„Theo Thijssen- prijs blijft een vorm van discriminatie" Nostalgische ademstoten van gedreven Morrissey Nog niet eerder verfilmde Simenon-verhalen bij de NOS CcidócSouAO/nt BNA-kubus 1991 voor Herman Hertzberger WIM HOFMAN BLIJ EN BOOS: Zwijmelen en snotteren bij West Side Story CUNST/RTV DONDERDAG 2 MEI 1991 PAGINA 16 ^evensgrote eieren op le muur van gerechtsgebouw (vervolg van de voorpagina) MSTERDAM In iedere zaal waar werd rechtgesproken, keek are Majesteit, soms samen met haar echtgenoot, vanaf een spijker x>g aan de muur neer op de rechters, officier, verdachte en ande- ;n. Dit om te symboliseren dat werd rechtgesproken „in naam ïn de Koningin", zoals de Grondwet dat voorschreef. In 1983 erd de Grondwet gewijzigd en vervielen die woorden. Sindsdien aan rijen reproducties van de koningin met uitgestanst kroontje jgeslagen in de catacomben van de rechtbank. Bij de ingebruik- ;ming van de Amsterdamse gerechtsgebouw Parnas vorig jaar zo- er stonden velen verbaasd van de vervanging van de koningin- ïprenten: in de belangrijkste zittingzalen hebben de kunstenaars, e nu ook kunstwerken zullen aanbrengen in het Paleis Noordein- in Den Haag, levensgrote eieren op de muur geschilderd. Tegen e muur moet koningin Beatrix vrijdag aankijken als zij officieel ?t gebouw zal openen. Een ingewijde van de rechtbank meent dat are Majesteit de kunstwerken prachtig vindt en daarom de ver- ïtwoordelijke kunstenaars bij haar „thuis" uitnodigde. Marcus Heeresma overleden AMSTERDAM De auteur Mar cus Heeresma is zaterdag overle den. Hij stierf op 54-jarige leeftijd aan een hartstilstand. Dit heeft een woordvoerster van zijn uitgever Bert Bakker gisteren meegedeeld. Marcus Heeresma, een broer van Heere Heeresma, debuteerde in 1977 met 'Anna' een lijvige roman over een heerszuchtige reuzin die haar echtgenoot zo treitert dat hij er krankzinnig van wordt. Naast 'De oceaanzeiler' (1978) en 'De lo- kettist' (1989) schreef Heeresma in 1983 ook het geruchtmakende 'Landgenoten', een novelle over door Nederlanders begane gruwel daden in Peru. AMSTERDAM De architect prof. ir. Herman Hertzberger (59) krijgt dit jaar de BNA-kubus, het onderscheidingsteken van de Koninklijke Maatschappij tot Be vordering der Bouwkunst Bond van Ne derlandse Architekten BNA. Deze promi nente prijs wordt jaarlijks toegekend aan een persoon of instelling als blijk van waardering voor een bijzondere bijdrage aan de architektonische kwaliteit in de gebouwde omgeving. Volgens de BNA blijft de betekenis van Hertzberger niet beperkt tot Nederland, maar heeft het ook internationale allure. „Hij is één van de weinige Nederlandse architecten van zijn generatie die interna tionaal worden gewaardeerd en gerespec teerd", aldus de BNA. De organisatie roemt de „hoge kwaliteit" van zijn gebouwen zoals het gebouw van Centraal Beheer in Apeldoorn, het Mu ziekcentrum Vredenburg in Utrecht en scholen in Amsterdam en Bloemendaal. Ook prijst de BNA zijn strijd tegen de ver schraling van zowel de vormgeving van gebouwde omgeving, als van de opvattin gen over architectuur en de betekenis van architectuur voor de gebruikers. „De gedrevenheid voor alles wat met ar chitectuur te maken heeft, komt tot uiting in zijn gebouwen, zijn theoretisch werk, zijn onderwijsactiviteiten en zijn maat schappelijk functioneren als architect", al dus de BNA. Hertzberger doceert sinds 1970 architec tuur aan de Technische Universiteit in Delft en is momenteel ook decaan van het onlangs geopende Berlage