rooie terugblik op \a-oorlogse jaren De grote stilte van McHammer Navarro het menselijke gezicht van de politie QeidwOowumt Flonkerend fokloristisch dansfestijn want dat is goed voor en voor de wereld, liet :Hammer gisteravond op ijna religieuze toon aan een omvol Rotterdams Ahoy' we- 'n. En de Amerikaanse rap- *r kan het weten, want met de hulp van God, steeg zijn 'ter de afgelopen maanden in ineltreinvaart naar ongekende lHy 'oogte. Wie nu denkt dat deze [ospel volgens Hammer ook j g [arant staat voor een ultieme p hovv, heeft het mis, want wat elf le in zijn 'Hammer-tijd' 1 i louwde, was niet het ver- lachte feestje, maar een circu- Ctl Kt. it ftaar rondkijkend in de zaal fas de centrale vraag gister- g 'vond eigenliik in hoeverre je ouders gedwongen bent om va Dee te groeien met de mu- n i jeksmaak van je kinderen? 'n groot deel van het publiek '1de namelijk niet direct or eigen plezier de hal, maar min of meer de gevangene zijn kroost. Een aantal -ht bij aanvang zijn heil bij tapkast, een andere bulk d verwoede pogingen mee deinen op de muziek, maar 'el met een gezicht van: ik hoop maar niet dat ik vrien den of kennisen tegenkom, want ik sta hier echt voor aap. Als die Hammer tenminste had kunnen zingen of in staat was gebleken een opwindende show neer te zetten, dan was het allemaal niet zo erg ge weest. Maar het enige waar hij goed in bleek te zijn, was dan sen. Zijn rap kwam maar ma tig uit de verf en toen het er even op leek dat de zoetge- vooiste klanken van zijn uit vier man bestaande zanggroep Seduction wat muzikaliteit in de strijd zouden gaan gooien met 'Have you seen her', was Hammer voor aan het podium aanwezig om dat snel de kop in te drukken. Mc speelde na melijk het spel der rappers of wel: hoe kun je de aandeel houders van de muziek-indus- trie (het publiek) een pootje lichten, zonder zelf een noot te kunnen zingen? En dat deed hij, in navolging van anderen, heel slecht, terwijl Hammer in principe de zaal al in zijn zak had, nog voor hij zijn neus had laten zien. Met spreekkoren werd hij aangeroepen terwijl aanstekers de zaal verlichten. Al snel bleek dat de show als los zand aan elkaar hing. Dat moet vooral aan Hammers conditie hebben gelegen, want hij nam tussen de nummers alle tijd om van zijn wilde danspassen op adem te komen. En zoiets haalt natuurlijk alle vaart uit het. programma. Op die momenten was het bijna gênant stil in de zaal, was het podium een zwarte vlek en de twee videoschermen stille ge tuigen van de grote leegte. McHammer op het podium is de vlees geworden droom, maar tegelijkertijd de uite- lkaar spattende zeepbel. Hij presenteert zich onder het mom van: het leven is een show en ik ben de hoofdrol speler, maar kan dat vervol gens absoluut niet waar ma ken. Er zat gewoon een kink in de kabel tussen artiest en publiek en probeer die in het donker maar eens te vinden. Dat red je niet met een wit pak, een ontbloot bovenlijf of een parade aan dansende man nen en vrouwen, die in een tot vervelends toe gerekte intro van 'Pump it up' hun kunstje mogen laten zien. Natuurlijk vullen ze het podium om de show zijn extra charme te ge ven, maar als je verkeert be gint, is dat heel moeilijk recht- breien in iets meer dan ander half uur... vooral stilte. Daar voor moet je door de wol zijn geverfd en dat is McHammer (nog) niet. Terugkijkend ging het eigen lijk vanaf de eerste minuut mis. Daarvoor mag Hammer zijn geluidsman bedanken. Hij had het geluid zó hard gezet, dat ik voor het eerst in mijn (lange) carrière met een tril lend gezicht en tranende ogen van de baspartijen in een zaal heb gestaan. De vraag die zich opdringt is of de verzekering van Hammer ook gehoorbe- schadigingen opgelopen tijdens dit concert dekt. Misschien