Paus zuivert Kruisweg: vier staties vervangen Boodschappen van overzijde zetten mensen weer op koers ficicLcSowum. kerk wereld 2 1 t r Goede Vrijdag en Pasö1 Christelijke werkgroep opgericht voor hulp aa Philips-werknemers f mSr CcidócGouxont i GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Efiidaeöou/iant VRIJDAG 29 MAART 1991 PAG i£ Pelgrims bidden voor bouw superkruis CAEN - gisteren in het Normandische plaatsje Dozulé samengekomen om te bidden voor de bouw van een 737 meter hoog kruis. De verzamelde gelovigen willen in Dozulé deze moderne versie van de Toren van Babel oprichten vanwege de verschijning van Christus aan een inwoonster van het dorp. De rooms-katholieke kerk veroordeelt de bedevaart. Volgens de 'bisschop van Bayeux is de pelgrimage een „valstrik voor lichtgelovige mensen". Madeleine Aumont beweert dat zij in 1972 enkele keren Christus heeft ontmoet. Deze zou haar de opdracht hebben gegeven een enorm kruis op te richten. Het bouwwerk zou de naam „Roemrijk Kruis" moeten krijgen. Australische synagoges in brand gestoken SYDNEY In de Australische stad Sydney is brand ge sticht in een synagoge. Bij de brand raakte niemand ge wond, maar de materiële schade is aanzienlijk. Dat is don derdag uit kringen van de politie in Sydney vernomen. Sinds 26 januari zijn in Australië zeven synagoges in brand gestoken, bericht de joodse gemeenschap. Er wordt gespro ken van de ernstigste antisemitische campagne die Austra lië ooit heeft gekend. Behalve synagoges zijn ook een joods gedenkteken voor de slachtoffers van de Tweede Wereld oorlog en woningen van joden beschadigd. Van de 16,5 miljoen inwoners van Australië zijn er onge veer 62.000 jood of jodin. Melk is de wijn van kinderen, wijn is de melk van grijsaards. 'Profetisch Woord' wil vloek afroepen over Rome DRIEBRUGGEN Vier co mité-leden van de stichting Het Profetisch Woord willen binnenkort in Rome de vloek over dit 'kerkelijk Babyion' aanzeggen. „De inwoners van het hart der tegenstanders, het cen trum van het anti-christelijk kwaad, moeten worden ge waarschuwd", aldus een uit nodiging voor een ontmoe tingsdag op 20 april, waarop de vier Romereizigers verslag zullen uitbrengen. Het Profetisch Woord is over tuigd van de spoedige komst van het Duizendjarig Rijk. Zoals eenmaal de vloek over het wereldlijke Babylon is vervuld, zo is het nu de tijd dat deze vloek ook over het kerkelijke Babyion wordt uit gesproken, aldus het comité. Voordat het roomse Baby Ion valt, moet de profetische boodschap aldaar worden ge bracht. De inwoners moeten worden gewaarschuwd, waar bij de stichting vooral denkt aan de Joodse Gemeente en aan de Christelijke Gemeente. Vorig jaar waarschuwde het hoofdbestuur van de Gerefor meerde Bond in de Neder landse Hervormde Kerk te gen de activiteiten van de stichting. De geschriften van deze stichting en het boek 'Vliedt uit het Noorderland' van H.J. Verwoerd te Drie- bruggen, de drijvende kracht achter de stichting, zijn vol gens de Bond in strijd met het belijden der Kerk. „De auteur beroept zich op innerlijk licht en stelt eigen profetische in zichten boven Gods Woord". Paus Johannes Paulus II kust de voeten van een van de twaalf priesters die gisteren deelnamen aan het Laatste Avondmaal. De traditionele viering op Witte Donderdag had plaats in de Basiliek van St. Jan van Lateranen in Rome. (Van onze correspondent Aart Heering) VATICAANSTAD Het aureool var) de heilige Veronica heeft iets van zijn glans verloren. Als nieuwigheid van Goede Vrijdag wordt vandaag namelijk de aan haar ge wijde zesde van de veer tien kruiswegstatiën afge schaft. De vrome dame die