p Dales tot kerken: 'doe maar gewoon' Verplicht celibaat dient kerk, niet priester'' CeidóeSou/tG' kerk wereld Vrijplaatsen voor verslaafden GEESTELIJK LEVEN/OPINIE QeidóaQowumt "NL MAANDAG 29 APRIL 1991 r1 'EO-korenman' Arie Pronk overleden HILVERSUM De organist en dirigent Arie Pronk is zondag middag op 61-jarige leeftijd in zijn woonplaats Zwijndrecht overleden. Pronk zou vorige week woensdag in de Rotterdamse Laurens- kerk officieel afscheid nemen, aangezien hij per 1 januari ge bruik maakte van de VUT-regeling. Hij kon echter wegens hartklachten niet aanwezig zijn op deze avond, waarop acht koren optraden voor 2.000 belangstellenden. Pronk kreeg vooral bekendheid door de massale koorzang op radio en televisie in het EO-programma 'Samen zingen met Arie Pronk'. Bekend waren ook zijn Doelenconcerten, vijf ker stuitvoeringen van Deo Cantemus en Song of Praise, in Rotter dam. Pronk werd op 29 november 1929 in Gouda geboren. Na de MULO studeerde hij orgel en piano aan het Goudse conserva torium, waar hij in 1953 afstudeerde. Sinds 1951 was hij diri gent van Deo Cantemus en sinds 1984 van Song of Praise, bei de uit Rotterdam. Verder dirigeerde hij het christelijk Residen tie Mannenkoor en The Crede Singers. Van 1970 tot 1 januari 1990 was Pronk werkzaam bij de Evan gelische Omroep, tot 1985 als hoofd van de afdeling Muziek. Daarna trad hij op als beleidsadviseur muziek van de EO-di- rectie. Van 1954 tot 1967 werkte hij free-lance voor de NCRV. Beknoptheid is de ziel der geestigheid Pacifist J. de Graaf overleden DEN HAAG Prof.dr. J. de Graaf, oud-hoogleraar ethiek in Utrecht en van 1951 tot 1971 voorzitter van de pacifis tische vereniging Kerk en Vrede, is na een slopende ziekte in zijn woonplaats Heemstede overleden. Hij is 79 jaar geworden. De Graaf, geboren op 14 juli 1911 in het Drentse Norg, stu deerde theologie in Leiden en Straatsburg. Hij behoorde tot de vrijzinnige modaliteit bin nen de Nederlandse hervorm de Kerk en werkte onder meer als predikant in Medan in het voormalig Nederlands- Indië. Hij was ook in Neder land op diverse plaatsen pre dikant en werd in 1955 be noemd tot hoogleraar ethiek en encyclopedie der godge leerdheid aan de Rijksuni versiteit te Utrecht. Hij ging in 1976 met emeritaat. Van 1951 tot 1971 was De Graaf voorzitter van Kerk en Vrede. De Graaf schreef on der meer 'In gesprek met de Bergrede' (1957) en 'De ethiek van een gekerstende levens orde' (1964). Mondiaal helft meer priesterstudenten VATICAANSTAD Het aantal priesterstudenten is tussen 1978 en 1988 met bijna 50 procent gestegen, blijkt uit cijfers van het centraal bu reau voor de statistiek van het Vaticaan. Waren er eind 1978 62.670 studenten, tien jaar later was dat aantal tot 93.405 gestegen. Er zijn grote verschillen tus sen de continenten. In Noord- Amerika volgden 6.659 stu denten eind 1988 een prieste ropleiding, bijna 3.000 minder dan tien jaar eerder. Daaren tegen verdubbelde het aantal in Zuid-Amerika. In Europa steeg het aantal studenten van 22.902 tot 28.418. Een sterke groei viel waar te nemen in Afrika (van 5.636 tot 13.433) en Azië (19.650 in 1988 tegen 11.337 tien jaar eerder). Nieuwe encycliek verschijnt deze week (Van onze correspondent Aart Heering) VATICAANSTAD 'Cente- simo humanus' luidt de titel van de encycliek waarin paus Johannes Paulus II de sociale leer van de katholieke kerk in de moderne wereld uiteen zal zetten. Het document wordt op 2 mei openbaar gemaakt, maar zal waarschijnlijk de datum 1 mei dragen, de dag van de arbeid. Bovendien valt de verschij ningsdatum kort voor de hon derdste verjaardag waar in de titel naar wordt verwezen van de encycliek "Rerum novarum", waarmee Leo XIII op 15 mei 1891 de basis legde voor de katholieke maat schappelijke doctrine. beroepingen Gereformeerde Kerken Beroepen te Schagen e.o. drs. G.R. Rinsma te Grouw-lrnsum die dit beroep heeft aangenomen. Aange nomen naar Leeuwarden drs. E.A. Broekema te Opende(Gr.). Naar Fra- neker D.J. van Bochove te Gerkes- klooster-Stroobos. Bedankt voor Driesum P. de Vries te Opheusden. Beroepen te Hoogeveen drs. G. Zijl te Oude en Nieuwe Wetering. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Zwolle-Centrum B. Lui ten te Dronten. UTRECHT De kerken lopen in hun streven naar een tolerante samenle ving het gevaar 'hoogdra vend' te worden, vindt minister Dales van bin nenlandse zaken. „Doe maar gewoon", hield zij zaterdag de ker ken voor, en doe wat aan de vreemdelingenhaat bij de bakker en de slager. Bij de plaatselijke midden stand en ook bijvoorbeeld op vele inspraakavonden kun nen „soms de meest vreselijke dingen" over migranten wor den gezegd, aldus Dales. Veel Nederlanders zijn „vreemd- heidschuw'' en laten dat de buitenlanders met „pèsterijen, onbeleefdheden en intoleran tie" ook duidelijk merken. Op een jubileumbijeenkomst van de hervormde Dom-ge- meente in Utrecht, waarvan zij zelf lid is, hield Dales een pleidooi voor meer gewoon contact tussen Nederlanders en migranten. De kerken kunnen daaraan een belang rijke bijdrage leveren, onder meer door in hun bijeenkom sten en organen „royaal plaats te maken" voor buitenlan ders. Niet uit goedgunstigheid of liefdadigheid, maar omdat dit de enige manier is waarop FOTO: DIJKSTRA beide partijen elkaar leren kennen. De minister riep de kerken op hun wantrouwen jegens de overheid te laten varen. Veel gemeenten en theologen („die weten weinig van staatsin richting, maar veel van kerk geschiedenis") denken dat ze nog leven in de tijd van de eerste christengemeente en dus van doen hebben met een heidense overheid die hen on derdrukt, aldus Dales. „De vaak overtrokken neiging om zich profetisch tegenover de overheid op te stellen is daar een restant van". Dales waarschuwde de ker ken ook voor een dreigend gebrek aan kennis. Sinds de overheid op het gebied van hulpverlening een aantal ta ken van de kerken heeft overgenomen, lopen de ker ken het risico „de kennis van waar de pijn zit", kwijt te ra ken. De minister werd op dit punt tegengesproken door J.D.M.A. Heijkoop van het Vrijzinnig Protestants Cen trum, die wees op de voor trekkersrol die de Raad van Kerken heeft gespeeld in de bezinning op bijvoorbeeld de pluriforme samenleving en de nieuwe armoede in Neder land. Paus bepleit handvest voor godsdienstonderwijs VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II heeft de bisschoppen in Europa voor gesteld een handvest voor het godsdienstonderwijs op te stellen. „Het gaat erom", aldus de paus, „de objectieve erfenis van het christendom te leren kennen, volgens de autenthie- ke en integrale uitleg van de Rooms-Katholieke Kerk." De paus hoopt dat de kerken in Oost-Europa die nu het godsdienstonderwijs op de openbare scholen moeten or ganiseren, na zovele jaren waarin dat niet mogelijk was, op royale steun kunnen reke nen. Alleen kerk tegenwicht tegen moraal van de sterksten' 99 DOORN Alleen de kerk met haar uitleg van de Schrif ten, haar ethisch besef en mensvisie en haar pleidooi voor gerechtigheid, vrede en zorg voor de Schepping vor men een werkelijk tegen wicht tegen de moraal van de sterksten en het fatalisme dat de ingewikkelde maatschap pelijke structuren oproepen. Maar .de kerken kunnen het nastreven van de waarden waar zij voor staan, niet af dwingen. Dit waren enkele conclusies van de deelnemers aan de conferentie 'Met het oog op een deugdelijke toekomst' in Doorn. De bijeenkomst voor .jonge ren tussen 25 en 40 jaar met een zekere verantwoordelijk heid in de samenleving" was georganiseerd door de Rad- boudstichting, het katholiek wetenschappelijk