben gespeeld bij de geweldloze revolutie". Hoewel hij zich realiseert dat de inte resse voor kerkelijk leven in de vroegere DDR praktisch tot op het nulpunt is gedaald, hoopt Koch dat het spirituele, waarmee de kerken destijds 'die Wende' inluidden, straks zal overvloeien naar de West- duitse kerken. „Zij hebben op het gebied van geestelijke ver dieping, van theologie toch meer te zeggen dan wij hier in het westen. Wij kunnen van hen leren. In dat verband kan er sprake zijn van een culture le oost-west uitwisseling in plaats van één in omgekeerde richting. Hier zijn de grote na men verdwenen, dood. Evenzo de kritici". Aan de andere kant realiseert Koch zich de effecten van de atheïstische indoctrinatie van de vroegere Oostduitse een heidspartij, de SED Daardoor stelt nog hooguit tien, vijftien procent van de DDR-bewoners belang in godsdienst, hoewel religie, ethiek en filosofie weer verplichte vakken zijn geworden op de scholen „Maar ik weet het: de jeugd is niet meer geïnteresseerd. Als ze kunnen, zullen ze zich aan die vakken onttrekken" Toch blijft hij hopen op meer solida riteit, op meer menselijkheid. „Ik weet het... de eerste erva ring van de DDR-jeugd met het kapitalistische westen is werkloosheid. Maar het proces van de eenwording zal zich na verloop van tijd normaliseren. Daar is zeker vijf jaar voor no dig. Ik blijf hopen op verbete ring. Dat is ook de boodschap van het christendom, het evangelie: hoop! De gróte Op standing van Pasen wordt ge volgd door vele kleintjes..." Herinnering.... Geschrokken is Koch eind vo rig jaar van kreten als 'Wir sind das Volk'. Voor hem roe pen ze herinneringen op aan het 'Ein Volk, ein Filhrer' van weleer. Want dat houdt hij zich steeds voor ogen: fascisme is een permanent gevaar. Als Duitse voorzitter van 'Nooit meer-Nie wieder' ziet hij het bestaansrecht van die Gide onsbende in het waarschuwen van jongeren, scholieren. „Wij roepen als kleine groep veel interesse op, krijgen veel aan dacht in de media. We worden gehoord!". In dat verband spreekt hij over de achtste mei, de dag waarop Duitsland capituleerde, als over een dag van bevrijding in plaats van nederlaag en schande, zoals zo lang is gedaan. Boos en verdrietig is hij als hij constateert dat anno 1*991 jo den opnieuw bedreigd werden door Duits gifgas. Van dezelf de firma (Degussa), die het Zyklon B produceerde, waar mee in Auschwitz honderddui zenden Joden werden ver moord. Voor Koch een bewijs dat de geschiedenis 'ons steeds weer inhaalt'. Hij omschrijft het nazisme als politieke reli gie, vergelijkbaar met het isla mitisch fundamentalisme en het Arabisch nationalisme. Of de vraag of de Arabieren van daag de vijanden van morgen zijn, antwoordt hij dat dat niet zou moeten. Tegelijkertijd er kent hij dat dat dit wel het ge val is, al wijst hij ook op het verdwijnen van irrationele elementen zoals in Iran het ge val is. „Ook islamitische Ko- ran-geleerden erkennen dat misbedrijven, die in naam van de Koran worden gepleegd, niet te rechtvaardigen zijn". Dr. Werner Koch: „De Duitsers hebben hun oorlogsverleden nog s dat ze ervan geleerd hebben". Langemarek Terwijl hij praat staat Koch voortdurend op om steeds nieuwe fotokopieën van arti kelen over hem aan te reiken. Ook over zijn strijd tegen de naam Langemarck-platz in Nordhorn. Daarmee wordt een SS-divisie bedoeld, waartoe in 1940 de Duitse jeugd werd op geroepen onder de slogan 'Deutschland muss leben' ook wanneer Duitsers zelf en an dere volkeren (daarvoor) zou den moeten sterven. Pas in ja nuari van dit jaar besloot de