„Homeopathie is bedrog van het zuiverste water" 1 mal Ie ZATERDAG 20 APRIL 1991 PAGIlj In een Tielse hal roept het medium Jomanda tot ze venduizend gelovigen: „En dan gaan we nu de kanker aanpakken". In Alkmaar schrijft een natuurgeneze- res onbekommerd wilde- manskruid voor om zwan ger te raken. In Breda be weert een arts dat hij een patiënt met homeopathi sche middelen van zijn naaktloperij afhielp en dat ook kleptomanen en pyro manen welkom zijn in zijn winkeltje. Praktijkgeval len die aantonen dat de mensheid in toenemende mate bedrogen wil worden, verzuchten ze bij de Vere niging tegen de Kwakzal verij (sinds 1881). On danks de opmars van de 'alterneuten' is de vereni ging allerminst op sterven na dood. De laatste twee jaar in ledental verdubbeld zet ze ('in het belang van ieder die zijn beurs en zijn gezondheid liefheeft') een nieuw offensief in tegen de alternatieve geneeswijzen, of ze nu homeopathie of acupunctuur heten. Een interview met bestuurslid dr. H.A.M. Voorbij uit Zwolle: „Ze bedriegen zichzelf en hun patiënten". ZWOLLE - De alternatieve gene zers in dit land blijven in opmars: van tien naar twaalf miljoen con sulten in twee jaar tijds. De aanver wante geneesmiddelenindustrie dat de drankjes, zalfjes en pillen be reidt, maakt gouden omzetten. Het succes van 'de alterneuten', zoals hij zegt, is arts-immunoloog dr. H.A.M. Voorbij een ergernis. Op zijn werkplek in het laboratorium van het Zwolse Sop- hiaziekenhuis, temidden van microsco pen en bloedplaatjes, merkt deze gevor derde dertiger op: „Niet zozeer die mil joenenomzet zit me dwars. Het is ge woon bedrog, düt stuit me tegen de borst. Kijk, elke gulden voor een alterna tieve genezer is er een te veel, maar het feit dat ze de mensen bewust bedriegen, dat vind ik schadelijk voor de volksge zondheid. Ze houden zichzelf voor de gek, maar ook de patiënt". Voorbij is penningmeester van de Vere niging tegen de Kwakzalverij, een soort gideonsbende van vooral medische we tenschappers die al sinds 1881 (110 jaar dus) piskijkers, strijkers en andere ma giërs bevecht. Maar, en dat is het gekke, ze trekt ook nog altijd ten strijde tegen inmiddels klassieke behandelmethoden als homeopathie en acupunctuur. „Om- dal ze steunen op bizarre theorieën die totaal niet bewezen zijn", zegt Voorbij met afgrijzen. Onder kwakzalverij verstaat zijn vereni ging 'elke behandelmethode die niet we tenschappelijk bewezen of nuttig is'. „Die definitie beperkt zich dus niet tot zalven, smeerseltjes en pillen, maar om val ook alternatieve collega-medici. Je mag een heleboel theorieën bedenken maar die moeten goed zijn, je moet ze verwerpen als ze de toets niet kunnen doorstaan. Geldt ook voor elk medicijn. Toetsen of het werkt. Zo niet, weg er mee". Natuurgenezers, homeopaten, acupunc turisten, manueel therapeuten, antropo- sofen, iriscopisten, haptonomen, son- nambulislen, Voorbij gooit ze stuk voor stuk op één hoop: die der kwakzalvers. Toch kan ook Voorbij er niet onderuit dat die gewraakte alterneuten successen boeken met bewezen genezingen. Zuinig mondje: „Zeker. Maar hoe komen ze er aan? Rechtvaardigt dat hun behandel methode? Dan vind je al gauw een rode draad als je naar al die alternatieve be handelmethoden kijkt. Ze hebben alle maal resultaten. Ze claimen dat ze aller lei soorten ziekten kunnen genezen op hun manier. Dat maakt ze zo moeilijk te bestrijden". Maar wie geneest heeft toch gelijk? Ver achtelijk gebaar. „Kijk, er is één grote gemeenschappelijke noemer, namelijk het psychologisch effect van hun behan deling op de patiënt. Je kunt dat het pla cebo-, het nep-effect noemen, maar ik denk dat het verder gaat. Je kunt zeggen dat je als homeopathisch arts iemand ge nezen hebt. Dat kun je zeggen. Maar je kunt niet zeggen dat je als homeopa thisch arts iemand genezen hebt doordat je hem een oplossing hebt gegeven van D-26, dat is één van de