onderwijs fonds. Zij diende ter voorbe reiding van het Christelijk Sociale Congres dat in no vember wordt gehouden. Dan is het 100 jaar geleden dat in Amsterdam het eerste Chris telijk Sociaal Congres werd gehouden. De deelnemers riepen de christelijke organisaties op de samenwerking met de Raad van Kerken te versterken. „Mensen in de knel" dienen volgens hen niet te volstaan met wijzen, beschuldigen en eisen. Zij moeten proberen „zichzelf en anderen uit de knel te helpen", maar hebben het recht daarbij door ande ren geholpen te worden. Spe ciaal mensen met extra ver antwoordelijkheid in de sa menleving, zoals de leiders van maatschappelijke organi saties en politici, hebben hier een taak. Een paar van deze mensen waren zaterdag naar Doorn gekomen om hun visie op het christelijke sociale denken te geven. Premier Lubbers schetste een aantal problemen waar komende generaties een oplossing voor moeten vin den, zoals de „herschikking van de verzorgingsstaat", de bescherming van het leven in alle fasen en de spanningen als gevolg van de grote groep allochtonen in de samenle ving. De premier noemde ook het verschijnsel van de 'calcule rende burger': de burger die uitrekent wat een overtreding kost en op grond daarvan uit maakt of hij zich aan de wet zal houden. Tijdens het congres werden de winnaars bekendgemaakt van de KRO/Radboud-wed- strijd 'Zin in de toekomst'. Scholieren konden de afgelo pen maanden hun visie op de toekomst geven. De eerste prijzen waren voor onder an dere een klas van het Leeu wenhorstcollege in Noordwij- kerhout. PREDIKANT DS. HANS VISSER: ROTTERDAM Domi nee Hans Visser van de Rotterdamse Pauluskerk gaat er bij de gemeente Rotterdam op aandringen om op meer plaatsen in de stad opvangruimten op te zetten waar drugsver slaafden heroïne en co caïne kunnen gebruiken. Visser is van de noodzaak hiervan overtuigd na een volgens hem geslaagd ex periment in de Paulus kerk, waar sinds vorig jaar augustus een ruimte is ingericht waar ver slaafden vijf dagen in de week kunnen roken, snuiven en spuiten. Zowel het gemeentebestuur als de politie zijn van het ex periment op de hoogte en la ten de zaak ongemoeid, zo lang „de openbare orde niet wordt verstoord", zo hebben woordvoerders bevestigd. „Ik heb natuurlijk geprobeerd om daar afspraken over te ma ken. Zolang er niet openlijk wordt gedeald blijf ik binnen de perken van de algemene politieverordening en laat de politie de zaak ongemoeid", aldus Visser. De ruimte in de kelder van de Pauluskerk wordt dagelijks door gemiddeld vijftig ver slaafden bezocht. Het roken en snuiven van cocaïne en he roïne vindt plaats aan tafeltjes ''in de opvangruimte. Het spui ten moet, om de politie niet in verlegenheid te brengen, op het toilet gebeuren. Spuiters worden daar echter niet ge hinderd door aangepaste ver lichting en kunnen uit de om- ruilautomaat op de gang een schone spuit trekken. Het. project wordt begeleid door drie vrijwilligers die toezicht houden (op dealers) en de orde bewaken. Op afroep is een arts beschikbaar, zo ver telt Visser. „In feite bieden we alleen een dak boven het hoofd van ern stig verslaafden, van wie je kunt aannemen dat ze toch nooit van hun verslaving af komen. In plaats van dat ze op allerlei enge plekken zoals portieken en hoeken en gaten van het Centraal Station of hier voor de deur staan te spuiten, bieden wij ze de mo gelijkheid dat hier te doen. Bovendien kun je proberen die mensen een zinvolle da ginvulling te geven. Er zijn hier allerlei bezigheden zoals timmeren en klussen. Ze kun nen hier praten, wat eten en een kop koffie drinken. En er is hier voor de deur op straat geen spuit meer te vinden." Hoewel DS. Visser weet dat de kwestie gevoelig ligt en dat zowel politie als gemeentebe stuur met handen en voeten aan de