gemeenteraad van Nordhorn unaniem dat de naam Lange marek niet meer gebruikt zou worden. Dat betekende een overwinning voor Koch, die jarenlang gestreden heeft te gen dit symbool van de Nazi's, die daarmee een plaatsje uit de Eerste Wereldoorlog van stal haalden waar destijds 15.000 Duitse jonge soldaten sneuvel den. Koch betichtte in zijn campagne tegen Langemarek de plaatselijke SPD-raadsleden van stamtafelfascisme. Tegen standers grepen deze gelegen heid aan om hem aan te vallen op zijn persoonlijke integriteit. Zelfs sprak hij er over met het PvdA-kamerlid Relus ter Beek uit Coevorden, die alle begrip toonde voor Kochs kruistocht tegen oorlogsver heerlijking. „Maar niet meer toen hij minister van Defensie was geworden..." Zo gaat het steeds: een strijd bare Koch tegen fascisme, mi litarisme en anti-semitisme. Niet alleen met de plaatselijke SPD-leiding in Nordhorn vocht hij. Evenzeer deed hij dat met de vroegere bonds kanselier Helmut Schmidt toen het ging over de statione ring van Amerikaanse kruis raketten in de Bondsrepubliek. Daarbij ontvlamde deze in woede toen Schmidt opmerkte dat de belijdende kerk waar toe Koch tijdens het Nazi-tijd perk behoorde destijds wél, maar nu niets meer te zeggen had. „Ik was toen en ben ook nu nog steeds tolk van het evangelie", zegt hij. „Het evangelie, dat is er voor de mensen. Voor mensen, die on derdrukt worden. Hen steu nen, dat heb ik altijd gewild en nagestreefd". Gespaard Koch dankt wel zeer direct zijn leven aan dat zelfde evan gelie. Dat was toen hij gevan gen zat in Sachsenhausen en kampcommandant Hans Hei wig hem beval een neergewor pen handschoen in de 'zone des doods' op pakken. Koch weigerde, omdat hij wist dat vanaf de uitkijktorens meteen zou worden geschoten. „En dat recht weiger ik u te geven". Waarop Heiwig in woede uit barstte. „Ik ben de duivel zelf", raasde hij „en ik beveel je die handschoen op te ra pen". Koch: „Dat geloof ik niet. Trouwens, ik ben theoloog en van God en de duivel heb ik meer verstand dan u. U bent een mens net als ik. Want u hebt zoëven gelachen als een echt mens". Waarop de verblufte Hel wig hem verzocht weg te gaan. „Dat heeft nog nooit iemand van mij gezegd...!" Koch: „Vanaf dat moment spaarde hij me. Kreeg ik zelfs af en toe een sigaret van hem". Ruim veertig jaar later schreef hij over deze gebeurtenis in zijn boek. Een uitgeverij in de DDR, waar het boek ook zou verschijnen, verzocht hem die passage te schrappen, omdat die niet paste in het beeld van onmenselijkheid, waarmee Sachsenhausen was omgeven. Koch weigerde, waarop de uit gever besloot het boek niet uit te geven. Pas dit najaar zal zijn 'Sollen wir K. weiter beobach- ten?' in oost-Duitsland ver schijnen. Alleen wordt de op lage geen 10.000 maar 4.000 exemplaren. Pinkstergemeenten De Broederschap van Pinksterge meenten in Nederland gaat een landelijk gebedscentrum in Lunteren oprichten. Gedu rende het hele jaar zal in het centrum dagelijks door drie tot zeven personen worden gebe den voor het vorig jaar afge kondigde „decennium van de oogst". In de laatste tien jaar van deze eeuw willen de Pink- stergmeenten door middel van allerlei acties zoveel mogelijk mensen bekeren en honderd nieuwe gemeenten stichten. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te IJzendoorn J.H.C. Olie te IJsselmuiden-Grafhorst. Aangenomen naar Tholen (deelgemeente Immanu- ëlkerk) C. Balk te Cadzand en Retran- chement en Sluls-St. Anna ter Mui den Bedankt voor Oudewater J. Westland- te Kampen. Aangenomen naar Wageningen C. Oorschot te Dor drecht: naar Makkum-Cornwerd-ldse- gahuizum-Piaam J. Ek te Oosterzee. Gereformeerde Kerken Aangenomen naar Hoogeveen drs. G. Zijl te Oude en Nieuwe Wetering. Aangenomen naar Haulerwijk J.F. Put te Smilde. Beroepbaar drs. H. van der Burg, l.l. pred. te Werkendam (toerustingspred. te Rwanda), Algol 25, 7904 JN Hoogeveen, tel: 05280- 76063. