„Orgaandonatie levert problemen op voor iet leven na de dood" Toeristen blijven weg uit Joegoslavië CeidócGotmwit Duivelseiland? ZATERDAG 13 APRIL 1991 PAGINA 33 NIEUW VENNEP - Orgaandona tie is een betrekkelijk jong begrip in tie medische wetenschap. Een nog gezond orgaan van een overle dene wordt afgestaan aan een ern stig zieke, die daardoor mogelijk kan genezen. De mogelijkheid be staat zelfs dat een blinde het licht in de ogen krijgt als de hoornvlie zen van een gestorvene bij hem worden aangebracht. Is orgaandonatie een laatste goede daad van een overledene, die immers toch niets meer aan zijn organen heeft? Cora Wemelsfelder van de Werkgroep Bezin ning Orgaandonatie is van mening dat het wegnemen van organen zonder toe stemming van de donor problemen kan opleveren voor het leven na de dood. En toch zal het, als het aan de regering ligt, binnenkort mogelijk worden ook orga nen weg te snijden bij een gestorvene die daarover zijn wil niet kenbaar heeft ge maakt. Ongeveer een jaar geleden las Cora We melsfelder uit Nieuw Vennep een artikel in een krant met als titel 'Zijn wij te gie rig om zelfs na de dood iets te geven?'. Vanaf dat moment was zij vastbesloten actie te ondernemen. „Dat artikel bracht in mij zo'n onrust teweeg", zegt Cora. „Het ging mij echt te ver om mensen zo beschuldigend toe te spreken". Alle leden van de Werkgroep Bezinning Orgaandonatie geloven heilig in het le ven na de dood. Toch is de werkgroep niet aan een bepaalde godsdienst gebon den. „Wel zijn we religieus bewust, maar we willen niet een bepaald etiket opge plakt krijgen. We hebben een religieus gevoel dat de schepping heel groots is. Daarvan heeft de mens al kleine delen doorgrond, maar er is veel meer dan onze fysieke ogen en oren kunnen waar nemen". Hiernamaals „Het overgrote deel van de mensheid ge looft in enige vorm van leven na de dood. Het hele christendom is ervan overtuigd dat men naar de hemel gaat. De Islamieten gaan naar Allah en ook de oosterse godsdiensten geloven in een hiernamaals. Uit onderzoeken over bui- tenlichamelijke ervaringen en bijna dood-ervaringen komen berichten dat het lichaam een tijdelijke woning is voor de ziel. Ik vind dat aan al deze dingen niet zomaar voorbijgegaan mag wor- I den". Cora Wemelsfelder is van mening dat de ziel in zijn reis naar het hiernamaals rus tig de tijd moet krijgen het lichaam te verlaten. „Er is sprake van een drie da gen durend losmakingsproces waarin de bewoner van het lichaam de 'woning' gaat verlaten. De ziel moet de tijd krij gen het essentiële uit het lichaam te ver zamelen voor zijn verdere reis naar de hemel. Als de organen kunstmatig in le ven worden gehouden om latere trans plantatie mogelijk te maken kan dat los makingsproces niet op natuurlijke wijze plaatsvinden. De ziel kan niet weg om dat de organen, waar hij zich van los moet maken, in leven worden gehouden door middel van beademingsapparatuur. I De ziel blijft altijd in zekere mate ver- I bonden met zijn nog levende organen, I ook als deze in het lichaam van een an- I der mens voortleven. Ik ken een verhaal I van een zakenman die een hart heeft ge- I kregen van een jong meisje. Hij ervaart I nu echt dat er in hem iets anders geko men is; meer het vrouwelijke, het zach te". Ziel Veel mensen denken dat de ziel zich al leen in de hersenen bevindt en dat de rest van de organen slechts 'gereedschap' is van de hersenen. Niets is minder waar volgens de werkgroep. „Het bewustzijn is verbonden met het hele lichaam, met alle organen. Alle stemmingen die we hebben