moet ik een poging wagen, want ook met het geluid is het gisteravond niet meer goed ge komen. Het is te hopen dat dit vanavond beter wordt afge steld. Omdat Hammer weet dat vooral de jeugd zijn rap in de discotheek heeft gevonden, wierp hij zich later nog even op als kindervriend. In eerste instantie alleen in woorden, later ook in daden door wat kinderen op het podium uit te nodigen. De twee jaar dat Hammer nu op tournee is, hebben hem niet echt goed ge daan. Misschien zou hij eens te raden moeten gaan bij Kate Bush, die in 1979 op perfecte wijze muziek en show met el kaar wist te versmelten. En als hij haar telefoonnummer zoekt, kan ik hem misschien helpen. HANS PIËT McHammer ...de vlees geworden droom, die tegelijkertijd de uitelkaar spattende zeepbel is... naIÏJNST/RTV faste middag-uitzending \m NOS-journaal ZATERDAG 6 APRIL 1991 PAGINA 11 NCRV en AVRO tegen reorganisatie van omroep HILVERSUM KRO NCRV en AVRO hebben gisteren bij het Commissa riaat voor de Media een bezwaarschrift ingediend tegen de besluiten van het NOS-bestuur over de re organisatie van het om roepbestel. De drie omroepen, die Neder land 1 moeten gaan bespelen, menen dat de plannen afbreuk doen aan de gelijkwaardigheid van de A-omroepen. Dit zou in strijd zijn met de Mediawet. KRO en NCRV en AVRO ma ken tevens bezwaar tegen het feit dat op Nederland 1 ook een groot aantal kleine niet-le- dengebonden omroepen een plaats moet krijgen. Ze vinden bovendien dat de TROS, Vero nica en EO (Nederland 2) en VARA en VPRO (met NOS de bespelers van Nederland 3) on evenredig worden bevoor deeld. Deze omroepen kunnen op meer avonden op de best bekeken uren uitzenden. De drie omroepen zijn ook tegen het plan van het NOS-bestuur om de bespelers van Neder land 2 ruimere financiële mo gelijkheden te geven. Op dit net wordt de reclamezendtijd uitgebreid tot vijftien procent. De programma's mogen wor den onderbroken voor recla meboodschappen. Volgens de opponerende omroepen is dit laatste eveneens in strijd met de Mediawet. Dit geldt ook voor de verplichting van de bespelers van het eerste net om tot een vergaande samen werking op het gebied van programmering en bedrijfsex- ploitatie te komen. Tenslotte stelt de AVRO dat zij aanzien lijke schade kan lijden door het beëindigen van de huidige samenwerking met de TROS en Veronica. De opponerende omroepen zullen zo nodig in de toekomst proberen hun ge lijk te halen bij de Raad van State. In het NOS-bestuur heeft het overleg van gisteren over een meerjarenvisie voor de omroe pen nog niet tot concrete re sultaten geleid. Eén van de knelpunten is de financiering van Nederland 2. In de meer jarenvisie wordt voorgesteld de TROS en Veronica extra te belonen, indien zij er daad werkelijk in slagen door hun programma's extra (recla- me)inkomsten te verwerven. Zo'n bijdrage zou achteraf kunnen worden verstrekt. De KRO, NRCV en AVRO zijn te gen een dergelijke bevoorde ling. De TROS en Veronica willen daarentegen vooraf ze kerheid krijgen over een fi nanciële bijdrage, anders zou den zij niet in staat zijn grote programma's te maken voor grote groepen kijkers. Zij vin den een jaarlijkse extra bijdra ge van 12 miljoen gulden ge rechtvaardigd. ORTRET VAN DUITSE KINDEREN TIJDENS WEDEROPBOUW Folkloristisch Danstheater 'Dansend langs de Zijderoute'. Gezien gister avond in Circustheater in Scheve- ningen. Het Folkloristisch Dansthea ter, het enige professionele en semble dat zich heeft gespecia liseerd in een internationaal repertoire, smeedde ditmaal geregisseerde choreografieën uit het Verre Oosten met grote kennis van danszaken aaneen tot een bijzonder boeiend en vooral veelkleurig scenisch festijn. Rode draad in dit pro gramma was de aloude 15.000 km lange