Russen zoeken in chaos steun bij kerk foidóe (Sou/to/^ Verzekeren van dominees, een vak apart Heel weinig christelijke gezinnen zetten deuren open kerk wereld Geketend protest tegen herbegrafenis Mindszenty Ceidóc0outmit GEESTELIJK LEVEN/OPINIE DOORN De Open Huis-beweging van de evangelische orga- de waaraan de buurt het gastvrije gezin kon herkennen. Ceidóe Qowuvnt DINSDAG 30 APRIL 1991 PAG1 DOORN De Open Huis-beweging van de evangelische orga nisatie Agapè is geflopt. Nog geen 300 christelijke gezinnen hebben de afgelopen twee jaar hun huis voor de buurt openge steld en „dat hadden er op z'n minst enkele duizenden moeten zijn", geeft directeur H. Pruis toe. De Open Huis-deelnemers worden geacht gastvrij te zijn voor mensen in hun directe omgeving. Als eenmaal een goede rela tie is opgebouwd, kan ook het Evangelie ter sprake worden ge bracht, legt Pruis uit. „Als vreemde kom je nu eenmaal vrij moeilijk binnen bij de mensen." De directeur heeft de indruk dat de deelnemers zich echter te veel verplicht voelden tot evangelisatie-activiteiten. Hun adres stond geregistreerd bij Agapè, dat tegen vergoeding vier keer per jaar voor toerusting zorgde en een Open Huis-bordje lever de waaraan de buurt het gastvrije gezin kon herkennen. Daarnaast hebben evangelische christenen „zelfs hele posi tieve en meelevende mensen" kennelijk net als vele ande ren de neiging om zich op zichzelf terug te trekken en niet eens de moeite te nemen om hun buren te leren kennen. Deze ontdekking heeft Pruis ronduit „verbaasd". Agapè heeft een punt achter het inititief gezet, maar zal de Open Huis-gedachte „juist in deze tijd een uitstekende vorm van evangelisatie" op een vrijblijvender manier gestalte ge ven. Er is een video-cursus 'Het bereiken van je leefwereld' samengesteld, die evangelische christenen leert „hoe zij hun geloof op een praktische manier kunnen delen met hun bu- Bijna alles komt voort uit bijna niets LENINGRAD Nu de politieke, economische en sociale chaos in hun land toeneemt, zoeken de in woners van de Sovjetunie in groten getale geestelij ke troost bij de Russisch- Orthodoxe Kerk. „Veel mensen wenden zich nu tot de kerk, omdat zij zien dat daar een hoekje is waar zij nog vaste grond vinden", zegt aartspriester Vladimir Soro- kin van het Aleksandr Nevs- kiklooster in Leningrad. Volgens Sorokin is de kerk nog de enige organisatie met moreel gezag. „Niet de pries ters, niet de patriarch, maar de kerk zelf vertegenwoordigt een reeks waarden. Mensen zoeken zekerheid en er is bui ten de kerk niets te vinden", zegt Sorokin. Na bijna 70 jaar van vijandig heid tegenover de godsdienst nam het parlement in oktober 1990 een wet aan die de vrij heid van godsdienstoefening waarborgt. Volgens Sorokin zijn onge veer 7000 kerkgebouwen die sinds 1917 door het commu nistische regime waren ontei gend, aan de kerk teruggege ven. Het patriarchaat in Mos kou meldde in oktober vorig jaar dat de kerk over 11.940 parochiekerken beschikte, waaronder 1830 die door de autoriteiten aan de kerk wa ren teruggegeven. Charitatief werk De kerk mag zich sinds vorig jaar met charitatief werk be zighouden. Volgens Sorokin wordt er in een voorstad van Leningrad zelfs een gevange niskapel gebouwd, waaraan de gevangenen financieel bij dragen. „Ik denk", zegt hij, „dat onze samenleving een re delijk normale verhouding met de kerk zal bereiken. Onze cultuur is verbonden met het orthodoxe beeld van schoonheid en ethiek", meent hij. Vele inwoners van de Sovjet unie bekeren zich tot het christelijk geloof. ,,U zult zien dat in elke kathedraal hon derden mensen zich bekeren. Het aantal studenten aan ons seminarie is de afgelopen tijd verdubbeld. Wij hebben nu 480 mensen hier", zegt Soro kin. De mensen verwerpen de chaos en wetteloosheid in hun land: een golf van misdaad, explosies van etnisch geweld, conflicten tussen Moskou en de 15 