Bij nader inzien9 weemoedige erugblik op studentenleven ^liljonair iet pensioen Autogebruik toegenomen iieuwe motor voor Amerikaanse Fords YRO GAAT CONCURRENTIE AAN MET 'BRIDESHEAD REVISITED' —drukwekkende brieven n geniale Oscar Wilde KAREL APPEL Mazda werkt aan auto met zonnecellen INST/RTV/ AUTO EeicLeöouaatrt ZATERDAG 23 MAART 1991 PAGINA 21 inzien'. Zesdelige drama- VPRO-televisie. Nederland 2 ""VERSUM In het begin -"-"pe jaren zestig schreef J.J. iuil (64) de roman „Bij na- pzien". In het twaalfhon- pagina's tellende boek irijft de schrijver, die een fotografisch geheu- loet beschikken, op zeer eteijailleerde wijze over het en de frustraties van een studenten Nederlands Ie universiteit van Am- die vlak na de oorlog ilkaar bevriend raakt. 'RO heeft voor de verfil- van deze roman alle re is opengetrokken en komt Jen zesdelige produktie op htéri°PPen die zich gemakke- imeitan meten met een beju- karrt Engelse serie als 'Brides- kaml E iflei|_ head Revisited'. Wie nu nog durft te beweren, dat we zulke werkstukken beter aan het buitenland kunnen overlaten, heeft geen ogen in zijn hoofd. De schoonheid van het boek ligt in de gedetailleerde be schrijvingen, waardoor de le zer zich zonder veel moeite een voorstelling kan maken van het studentenleven toen. Voor een televisie-serie zou zo'n 'letterlijke verfilming' echter de doodsteek zijn ge weest. Tv-producent René Seegers realiseerde zich dat. „Het boek is te traag voor tele visie. Er gebeurt te weinig. Maar wat doe je daar aan. Even hebben we eraan ge dacht een eigen serie te ver vaardigen, het boek als uit gangspunt te gebruiken. Maar dat ging niet. De manier waar op Voskuil weergeeft hoe ze met elkaar spraken en met el kaar omgingen, kan je nu niet meer verzinnen. We hebben uiteindelijk heel lang over het script gedaan, moeten conclu deren dat we niet tegen de schrijver op kunnen. Toen zei scenario-schrijver Leon de Winter (zijn werk is later bij geschaafd door Jan Blokker): „laten we per aflevering een personage nemen". Dat is de aanpassing die uiteindelijk is doorgevoerd, maar de scènes zijn trouw aan het boek". Verslaafd Voskuil heeft het zesdelige werkstuk inmiddels gezien, noemde het een prachtige se rie, maar moest er direct bij vermelden dat het niet zijn boek is. Hoe dan ook... Wie het eerste kwartier overleeft, is voorgoed verslaafd. 'Bij nader inzien', dat niet gemaakt had kunnen worden zonder de vier miljoen gulden van het Stimuleringsfonds voor Cultu rele Omroepprodukties, is een reis tussen heden en verleden, waarin het scherpe contrast tussen droom en werkelijkheid een extra accent krijgt. Die brug tussen nu en toen wordt geslagen door middel van een interview. Het is de leidraad van de vertelling en zorgt er voor dat de grootste gaten in het verhaal naadloos in elkaar overvloeien. De scènes uit de jaren vijftig, waarin uiterst sterk wordt geacteerd, hebben met hun bruine waas de sfeer van het oude foto-boek. Tot le ven gewekt vormen ze de zoektocht naar liefde en vriendschap. „Of we vrienden waren, weet ik niet", laat Maarten, het alter-ego van Voskuil, weten als hij wordt geïnterviewd naar aanleiding van zijn boek 'Achteraf beke ken' waarin hij de idealen van zijn vrienden beschrijft. „We gebruikten elkaar, waren een literair elitekorps". Begrafenis In elke aflevering staat één persoon centraal. Om een logi sche manier te vinden, de vijf overgebleven 'vrienden' bij el kaar te brengen en de idealen van het verleden te koppelen aan de verloren ambities in het heden, ontmoeten ze el kaar op de begrafenis van Maarten, die na de dood van zijn vrouw Nicolien, heeft be sloten een einde aan zijn leven te maken. Voor zijn dood heeft hij aan al zijn vrienden een brief geschreven. Elke afleve ring toont steeds twee tot drie dagen rond het ontvangen van die post en de daaraan gekop- Jip Wijngaarden als de jonge Rosalie, die na de nodige erotische experimenten in het huwelijk treedt met Paul. FOTO: VPRO pelde terugblikken op hun le ven. In de laatste aflevering gaan ze nog een keer met el kaar in de clinche. Elke aflevering is een afge rond geheel. Wie dan ook een