niet stikken Vaticaan voorziet einde schisma laat de vogels f kerk wereld beroepingen Antisemitisme vaak groot bij hoog opgeleide Sovjets Soldaten van paus hebben wapenrusting afgelegd GEESTELIJK LEVEN üsmLm Qowuvnt IN WOENSDAG 27 MAART 1991 PA ll O etj Bisschoppen wijzen Verklaring van Luzern af WENEN In navolging van hun Zwitserse collega's hebben ook de Oostenrijkse bisschoppen zich gedistantieerd van de Verklaring van Luzern. In de verklaring, die is ondertekend door ruim 6.000 Zwitserse, Oostenrijkse en Duitse priesters en kerkelijke medewerkers, wordt scherpe kritiek op de leiding van de RK Kerk geuit. De verklaring roept op „tot verzet te gen de kerkleiding in het algemeen en de paus in het bijzon der", aldus de bisschoppen, die betreuren dat hiervoor ook in Oostenrijk „reclame" wordt gemaakt. Bovendien wordt het Tweede Vaticaans Concilie (1962-65) „op suggestieve wijze" uit gespeeld tegen de paus en wordt de leer van de kerk zelf in twijfel getrokken. Van kerkelijke medewerkers mag worden verwacht dat zij „conflicten niet door onzakelijke versimpelin gen verscherpen", schrijven de bisschoppen. Bischop wijst Braziliaanse vastenactie af SAO PAULO De behoudende bisschop Bonaventura Klop penburg steunt de advertentiecampagne van de federatie van bedrijven in de deelstaat Sao Paulo tegen de vastenactie van de Braziliaanse bisschoppen. Volgens Kloppenburg verwijten de bedrijven de zogeheten 'broederschapscampagne' terecht dat zij de klassenstrijd bevordert. In het document dat de bisschoppen in het kader van de vastenactie hebben gepubliceerd, wordt de opvatting verdedigd dat christelijke arbeiders zich bewust moeten zijn van het conflict tussen kapitaal en arbeid. Brazilië kampt sinds eind vorig jaar met een economische recessie, tien duizenden verliezen hun baan. Volgens de bisschoppen heeft de werkende klasse nog nooit zo onder armoede geleden als nu. Zij vinden daarom de vastenactie als vorm van bewustwording terecht. Wat is het moeilijk iets aan het oordeel van een ander te onderwerpen zonder invloed op zijn oordeel uit te oefenen door de manier waarop men de zaak voorstelt. Mgr. Gijsen wijdt weer priesters ROERMOND Bisschop Gijsen, die in oktober 59 wordt, is voornemens tot zijn 75e jaar door te gaan als bisschop van Roer mond. Ook zal hij vanaf mei zelf de priesterwij dingen weer ter hand ne men. Mgr. Gijsen, die vorige week door de paus in audiëntie werd ontvangen, heeft dit gis teren via zijn perschef bekend gemaakt. „Zolang God hem de tijd geeft, zal de bisschop tot zijn 75e bisschop van Roermond zijn," aldus de perschef. Vorig najaar benoemde de bisschop van Roermond twee vicarissen aan wie hij een groot deel van zijn bevoegd heden delegeerde. In bepaalde kringen werd toen de ver wachting uitgesproken dat het aftreden van mgr. Gijsen niet lang meer op zich zou laten wachten. De perschef noemde deze geruchten 'wishful thin king'. perschef. Ook de overlegorga nen die toen zijn ingesteld, zullen „onverkort" blijven functioneren. Na onregelmatigheden op het priesterseminarie Rolduc be sloot mgr. Gijsen „wegens een psychische blokkade" vorig jaar voorlopig af te zien van het wijden van priesters en diakens. „Dat 'dalletje' is voorbij," aldus de perschef. „Sterker nog, de bisschop is weer boven op de berg." Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Eerbeek L de Ronde te Koekange. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Kantens H. Offereins, kandidaat te Assen; te Smilde i.c.m. Diever Tj. van Dij ken, kand. te Groningen; (Van onze correspondent Aart Heering) ROME De dood van bisschop Lefebvre zal te vens het einde inluiden van het traditionalistische schisma. Dat is de ver wachting van kardinaal Edouard Gagnon die in .1987 als afgevaardigde van de paus een laatste poging deed om de rebel se prelaat voor de kerk te behouden. Volgens de kardinaal slaagde mgr. Lefebvre erin om „door zijn charisma een groep van onderling uiterst ver schillende personen bij een te houden." Zijn dood zal daarom leiden tot interne conflicten en een geleidelijke terugkeer van de afvalligen binnen de schoot van de moederkerk. In een interview met het maandblad '30 Giorni' omschrijft Gagnon de volgelingen van Lefebvre van goede wil, die aangetrokken worden door al te simpele verklarin gen voor de moeilijkheden van de katholieke kerk na het Tweede Vaticaanse Concilie. Het dichtbij het Vaticaan staande dagblad Avvenire verwacht echter niet dat de door Lefebvre gestichte broe derschap van de heilige Pius X, die in Frankrijk alleen al vijftigduizend adepten telt door de dood van zijn stichter direct in crisis zal geraken. Lefebvres opvolger, de 'Ger maans onbuigzame' abt Schmidberger, mag dan geen bijzondere uitstraling hebben, maar „het schisma van Econe is niet gebaseerd op sterke persoonlijkheden, maar op ra dicale afwijzing van de mo derne wereld. Deze gelovigen putten kracht uit de overtui ging dat zij het laatste bol werk vormen van het ware geloof dat nog niet door de antichrist is aangetast." Wel voegt Avvenire eraan toe dat sinds de excommunicatie van Lefebvre in 1988 de broeder schap de helft van zijn 218 priesters is kwijtgeraakt, ter wijl er maar twintig nieuwe zijn gewijd. Het Vaticaanse dagblad Os- servatore Romano beperkte zich gisteren tot het afdruk ken van een kort officieel communique. Daarin wordt bewondering uitgesproken voor het door Lefèbvre als bisschop van Dakar verrichte missiewerk (waarbij overigens niet wordt vermeld dat de bisschop naar Europa werd teruggeroepen vanwege zijn weigering om Afrikanen tot priester te wijden). Maar het Vaticaanse document beves tigt voorts zonder omwegen de „ernst van de wonden die hij door zijn verdere gedrag aan de kerkelijke gemeen schap heeft toegebracht" en de daaruit voortvloeiende ex communicatie. De paus, ver volgt het communique, heeft tot het laatst vergeefs gehoopt op een teken van inkeer van de bejaarde bisschop. Tenslot te is bekend geworden dat Jo hannes Paulus II nog heeft overwogen om de uiterst con servatieve kardinaal Silvio Oddi, een persoonlijk vriend van Lefebvre voor een laatste bemiddelingspoging naar Eco ne. te sturen. Dit kwam echter te laat. Hervormde Kerk: blanken moeten schuld belijden DEN HAAG Het mo- deramen van de Neder landse Hervormde Kerk heeft gisteren de ambas sadeur van Zuid-Afrika, A. Nothnagel, op diens verzoek ontvangen. Daar mee is een eind gekomen aan een jarenlange boycot door de Hervormde Kerk van blank Zuid-Afrika. Ambassadeur Nothnagel had om een gesprek gevraagd om begrip te wekken voor het huidige beleid van de rege ring-De Klerk, aldus het Her vormd Persbureau. Het mode- ramen wijst op de noodzaak voor de regering-De Klerk om openlijk schuld te belijden voor het moreel verwerpelij ke beleid van apartheid dat voor zoveel mensen lijden in hield. Ook is intensieve op voeding in de blanke gemeen schap nodig „om de blanke ziel te genezen van de ziekte die racisme heet" als weg tot verzoening tussen de bevol kingsgroepen. Er is volgens het moderamen weliswaar een begin met dit proces gemaakt maar op grond van veel informatie uit de Zuidafrikaanse kerken twijfelt het aan de goede voortgang ervan. Enkele dui zenden