JULIA ROBERTS nieuwbakken leading lady van Hollywood Het podium benauwt Rod Stewart nog steeds 'finale r) RIL ZATERDAG 13 APRIL 1991 PAGINA 31 HOLLYWOOD - Het was op een koude en winderige avond vorig jaar april, in het onwaarschijnlijke decor van Wilmington in Noord- Carolina, dat Julia Roberts voor het eerst toonde dat ze zich aan het ontwikkelen was tot een ware Hol- lywoodster. Urenlang had de rillen de roodharige geleden voor de kunst, terwijl ze vrijwel naakt moest rondrennen voor de opname van een van de meer dramatische scènes in haar vijfde film, Sleeping With The Enemy. Plotseling besloot de doorweekte, ver fomfaaide en zielige Roberts dat het ge noeg geweest was. Als men wilde dat ze verder zou werken in deze ijzige omstan digheden wilde ze een beetje meer soli dariteit van de crew op de filmset. Ze weigerde verder te gaan als de groten deels mannelijke cameraploeg zich niet ook zou ontkleden. De verbijsterde regisseur Joe Ruben hoorde zichzelf zijn ploeg zeggen dat ze hun broek moesten uittrekken. De came ramannen vonden het ongehoord en een aantal van hen liep de set af en liet Ru ben, minus broek, achter met een mini male bezetting en het gevaar het respect dat hem toekwam te verliezen. Ruben gaf later toe dat hij de 23-jarige actrice had moeten zeggen dat ze haar mond moest houden en verder moest gaan met haar werk. „Maar ik was zelf in de put, en Julia had het zo koud en moeilijk dat haar verzoek op dat mo ment niet zo onredelijk leek. Achteraf gezien vind ik dat het erg onredelijk was". Onredelijk of niet, het incident in Wil mington is het materiaal waar legendes van worden gemaakt. De studiobonzen die zich actrices als Garbo en Monroe konden herinneren realiseerden zich dat ze een nieuwe klassieke Hollywoodster in handen hadden - een actrice die dra ma zowel op als van het doek niet schuwt. Andere factoren speelden mee om de financierders tot de opwindende conclusie te brengen dat Roberts meer was dan het zoveelste aantrekkelijke sterretje. Kassucces 10 Ondanks een Oscarnominatie voor de beste vrouwelijke bijrol in Steel Magno lias had Roberts nog geen persoonlijk kassucces op haar naam staan (het finan ciële succes van Steel Magnolias werd toegeschreven aan haar tegenspeelsters Shirley MacLaine en Sally Field). En hoewel ze wat aandacht had gekregen voor haar rol als serveerster in het cult- succes Mystic Pizza, waren haar andere uitstapjes op het witte doek te veron achtzamen. Toen Roberts echter begon met de opnames van Sleeping With The Enemy, gebeurde er iets buitengewoons. Een low-budget film die ze had gemaakt met Richard Gere ging in première in de Verenigde Staten. De verwachting was dat Gere, de grote naam van de produktie, de film zou dra gen en het geld binnen zou brengen. Aangezien Gere's vroegere bliksemcar rière enigszins in het slop was geraakt waren de verwachtingen van de film niet hoog. De mensen die hadden voorspeld dat het zoveelste Pygmalion-aftreksel met een verschoten ster en een onbeken de gedoemd was te mislukken in de bio scopen - wat zij een „direct-op-video special" noemen - bleken het verkeerd te hebben. Pretty Woman, waarin Roberts een chi que call-girl speelt die door miljonair Gere wordt geïntroduceerd in de trendy jetset van Beverly Hills, pakte hen in en trok overal ter wereld volle zalen. De film haalde miljoenen binnen voor de verrukte Disney Studios. Pretty Woman werd een van de topfilms die meer dan 200 miljoen dollar hebben opgebracht in Amerika alleen en leverde Roberts een Golden Globe en een Oscarnominatie op. Terug op de set van Sleeping With The Enemy bleek Roberts ineens een super ster te zijn. Dezelfde mensen die ze had gevraagd hun broek uit te trekken wer den plotseling belegerd door fans van de nieuwe Julia Roberts. Buiten haar hotel moesten veiligheidsmensen worden ge plaatst om te voorkomen dat de mensen 's nachts haar kamer binnenvielen. Slachtoffer De overmatige adoratie was niet de eni ge minder prettige factor van het