„Basisgroepen hebben kerk voor overleving juist nodig' kerk wereld BEVRIJDINGSTHEOLOGE BERMA KLEIN GOLDWIJK Kampervaringen van een gedesillusioneerde Ccidóc fP! Armoede erkend Bisschop Demke vraagt mf moed van regering-Kohl GEESTELIJK LEVEN/OPINIE EcidócSotvumt ZATERDAG 23 MAART 1991 PA£N Vaticaan bespreekt in Moskou democratie VATICAANSTAD Vertegenwoordigers van het Vaticaan zullen dit voorjaar in Moskou met Sovjetwetenschappers dis cussiëren over het thema 'Democratie en morele waarden'. De conferentie van de Pauselijke raad voor de dialoog met de niet-gelovenden en het Sovjetcomité voor veiligheid en samen werking in Europa wordt gehouden van 22 tot 24 mei. Zij bor duurt voort op de eerste ontmoeting, eind 1989 in het Duitse Klingenthal. De delegaties, onder leiding van kardinaal Paul Poupard en Evgeni Silin, zullen onder meer spreken over 'democratie als ethische noodzaak'. Ook de verhouding tussen democratie, christendom en godsdienstvrijheid komt ter sprake. Bisschoppen wijzen Verklaring van Luzern af FREIBURG De Verklaring van Luzern „wakkert alleen maar nieuwe emoties aan en verdiept de grote onzekerheid" onder de gelovigen. Zo reageren de Zwitserse bisschoppen op de verklaring waarin ruim 6.000 Zwitserse, Duitse en Oostenrijkse priesters en ker kelijke medewerkers felle kritiek op de RK Kerk leveren. In de donderdag gepresenteerde verklaring wordt door de zesdui zend ondertekenaars 'de autoritaire stijl en het groeiend cen tralisme' in de kerk gehekeld. De Zwitserse bisschoppen schrij ven dat „deze vorm van interpellatie nooit de juiste weg kan zijn" bij het oplossen van problemen. Ze pleiten voor „een za kelijke dialoog" en roepen katholiek Zwitserland op af te zien van nieuwe (handtekeningen-)acties. De rijke zwerver wordt toerist genoemd door Marinut van der Berg Levenszin II Als ik één Hart behoed voor breken dan leef ik niet voor niets Als ik één Lot verlichten kan of Pijn verzachten of een vleugellamme Vogel help weer terug naar eigen Nest dan leef ik niet voor niets. Emily Dickinson Vermoedelijk vanwege een ziekte heeft deze dichteres uit de vorige eeuw verborgen als een kluizenares geleefd in haar huis. Toch heeft zij juist in haar zeer beperkte leven aangevoeld wat voor het leven van een mens werkelijk waardevol is en zin aan dat leven geeft. Ik heb er behoefte aan om nog een keer stil te staan bij het thema levenszin. René Diekstra vraagt aan jongeren die geen zin in het leven meer zien om goed na te denken. Ik heb zo mijn twijfels over dat nadenken. Na-denken is al gauw een bezigheid in de cirkel van je eigen zelf. Ik geloof veel meer dat je moet voelen dat je leven zin heeft. Emily Dickinson zegt: „Als ik één Hart behoed voor breken dan leef ik niet voor niets". Ik vind dat een inspirerende gedachte. Allereerst vanwege de haalbaarheid ervan. Ik geloof dat iedere mens dit kan. Deze gedachte klinkt mij in de oren als „Mijn Last is licht". Een Hart behoeden voor breken is eenvoudiger dan je denkt. Ik zie soms hoe eenvoudig een kind dit reeds kan. Een kind kan een verdrietig hart troosten en zo behoeden voor breken. Een kind doet dat soms door lief tegen je aan te kruipen. Zonder woorden. Er bestaan veel ingewikkelde gedachten over „mensen helpen", maar de kracht van een gezicht dat je persoonlijk aankijkt en zo laat zien bij jou te zijn, is niet te onderschatten. Jongeren die zelfmoord overwegen zijn vaak in hun Hart diep gewond. Ontmoetingen en brieven van jonge vrouwen die incest-slachtoffer zijn, hebben mij diep getroffen. Ik heb daardoor meer gevoel ervoor gekregen dat het voor hen zeer moeilijk is om het vertrouwen en het geloof in mensen, in dit leven, er in te houden. Ik ben er tegelijk ook dieper van overtuigd dat zij zo een sterk verlangen hebben naar een woord, een gelaat, een liefdevolle