Arabische landen neigen
tot boycot bedevaart Mekka
MARIËNBURGERS ZIJN POLARISATIE BEU
kerk
wereld
Levenszin
Dr. Boon: Goeroe niet nodig bij herbronning
£eidóe
Liefdewerk oud papi^ak
Hervormde synod
geeft kerkvoogdij
beperkt veto-rech
CcidócSomcmt
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
£«idóe@ou/umt
ZATERDAG 16 MAART 1991
TILBURG Er is een toene
mende belangstelling voor
spiritualiteit bij de Mariën-
burgvereniging die vandaag
in Tilburg over dit thema
congresseert. Niet langer staat
voor deze ongeveer zesdui
zend leden tellende vereni
ging van vooruitstrevende ka
tholieken de specifiek kerke
lijke problematiek centraal,
maar wil men bezig zijn met
kernzaken die het geloof zelf
betreffen. Theo van de Kerk
hof. publiciteitsmedewerker
van de Mariënburgvereni-
ging, schrijft dat de basis voor
het geloof de levenspraktijk is
waarin de relatie tot God op
een of andere wijze gestalte
moet krijgen. Hij vraagt zich
af wat dit voor katholieken
kan inhouden en hoopt dat er
bepaalde grondlijnen gevon
den kunnen worden. Vanuit
deze bezinning is ook het pro
ject ontstaan over de zin van
het bestaan die de Mariën-
burgvereniging enige jaren
geleden heeft opgezet.
Op het congres vanmorgen
sprak onder meer Mimi Dec-
kers-Thijs. Wie op zoek gaat
naar spiritualiteit in de ver
schillende bijbelboeken, Ge
nesis, Jesaja en Prediker zal
verschillende antwoorden,
constateerde zij. Toch gaat het
veelal om dezelfde grondvra
gen die ook nu nog van bete
kenis zijn. Herwig Rikhof
wees er op dat crisisverschijn
selen te snel in verband wor
den gebracht met het kerke
lijk spreken en met kerkelijk
beleid, maar hij vraagt zich af
of die crisis niet veel meer te
maken heeft met de manier
waarop over God wordt ge
sproken Hij pleit daarom
voor een meer omzichtige be
nadering.
De mens is vrij
geboren maar hij
gaat als een
geketende door het
leven.
door Marinui «an der Berg
Vorige week verscheen er een
opmerkelijk boekje van de
hand van professor René
Diekstra. „Je verdriet
voorbij." Dit boekje is een
soort lange brief aan jongeren
die zelfmoord overwegen. Hij
noemt het een 'gezond-
verstand' gids. De schrijver,
die internationale
vermaardheid bezit als het
gaat om onderzoek op het
gebied van zelfdoding, is
zonder twijfel een mens die
hoopt dat jongeren die
zelfmoord overwegen, zullen
kiezen voor het leven. Het
leven kiezen en niet de dood
kan voor een mens, jong of
ouder, heel moeilijk zijn, als
het leven geen
aantrekkingskracht meer
heeft, als je niet van
binnenuit zin om te leven
voelt. Diekstra beveelt
jongeren, die zelfmoord
overwegen aan om goed na te
denken. Je moet zulke
beslissingen niet nemen als je
moe en uitgeput bent, als je
hoofd niet helder is vanwege
drugs of alcohol. Diekstra
beveelt ook aan je voor te
stellen van wie je afscheid
wilt nemen en op te schrijven
welke gevoelens en gedachten
je daarbij hebt. Hij schrijft ook
om na te denken over de
wijze waarop je een eind aan
het leven wilt maken.
Het moet dus een
weloverwogen keuze zijn.
Diekstra hoopt, zo blijkt uit
het slot, dat jongeren geen
eind aan hun leven maken
maar naar iemand toegaan en
gaan praten. Terwijl ik het
boekje las kreeg ik een gemis-
gevoel bij dit boekje. Er staat
onder meer: „Andere mensen,
en dat geldt ook voor ons,
kunnen jou niet vertellen wat
de zin van jouw leven is". Is
dit wel zo absoluut waar als
hier staat? Ik voelde bij het
lezen van deze regel in dit
boekje een behoefte om te
zeggen: „Andere mensen
kunnen je wel laten voelen
dat jij de moeite waard bent".
Wie in de put zit, wie het niet
meer ziet zitten, ziet op dat
mordent niet de zin van zijn
leven. Zeker, dat is waar.
