finale De kater van de Wende ZATERDAG 13 APRIL 1991 Het leven in Calbe wordt beheerst door gevoelens van leegte en machteloosheid. In de inmiddels gesloten weverij is de oproep van Hans- Dietrich Genscher, „Vrijheid moet verdiend worden", aan dovemansoren gericht. 'ijd om in het reine te komen met het erleden, hebben ze niet. Het benauwende larxistische corset is uit, maar met de rijheid kwamen de zorgen: schulden, erslaving, huurverhogingen en een hrikbarende werkloosheid. Waar totaal jrouderde Oostduitse bedrijven hun deuren uiten, openen Westduitse zakenlieden leubelhallen, autobedrijven en speelhallen iet video-spelletjes en fruitautomaten. Een erde van de beroepsbevolking in de oormalige ddr zit inmiddels zonder werk. Ie werklozen hangen op straat rond, achten in lange rijen voor de bank en jenderen hun spaargeld aan westere jederen in westerse bedrijven. „Wij hebben ooit zelfstandig leren denken. Nu we de rijheid hebben, weten we niet wat we er mee in moeten". ALBE - Nog nooit was Calbe zo vendig als nu. Alsof iedereen va- intie heeft, zo druk is het op raat. Mannen en vrouwen die aan jes likken, Philips expresso-appa- ten kopen, video's huren, infor- eren waar het bestelde bankstel ijft en een gokje wagen in één in de drie speelhallen. Vermaak leegte en gevoelens van machte- osheid. „Mijn leven was nog joit zo dreckig als nu". ids Ka trien Krull werkloos is, is zij ;e dag te vinden in Casino Royal. Eén n de „tolle" speel-o-theken in Calbe. it dorpje aan de Saaie, zo'n dertig kilo- ïter onder Magdenburg, telt slechts ertienduizend inwoners, maar de eelhallen doen goede zaken. Katrien: 'oen de wessi's hun casino's openden is iedereen echt helemaal gek. Wij nden die video-spelletjes helemaal :t. De hele tent hier was bomvol. Nu het nog steeds druk. Wat moet je an- rs doen? Negentig procent van de be- ïkers is werkloos. Meestal spelen we :r tot negen uur, dan gaat de disco- :ek open en bezuipen we ons. We zien t gewoon niet meer zitten", r afwisseling rijden de jongeren regel- itig naar Polen, waar ze goedkope si- etten en boter kopen. „Daar betalen zeventig pfennig voor een pakje siga- NW ten tegen vier mark hier". Maar ook smokkelen gaat op den duur verve- „Er moet echt iets gebeuren, want mensen worden verrückt". n de gevels van de oude woningen Calbe hangen schotelantennes; het tpje heeft sinds kort een zonnestudio in de etalages liggen exotische vruch- i, waarvan de bewoners voor de Wen- j de val van de Muur, nog nooit ge- urd hadden, laat staan geproefd. „We bben nu bananen en kiwi's en hoeven meer in de rij te staan voor sinaas- iels, maar wat heb ik daaraan als ik rkloos ben en in het najaar de huur it langer kan betalen!". joKTERSROMAN Dziallas is net terug uit de video- :ek. Zijn vrouw Gisela wilde graag een ktersroman op het scherm zien, maar ta is met een karatefilm huiswaarts ceerd. „Ik heb sinds kort een videore der, kostte zevenhonderd mark. Die ■erdevisie had ik al. Voor zesduizend irk gekocht voor de wereldkampioen- ïappen voetbal in Mexico. Nu koop je televisie in de winkel voor zeven- nhonderd mark". de kast staan boeken over. het socia- me, erin een boek met oorkondes voor jt. „Duizend mark leverde het halen n zo'n oorkonde op. Ik had er nog el meer, maar die heb ik verscheurd", ids een half jaar is Dziallas (59) werk- is. Zevenendertig jaar heeft hij ge- rkt in de vervallen meelfabriek, pal enover zijn woning. „In oktober md ik op straat en