golven immers door ons hele li chaam heen. Als je bang, blij, boos of ge schrokken bent, voel je dat in al je cèl- I len. Iemand die van nature bijvoorbeeld heel bang of agressief is, merkt dat aan zijn organen. Al die agressiviteit of angst golft door een orgaan dat vervolgens ziek kan worden". Iemand die plotseling overleden is kan i grote problemen hebben met het zonder (Van onze correspondent Gert van Wijland) I SPLIT/BELGRADO - De schreeuw van een eenzame zee meeuw, de wind die langs de mas- ten speelt en het zacht kabbelende water langs de Adriatische kust il lustreren de rust in de Joegoslavi sche vakantieplaats Split. Ging de taal van de zee vorig jaar misschien wat al te veel ten onder in het ge schreeuw van straatventers en het lawaai van bussen vol buitenlandse toeristen, dit jaar voert het geluid van de stilte nadrukkelijk de bo ventoon. De meeste jachten liggen stil dobberend in hun boxen, de enkele Joegoslavische schipper die het zeegat kiest heeft het ruime sop letterlijk voor zich alleen: het Joegoslavische toeristenseizoen mag deze maand officieel zijn begonnen, met vrijwel geen buitenlandse vakantiegan ger in zicht maakt de toeristenindustrie zich nu al op voor een verloren seizoen. „De boekingen blijven 70 tot 80 procent achter bij vorig jaar", laat woordvoerster Ljubica Milojevic van de landelijke toe ristenbond in Belgrado weten. Zoals elke Joegoslaaf weet ook zij precies waarom i de toeristen het zo massaal laten afwe- ten. „De politieke onrust en de dreiging van burgeroorlog heeft de mensen bang gemaakt. Elke keer als er weer een foto 1 met Joegoslavische tanks in de buiten landse kranten staat, stromen de annule ringen binnen". Ze hoopt op herstel maar zoals vorig jaar zal het wel niet worden, vreest ze. In 1990 trok Joegoslavië nog rond de 8 miljoen buitenlanders die 43 miljoen overnachtingen boekten. In totaal brach ten de toeristen 8 miljard gulden in het laatje. Onder invloed van de sterk geste gen prijzen lag het uiteindelijke aantal bezoekers 40 procent onder dat van 1989, maar daar was een jaar geleden nog weinig van te merken. Rond Pasen krioelde de Kroatische kust wel degelijk van de buitenlanders. De hotels in de toeristenplaatsen Sibenik, Split, Zadar en Dubrovnik zaten vol met Engelsen, Duitsers, Belgen en Italianen, die als al tijd waren afgekomen op het mooie weer, de elegante Dalmatische architec tuur en het relatief schone water van de Adriatische zee. Barricades Receptionist Perkov van het Bellevue hotel in Split geeft graag toe dat het weer vorig jaar met Pasen beter was en dat de prijzen lager waren, maar dat is niet de reaen waarom de toeristen dit jaar mas saal zijn weggebleven. „Het zijn de Ser- ven met hun nationalistische rellen die de toeristen hebben weggejaagd", be zweert hij. De Serven voelen zich als minderheid in de republiek Kroatië be dreigd door het voornemen van de Kroatische deelregering om zich van Joegoslavië af te scheiden. In antwoord hierop heeft de streek Krajina, waar het merendeel van de Serven woont, zich op zijn beurt alvast onafhankelijk van Kroatië verklaard. Hoofdstad van de autonome regio is het stadje Knin, op een uurtje rijden van Split gelegen. Nadat daar vorig jaar de eerste toeristen in de barricades vastlie pen, is het nooit meer rustig geworden. Joegoslavië, maar vooral de toeristen- streek Dalmatië, krijgt hiervan de reke ning gepresenteerd, aldus Perkov, die niet in nuancering van het etnische pro bleem gelooft. Tanks in de hoofdstad, barricades op de belangrijke toeristen- routes