triil% ^De tanden van Wim Kok Oost-Europa niet aan lot overlaten QeidwOowuvnt ZATERDAG 4 MEI 1991 PAGINA-9 'cha| d00r 1 RIK IN 'T HOUT jT V) Laat u maar zitten". De gediende van het benzine- tation in Almere, die zo jereidwillig was geweest elefonisch bij de politie te nformeren waar vice-pre- nier Wim Kok die avond :ijn 1-mei-toespraak zou ïouden, sloeg resoluut het ïem aangeboden kwartje if. „Beschouw dat maar als een bijdrage voor de 3vdA. Misschien dat zij dan ooit nog eens iets voor >ns terugdoen", voegde hij ir enigszins cynisch aan Deze opmerking is tekenend 'oor de manier waarop de mo- ale werknemers momenteel ;gen de Partij van de Arbeid aankijken. Argwanend-posi- ief. Jan Modaal heeft niet het dee dat de PvdA erg haar best loet om zijn belangen te be ters/iartigen - waarom moeten de jenzine en het wonen zoveel iuurder worden? - maar hij is ïog niet zover dat hij de partij le rug heeft toegekeerd. Zelfs vil hij nog wel in de buidel asten om haar te steunen. De meeste inwoners van Al- nere, vrijwel allen oud-Am- iterdammers, behoren tot de ategorie der gesettelde werk- ïemers, met een eigen huisje in een eigen autootje. Het gaat 'Almere-socialisten', die nen overigens ook aantreft in -apelle a/d IJssel, Zoetermeer •n Nieuwegein, sinds een aan- al jaren lang niet slecht. Het dan ook wel geen toeval :ijn geweest dat PvdA-leider £ok nu juist deze uit de voor- nalige zeegrond gestampte itad had uitgezocht om 1 mei 'vieren'. Cok wilde vooral deze kiezers- jroep ervan doordringen dat iet voorgenomen, harde be- eid van het kabinet, waarover media dagelijks alarm ilaan, absoluut noodzakelijk is m te zorgen dat het goed •lijft gaan in Nederland. „De ern van mijn boodschap van- ivond is de volgende: de keu- :en die de PvdA nu gaat ma- en zullen in lijn liggen met lie van de afgelopen jaren, aar ze zullen scherper zijn, controversiëel soms". >stei ;ideH< )p de zak van ander Controversieel? De PvdA- voorman legde uit dat hij iets Iwil doen aan het feit dat veel teveel mensen niet werken (en jdus teren op de zak van een ander). „Bij laag-opgeleiden staan tegenover 100 werkne mers maar liefst 90 niet-wer- kenden met een uitkering", zei |Kok. Die scheefheid heeft dit kabinet vanaf de start doen in zien dat extra inspanningen nodig waren op het gebied van arbeidsbemiddeling, scholing en banenpools. ,Maar er is méér nodig om méér mensen aan het werk te krijgen", voegde Kok eraan toe. De loonkosten moeten om- j, met name in de onderste regionen van het leger der werkenden, 'zodat veel nu ver dwenen banen weer in ere hersteld worden. Voor de dui delijkheid: Kok is niet erop uit het nètto inkomen van Jan Minimaal aan te tasten. „Dit is toch al geen vetpot", erkende hij. Nee, Kok wil de bruto loon kosten verlagen. Dat is moge lijk door te zorgen dat zowel de werknemer zelf als zijn baas minder belasting en soci ale premies behoeft af te dra gen. Mede daarom dringt de minister van financiën zo erop aan dat de overheid - regering, provincies en gemeenten-be zuinigt. Maar de hoogte van de collec tieve lasten wordt óók bepaald door de kwaliteit van de socia le voorzieningen in een sa menleving. „Daarom willen we de basis leggen voor een houdbare, meer gevarieerde en meer flexibele sociale rechtsstaat", zei Kok in Alme re. 