SAAM Voor de Dwaze Moeders is elke dag een Russen mogen collectie van Koenigs houden Jimmy Somerville uit zich in refreintjes f i k 3IUNST/RTV £aidócSoutont DINSDAG 7 MEI 1991 PAGINA 13 [T sponsort renovatie Rijksmuseum STERDAM De PTT draagt voor een bedrag van 4 miljoen |en bij aan de renovatie van de zuidvleugel van het Amster- Ise Rijksmuseum. zelfde bedrag moet worden bijeengebracht door een nader vullen nationale aktie door PTT en Rijksmuseum samen, r'elbij wordt gedacht aan een loterij. Met de totale renovatie is teiti'bedrag gemoeid van 20 miljoen gulden. Hiervan moet 12 mejoen gulden worden opgebracht door het Rijksmuseum en de jctgteoverheid. Het Rijksmuseum draagt zelf 1,6 miljoen gulden jrerbouwing van de zuidvleugel moet over anderhalf jaar be- .Jen en in twee jaar zijn afgerond. Een belangrijk deel van de vjvatiekosten (7 miljoen gulden) zal worden besteed aan de aatbeheersing van het gebouw. Op dit moment moeten on bepaalde weersomstandigheden delen van de daar hangende »ctie schilderijen uit voorzorg opgeborgen worden. Het is de >eling.dat de sponsoring er toe leidt dat de 95.000 PTT-werk- iers via een systeem van bijvoorbeeld knipkaarten geïnteres- 1 worden voor de museale kunst. Schilderijen van Picasso gestolen PRAAG Vier schilderijen van Picasso zijn in de nacht van zondag op maandag gestolen uit het Nationale museum van Praag. Deskundigen schatten de waarde van de kunstwerken op circa zestig miljoen gulden. De schilderijen zijn door Picas so gemaakt in zijn kubistische periode. Het gaat om 'De Geheelonthouder', 'De Kaart', 'De Mandoline en het Glas Pernod' en 'De Tafel met de Beker' en 'de Haven van Ca- daques'. De dieven kwamen het gebouw binnen door een glazen deur te verbreken. Hoewel de politie binnen 17 mi nuten nadat het alarm afging ter plekke was, kon zij de daders niet meer achterhalen. Uit een verzorgingshuis in Amsterdam is in de nacht van zaterdag op zondag het schilderij 'De doop van een kamerling' van Ruysdael gesto len. Het schilderij heeft een getaxeerde waarde van 180.000 gulden. Het kunstwerk kon worden meegenomen nadat een raam van het bestuurscentrum werd geforceerd. Het verzorgingshuis is elektronisch beveiligd. Een van de vier gestolen werken van Picasso foto: ap auwbaards Burcht ederlandse Opera met het Ne eds Philharmonisch orkest Hartmut Haenchen met laards Burcht' van Bela Ber-. „jziektheater Amsterdam, gis- ond. Herhaling vanavond. ÏIK BESIER 'ederlandse Opera had in veel succes met de opera 'baards Burcht van Bar- in een sterk symbolistisch en een dito regie van >ert Wernicke. De toen- regie-assistente Moni- agemakers tekende voor ïerinstudering van deze uktie, met hetzelfde Ne- inds Philharmonisch Or- onder leiding van Hart- Haenchen en met dezelf- jangers, te weten Henk en Katherine Ciesinski. 9k combineerde deze kor- jera bij zijn première in met zijn balletpantomime Houten Prins. Regisseur licke koos ervoor om na ïuze 'Blauwbaards Burcht' ïaals te laten spelen en bij de regie van achter voren terug te laten lo- naar het beginpunt. Ook ;t terugzien van deze pro- lie kan ik niet overtuigd als er te zeggen valt voor lecor en de regie in de opvoering waar hande- ;n in verband staan met t en tekst, zo weinig de omkering, waar dit :ls9and ontbreekt, aan het be- toe. Voor beide zangers, ENk Smit en Katherine Cie- ki is het bovendien een (■e opgave om twee maal tt na elkaar een zelfde ar- ïke prestatie te leveren, el fysiek als zangtechnisch. I deden dat met een inzet heel hun artistieke kun- en bleven als hertog iwbaard en zijn vierde Id Judith, van begin tot 1 indrukwekkend en over- end. In haar lichaamstaal iesinki zeldzaam sprekend komt zij emotioneler over met haar stem die op dra- 001ische hoogtepunten niet kaj»eg kracht heeft. ,n geleken met de vorige sfs opvoeringen zijn er twee verandering. Bij de de'dijselijke verten die de deur onthult schallen p£ achter het publiek van plaatsen een trompet- en trombone