naar de kust, Servische opstande lingen die vakantiegangers in de loop van een jachtgeweer laten kijken: goede reclame voor Joegoslavië als 'vakantie land voor de hele familie' is het niet, zo realiseert hij zich. Gekken zijn het, dom me Serven die de economie om zeep helpen. Hij zelf is Kroaat en merkt de gevolgen van de Servische acties aan den lijve. Vrijwel alle buitenlandse gasten die met door Bert van Velzen PALERMO - Twintig jaar geleden heb ik op de nagedachtenis van Santa Rosalia een woedende eed gezworen: nooit meer zou ik het eiland Sicilië betreden. De Sicilianen waren veel te slim voor me: een taxirit van een dik uur bleek achteraf in een belendende straat uit te komen en de rekeningen die ik betaalde vielen altijd zwaar tegen wegens ingewikkelde toeslagen en de hoge prijs van extra broodkorsten en een verdorde bloem op tafel. Palermo kreeg toen een nieuwe riolering van de maffia en uit de open wonden in hei stadsbeeld sloeg een verschrikkelijke stank naar de hemel. In die dagen zou ik een gemakkelijke prooi geworden zijn van de Lega Lombarda, de twijfelachtige protestpartij van Signor Umberto Bossi, die van oordeel is dat Rome en het zuiden het nijvere noorden van Italië uitmelken. Bossi wil drie federale republieken, zodat het rijke noorden, met Milaan als hoofdstad, een grootmacht in de Europese Gemeenschap kan worden. Het gehate Rome moet dan maar worden overgelaten aan de politici en het zuiden aan de maffia. De Corriere della Sera heeft dit denkbeeld van de hand gewezen met een mooie beeldspraak: 'Als je een ezel in drie stukken snijdt, kriig je nog geen drie paarden, en ook niet wat Bossi denkt) een paard en twee ezels'. Nu, na ruim twintig jaar, ben ik bereid de dure eed op de tombe van Rosalia te vergeten. Ik wil Sicilië, het mooiste van de eilanden in de Middellandse Zee, terugzien. Het is waar, in de sombere Ucciardone- gevangenis van Corleone - waar tussen 1944 en 1948 niet minder dan 153 mannen als gevolg van vendetta's op straat werden gedood - kunnen ze geen maffiabaas van betekenis achter slot en grendel houden. Maar ik zal me er niet kwaad over maken, zolang ik maar niet weet hoe hoog de maffia-toeslag op mijn hotelrekening is. En in Agrigento, machtig bolwerk van de 'onorata societa', zal ik met plezier een fles witte wijn drinken die zo droog is als woestijnzand, zolang ik maar niet het gevoel heb dat er een onzichtbare maffioso zit mee te zuipen. Als je Danilo Dolci wilt geloven kun je trouwens wel wat begrip opbrengen voor de kleine meelopertjes in de Siciliaanse vriendenclub. Je zou ze kunnen zien als ontspoorde werklozen. In zijn boek Banditi a Palermo' geeft Danilo Dolci een verhelderend misdaadstatistieke: een collectiefje van 350 bandieten heeft samen 650 jaar school achter de rug en 3000 jaar gevangenisstraf. In dat licht moet je niet zeuren over de prijs van een dorre bloem. Het zal me denk ik tot op mijn sterfbed wel een raadsel blijven hoe de grote maffia-baas don Vito tezelfdertijd symbool van de georganiseerde misdaad en hoeksteen van gezag, recht en orde kon zijn. Don Vito ging dagelijks in beraad met zijn broer, een aanzienlijk geestelijke die met monseigneur diende te worden aangesproken. Hij organiseerde zowel de grote als de kleine misdaad, tot hel lichten van offerblokken in kerken en de bedelarij te Palermo aan toe. Waar zijn macht niet reikte, in steden als Catania, Messina en Syracuse, werden bedelaars beroofd, terwijl ze in Palermo bescherming genoten. Als van een voorname gast van Sicilië per ongeluk een