Instituut. Dit instituut wil een postdoctorale architec tuuropleiding op hoog niveau realiseren. Swinkels zakelijk leider van Holland Festival AMSTERDAM Het Holland Festival heeft P. Swinkels (35) met ingang van 1 juli benoemd tot zakelijk leider. Hij volgt daarmee G. Dales op die per 1 juni is benoemd tot directeur van de Stichting Fonds voor Beeldende kunsten, Vormge ving en Bouwkunst. Swinkels was vanaf 1986 directeur van de Stichting Theater Netwerk Ne derland. Bovendien is hij voor zitter van de werkgroep mime van de Raad voor de Kunsten en bestuurslid van de stichting Korzo Theater in Den Haag. orrissey in actie. FOTO: SACHA PIETERSE IET FLUITKANONADE UIT KLEEDKAMER GELOKT oncert Morrissey. Met Morrissey ang), Alain Whyte (gitaar), Gary ay (basgitaar), Boz Boorer (gitaar) i Spencer (drums). Vredenburg Irecht. Voorprogramma: Phranc. isteravond. en paar weken geleden be- oot Morrissey dat het tijd •erd weer eens het podium op zoeken. Tenslotte had de ngelse zanger na het uiteen- allen van The Smiths in 1987 een schijnwerper meer in de gen gekeken. Of de muzikant :ht naar applaus snakte, is de raag. Belangrijkere reden oor zijn daad is misschien het ankelen van zijn troon. Zant sinds hij zich terugtrok i de studio voor het opnemen an twee solo-elpees open- aarde zich in zijn geboorte- laats Manchester een explo- eve groei aan muzikaal ta rnt. Alle reden dus om te la- tn zien, dat er van een iachtstrijd geen sprake kan jn. a zijn korte, maar hevige op- eden gisteravond in het trechtse Vredenburg is dui- elijk dat Morrissey nog steeds oning is. Met het een uur en en minuten durende concert ezorgde hij het publiek meer plezier dan de meeste artiesten in tweeënhalf uur. Het vijftal overtuigde zonder veel zicht bare moeite met muziek die opwindend, eerlijk en eenvou dig was en vooral door de nos talgische ademstoten van Mor rissey zijn eigen karakter Er zijn nu eenmaal mensen die voor het podium zijn geboren. Morrissey is er een van. Zodra hij voor de schijnwerpers kiest, is de zaal gevuld met zijn aanwezigheid. De zanger werd ooit omschreven als een sex-symbool, wie er gister avond bij was, weet dat hij een sterke aantrekkingskracht uit oefent. Meisjes en jongens vlo gen hem tijdens het optreden om zijn nek, terwijl het podi um al snel bezaaid lag met bloemen. Hij genoot zichtbaar van die adoratie, speelde een pak-me-dan-als-je-kan spelle tje met de voorste rijen, diri geerde de 'nekhangers' met zachte hand naar de zijkant van het podium en zong rustig verder. Zijn slanke lichaam' kronkelde zich ondertussen wat ongecontroleerd in allerlei bochten, terwijl hij wat later de microfoon hanteerde alsof hij een verse haring naar bin nen liet glijden. Muzikaal stond het concert als een huis. Daar waren geen drie nummers voor nodig. Zijn vier begeleiders zetten de no ten trefzeker neer, waarbij het scherpe, glansheldere spel van de twee gitaristen een prachtig contrast vormde met het stem geluid van Morrissey waarin zoveel herinneringen uit het verleden zitten verweven. Die stem, maar ook zijn talent als tekstschrijver, maakten het concert, waarin rock and roll, jazzy werk en ballades op een uitgebalanceerde wijze tot le ven werden gewekt, tot een heel bijzondere gebeurtenis. Wat het concert bovendien ex tra leuk maakte, is het feit dat die hele eerste solo-tournee van Morrissey slechts bestaat uit een handjevol optredens. Terugkijkend op de gebeurte nis wordt de muzikant de enorme lange wachttijd tussen de indringende