aandacht die hen behoedt voor het breken van hun hart. Mensen die aan zelfmoord denken, moeten niet op zichzelf worden teruggeworpen door hun te zeggen dat ze moeten nadenken. Nee, we moeten de deur van ons hart voor hen openzetten en hen respectvol maar met liefde tegemoet treden. Ik vraag me soms af of we elkaar in deze samenleving wel genoeg laten merken dat we elkaar niet kunnen missen, dat we eikaars leven kunnen verrijken en verwarmen. Hoe goed kan een opbeurend, een waarderend woord doen. Of moet je eerst zelf vleugellam geweest zijn om de waarde te ontdekken van de liefdevolle eenvoud van hen die je helpen om je eigen nest weer terug te vinden? Eén Hart behoeden voor breken. Jij kunt het. Elke mens kan het! Maar als iedereen rondroept: „Ik heb niemand nodig" dan breken er juist harten. Dan worden harten koud, maar warme harten zijn niet te breken. NIJMEGEN Zonder officiële steun kunnen de Braziliaanse basisgemeen schappen hun pretentie een nieuw model van de kerk te zijn, moeilijk waarmaken. Dat zegt drs. Berma Klein Goldewijk (35). Zij promoveerde vandaag in aanwezigheid van de Braziliaanse be vrijdingstheoloog Leonar do Boff (53) op een proef schrift dat de samenhang wil laten zien tussen de christelijke basisgroepen en een vorm van kerk zijn waarin niet langer de hiërarchie het in de eer ste plaats voor het zeggen heeft maar de ambten en diensten, voorzover deze worden geïnspireerd door de talenten die in zo'n ge meenschap zelf voorhan den zijn. Waar het Vaticaan er naar streeft deze christelijke basis groepen tegen te werken en zelfs te elimineren beklem- toomt Klein Goldewijk dat deze groepen pas goed kun nen functioneren wanneer zij deel uitmaken van de wereld kerk. Boff ontvouwde zijn visie op een andere manier van kerk zijn voor het eerst in zijn boek Kerk. charisma en macht (1981). Het bracht hem in bot sing met het Vaticaan maar tevens wereldwijde bekend heid. Maar een negatief ge volg van die botsing was vol gens Berma Klein Goldewijk dat zijn visie op de identiteit van een nieuw soort kerk werd versmald tot louter een kritiek op de machtsuitoefe ning door de kerkelijke hië rarchie. Volgens Boff zouden de talen ten en de spirituele rijkdom men die in een gemeenschap voorhanden zijn, de zoge naamde charisma's, het orga nisatieprincipe van de kerk moeten zijn. Daarmee komen de charisma's tegenover de macht van de hiërarchie te staan. Boff bestrijdt daarmee de op volging in rechte lijn van Christus, via Petrus en de an dere apostelen naar de bis schoppen en priesters. De kerk is pas na Pasen ontstaan, dus gaat niet alleen terug op Christus maar ook op de wer king van de Heilige Geest, al dus Boff. Samenhang Berma Klein Goldewijk heeft het kerkmodel dat Boff heeft ontwikkeld op basis van de christelijke basisgemeen schappen op zijn innerlijke sa menhang onderzocht en daar bij ook gelet op de oorsprong van die gemeenschappen. Zij ontstonden min of meer spon taan in de jaren zestig en ze ventig en lieten zich sterk lei den door volksreligieuze praktijken en later ook door het zelf lezen van de bijbel (bij gebrek aan priesters als voorgangers). Het geloof van haar leden werd gedicteerd door de steeds maar beroerder wordende sociale omstandig heden waarin zij leefden. Christelijke gegevens als bij voorbeeld de kruisweg bleken in hun leven herkenbaar. Volgens Boff moet de theolo gie zich laten leiden door de maatschappelijke vragen. Al leen dan heeft zij een werke lijk belang. In het algemeen moet volgens hem het geloof steeds de aan vaarden van de cultuur waar in het functioneert. Op een persconferentie giste ren laakte Boff het feit dat het Vaticaan een aanpassing van het geloof wil aan de cul tuur van het westen. Boff: „De cultuur van het zwijgen, van de symbolen en van de menselijke betrekkingen telt voor het