maken van Sleeping With The Enemy. Ze speel de een zwaar mishandelde vrouw, het slachtoffer van haar gestoorde echtge noot die een bijna onhaalbare perfectie van haar eist - een rol die gezien de conservatieve normen van Hollywood een moedige stap genoemd mag worden. (Ze kreeg de rol toen Kim Basinger, bang voor teveel controverse rondom haar persoontje, opstapte). Tijdens de mishandelingsscènes vervaag den de grenzen tussen film en werkelijk heid op een afschuwelijke manier toen Roberts tegenspeler Patrick Bergin haar zonder het te weten werkelijk pijn deed. ,,Bij één opname ging het verschrikkelijk mis", vertelt Roberts. „Het idee was dat ik geslagen zou worden, met mijn hoofd tegen de vloer zou slaan en dan door Pa trick geschopt zou worden tegen een zandzak bij mijn been - die er in de ca mera uit zou moeten zien als mijn buik". „De eerste keer probeerde ik mijn val te breken met mijn handen en dat zag er helemaal verkeerd uit. De tweede keer hield ik mijn handen echt ingetrokken en viel ik gewoon. Mijn hoofd bonsde op de marmeren vloer als een basketbal. Ik kan niet zeggen hoeveèl pijn dat deed. Maar de camera liep nog. Ik was hyste risch van de pijn, Patrick schreeuwde te gen me, ik huilde en op de een of andere manier was het allemaal te ver gegaan". „Ik was vastbesloten door te gaan want ik was om de dooie dood niet van plan de scène nog een keer te schieten. Toen kwam Patrick naar me toe, miste de zandzak en schopte me recht in mijn maag. Op dat moment had mijn leven niet slechter kunnen zijn". Onvoorzien geweld daargelaten, was dit Julia Roberts als chique call-girl in Pretty Woman. Uit deze film, die overal ter wereld volle zalen trokkwam de actrice als een ster tevoorschijn. FOTO: PR echter wel een rol die Roberts duidelijk wilde spelen, hoewel ze niet graag zou zien dat het project zou worden verhe ven tot de status van een sociaal docu ment. „Het is een thriller over een vrouw die toevallig mishandeld wordt, niet een documentaire over vrouwen mishandeling". Research „Ik had altijd gedacht dat ik als ik me in zo'n situatie zou bevinden de deur uit zou zijn voor de eerste klap. Maar toen ik research deed voor de rol realiseerde ik me dat de situatie veel ingewikkelder is". Toen het zware filmen twee maanden la ter afgelopen was ontdekte Roberts nog iets anders. Ze had een gigantische sprong gemaakt op de salarisschaal van Hollywood - voor de studio's had ze meer geldwaarde gekregen -en ze kon niet alleen een supersalaris vragen, ze kon zelfs meer vragen dan de mannelijk sterren. Zelfs wanneer je de meest fervente femi nistes onder de vrouwelijke actrices vraagt waarom de mannen in Holly wood zoveel meer verdienen dan de vrouwen, zullen ze hun schouders opha len en je vertellen: „Zij brengen het geld in het laatje". Tom Cruise, Harrison Ford, Jack Nicholson, Kevin Costner en andere mannelijke sterren vragen alle maal meer dan tien miljoen dollar voor een film. Vrouwelijke supersterren kun nen slechts de helft verwachten. Barbra Streisand, de meest verdienende Holly- woodvrouw, kan soms acht miljoen vra gen; Meryl Streep vijf miljoen. Julia Roberts heeft hier verandering in gebracht. Ze kwam uit Pretty Woman te voorschijn als de ster en haar volgende film Flatliners, een thriller over experi menten met de dood waarin ook haar vriend Kiefer Sutherland in mee speelde - was een groot kassucces. Sinds het uitkomen in Amerika in februari heeft Sleeping With The Enemy film maatschappij 20th Century Fox al meer dan 75 miljoen dollar opgebracht. De re latief onbekende actrice die minder dan een miljoen verdiende voor Pretty Wo man zou nu twaalf miljoen per film vra gen. Schoonheid Wanneer je het fenomeen Julia Roberts voor het eerst ontmoet is het niet met een duidelijk waar nou al die drukte om wordt gemaakt. Ze is lang en onberispe lijk slank. Haar huid is bleek, bijna doorschijnend en in haar fijn gebeeld houwde gezicht lijken haar beroemde volle lippen onwezenlijk groot. Het hele effect