bontjas was geroofd en een tas juwelen, dan had don Vito binnen enkele uren de geroofde goederen terug, vergezeld van uitbundige excuses. In Catania echter kon een bolhoed van Mussolini worden ontvreemd en spoorloos blijven, hoezeer er ook werd gedonderd en gedreigd. Want in Catania heerste anarchie, terwijl in don Vito's bolwerken sprake was van orde en discipline. Mussolini zag daar het heilzame niet van in en liet zijn wrede, terroristische politiechef Mori don I 'ito te Corleone gevangen zetten, in de verschrikkelijke Ucciardone. Hij stierf daar, in een geur van respect en bewondering, aan een gebroken hart. Vandaag de dag is het wat rommeliger op Sicilië, maar de vergezichten blijven wonderschoon. WERKGROEP IN VERZET TEGEN NIEUWE WET toestemming wegsnijden van organen. „Een voorbeeld is het verhaal van een mevrouw die, nadat zij een niertrans plantatie had ondergaan, altijd nacht- merrie's kreeg over een schietpartij ge volgd door een ruzie over het afstaan van een orgaan. Nu zou dit kunnen be tekenen dat de donor een slachtoffer van een schietpartij was, waarvan de familie had besloten een nier te doneren. Het is mogelijk dat de overledene hierover in verwarring is en dat de ontvanger van de nier dit nu 's nachts in haar slaap voelt". „Wij willen de donor in bescherming ne men. Die heeft het misschien heel moei lijk met het wegnemen van zijn organen maar kan dat via zijn lichaam niet meer kenbaar maken. Het is zelfs mogelijk dat een overledene zo in verwarring is dat hij denkt dat het uitsnijden van organen de oorzaak is van zijn dood". Intuïtie „Veel mensen hebben intuïtieve bezwa ren tegen orgaandonatie. Maar een intuï tie kan juist zijn. Natuurlijk is het be staan van problemen voor het leven na de dood na orgaandonatie niet weten schappelijk bewezen. Een ziel is niet fy siek, dus dat is wetenschappelijk ook niet aan te tonen. Ik vind het heel arro gant om te zeggen dat alles wat weten schappelijk niet verklaarbaar is flauwe kul is. Het omgekeerde is ook niet bewe zen en daarom moet er heel voorzichtig met orgaandonatie worden omgegaan". Dat blijkt uit het geval van een jongen die in het NCRV-programma 'Rondom Tien' zijn verhaal vertelde. „Deze jon gen had een ongeval gehad waarna de artsen constateerden dat hij hersendood was. Zijn ouders stemden in met het verzoek van de artsen een orgaan uit te nemen. Vlak voor de operatie bleek dat hij toch niet hersendood was. Nu zat hij levend en wel in de uitzending". Om problemen zoveel mogelijk te voor komen is het van het grootste belang dat alleen de donor zelf beslist over eventue le uitname van organen. „Als iemand heel bewust en goed voorgelicht beslist donor te worden, komt hij na zijn dood niet zo zeer voor verrassingen te staan. Dit garandeert niet dat hij er geen pro blemen mee zal hebben, maar hij heeft zich er dan op voorbereid en heeft het eventuele ongemak geaccepteerd". Desnoods zou er na het overlijden nog aan de overledene toestemming ge vraagd kunnen worden een orgaan weg te nemen. „Ik ken een arts die contact maakt met overledenen door zich inner lijk op hen af te stemmen. Ook ik heb wel eens contact gehad met overledenen die hun dood nog niet verwerkt hadden. Ze bleven zich maar vastklampen aan het aardse leven omdat ze het niet snap ten of vonden dat ze iets niet afgemaakt hadden. Ik leg hen dan in liefde en be grip uit dat ze weliswaar overleden zijn maar dat er nog zoveel mogelijkheden zijn om te gaan naar gebieden waar het mooi en goed is. Ze moeten zich niet blijven richten op het aardse