Vaticaan niet mee. Om christen te worden moeten de mensen in Latijns Amerika ophouden Indiaan of Afro-Amerikaan te zijn. In feite moeten zij Europeaan worden". Nadat zo vele anderen dit al gedaan hadden, gaf ook Boff gisteren uiting aan zijn vrees dat de kerk van Rome een eind gemaakt wil zien aan de kerk van de armen en haar bevrijdingstheologie. Dat mo ment zou volgend jaar bereikt moeten worden wanneer offi cieel wordt herdacht dat de kerstening van Latijns Ame rika vijfhonderd jaar geleden een aanvang nam. Boff: „In hun dogmatische woestijn zien kerkelijke figuren in het Vaticaan in de basisgemeen schappen een gevaar dat ge controleerd en vernietigd moet worden. Zij demoralise ren de vertegenwoordigers, bestrijden hun theologie en bestraffen bisschoppen en priesters die deze volkskerk steunen". Indruk Klein Goldewijk trok in 1986 een kwartaal lang met Boff in zijn woonplaats Petrópolis op. Meer nog dan door zijn theo logische werken is zij onder de indruk van Boffs inzet voor de krottenbewoners, de arbeiders, de kleine boeren, de vrouwen. Na een bijbelle zing bij een vuilnisbelt in een krottenwijk vroeg hij de men sen meteen: 'Hebben jullie je salaris al ontvangen? Oh nee, wat gaan jullie daartegen doen? Een demonstratie of een staking?' Hij verbindt zijn theologische arbeid direct met de alledaag se politieke en maatschappe lijke problemen, een vrucht bare spanning, aldus Klein Goldwijk. Op een en dezelfde dag kan hij optreden voor een mensenrechtencommissie, vervolgens een college geven over Mariologie, zich met- landhervorming bezig houden en een mis opdragen. Sinds het midden van de ja ren zeventig werkt Boff aan een „bevrijdende" kerkleer die van belang wil zijn voor de kerkelijke basisgemeen schappen. Hij ontkent dat hij marxist is, de arme staat in zijn visie centraal. Boff sprak schande van de si tuatie in het bisdom van Reci fe, waar Helder Camera bis schop was. Daar zie je volgens hem echt het einde van de kerk van de armen en van de basisgemeenschappen. „Ter wijl Helder Camara felle kri tiek had op de politie omdat die mensen martelde, roept zijn opvolger de politie te hulp om de mensen voor zijn huis uiteen te jagen die niets anders willen dan met hun ei gen bisschop praten". Boff meende dat de winter in de kerk lang duurt, „maar we weigeren aan te nemen dat wat uit het geloof van de ar men is geboren en hen bevrij ding heeft gebracht, gedoemd is te verdwijnen. Boff eindigde een toespraak die hij voor Nijmeegse theolo gen hield met een Braziliaans gedicht: „Een droom die men alleen droomt, kan een illusie, zijn. Een droom die men geza menlijk droomt, kan een te ken van de oplossing zijn. La ten we daarom gemeenschap pelijk dromen, zusters en broeders, en nooit alleen." Het proefschrift van Berma Klein Goldewijk. Praktijk of Principe, is uitgegeven door Kok, Kampen. Primo Levi: De Verdronkenen en de hand van getuigenissen van Geredden. Uitgave Meulenhoff, Am- mensen die hem in het kamn sterdam. Prijs 34,50. ju? u uu P 1en daarbuiten hebben gekend. Verschil Tussen beide boeken ligt een wereld van verschil. Deze geldt in de eerste plaats de be leving van het. drama. In Is dit een mens wil Levi zo hel der mogelijk verslag doen van de ongelofelijke barbarij van de nazikampen en de auteur gaat er als vanzelfsprekend van uit dat dit ook werkelijk mogelijk is. In De Verdronke nen en de gereddenen lijkt de auteur het geloof in die moge lijkheid verloren te hebben. En dit lijkt op het eerste ge zicht vreemd want dit onge loof valt uitgerekend samen met het moment waarop de aandacht voor en de bekend heid met het drama van de holocaust niet groter zouden kunnen zijn dan deze nu zijn. Waar is dit ongeloof dan op gebaseerd? Onder meer op de meer tussen de regels te lezen dan nadrukkelijk uitgespro ken overtuiging dat