'Houdbaar' is Haags jargon voor goedkoper. Uitgerekend de PvdA is er dus op uit het stelsel van sociale zekerheid goedkoper te maken? Jazeker. „Het is bij uitstek het recht en de plicht van sociaal-democra ten die herziening nu ter hand te nemen", aldus Kok. Ons recht omdat het goeddeels onze erfenis betreft: de uit komst van de strijd en inzet van onze voorgangers. Onze plicht omdat de kiezers het in 1989 hebben mogelijk gemaakt de jaren negentig in te gaan als regeringspartij. Om te her stellen en te vernieuwen van wat ons zo na aan het hart ligt". Eens met De Vries Daarom is de PvdA-minister het eens met zijn CDA-collega De Vries van sociale zaken dat de wet op de arbeidsonge schiktheid gewijzigd moet worden. Zo wil Kok niet dat een man die best nog licht werk zou kunnen doen, tot aan zijn 65e een hoge WAO- uitkering (zeventig procent van het laatst verdiende loon) krijgt. Door middel van regel matige herkeuring wil de vice- premier controleren of iemand nog wel in de WAO thuis hoort. Zo niet, dan moet hij aan het werk en anders maar verhuizen naar de RWW, de rijksgroepsregeling voor werk loze werknemers, die beter be kend staat als de bijstand. Veel werkende mensen ken nen verhalen over WAO'ers die wegens een slechte rug zijn afgekeurd maar die wel lekker in hun tuintje kunnen spitten. Die verhalen zijn zo hardnek kig dat velen erin geloven. Daarom is het best mogelijk dat het WAO-gedeelte van Koks toespraak in Almere een goed onthaal vindt bij werken den. Ook is de kans niet ge ring dat veel Almere-socialis ten waardering hebben voor het feit dat ook volgens Kok de nog kortgeleden zo heilige koppeling van lonen en sociale uitkeringen op de tocht staat. Wie zelf moet werken voor de kost, zit er meestal niet zo mee dat het inkomen van een uit keringstrekker een procentje of zo achterblijft. Is dus te verwachten dat de PvdA, dankzij de steun van werkend Nederland, weer uit het huidige, diepe dal zal krabbelen? Nee, die redene ring is te simpel. Want waar om zou werknemersvoorzitter Johan Stekelenburg anders dan toch zo kritisch jegens zijn voorganger Kok? In zijn 1- mei-toespraak riep de FNV- voorman de PvdA op „haar tanden te laten zien" als het gaat om het behoud van zaken als de wao en de koppeling? Stekelenburg realiseert zich dat de traditionele achterban van de PvdA ook voor een groot deel bestaat uit niet-wer- kenden ofwel mensen met een sociale uitkering. Partijcultuur Wie nu nog werkt kan morgen een werkloze of arbeidsonge schikte zijn. Daarom neemt de FNV-voorzitter het ook voor WW'ers of WAO'ers op. En daarom is hij één van de wei nige prominente sociaal-demo craten die niet meedoen aan het modieuze spelletje om af te geven op de koers van wijlen Joop den Uyl. Deze zou de PvdA getransformeerd hebben tot een Partij van de Armoede, die zich alleen maar druk maakt om werklozen, bij standsmoeders, asielzoekers en buitenlandse werknemers. Een partij, waarin progressie ve mensen, die romantisch streven naar politieke hervor mingen, zich niet meer thuis voelen. „Die kijken wel uit om hun verworven vrijheden in te ruilen voor een bloedeloze partijcultuur waarin eigenzin nigheid een doodzonde is en waarin middelmaat op een voetstuk staat", aldus Paul Scheffer van de Wiardi Beek man Stichting, het weten schappelijk bureau van de Partij van de Arbeid. Volgens Scheffer lezen dit soort men sen liever een mooie roman dan de dorre verkiezingspro gramma's van de PvdA a la Den Uyl. Maar deze critici vergeten dat het de kleine doctorandus uit Buitenveldert is geweest die de PvdA deed groeien als kool: van 37 tot 53 zetels in de Tweede Kamer. Volgens de politicoloog Philip van Praag, die onlangs promoveerde op een studie over de PvdA in de jaren 1966-1977, boekte Den Uyl zoveel succes doordat hij zich ondanks alles consequent bleef profileren op punten waar alle aanhangers van de partij, met uitzondering van een aantal ontevreden intel lectuele, zich in konden her kennen: „inkomenspolitiek, woningbouw, optrekken van de AOW en dergelijke". Wanneer