keer niet kan kijken, is niet geheel verloren voor deze reeks. Het betekent echter ook dat er, op het eerste gezicht, de nodige herhalingen in de afle veringen zitten. Het knappe ervan is echter dat je de scène weliswaar herkent, maar dat hij telkens is verfilmd vanuit het standpunt van de hoofd persoon. Op die manier wordt 'Bij nader inzien' een legpuzzel waarvan de stukken aan het einde van de serie naadloos in elkaar schuiven. Want dan pas kan de kijker zijn eigen con clusie trekken. HANS PIËT 1PPEL SPEELT DE PROFUNDIS' schu pel: 'De profundis' van Oscar im. Vertaling: Gerrit Komrij. Be- 1eig: Watze Tieaema. Regie: am.Adriaanse. Toneelbeeld: Tom k. Gespeeld door Eric Schnei- studio Appeltheater. Vrijdag, t/m april. jchien dat wij elkaar nog naai moeten leren ken- zegt Eric Schneider na twee uur solotoneel. Hij (bj. even tevoren zijn gezicht beijderd en zet dan pas de vooij op, die de gelijkenis met adkito van zjjn personage Os- ilde completeert. De tour j>rce zit er bijna op. De Oscar Wilde was mens, geen masochist. de liefde, die de geni- bneelschrijver Oscar Wil- 1854-1900) tot de onder- dreef? Of bracht het lot hem na publicatie van meelstuk 'The Duchess of en de roman 'The Pic- Dorian Gray' in aanra- met de jonge lord Alfred 'as? Wilde is dan 37, staat e vooravond van succes en bekendheid door 'Salomé', 'Lady Windemere's Fan', 'An Ideal Husband' en niet te ver geten 'The Importance of being Earnest'. Hij is getrouwd met Constance Lloyd en heeft twee zoons, Cyril en Vyvyan. Alfred Douglas, 'Bosie' voor intimi, vertegenwoordigt de jeugd en ziet kans in twee jaar een deel van Wilde's fortuin Queensbury, een proces aan gaat tegen Wilde. De schrijver wordt in 1895 gearresteerd en veroordeeld wegens sodomie en onzedelijk gedrag en ver blijft vier jaar gedesillusio neerd in de gevangenis, waar hij lange brieven aan Bosie schrijft: 'De profundis'. Gerrit Komrij vertaalde ze en Watze Tiesema heeft er een indruk wekkend theaterstuk van ge maakt, dat wordt gespeeld door Eric Schneider. De hoofdfiguur bevindt zich in een door gaas in drieën ge deelde ruimte. Een deel ziet eruit als cel, een ander als sa lon. Het derde bevat een vloer Eric Schneider ...de ernst van Wilde wordt er iets te veel in gestampt.. van zand, waarop een stoel de eenzaamheid van de schrijver accentueert. Schneider ver plaatst zich veelvuldig tijdens zijn monoloog en suggereert daarmee de lange periode die het schrijven van de brieven in beslag heeft genomen. Uit de tekst blijkt hoezeer Wil de het gedrag van zijn min naar als verraad heeft erva ren. Keer op keer klinkt desil lusie en teleurstelling uit de smartelijke verwijten die de mond van Eric Schneider ver laten. De acteur beweegt zich zoekend in alle regionen van zijn vakmanschap en kiest feilloos voor de meest doeltref fende toon en de meest effec tieve uitspraak van zijn tekst. Dat draagt bij tot de dramatiek van de voorstelling. Als Schneider „december" zegt, dan is het ook „gdee-szcemm- bueurr", lettergreep voor let tergreep als tegen de storm op het strand in geprononceerd. FOTO: PR Met eenzelfde precisie wordt elk detail van het decor uitge licht zoals elke houding van de acteur iets zal betekenen. De schalen van deze uitgebalan ceerde voorstelling zijn echter behoorlijk zwaar, de ernst van Wilde wordt er wat mij betreft iets te veel in gestampt. Wie echter alle ins en outs van het lijden van de oude Wilde wil weten, mag 'De profundis' niet missen. PETER SNEL Theaters Leidseplein werken samen bij afscheid Mickery AMSTERDAM „Op de leukste plek ter wereld staat in een soort snelkookpan een unieke manifestatie te gebeu ren". Zo omschreef één van de organisatoren de manifestatie 'Touch Time', die van 14 tot en met 25 mei in alle theaters rond het Leidseplein in Am sterdam wordt gehouden. Het is het laatste door de Stichting Mickery samenge stelde programma met onder andere voorstellingen, ge sprekken, workshops, video en film. De Stichting Mickery Workshop heft zich na een kwart eeuw per 31 juli op. Oprichter en directeur van Mickery, Ritsaert ten Cate, zei gisteren tijdens de presentatie van het