in februari lag ik in ziekenhuis: hartaanval. Als chef ver inde ik 562 mark, de huidige chefs in door een speculant opgekochte fa- ek verdienen drieduizend tot vierdui- id mark. Ik betaal nu 43 mark huur, ilusief water. In de herfst wordt de ur verdubbeld en kan ik een strop ne- n". de straten van Calbe blinken Opeis, rds en Volkswagens en fietsen jonge- i met walkman's op het hoofd. Van de mer is bijna de helft van de beroeps- volking van het stadje werkloos en ijgt iedereen een huurverhoging van ee mark per vierkante meter opgelegd, tzicht op ander werk is er nauwelijks. meeste fabrieken in Calbe zijn dus- nig verouderd dat ze niet rendabel n en moeten sluiten. De gelatinefa- iek (860 ontslagen), de wollenstoffen- briek (140), vier conservenfabrieken, confectiefabriek (200), de fabriek )or militaire zendapparatuur (500) en n deel van de metaalindustrie (enkele inderden ontslagen). „Calbe is dood", gt de oude opa Krüger (83). ipaargeld oor de rij van de bank staat dagelijks n lange rij van werklozen om spaar- ld op te nemen. Spaargeld vaak van intallen jaren arbeid van man én ouw. Want er was weinig in de DDR aar je je geld aan op kon maken. Een abant was het meest geliefd, maar lar moest je meer dan tien jaar op ichten. Muller (56) heeft enkele weken gele- :n al zijn spaargeld van de bank ge lald en een gloednieuwe Renault be eld. „Over vier weken heb ik hem. Een de. Nee, ik ben niet van plan om veel gaan reizen, daar heb ik geen geld )or. Misschien een keer naar m'n zoon Dresden, maar verder niet. Mijn ouw en ik hebben deze auto gekocht ndat we over enkele maanden werk os zijn. Wie meer als achtduizend ark spaargeld heeft, krijgt geen uitke- ng. Dus maken we ons spaargeld op. l/r als een trein. Ook de meubelhandelaar aan de rand van het stadje is een tevre den man. Op de bovenste etage van het voormalige timmerbedrijf verkoopt hij bankstellen en op de begane grond prij ken luxueuze keukens. „Die lopen nog niet omdat er in de meeste woningen geen ruimte voor is. Maar die markt komt wel als de huizen worden aange past. Dat gebeurt de komende vijf jaar gegarandeerd. En dan heb ik alvast een voet tussen de deur". De inwoners van Calbe staan erbij en kijken ernaar. ,Zo geraffineerd als de Westduitsers kunnen de Oostduitsers niet zijn. Als wij iets denken, hebben zij het al gedaan", meent de plaatselijke pastoor, Czernik. Uitzonderingen vor men Friedrich's Handwerkstube, de nieuwe ijssalon en Cuno's drukkerij. Deze Oostduitse bedrijven hebben wél geïnvesteerd en plukken nu dankbaar de vruchten. „Het ontbreekt de Oostduitsers aan de bereidheid risico's te nemen", weet Cuno, die door famiüebanden regelma tig naar het Westen kon reizen. „Ze zijn niet bereid nu krediet op te nemen om later winst te maken. Nu is het voor ons ook moeilijker om krediet te krijgen, maar de instelling van de mensen stoort mij toch. Ze zijn niet gemotiveerd, zuch ten bij elk uurtje overwerk. De mensen zijn gedegenereerd door het voormalige systeem. Omdat je toch niets kon kopen voor je geld, werkte niemand over. Je was blijer met vrije tijd". Vrijheid Het leven in Calbe was zo eenvoudig. De fabriek stond zowat naast het huis, werkloosheid bestond niet. De werkne mers werden betaald voor hun aanwe zigheid en niet of nauwelijks naar pres tatie. „Het leven was een voorgepro grammeerde kringloop. Iedereen was verzekerd van scholing, een baan, een woning en rente na pensionering. Ak koord, mensen konden