volgens de legende het voorhoofd van de lijdende Christus bette met een doek waarop vervolgens Zijn gelaat bleek afgedrukt, is volging van Christus' lijdens weg heeft ontworpen. Met calvinistisch aandoende bij belvastheid heeft de paus de kruisweg ontdaan van mid deleeuwse mystificaties, om alleen die taferelen over te houden die ook werkelijk in de evangeliën worden ver meld. Met' Veronica verdwij nen daarom ook de drievoudi ge val van Jezus en de ont moeting met Zijn moeder. Het totale aantal staties blijft niettemin veertien, omdat de geëlimineerde episodes door meer schriftgetrouwe worden vervangen. Van nu af aan omvat de imaginaire tocht naar Golgotha dus ook de scè nes van Jezus in de Hof van Getsemane, het verraad van Judas, de verloochening van Petrus en de belofte van het Paradijs aan de kwaaddoener die zich aan het kruis liet be keren. De Via Crucis in haar nieuwe vorm wordt vanavond door de paus in het Colosseum ingeluid. Dat betekent overi gens niet dat de wijzigingen direct al op alle andere kruis wegen in de wereld van toe passing zijn. En evenmin ligt het in de bedoeling om in de kerken de panelen van de ge wraakte statiën door nieuwe te vervangen. Wel zijn de wij zigingen uit te leggen als een uiterst concrete uiting van het pauselijk streven om de gelo vigen nader of terug te bren gen tot het evangelie. LEEUWARDEN Ze wil het geen engelenver schijningen noemen, zoals Hans Stolp doet. Maar voor haar staat het onom- stootbaar vast dat sommi ge mensen in een crisissi tuatie een boodschap krij gen van buiten deze waarneembare wereld. Een boodschap die hen weer op het rechte spoor zet* Mensen met de licha melijke of psychische dood in de ogen krijgen een nieuwe kans. Zieken huispastor Nelleke Boon stra noemt het zelf een opstanding voor de dood. Een eigenaardige verande ring: Waar ze vroeger bij sterfgevallen voornamelijk aandacht besteedde aan de fa milie van de overledene, staat ze nu veel meer stil bij de dode zelf. Drie jaar zieken huispastoraat in een zieken huis in Leeuwarden hebben veel verandering gebracht in haar leven. „De dood wordt tegenwoordig meer weggedrukt dan vroe ger", zegt ze. „Toen hield men de overledene enkele dagen in huis om afscheid te nemen. Nu moet dat vaak in zeer kor te tijd, in het mortuarium. Het rouwproces, de intensiteit van de beleving van de dood, wordt op die manier uitge steld. Vooral als iemand plot seling is overleden, zeggen de nabestaanden vaak dat ze het de eerste periode niet konden geloven. Pas later dringt de volle ernst tot de mensen door". „Je moet in jezelf keren en een tijd bij de dode zijn. Al leen dan kun je echt afscheid nemen. Zélf doe ik dat ook. Als ik iemand een tijd bege leid heb, en hij of zij overlijdt, ga ik altijd een poos in m'n eentje bij de dode zitten. Het zijn de momenten waarop ik nadenk over wat de dood ei genlijk is. Je ziet een leeg li chaam, maar toch heb ik al tijd het gevoel dat de geest er nog dichtbij is". Boonstra heeft talloze ge sprekken gevoerd met patiën ten. Het heeft haar gesterkt in de overtuiging dat de mensen niet alleen staan in dit leven. Tot nadenken stemmende er varingen, in vertrouwen te genover haar uitgesproken. Ze wil ze vertellen, maar doet dat zo dat de personen om wie het gaat anoniem blijven. Witte gestalte „Een tijd geleden lag hier een jonge vrouw in het zieken huis. Ze had een druk gezin, waarvoor ze veel deed. Ze was moe, en eigenlijk over spannen. Toen kwam dat auto-ongeluk. De vrouw kwam alleen op een kamer te liggen. Tijdens een gesprek zegt ze tegen mij: 'Een paar dagen geleden leek het alsof er een witte gestalte in