kwartet als ver- king van het dramatische nent in de orkestpartituur, nchen liet met zijn orkest tei kleuren van dit schitte- muziekstuk opbloeien. ■)°I joventiteling die een inte- I vertaling van de gezon- tekst gaf was voor mij de Pe naamste sleutel om dit- W1 iedere handeling en or- evfase te kunnen begrijpen l'e iet regieconcept in grote n te kunnen volgen. Zon- JU het overal mee eens te zijn voor de pauze gespeelde me een duidelijk beeld een verliefde man die zijn irte zijde wil verbergen en een vrouw die alles van wil weten die zij naar burcht is gevolgd, om zo ^ht over hem te kunnen ien' i foto: sacha pieterse Haagse Dr. Anton Philipszaal nog iets te groot voor Jimmy Somerville. Jimmy Somerville-concert. Dr. An ton Philipszaal, Den Haag. Gister avond. Jimmy Somerville is minder strijdlustig geworden, maar heeft voor zichzelf nog heel wat te bewijzen. De Engelse zanger met de uitzonderlijk hoge stem werkte gisteravond tijdens zijn eenmalige optre den in Nederland behoorlijk braaf zijn bijna een uur en driekwartier durende Dance and Desire-show af. Hij liet tussen de nummers geen on vertogen woord vallen en dat is wel eens anders geweest. 'Gifkikker Jimmy' werd hij ooit genoemd, maar dat was in een tijd dat hij minder geluk kig over de wereld stapte. Liefde en een bloeiende solo carrière maken een hoop goed, al was de Haagse Dr. Anton Philipszaal nog iets te groot voor Somerville. En misschien wel helemaal verkeerd geko zen, want wie de muziek van Jimmy kent, weet dat het dan sen geblazen is. Even leek het er daarbij op dat het rode plu che door het publiek gebruikt de beveiliging snel een einde aan gemaakt. Wel werd er, naar mate het concert vorder de, steeds wilder tussen de rij en gedanst en koos een deel van de toehoorders de zijkant van de zaal. Somerville had er ondertussen duidelijk plezier in. Met een enkele, soms humoristische opmerking, breide hij de num mers aan elkaar, die dankzij de plukkende bassist en strak spelende slagwerker het pom pende ritme van een avondje disco-muziek alle eer aan de den. Echt veel voorstellen de den de vijf muzikanten en twee achtergrondzangers ove rigens niet en dat had een dui delijke invloed op het toch al snel eentonig klinkende mate riaal van Somerville. Omdat Jimmy bijna uitsluitend in de hoogste regionen zingt, zijn twee achtergrondzangers die wat diepte aan het materiaal kunnen geven echt onontbeer lijk. En wanneer hij een nieuw nummer als 'Stories' zingt dan volstaat een armzalig klinken de synthesizer niet. Het num mer dat de nostalgische lading van een Billie Holiday ademt, heeft een vol orkest nodig. Het zijn ook de momenten dat zijn stemgeluid op het podium tekort schiet... gewoon omdat de passie ontbreekt. Bij het snelle werk als 'Read my lips', of 'There's more to love than boy meets girl' is dat niet sto rend, maar als hij het nieuwe soul-achtige 'Until I get over you' zingt, blijft de vraag han gen waarom Somerville niet een paar octaven zakt. En hij kan het wel. Om te bewijzen dat hij niet is gecastreerd noch van elastiekjes gebruikt maakt, komt 'My heart is in your hands' er op normale toonhoogte en krachtig uit en bewijst hij over een goede stem te beschikken. Maar het grootste deel van het concert was ingeruimd om te dansen, ook voor' de onver moeibare Somerville, die daar mee vooral zijn geaardheid be krachtigde. Niemand danst zo wellustig en veelvuldig met zijn rug naar het publiek als hij. Muzikaal zocht Jimmy het vooral in (bekende) refreintjes, die als hamertjes het trommel vlies bewerkten en nog lang bleven naklinken. 