niet zelf beslis sen over hun leven, maar verder hadden ze alles". Vrijheid is in de ogen van voormalig burgemeester Peter Zunder kennelijk niet zo'n groot goed. Als hij de kans kreeg om de afgelopen veertig jaar uit te vlakken, zou hij dat niét doen. „Veel was niet in orde, maar veel was goed. Zoals de sociale zekerheid en geborgen heid. Die heb ik in het verenigde Duits land nog niet gezien". Alleen voor de de gene die met hun vrijheid kunnen om gaan, is de Wende volgens Zunder een vooruitgang. Sinds de verkiezingen van eind vorig jaar is hij bijna niet meer in 'zijn' dorp terug geweest. „Geen tijd", aldus Zun der, die nu een opleiding volgt tot beleg gingsadviseur: De oud-burgemeester wordt ervan verdacht van gemeen schapsgeld een huis te hebben gebouwd tegenover het station. Kort na de verkie zingen heeft een onafhankelijk burgerco mité een onderzoek ingesteld naar Zun der en andere partijmensen die misbruik zouden hebben gemaakt van hun posi tie. Niemand heeft ooit nog wat van het onderzoekscomité gehoord. „Na de Wende stond de ontmaskering van de honderden, misschien wel dui zenden Stasi's bovenaan het lijstje van de bewoners. Wie waren het en wat heb ben ze gedaan? Maar dat is allemaal op de achtergrond geraakt toen de zorgen ontstonden om het dagelijks bestaan. Het heden houdt de mensen zó bezig dat zij geen tijd hebben om met de geschie denis in het reine te komen", vertelt do minee K. Herrfurth van de Evangelisch Kerk. Het grootste probleem waarmee de mensen worstelen is volgens hem de plotselinge vrijheid. „Mensen moeten hun leven nu zelf in de hand nemen, ter wijl ze dat helemaal niet gewend zijn. Werk was alles. De mensen kunnen geen inhoud aan hun leven geven, dat niet beroepsgebonden is. Je moet nu weten wat je met je leven aan moet. En dat kun je niet van vandaag op morgen le ren". Kerken In tijden van nood stromen vaak de ker ken vol. Maar niet nu, in het voormalige Oost-Duitsland. Tijdens de omwenteling hebben de kerken een belangrijke rol ge speeld. Herfurth kan zich niet herinne ren dat het ooit zo druk is geweest in zijn kerk als tijdens de vredesdiensten in het najaar van '89. „Er was geen staan plaats meer te krijgen. Meer dan dui zend mensen waren met een kaars naar de kerk gekomen". Maar zij zijn niet ge- beleven. Ook nu de problemen groter worden, zoeken de bewoners van Calbe de kerken niet op. „Ik heb ook nooit ge dacht dat ze zouden blijven. De kerk was kort voor de Wende voor veel men sen een ventiel, hun komst had niets met geloof te maken. Er is wel meer Opa Krüger (83): „Calbe is dood". Daarna zien we wel weer. Ik heb altijd gedroomd van zo'n auto. Die nemen ze ons niet meer af'. De Oostduitsers zijn dus niet van plan om van hun spaargeld te gaan leven. „We zijn al genoeg gestraft". Jongeren hebben nog nauwelijks spaargeld, maar veel mensen die al jaren werken kopen wat hen al die tijd onthouden is geble ven. „De mensen zijn losgeslagen", zegt de 52-jarige H. Reimer, die 36 jaar in de plaatselijke weverij heeft gewerkt. „Maar ik laat me niet gek maken. In verband met een familiebezoek ben ik in '88 voor het eerst in het Westen geweest. Toen heb ik het allemaal al gezien. De winkels en zo. Het aanbod was zo overvloedig, dat ik niets heb gekocht, ik heb enkel ge huild". Als alleenstaande werkloze vrouw heeft Reimer ook nauwelijks geld om zich te laten verleiden. Tweeverdieners hebben dat (nog) wel. Om zichzelf in bescher ming te nemen