deze kamer was. Rust nu maar goed uit, de tijd krijg je nu, zei het tegen mij'. Deze vrouw was niet zwaar gewond, maar psychisch eigenlijk op het eind. Door de aansporing die ze kreeg, kon ze helemaal uit rusten. De situatie thuis liet ze los, terwijl ze vroeger altijd alle touwtjes in handen wilde houden". "Toen ze weer thuis was, is de vrouw anders in het leven gaan staan. Ze ervoer wat haar overkomen was als een waarschuwing van God. Ze moest een andere koers va ren. Anders liep ze dood. Ze leefde op het randje van een psychische dood, en wist ei genlijk hetzelfde verhaal te vertellen als wat je wel eens van mensen hoort die licha melijk bijna dood zijn ge weest". In een gesprek met een 74-ja- rige man, die terminaal pa tiënt was, hoorde Boonstra een sooïtgelijk verhaal. „Ik vertel u iets heel raars", zei hij tegen mij. Hij had op z'n 55e een hartaanval gehad. "Eigenlijk was ik al dood, vertelde hij. Ik was uit m'n li chaam getreden. De operatie kon ik zo volgen. Toen hoor- v,'v: r. j x V'vO;-- - - - va l' Ziekenhuispastor Nelleke Boonstra. de ik die stem: je hebt nog een opdracht te vervullen". De man kwam bij aan de mo nitor, waar de arts hem ver telde dat zijn toestand kritiek was geweest. Maar ze hadden z'n hart weer op gang gekre gen. „Hij zei tegen me dat ie het eigenlijk aan niemand durfde te vertellen. Alleen mensen die hij echt vertrouw de mochten ervan weten. De toestand waarin hij tijdens die operatie verkeerde, omschreef de man als 'de vrede Gods die alle verstand te boven gaat'. Het lijkt wel of deze mensen dan in een tussenfase verke ren, waarbij ze iets van de vrede van God ervaren", al dus ds. Boonstra. Hemelpoort Toch is het niet allemaal even duidelijk wat mensen over komt. Zo vertelde een zwaar gehandicapte vrouw de pastor dat haar moeder, die zij altijd verpleegd had voordat ze zelf gehandicapt werd, haar van uit de hemel had gesproken vlak nadat die moeder overle den was. 'Het is goed hier, en jij komt straks ook bij ons, had de moeder gezegd. Maar het laatste halfjaar was deze vrouw erg depressief. Toen ging ze van haar moeder dro men. Die stond bij de hemel poort en riep haar. Kort daar na overleed de vrouw. Nadat ze haar lijden eerst heel blij moedig gedragen had, maar toen depressief werd, gaven die transcendente ervaringen haar weer moed. Als ik zo iets meemaak, weet ik weer: hier is iets bijzonders aan de hand'. Dergelijke gesprekken heb ben Nelleke Boonstra aan het denken gezet. „Als je in een crisissituatie verkeert, kan er uit een totaal onverwachte hoek een wending komen", weet ze nu. „Vanuit je psy chisch onbewuste schiet iets omhoog waardoor je weer ruimte krijgt. Of iets van bo ven trekt je er weer uit. Ik ben er nog niet over uit wat het precies is". Ze weet nu bo vendien heel zeker dat er meer is dan mensen kunnen verklaren. „Mensen die gaan sterven staan heel dicht bij een wereld die wij niet ken nen. Je proeft iets van het transcendente". Onmacht „Maar mensen wie dit over komt, willen er vaak niet over praten. Ze hebben een stukje van de grens gezien, en keren weer in zichzelf. Het blijft kleinschalig, ze lopen er niet mee te koop. Ze hebben signalen van de andere kant ontvangen", aldus Boonstra die dergelijke ervaringen bij vlagen opdoet. „Soms tien keer in een paar maanden, „De mensen kunnen het ook niet verwoorden. Als ze het proberen te vertellen, gaan de anderen het zelf invullen. Dan gaat het alleen maar stuk". Boonstra heeft inmid dels vaak aan het bijbelver haal uit Lucas 8 moeten den ken. Daar staat de passage waarin een vrouw Jezus stie kem aanraakt om genezen te worden. Jezus merkt het, en tijdens de conversatie die daarna ontstaat, sterft het dochtertje van de wanhopige Jaïrus, waarnaar Jezus op weg was. Jezus wekt het meisje op uit de dood, en bindt z'n leerlingen op het hart niet te koop te lopen met deze gebeurtenis. Als tiener geloofde Boonstra niet dat dit verhaal echt ge beurd kon zijn. Nu is dat an ders. „Dat verhaal ben ik sinds ik dit werk doe anders gaan lezen. Wat ik hier mee maak, lijkt als twee druppels water op die geschiedenis. 