zijderoute van China via Tibet en de Gobiwoestijn naar Armenië. De start was met het traag marcherende Chinese terra cotta-leger al di rect imposant. En zo ging het boeiend en beeldend verder, al zullen de toeschouwers die dit vaak toverachtig mooie traject niet uit het hoofd hadden ge leerd wel eens moeite hebben gehad met het wie-wat-waar. Overigens de grootste lof voor deze organisatie, waaraan ra zend knap speurwerk, groot inlevingsvermogen in onbe kende stijlen en technieken en het vervaardigen van de schit terende kostuums en van het sfeervolle decor met het varia bele wolkendek zo'n triomfan telijke podiumgestalte geven. Niet te vergeten ook het klei ne. maar parate begeleidings ensemble met waar mogelijk een authentiek instrumentari um. Liefhebbers van klassieke Chinese dansen, Moslimfolklo- re en o.a. de Indiase kathak- dans komen hier overvloedig aan hun trekken. Van de vele, soms opzienbarende solistische prestaties, bleken vooral de mannendansen spectaculair. Bij de vrouwendansen werd zichtbaar dat niet iedereen deze ongewone danstechnie- ken en stijlen tot volledig plas tisch eigendom heeft weten te maken. FRANK DELBOY Protest KRO, n de oorlog. Vijfdelige kinderserie. AVRO-televisie. srland 2 om 17.38 uur. Maandag. Manhattan aan de Maas als beeldscherm wetenschap en techniek in de race moet hou den met de Verenigde Staten en Japan. Onder voorzitterschap van ons land wordt op 17 en 18 juni een ministersconferentie gehouden in Den Haag, waaraan de 19 Eureka-landen deelne men. Het hoge gezelschap zal zich op 18 juni vanuit Den Haag naar de Maasstad begeven, waar het Rotterdams Philharmonisch Orkest de Eureka-fantasie van de Nederlandse compo nist Ed de Boer ten gehore brengt. Daar is dan ook een optreden van de beroemde Franse pia notweeling Katia en Marielle Labèque. Gastdi- rigent is de jonge Fin Jukka-Pekka Saraste. De kosten van deze en kleinere festiviteiten wor den geraamd op anderhalf tot twee miljoen gul den. Ze worden grotendeels gedekt door het bedrijfsleven. De gemeente Rotterdam draagt drie ton bij. De ministeries van onderwijs en economische zaken betalen in totaal zes ton. ,0NDEN Het manus je fjpt van de laatste, on- ch Voltooide symfonie van ustav Mahler komt op 17 bij het Londense vei- nghuis Sotheby's onder hamer. gro lahler schreef de symfonie, tiende, toen hij wist dat hij zi iet lang meer te leven had en e<r achter was gekomen dat mo jn vrouw Alma een affaire ert ad met de architect Walter - vi ropius. Nadat Mahler in 1911 OJ i Wenen was gestorven nol ouwde Alma met Gropius. ..?a Ie sombere tiende symfonie, T" ie Mahler niet meer voltooi- e, is door critici wel een „ge- I welde schreeuw van liefde, ood en verlies" genoemd. In e e slotakkoorden heeft Mahler nheilspellende trommelslagen erwerkt die hij zich herin- erde van de begrafenis van en brandweerman die hij en- ele jaren tevoren had gadege- [en vanuit het raam van hotel in New York. Sothe- wt >y's schat dat het manuscript ïaximaal 400.0000 pond (ruim miljoen gulden) zal opbren- 1. Wie de verkoper is wilde et veilinghuis niet bekend- 4naken. bouw, zijn speelse terugblik ken, die niet alleen de belang rijkste karaktertrekken van het volk blootleggen, maar ook de pijn laten zien die de 'schul digen' treft. Hierdoor ontstaat, ook filmisch, een mooi beeld van de na-oorlogse jaren, waarin het met z'n allen de schouders er onder zetten al bij de kinderen is terug te vin- Om het Duitse stempel er enigszins af te poetsen, heeft de AVRO besloten om voor elke aflevering een vijf minu ten durende historisch-jour- naal uit te zenden. Hierin wordt door middel van ar chiefbeelden de thematiek die even later in het verhaal naar voren komt aan de orde ge steld. Hopelijk ontstaat hier door een zekere balans en wordt voor de jeugdige kijkers duidelijk dat ook bij ons de wederopbouw niet probleem loos verliep. Om die reden is het voor ouders misschien nut tig zich voor te bereiden op de nodige vragen van hun kinde ren. In Duitsland werd de ou ders aangeraden de serie met het hele gezin te bekijken. 