akoestische set van de Amerikaanse folky Phranc en zijn optreden ver geven. Er was een fluitkano- nade van het publiek voor no dig om Morrissey uit zijn kleedkamer te krijgen. Maar daar dacht niemand meer aan toen nummers als 'Everyday is like Sunday', 'Asian rut' en 'International playboy' klon ken. VLISSINGEN Wim Hofman te Vlissingen, sinds 2 februari 50 jaar, onder meer schrijver van beroep, lag met koorts in bed, toen hij afgelopen vrijdag telefonisch werd benaderd of hij de Theo Thijssenprijs wel wilde hebben. „Ik voelde me te ziek om me af te vragen of ik die prijs zou accepte ren of niet. Want dat vroegen ze eerst, of ik 'm wel wilde. Pas toen ik hoorde dat er vijfentwin tigduizend gulden aan vast zat, was ik echt blij dat ik ja had gezegd". Maar voorzichtig blij. „Ik heb er nog geen bestemming voor, daar moet ik nog goed over nadenken. Want het is aan de ene kant een heleboel geld, aan de andere kant is het zo op en stort je je in het verderf voor je het weet. Heb je iets gekocht dat tóch weer te duur was... Dat ik met een beetje aarze ling ja heb gezegd, komt om dat ik door die koorts geen ar gumenten kon vinden de prijs te weigeren. De argumenten kwamen later pas. Ik vind dat de schrijver van kinderboeken nog steeds wordt gediscrimi neerd. Vroeger had je gewoon een staatsprijs, waar de minis ter zich niet meer mee mocht bemoeien toen Hugo Brandt Corstius 'm wei gerde. Toen kwam er een stichting die dit regelt en wer den twee prijzen ingesteld: de P.C. Hooftprijs voor boeken voor volwassenen en de Theo Thijssenprijs voor schrijvers van kinderboeken. Ik vind, dat je dat een schrijver niet aan kunt doen, het is een ta melijk vreemde vorm van apartheid. Boek is boek, zou je zeggen. Maar een kinder- of jeugdboek van driehonderd bladzijden wordt nog steeds al gauw een boekje genoemd, een werkje voor volwassenen van vijftig bladzijden is al meteen een boek. De P.C. Hooftprijs klinkt bovendien best een beetje hoger". Wim Hofman krijgt vermoe delijk een heel leger schrijvers met zich mee, die eveneens van mening zijn dat een kin derboek zich in niets onder scheidt van andere boeken. Hofman: „Dan zou je ook een aparte prijs moeten bedenken voor dichters en schrijvers van volksverhalen of doktersro mans. Ze voeren aan dat de schrijver van kinderboeken voor een aparte groep schrijft. Maar dat geldt voor iedere schrijver; we hebben allemaal ons eigen publiek". Wel aardig Maar voor de rest vindt Hof man de prijs eigenlijk wel aar dig, al weet hij zelf geen zinnig woord te vertellen over de gel digheid ervan, voor zover hem betreft. „Ik weet niet waarom ik die prijs heb gekregen en ik had ook geen zin om er naar te vragen; ik vertrouw de men sen van de jury wel. Maar het is allemaal heel relatief omdat zich zo veel verschuivingen binnen de jury voordoen. Rond 1980 moest je een pro bleemboek schrijven om voor een prijs in aanmerking te ko men, nu mag het weer wat an ders zijn. En wat is een goed boek; ik weet niet of ik goede boeken schrijf. Ik weet wel dat ik soms een leuke zin kan schrijven, waar ik achteraf om zit te giechelen. Ik denk, dat ik word gedragen door een kleine groep fans, de meesten vinden gewoon niet leuk wat ik schrijf. Maar dat geeft niet, een kind kan ook niet alles lezen wat maar ver Wim Hofman: „We hebben allemaal ons eigen publiek. schijnt, het moet wel selecte ren. Sommigen selecteren mij en dat vind ik goed". Apart Hofman heeft inderdaad een zeer aparte schrijfstijl, een op merkelijk