wet zijn gebonden, hoopt hij aan de hand van de evaluatie van zijn experiment een discussie op gang te bren gen. „Ik weet dat veel men sen, ook de wethouder en een aantal politiemensen, het met mij eens zijn. Ik hoop nu dat iemand anders het lef heeft zijn nek uit te steken om ook zoiets te beginnen." De Rotterdamse predikant, die in zijn kerk dagelijks een paar honderd ontheemden (daklozen, asielzoekers en verslaafden) opvangt, hoopt dat de politiek de zaak op zal pikken. Hij is optimistisch ge stemd over de voortgang en eventuele uitbreiding van het project. „Uiteindelijk is niet. alleen de verslaafde, maar de hele samenleving die van tijd tot tijd overlast van drugge bruik ondervindt, ermee ge baat." Het liefst zou ds. Visser tot een echte gedoogplaats ko men, waar verslaafden hun drugs van een huisdealer kunnen betrekken. „Maar dat kan niet met de huidige wet- Ds. Hans Visser geving. Ik hoop dat dat ook nog eens verandert." De Rotterdamse politie be schouwt de ruimte in de Pau luskerk als een van de vele plekken in de stad waar drugs worden gebruikt. „Het is een opvangplaats voor mensen die echt in de problemen zitten en natuurlijk wordt daar ook gebruikt. Dat gebeurt ook op het Centraal Station. Het kan alleen niet zo zijn dat de han del er welig gaat tieren. Zo lang dat niet het geval is, la ten wij de zaak ongemoeid. Wij zijn er niet op uit om op gebruikers te jagen", aldus een woordvoerder van de Rotterdamse politie. Wethouder J. Henderson, die verslavingszorg in zijn porte feuille heeft, zal zich niet te gen uitbreiding van het aantal vrijplaatsen verzetten, maar hij tekent daarbij aan dat hij FOTO: SP er geen geld voor beschikbaar heeft. „Als je zoiets opzet, moet er ook personeel komen dat de boel in de gaten houdt en de omgeving schoon houdt van dealers. Daar heb ik geen geld voor. De werkers in de bestaande hulpprogramma's kun je hier niet voor inzetten. Die krijgen weerzin tegen het feit dat er naast de verstrek king van methadon openlijk wordt gebruikt." Daarnaast vreest Henderson dat het moeilijk zal zijn de aanzuigen de werking van de gebrui kersplaatsen in de hand te houden. „Dat is ook een pro bleem waar ds. Visser mee zit en dat is een van zijn argu menten om te pleiten voor meer plaatsen in de stad." Inmiddels is ds.Visser al bezig met het opzetten van een tweede opvangruimte. Hij wil nog niet zeggen waar die zal komen. ONDERZOEK ONDER PRIESTERS EN PAROCHIANEN: 99 NIJMEGEN De celi- baatsverplichting lijkt in de praktijk minder de pastorale zorg voor de ge lovigen en het geloofsle ven van de priester te dienen dan de instand houding van het instituut kerk. In veel gevallen wordt het levensgeluk van priesters opgeofferd aan de kerk als organisa tie. Tot deze conclusie komt de psychologe drs. A. Hoen- kamp-Bisschops, universitair docent aan de Universiteit voor Theologie en Pastoraat in Heerlen, in haar studie 'Ce libaat: varianten van bele ving'. Het onderzoek werd verricht in opdracht van het Katholiek Studiecentrum voor Geestelijke Volksge zondheid. Hoenkamp-Bisschops had uit gebreide gesprekken met 24 parochiepriesters, willekeurig gekozen uit een lijst van na men die (voormalige) perso neelsfunctionarissen van alle zeven bisdommen hadden doorgegeven. Hoenkamp-Bisschops onder scheidt bij priesters drie va rianten van beleving van het celibaat. De eerste groep zijn priesters die een LAT-relatie onderhouden met een vriend of vriendin (in haar onder zoek 6 priesters). De tweede groep wordt gevormd door priesters die bewust voor het celibaat hebben gekozen en geen behoefte aan een relatie hebben (eveneens 6 priesters). De helft van de geïnterview de priesters heeft geen duide lijke keuze kunnen maken. Zij hebben geen relatie, omdat zij proberen te voldoen aan de