'amilieberichten - „Je strijd is gestreden Je leed is geleden" verdriet maar met dierbare herinneringen bben wij afscheid moeten nemen van onze lieve ichter, zuster en tante CORRIE >rèuw kracht en steun aan allen, gedurende je ziek- le ld zullen wij nimmer vergeten, ve j zullen je missen. Je diep bedroefde ouders, zusters, broer, zwagers, schoonzus, neven en nicht Familie van der Breggen >elofarendsveen, 5 mei 1991. droefd geven wij kennis van het overlijden van 1Ij n schoondochter, schoonzus en tante CORRIE VAN DER MEER- VAN DER BREGGEN echtgenote van Willem van der Meer Mevr. C. N. v.d. Meer-Semp Familie v.d. Meer Familie Mens ^'lelofarendsveen, 5 mei 1991 Zondagnacht kregen wij het droeve bericht dat na een ongelijke strijd is overleden onze lieve vriendin en onze altijd opgewekte tante CORRIE VAN DER MEER- VAN DER BREGGEN Zij was onze steun en voorbeeld. Corrie wij zullen je missen. Ted, Marian, Marcella, John, Jenny en Fred Roelofarendsveen, 5 mei 1991. Epilepsie Informatiecentrum: 06-8 212411 Of steun de epilepsiebestrijding vi giro 34781 MAAK EPILEPSIE NIET ERGER DAN HET WERKELIJK IS BEGRAFENISSEN CREMATIES „&0 SAnctos" LAMMERMARKT 43 - LEIDEN TEL. 071-12 66 18 DEN HAAG De Russen hebben geen enkele ver plichting de zogenoemde collectie Koenigs, die zich volgens berichten in het Poesjkin-museum in Mos kou bevindt, terug te ge ven aan Nederland. De collectie werd tijdens de Tweede Wereldoorlog in dertijd vrijwillig en tegen een voor die tijd reeel be drag verkocht aan de Duitse bezetter. Van kunstroof was geen spra ke. vandaag in De Volkskrant. Volgens Pam en Venema is de eis van 'de Nederlanse over heid dat de waardevolle col lectie, met tekeningen van on der meer Rembrandt en Dü- rer, aan ons land teruggegeven moet worden, onterecht. Koe nigs, een tot Nederlander ge naturaliseerde Duitse zaken man, verkocht al zijn tekenin gen voor een miljoen gulden aan de industrieel Daniel George van Beuningen. Een aantal schilderijen, waaronder een tiental Rubens, verkocht hij rechtstreeks voor 700.000 gulden aan de Duitse hande laar Miedl, die was ingehuurd door Goering. Van Beuningen verkocht de tekeningen later met een winst van vier ton door aan Hans Posse, directeur van de Staatsgalerie in Dres den, die handelde in opdracht van Hitler. Via Dresden kwa men de tekeningen in Moskou terecht. Van dwang is bij de transacties volgens Pam en Venema nooit sprake geweest. Alleen joden werden gedwongen tegen een appel en een ei hun collecties aan de Duitsers te geven. Koe nigs was geen jood. Zijn besluit tot verkoop werd ingegeven door de financiële problemen waarin zijn handelsmaatschap pij terecht was gekomen. De met riame door de Rijksdienst Beeldende Kunst naar voren gebrachte claim dat de Russen de collectie terug zouden moefen geven maakt dan ook volgens beide schrijvers geen enkele kans. Dat zou wel het geval zijn geweest indien de werken door de Duitsers zou den zijn geroofd. Van Kooten Oh Boy, ze doen het weer. De producenten van de nieuwe Nederlandse speelfilm laten, net zoals al hun voorgangers in hun branche, iedereen toe op de set waar hun produkt wordt opgenomen, en ze vertellen alles over de totstandkoming en de acteurs en de actrices, inclusief alle bijzonderheden en alle foefjes die eigenlijk vakgeheimen zouden moeten zijn. Vandaar dat je wel een heel onvervalste filmgek moet zijn om na het aanhoren van al die praatjes in alle talkshows en middagmagazines, het zien van al die beelden van achter de schermen en het bekijken van al die filmscènes in al die filmprogramma 's, nog enige aanvechting te hebben om 'Oh Boy' ook daadwerkelijk in de bioscoop te gaan bekijken. En dat tegen overlegging van vijf rijksdaalders en met de wetenschap dat de film binnenkort ook op video wordt uitgebracht en integraal op de televisie te zien zal zijn. Maar er is toch enige winst: deze prod uk tie heeft het curieuze bijverschijnsel meegebracht dat we tot twee keer toe Kees van Kooten op de televisie te zien kregen buiten zijn eigen programma met Wim de Bie (dat overigens volgens de nog altijd ijzersterke Hilversumse traditie alweer met vakantie is tot diep in het najaar). Hij beloofde regisseur Orlow Seunke dat hij twee tv- in terviews zou doen in het kader van de filmpromotie en verscheen zodoende (uitgemonsterd in het witte showkostuum