gevangenen zijn nog niet vrijgelaten, de meeste po litieke bannelingen en vluch telingen konden nog niet te rugkeren en de onderdruk kende veiligheidswetten zijn nog niet opgeheven, zo hield het moderamen de ambassa deur voor. Het moderamen benadrukte verder de nood zaak van blijvende internatio nale druk als prikkel in het proces en teruggave van land aan de zwarten. NEW YORK Onder de hoog opgeleide inwoners van de Sovjetunie komen relatief veel antisemiti sche ideeën voor. De meeste inwoners van het land hebben een positie ve houding tegenover Is raël, maar moeten veel minder hebben van het zionisme. Velen hebben overigens nooit of bijna nooit contact met joden, die 1 procent van de be volking van de Sovjetunie vormen. Dit blijkt uit een onderzoek van het 'Sovjetcentrum voor de publieke opinie en markt onderzoek' met financiële steun van het Amerikaans Joods Comité. In het kader van het onderzoek zijn 3.712 inwoners van de Sovjetunie ondervraagd. Mensen met een universitaire opleiding bleken het veel va ker dan minder opgeleide mensen eens te zijn met de opvatting dat joden verant woordelijk zijn voor de „ram pen van de revolutie", de on derdrukking onder Stalin en de economische misère van dit moment. De academici verwijten de joden nogal eens dat zij de Russen en de andere volkeren in de Sovjetunie dronken voeren. Bijna tweederde van de res pondenten pleitte voor herstel van de diplomatieke contac ten tussen de Sovjetunie en Israël. Daarentegen zag 22 procent van alle ondervraag den in het zionisme een po king van de joden om de we reld te overheersen. 56 Pro cent vond dat het zionisme en de zionisten zowel binnen als buiten de Sovjetunie krachti ger moet worden bestreden. Van de ondervraagden toonde 61 procent zich „in het alge meen positief" tegenover de joden. Joden kwamen daar mee positiever uit de bus dan Oezbeken en negers. Russen, Engelsen en Duitsers zijn ech ter aanzienlijk geliefder. Op persoonlijk vlak bleken bij de ondervraagden betrekke lijk weinig bezwaren tegen omgang met joden te bestaan. Overigens zei bijna de helft, geen enkel joods familielid of joodse vriend te kunnen noe men. De meesten zouden geen bezwaar hebben tegen een huwelijk van een jood met een familielid. Ook een joodse baas of een joodse kamerge noot riepen in het algemeen geen problemen op. 56 Pro cent echter wil niet dat een jood president van de Sovjetu nie wordt. Jezuïeten in Nederland Tentoonstelling in het Catharijneconvent. Tot 10 juni UTRECHT Het klap stuk van de tentoonstel ling over de jezuïeten in het Utrechtse Catharijne convent is een karikatuur van Ruud Lubbers. Hij heeft zijn hemd openge trokken om zijn gelief koosd tenue te laten zien: de toga van de jezuïeten. Die prent moet de bezoe ker duidelijk maken dat onze premier weliswaar vriendelijk oogt wanneer hij voor de buis beschei den zijn gelijk verkoopt, maar in werkelijkheid gemanipuleerd wordt door een gebrainwashed brein. De cartoon van Lubbers past precies in de lange traditie van haat en wantrouwen te gen de zwarte soldaten van de paus, die overal hun vinger achter willen krijgen. Welke rol de jezuïeten in Nederland hebben gespeeld toont de ex positie in het Catharijnecon vent in Utrecht, die tot 10 juni is geopend. De reden van de tentoonstelling is het feit, dat dit jaar de Spanjaard Ignatius van Loyola vijf eeuwen gele den werd geboren en vorig jaar de door hem gestichte orde, de Societas Jesu, 450 jaar bestond. Bij uitstek veel jezuïeten, die in de ijzeren mal van hun vorming elk gevoel voor 'nieuwlichterij' hadden verlo ren, hebben de koersverande