tegen de verleidingen in de supermarkt nemen sommigen een boodschappenlijstje mee om te voorko men dat ze spullen kopen die ze eigen lijk helemaal niet nodig hebben. Het enthousiasme van kort na de Wen de over het gigantische assortiment in de winkels, is intussen danig getemperd. Nu zo ongeveer alle nieuwe soepen, bonen en augurken zijn uitgeprobeerd, komt men tot de conclusie dat de produkten van eigen bodem eigenlijk helemaal zo slecht niet waren. Bovendien groeit het besef dat door aankoop van eigen pro dukten arbeidsplaatsen kunnen worden behouden. De befaamde Calbese augur ken en vruchtensappen zijn echter niet meer verkrijgbaar. De plaatselijke super markten worden bevoorraad door 'West duitse' handelsketens met 'Westduitse' leveranciers. Geraffineerd Het vele geld dat in korte tijd is uitgege ven in Calbe, stroomt hierdoor voor een belangrijk deel in Westduitse kassa's. In korte tijd hebben de 'wessi's' zich ook ingekocht in Calbe. Terwijl de inwoners hun vrijheid vierden met 'luxueuze' aan kopen, investeerden hun nieuwe landge noten in lucratieve bedrijven. De vier videotheken en drie spelotheken lopen Beeld van Calbe met in het midden de verlaten en vervallen meelfabriek. FOTO'S: STEPHEN EVENHUIS sympathie ontstaan. Vroeger was de do minee een soort nar. Ik werd nageroepen met Jezus en halleluja, maar dat is nu afgelopen. Ik word zelfs vriendelijk be groet door mensen die mij nooit eerder gedag hebben gezegd". Hoewel de helft van de bevolking van Calbe Evangelisch is gedoopt, telt de zondagsdienst niet meer dan twintig be zoekers. De betrokkenheid van de kleine katholieke parochie (zevenhonderd zie len) met de kerk is met tachtig kerkgan gers relatief veel groter. En toch ziet ook pastoor Czernik zijn gehoor op zondag uitdunnen. „Vóór de Wende had de kerk geen concurrentie. Niemand kon bieden wat wij hadden te bieden: hier kon je rustig praten zonder dat je bang hoefde te zijn dat er afgeluisterd werd. Dat is nu niet meer. De motivatie ont breekt: men heeft de kerk niet meer zo nodig". Zinloos De bewoners van Calbe zijn teleurge steld. Ze hadden nooit verwacht dat met de vrijheid de werkloosheid zo massaal zou toeslaan. Zoals talloze andere plaat jes in de voormalige DDR dreigt Calbe een slaapstadje te worden van oude mensen die gepensioneerd zijn of werk loos. De trek naar elders is nu nog mini maal, maar zal door de groeiende werk loosheid snel toenemen. Nu al worden aan afgestudeerden leerplaatsen aange boden in het westen van Duitsland. „Dat is slecht", vindt Cuno. „Want die geschoolde jongeren zien we dus nooit meer terug". In de grote steden van de DDR gaan elke maandag enkele tienduizenden mensen de straat op om te demonstreren tegen de werkloosheid. Maar de opstand is gering. „Wat heeft het ook voor zin?", meent Dziallas. „Ik heb ook nog in de kerk gestaan met een kaars in m'n hand. En nu ben ik werkloos. In '53 ben ik door de Stasi in de gevangenis opgeslo ten omdat ik hier in het café foto's van partijleider Walter Ulbrich had ver scheurd. Maar een week hoor, want alle gevangenissen zaten vol met opstande lingen. Allemaal zinloos. Vijftien jaar la ter ben ik gewoon bij de partij gegaan, anders kon ik geen chef worden. Ik ben twintig jaar chef geweest en voel me ab soluut geen BRD-er. Ik zal het ook nooit worden. Wij zullen altijd de arme Ossi's blijven". MONIQUE VAN DE VEN CecdócSouAOtit'1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 27