is meer interessant dan mooi vol gens de traditionele schoonheidsnormen. Maar wanneer ze praat over dingen die ze leuk vindt en niet leuk vindt is er iets in de manier waarop haar constant ver anderende gezichtsuitdrukking al haar gevoelens verraadt. Het is makkelijk te zien waarom ze op het witte doek zo na tuurlijk overkomt. Voor dit interview was ze gekleed in de voorgeschreven gebleekte spijkerbroek, cowboylaarzen en een oversized zwart wit 'pied de poule' jasje. Deze outfit on derscheidt haar tenminste van de in zij de en mink geklede actrices van voor heen. In haar linkeroor draagt ze vijf oorbellen, één in de vorm van een anti atoombom symbooltje. „Ik kom uit een familie die gelooft in vrede en liefde - en ik geloof daar ook nog steeds in", legt ze uit. Ze rookt, drinkt mineraalwater en is dui delijk nerveus terwijl ze vriendelijk en behulpzaam doet wat er van haar ver langd wordt - reclame maken voor Slee ping With The Enemy. Roberts is op haar hoede voor journalisten en heeft vooral genoeg van de ondervragers die van haar verwachten dat ze een expert op het gebied van vrouwenmishandeling is. „Een kerel viel me aan omdat hij vond dat de film de kwestie niet juist benaderde", bitst ze, terwijl haar ogen zich vernauwen tot smalle spleetjes en ze mij duidelijk rubriceert als de volgen de potentieel gevaarlijke schrijver. „En een andere vent werd erg vertrouwelijk en zei me dat ik hem alle details over mijn privéleven kon toevertrouwen, die prompt met grote koppen in het een of andere tijdschrift verschenen. Dat was erg gênant". Pas later in ons gesprek, in de ergens toepasselijk weelderige omgeving van het Four Seasons hotel in Beverly Hills, ontspant ze zich en toont ze wat van de betoverende charme waar iedereen het over heeft. En wanneer ze haar dikke haar naar achteren gooit en losbarst in de luide zuiderlijke lach die zo karakte ristiek voor haar was in Pretty Woman, heeft Julia er een fan bij. De meest invloedrijke producenten van Hollywood behoren tot haar fans; ze wil len allemaal een graantje meepikken van haar roem. Roberts benadrukt echter; „Ik voel me niet als een produkt, ik voel me als mezelf. Het is erg fijn dat mensen mijn films willen zien - dat is wat blijkt uit het financiële succes van mijn films. Mijn werk heeft de mensen duidelijk ge amuseerd. Dat is waarom ik het doe. Ik ben niet geïnteresseerd in lijsten van wie de succesvolste actrice is en wie de één na succesvolste, en dergelijke nonsens". Roberts en Sutherland wonen in relatief bescheiden omstandigheden in een huis ter waarde van één miljoen dollar in de heuvels van Hollywood, waar de meeste huizen tien keer zoveel kosten. Ze had weinig zin om te investeren in onroe rend goed, maar Sutherland, de zoon van acteur Donald Sutherland, wist haar te overtuigen dat ze een plaatsje nodig had om haar nieuwe BMW te parkeren. Roberts probeert zich nu aan het leven aan te passen van een nieuwbakken be roemdheid. De Amerikaanse roddelpers maakt jacht op details over haar privéle ven en ze wordt waar ze ook gaat be stormd door fans en fotografen. „Ik voel me gevleid door alle aandacht", zegt ze. „En ik ben erg dankbaar. Maar het ver andert niets aan wat ik doe of hoe ik er uit zie. Ik wijs het niet af, maar ik neem het niet echt van harte op in mijn ge dachten. Ik heb er een hekel aan om ge fotografeerd te worden. Ik word er zo nerveus van - mijn hart bonst en ik word gek". Jeugd De roem en het grote geld staan lijnrecht tegenover Roberts jeugd. Ze groeide op in een gezin met drie kinderen in het zuidelijke stadje Smyrna in Georgia. Haar ouders leidden een toneelworkshop voor jongeren, hetgeen hen soms het lut tele bedrag van 50 dollar per week op bracht. Haar vader, die in 1975 is over leden, heeft een blijvende invloed gehad en de relatie met haar moeder is goed. Haar oudere broer Eric Roberts is ook acteur en bezorgde zijn zus nog maar vijf jaar geleden haar eerste rolletje in de film Blood Red. Tot dan had ze niet veel