republieken en massale stakingen. „Criminaliteit is een teken des tijds. Het land wordt niet meer door wetten geregeerd. De misdaad is ge groeid, omdat we het geloof in de partij en de politieke lei ders hebben verloren", meent Sorokin. Hij beschouwt het marxisme als de wortel van alle kwaad. „Ons volk lijdt al 70 jaar en dat is te veel. Het marxisme heeft ons te diep in de mod der doen zakken. Het ergste was, dat het individualisme en daarmee de individuele verantwoordelijkheid ver dween". Dit leidde tot angst die ook de intellectuelen en de kerk ging beheersen. Nu is er volgens Sorokin een perio de aangebroken waarin de in tellectuelen met de kerk sa menwerken. Dubbele moraal Hij constateert een dubbele moraal in deze tijd van veran deringen. Als voorbeeld noemt hij de president van de Russische federatie, Boris Jeltsin, die met Pasen deel nam aan een door de televisie Gezicht op (kerkelijk) Leningrad. uitgezonden mis, hoewel hij ongelovig is. „Ik ben niet te gen Jeltsin. Ik denk juist dat hij typerend is voor de twee gezichten van onze maat schappij. Hij stond rechtop tij dens de dienst, maar hij maakte geen enkele keer een kruisteken. Als je naar de kerk komt voor God, buig je het hoofd en maak je een kruisteken, maar Jeltsin deed dat niet". Sorokin vindt dit hypocriet. Hij heeft meer waardering voor de houding van presi dent Michail Gorbatsjov. Deze spreekt met de patriarch en andere kerkelijke hoogwaar digheidsbekleders, maar hij gaat niet naar de kerk, want hij is een communist, een on gelovige. „Jeltsin wil een spelletje spelen en het is erg slecht als de kerk bij politieke spelletjes betrokken gaat ra ken", meent Sorokin. Ondanks alle verbeteringen in de relatie tussen kerk en staat is er volgens Sorokin nog een lange weg te gaan. Met Pasen kon er voor het eerst sinds tientallen jaren een dienst worden gehouden in de St. Isaackathedraal in het centrum van Leningrad, maar de autoriteiten hebben nog altijd niet besloten de ka thedraal, dat nu museum is, aan de kerk terug te geven. Zij staan alleen toe dat het ge bouw twee keer per jaar, met Kerstmis en Pasen, door de kerk wordt gebruikt. FOTO: AP De staat reageert bijna auto matisch nog vijandig op de kerk. Bij de diensten met Pa sen waren 2500 militairen ter bewaking aanwezig. „Ik denk dat zij uit geestelijke luiheid naar de kerken waren ge stuurd. Als de mensen vroe ger naar de kerk gingen, wer den zij door militairen tegen gehouden. Door geestelijke luiheid denken die nog altijd dat gelovigen zich wanorder- lijk gedragen", vermoedt So rokin. Iraakse christenen vragen aandacht voor lotgenoten KEULEN Ongeveer 300 Assyrische vrouwen en kin deren hebben maandag de Dom in Keulen bezet om aan dacht te vragen voor het lot van de naar schatting 190.000 gevluchte Assyrische christe nen uit Irak. De bezetters hebben de Rooms-Katholieke Kerk en de Evangelische Kerk in Duitsland opgeroepen zich in te zetten voor de Assyrische christenen. De Organisatie voor Bedreigde Volken en de Vereniging van Assyrische christenen in Duitsland heb ben zich achter de actie ge schaard. Volgens beide orga nisaties is over het lot van de Assyrische christenen, in te genstelling tot dat van de Kurden, nauwelijks iets be kend. De groep Iraakse chris tenen vormt na de Kurden de grootste minderheid in Irak. Zij wordt bedreigd met ver nietiging, sinds zij zich heeft aangesloten bij de Kurdische oppositie tegen Saddam Hus- sayn, aldus de organisaties. Het aantal Assyrische christe nen in Irak wordt geschat tus sen de 500.000 en een miljoen. Hij kan weer lachen, dé zesenzestig jarige missionaris Yves Caroff van de Philipijnen: na een maand van gijzeling werd hij gezond en wel vrijgelaten. Een extremistische moslim organisatie had hem gekidnapt en eiste aanvankelijk losgeld. Zonder een cent voor hem te hebben ontvangen, lieten ze uiteindelijk de missionaris, een