«Nationale entiteit itbreekt in ederland" Fiat Tipo 16V: lang op gewacht, toch gekomen to móet vaker F>r de deur jven staan 5 sir „Het is spannend om aan de beelden iets toe te voegen" JT/RTV HOETINK NEEMT NA 20 JAAR [EID ALS DIRECTEUR MAURITSHUIS AAG Hij was i de eerste mu- ïcteuren die met itü PARip is meesterschap' X 'brouwer Grolsch vriendelijk een 1 over Gerard ter nancieel te onder- De expositie trok ■^bezoekers, maar ^^ar werd niet door op prijs gesteld, inwerking tussen itigieuze Maurits- Hü de bierbrouwer Vlfs tot vragen in de Kamer. ;ink, die vandaag af- •mt als directeur van .tshuis, heeft nadien IMke exposities met be- sponsors georgani- ^^at toen nog gold als een samenwerking 1st en commercie, is algemeen geaccep- 1 laatste grote, miljoe- nde expositie onder id, 'Hollandse Mees- Li l merika', was zonder artigheid van Shell I geweest. Ze werd KVJDOO bezoekers de ccesvolle expositie Mauritshuis gehou- sxposities markeren erende houding die 'ecennia zowel bij ls publiek is opge- aanzien van kunst- Hoetink, die na iar vervroegd uit- tich meer te kunnen zijn part-time werk pr van de stichting Praemium Erasmianum, heeft vrijwel dagelijks ondervonden hoe belangrijk die steun van derden was. Met een aankoop budget van 150.000 gulden per jaar kan je in een in zeven- tiende-eeuwse kunst gespecia liseerd museum als het Mau ritshuis weinig potten breken. De negenentwintig schilderij en die het Mauritshuis onder zijn bewind verkreeg werden dan ook merendeels bekostigd uit bijdragen van derden, zo wel bedrijven als particulie ren, als daarvoor bestemde fondsen. Hoetink zegt wel begrip te hebben voor de bezwaren die er bestaan tegen kunstsponso- ring door bedrijven; hij ziet ook het gevaar. „De media spelen een steeds grotere rol. Een sponsor wil goed in de media komen, dus zoekt hij een expositie die het best bij hem past. Je moet als museum dus goed oppassen dat je het expositiebeleid niet uit handen geeft en dat je een sponsor zoekt bij een expositie, en niet andersom", zegt hij in zijn wat koel ingerichte werkkamer in het Mauritshuis. Kunsthistoricus Hoetink is een directeur die alle eigenschappen in zich ver enigt die je in een ideaal beeld van die functie voor ogen krijgt. Een kunsthistoricus die zich in de twintig jaar van zijn directeurschap steeds meer ontpopte tot een manager, die de boer opging voor gelden, toernees organiseerde en alle mogelijkheden aangreep om het wat verstofte Mauritshuis weer midden in een bruisend museumleven te zetten. Een man die onder meer de jaar verslagen van zijn ;rijd om de auto achter het stuur te krijgen, heb- •ing en milieube- u steun gekregen ?NO. In een door .uut voor toege- ituurwetenschap- derzoek uitgege- g. patje wordt gecon- ,e dat de techniek Wl)tlaat is milieu-en ekke,imen volledig op e |eu|Er moet daarom re eujto worden gere- wil distributieland jdijkertijd de samen- I "Inrichten dat de leef- Q n'et overmatig Iddluild. Het verenigen i_ pelstellingen is geen 5 Ulfensen, en vooral de ;rs onder hen, ver- :h graag. Op Ameri- ijden ze jaarlijks het je e^antal kilometers dat in één van de oorp indjes ter wereld, ie staafcatsingsdrift heeft rind mei nog lang niet be- |Zlt jDder maatregelen and zo vol te zitten s,t-vl!fets meer gedistri- en leirdt en milieu volle- jnvo<y knoppen gaat. r Piet Smith gaat in 009 n Milieu' uitvoerig ksbi|dii,geiijkheden die de d word nu en in de nabije )t a||efleeft te bieden. En lering. Met de gere- 3lsjevcfysator kan je uit_ luis sta stikstofoxyde met tis 06-*ceot worden ver stuur (f^ emissies van _L .de kunnen sterk l^jypjjht worden. lering van de kool- het verkeer de JSt, en bijdraagt aan aseffect, kan met iringen van het .bruik worden be- 1. De huidige moto- Gterst verkwistend: jeel van de opge- zondor p6^e verdwijnt naar kiwoordrter, eenderde deel ;n_ ,vorm van warmte fajt en eenderde deel yjpiikt om te rijden. ^?