voorstellingsvermo gen fantasie is een ellendig woord waarin veel moge lijk is. Dat hij wordt afgeschil derd als een schrijver die zich gaandeweg meer aan de reali teit houdt, is volgens hem een verzinsel van iemand die van ordening houdt. „Mijn laatste titel is 'Het geheim van de inktvis', voor gebruik op school en ik ben nu bezig aan 'Suusje Oliepietz' dat zich af speelt in een tijd waarin Ne derland onder water ligt en al leen metershoge vuilnisbelten worden bewoond, want daar gaan we toch naar toe. Ik heb er al een landkaart van, maar het duurt misschien nog wel drie jaar voor het in de winkel komt." Dat is lang. Hofman: „Ja, maar dan heb ik er zelf ook drie jaar I FOTO: SP plezier van". Het gevoel voor humor en relativiteit is Wim Hofman niet of moeilijk van het gezicht af te lezen, zelfs de meest schitterende invallen draagt hij voor, alsof hij uit het spoorboekje zit voor te lezen; hooguit gaan zijn ogen achter die brilleglazen wat meer schitteren. Maar schrijven is ook maar gewoon werk, soms moeizaam werk en al lijkt het dat het bij Hofman invallen regent, ook hij heeft z'n schra le tijden. Standbeen „Inderdaad kun je het verge lijken met het verwisselen van standbeen; als ik niet op een goed idee kan komen, ga ik schilderen. En omgekeerd. Dat boek 'Koning Wikkepokluk de Merkwaardige zoekt een rijk' is niet om z'n tekst bekroond, maar om de tekeningen. De Theo Thijssen-prijs slaat weer op m'n geschreven werk". komen, dient zijn 'De Kleine Homan' aan te schaffen, ont staan ter gelegenheid van vier exposities in Zeeland en alfa betisch en voortreffelijk vorm gegeven door de Hagenaar Klaus Baumgërtner. „Daar staat alles in. Misschien komt er nog wel eens een 'De Grote Hofman' van, maar dat kan nog vele jaren duren". Die Wim. Het is oppassen ge blazen met zijn opmerkingen, want die Grote Hofman moet licht ironisch worden aange vat, met iets van werkelijk heid erin. Hofman is er niet toe te brengen zichzelf goed te vinden. Of hem te laten zeg gen welk boek van hemzelf hij het beste vindt. „Waar hij het meest aan is gehecht", komt er dichterbij, dat vindt Wim ook. „Paul Biegel vond van zichzelf De Tuinen van Dorr het best, dat niveau heeft hij sindsdien niet meer overtroffen, gaf hij zelf toe". Persoonlijke Ook Wim Hofman ként dat. „Ik ben persoonlijk het meest gehecht aan Koning Wikke pokluk. Dat vond ik..." Het is een van de oudere titels van Hofman, maar die ziet afgemaakt, ik maak zovéél niet af. Soms vind ik iets dat ik vroeger schreef, niet af maakte, maar dat ik nu opeens heel goed vind om alsnog uit te werken. Trouwens, ze zeg gen wel eens dat Mozart zo vlot schreef, maar die werkte soms ook oude thema's uit, waar hij pas veel later echt aan toe was. Maar ik weet het verder ook niet. Soms schrijf je iets en zie je pas later waar om het goed was. Ik giechel zelden onder het schrijven, dat komt pas achteraf. Vergelijk het met schilderen; je ziet pas of het goed is, als het er staat. Nu, zo gaat het met schrijven ook. Alleen zijn het je lezers, die beoordelen of iets goed is". VPRO-radio vanaf oorlogsschip HILVERSUM De VPRO heeft een oud oorlogsschip geleend voor de uitzending van het radio-programma 'Het Gebouw' op de laatste vrijdag van deze maand. De medewerkers van het programma varen op die dag met het schip de haven van IJmuiden uit om op de Noordzee de uitzending te verzorgen. De operatie is een vorm van protest van de me dewerkers van het program ma. Zij zijn het gepraat over de reorganisatie