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Spakenburg-Noord H.J. Bolten te Enschede-Zuld; te Baflo l.c.m. Warffum Tj. van Dijk, kand. te Groningen. Aangenomen naar Gouda P.M. de Wit te Bergenthelm, die be dankte voor Hoogkerk en voor Mep pol. Bedankt voor Assen-Zuid P.L. Voorberg te Rouveen. HUIZEN De Nederlandse Hervormde Kerk heeft een nieuwe kerkorde nodig, schrijft ir. J. van der Graaf, secretaris van de Gerefor meerde Bond, deze week in 'De Waarheidsvriend', het or gaan van de Bond. „Het secu larisatieproces van de laatste decennia dwingt ons tot herbe zinning. Een nieuwe kerkorde is nodig, maar dan wel een theocratisch getoonzette ker korde, die het karakter van onze belijdenis duidelijk ver woordt". Van der Graaf blikt er „met dankbaarheid" op terug, dat de Nederlandse Hervormde Kerk op 1 mei 1951 een nieu we kerkorde invoerde. Met de nieuwe kerkorde kwam een einde aan anderhalve eeuw bevoogding van de kerk door de staat, onder „het gehate juk" van de Reglementenbun del van Koning Willem I. Van de synodeleden uit de Gere formeerde Bond heeft overi gens maar één lid (ds. A. Mey ers uit Utrecht) voor deze ker korde gestemd. Volgens Van der Graaf draagt de kerkorde uit 1951 „onge twijfeld sporen van een zekere triomfantelijkheid": de Her vormde Kerk als volkskerk die het ook in de samenleving zou zeggen. „Het secularisatie proces dwingt echter tot her bezinning", schrijft de secreta ris van de Gereformeerde Bond. „Een kerkorde met het belijden voor het apostolaat. Een kerkorde waarin het the ocratisch getuigenis tot uit drukking komt. Om te betui gen dat de kerk profetisch in de wereld staat". Na een „eerlijke beoordeling" van veertig jaar hervormde kerkorde komt Van der Graaf tot de conclusie, dat „we staan voor het bankroet van het apostolaat". In de organen van de kerk tekent zich „het failli- sement" van het apostolaat aan. „Juist in de raden heeft het apostolaat de gestalte ge kregen, die de Hervormde Kerk in haar getuigenis naar buiten een niet-gereformeerd stempel heeft gegeven". Het apostolaat is „nog slechts spo radisch" gerelateerd aan de gereformeerde belijdenis, meent hij. Van der Graaf schrijft verder dat er een „grauwsluier" hangt over het functioneren van ar tikel X van de kerkorde, waarin de Hervormde Kerk belooft alles te weren wat het belijden van de kerk weer spreekt. Hij erkent dat in het verleden grove aantastingen inderdaad in herderlijke ge schriften zijn, hoewel „we vandaag naar het schijnt niet meer de moeite nemen om no toire ketterijen te weerleggen. ZUURBEKOM Het 20.000 plaatsen tellende kerkgebouw van de Inter nationale Pinksterkerk in Zuurbekom, even buiten Johannesburg, is inmid dels alweer te klein. De kerk, die afgelopen zon dag in bijzijn van presi dent F.W. de Klerk offi cieel werd geopend, is volgens voorganger F.S. Modise de grootste op het zuidelijk halfrond. Modise beschikt over twee vrouwen, twee auto's - een Rolls Royce en een Mercedes 450 SE - en een snel groeiend aantal volgelingen. De enige opleiding die de kerkleider ooit heeft genoten, is lagere school. Zijn gemeenteleden zijn conservatieve, doorgaans arme zwarten. De predikant ziet er, gekleed in een blinkend rood satijnen uniform met blauwe manchet