celibaatsverplichting. Boven- Beschikvaar De leiding van de kerk voert als verdediging van het celi baat onder meer aan, dat de priester optimaal beschikbaar moet zijn voor de gelovigen. Formeel klopt dat wel een partner en kinderen vragen uiteraard aandacht maar feitelijk ligt de zaak anders. De priesters die geen duidelij ke keuze maken de onder zoekster vermoedt dat hun aantal minstens de helft van alle parochiepriesters beslaat blijken vaak grote moeite te hebben met het aangaan van goede contacten met an deren. Zij zijn vaak zeer met hun eigen problemen bezig en dat tast de kwaliteit van hun beschikbaarheid juist aan. Hebben deze priesters de knoop doorgehakt en hebben zij een LAT-relatie opge bouwd of juist een welbewus te keuze voor het celibaat ge maakt, dan blijkt hun be schikbaarheid toe te nemen. Ook hun religiositeit wordt dieper. De zes priesters die een be wuste keuze voor het celibaat hadden gemaakt, waren ge middeld aanzienlijk jonger dan de priesters in de twee andere categorieën. Bij hun wijding waren zij juist onge veer 5 jaar ouder dan de ou dere priesters die in de regel op hun 24e of 25e werden ge wijd. Bovendien bleken deze zes priesters te hebben gestudeerd op de theologische opleidin gen die in 1967 in ons land werden opgericht en die in te genstelling tot de grootsemi naries van vroeger ook voor en mannen die geen priester wilden worden, toe gankelijk waren. De studen ten hadden de mogelijkheid om niet voor het priesterambt te kiezen, maar voor het beroep van pastoraal werker, waarvoor de celibaatsver plichting niet geldt. Belang rijk was tenslotte dat er op de nieuwe opleidingen aandacht werd besteed aan de psychi sche vorming van de studen ten. Problemen De problemen die de oudere priesters met het celibaat on dervinden, wijt de onderzoek ster niet alleen aan de jeugdi ge leeftijd waarop zij werden gewijd, maar ook aan hun op leiding aan het grootsemina rie.* Na hun opleiding hadden zij vrijwel geen andere keuze dan zich tot priester te laten wijden. Bovendien werden af fectieve relaties tussen de priesterstudenten op de semi naries tegengegaan. Zij moch ten bijvoorbeeld nooit met hun tweeën in één ruimte bij een zijn, wat persoonlijke ge sprekken vrijwel onmogelijk maakte. De onderzoekster erkent dat het celibaat als vrije keuze voor priesters waardevol kan zijn, maar vindt dat de ver plichting moet worden afge schaft. Het risico dat priesters psychische problemen krij gen, is te groot. Ook vindt zij de levenslange verplichting een miskenning van de aard van de mens. Hij is op het moment van zijn wijding meestal nog niet aan het ein de van zijn ontwikkeling. Bo vendien ontleent iedere mens kracht en inspiratie aan juist datgene „wat van binnenuit als waar en zinvol wordt er varen". Heksentoer V AND A AG zal blijken of het vorig week geslotpoliti tussen Sovjet-president Gorbatsjov en Jeltsin, dPeêei van de Russische Federatie, vruchten afwerpt. namelijk vandaag in Siberië aan stakende miji®jt r waarom hij tot een vergelijk met Gorbatsjov is geleen moet een hele heksentoer voor hem zijn, wants gev week ondersteunde hij de acties van de mijnwer, het lijk. Hij onderschreef zelfs hun eisen dat de èig£ote van de communistische partij moesten worden ot^r dat Gorbatsjov moest opstappen. zoek Ofschoon er geen details bekend zijn gemaab y akkoord met Gorbatsjov is het niet zo moeilijk te waarom Jeltsin de zijde van zijn rivaal heeft ge# A dreiging van een conservatieve machtsgreep in de m was vorige week heel reëel. Sojoez, de verenigii verstokte communisten, had namelijk om het onr ontslag van Gorbatsjov gevraagd. Desnoods zou d Gorbatsjov wegjagen. Te elfder ure besefte Jeltsin kennelijk dat dat zoi enorme chaos in de hele Unie en sloot hij alsn< met Gorbatsjov. Hij ondertekende zelfs de