Maar er is ook nog een andere
waarheid en dat is de
werkelijkheid van mensen die
jou aandacht geven, die jou
vasthouden, die jou laten
voelen dat jij er mag zijn. De
werkelijkheid van mensen die
samen met jou willen zoeken
naar zin voor jouw leven. Zin
in het leven is niet alleen een
kwestie van zelf zin geven,
maar ook een kwestie van zin
ontvangen. Samen met René
Diekstra zou ik willen zeggen:
„Ga praten als je verdrietig
bent, als je je neerslachtig
voelt, doe een appél op
iemand die jij vertrouwt en
die jou serieus neemt.' Maar
ik zou er aan willen
toevoegen als een soort appèl
aan de samenleving: laten we
elkaar voelen dat elk
mensenleven er mag zijn.
Laten we elkaar niet
verwaarlozen. Vooral
emotioneel niet.
Het grote bedrog van deze tijd
is de uitspraak: „We kunnen
krijgen wat ons hartje
begeert". Dit is nu juist niet
waar: want wie zijn we als we
de hele wereld hebben
gewonnen, alles kunnen
kopen en bezitten, maar als
we geen waardering, geen
liefde geen bevestiging
voelen. Dan is de ziel, de kern
van onszelf in nood. We
hebben niet alleen een
gezond-verstand-gids nodig,
maar nog meer warme en
hartelijke levensgidsen en
idealen om voor te leven. Na
iedere geslaagde zelfdoding
worden de directe naasten
gekweld door de vraag:
hadden we dit kunnen
voorkomen? Hebben we
genoeg gedaan? „Zelfmoord is
iets wonderlijks. Niemand
weet alles over zelfmoord",
schrijft Diekstra.
Ik zou willen zeggen:
zelfmoord is iets
verbijsterends. Niemand weet
precies waarom iemand dit
tenslotte doet. Tegelijk is
iedere zelfdoding een appel
om te blijven zoeken hoe we
zo met elkaar kunnen leven,
dat iedere mens levenszin
(Van onze correspondent
Harm Botje)
TUNIS Nog ruim drie
maanden en het is zover.
Honderdduizenden mos
lims pakken dan hun
koffers om voor de jaar
lijkse pelgrimstocht af te
reizen naar Mekka in
Saudi-Arabië. Voor velen
is dat het hoogtepunt van
hun bestaan. Ze sparen er
jaren voor en kunnen
zich na afloop trots tooien
met de eretitel «cu»hadji-
«ro» of «cu»hadja«ro», hij
of zij die de «cu»hadj«ro»
volbracht heeft.
Letterlijk betekent «cu»hadj-
«ro» doel. Het heeft de beteke
nis gekregen van reisdoel
Mekka, waar de Ka'aba, het
Huis van God, zich bevindt.
De Ka'aba is het vierkante
stenen gebouw midden in de
grote moskee van Mekka.
Volgens het heilige boek van
de Islam, de Koran, is de
Ka'aba oorspronkelijk ge
bouwd door Abraham, de
aartsvader van zowel de joden
als de Arabieren.
De pelgrimstocht herdenkt
onder andere de geschiedenis
van Abraham, zijn Egyptische
vrouw Hagar en hun zoon Is-
mael, de stamvader van de
Arabieren. Volgens de mos
lims is dit de plek, waar
Abraham in opdracht van
God zijn zoon Ismael moest
offeren, om zijn geloof aan
God te testen. Op het laatste
moment verving God Ismael
door een schaap. De «cu»hadj-
«ro» eindigt daarom met het
grote Offerfeest, waarbij mos
lims ter nagedachtenis van dit
gebeuren een schaap slachten
en een deel van het vlees on
der de armen verdelen.
In de bijbel staat min of meer
hetzelfde verhaal. In dat ver
haal gaat het om het offer van
Abrahams zoon Isaak, stam
vader van de joden. Volgens
de moslims is die versie een
aperte vervalsing.
De «cu»hadj«ro» herdenkt ook
de geschiedenis van Abra
hams verstoten vrouw Hagar
en haar zoontje Ismael. Uitge
put door de dorst zwierven zij
in de omgeving van Mekka
rond. Wenend rende Hagar
een aantal malen tussen twee
heuvels op en neer, totdat een
engel verscheen en haar leid
de naar een bron, die hij voor
haar opende.
Die bron, Zam-Zam, bevindt
zich nu in een hoek van de
grote moskee. Het water er
van geldt als zeer heilzaam.