de lessen van de holocaust verloren zijn gegaan. De begane wreedhe den behoren, zo lijkt Levi te willen zeggen, inmiddels tot de routine van de geschiede nis en er is zo veel gebeurd dat die overtuiging lijkt te rechtvaardigen: Cambodja, Afghanistan, Vietnam, Alge rije. Maar er is nog iets anders. Is dit een mens? viel op door de scherpzinnige observatie van menselijk gedrag in onmense lijke omstandigheden. Dat geldt nog sterker voor het laatste boek. In feite zijn de daarin verzamelde stukken deel-studies over het lot van degenen, in de eerste plaats Levi zelf, die de holocaust hebben overleefd. Daar kleeft al bij voorbaat een belangrijk manco aan. Het verhaal zal namelijk nooit tot op de bo dem kunnen worden verteld omdat de zwaksten het niet overleefden. Zij gingen met een bij aankomst de gaskamer in. Wie langer wilde overle ven moest niet alleen geluk hebben (onder meer doordat hij of zij voor een bepaalde functie in het kamp werd aangezocht en vele duizenden Zijn uiteindelijke reden van bestaan vond de Ita liaanse scheikundige Pri mo Levi in het beschrij ven van zijn kamperva ringen. Is dit een mens geschreven in 1946, geldt als een van de eerste en meest indringende im pressies die er gemaakt zijn van de verschrikkin gen van Auschwitz. Levi had het geschreven in woede na zijn chaotische zwerftocht uit het concentra tiekamp. Hij had zich van zijn ervaringen willen ontdoen, ja ze van de daken willen schreeuwen. Bij terugkeer in zijn geboortestad Turijn praat te hij dagenlang over de ver schrikkingen van het kamp. In zijn nu vertaalde, laatste boek De Verdronkenen en de Geredden schrijft hij dat hij, toen hij in 1959 vernam dat een Duitse uitgever er een vertaling van wilde uitbren gen het gevoel had, eindelijk een slag gewonnen te hebben. Maar de reacties die hij van de Duitsers op die vertaling binnen kreeg vielen hem te gen en steeds meer naarmate de jaren verstreken. Ruim veertig jaar na zijn eer ste boek, in 1987, was Levi opnieuw in het nieuws. In het huis waar hij met uitzonde ring van de twee kampjaren zijn leven lang had gewoond was hij van de trap gevallen en overleden. Zelfmoord? Dat kon niet met zekerheid wor den vastgesteld, maar feit is dat Levi op het eind van zijn leven ondanks zijn literaire successen een gedesillusio neerd en geïsoleerd man was. Behalve uit zijn laatste boek valt dat af te leiden uit de zondagavond uit te zenden le vensschets van Levi die Netty Rosenfeld voor de VPRO-te- levisie samenstelde aan de Primo Levi. kwamen in die omstandighe den te verkeren), maar moest ook in staat zijn zich zo snel mogelijk de ongeschreven re gels van het kamp eigen te maken. Wie dat niet kon, leg de alsnog het loodje. Sympathie tussen de slachtof fers was eerder uitzondering dan regel. Je moest aan je zelf denken, op de eerste, de twee de en de derde plaats en dan pas aan alle anderen, citeert Levi een vrouwelijke gevan gene die toch bepaald niet om haar onmenselijkheid bekend stond. Levi vindt het zeer naïef te denken dat een gru welijk systeem als dat van de nazi's van de slachtoffers hei ligen maakt. De confrontatie met degenen in wie de aanko mende gevangene bondgeno ten meende te vinden was zo wrang dat je weerstandsver mogen daardoor ogenblikke lijk werd aangetast. Corruptie De waarheid van de kampen is dus niet over te brengen omdat het gedrag van de mensen zo verschillend is van dat van hen die buiten de kampen stonden. Altijd stui ten de overlevenden op onbe grip. Het systeem corrum peerde niet alleen de beulen maar ook de slachtoffers en dat was volgens Levi ook de opzettelijke bedoeling. Alleen doordat de slachtoffers zelf onmenselijk waren geworden konden de beulen zonder al te veel wroeging hun werk aan. Tot die ontmenselijking van de kampbewoners droeg bij voorbeeld bij het feit dat zij het