ring na het Tweede Vaticaan se Concilie als een slag in het gezicht ervaren. Zij waren de rationalisten, in wie elke twij fel was weggekapt door de be- tonharde dogma's die met vuur werden beleden. Geloof was een kwestie van weten, twijfel een uiting van intellec tuele zwakte. Het Concilie kwam naar hun mening veel te veel tegemoet aan lieden, die het door ge makzucht niet meer zo nauw namen. En was het niet juist de gemakzucht, die Ignatius van Loyola, een tempera mentvolle Spanjaard, tot 'hei lige rebellie' had geïnspi reerd? Hij bracht in het mid den van de zestiende eeuw, toen Europa werd verscheurd door geloofstwisten, een gees telijk legercorps op de been, de Societas Jesu. Die moest afrekenen met de gevaarlijk ste bestrijders van het ware geloof, de intellectuelen. De 'soldaten van de paus' be kwaamden zich niet alleen in theologie, maar in allerlei we tenschappen om het imago van de kerk als achterlijk in stituut weg te werken. De je zuïeten plaatsten zich onder directe leiding van het hoofd van de kerk, waardoor deze in 1540 met 'de verovering van de wereld' kon beginnen. Niet iedereen nam hun daad kracht in dank af. Zij werden gezien als onbetrouwbare handlangers van de paus, voor wie het doel, de verbrei ding van de macht van Rome, elk middel heiligde. Nederland Niet in de laatste plaats in het door calvinisten gedomineer de Nederland, waarin na de tachtigjarige oorlog tegen de katholieke Spaanse vorst, Philips II, geen greintje sym pathie voor de paus meer te vinden was. Maar de jezuïeten wilden hoe dan ook 'orde op zaken' stellen, ook al moesten ze zich daarom lange tijd in schuilkerken verborgen hou den. De haat tegen hen werd zo groot, dat de paus zich in 1773 gedwongen zag de orde op te heffen, maar in de eerste helft van de negentiende eeuw werd ze door de Neder lander Joannes Philippus Roothaan opnieuw opgericht. Van dat ogenblik af leek niets het succes meer in de weg te staan. Waar eerst achterdocht was, groeide toen respect voor de intellectuele capaciteiten van de jezuïeten. Een groot bewonderaar was de schilder-tekenaar Jan Toorop, die in het begin van deze eeuw de ongenaakbare zuiverheid van Ignatius en zijn volgelingen in scherp ge stileerde beelden tot uitdruk king heeft gebracht. Van hem zijn op de expositie veel pro- dukties te zien. Was Toorop de kunstenaar, die haarscherp de scheiding tussen deugd en zonde typeerde en daardoor mensen tot abstracties degra deerde, zijn collega Jacques van Mourik probeerde juist de menselijkheid van de jezuïe ten te benadrukken. Jeugd Veel aandacht besteedt de ex positie aan de relatie tussen de jezuïeten en onderwijs. Met niets ontziende ijver stortten zij zich op de vorming van de jeugd, omdat daarin terecht de poort naar de verandering werd gezien. Talentvolle leer lingen werden met zorg om ringd, opdat zij later de eman cipatie van de katholieken in de maatschappij zouden reali seren. Overal werden middel bare scholen opgericht: in Nij megen het befaamde St. Cani- siuscollege, in Den Haag het St. Aloysiuscollege, in Am sterdam het. St. Ignatiuscolle- ge en in Zeist 'De Breul'. Over het onderwijs van de je zuïeten in de negentiende en twintigste eeuw schrijft A.F.C.M. de Wolf, dat het col lege een typische mannenge meenschap was met discipline en harde studie: „Een min of eer militante gemeenschap, waar de tucht gemilderd werd door de praktische en ervaren leiding van de paters. In deze wat kille en harde sfeer was weinig teerhartigheid te vin den voor zacht geaarde jon gens. Voor deze leerlingen was het college, voorzichtig gezegd, niet altijd