de PvdA de oren laat hangen naar mensen die roepen dat het democratisch socialisme zichzelf heeft over leefd en dat nu heel andere dingen belangrijk zijn, verliest zij haar traditionele machtsba sis in de oude wijken van de grote steden, aldus Van Praag. In de nieuwste peiling van het bureau Inter/View staat de PvdA op een verlies van twin tig zetels. Anders gezegd: wil Kok zijn partij uit het moeras leiden, dan zal hij de indruk moeten vermijden dat hij zijn tanden alleen zet in wie zich niet kan verweren.. (De auteur is chef van de par lementaire redactie van onze Nederland en de andere EG- landen staan voor de keuze: gaan zij door met de uitbouw van de bestaande Europese Gemeenschap tot een hechte economische en politieke een heid van twaalf landen in West- en Zuid-Europa of zul len zij daadwerkelijk de hand reiken aan de nieuwe demo cratieën in Oost-Europa? Europees commissaris Frans Andriessen heeft ons met de neus op de feiten gedrukt met zijn pleidooi voor een 'geaffi lieerd lidmaatschap'. Staatsse cretaris Dankert reageerde ge schrokken. Andriessens idee zou voorbarig zijn. Er wordt toch al onderhandeld met lan den als Polen, Hongarije en Tsjechoslowakije over een vorm van associatie met de EG? Nu, dat wist Andriessen na tuurlijk ook wel. Hij is als lei der van de EG-delegatie heel nauw bij deze onderhandelin gen betrokken. Juist daaraan zal hij echter de overtuiging ontlenen dat alleen economi sche voordelen niet voldoende zijn om deze pas vrij geworden landen een hechte plaats te ge ven in de rij van Europese de mocratieën. Anderzijds zijn de verschillen tussen deze landen en de EG-landen zo groot, dat toetreding zonder meer op korte termijn niet mogelijk is. De tijd gaat echter dringen. De economische problemen van de Oosteuropese landen zijn ongekend groot, de politieke situatie is er door het ontbre ken van een democratische traditie weinig stabiel, natio nalisme steekt in verscheidene landen de kop op. Op de ach tergrond staat de bezorgdheid over de toekomst van de vol ken van de Sovjetunie en de destabiliserende werking wel ke daarvan kan uitgaan. Het is onbegrijpelijk, dat de omwenteling in Oost-Europa de landen van de Europese Gemeenschap tot nu toe zo weinig heeft beroerd. O zeker, er wordt op allerlei terreinen hulp aangeboden en er zullen speciale associatie-overeen komsten worden gesloten. Maar waaraan bemerk je nu dat de politieke kaart van Eu ropa sedert anderhalf jaar to taal is veranderd? Twee helften De EG bestaat globaal uit alle Europese landen aan deze zij de van het vroegere IJzeren Gordijn. Landen als Noorwe gen, Zweden en Zwitserland bleven er tot nu toe vrijwillig buiten, de landen van Oost- Europa konden als satellieten van de Sovjet-Unie geen lid worden. Deze situatie is nu to taal veranderd. Toch gaan de EG-landen door met het vor men van een economische en politieke eenheid op basis van een achterhaalde tweedeling van Europa. Het wordt tijd dat Nederland en de andere EG-landen de consequenties trekken uit de nieuwe verhoudingen in Euro pa. Polen, Hongarije en Tsjechslowakije hebben zich al voor het EG-lidmaatschap ge meld. Het is te hopen dat ook in landen als Roemenië en Bulgarije de ontwikkelingen zo zullen zijn dat ook voor hen de weg naar de EG open komt te liggen. In elk geval doen we er goed aan rekening te hou den met een toekomstige Eu ropese Gemeenschap welke zich uitstrekt van de Atlanti sche Oceaan tot de Zwarte Zee. Dat zal voor de EG grote ge volgen hebben, niet alleen eco nomisch maar ook politiek. De meeste EG-landen beschou wen de Gemeenschap als een opstap naar een soort Verenig de Staten van Europa, waarbij de bestaande