bij de radio beu. Tijdens het programma wordt met politici, onder wie mogelijk minister D'Ancona van WVC, programmama kers, radiodirecteuren en luisteraars gediscussieerd over de toekomst van de zen ders in het publieke bestel. '•st Side Story. Concept en chore- jrafie: Jerome Robbin». Muziek: eonard Bernstein. Tekst: Stephen ondheim. Regie: Alan Johnson. Ge en in het Circustheater, gister- rond. Herhalingen tot en met 14 tei. Daarna in Amsterdam. la dertig jaar is de originele roadwayversie van West ide Story weer in Nederland zien. Dat de Amerikanen iet eerder overkwamen, ligt iet aan een gebrek aan popu- iriteit van het werk. Zeker de ïuziek van Leonard Bern- :ein spreekt sinds de eerste itvoering in 1957 nog steeds an, zonder al te makkelijk te iin; grote stemmen uit de lassieke muziek als Kiri te Lanawa en Jose Carreras oelden niet te goed om West Side Story op de plaat te zet ten. Nu is ae vete tussen de jeugdbendes terug, in de origi nele Amerikaanse produktie. Regisseur Alan Johnson heeft de originele regie en choreo grafie van Jerome Robbins na gevolgd. Het verhaal (naar Shakespea- res Romeo en Julia) is simpel: de blanke Jets en de Puertori- caanse Sharks hebben het met elkaar aan de stok. Hoe dat is begonnen, is niet duidelijk, maar racisme is belangrijk in het conflict. Jet Tony en Shark Maria worden verliefd op elkaar. In een gevecht ver moordt Tony Maria's broer, omdat die zijn vriend Riff doodde. Tony wordt neerge schoten en de musical eindigt met Maria die bij Tony's lijk verzoening probeert af te sme ken. Het vakmanschap van zan gers, dansers en muzikanten staat natuurlijk buiten kijf: zonder dat heb je op Broadway niks te zoeken. Jackie Lowe als Anita, de sterke vrouw van het stuk, Sarah McGraw (Ma ria) en vooral Scott Carollo (Tony) spelen uitstekende hoofdrollen. Muziek en dans zijn uiteraard nog volop de moeite waard. Wat minder past in deze tijd, of misschien vooral in dit land, is dat het melodramatische verhaal nogal dik wordt uitge speeld. De ruige scènes wor den choreografisch sterk gesti leerd, terwijl de gevoelige duetten van Tony en Maria door realistisch spel extra de nadruk krijgen. Die stilering leidde in de niet specifieke dansstukken bij de bendes tot overacting, met al te veel inge studeerde pasjes, gespannen dijen en wijzende vingers. Het meest recent voor zover ik weet werd voor gisteren in Den Haag de Nederlandstalige uitvoering van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen ge speeld. De West Side Story van gisteravond was een bloedserieuze zaak, terwijl in de Vlaamse versie humor de loodzware tegenstellingen soms relativeerde. Op humor konden de Amerikanen nau welijks op betrapt worden. Dat ging ten koste van een rol als die van Anybodys, het meisje dat eigenlijk een jongen wil zijn en dat bij de Vlamingen heel grappig deed. Misschien is het wel heel Nederlands om dat te vinden, maar een min der sentimentele West Side Story had op mij meer indruk gemaakt. De weduwnaar. Negendelige Sime- non-aerie. NOS-televisie. Nederland 3 om 20.24 uur. Vanavond. •Avv? HILVERSUM „Wij zouden in drama veel vaker een grijns moeten verwerken. Die tragi komische aanpak scherpt de tegenstellingen aan en zorgt daardoor voor meer diepgang. Ik heb in 'De weduwnaar' dan ook bewust voor die aanpak gekozen. Tegen Ina van Faas- sen heb ik gezegd dat ze zich in haar rol van mevrouw Tjalsma hinderlijk hebberig moest opstellen", zegt Paul Cammermans. De Belgische regisseur is ver antwoordelijk voor de eerste, wonderschone verfilming van negen Simenon-romans, die de NOS in mei en juni op het scherm brengt. De reeks is een co-produktie met Frankrijk en Duitsland, waar de verhalen, net als in ons land, in serie vorm op televisie zullen ver schijnen. Maar wel later dan bij de NOS, want de omroep bedong, als kleinste partici pant, het eerste uitzendrecht. 