De Saudische regering gaf
miljoenen dollars uit aan een
kostbare zuiveringsinstallatie
om dat zo te houden. Veel
pelgrims naar Mekka nemen
graag kleine flesjes Zam-Zam-
water mee naar huis als kost
baar relikwie en middel tegen
kwalen.
Plichten
De «cu»hadj«ro» is een van de
geloofsplichten voor elke
moslim, eens in zijn leven te
volbrengen, mits hij of zij er
het geld en de gezondheid
voor heeft. Pelgrimsgangers
beschrijven het unaniem als
een onvergetelijke ervaring.
„Nu weet ik pas wat het is
moslim te zijn", zei mijn stok
oude buurvrouw in Cairo,
toen ze eindelijk op pelgrim
stocht was geweest. „De erva
ring van het samen bidden
met honderdduizenden uit
alle streken van de wereld, ik
voel mij een ander en beter
De Saudi's hebben inmiddels
honderden miljoenen dollars
geïnvesteerd in het goed ver
lopen van de «cu»hadj«ro».
Daaraan hopen zij veel presti
ge te ontlenen.
Vroeger was de «cu»hadj«ro»
een moeizame tocht, die jaren
kon duren. Te voet, per boot
of bovenop een kameel trok
ken de pelgrims vanuit de
verste streken naar Mekka.
Velen overleefden die tocht
niet of bleven halverwege op
de heen- of de terugweg ste-
Met de vliegtuigen van tegen
woordig gaat het allemaal
veel sneller en gemakkelijker.
Het aantal moslims dat de be
devaart maakt, neemt daarom
explosief toe. Om die aan
zwellende vloed pelgrims te
kunnen bergen zijn de Sau-
diërs bezig de grote moskee
van Mekka in omvang te ver
dubbelen. Er is een voetgan
gerstunnel gemaakt en een
vlakte, waar een deel van de
plechtigheden rond de pelgri
mage plaatsvindt. Vorig jaar
brak in die tunnel paniek uit,
toen het licht uitviel; 1.500
pelgrims werden in de chaos
doodgedrukt.
Enige jaren geleden, nadat
Iraanse pelgrims demon
streerden voor ayatollah Kho-
meiny, vond een bloedig
gevecht plaats met de Saudi
sche politie. Toen vielen er
zo'n vierhonderd doden.
Daarna besloot de Saudische
regering het aantal deelne
mers aan de «cu»hadj«ro» aan
banden te leggen. Officieel
werd als reden opgegeven de
verbouwingswerkzaamheden
aan de grote moskee.
Maar het was van meet af aan
duidelijk dat het vooral ging
om het aan banden leggen
van de Iraanse pelgrims-
stroom. Er werd een limiet
vastgesteld van een pelgrim-
ganger per duizend moslims
per land. De Iraniërs waren
daar woedend over. Ze heb
ben de «cu*hadj«ro» in de ja
ren daarop geboycot.
Ontwijding
Zo'n boycot dreigt nu op
nieuw, maar dan vanuit een
aantal Arabische landen. Veel
moslims in bijvoorbeeld
Noord-Afrika en in Yemen
vinden dat de aanwezigheid
van westerse troepen in Sau-
di-Arabië - en die zijn over
drie maanden zeker niet alle
maal vertrokken - het heilige
land van de islam ontwijdt.
Sommigen gaan nog verder.
Zij nemen het de Saudische
regering hoogst kwalijk inge
stemd te hebben met het ope
nen van de vijandelijkheden
tegen het islamitische Irak in
de islamitische maanmaand
«cu»Radjab«ro», een 'heilige
Het
traditionele
beeld:
duizenden
pelgrims
bijeen rond de
grote moskee
in Mecca. Dit
jaar zou de
toeloop
beduidend
minder
kunnen zijn.
FOTO: AP
maand' waarin vanouds een
religieus verbod bestaat te
vechten. Dat is een heilig
schennis, zeggen ze, die zelfs
de Arabische afgodendienaars
uit het tijdperk van de «cu»ja-
hiliyya«ro», het tijdperk der
'onwetendheid' van voor de
profeet Mohammed, niet aan
durfden.
In hun campagne tegen het
Saudische koningshuis halen
zij nu allerlei feiten uit het
verleden op, waaruit volgens
hen blijkt dat de dynastie der
al-Sauds helemaal niet die
vrome beschermers van de
heilige plaatsen zijn, waar zij
zich voor uitgeven.