sterkste verdun ningen die er zijn, zelfs het moleculair niveau voorbij. Dat spul heeft geen en kele werking, tenzij je in magie gelooft". „Hetzelfde geldt voor alle andere alter natieve behandelmethoden. Je kunt niet claimen dat de resultaten echt komen doordat je op die en die plaatsen naal den in het lichaam hebt gestopt. Of dat je dat en dat middel hebt gegeven, of op die en die plek hebt gestreken of dat je een bepaalde straling hebt uitgezonden. Ik denk dat die relatie te vaak ten on rechte gelegd wordt". Geheimmiddelen Voor de geneesmiddelen en behandel methoden van de reguliere geneeskunde geldt die bewezen werking wel? „Inder daad. Als je beweert dat het middel werkt, dat je behandelmethode werkt, dan zul je dat moeten onderzoeken. In de orthodoxe geneeskunde is er een aan tal manieren om dat te bewijzen. Kijk alleen maar naar de geneesmiddelen. Hun werkzaamheid moet uit en te na bewezen zijn alvorens ze door het colle ge ter beoordeling van geneesmiddelen JUBILERENDE VERENIGING TEGEN KWAKZALVERIJ Dr. H.A.M. Voorbij, immunoloog, vindt de alternatieve geneeskunst verlakkerij. worden toegelaten en geregistreerd. De bewijsvoering ontbreekt bij de alterna tieve behandelaars en hun geheimmid delen". Voor Voorbij verder kan fulmineren eerst iets over zijn vereniging. Ze werd opgericht in een tijd dat het in Neder land wemelde van de kwakzalvers. Be strijding van dat fenomeen lag toen voor de hand. Het was een tijd van wildgroei, waaraan Thorbecke met zijn befaamde wet op de uitoefening der geneeskunst paal en perk stelde. Niettemin, uitge roeid is de kwakzalverij nimmer. De vereniging die in haar begintijd zo'n dui zend leden telde hield de jaren door be staansrecht. Ze kwijnde nimmer weg, ook al waren er op zeker moment nog maar driehonderd contribuanten. Het zijn er nu zo'n zeshonderd. Een verdub beling in enkele jaren tijd, meldt Voorbij met enige voldoening. Ruim de helft is arts, maar er zitten ook medische leken en zelfs alternatieve genezers bij. De laatste lijd vooral richt de vereniging in het Aktieblad haar scherp geslepen pen op de Haagse politiek die allerlei vormen van kwakzalverij zou toelaten, zo niet bevorderen. Homeopatische pro- dukten bijvoorbeeld zijn vrijgesteld van aanmelding bij het geneesmiddelencolle- gc. Ze zijn bij elke drogist vrij te koop en zitten (sinds 1 mei '89) gewoon in het ziekenfondspakket. Een misstand, vindt Voorbij. Bedrog Hij vindt dat die middelen uit het zie kenfondspakket moeten worden gegooid. „Ik denk dat de homeopathie nog steeds geen plaats heeft binnen de geneeskun de. Dus het zou sowieso nooit vergoed moeten worden door de ziekenfondsen of ziektekostenverzekeraars. Zo lang ge woon niet aangetoond is dat de werking echt komt van het voorgeschreven op- lossinkje kun je ook nooit stellen dat het vergoed mag worden. Het is in mijn ogen echt bedrog van het zuiverste wa ter". Hij kan om z'n eigen beeldspraak glimlachen, zij het voorzichtig. Hoog tijd om die middelen verplicht aan te melden bij het geneesmiddelen college, want dan zal de werking door onderzoek aangetoond moeten worden. „Dat zou je kunnen bedenken ja. Maar dan zeg ik weer: het heeft geen zin om een kokospalm op de noordpool te gaan zoeken. Er zit niks in die middelen, dus hoef je de werking ook niet te onderzoe ken. We weten allemaal dat twee keer twee vier is en geen vijf'. „De geclaimde werking berust op vol strekt onnozele, wetenschappelijk reeds lang achterhaalde theorieën. Waarom zou je daar geld in steken? Dan ben je net zo idioot bezig als het subsidiëren van homeopathie bij zieke bomen op de Veluwe zoals VROM doet. Dat is ge woon lariekoek. Dat is zondegeld dat je beter kunt besteden aan goed gefundeerd onderzoek, wetenschappelijk goed on derbouwd onderzoek". Geloof Misschien moeten we vaststellen dat een goed geschud Vogel-drankje plus een scheut geloof toch