nationale staten de status van deelstaat krijgen. Het GPV heeft dit toekomst perspectief altijd afgewezen. Intensieve samenwerking op een breed terrein is goed, maar voor één Europese staat hebben de verschillen tussen de afzonderlijke Europese sta ten te diepe wortels in de his torie. Een illustratie hiervan leveren de huidige discussies over sa menwerking tussen de chris ten-democratische partijen in Europa en de Britse Conserva tieven. Ook in de Britse poli tiek zijn christenen actief, maar het komt niet bij hen op een christelijke partij te vor men. Eeuwenlang zijn de En gelsen uitgegaan van de ge dachte dat politiek bedrijven belangenbehartiging is voor de mensen uit je district. Daar staat geloofsovertuiging of le vensbeschouwing buiten. Die gedachte is in de Britse cul tuur verankerd. In een politiek verenigd Euro pa laat zich zoiets moeilijk combineren met partijvorming op levensbeschouwelijke grondslag. Zelfs tussen in vele opzichten verwante landen als Engeland en Nederland zijn er dus belangrijke culturele ver schillen. Hoeveel te meer geldt dat als ook Oosteuropese lan den deel zouden g"aan uitma ken van het Verenigd Europa. In het april-nummer van Christen Democratische Ver kenningen, het blad van het CDA, staat een interview voor met prof. dr. Hampel, hoogle raar in de Oosteuropese kerk geschiedenis in Giessen. Daar in wijst hij erop, dat de kerke lijke breuk tussen Rome en Byzantium in 1054 nog steeds een verklaring vormt, niet al leen voor de kerkelijke maar ook voor de politieke verschil len tussen Oost- en West-Eu ropa. De oosterse orthodoxie gaat uit van een hechte band van de kerk aan de natie, ter wijl in het Westen, zeker na de reformatie, de nadruk steeds schil verklaart Hampel dat de Russisch-orthodoxe kerk wel in verzet kwam tegen Hitier, die de natie bedreigde, maar niet tegen de eigen nationale dictator Stalin. Samengaan Een Europa van de Oceaan tot de Zwarte Zee zal een Europa zijn, waarin westerse en oos terse invloeden samengaan. Dat mag ons er niet van weer houden nauwe betrekkingen aan te knopen met landen die hun vrijheid krijgen, ook als ze traditioneel weinig banden met West-Europa hadden. Maar het is een fictie te menen dat een Verenigd Europa ge bouwd kan worden met ver waarlozing van de politieke betekenis van godsdienstige en culturele verschillen, waarvan de wortels duizend jaar in de historie teruggaan. Nederland en de EG staan voor de keuze. De landen van Oost-Europa hebben geen keu ze. Zij zijn meer dan ooit op de EG aangewezen. Via associa tieverdragen kunnen zij eco nomische steun krijgen. Maar zij mogen politiek niet aan hun lot worden overgelaten. Dat zal Andriessen bedoeld hebben met zijn suggestie voor een geaffilieerd lidmaatschap, vooruitlopend op een volledig lidmaatschap. Het is te hopen dat de EG-lan den in staat en bereid zullen zijn de blik te verruimen. De EG mag geen blok in Europa worden, maar moet het podi um vormen waarop alle vrije landen van Europa nauw sa menwerken. Het zal veel inventiviteit ver gen om hiervoor goede vor men te vinden. Maar het idee van een politiek verenigd Eu ropa is sedert de omwenteling van 1989 eens te meer een on juist antwoord op een reëel vraagstuk. |]DTpT"P"\/ir,'KT \T A ]\T T "pVLBipC Brieven graag kort en duidelnk geschreven -DrLi-L-j V J_ilN VxxlN 1_jJZjZ_jIIj JXO r|1H behoudt zich het recht voor ingezonden stukken in te korten Tegenstellingen Meer dan een miljoen mensen in Etiopië hebben nog slechts voor tien dagen eten. Indien zij niet snel van voedsel wor den voorzien, dreigt een grote re ramp dan de hongersnood van 1984. Honderdvijftigdui zend doden verwacht bij over