waren die belast werden met de „afhandeling" van hen die meteen de gaskamers in werden gestuurd. Dat gebeur de door de zogenaamde Son- derkommando's, die uit vitale joden werden samengesteld. Het was dan ook geen wonder dat slachtoffers die het kamp overleefden en hun beulen hun herinneringen probeer den te verdringen om te kun nen overleven. Een kampgenoot over wie Levi in zijn boek vertelt is de Oostenrijker Hans Mayer die in 1975 zelfmoord pleegde, wellicht op grond van dezelf de omstandigheden die Levi zo ver zouden brengen: de on mogelijkheid om met het ver leden in het reine te komen. Mayer noemde Levi een man die wist te vergeven. Levi ontkent in zijn boek dat hij wil vergeven, omdat „ik geen menselijke daad ken die een misdaad teniet kan doen". Maar misschien was dit oor deel van Mayer wel ingege ven door de luciditeit waar mee Levi de psychologische positie van slachtoffers en beulen in dit boek bloot legt. Dat vraagt een mate van af standelijkheid die des te moei lijker is op te brengen naarge lang de kampervaringen in de loop van het leven onuitwis baar blijken. De verdronkenen en de ge redden laat uiteindelijk de willekeur zien van het lot van de nazi-slachtoffers. Morele categorieën blijken niet van toepassing om de ervaringen van de slachtoffers op juiste wijze te beoordelen, of althans niet beslissend, omdat we on voldoende toegang tot die werkelijkheid van het kamp hebben. Maar ze blijken in de beoordeling van de beulen ook niet te werken omdat zo- velen van hen aan hun straf ontkwamen, ten dele doordat hun werkelijkheid bij de bui tenstaanders op ongeloof stuitte. Dit alles wordt door Primo Levi met grote lucidi teit onder woorden gebracht en op een pijnlijk nauwkeuri ge maar daarom soms om slachtige wijze, in de hoop dat wij begrijpen. PAUL VAN VELTHOVEN Het armoede-rapport dat deze week door kerkeln8sc nen is aangeboden aan de regering heeft een opmeP^11 sitieve ontvangst gekregen. Het is nog maar enkelL,^ leden dat het begrip 'armoede' door politici niet iijeen werd genomen als het ging om achtergestelden in |d landse samenleving. Anders gezegd: de werkelijk armoede in ons land werd politiek ontkend. In die de afgelopen tijd echter verandering opgetreden, heeft nu de armoede ontdekt als interessant aandl De sociale vernieuwing is een voorbeeld van de polj^ werking van de erkenning van armoede. De werd nadrukkelijk bevestigd toen minister d'Aii WVC aan wie het armoede-rapport werd aangl de opstellers bedankte voor hun werk. Bovendid kerkelijke armoede-beweging er gepast trots op zij kabinet met een officiële verklaring zal komen n^ ding van de honderddertig aanbevelingen die in h worden gedaan. L Nadat zo met enige vreugde kan worden vastgjave de onwil en de hautaine houding waarmee in hetjukt politici zich richtten tot de kerkelijke armoede-grojet dwenen zijn, komt meteen de vraag op naar het v&_ erkenning van armoede kan immers niet vrijblijjp. Wie (als politicus) erkent dat er armen zijn, is mtyoc plicht zich voor hen in te zetten. Daarbij is verwijjnds de sociale vernieuwing naar het oordeel van velei^ o' doende. Kerkelijke werkers in oude stadswijken z(e i voorbeeld dat de vlag van de sociale vernieuwing hfe niet dekt. Het schip is leeg, zeggen ze, er vindt sl^ o< schikking van gelden plaats. Het is van grote betekenis dat de opstellers van hgé de overheid concrete suggesties doen voor werkelijjv tering van de situatie waarin zo'n tien procent van (owa landse bevolking zich bevindt. Het gaat daarbij om Pnc* lijk gemakkelijk uit te voeren aanbevelingen als vé Qr van mogelijkheden voor vrijwilligerswerk met be|ngr uitkering, maar ook om voorstellen tot fundameiL", schikkingen in het sociaal-economisch beleid. Del ge heeft zich verplicht de aanbevelingen te becomme 6e en met belangstelling kan die