Koning Fahd van Saudi-Ara-
bië mag dan trots de titel
'Sleutelbewaarder der twee
Heilige Plaatsen' (de Ka'aba,
de Mekka en de Moskee van
Mohammed in Medina)aan
genomen hebben, er is heel
wat op de al-Sauds en hun
vroomheid af te dingen. De
Sauds zijn fel gekant tegen de
shi'itische vorm van de islam,
die in Iran staatsgodsdienst is.
De shi'tische islam heeft ook
veel aanhangers in Libanon,
Zuid-Irak en in de oostelijke
olieprovincies van Saudi-Ara-
bië. De Shi'iten kennen een
aparte opvolgingslijn van
«cu»imams«ro», nazaten van
Mohammeds neef Ali, uit
diens huwelijk met Moham
meds dochter Fatima. Aan
hen is volgens de shi'iten de
uitleg van de Koran voorbe
houden.
In het begin van de negen
tiende eeuw verwoestten de
bedoeinenlegërs van de al-
Sauds de twee shi'itische hei
lige steden Najaf en Kerbala
in Zuid-Irak. In die twee ste
den worden Ali en diens zoon
Husayn vereerd. Terzelfder-
tijd vielen de Sauds ook Mek
ka en Medina aan, waar zij
stevig huishielden tegen wat
zij als ongeloof zagen.
Toen in de jaren twintig van
deze eeuw Mekka en Medina
definitief in Saudische han
den vielen, pakten de al-
Sauds en hun volgelingen de
zaken rigoreus aan. Het huis
al-Arqam, waar de eerste
moslims onder leiding van
Mohammed hun bijeenkom
sten hielden, werd met de
grond gelijk gemaakt. Op die
manier wilden de Saudi's een
einde maken aan de verering
van die plek.
Bezoek aan de begraafplaats,
waar onder andere Moham
meds eerste vrouw en zijn
eerste bekeerlinge Khadidja
ligt, is verboden. De mausolea
en graftomben van de be
graafplaats al-Baqi in Medina,
waar veel van de getrouwen
van de profeet en zijn latere
vrouwen liggen begraven,
werden afgebroken. De heili
ge herberg Uhud, waar Mo
hammed een van zijn beroem
de veldslagen tegen de onge
lovige Mekkanen hield, is on
herkenbaar veranderd en vol
gebouwd.
Ook de beroemde 'Moskee der
twee Gebedsrichtingen' in
Medina is onherstelbaar ver
anderd. Hier vond de wisse
ling plaats van de gebedsrich-
ting-Jeruzalem, die de profeet
en zijn volgelingen aanvanke
lijk aanhielden, naar de
Ka'aba in Mekka. De Saudi
sche autoriteiten hebben on
langs de nis, die de gebeds
richting naar Jeruzalem aan
geeft, laten dichtmetselen.
Aanbeveling
Deze verhalen worden op dit
moment weer uitvoerig opge
haald om aan te tonen dat de
al-Sauds helemaal niet de be
schermers zijn van de heilige
plaatsen, die zij zeggen te zijn.
In Egypte en Syrië, die samen
met Saudi-Arabië en de overi
ge coalitieleden meevochten
tegen Irak, zegt men dat er
niets aan de hand is. Maar in
landen als Tunesië, Algerije,
Marokko en Yemen, gaan al
lerlei stemmen op massaal de
pelgrima te boycotten.
De Saudische consulaten in
dit soort landen willen van
toekomstige pelgrims dan ook
een aanbevelingsbrief zien,
waarin hun regering zich
voor hen garant stelt. Verder
wil Saudi-Arabië natuurlijk
koste wat kost vermijden dat
de pelgrims in Mekka demon
straties gaan houden tegen
het Saudische bewind en te
gen de Saudische politiek in
zake Irak. Reisbureaus in Tu
nis en Algiers, die zich in
Mekka-tochten specialiseren,
melden dat de vraag dit jaar
uitzonderlijk laag is. Wie op
pelgrimstocht naar Mekka
wil, moet dat zeker drie
maanden van te voren vast
leggen om zeker te zijn van
een plaats.
AMSTERDAM In de
westerse beschaving valt
een schat op te delven aan
wijsheid en aan mystiek.