'De weduwnaar' is de enige Nederlands/Belgische bijdrage in deze reeks, die zijn unieke karakter ontleent aan het feit dat het om negen nog niet eerder verfilmde romans gaat. „We hebben alle overgebleven verhalen van Simenon, die enige tijd in Hollywood heeft gewoond, op een stapel gelegd en toen de mooiste gekozen. Een grote keuze hadden we niet meer. Inmiddels zijn zo'n vijftig verhalen van Simenon verfilmd voor televisie en film", aldus Cammermans. Korte tijd 'De weduwnaar' werd in korte tijd in elkaar gezet. Na twee maanden voorbereiding waren er precies twintig draaidagen voor nodig. De regisseur: „Het voordeel van zo'n korte tijd spanne is dat iedereen enorm gemotiveerd werkt". Elke televisiemaatschappij heeft zijn verhalen onafhanke lijk van de ander verfilmd. Supervisie was er niet. Hier door waren de regisseurs niet stijl-gebonden en zijn de ver schillen in aanpak duidelijk zichtbaar. „Dat maakt de serie juist zo aardig. De enige bin ding tussen de produkties is schrijver Simenon". Wie het boek van 'De weduw naar' heeft gelezen, zal al snel merken dat de film weliswaar de elementen uit de roman be vat, maar dat de gebeurtenis sen nogal door elkaar zijn ge husseld. Cruciale momenten in het boek zijn in de film op an dere plaatsen terecht geko men. Voor de kijker betekent dat een dikke winst in kijkple zier. De spanning, uitgespeeld in een typisch Belgische en tourage, wordt prachtig opge bouwd. Als kijker word je langzaam in de wat vreemde vertelling gezogen terwijl er filmisch wordt gespeeld met het verschil tussen heden en verleden. 'De weduwnaar' op televisie laat nog eens op hel dere wijze de kunst van het samensmelten van twee ver haallijnen zien. Er is de zoek tocht van hoofdrolspeler Ber nard Jeantet, die op een dag de in huis genomen ex-prosti- tuée Jenny nergens meer kan vinden. En er is de terugblik, die het voor Jeantet verborgen heden van Jenny (een rol van Wivineke van Groningen) verklaart. Uitdaging Voor Cammermans was het boek een uitdaging. Zijn groot ste zorg was: hoe hou ik 'De weduwnaar' filmisch interes sant. Don Dekker, verant woordelijk voor het scenario, Wivineke van Groningen speelt de rol van de ex- prostituée Jenny, die een dubbelleven leidt. FOTO: NOS zag die uitdaging vooral in het schrijven van de dialogen, ter wijl producent Jan van Raem- donck worstelde met de hoofd rolspelers. Cammermans: „We hebben lang gezocht, waren er uiteindelijk zeker van met Pe ter van den Eede (zijn eerste rol) de juiste man te hebben gevonden voor de figuur van Bernard Jeantet. Het enige dat ons zorg baarde, was zijn leef tijd. Hij is zevenentwintig, maar moest een man van drieënveertig neerzetten. Een maal voor de camera bleek hij typisch zo'n man zonder leef tijd te zijn, die zo perfect past bij Simenon". 'De weduwnaar' toont boven dien een van de laatste rollen van de onlangs overleden Cor Witschge. In zijn rol van de Friese Tjebbe Tjalsma, de va der van Jenny, laat hij nog eens zien ook andere karak ters dan Pipo de clown met veel overtuiging neer te kun nen zetten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 16