_Bt dus zuiniger met brandstof omspringen. Op het gebied van aërodynamica is er volgens Smith niet veel eer meer te behalen. Wel kan de rolweerstand nog verminde ren. Ook verwacht de TNO- auteur dat de rendementen van motoren nog verbeteren: benzine- en LPG-motoren met tien procent en dieselmotoren met twintig procent. Verder wordt geëxperimen teerd met motorontwerpen die draaien op minder vervuilen de brandstoffen: alcohol, bio- ethanol, aardgas en koolzaado lie. Maar ook de elektrische auto doet nog steeds mee in de speurtocht naar een stille en zuinige auto. In de bestrijding van files ziet Smith een grote rol weggelegd voor informa tiesystemen, die de beste route uitkiezen, de onderlinge af stand met voor- en achterlig gers regelt, de meest gunstige snelheid vastsstelt en de chauffeur waarschuwt dat hij vermoeid raakt. Ware aard Al die fascinerende snufjes kunnen niet verhinderen dat het 'verkeerslichaam' Neder land toch vergiftigd raakt en dichtslibt. Want als er één ding duidelijk is, is het dat Ne derlanders zich koste wat het wil een automobiel willen ver plaatsen. Een onderzoek van het Delftse Centrum voor Energiebesparing en Schone Technologie legde de ware aard van Nederlandse automo bilist bloot: hij heeft lak aan zuinig rijden en hij kiest voor relatief grote en luxe wagens met een hoog acceleratiever mogen. „De politiek leek het autobe- wustzijn ook aardig te hebben aangevoeld", schrijft Smith, „Een discussie over 'toch maar terug naar 100 kilometer' kon niet eens worden gevoerd". In het besef dat handhaving niet te controleren is, werd het voorstel bij voorbaat afgewe zen. „Met het argument 'dan rijden ze tocht te hard' werd de discussie in de ijskast ge plaatst. De politiek kende z'n pappenheimers". Door de ontwikkelingen op de weg komt Nederlands positie als Europa's grootste wegver voerder in het gedrang. De verwachting is dat het vervoer over de weg de komende jaren QwdtaQowuvnt ZATERDAG 27 APRIL 1991 PAGINA 11 COMPONIST THEO NIJLAND: ontstaat er wat. Dat is een heel gewone gang van zaken bij het maken van filmmuziek. Je krijgt van buitenaf een impuls en daar moet jij wat aan toe voegen. Dat vind ik heel span nend. Ik vind het namelijk leuk om iets te vervaardigen waaraan iets anders vastzit en in dit geval is dat dan beeld. Maar zo werkt het met The Shooting Party ook. Daar krijgt de muziek zijn meer waarde door de tekst". „Vooral het componeren van de muziek bij de terugblikken in de serie vond ik absoluut geen probleem. Daarin zat zo'n romantische sfeer. Bovendien wist ik wat Frans wilde. Door de jaren heen leer je waar ie mand van houdt. Niet dat er geen gevechten over zijn ge weest, dat wel, maar we waren het er over eens dat de serie gedragen zou moeten worden door een groot lyrisch thema. Het zou mooi zijn geweest als ik helemaal op de scènes had kunnen schrijven, maar dan zou de serie te duur zijn ge worden. Ook nu was de mu ziek weer sluitpost en dat kan ook niet anders als je maar vier miljoen gulden mag beste den. Dat lijkt misschien veel, maar we praten wel over zes uur film. Gelukkig is het rest materiaal niet in de asbak ver dwenen, want er is gisteren een compact disc verschenen met dat niet gebruikte materi aal uit de serie". „Om ervoor te zorgen dat mijn muziek in balans was met de beelden heb ik bij het grootste