Brit van huis uit, vrij. FOTO: AFP MARIAZELL De Hon gaarse mgr. Tibor Mesza- ros heeft zich maandag vastgeketend aan het hek voor het graf van kardi naal Joszef Mindszenty. Hij protesteert hiermee tegen de voorgenomen verhuizing van Mindszen- ty's stoffelijke resten van Mariazell in Oostenrijk naar Esztergom in Hon garije. Meszaros was de laatste secre taris van Mindszenty (1892- 1975). Vlak voor zijn dood heeft de Hongaarse primaat hem gezegd: „Tibor, jullie mo gen mijn stoffelijke resten pas naar Hongarije overbrengen, als de laatste Sovjet-militair het land verlaten heeft." Aan gezien dat moment nog niet is aangebroken, verzet Meszaros zich tegen de plechtige herbe grafenis van Mindszenty, die zaterdag 4 mei zal plaats heb ben. Meszaros, die zijn actie samen met twee geestverwanten uit voert, vindt ook dat de huidi ge Hongaarse primaat Laszlo Paskai „niet bevoegd is Mindszenty naar huis te ha len". Paskai heeft in 1986 in een interview gezegd dat Mindszenty „door zijn starre houding de Hongaarse kerk (grote schade heeft toege bracht". Mindszenty werd vorig jaar door de Hongaarse regering gerehabiliteerd. Hij werd in 1949 na een showproces op beschuldiging van staatsge vaarlijke activiteiten tot le venslange gevangenisstraf veroordeeld. Tijdens de Hon gaarse opstand in 1956 kwam hij vrij. Toen de opstand werd neergeslagen vluchtte hij de Amerikaanse ambassade in. Na een akkoord tussen het Vaticaan en de Hongaarse re gering mocht hij in 1971 naar Rome vertrekken. Drie jaar later onthief paus Paulus VI hem tegen zijn zin van zijn functie van aartsbisschop. Mindszenty overleed in 1975 in Wenen. OCHTEN Het Gelder se dorp herbergt een van de 18.000 die Nederland telt. Niets bijzonders, lijkt het, maar er is sprake van een uniek assurantiekan toor. Directeur Wiebe van Klaarbergen (50) ver zekert uitsluitend theolo gen, voornamelijk predi kantenen daarin onder scheidt hij zich van de andere 17.999 verzeke ringsadviseurs. Van Klaarbergen was district sinspecteur van een grote ver zekeringsmaatschappij en had de zes noordelijke provincies onder zijn hoede. Hij fungeer de als het gezicht van de maatschappij naar de assuran tiekantoren toe. Hij werd vijf jaar geleden 45 jaar, besloot toen het roer om te gooien en stortte zich in do mineesland samen met zijn vrouw; zij zegde haar baan als verpleegkundige op en werk te samen met haar man ze ventig a tachtig uur per week om 'Dominass' te krijgen zoals ze dat voor ogen hadden. Op het moment zijn behalve hij en zijn vrouw nog drie werk nemers in dienst, onder wie zoon Hans (25). Van Klaarbergen kwam in zijn vorige functie in aanra king met de Nederlandse Bond van Predikanten. Van Klaarbergen, een gerefor meerd Fries van huis uit, sprak de 'tale Kanaans' en kende het kerkelijk erf op zijn duimpje. Toen bleek dat het assurantiekantoor van de adviseur van de Nederlandse Bond van Predikanten 'in de verkoop' zat, zag hij gaande weg steeds meer in een gespe cialiseerd bedrijf. Dominass had toen hij het be drijf overnam zo'n 2000 predi kanten geheel of gedeeltelijk onder zijn hoede en dat was een redelijk getal om mee te beginnen. Nederland telt in totaal zo'n 4000 predikanten Van Klaarbergen kan dus nog even vooruit. „We gaan meer naar buiten treden: het Dominass-infor- matieboekje is klaar en we zijn gestart met het plaatsen van advertenties." Dominass is blijkbaar nog lang niet uit gegroeid, getuige de woorden en het enthousiasme van de beide heren Van Klaarber gen. Het is duidelijk dat er wel brood in de dominees zit voor een assurantiebedrijf. De doelgroep op haar beurt heeft blijkbaar behoefte aan een ge specialiseerd bedrijf. Van Klaarbergen senior: „De pre- De dominees-verzekeraars zoon en vader Klaarbergen. dikant heeft een bijzondere rechtspositie en moet een daarop toegesneden verzeke ringspakket hebben. Voor smeuiige details over problemen in