geneest. „Ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen. Ik ben ervan overtuigd dat het werkt. Het is ge woon zo dat homeopathische drankjes helpen". Snuift verachtelijk. „Maar in derdaad, dat komt niet door dat drankje, maar doodgewoon denk ik door het feit dat mensen erin geloven". Vanuit zijn vakgebied komt hij aanzet ten met onderzoeken uit binnen- en bui tenland, waarin heel duidelijk wordt aangetoond hoe sterk de psyche kan in werken op het immunologisch systeem, op het afweersysteem van het lichaam. „In de praktijk zie je dat bijvoorbeeld bij het doodgaan van een partner, dat ook de ander sterk achteruit gaat. Het te genovergestelde effect zie je eveneens, dat mensen met tumoren die door psy chische inwerking gedragsveranderingen ondergaan betere overlevingskansen hebben dan mensen die geen gedragsver anderingen ondergaan". Met beheerste geestdrift verhaalt hij van een psychotherapeutisch onderzoek on der kankerpatiënten in het Anthonie- van-Leeuwenhoekziekenhuis. „Dat toont aan dat je door te werken aan de instel ling van jezelf ten opzichte van een be paalde ziekte het genezingsproces kunt bevorderen. Er zitten onverklaarbare ge nezingen bij. Mensen die waren opgege ven door de medische stand. Dan zie je dat door bepaalde gedragsverandering („ik ga maar gewoon weer m'n eigen gangetje, doen wat ik leuk vind") bij deze mensen vaker dit soort onverklaar bare genezingen voorkomen. Waarvan je als medicus zegt: 99 procent van de mensen met zo'n kwaal in dat stadium gaat dood". Opeens weer verontwaar digd: „Met die resulaten schermen de al ternatieve genezers. Zo van 'kijk 'ns, op gegeven door de medische stand en toch genezen'. Maar nogmaals, dat komt dan niet doordat ze een Moerman-dieet heb ben gevolgd of doordat ze bij een ge bedsgenezer zijn geweest. Dat komt doordat ze in zichzelf geloven en dan be ter worden". Lariekoek U wilt ook de Moerman-therapie als flauwekul afdoen? „Ja. De gehele theorie achter de Moerman-therapie, die experi menten op duiven die zogenaamd geen kanker kunnen krijgen, is achterhaald. Da's gewoon lariekoek. Dat is onder zocht door Rob Koster van het Konin gin Wilhelminafonds, al in 1964 of daar omtrent. En daar is gewoon uitgekomen FOTO: JAN DROST dat duiven net zo goed kanker kunnen krijgen en dat die hele theorie van Moer man gewoon niet klopt". „Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat Moerman geen patiënten had die gene zen zijn ofschoon ze door de medische stand opgegeven waren, maar dat komt niet door de duivenkost die hij ze voor schotelde. Er is in elk geval geen directe relatie. Nogmaals, ik denk dat die men sen gewoon gingen geloven in hun beter worden en we weten dat dat op zich al heel gunstig werkt op hun ziekzijn". Dat het gros van de alternatieve gene zers niet medisch geschoold is ligt hem ook zwaar op de maag. „Daardoor gaan de mensen te laat naar een echte dokter. Daarvan zijn -tig voorbeelden te noe men. Als een arts een fout maakt krijgt hij op z'n donder. Er wordt toezicht op gehouden. Maar neem een manueel the rapeut die iemand behandelt voor rug klachten. Waarbij hij dan een dwarslae sie veroorzaakt omdat die patiënt een tumor blijkt te hebben in een van z'n ruggewervels die door de therapeut ka pot gedrukt wordt. Die wervels zijn dan namelijk bros. Dat zijn van die praktijk voorbeelden die vaak voorkomen bij mensen die totaal niet bevoegd zijn om geneeskunde uit te oefenen". Huisartsen eide: 'jfde s j fcdstrij - lekker irden last h spon de [et de [ondse rijgt. asse stig tc 3. rmati einig ieschoi Warr voor iarin d iaf di len bi iel va tste g liden k de :rnem twee Micl [kken. beste rr steeds meer aan om artsen in of" te trainen in wetenschap, dat wil test je theorieën en wees kritiscP die resultaten. Huisartsen, de meesïmlede niet gepromoveerd, passen boM60 1 kennis toe. Huisartsen staan ved kritisch tegenover de vraag wat^e'd- niet