deel van de montage gezeten met een waslijst aan variaties op het thema in mijn hand. Bij de montage van de beelden kon ik dan zeggen: gebruik hier maar thema 2a nummer tje 35. Ik heb het hierdoor al lemaal redelijk in de hand kunnen houden. Maar dat er bij zitten, is liefde-werk. Het vreet tijd en je wordt er niet voor betaald. Dus ik heb daar een aantal weken gezeten uit liefde voor de serie en voor mijn muziek. Maar je moet er gens stoppen. En als ik dan naar zo'n vijfde aflevering zit te kijken over Hans dan denk ik: het is te zacht. 'Hans' had wel wat meer muziek kunnen verdragen Bij nader inzien. Zesdelige drama serie. VPRO-televisie. Nederland 2 om 21.07 uur. Zondag (laatste afle vering). HILVERSUM Het succes van de Nederlandse drama-se rie 'Bij nader inzien', waarin het verhaal van zes vrienden, studenten Nederlands aan de universiteit van Amsterdam, wordt verteld, ligt niet alleen in de stilistische schoonheid van de beelden, die regisseur Frans Weisz op zeer knappe wijze rangschikte. Het ver filmde boek van schrijver J.J. Voskuil kreeg mede door Je muziek van Theo Nijland zijn meerwaarde. Het lyrisch the ma zal ook zonder de beelden in de herinnering blijven voortleven. Theo Nijland vormt samen met Han Oldigs en Coen van Vrijberghe de Coningh, The Shooting Party, waarvan zo juist een uiterst aantrekkelijke compact disc is verschenen. Dit muzikale uitstapje blijft echter voorlopig nog even een uiterst professionele hobby, want zowel Coen, die een hoofdrol speelt in de nieuwe Nederlandse speelfilm 'De on fatsoenlijke vrouw' als Han Oldigs, die in de vijfde afleve ring van 'Bij nader inzien' was te zien als de zoon van Rijk de Gooyer (Hans) zetten hun ac- teursbestaan niet zomaar aan de kant. Theo: „Ik ken Frans Weisz al heel erg lang. Hij heeft drie theaterproducties van mij ge regisseerd en in de periode dat ik met Coen in de studio werkte, heb ik voor Frans be drijfsfilms van muziek voor zien en hier en daar een spotje gedaan. Daarna kwam 'Leed vermaak' als speelfilm. Je bouwt dus langzamerhand een vertrouwensband met elkaar op. Tenminste zo werkt dat bij Frans. Op een gegeven mo ment vroeg hij of ik de muziek wilde componeren voor 'Bij nader inzien' en dat heb ik ge daan". „Om mij in te leven in de ge beurtenissen heb ik in eerste instantie het boek gelezen, daarna veel met Frans Weisz en producent René Seegers ge sproken en uiteindelijk het ruwe materiaal bekeken. Dan ga je achter de piano zitten en Directeur Hans Hoetink voor 'zijn' Mauritshuis: „Wil men de beoogde kwaliteit verhogen, dan zullen er duidelijke grenzen ge steld moeten worden aan de opmars van de regelaars en de managers". aangreep om aan wvc te laten weten wat er dóér allemaal fout zat. Want kritiek op het departement liet hij nimmer ongezegd. „Er is een groot mis verstand tussen wvc en het veld", weet hij. „Men weet op het departement nauwelijks wat er speelt. Het is moeilijk om ze te vertellen wat er alle maal bij komt kijken. Ze be grijpen het niet goed. Er be staat, ook bij veel andere men sen, een beetje een idee van 'dat Mauritshuis, wat heb je daar nou voor werk aan, je hebt je schilderijen, die stof je regelmatig af, en de rest gaat vanzelf'. Maar zo is het dus niet. In de praktijk heb je veel werk aan het onderhouden van je contacten, je moet naar kunsthandels, de markt in de gaten houden, toernees organi seren, sponsors zoeken, pers oneelsproblemen oplossen, zor gen voor goede conservering en zonodig restauratie.... Een enorm werkgebied, waaraan ie je handen meer dan vol hebt Gevaar standiging van de rijksmusea, een operatie waaraan