meer gedaan dan zich inschrijven bij een toneelschool in New York, waar ze maar zelden op de lessen verscheen. „Mijn familie en mijn vriend hebben me bij alles wat er is gebeurd in evenwicht gehouden", vertelt ze. „Mijn relatie met mijn familie is de afgelopen twee, drie jaar veranderd maar dat heeft vooral geografische redenen. Maar ik kan nog steeds een beroep op hen doen met mijn problemen". Wat gaat er verder gebeuren met Ro berts? De verwachtingen voor de film Dying Young zijn hooggespannen. In de film speelt ze een meisje uit een arbei dersgezin dat snel volwassen moet wor den wanneer ze een kankerpatiënt ver pleegt. En Hook, een moderne versie van het Peter Pan verhaal met Dustin Hoffman en Robin Williams, kan niet anders dan een succes worden. De firn wordt geproduceerd door Steven Spiel berg, die Roberts heeft gecast als het on deugende feetje, met vleugels en al. Wanneer het werk aan Hook is afgerond zal Roberts een jaar vrij nemen, heeft ze aangekondigd. Als ze haar woorden ge stand doet en de onvermijdelijke stroom lucratieve aanbiedingen weerstaat, zal deze onderbreking de ware test zijn voor haar nieuwbakken status als onbetwiste leading lady van Hollywood. KEVIN O'SULLIVAN (c) The Sunday Times, Londen ma 971 LONDEN - Misschien komt het doordat hij een „bloody awful day" van repetities met zijn nieuwe band achter de rug heeft. Mis schien komt het door het gure, bui ige weer en de grijze ambiance van de parkeerplaats bij de studio. Maar Rod Stewart lijkt meer op een man in de wachtkamer van de tandarts dan op een uitbundige rock 'n roller wiens laatste single - zijn achtendertigste - snel stijgt in de hitlijsten, wiens concerten bijna allemaal uitverkocht zijn en wiens nieuwe album waarschijnlijk op nummer één binnenkomt. Gekleed in een ruimvallend Italiaans couture-kloffie en zachte suède mocca sins is onze Rod deze natte en winderige namiddag onmiskenbaar terneergesla gen. „Als we straks (morgen treedt Rod Stewart op in Maastricht, red.) een paar optredens hebben gedaan, praat ik mis schien wel anders. Maar vandaag heb ik eerlijk gezegd niet veel vertrouwen in waar ik mee bezig ben. Ik ben bang dat ik mijn stem kwijtraak, de woorden ver geet, in de orkestbak val of mezelf vol komen belachelijk maak. Ik ben nog steeds doodsbenauwd als ik het podium op moet. En dat moet ook. Ik voel me nog steeds alsof ik de boel in zekere zin bedot. Ik bedoel, ik denk dat de meeste entertainers dat doen...". We kennen allemaal de verhalen over sterren die diep in hun hart eigenlijk heel verlegen zijn, introverte mensen in vermomming. De onthulling dat de jon gen van de gestampte pot van de rock- 'n roll privé verre van de geintjes ma kende, vrouwenverslindende specialist van het populaire genre is, heeft echter nog steeds iets onthutsends. Schuttingwoorden Stewarts conversatie is te zeer doorspekt met schuttingwoorden, de algemene toon te veel die van ouwe jongens kren- tebrood om de vergelijking met de pro fessioneel gecultiveerde 'Gewone Man stijl' van Phil Collins of Paul McCartney te doorstaan. Stewart lijkt, in ieder geval vandaag, niet gebukt te gaan onder enig besef van zijn eigen muzikale betekenis. „Ik weet het echt niet", zegt hij twee keer wanneer hem wordt gevraagd naar de reden van zijn langdurig succes. „Ik kan niet zeggen dat het is omdat ik altijd goede platen maak. Het lijkt erop dat zo lang je kan zingen en een goede melodie uit de grond kan stampen, je eeuwig po pulair kan blijven". Stewarts nieuwe cd Vagabond Heart is de achttiende plaat in zijn solocarrière. De promotie-etiquette vereist dat iedere laatste plaat door de maker wordt ge roemd als de beste van zijn carrière, een radicale nieuwe start, een ware knaller. Vooral wanneer het ernaar uitziet dat de eerste single van de plaat, Rhythm of My Heart in dit geval, je eerste Britse nummer één hit in acht jaar zal worden. Stewart neemt echter een pessimistischer en voorzichtiger standpunt in. „Het is geen grote doorbraak. Ik