stromingen in Bangladesh waar arme boeren op hun land blijven zitten uit angst dat an ders hun land wordt ingepikt door grootgrondbezitters. Dui zenden Kurdische vluchtingen sterven op berghellingen. Aandeelhouders Philips vra gen wanneer dividend wordt uitgekeerd. Werknemers eisen forse loonsverhogingen. Over tegenstellingen gespro- J. Bakker, DELFT Eerste Communie (1) Met stijgende verbazing heb ik het artikel van Paul van Vel- thoven over de Eerste Com- ie gelezen in de Finale van vorige week zaterdag. Met werkelijk alle respect dat men moet hebben voor degenen die zich hierbij als vrijwilliger in zetten, moet wel worden opge merkt welke gevaarlijke kan ten deze inzet van 'ongeschool den' kan hebben. Immers: wat blijkens het artikel aan de kin deren wordt voorgehouden is in alle opzichten onwaar en onjuist. De Rooms-Katholieke Kerk leert wel degelijk de werkelijke aanwezigheid van Christus onder gedaanten van brood en wijn. Dat heeft met breken en delen niets te ma ken. Als de cursus voor de communicantjes dit niet er kent, is het geen goede en juis te cursus. Er staat immers ge schreven: „Dit is mijn lichaam, dit is mijn bloed". Wie hierin niet gelooft, heeft in feite geen geloof. Als wij kinderen voor houden dat het erom gaat met elkaar te delen, dan is dat heel erg mooi. Maar het heeft hele maal niets te maken met het geen de Kerk ons leert. Het zou goed zijn als degenen die moeten waken over de zuiver heid van de leer van de Kerk, deze mensen beter schoolt. Chr. M. van Assendelft, DEN HAAG. Eerste Communie (2) Wie een eigen kind door het doopsel heeft laten opnemen in de katholieke kerk heeft daarbij op zich genomen dit kind in te leiden en te (doen) onderrichten in hetgeen de kerk gelooft. Door daarin zelf actief voor te gaan, onder meer door met de kinderen in gezinsverband te bidden, wor den kinderen geleidelijk opge nomen in het leven van de Wanneer zij omtrent hun ze vende jaar hun Eerste Com munie mogen doen mogen zij vernemen wat het geloof in de Eucharistie inhoudt. Zij heb ben daar recht op. Ook al is deze katechese een pril begin, dat neemt niet weg, dat wat wordt aangeboden zuiver zal moeten overeenstemmen met het geloof van de kerk. Dit legt een voorname verant woordelijkheid op aan ouders en katecheten. Dat wij in de communie het Lichaam en Bloed van Chris tus nuttigen berust op het ge loof in de woorden van Jezus zélf, die in de evangeliën zijn opgetekend. Niet alleen de duidelijke woorden van Jezus bij het laatste avondmaal bij de instelling van de Eucharistie, maar ook die van zijn uiteen zetting opgetekend in Joh. 6, vs 48 e.v., die begint met „Ik ben het Brood des Levens", waarin wij o.m. lezen Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt heeft eeuwig leven Want mijn vlees is echt voed sel en mijn bloed is echte drank". In dezelfde passage leest men ook dat zijn toehoorders aan stoot namen aan deze leer en zich terugtrokken. Maar Jezus neemt er niets van terug! Hij vraagt aan de twaalf: „Wilt ook gij soms heengaan?". Ja, Het Hindoeïsme staat centraal in een documentaire van de Nederlandse Onderwijs Televisie. zó sterk is het! Zó vast is het geloof van de katholieke kerk en zó is het vanaf de eerste eeuwen zeer wel naspeurbaar tot ons gekomen: en ook in onze tijd is deze leer bij herha ling door pausen en bisschop pen bevestigd. Het gaat om ge lóven, te geloven wat Jezus ons heeft gezegd en vanuit dat geloof te leren bidden en han delen. Het gaat niet om te be grijpen hóe! De Eucharistie is gave van Christus zelf! De viering van de Eucharistie is inderdaad ge-' meenschapsvoering, maar niet uitsluitend van mensen onder elkaar, in samen breken en