'Kinderen van de oorlog' of, zoals de oorspronkelijke titel luidt, 'Brausepulver' is een on derhoudende reeks en dat mag ook wel, want vijf van Duits- lands allerbeste kinderboeken schrijvers gingen er, samen met twee vermaarde regis seurs, voor aan het werk. Bur- ny Bos, hoofd jeugdzaken AVRO: „Ik heb de serie aan gekocht omdat ik was gechar meerd van de verteltrant, maar ook van de manier waar op het verhaal in beeld wordt gebracht. Het is helemaal ge schreven op kinderen". Wie het eerste verhaal uitzit, is gewonnen voor de hele se rie. Behalve dat de reeks op een heerlijke wijze jaren vijf tig oogt, zijn de makers erin geslaagd de armoede van de tijd te doorspekken met humor en geloof in de toekomst. Dat optimisme in woorden en da den biedt een prachtig contrast met de decors van platgebom bardeerde huizen en een Duitsland dat eigenlijk nog wat staat na te trillen op zijn grondvesten. Voor kinderen, die nu veelal ouders zijn en sleutelfuncties bezetten in het bedrijfsleven, was het een tijd van vooruitblikken. Terugkij ken behoorde tot de taboes, zo als in de eerste aflevering 'De Scène uit 'Kinderen van de oorlog' waarin de vermaarde regisseurs samenwerkten met de allerbeste kinderboekenschrijvers van Duitsland. FOTO: AVRO mijn' blijkt. Konrad en Gert gen over de oorlog reageren, de mijn te laten ontploffen zo- sie blijkt er toch een slachtof- vinden een mijn. Omdat ze houden ze hun vondst geheim, dat hij niemand meer schade fer te zijn. weten hoe hun ouders op vra- Uiteindelijk besluit het tweetal kan berokkenen. Na de explo- HANS PIÉT ROTTERDAM Manhattan aan de Maas, of wel de futuristische bebouwing aan de Maas oever in Rotterdam, zal in de nacht van 18 op 19 juni dienen als projectiescherm voor een licht-en lasershow onder leiding van de Griek se synthesizervirtuoos Vangelis. Niet alleen de muziek wordt speciaal voor de gelegenheid gecomponeerd, er worden ook spe ciale computerprogramma's ontwikkeld om la serstralen, vuurwerk en muziek op elkaar af te stemmen. Het openluchtspektakel speelt zich af tussen het Leuvehoofd en de Willemsbrug. Daar wordt geluidsapparatuur opgesteld met een to taal vermogen van een half miljoen watt. Dit gebeuren moet het hoogtepunt vormen van de viering van het vijfjarig bestaan van Eureka, het programma dat Europa op het gebied van LVERSUM Met het ein- Ivan de Tweede Wereldoor- b werd een gruwelijke perio- afgesloten en stond een luwe toekomst voor de deur. wereld herrees uit zijn as f begon aan zijn wederop- Er werd overal keihard [werkt om het verleden te jraven, maar dat bleek niet (emakkelijk. In vijf afleve- van 'Kinderen van de jrïog' toont de AVRO-televi- e waar de schoen wrong. Jiterlijk mag de opbouw van Tuitsland zich dan in een ra- |nd tempo hebben voltrok- ïn, de erfenis fout te zijn ge- eest, bleef innerlijk knagen. U hebben kinderen daar wel- jwaar geen schuld aan, maar gevolgen hebben ook in- ?d op hun leven. En dat •dt op een indrukwekkende inier duidelijk gemaakt in wel héél Duitse reeks, verhalen, in zekere zin rtretten van kinderen in het Buitsland van de wederop- anuscript van lahlers laatste ymfonie inder de hamer Roger Hanin speelt de rol van de menselijke politiecommissaris Navarro. HILVERSUM Dat het le ven van een politie-agent niet alleen bestaat uit wilde achter volgingen en dodelijke schiet partijen werd met de komst van Duitse krimi-series als 'Tatort' en 'Derrick' wel