ten, uit als een gehard soldaat. Zijn jas en witte broek zijn voorzien van gouden strepen. Tijdens de openingsplechtig heid was Modise glorieus geze ten op een fluwelen troon, om geven door goud gekleurde, houten Davidssterren. „Wij al len dragen de ster, dat is Christus, in ons hart". Voor Modise op tafel stond een gro te bronzen kroonkandelaar, terwijl boven hem een geschil derd portret hing van de pre dikant zittend op zijn troon. Ook de duizenden leden dra gen tijdens de vieringen een uniform. Modise heeft daar voor de symbolische kleuren rood, wit en blauw vastgesteld. Rood staat voor het bloed van Christus, wit voor Gods gena de en blauw voor de hemel. De uniformen zijn te koop in een fabriek, die verbonden is aan de kerk. De winst gaat naar Modise, die het geld, vol gens een kerkelijke functiona ris, besteedt aan kerkelijke projecten. De meeste aanhang heeft de kerk in het noorden van Transvaal, waar hekserij en tovenarij in toenemende mate van zich doen spreken. Het lidmaatschap van de Pinkster kerk maakt een persoon ech ter immuun voor betovering, zegt een woordvoerder van de kerk. Modise legt zich met hart en ziel toe op de gebedsgenezing. Enkele jaren geleden kreeg hij in een visioen de opdracht om een kerk op te richten nadat hij zelf op wonderlijke wijze was genezen van een ernstige ziekte. In heel Zuid-Afrika telt de Pinksterkerk inmiddels on geveer 400.000 leden. Gehandicapten Misschien dat niet iedereen de politiek even duidi vindt. De ene week houdt staatssecretaris Ter Veld van ale Zaken als laatste in de PvdA het onvervalste sociaal mocratische vaandel hoog. „Wie de wao wil afschaffen r eerst mij afschaffen". De andere week lanceert zij zelf voor velen uiterst bedenkelijk voorstel: de korting van miljard gulden op de huidige gehandicaptenvoorzienir ten behoeve van gehandicapte 65-plussers. Deze gehandi ten worden gekort om andere gehandicapten financiet steunen. De zwakste schouders gaan de lasten voor ani zwakke schouders dragen. Dat 65-plussers in 1993 gaan nieten van financiële voorzieningen voor gehandicapter op weinig weerstand stuiten. Tenslotte gaan de aow'er vanaf dat jaar zelf ook voor betalen. Maar dat alles kos schatkist nu wel een miljard gulden extra en dat geld r op de begroting worden gevonden. Dus is Ter Veld, die antwoordelijk is voor de aaw, om de tafel gaan zitten haar ambtgenoot Heerma van Volkshuisvesting en haar tijgenoot Simons van Volksgezondheid. De uitkomst h gisteren de Gehandicaptenraad, de ouderenbonden en laatste PvdA-stemmers ongetwijfeld met stomheid geslaj De staatssecretaris toverde uit de politieke hoed de t 'budgettair neutraal'. De gehandicaptenregeling kan op manier wel uitgebreid worden, maar mag niks kosten. D, over was overigens niets afgesproken in de Kamer. Waa: zou je immers een regeling uitbreiden als daar op voorh geen geld voor is? En omdat de de staatssecretaris hoo waarschijnlijk geen enkele andere financieringsbron h kunnen vinden moest zij nu een beroep doen op de solid teit van gehandicapten met hun lotgenoten boven de 65 j Het miljard moet straks dus volledig door de gehandicaj zelf worden opgebracht. Dat is onbegrijpelijk, onbehooi en afgrijselijk hard, zoals de ouderenbond al heeft gezeg Er is maar één oplossing: laat de aow ongemoeid, laai aow'ers dan maar geen aaw-premie meebetalen zodat ze evenals nu het geval is automatisch recht hebben die regelingen en laat de huidige groep gehandicapten vc dig recht houden op het bestaande budget. In elk geval n het trio staatssecretarissen onder leiding van Ter