deugdelijk is". jsieve Zijn het dan goed opgeleide kK actl< vers? Voorbij grijnst moeizaanftuss€ hoor je mij niet zeggen, maar ik nig waardering voor alternatief bfa' 14 lende artsen. Ik kan me heel goel 8°'' stellen dat je patiënten wilt hebt£nwoc ker, goede alternatieve therapeufentori len mensen helpen, willen menseu kutl maken. Ze zien gewoon dat hun5rten van de orthodoxe geneeskunst jm aar schiet en dat je dingen kunt bn iede met placebo-effecten, met nepmiwel v en autosuggestie, onder de moe? vertr mer van alternatieve geneeswijs Dek nög denk ik: waar ben je mee bjkken.' Dekk Inderdaad is iedereen in dit land be voegd het bord 'therapeut' op de huis deur te spijkeren, maar er valt toch niet te ontkennen dat er ook heel wat acade misch gevormde alternatieve genezers zijn. Denk bijvoorbeeld aan het groeien de leger homeopathische huisartsen. „U slaat de spijker op de kop, zij het aan de verkeerde kant. Kijk, huisartsen zijn in het algemeen geen wetenschappe lijk opgeleide personen. Geneeskunde is in feite geen wetenschap. Dat wordt na tuurlijk wel geclaimd. Men doet er ook verkoopt rotzooi onder het mom mensen daarvan beter worden. YJerstl dan water en doe daar niet ri^ra E over". Niemand gelooft in wate^ac en wel in de drankjes van meneer VJ 6-2 a ons op z'n 89e als een jeugdig^ Mets straaltje aanblikt, althans in de ad1 n,el tie. Als dat geloof voor hele volfm w? men genezend werkt, wat is daa#®veni tegen? De reguliere geneeskunst0™8 c stuk duurder. pd ee' „Jawel, maar dan kun je het afdde een klassieke uitspraak van Goetl331" K Aberglauben gehort zum Wesp"aan Menschen'. Of met de wijsheid:"). me reld wil bedrogen worden, dus WJn- bedrogen. Dat zit gewoon in dt: Pers Geloof en bijgeloof en magie. Altrkt ve genezers hebben een bepaaldé" s om zich heen, van bovennatuurt z'Jn waar ze ook vaak aanspraak opj|n °P Zo van: ja, we weten het nog nle heb maal, maar er zit meer in dar maar die oneindig verdunde stotjyg Blondeharen t eerst öt bel Van de theorie van meneer HahijDen de vader van de homeopathie, i^ker r niks hebben? En wij maar denke|f hjk hedendaagse wetenschap nog'ssing dankbaar gebruik maakt van zijn dezel: pe 'het gelijke met het gelijkendrmoni zen'. „In zekere zin, maar we zijjnzove heel stuk verder. Voor zijn tij'™3 B 1779, was het geen gekke theoriëuwse lijk zijn we verder gegaan met dperste rie als je praat over immunisatie mand een virusinfectie krijgt g^Bi hem ook een hele lage dosis van rus, zodat het lichaam antistoffefl" tegen het virus en daardoor' 1 tegen een infectie". „Dat was in die tijd helemJ vreemd. Dat gaat alleen heel ra den als je verdunningen gebruill in de eerste plaats zo dun maall kunt zeggen dat je er op molecl veau niets meer van terugvind^ tweede als je daar nog 'ns een I of andere magische energie aan t voegen door te gaan schudden. T het heel vreemd worden. Dan i thodoxe geneeskunst toch veel vJ komen in die 150 jaar dat ze seit zig is". I „Je krijgt excessen. Ze verklaren! ternatieve geneeswijze als een voor alle kwalen, terwijl de on geneeskunde haar chirurgie heefi terne geneeskunde, de farm! kortom een heel scala van behal thoden om tot een genezing tel Maar nee, bij de homeopathie mï komen uit een drankje. Versq soorten drankjes die passen bij jl haren en je blauwe ogen". Blonde haren en blauwe ogen?! kend: „Ja, ik heb indertijd aanl ook colleges homeopathie gevj professor Van 't Riet. Hij was ce tengewoon hoogleraar. Hij vertr keer dat hij 's nachts om drie ut beid werd door een moeder i meisje van vijf jaar. Ze leed nauwdheid, ze had blond haar en ogen. En toen dacht hij: oh dan! dit middel geven, dat past bij di( Zo werkt de homeopathie. Dai onderuit van je stoel en je denk; jonge, is dat geneeskunde die ik ren aan de VU? Hoe is het mogf iemand daarin gelooft". rbarii HOMME CcidócGotvumt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 28