programma dat hij ge durende de elf dagen „een re presentatieve keuze van wat er in de internationale theater wereld leeft" kan presenteren. Van belang is daarbij dat de ideologie van de stichting - het steunen van aankomend thea tertalent - wordt uitgedragen. Dat alle theaters rond het Leidseplein - Bellevue, De Ba lie, De Melkweg, het Nieuwe de la Mar, Paradiso en de Stadsschouwburg - aan het project deelnemen is volgens alle deelnemers uniek. „Een historische gebeurtenis, want de sfeer is er de laatste jaren op het plein niet beter op ge worden", aldus één der deel nemers. Gerardjan Rijnders van Toneelgroep Amsterdam zei te hopen dat de muur tus sen de verschillende theaters wordt geslecht en op zijn minst scheuren gaat vertonen. Tijdens de manifestaties pre senteren de theaters twintig voorstellingen. Dagelijks valt een keuze uit vijf verschillen de voorstellingen te maken. Toneelgroep Amsterdam brengt een tweetal nieuwe produkties, waaronder de voorstelling 'Anne Frank, de Tentoonstelling', een voorstu die van een produktie die in het voorjaar van 1992 wordt uitgebracht. De ideologie van Mickery wordt volgens Ritsaert ten Cate onder meer uitgedragen door de Spaanse groep Arena en de groep Station House Opera uit Engeland. In de Stadsschouwburg presenteert de Amerikaanse groep Los Angeles Poverty Department (LAPD) een voorstelling „die tot stand komt met medewer king van mensen die in Am sterdam op straat leven. De voorstelling pakt naar ver wachting elke keer anders uit", aldus Ten Cate. (ADVERTENTIE) HAAGS GEMEENTEMUSEUM MEESTERWERKEN SCULPTUREN RECENTE SCHILDERIJEN STADHOUOERSLAAN 4 IK WOU DAT IK EEN VOGEL WAS lien jaar lang rolden Volvo-fabriek te n exemplaren van de DL van de band. Tien en geleden ging het de allerlaatste. In alle pladen werd daags gemeld hoe num- 1.138.689 van de Vol- 300-serie de rij sloot. en ^koop zijn de laatst •gebleven versies van B00-serie nog wel, tot het najaar verwacht igeii. iteert Idit moment in aantocht wisten we al sinds in 1989 'olvo 440 debuteerde. Die jde 340 niet helemaal ver- jen, want hij is wat duur- 'Maar al met de introduc- Wl'en de 480 (1986) begon de w ernisering van de produk- d |aji Born. Het 300-model is aangepast bij de nieuwe I juktielijn, moderniseren de^en zo oud model zou veel iel kosten. Dus naderde •inde, vooral toen bleek coupé, vijfdeurs 440 lierdeurs 460 prima aan- jen. Dat was wel nodig X tonen de produktiecijfers. IjT 1976 tot 1986 steeg de JjJjroduktie van de 300-serie EB32.546 stuks naar 115.595). In 1988 was dat teruggevallen tot 84.174 stuks. Met de komst van de 440 het jaar daarop daalde dat getal snel verder, tot maar 23.109 exemplaren in 1990. Laatste DAF Het begon officieel op 19 fe bruari 1976. Op die datum werden de nieuwe Volvo's 343 L en DL onthuld. Pas in juni rolt echter de eerste seriepro- duktie-343 van de band. Aar zelend komt de verkoop op gang, de auto geldt als duur, wat sloom en onzuinig. Drie jaar later komt het tempo er pas in, in 1983 maakt de Ne derlandse Volvo-tak voor het eerst meer dan 100.000 auto's in een jaar. Dat is dan intlusief de vroegere historie, toen het nog DAF heette. Sinds 1959 bouwde DAF naast bedrijfs wagens ook personenauto's. Begin jaren zeventig werden .bedrijfs- en personenauto-tak gescheiden. Samenwerking was nodig om de personenau to's verder te kunnen blijven ontwikkelen, vandaar die splitsing. Partner In 1972 werd Volvo als part ner aangetrokken, het Zweed se concern nam eenderde van de DAF (Personenauto) aande- De Volvo 300, waarvan de laatste deze maand van de band is gerold. len over. Niet lang daarna januari 1975 nam Volvo nog model, dat nagenoeg klaar ste. Het miljoenste exemplaar ging DAF door een moeilijke periode. Er was al begonnen aan de ontwikkeling van een geheel nieuw, groter model naast de DAF 44 en 66. Per 1 42% van de DAF-aandelen was, werd bijgewerkt tot de over, later dat jaar verdween Volvo 343 voor 1976. Zo kan Het in ontwikkeling zijnde DAF, en tevens als succesvol liep in maart 1988 van de band. Maar een kleine 150.000 stuks later is het dus definitief afgelopen. PETER FOKKER DEN HAAG Het aantal per auto afgelegde kilo meters in Nederland is vo rig jaar met twee miljard toegenomen tot 76,1 mil jard. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statis tiek (CBS). Het gemiddeld aantal kilometers dat werd afgelegd door personenauto's daalde in 1990 naar 16.080. Het jaar daarvoor bedroeg dat getal 16.430. Doordat het autobezit echter is toegeno men, steeg het totaal aantal verreden kilometers vorig jaar met twee miljard. Ook het toegenomen zakelijk ver keer is verantwoordelijk voor de stijging van het aan tal autokilometers. Per per sonenauto nam het aantal voor zakelijke doeleinden verreden kilometers toe van 2600 naar 2790 kilometer. Dat betekent een stijging van 7,3 procent, hoger dan in het topjaar 1984. Het Japanse autoconcern Maz da werkt samen met het elek tronicabedrijf Sanyo aan de ontwikkeling van een auto die een deel van zijn energie be trekt uit op het dak geplaatste zonnecellen. Een woordvoer der van Mazda verklaarde dat het de bedoeling is dat de cel len voldoende stroom leveren om de taak van dynamo en accu over te nemen, wanneer de auto stilstaat. Bij zeer zon nig weer wordt de energie van de cellen gebruikt om de accu op te laden. iMET BOVENLIGGENDE NOKKENASSEN nieuwe motor voor de fst luxueuze Lincoln 'n Car, een grote erikaanse limousine het Ford-concern, is iaal gesproken geen tgrijk nieuws. Toch |en we er melding omdat die motor de irte van een nieuwe ïratie krachtbronnen ;eert. alleen is de motorcon- Itie opvallend modern, meldt ook dat het een Ailair' ontwerp is. Door fieperkt aantal onderdelen meer dan een kwart) te hderen kan hetzelfde mo torblok in een reeks verschil lende versies worden omgeto verd. Alle grote Amerikaanse Fords worden de komende ja ren uitgerust met varianten van deze modulaire motor. Dat betekent voor Ford efficiënte produktie (minder verschillen de onderdelen), en besparing op de ontwerpkosten, omdat alleen gewijzigde onderdelen 'modulen' hoeven te worden ontworpen in plaats van hele motoren. Nokkenas Het gaat om een V8 met bo venliggende nokkenassen, voor dergelijke motoren van Amerikaanse afkomst nog iets unieks. Het voordeel, zegt Ford, is dat bij een bovenlig gende in plaats van centraal tussen de cilinderrijen geplaat ste nokkenas makkelijk va rianten zijn te maken met vier kleppen per cilinder of varia bele klepbediening. Dat de motor constructief al modern is blijkt uit het verschil in prestaties met de tot nu toe al gemeen ingezette vijfliter V8. Die brengt het tot 150 of 160 pk bij nog geen 3500 tpm, ter wijl de nieuwe en veel com pactere 4,6 liter modulaire V8 komt tot 190 of 210 pk bij meer dan 4000 tpm. Hij zal dus een heel wat sportiever karakter hebben. De twee vermogens varianten ontstaan door een enkel of dubbel uitlaatsysteem. Men overweegt zo ook een modulaire V6 te gaan produce ren in Amerika. Nu nog nieu we motoren voor Europa; daar wordt aan gewerkt. Bij de in troductie van de nieuwe Es cort beloofde men nieuwe mo toren voor dit model vanaf 1993. Onlangs werd verder be kend dat een overeenkomst is afgesloten met Yamaha, om samen een reeks kleine moto ren te ontwerpen (1,0 tot 1,4 li ter). Die zullen vanaf 1995 in Spanje gebouwd worden, waar tevens de Fiesta-fabriek staat ze zijn voor dat model be doeld. Wellicht brengt men ook daar het 'modulaire' idee van de Amerikaanse motoren in bij het ontwerp. Maar Yamaha is toch een mo torfiets-fabrikant? Klopt, doch daarbij deed men veel erva ring op met het ontwerp van multikleps-cilinders (voorzien van vier of zelfs vijf kleppen). Yamaha assisteerde al menig autofabrikant bij het ontwerp van multikleps-motoren, en debuteert dit jaar in Formule 1-races met een eigen motor. „Formule 1 techniek in de Fiesta", zien we al boven de advertenties voor 1996 staan. Naast andere F-l techniek voor de Scorpio: die debuteer de pas met multikleps-cilin- ?"fop van Cosworth voor de De 4 g ||tef 2,9 liter Terw.jl de eraan Fords verwante Amerikaanse Ford Taurus geleverd wordt met ™,^lalre een drieliter multikleps-V6 waar Yamaha aan bijdroeg... FOTO: PR

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 21