even aange naam en meestal hielden ze het niet lang vol'". Inderdaad, voorzichtig ge zegd. Met harde hand werd tucht en kennis erin geramd. Wie er niet tegen kon had pech gehad, maar wie er zich doorheen sloeg kwam goed te recht. De colleges van de je zuïeten kweekten 'een kamp geest', die leerlingen als Ruud Lubbers volgens cartoonist Waldemar Post nooit meer zijn kwijt geraakt. Zij zijn de produkten van een spijker harde spiritualiteit: het gees telijk grondvlak van de jezuï eten. Die wordt het beste uit gedrukt door het boek van William Stanyhurst S.J., dat in 1661 werd uitgegeven. Op de titelplaat staat een 'chris ten-soldaat', die met bepluim- de helm, schild en zwaard de duivel bevecht. Zo voelde zich de rechtgeaarde jezuïet: een strijder voor Christus Koning. Zijn denkwijze stond in het teken van oefenen, vechten en winnen. In zijn visie is de ziel een slagveld, waarop goed en kwaad elkaar voortdurend naar het leven staan. Goed en kwaad: geen abstracte begrip pen, maar krachten die tot in details benoembaar waren. Hoe zou je anders deugd kun nen verwerven? Trekkertjes Heel interessant zijn de zoge naamde 'trekkertjes', die op de tentoonstelling zijn te zien. Tijdens de opleiding moest de aankomende jezuïet systema tisch aan zelfonderzoek doen. Daarbij moest hij zo precies mogelijk zijn eigen deugden en ondeugden in het leven van alledag op een rijtje zet ten. Als hulpmiddel daarbij fungeerde het zogenaamde trekkertje, een onopvallend te hanteren telsnoer met houten kralen, waarmee men zelf de eigen vorderingen op het pad der deugd overdag kon bij houden en 's avonds aflezen. Het aftuigen van het eigen lijf werd met overgave beoefend, onder het motto 'een deugd zaam mens draagt geen volle pens'. Zo bekent ex-jezuïet Huub Oosterhuis, door zijn medebroeder Jan van Kils- donk de grootste liturgiever nieuwer van de laatste 1500 jaar genoemd, in een inter view met Ischa Meyer, dat hij met verve de gesel heeft ge hanteerd. Oosterhuis heeft daaraan geen slechte herinne ringen overgehouden, hoewel hij beseft dat deze methode van zelftucht moeilijk aan buitenstaanders valt uit te leggen. Oosterhuis en Van Kilsdonk zijn twee uitgesproken repre sentanten van de vernieuwers onder de jezuïeten. Pregnant voorbeeld is de uit gave van de Nieuwe Kathe- chismus in 1966, die dank zij de sublieme redactie van de Jezuët Guus van Hemert in binnen- en buitenland grote belangstelling wekte. Maar vanuit conservatieve kring werd in Rome krachtig aan gedrongen op maatregelen, omdat naar hun mening het document de rechte leer ge weld aandeed. De paus gelast te daarom een internationale commissie de klachten te on derzoeken, wat resulteerde in een officiële Aanvulling. Wat felle tegenstand niet ver mocht te bereiken, integen deel juist stimuleerde tot een nog fellere reactie, is de laat ste decennie haast ongemerkt gelukt. Na de periode van op merkelijke incidenten is het rustig geworden aan het 'front'. De jezuïeten staan niet meer op de barricaden, ze vormen eerder een onderdeel van een onzichtbare vernieu wingsproces dat zich via ba sisgemeenschappen in ons land voltrekt. De 'soldaat van de paus' heeft in Nederland zijn wapenrusting afgelegd. JOS BOUTEN Onvoldoende controle P De Tweede Kamer heeft zich vorige week uitgebrej1^^ gehouden met plannen voor staatkundige en bestden vernieuwing. Op zich was daar niets op tegen, ook ^ate maar de vraag wat de inventarisatie van de commissjiij ii man uiteindelijk aan vernieuwingen zal opleveren, k>liü er zeker één idee van de commissie dat niet snel geni te8' worden ingevoerd, zoals