dui delijk. Een hoofd-inspecteur met een beetje hersens en (psychologisch) inzicht hoeft zijn schiettuig nauwelijks uit de holster te halen. Voor meneer agent is er meer tussen hemel en aarde dan het fungeren als schietschijf voor misdadigers. Hoewel de maat schappij verhardt, vindt bij de televisie juist een verschuiving naar de andere kant plaats. Na de harde strijd in 'Miami Vice' is er nu ook ruimte voor het menselijk gezicht van de poli tie: 'Navarro'. De negentig minuten durende afleveringen waren in Frank rijk een enorm succes. Mis schien omdat hoofdrolspeler .Roger Hanin in zijn rol van politie-commissaris Navarro grote gelijkenissen vertoont met Maigret, die lurkend aan zijn pijp heel wat maatschap pelijke oneffenheden uit de weg ruimde. Ook de 56-jarige Navarro is uiterst menselijk. Hij is al wat grijzend aan de slapen en leeft enigszins vast geroest in zijn eigen waarde en ideeën. Als er dan ook een vrouwelijke psycholoog op het bureau wordt aangesteld, is hij daar niet blij mee. De dertien verhalen die de AVRO de kijker voorschotelt, zijn niet gemaakt op actie. Na tuurlijk gebeurt er van alles in de reeks, dat is nu eenmaal het gegeven van televisie, maar als kijker word je deelgenoot gemaakt van het politiekorps doordat de camera een wijdse blik achter de schermen biedt. En op dat politiebureau in de Franse hoofdstad spelen ze ook mee in de lotto en wordt er ook gezeurd over te hoge declaraties. Roger Hanin zet op schitteren de wijze zijn hoofdpersoon neer. Met zijn grote mond en onorthodoxe methode heeft hij het ver geschopt in zijn korps. Een baan als hoofdinspecteur lag voor Navarro in het ver schiet, maar toen zes jaar gele den zijn vrouw hem verliet, was het maken van een carriè re plotseling niet zo belangrijk meer. In de eerste aflevering van de reeks, die is opge bouwd uit losse verhalen, schippert hij tussen zijn poli tiewerk en het opvoeden van zijn 10-jarige dochter Yolanda. Zij speelt in dit eerste deel overigens een sleutelrol door dat ze ervan wordt verdacht een horloge van een school vriendje te hebben gestolen. Met het inzicht van een gedi plomeerd pedagoog, hij deed zijn kennis op tijdens zijn werk waar een gevecht met woorden vaak meer opleverd dan een gevecht met vuisten, haalt hij de waarheid boven tafel. Er blijkt meer achter te zitten dan een gestolen horlo ge. In de tussentijd herstelt hij de oude vriendschap met zijn vroegere makker André en kan hij heerlijk vaderlijk dwe pen over de toch nauwelijks goed te keuren spuitbusklad- derij van zijn 10-jarige doch ter. Wie grof taalgebruik af keurt en leeft volgens de re gels van de wet, kan beter niet kijken, want dat zijn nu net zaken waar Navarro een broertje dood aan heeft. Sa men met een prachtige fil mische inkleuring maakt het 'Navarro' tot een serie die ie ders aandacht verdient. HANS PIËT ILVERSUM De omroepen hebben gisteren overeen- imming bereikt over de plaats van de journaaluitzendingen het vernieuwde televisiebestel. Het is de bedoeling dat de 2 OS het eerste bulletin om vier uur 's middags uitzendt, ge- jjlgd door bulletins om zes, acht, tien en twaalf uur 's a- -v inds. De bulletins van half zes en zeven uur verdwijnen ^in het scherm. De plaats van het Journaal vormde lange Ad een twistpunt tussen de omroepen. Vooral de bespelers in Nederland 2 (TROS en Veronica) maakten bezwaar te- ■n een journaal om acht uur. Het nieuwe voorstel voorziet )or het tweede net uitzendingen om zes en twaalf uur. Het ht-uur-bulletin is evenals de middaguitzending welkom op eerste net, zo heeft de AVRO (bespeler Nederland 1) des- raagd verklaard. Nederland 3 krijgt ten slotte journaaluit- (ndingen om zes en om tien uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 11