van zijn filmkarakter) bij AVRO's Dat is Van Kooten op het lijf geschreven, en in zijn televisie-interviews legde hij er nog een schepje op. Bij Van de Graaf ging het nog een beetje, daar speelde Van Kooten een Van Kooten die denkelijk redelijk dicht bij de échte Van Kooten ligt (al moet je dan dat bezopen kostuum natuurlijk bij wegdenken). Maar bij Mioch trok hij de registers even open, en acteerde trefzeker een acteur die een acteur acteert, en 'minzaam de pers te woord staatde ware Van Kooten bleef effectief verscholen achter het mannetje, hoezeer de brave René Mioch ook zelfgenoegzaam het idee leek te koesteren dat hij echt met Kees van Kooten had mogen praten. Mannetjesmaken, dat is nu door René de Cocq eenmaal de grote kracht van Van Kooten. In de film doet hij er twee, een arrogante acteur die wel eens een filmkomedie wil doen, maar zich overal mee bemoeit, alsmede het 'vieze man '- achtige filmkarakter dat die acteur in de film-in-de-film vertolkt. Moeiteloos gaat dat, te oordelen aan de al op tv getoonde fragmenten. Van Kooten heeft dan ook al twintig jaar ervaring met dit soort imitaties, dit soort karikaturen. Nog redelijk vers in het geheugen ligt 'zijnminister Brinkman (inmiddels in 'Keek op de week' alweer vervangen door 'zijnminister Alders). Brinkman zelf, minister-af maar als CDA-fractiehoofd de laatste weken doende met het uitdelen van allerlei speldeprikken naar het zittende kabinet, was de eerste gast in 'De Vierde Kamer', een splinternieuw politiek praatprogramma dat RTL4 in de ware zin van de vrije concurrentie zondag programmeert tegenover Het CapitooL Zijn tegenstrever was presentator Ton Elias, naar eigen zeggen ooit weggepest bij Den Haag Vandaag omdat hij politici te hard aanpakt. Dat probeerde hij zondag met Brinkman ook: niet laten uitpraten, een antwoord eisen als de fractievoorzitter een omzeilende koers uitzette, u kent dat wel. Goed geprobeerd wel, maar Brinkman was niet van zijn stuk te brengen: die formuleerde gewoon mistig door. Maar: de aanpak is verfrissend, zeker tegenover het loze gezever dat de meeste politieke discussies automatisch laten horen. En het is prettig een tv-gesprek te zien waarin niet na twee minuten de interviewer al op z'n horloge begint te kijken en roept: „Laatste vraag, en graag een kort antwoord. Voor de 'Dwaze Moeders' van Argentinië gaat er geen dag voorbij zonder dat ze stilstaan bij het gat dat in hun leven is geslagen toen een militaire dictatuur hun land terroriseerde. Nooit teest. Nooit hoop. Nooit volgde opheldering over het lot van hun kinderen en mannen die toen verdwenen zijn. Ongestraft lopen de moordenaars van 30.000 Argentijnen nog altijd vrij rond. Dwaze Moeder zijn, betekent vandaag: ondanks bedreigingen, ondanks lafhartige overvallen op het Huis van de Moeders, beschuldigend doorgaan met hun rondgang op het Plaza de Mayo. Het betekent ook: blijven zorgen voor de gezinnen van verdwenei personen, voor kinderen die, als gevolg van onderdrukking en ontvoering, psychiatrische hulp behoeven, opvang verlenen aan de oudsten en de zieken onder de Moeders, die aan het einde van hun krachten zijn gekomen. Al meer dan tien jaar tracht de Stichting SAAM (Steun Aan Argentijnse Moeders) de Dwaze Moeders daarbij te helpen. Zolang de Moeders doorgaan, blijft SAAM hen steunen. Denk dit jaar op Moederdag ook eens aan die andere Moeders, de Dwaze Moeders. Stort uw bijdrage op giro 91 14 00 tnv SAAM, Amsterdam. Steun AanArgentijnseMoeders Willeke van Ammelrooy Hedy d'Ancona Catherine Andriessen Ria Beckers Trix Betlem Mies Bouhuys Daphne Duijvelsholf Natasha Emanuels Hanske Evenhuis-van Essen Annemarie Grewel len van den Heuvel Diane van Hulst Letty Kosterman Anneke Krijnen Maya Pejic Trudy van Pinxteren Jeanne Roos Mady Saks Nora Salomons Agnes Simon Louise van Santen Ageeth Scherphuis Annie M. 6. Schmidt Dore Smit Hans Snoek Shireen Strooker

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 13