reactie tegemoet wë*^ zien. Want daarmee kan de discussie wellicht op eeP^ ger niveau komen dan de veelal wat stekelige en de^r c* media verlopende gesprekken. Wanneer bovendifo or ingegaan op de aanbeveling om de Wetenschappell voor het Regeringsbeleid (WRR) te vragen een 'drape 1 maken voor een beleid dat is gebaseerd op een 'j van het genoeg', dan wordt de kans op een echt int£ discussie nog groter. Het is namelijk te verwachteijj si de kerkelijke armoedebeweging en de overheid minhaf worden gedwongen op grond van argumenten en lies gen te discussiëren. Goedkope praat als dat van bet d'Ancona die bij de aanbieding zei dat de Tussenbi beleid van de kerkelijke armoedebeweging beves dan gelukkig ook niet meer. MAGDEBURG De lu- therse bisschop Christoph Demke van Magdeburg heeft meer moed en meer vastbeslotenheid van de regering-Kohl in Bonn gevraagd. Sprekend over de wetten die het eigendomsrecht regelen, zei hij: „Meer halfslachtigheid zal de chaos alleen maar ver groten. Wetten die in hetWes- ten goed werken, hebben in de voormalige DDR vaak een averechtse uitwerking." Dem ke, tevens voorzitter van de Bond van Oostduitse kerken, sprak een manifestatie van de Duitse vakbeweging DGB toe. „Er bestaat een reusachtig ver schil tussen wat we uit Bonn te horen krijgen en wat we da gelijks meemaken," aldus Demke. Daardoor ontstaat de indruk alsof Bonn niet goed weet wat het moet doen. Dat heeft de mensen in Oost- Duitsland ertoe gebracht weer de straat op te gaan. De staat heeft als eerste taak ervoor te zorgen dat de talenten niet on gebruikt worden en dat nie mand zonder dat daartoe een reden is, in een ho[ gedrukt. Wie vandaag zegt uho/ niet heeft zien aankof™. met zijn hoofd niet bij9"' aldus Demke. imt Beide Duitse staten hns risico van de herenig^/] men, maar dat wil ni;ya dat de lasten ervai door de arbeiders in' vc ten moeten worden f1- terwijl velen in W« land ervan profitereiïjaa De synode van de eke kerk Saksen heeft in en klaring over de wer^ de ervoor gewaarschuwd bi ale onrust niet langetijkle* mijden. Werkloosheic^ menselijke waardigh^ en beperkt de moge^ze om zich te ontplooien* Verder riep de syno<f meenten op zich met Cu lozen solidair te vrnSl „De deling (van Q a' kan slechts door deleiFns. overwonnen." Voor?ar( vrouwen, personen \rer 50 en buitenlanders ificc dige situatie bijzondej nz nend. De synode waaijest voor een „sluipendeM ming" van de bevolki|he vroegere DDR. to\ -ïlt. ing Boete voor geëxcommuniceerde bissc] PARIJS De geëxcommuniceerde bisschop Marcel Lep door een rechtbank in Parijs veroordeeld tot een boete v' frank (ongeveer 3.000 gulden) wegens racistische uitlatF aanstichting tot rassenhaat. De leider van de traditionalistische katholieken in Ih' heeft beweerd dat „moslims geen echte Fransen kunn „Het beste voor de moslims zou zijn dat ze naar hun lan keren", aldus de bisschop die in 1988 door de paus uitje werd gezet. De bouw van moskeeën is volgens hem eenjp, fe. „De moslims zullen hier hun wetten invoeren. W^ niet toestaan dat ze zich op politiek of religieus niveau mT CcldócSouAont Uitgave Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor. Apothekersdijk 34. Leiden Telefoon 071-122 244 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden jkte i oo, Abonnee service Telefoon. 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8 30 tot 17.00 uur' Nabezorging Telefoon 071 - 122 248 \P, van ma t/m vr. van 18.00 tot 19 00 u. op za. van 14 00 tot 15.tor Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: per maand f 25,70 per kwartaal f 76,60 per jaar f. 294,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel.: 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rij! 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 PI 15

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2