momen teel hard wordt gewerkt. Het voorkomt onder meer dat voor elke maatregel die een direc teur binnen zijn museum neemt de handtekening nodig is van een ambtenaar, en geeft de musea veel meer speel ruimte tot een 'eigen beleid'. Hoetink ziet met de daarmee samenhangende verzakelij king, waarin 'marketing' het sleutelwoord is, wél een ge vaar: de opkomst van de ma nager, de pure directeur die meer affiniteit heeft met de commercie dan met de kun sten. „Wil men de beoogde kwaliteit verhogen, dan zullen er duidelijke grenzen gesteld moeten worden aan de opmars van de regelaars en de mana gers. We moeten oppassen voor de dehumanisatie van de musea", zo schrijft de kunst historicus in een afscheidsbrief aan medewerkers en relaties. Identiteit Een ander verwijt richting overheid van Hoetink is dat te weinig wordt onderkend wel ke rol de Nederlandse 17e- eeuwse schilderkunst speelt in de 'nationale identiteit'. Dat vertaalt zich onder meer in de magere bijdrage die de over heid geeft aan de presentatie van Nederlandse kunst in het buitenland, (de toernee van Mauritshuis-werken door de VS werd bijvoorbeeld betaald door Mauritshuis en de Ameri kanen zelf), maar ook in het onderwijs, meent Hoetink. In het geschiedenisonderwijs wordt momenteel vrijwel vol ledig voorbijgegaan aan de Ne derlandse geschiedenis, waar juist die schilderkunst zo'n be langrijke rol in speelt. „Je kunt het heden niet goed be grijpen zonder het verleden te kennen. Je moet toch enig be grip hebben van wat er in de wereld gebeurd is. Het ge schiedenisonderwijs is momen teel buitengewoon slecht. We krijgen hier schoolklassen met kinderen die gewoon niet we ten wie Willem van Oranje was, of Johan van Oldebarne- velt. Ook dat heeft te maken met nationale identiteit. Er is ook geen duidelijke buiten landse cultuurpolitiek, zoals we nu weer zien met de Frankfurter Buchmesse. Ik heb in ieder geval het idee dat FOTO: MILAN KONVALINKA wij als Nederland veel meer zouden kunnen doen in het buitenland". Hij kijkt met voldoeningterug op de vele zaken die onder zijn bewind tot stand zijn geko men. „Toen ik hier kwam was er een sluimerende stichting, het gebouw in een deplorabele staat, hadden we een inwo nende concierge met zijn ge zin, was de verlichting niet goed, geen winkel, geen vrij willigersorganisatie, geen bi bliotheek, geen café en een groot personeelstekort. Maar er is inmiddels veel gebeurd, alles is nu in orde Het gebouw is gerestaureerd, we hebben een omvangrijke bibliotheek, er zijn steunstichtingen, het Mauritshuis staat nu weten schappelijk op poten. Ik vind dat ik nu klaar oen hier. Voor mijn opvolger (F.J. Duparc.. red.) zijn de voorbereidingen getroffen voor een Bredius-ex- positie, in 1992 een Floriade- manifestatie en in 1993 een Vermeer-tentoonstelling. Het Mauritshuis speelt weer een belangrijke rol in het mu- seumbestel. Dat geeft voldoe ning". KOOS VAN WEES Onlangs sloot Fiat met de Italiaanse regering een overeenkomst om in snel tempo een autogamma met uitsluitend schone motoren te gaan opbou wen. De regering zou bij dragen door de hoge be lasting op diesels te mati gen, in ruil waarvoor Fiat vanaf volgend jaar schone diesels uitbrengt en te vens zoveel mogelijk ben zinemodellen met kataly sator. In alle EG-landen moeten vanaf 1993 toch al strengere milieu-eisen voor auto's gaan gelden, maar als Fiat zich in meteen dat de helft van alle daar verkochte auto's schoner wordt. Dat werd ook wel tijd, zoals aan de hand van de Fiat Tipo als voorbeeld duidelijk wordt. Drie jaar geleden kwam dat model op de markt, waarbij in ons lana de 1,6 liter