oproe] batsjov en de presidenten van zeven andere repul; het bewaren van rust en orde. uf DAARMEE heeft Jeltsin ook zijn eigen positie vei /V, Hij is althans inmiddels door Democratisch Ruslar^enc menwerkingsverband van hervormingsgezinde grt en politieke partijen, officieel kandidaat gesteld vo( sidentschap van de Russische Federatie. Jeltsin v=AA functie al op grond van zijn voorzitterschap van d£r Sovjet in de Federatie. Vorige maand heeft de yd echter haar voorkeur uitgesproken voor een gekorst dentschap. De verkiezing zal naar wordt aangenonfide worden gehouden. De datum wordt volgende ma®*11 steld door het Russische Congres van Volksafgevapüi im( GORBATSJOV heeft ondertussen even tijd om komen voor aanstaande woensdag, 1 mei, de dag van de arbeiders in de Sovjetunie. De Unie va tische Sovjet-republieken vertoont ontbindingsv( len, maar het jaarlijkse feest gaat door. De helden van de eerste arbeidersstaat ter wereld ter moe en vooral ontevreden. Gorbatsjov moet t_. nog steeds rekening mee houden dat hij op de wordt geconfronteerd met de massale ontevredenhe arbeiders. Het lijkt er op dat zij eindelijk de opro? communistische revolutionairen van destijds tot iT" hebben.gemaakt: 'Staat op, verworpenen der aardf Wöltgens PvDA-fractieleider Thijs Wöltgens mag dan v^F Jonge Socialisten weinig uitstraling hebben, hij sl?aF geen andere politicus in ingewikkelde problemen!®1" verwoorden. De 'deugd van het werken' is te duur.bg van de milieuvervuiling te goedkoop', stelde hij z;a: Amsterdam vast. Wat is er logischer dan de loonbftv verlagen en de milieuheffingen te verhogen? Me£e kunnen aan het werk en de milieuvervuiling zal i ren. Probleem opgelost. Het voorstel van Wöltgens is zonder meer symf noemen, maar helaas houdt het in zijn verbluffends' bitter weinig rekening met de weerbarstige praktijk" verhogen van de milieuheffing zal immers flinke i^r gevolgen hebben. Hetzelfde geldt voor verlaging v komstenbelasting: dat werkt denivellerend. Is Wöli,r' plotseling voorstander geworden van denivelleljj moeten vrezen van niet. Ja uit A.L enkele maanden geleden stelde de PvdA-voorLe' bij eventuele milieuheffingen ook rekening te ho:01 de inkomensgevolgen. Een 'ruil' van (inkomensafh?ai belastingen tegen (neutrale) heffingen maakt zo'n fee van inkomenspolitiek aan milieupolitiek nog nooddn Dit betekent dan wèl dat wie meer verdient ook SjJ het milieu moet betalen, ongeacht de vraag of dekt diener ook meer vervuilt. Hierdoor wordt het ver_ sen heffing en vervuiling voor de burger zo goed al baar. VERLAGING van de loonbelasting blijft uiteraar bel streven, maar het is kenmerkend voor de arm het rijk dat zo'n maatregel blijkbaar alleen te finai als elders de lastendruk verhoogd wordt. Het pri 'regulerende milieuheffingen' niet mogen dienen a stenbron voor het rijk, wordt daarbij impliciet op di hoop Een werkelijk steekhoudend milieu- en inkomens pas van de grond komen als de overheid er in g< zichzelf uit de financiële houdgreep van opstapelent dentekorten te bevrijden. Dan kunnen immers opl uit milieuheffingen 'gewoon' gebruikt worden om milieu ook schoner te maken en milieuvriendelijk belonen. Het is jammer dat Wöltgens in zijn streven heldere politiek dit simpele principe blijkbaar over i heeft gezien. £cidóc0ouimit Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon 071-122 244 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden i Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uu^ Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr van 18.00 tot 19.00 u. op za van 14.00 tot I5f Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling per maand 25,70 per kwartaal f 76,60 per jaar f. 294,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rij 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2