Veld het voorgelegde onzalige plan afgehouden worden. An< gaat een nieuw gezegde op: wie Ter Veld niet afschaft, scl de regelingen voor gehandicapten af. Lege kas Minister Pronk van Ontwikkelingssamenwerking hi gewaarschuwd dat het budget voor noodhulp op raakt, minister heeft voor onverwachte calamiteiten ongeveer miljoen gulden op de begroting staan en dat bedrag is al v twee derde verbruikt. Volgens Pronk is het bedrag ten go gekomen aan de Kurden, de Bengalen en de hongerendei Noord-Afrika. Pronk overweegt zijn budget te herschik! en geld aan de reguliere hulp te onttrekken om de noodh te kunnen bekostigen. Een dergelijke verschuiving g vooral ten koste van projecten in Azië en de tegemoetkom voor de landen met een erg hoge schuldenlast. De mini: wil echter geen extra aanslag doen op het budget van mil ter Kok. Hij heeft wel laten doorschemeren dat de tegeni Iers niet nog eens extra mogen aantrekken door oneigen! gebruik van zijn budget, zoals zorg voor asielzoekers en es hulp voor de Tweede Wereld. De berichten van rampen, die elkaar snel opvolgen, k nen bij de burgers gemakkelijk tot afstomping leiden. M; sen raken gewend aan de negatieve berichten. Dat is geva lijk. Onheil en verdriet mogen nooit gewoon worden. Hd ook niet tot verkramping te leiden. Als mensen hun beperi verantwoordelijkheid maar durven nemen. Zoals het v! Pronk betekent: tijdig waarschuwen en voorkomen dat 1 beleid door een opeenstapeling van incidenten wordt uit| hold. Uitgave: Westerpers bv (behorende tot Sijthoff Pers bv). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Telefax: 071 - 134 941 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. Telefax: 070-3906 717. Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur G.- J. Onvlee. t directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. Sport Leiden e Binnen- A. van Rl. E. Hulsman, H. Jansen, drs. n Herpen (chef), F. Buurman, n Kesteren. nie (tel: 070 an Haersma L n - Voorbij, R. de Roo, drs. K. Verai r Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): K. van Wees (chef), G. Ansems, B. Jansma, H. Plët. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pleterse. Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreldingsgebi - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, 6 redactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten In Nederla c en België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swiers en M. van de Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. in "t Hout (chef), H. leveld, D. Hofland, P. Koopman en D. van Rietschoten. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten In het buitenland: S. Akkerman (Praag), drs D J van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis). A. Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A. Hearing (Ron c B van Huët (Parijs). M. de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delhi), F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderlnk (MoskouL W Werkman (Jeruzalem). E. Winkels (Barcelona). G. van Wljland (Belgrado) ussel). F. Wljnands (Bonn), J. Wijnen (Brus De Leidse Courant heeft als lid en publicatierechten van The Times ster: M. de Cocq. de Stichting Pers Unie de exclusieve verta The Sunday Times of London. VertaJ* n 08.30 tot 17.00 u van 18.00 tot 19.00 uur, op za. vi tot 15.00 uur. Abonnementsprijzen (Inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand 25,70 per kwartaal 76,60 per jaar 294,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 7(1 J> Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2