versie tot 1990 niet de bedoel de motor kreeg, omdat die nog niet met katalysator geleverd kon worden. Men beloofde toen al een sportieve zestien- kleps versie als topmodel. Het zou een 1,8 liter worden, maar het duurde lang voordat die klaar was. In ons land ver scheen hij nog steeds niet, om dat er ook hiervan nog geen schone versie was. Sterke tweeliter Als een soort tussenstap ver scheen wel vorig jaar de (scho ne) Tipo 2.0 GT, met ongeveer evenveel vermogen als de 1.8- 16V zonder katalysator lever de. Nu is dan toch een kataly sator-zestienklepper klaar, echter met twee liter motorin- houd. Na lang delibereren nam men de motor over die geruime tiid geleden ver scheen in de Lancia Thema. Het probleem is kennelijk dat de produktie-aantallen van schone motoren lange tijd te laag bleven. Maar goed, de zestienkleps Tipo mag er zo wel zijn. Liefst 109 kW/148 pk heft hij in huis, waarbij de motor behalve dub bele nokkenassen en zestien kleppen ook trillingsdempen- de balansassen heeft. Uiter aard werd het onderstel aan gepast, maar men vond het niet nodig standaard ABS- remmen te leveren. Opmerke lijk genoeg zag Fiat tevens af van opvallend spoilerwerk aan de auto, die daardoor het 'wolf in schaapskleren'-effect krijgt. In plaats van het obligate bordje '16V' koos men voor het veel welluidender opschrift Sedicivalvole gewoon 'zes tienklepper' in het Italiaans. De snelste Tipo haalt 207 km/h en kan in 8,4 seconden van stilstand naar 100 km/h sprinten, waarmee hij precies dezelfde mogelijkheden biedt als klassegenoten (bijvoorbeeld een zestienkleps VW Golf of Opel Kadett). Daar staat ook een vergelijkbare prijs tegen over, die tussen 43 en 44 mille zal uitkomen. PETER FOKKER ADVERTENTIE (§roene^ Door de geweldige groei van het wagenpark komt Nederlands positie als grootste wegvervoerder in Europa in het gedrang. FOTO: DIJKSTRA nog met tientallen procenten gaat toenemen. „Er kan in ons land niet veel autoweg meer bij (ruim drie procent van de grond is inmiddels verhard). Zal de wal (de file) het schip (de vrachtwagens) keren?", vraagt Smith zich af. Aan de efficiëntie van het vrachtver voer kan volgens hem nog veel verbeterd worden. Maar „de voorspelde groei zal voor spanningen zorgen tussen de verschillende verkeerssoorten op de weg. Met name het niet- zakelijke verkeer krijgt te ma ken met maatregelen die beo gen het vrachtvervoer opti maal te laten functioneren." Werkplek Met die maatregelen sluit Smith nauw aan bij het Twee de Structuurschema Verkeer en Vervoer dat inmiddels door de Kamer is vastgesteld. Men sen moeten weer dicht bij hun werkplek gaan wonen, de auto moet zoveel mogelijk uit stede lijke gebieden geweerd wor den, het openbaar vervoer moet enorm uitgebreid wor den, bedrijven moeten gesi tueerd worden bij knooppun ten van openbaar vervoer en het autorijden moet fors duur der worden. De prijs die daar momenteel voor betaald wordt, staat in geen verhou ding tot de werkelijke kosten op het gebied van infrastruc tuur, milieu en volksgezond heid (verkeersongevallen). De accijns op brandstof, zo heeft minister Kok inmiddels be kend gemaakt, stijgt binnen afzienbare tijd enorm. Piet Smith geeft in 'Verkeer en milieu' een goed inzicht in de verkeersproblemen van Nederland. Op heldere wijze schetst hij de problemen, de oplossingen waar technici aan werken en de maatregelen die door de overheid worden ge nomen. Smiths boodschap is al een duidelijk: of hij wil of niet, de automobilist zal zijn oogap pel steeds vaker voor de aeur moeten laten staan. FRANS BOSSCHER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 11