gisteren opnieuw is geblekeiP6^ verslag van de Algemene Rekenkamer. Daarin dringL v kenkamer er op aan dat de Tweede Kamer (financie luatierapporten moet eisen van alle departementen, dan kan de Tweede Kamer nagaan of de wetten worden nageleefd. (Ui. JAAR in, jaar uit hamert de Rekenkamer immers alf"*^ zelfde aanbeeld en ook nu spitst de kritiek zich toe ontbreken van voldoende controle op het functioned wetten, subsidies en andere rijksregelingen. En wordt gecontroleerd, dan wordt met de resultaten var] lijke onderzoeken vaak niets of bijna niets gedaan. Dj ste subsidieregeling die niet aan een onderzoek blijkL onderworpen, is de individuele huursubsidie en daaif het om een bedrag van 1,7 miljard gulden. Maar ook 1 nere' subsidies die elke controle missen, zoals de ringspremies voor de zeescheepvaart en de regionale ii ringspremies, gaat het telkens om bedragen van veleU^] nen guldens. vei r, paa. DE optelsom en de analyse van de vele misstanden bij< het beeld van een nog altijd bureaucratische rijksoMma die wanhopig met zichzelf worstelt. Uit de rapporten Jse slagen blijkt dat ambtenaren vaak niet toekomen aan (rer trole op en het in juiste banen leiden van subsidies en jent regelingen. Geen wonder dat het met bijvoorbeeld delanc vernieuwing nog niet wil vlotten. En voor wie dezerite, zijn belastingformulier heeft ingevuld is het een vi W> constatering dat je als burger elk bedrag moet kunnfi de antwoorden, terwijl de controle over de uitgave vanldig belasting- en premiegelden zoveel te wensen over laa jaa per HET moet de leden van de Algemene Rekenkamer, <^e nenkort vertrekkende president F.G. Kordes voorop}11 vreemd te moede zijn om elk jaar weer met nagenoeg? 1S de feiten op de proppen te moeten komen. Toch is,ata meer dan in het verleden, kans dat het rapport tot mé^ dan tamelijk vrijblijvende reacties van 'geschokte' kalaali den. Zo circuleert binnen het ministerie van financed 1 „subsidiebijbel", een nog geheime notitie van ambte)nn< die een onthutsend beeld zou geven van de wildgra^1 subsidies. Die notitie kan niet snel genoeg openbaar w,zo^ zodat 'de politiek' met eigen ogen ziet waartoe de wil aan regelgeving heeft geleid. Dat zou ook zeer verhelf kunnen werken voor de discussie over de miljardenbi gingen, die ons land nog te wachten staat. Ui Al meer dan 90 jaar maakt Vogelbescherming zich sterk om de achteruitgang van de vogelstand te keren. Gebieden moeten beschermd, soortbeschermingsplannen voor bedreigde vogels ontwikkeld en wettelijke regelingen getroffen om misstanden te voor komen. Vogelbescherming komt op voor de vogels, zowel nationaal als internationaal. Vogelbescherming heeft uw steun hard nodig. Wordt nu lid en redt talloze vogellevens en hun leelmilleu. II laat de vogels toch niet stikken? Bon: lid f 35,- per jaar jeugdlid 20 - per jaar VOGELBESCHERMING Antwoordnummer 1974 3700 WB Zeist mlT CcidócSouAmvt Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon. 071 - 122 244 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden is Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur. y/\"I Nabezorging Telefoon 071 - 122 248. van ma. t/m vr van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14 00 tot 15.00 if-— Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: per maand 25,70 H* per kwartaal f. 76,60 per jaar 294,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. i T Advertenties tA Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. S Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor RijswijfcM 070 - 3902 702 EL Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2