delen rond een zekere 'herin nering maar is een viering van gelovigen in levende ver bondenheid met Christus zelf, die zichzelf geeft als Levend Brood tot eeuwig leven. Afgaande op wat men leest in het artikel van Paul van Vel- thoven, kan men aan een ge voel van deernis met de kin deren niet ontkomen. Worden zij niet misdeeld omdat zij niet vernemen waar het om gaat? Hoe zullen zij, eenmaal opge groeid, hun kinderen in dit ge heim van ons geloof kunnen inwijden indien zij zelf het ware niet hebben vernomen? - Het stemt daarbij niet tot vreugde om bij wijze van on dersteuning van de 'moderne opvattingen' de toch wel deni grerend klinkende opmerkin gen te lezen aan het adres van de 'uiterst conservatieve Paus Pius X'. Deze Paus is heilig verklaard en wij mogen God danken voor zijn prachtige verdiensten voor de Kerk, met name zijn beleid om kinderen van jongsaf aan aan de Eucha ristie te laten deelnemen! Vandaag mag ik zelf in grote dankbaarheid de verjaardag vieren van mijn Eerste Heilige Communie (27 april 1928). Ik wens alle ionge ouders die dit lezen van harte toe dat zij zich ervan bewust worden welk een grote gave de Eucharistie is, opdat zij daar met hart en FOTO: CORNÉ SPARIDAENS ziel in opgaan en hun kinde ren met vreugde helpen daar in op te grooien! H.V.P. Heukensfeldt Jansen, DEN HAAG. Eerste Communie (4) Het is lofwaardig en in deze tijden van priestergebrek noodzakelijker dan ooit dat goed gevormde leken zich in zetten bij de voorbereiding tot de Eerste H. Communie van kinderen (en volwassenen). De transsubstantiatie kan door menselijk denken alleen niet verklaard worden. Zij moet in geloof aanvaard worden. Met Gods genade kan dat geloof ook kinderen bijgebracht wor den. Katecheten dienen zich evenwel te houden aan de leer van de Kerk. Als zij daarvan afwijken houden zij op katho liek onderricht te geven. C.J. van Blijswijk, DEN HAAG. Eerste Communie (5) Ik ben geen kerkgeleerde, theoloog, pastoor of welke des kundige dan ook. Maar wat de moeders in de Hofkerk in Rot terdam aan de kinderen ver tellen heeft niets met het H. Sacrament des Altaars te ma ken. A.J.M. v.d. Klaauw, WASSENAAR. Onderwijs Televisie (2) De briefschrijver die zich naar aanleiding van de tv-docu- mentaireserie 'Hindoeïsme' af vraagt of kinderen van de ba sisschool niet beter eerst kun nen worden geïnformeerd over het christelijk geloof en pas daarna over het hindoeïs me, heeft een verkeerd uit gangspunt. De serie is niet, zo als hij aanneemt, bedoeld voor kinderen van zeven en acht jaar oud, maar voor kinderen uit gróèp zeven en acht van de basisschool, die elf en twaalf jaar oud zijn. Die kinderen zijn oud en wijs genoeg om het hindoeïsme zoals dat in deze serie wordt uitgelegd te begrij pen. De reeks van de Neder landse Onderwijs Televisie (onder verantwoordelijkheid van de Audiovisuele dienst voor Protestants-Christelijk Onderwijs) is bedoeld om kin deren beter bekend te maken met de verschillende wereld godsdiensten. In 1985 werd hiertoe besloten in de Wet op het Basisonderwijs. Inmiddels leven we in een multiculturele samenleving waar, zoals ook uit de brief van de heer Jans sen blijkt, ten onrechte veel wederzijds onbegrip bestaat. Denk als Paulus die ooit zei: „Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede!" N. Grünbaum, LEIDEN. Verwarring „Koos, jongen, jij gaat morgen in dat interview van je iets zeggen over het minimumloon. Roep maar iets, maakt mij niet uit, maar zorg dat het inslaat. Bert, vriend van me, kun jij niet iets leuks bedenken over de waoDoe alsof je die wilt afschaffen ep laat dat uitlekken naar de pers. Ja, dat moet je doen, dan worden ze echt helemaal