de pastorie, is men bij Van Klaarbergen aan het verkeerde adres. „Dat vind ik een te tere zaak, het ligt bij deze groep misschien nog wel extra gevoelig." Hij wil wel een redelijk neutraal voorbeeld geven. „Een predi kant steekt op zondagochtend de straat over naar de kerk. Hij zit al met zijn gedachten bij de preek en vergeet dat er ook nog gewone stervelingen op de weg zijn. Een bromfiet ser rijdt tegen de togakoffer van de dominee, hij rijdt als gevolg daarvan tegen een auto en uiteraard zijn de voer tuigen beschadigd. De verze- FOTO: PERS UNIE keringsmaatschappij denkt 'togakoffer werktijd, dus kloppen we aan bij de werk gever'. Ze dienen een schade claim in bij de kerkeraad, maar die is geen werkgever. Dat soort misverstanden krijg je vaker als de verzekering niet de bijzondere omstandig heden van een predikant weet." ERNA CORNELISSEN IKON eist snel uitbreiding zendtijd HILVERSUM De IKON zal de Raad van State vragen zo spoedig mogelijk uitbreiding van de zendtijd mogelijk te maken. Dat heeft IKON-direc- teur R. Haan maandag be kendgemaakt. De IKON is niet tevreden over de toezeg ging van het Commissariaat voor de Media dat de zendtijd op televisie en radio per 1 ok tober wordt uitgebreid. Vol gens Haan gaat het om een principiële zaak. De Raad van State heeft begin dit jaar al duidelijk gemaakt dat de zend tijd voor IKON, RKK en ZVK (Zendtijd van Kerken) moet worden uitgebreid. Het gaat naar zijn mening niet op de omroepen te laten wachten vanwege technisch-financiële problemen bij de overheid. Het Commissariaat heeft de IKON vorige week laten we ten dat uitbreiding op een eerder tijdstip niet mogelijk is wegens gebrek aan financiën. De uitbreiding met 130 uur ra dio, waarvan 78 uur voor de IKON; en 45 uur televisie, waarvan 27 uur voor de IKON, kost op jaarbasis ruim 7 miljoen gulden. Volgens het Commissariaat is dat alleen mogelijk bij uitbreiding van de totale zendtijd. De minister van welzijn, volksgezondheid en cultuur wil daar niet op korte termijn over beslissen. Lintjesregen IEDER mens heeft behoefte aan waardering. De lintje^ die traditiegetrouw aan de vooravond van Koninginni Uo gevallen komt aan dat verlangen tegemoet. Sommige n rc* hebben er naar uitgezien. Anderen vinden het systeei v tocratisch en betuttelend. En burgemeester G.F. van Lemsterland, die vroegtijdig hoorde van een op h zijnd lintje, heeft zelfs bij voorbaat geweigerd. Dri Er kleven onmiskenbaar bezwaren aan het systeem 1 lintjesregen. Te vaak is het overhandigen van een lin di automatisme. Als mensen maar lang genoeg op eenjle plek blijven zitten, komt er als vanzelf een decoratie, er' gebrek aan ondernemingszin tonen worden op die nog beloond ook. Bovendien zijn er mensen die op scheiden plek bergen werk verzetten, maar voor maatschappelijke waardering ontbreekt, waardoor naast het zilver of goud tasten. Het gaat echter te ver om daarmee het hele systeem ten schieten. Mensen hebben waardering nodig. En mand voor thuis een bosje bloemen meeneemt, zo is vol als maatschappij mensen in het zonnetje te zettei men zich blijft realiseren, dat er vele diensten zijn die schouderklopje te ontvangen worden verricht. De lin gen is wat dat betreft niet meer dan een druppel. Ziekenhuis-cao Een keer uitslapen is leuk. Maar dagen achtereen in (|di moeten blijven is verschrikkelijk. Toch zijn er vele d ëe den mensen die dat meemaken. Soms onverwachts iln arbeidsproces geplukt liggen ze dagen achtereen in hjk kenhuis. Vooral als de opname langer duurt, loopt het 1 terug en worden ze niet alleen lichamelijk, maar ook $n lijk stilgezet. De wereld versmalt zich tot de proportii ig1 de kamer. De omvang van het bed is uiteindelijk het stukje privacy dat rest. In dergelijke omstandigheden den ook de contacten met het bezoek belangrijker. Zij gen belevenissen in die de patiënt moet missen. Ze fun e als de longen waar de