'En haar geest keerde terug', zegt Lucas over het weer levend geworden dochtertje. Net als of die geest inderdaad nog in de buurt was". Andere zijde Hoewel ze het nog niet goed kan duiden, is Boonstra erg FOTO: PERS UNIE gespitst geworden naar erva ringen die mensen met bood schappen van de andere zijde hebben. „Ik vraag er nu altijd naar". Ze herkent er ook veel in van wat Hans Stolp alle maal vertelt. Deze radiopastor van de Ikon, is van mening dat ieder mens een eigen en gel bij zich heeft. In inter views, boekjes en radiouitzen dingen steekt hij zijn ervarin gen daarmee niet onder stoe len of banken. Toch wil Nelleke Boonstra niet alleen het woord engel in de mond nemen. „Ik heb re serves bij zijn interpretatie. Iedereen ervaart het weer op een andere manier. Een chris ten spreekt over een engel, of over God. Een niet-christen brengt dat anders onder woorden". Het kan een niet-gelovige of iemand die twijfelt aan het bestaan van God behoorlijk aan het denken zetten, aldus Boonstra. In ieder geval re kent het af met de gedachte dat de mens alleen staat in z'n doen en laten, vindt Boonstra. "Mensen die deze ervaring gehad hebben, beseffen dat er toch iets is als een hogere macht die invloed heeft op je leven. Gelovigen en niet-gelo- vigen krijgen het gevoel dat ze in hun leven begeleid wor den". STEVEN EMMENS H D< uc n m ee g De P« u i m, ve UZ r SC ïei et IA re; V ns< ge 6 dl et [ig< t i zak Ro Aa: m ve de va i h< agi bel' or C ITI aai 'g tui 1 ger ;rs !f ude ee Vot 2 ide lhe i d ind hel De xpe lige Het is hier en daar merkbaar: er groeit de laatste jan vernieuwd besef van wat bij de rooms-katholieken tentijd wordt genoemd en bij de protestanten de lijde Het verhaal van de lijdende Jezus lijkt mensen perse meer te gaan zeggen; vandaar hier en daar nieuwe v van vasten en meditatie, ook in protestantse kerken. Om allerlei redenen kan men blij zijn met die ontwikl Dwars tegen alle verhalen over secularisatie in, bf mensen de stille tijd op een intense wijze, zijn mensen even afstand te nemen van de dagelijkse gang van zak is het besef dat het in het leven niet gezegd kan zijn j alledaagse omgangspraat; er is meer voor nodig om rëntatiepunt van het bestaan in het zicht te houden. HeT verhaal van de lijdende Jezus heeft daarbij niet daan, in tegendeel. De boodschap van de onschuldige die het moet afleggen tegen de machten van het 1 spreekt kennelijk mensen weer meer aan. Wellicht koi doordat ons steeds duidelijker wordt hoe het verhaal v; zus model lijkt te staan voor de gang van zaken in de w Er is immers de rijke minderheid van de wereldbevi die leeft ten koste van de meerderheid; de enkeling d koste van de meerderheid leeft; de zwakken in de san ving die altijd achteraan komen en blij moeten zijn n kruimels die de achteloze sterken verliezen. En er z slachtoffers te onbeduidend voor de heersers on naam te noemen en hun getal te tellen van de ooi die worden gevoerd omwille van wat? VANDAAG is het die merkwaardige dag in het (kerl jaar waarop de nood van de wereld van toen en nu is s gebald in de gedachtenis van het dieptepunt van het li verhaal van Jezus. De last van de wereld