Waarom zouden we niet
mogen verwachten dat
een opkomend geslacht
niet meer bevooroordeeld
ten opzichte van ons
christelijk verleden die
schatten en waarden zal
gebruiken? De speurtocht
van westerlingen naar
bronnen van geestelijk le
ven hoeft niet steevast te
eindigen in een leerstoel
van de een of andere goe
roe ergens in het Verre
Oosten.
Met dergelijke gedachten nam
gisteren prof. dr. Rudolf Boon
afscheid als bijzonder hoogle
raar liturgiewetenschappen
aan de theologische faculteit
van de Vrije Universiteit in
Amsterdam. De 71-jarige
hoogleraar vervulde deze
functie bijna vijf jaar als op
volger van prof. Lammens.
Daarvoor was hij lange tijd
predikant in Landsmeer. Boon
publiceerde diverse boeken en
vele artikelen. Van zijn publi
caties is wellicht 'De joodse
wortels van de christelijke
eredienst' de bekendste en
meest invloedrijke. Ook
schreef Boon al jaren voor
dat de engelen zo in de belang
stelling kwamen een be
langrijk boek over engelen in
bijbel, christelijke traditie en
christelijke kunst.
Prof. Boon sprak sprak giste
ren een afscheidsrede uit
waarin hij tot zijn vreugde kon
constateren dat het helemaal
niet onwaarschijnlijk is dat in
het derde millennium de
christelijke traditie weer als
ijkpunt zal dienen voor een
Europese cultuur. „Dat ge
slacht zal zich met vreugde
verwonderen over de rijkdom
aan spiritualiteit die het zal er
varen in de vieringen rondom
Schrift, doopvont en avond
maalstafel", aldus Boon.
Als reactie op wat heet 'secula
risatie' zoekt de kerk naar een
nieuwe identiteit, meende hij.
Daarvoor is een 'grondslage
nonderzoek' nodig en die stu
die leidt tot het bewustzijn van
de joodse wortels van de kerk
en van het westers christen
dom. Daarom is er een 'He
breeuws reveil' ontstaan, aldus
Boon, die onder meer tot het
inzicht leidt dat „wij als wes
terse christenen oneindig meer
verwant zijn aan het jodendom
Dr. R. Boon
en in religieus-ethisch, spiri
tueel en humanitair opzicht
oneindig meer aan 'Jeruzalem'
schatplichtig zijn dan aan
'Athene' of 'Rome'. Geleidelijk
aan dringt het tot ons door wat
zich temidden van ons in de
Sjoah heeft afgespeeld; de on
dergang van hen die onze ver
wanten waren door Hem, die
wij belijden als Israëls Messias
FOTO: PERS UNIE
en onze Heer".
Ontvankelijkheid
Prof. Boon constateerde dat er
de afgelopen jaren diverse
verschuivingen hebben plaats
gevonden op het liturgisch erf,
mede als uitdrukking van pro
test. Volgens de scheidende
hoogleraar is er bij mensen
een nieuwe ontvankelijkheid
gegroeid voor 'wat een mens
te denken geeft', als reactie op
moderne vormen van rationa
liteit in het maatschappelijk
bestel, die mensen 'niets meer
te denken' geven. „Zouden de
metafysische aspecten aan het
geloofsgeheimenis de mensen
meer gaan boeien naar mate in
hen de onvoldaanheid groeit
waarin een atheïstisch-materi-
alistische mentaliteit hen ach
terlaat?", zo vroeg hj zich af.
De vele deelnemers aan het
symposium gingen na de toe
spraak van prof. Boon uiteen
in werkgroepen. Op een daar
van zei de Haagse muzikant
drs. Arie Eikelboom dat naar
zijn oordeel het Liedboek voor
de Kerken bij wijze van spre
ken in het luchtledige komt te
hangen; het geestelijk en cul
tureel klimaat waarin het
Liedboek haar oriëntatie
vindt, is goeddeels verdwenen.
De kerk moet, heel ruw ge
schetst, kiezen uit twee moge
lijkheden: of de kerk past haar
muzikale taal aan, dat wil zeg-
fen: de voedingsbodem voor
e kerkmuziek wordt de lichte
muziek van onze cultuur, of de
kerk gaat veel meer aandacht
geven aan de muzikale vor
ming van haar kader en leden,
om zodoende de eigen cultuur
en traditie 'verstaanbaar' te
doen zijn.