bestaan want dat kan problematisch zijn voor de mensen hier op aarde en voor zichzelf'. Wetsontwerp Over enkele weken zal de regering een wetsontwerp indienen dat bepaalt dat nabestaanden in overleg met de arts kunnen beslissen over eventuele orgaan- uitname bij de overledene. „Deze wet schendt het grondwettelijk recht op zelf beschikking en lichamelijke integriteit. De familie moet dan heel snel een beslis sing nemen in een situatie waarin ze ontredderd zijn. Wij vinden dat de fami lie niet het recht mag krijgen te beslissen over orgaanuitname. Als de overledene geen wil kenbaar heeft gemaakt, moet er van hem worden afgebleven". De nieuwe wet houdt in dat mensen die absoluut geen organen willen afstaan een verklaring moeten invullen waarin ze dit kenbaar maken. De regering gaat er van uit dat de rest geen bezwaar heeft tegen orgaandonatie. „Er zijn inderdaad men sen die het geen bal interesseert wat er na hun dood met hen gebeurt. Maar er zijn ook mensen die onbewust bang zijn voor de dood en er niet over willen na denken. Sommigen hebben intuïtief het Cora Wemelsfelder van Werkgroep Be zinning Orgaandonatie:„De ziel blijft al tijd in zekere mate verbonden met zijn nog levende organen, ook als deze in het lichaam van een ander mens voortleven". FOTO: WIM VANNOORT gevoel dat het afstaan van organen on natuurlijk is. Deze mensen komen niet altijd tot het invullen van een verklaring die het uitnemen van organen bij hun verbiedt. Toch kunnen er onder de nieu we wet ook bij zulke mensen organen worden uitgenomen". Manifest „Er wordt zo'n emotionele druk op de mensen uitgeoefend hun organen af te staan. Iedereen moet maar inleveren. Ook de overheid gaat zich nu inzetten om meer organen beschikbaar te krijgen. Wat de overheid wil gaan doen is geen voorlichting maar onder druk zetten. Wij vinden dat de overheid moet voor lichten op een manier die zowel de li chamelijke als de geestelijke kant laat zien". „We zijn van plan een poging te wagen de inwerkingtreding van bepaalde facet ten van de nieuwe wet te voorkomen. We hebben de Tweede-Kamerfracties ons manifest gestuurd. Hierna gaan we de politici persoonlijk benaderen om te proberen het wetsvoorstel aan te passen. Ik heb geen idee of dat zal lukken". Misschien wordt het aanbod van orga nen kleiner als de Werkgroep Bezinning Orgaandonatie zijn zin krijgt. „Dat is dan jammer. Ik vind dat geen enkele re den om iemand zijn onvervreemdbaar eigendom, delen van zijn eigen lichaam te ontfutselen". De werkgroep vindt dat er niet naar een groter aanbod van orga nen moet worden gestreefd, maar naar een kleinere behoefte naar orgaantrans plantaties. „Als mensen meer vrede heb ben met de dood zouden ze soms kun nen afzien van een transplantatie. Som mige mensen houden krampachtig vast aan een lijdensweg om maar te blijven leven. Tegen hen zou ik willen zeggen: 'Ga nu maar rustig dood. Ga naar de he mel, daar is het fantastisch. Deze lij densweg is een hel voor jou". Veel toeristen zullen het mooie Joegoslavië dit jaar overslaan vanwege de politieke onrust. FOTO: PR Pasen een kamer hadden gereserveerd in Bellevue hebben geannuleerd. Twee No ren en een Engels echtpaar zijn geko men. de rest is weggebleven uit angst voor burgeroorlog, zo werd telefonisch gemeld. Bellevue was volgeboekt, nu heeft Perkov nog 60 kamers over. En el ders aan de kust is het volgens hem nog slechter, daar zijn hotels gesloten geble ven omdat er geen enkele gast is, ande ren hebben twee kamers verhuurd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 33