die Jezus i schouders nam is niet te dragen; Hij gaat er dan ook a< onder. Na vandaag is het even stil; het geweld zwijgt het heeft z'n werk gedaan. Maar de stilte van de tijd Pasen is bedrieglijk, het verhaal van Jezus de levende i uitverteld. De tijd zet de dag van vandaag in het perp van de toekomst van Pasen; daarom kunnen we va spreken van Goede Vrijdag. Die toekomst is niet goe< omdat ze bloed heeft gekost. Daarom zijn Goede Vrijd Pasen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wie met er bij wil zijn, kan vandaag niet werkloos blijven staan kruisgang. EINDHOVEN Vijf de werknemers, omda werknemers bij Philips in ^aar het. gr°otst de regio Eindhoven heb- Se 1 ben een werkgroep opge- van meensen die ontslag richt om vanuit een chris- Zegd krijgen. Deze w telijke visie hulp te verle- mers krijgen daarop eei nen aan collega's die ge- van de werkgroep om de troffen worden door de verlening onder de aar reorganisatie bij het con- cern. De werkgroep soonlijk aan te spreken Christelijk Centurion Ini- Van Klinken, tiatief, genoemd naar de De werkgroep richt ziel afslankingsoperatie bij °P een bepaalde kerk Philips, wil zich niet bin- den aan een bepaalde ker- ™nhem op™et hile seal kelijke groep of richting. mogelijke kerken en groi aldus de woordvoerder. D A.J.M. van Klinken, woord- groepsleden' zijn zelf r voerder van de werkgroep, er- katholiek, evangelisch, kent dat de vijf werknemers of van de vergadering va „boter op hun hoofd" hebben lovigen. Van Klinken zeg door pas nu met dit initiatief Van het bestaan van ker te starten. „Er zijn collega's die bedrijfspastoraat bij PhiL daar terecht op wijzen. We te weten, krijgen opmerkingen als: nu „De leiding van het elek we in de problemen zitten, ca-bedrijf heeft tot nu tc durven jullie wel, he? Aan de leen lof voor het initiati andere kant krijgen we ook had", zegt Van Klinke positieve reactiesEen van de werkgroep hoopt het we werknemers is volgens de te kunnen breiden naar woordvoerder tot het geloof in re Philips-vestigingen. Christus gekomen. derd christenen bij Phil De jonge werkgroep richt zich gevraagd aan het ini voorlopig slechts op gedupeer- mee te werken. Grootse herdenking geboortedag Corner NA ARDEN Op de 399e geboortedag van de Tjechoslow filosoof en theoloog Comenius, donderdag, heeft het Naar Comité Comeniusherdenking zijn plannen bekendgemaak de herdenking van de 400e geboortedag van Comenius in In Naarden, waar de filosoof begraven ligt in de voorn Waalse kapel, zullen tal van culturele en wetenschappelijke viteiten op het programma staan. Zo worden er onder meer concerten gegeven, zal het Come museum worden heropend en heeft er een symposium waar tal van Comenius-kenners uit binnen- en buitenlan len spreken. Het vestingstadje wil verder een stedenbanc gaan met de stad Uhersky Brod in Tjecoslowakijke waar C nius niet ver vandaan werd geboren. De herdenking zal maart volgend jaar beginnen en wordt afgesloten met een concert op 17 mei. sie als aas ran eel zoel or l'rt Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon: 071 - 122 244 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9. Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur. Nabezorging Telefoon 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za van 14.00 tot 15.00 u Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: per maand f. 25,70 per kwartaal f. 76,60 per jaar 294,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswij 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 'H( kf it is iegi iste ra erii m. Ie tarl pi ÊT „IIP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2