gallisch van je in dit land. De wao afschaffen, moet je eens zien wat je dan over je heen krijgt. Kun je wel tegen hè, Bert?" „En Elske, amiga, dan ga jij daar keihard tegenin. Tuurlijlf meid, ik weet het, je bent dikke maatjes met Bert, maar luister nou naar mij, je moet dit soort dingen hard spelen. Zeg voor mijn part dat je aftreedt als Berts plannetje doorgaat. Dat gaat er in als koek, en dat is ook leuk voor die partij van je. Wek je tenminste de indruk dat er nog één PvdA 'er is die ergens voor staat. Sorry Wim, grapje. Trouwens, voor jou heb ik ook iets leuks. Jij moet ervoor zorgen dat jouw mensen overal waar ze komen de discussie over de wao aanzwengelen. Of ze voor of tegen wijzigingen zijn doet er niet toe, als ze er maar iets over zeggen „Goed, en als iedereen het dap over de wao heeft en niemand meer weet wat er aan de hand is, dan ga ik roepen dat dit zo niet langer kan. Dat jullie moeten ophouden vechtend over straat te rollen. Dan betuigen jullie weer spijt voor wat je allemaal hebt gezegd. En dan. Dan begin ik ineens over de koppeling. Ik heb morgen een gesprek met het VNO-blad en daarin ga ik zeggen dat we waarschijnlijk de koppeling niet meer kunnen handhaven als de werkgelegenheid zich zo slecht blijft ontwikkelen als nu. Trouwens, dat is nog waar ook. Daarmee zijn we ook meteen van dat gezeur af. Koppeling, koppeling. Hadden al die uitkeringstrekkers maar een vak moeten leren „Dat interview van mij zal inslaan als een bom. Groen Links zal mij ongetwijfeld weer in de Tweede Kamer ter verantwoording roepen. Wedden dat die Beckers begint te klagen dat het gesodemieter in het kabinet nu toch gewoon doorgaat. Die Groentjes toch, moeten nog veel leren. En wedden dat de VVD gaat proberen Bert en-\ Elske uit elkaar te spelen, dat jullie het niet met elkaar eens zijn. Dat moeten we hebben laat ze maar in de waan. En. Wim, we spreken af dat jouti fractie vragen stelt over de wao. Dat er wel met jullie te praten valt over een eventuele afschaffing, maar dat jullie er toch niet aan willen. Dat begrijpt natuurlijk niemand, maar dat is precies de bedoeling. Tot zover alles duidelijk Dan zal ik jullie nu onthullén waarom deze Grote Verwarring nodig is. Wim e'p ik willen iets doen aan de V Ziektewet. Want luister eens hier jongens, dit land heeft maar één echt probleem en dèt is dat al die werknemers zich maar ziek melden. Er hoeft maar één neusgat een beetje verstopt te zitten of de dames en heren laten het afweten. Maar ze willen wel hun salarfs doorbetaald krijgen. Dat kunnen we niet meer hebben, dat kost het bedrijfsleven handenvol geld. Wim en ik j hadden gedacht dat de werknemers de eerste fwee ziektedagen maar voor eigen rekening moesten gaan nemen, door vrije dagen in te leveren of zo. Zijn ze ineens' veel minder vaak verkouderi, let - op „Maar vergeet niet, we komen daarmee pas naar buiten als iedereen alleen nog maar over de wao, de koppeling, het minimumloon en de onenigheid, haha, in het kabinet kan praten. Ja natuurlijk, Wim zal het in zijp 1-mei-toespraak ook even ovfyr de Ziektewet moeten hebben". Maar niet meer dan één of twee zinnetjes. Dan raakt hét toch weer ondergesneeuwd door de wao. Bovendien zal de PvdA-fractie dan meteen roepen dat er niets van inkomt, zodat de mensen in het land gaan denken: o, dat gaat dus toch niet door". „Maar wij weten beter. Wij gaan de Ziektewet gewoon afschaffen, terwijl iedereen denkt dat we de wao of de koppeling afschaffen. Zo doe je dat in de politiek. Nooit zeggen waar het werkelijk om gaat". Ze knikten allemaal zeer instemmend. Ruud had het weer haarscherp gezien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 9