kan in feite niet zeggen dat deze plaat nou zo verschrik- Órder, of de plaat daarvoor. Want Rod Stewart is Rod Stewart. Het kan zijn dat de muzikanten deze keer beter zijn". Je zou toch denken dat hij, op 46-jarige leeftijd, geleerd zou hebben wat losser te worden. Hij heeft, sinds Long John Bal dry hem in 1964 ontdekte toen hij in zichzelf liep te zingen in het station van Twickenham, samengewerkt met groot heden als Jeff Beck en Tina Turner. In 1964 maakte zijn schuurpapieren zang stijl, die nooit echt uit de mode is ge raakt, al redelijk naam in Stewarts eerste band, de Five Dimensions. Na een vroe ge flirt met het professionele voetbal en rock 'n roll-rebel Eddie Cochran ontdek te Stewart de schutspatroon van zijn zangcarrière, de grote Amerikaanse pop gospelzanger Sam Cooke en dat de na tuur hem had uitgerust met het juiste ge rei om Cooke te imiteren. Stemcoach Tegenwoordig moet Stewarts stem nauwlettend in de gaten gehouden wor den. Hij heeft een stemcoach en doet wat hij „warming up oefeningen" noemt. Op tournee gaat hij niet later dan één uur naar bed, mag hij overdag niet praten, moet hij van de drank afblij ven en drinkt in plaats daarvan liters water - „tot het er letterlijk als water uitkomt aan de andere kant, dan weet ik dat ik in orde ben om het podium op te gaan". Het is moeilijk veel te zeggen over Ste warts vroege jaren als aanvoerder van de rock/bluesbands Steampacket, de Jeff Beck Group en, het beroemdst, The Fa- ces, omdat Stewart zich niet veel meer herinnert van die periode. Om zijn ze nuwen te bestrijden en zijn algemene overtuiging dat „ik eigenlijk niet veel soeps was" dronk hij tijdens elk concert een fles sterke drank grotendeels leeg. Tegen de tijd dat Stewart en Becks slag gitarist Ronnie Wood hun krachten had den gebundeld met de overblijfselen van The Small Faces om in 1969 The Faces te vormen, had zijn chronische gebrek aan zelfvertrouwen zich ontwikkeld tot een uiterst succesvolle, zij het slonzige, rhythm blues-stijl. „Met The Faces was het altijd direct vanuit de kroeg het podium op. Volslagen bezopen waren we iedere nacht. Daar kwam die slonzigheid ook door. Wat precies goed bleek te zijn voor die tijd omdat iedereen zo serieus begon te doen over z'n muziek". Weg van de met drank overgoten kame raadschap van The Faces begon Stewart zelf serieuzer te worden. Hij schreef een aantal nummers en leende er een paar - veel van zijn succesvolste nummers, van Sailing tot Downtown Train, zijn cover-versies -, waarbij hij akoestische folk-invloeden en een flair voor levendi ge, sexy teksten door de oude soul/blues formule begon te mengen. Hollywood De roem, de glitter en de glamour Ame rikaanse stijl leken Rod Stewart wel aan te staan. Om belastingtechnische rede nen verhuisde hij in 1976 naar Holly wood. (Afgezien van de drie maanden per jaar die hij in Essex doorbrengt is zijn basis nog steeds Los Angeles). De eerste van een reeks geruchtmakende be vliegingen begon; Stewart escorteerde ac trice Britt Ekland door de roddelrubrie ken over de hele wereld. Hij verfde zijn Beeld uit 1V83: de uitbundige rock 'n roller proost op een succesvolle tournee. FOTO'S: AP haar in de kleur van die van zijn partner en poseerde voor de plaat Blondes Have More Fun in zwart satijn op een rood satijnen hart. Hij schuift ongemakkelijk heen en weer op zijn stoel bij de gedach te. „Ik was net naar Hollywood verhuisd en ik geloofde alles wat over me werd ge zegd. Als ik een van mijn fans was ge weest in een gemeenteflat in Engeland, had ik gedacht ,F... you, ik ga echt geen plaat van jou kopen'." De fans zijn een van de meest constante factoren geweest in de Rod Stewart Sto ry. Hij heeft nooit de voeling met zijn publiek verloren. „Misschien omdat ik altijd om mezelf heb kunnen lachen". Nu speelt hij een soort geniale losbol. Een Aznavour met een rockerig kantje en duister verleden. ROBERT SANDALL(c) The Sunday Times CeidóeSouftcmt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 31