patiënt op ademt. En ook de v ging is een belangrijke schakel in het aanbod van zt aandacht naar de patiënt toe. in ElND vorige week heeft de Nationale Ziekenhuisraa n" delijk een cao weten af te sluiten voor 200.000 werken !se gezondheidszorg. Het maakt het voor het personeel ii makkelijker met een positieve instelling rond te gaanirer werk. En daar is behoefte aan. Een vriendelijke blik i ke goede moment en een beetje aandacht maken het liiem nog niet gezond, maar doen de geest goed. En dat voorwaarde ook voor lichamelijke genezing. De auto kwijt VAN een enkele berisping verander je niet. Ook een kun je nog redelijk gelaten ontvangen. Maar het risico j [et kwijt te raken, dat is ander venijn. Alleen het idee met je voet drie centimeter te ver naar beneden schiktf daardoor de hele carrosserie kwijtraakt, is ingrijpend. z' kan gebeuren, want de procureurs-generaal hebben >'SS automobilisten die vijftig kilometer per uur te hard rij ,n die manier te straffen. Automobilisten die een tweed gepakt worden met een alcoholpromillage van 1,3 d wacht eenzelfde straf. Ook bromfietsen kunnen ziel)" onbeperkte snelheden meer veroorloven. Zij lopen sooi| ke risico's als de automobilisten. VOOR de maatregel is geen wetswijziging nodig. D heeft al een clausule die de mogelijkheid van inbeslagn( rechtvaardigt, alleen gaf iedere gerechtsdienaar tot moment zijn eigen interpretatie aan het artikel. En dat ceerde een zekere willekeur. De ene keer kostte de ov ding een zware boete, de andere keer werd de officier derd voor een inbeslagneming. Het werd van geval tol bekeken. Alleen al uit het oogpunt van de uniformerir richtlijnen is de uitspraak van de procureurs-generaal i lei Automobilisten die in de stad harder dan 100 kilomei HA den, weten wat hen te wachten staat. En op de autosn1 ligt de kritische snelheid bij 170 kilometer. Het kan dus niet meer voorkomen, wat onlangs eepvei zei op een congres: „Ik reed 150 kilometer per uur 0' snelweg en toen was er nog een dwaas die me passe Waarop een collega snedig antwoordde: „Maar wie u gen dat de grens van zotheid bij 150 kilometer ligt?" Er gedragslijn: boven de 120 op de autosnelweg krijgïop geldboete, boven de 170 kost het je je auto. De richtlijn zal natuurlijk met de nodige takt worden f gevoerd. Iemand die op weg is naar het ziekenhuis, $dei zijn vrouw bevalt, heeft meer reden tot spoed dan if*ntr die naar een vergadering gaat. Deze persoonlijke omst F heden zullen worden meegewogen in de definitieve anj beurdverklaring. Maar weggebruikers zullen hun gedrq getwijfeld laten beïnvloeden door de nieuwe richtlijn. ele drij OOK de verkeersveiligheid is gediend met een stipt haven van de wetsregels. Er zijn jaarlijks honderden lukken met dodelijke afloop. Ruim 700 doden vallen i jaar in het autoverkeer. Dan spreken we nog niet over 8ei gangers en andere weggebruikers. Met bovendien twee van de bevolking in het bezit van een eigen heilige ko nen de regels strikt te worden gehanteerd. Want het zaets kind maar zijn dat levenslang gehandicapt raakt door h drag van iemand die het gaspedaal niet weet te ontziefclac UitgaveWesterpers (behorende tot Sijthoff Pers) Kantoor. Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon: 071 - 122 244 Postadres. Postbus 11, 2300 AA Leiden Abonnee service £i Telefoon- 071 - 313 677 van ma. t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur 31 Nabezorging P" Telefoon 071 - 122 248 UI van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19 00 u. op za van 14.00 tot 15.00F" Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW) -~ Bij automatische betaling: fc per maand 25,70 F2 per kwartaal 76,60 per jaar f 294,30 t Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244. I Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor RijsvflJ 070 - 3902 702 Bankiers ke AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2