SlNDS jaar en dag vormt oud papier in ons land eens
voorbeeld van de milieuvriendelijke kringloopgedachaavlï
instandhouding daarvan dient onze samenleving hei £jfr
waard te zijn, wil ook aan verspilling van andere gro: -g
fen een halt worden toegeroepen. Met dat als uitgani bek
moet er een oplossing te vinden zijn voor de huidige p prijs
evol|
Want door een malaise in de handelsbranche drejli
unieke Nederlandse inzamelsysteem van 'liefdewerk
pier' het loodje te leggen. Het (internationale) aanbod
ons land dermate groot geworden dat handelaren ge®
papier meer innemen of dat alleen nog tegen betalii
Op diverse plaatsen staan thans grote voorraden oud
weg te rotten, wachtend op betere tijden.
Het ministerie van milieuzaken, de Vereniging van
landse Gemeenten en de groothandel in oud papier
thans overleg om uit de impasse te komen. Een vooi
een importverbod voor oud papier uit het buitenland
voeren, maakt in het moderne Europa-van-de-vrije-i
weinig kans. Op korte termijn zal de overheid het voc:
moeten nemen door scholen en verenigingen een (hi
garantieprijs te bieden die het inzamelen de moeite
houdt.
f v Tl c
UP langere termijn kan de 'papierberg' geslecht w t
door het hergebruik ervan bij het publiek te stimulerei cht
hergebruik is blijkens cijfers van de Vereniging van N j' i
landse Papier- en Kartonfabrieken in vijf jaar tijds reed ^i
meer dan de helft gestegen en kan nog verder omhoog
alleen valt te denken aan kringloop(schrijf)papier, ooi ch(
een papieren alternatief voor weggooiverpakkingen
kunststof (inclusief plastic zakken), een circuit dat toch
het actielijstje van milieuminister Alders staat. Het me
daarbij aan twee kanten snijden: de lucht kan worde
klaard boven de oud-papiermarkt, een bedrijvigheid n j^t"
ver zich thans zovelen terecht zorgen maken. En er kaï |e
milieubelastende produktie van eenmalige verpakki nb<
worden bereikt.
r A
DOORN De hervormde
synode heeft gisteren be
paald dat de kerkeraad al
leen wijzigingen in een
concept-begroting mag
aanbrengen in overleg
met de kerkvoogdij. Als
beide partijen niet tot
overeenstemming komen,
wordt het geschil voorge
legd aan de provinciale
kerkvoogdijcommissie.
Met dit voorstel kwam de sy
node terug van haar besluit in
eerste lezing, dat aan de ker
keraad de vaststelling toe
komt, eventueel na overleg
met de financiële specialisten,
de kerkvoogdij. Alle 1439 her
vormde gemeenten moeten
zich voor 1 januari 1996 aan de
nieuwe regeling voor het fi
nanciële beleid hebben aange
past, zij het dat ze voor vier
jaar dispensatie kunnen krij
gen voor aanpassing van het
aantal ouderling-kerkvoogden
in de kerkvoogdij.
Het besluit van de synode van
vorig jaar maart, dat met
slechts vier tegenstemmen
werd aanvaard, werd de afge
lopen maanden zwaar bekriti
seerd door de Vereniging van
Kerkvoogdijen en de rechter
vleugel van de Hervormde
Kerk, de Gereformeerde
Bond. Deze vonden dat de
kerkvoogdij de begroting zou
moeten vaststellen, zoals tot
nu toe het geval is. 149 kerk
voogdijen uit gemeenten met
vrij beheer, waar de kerk
voogdij losstaat van de kerke
raad, en oud toezicht, die de
kerkorde van 1815 volgen,
dreigden zelfs de kerkelijke
goederen in aparte stichtingen
Va
rich
onder te brengen of Jl
kerk te treden, als het syi
voorstel het zou halen.
vele classes (regionale
vergaderingen) bleken I
bezwaren te bestaan tegel
synodevoorstel. Voorsij'
om het beheer bij de I
voogden te laten kregen IS
dag slechts weinig syn#
den achter zich.
De synode bepaalde voo^i
de meerderheid van deal^
voogden ook lid van de la Ie
raad moet zijn. Gemeenta
grote problemen met de fi j
van de ouderling-kerkvo
hebben, kunnen na hun
passing aan de nieuwe r H
ling nog voor een termijn
hoogstens vier jaar onthe m
van dit besluit aanvragen
besloot de synode op voo
van ouderling L.M. Bos
veld). In die vier jaar moei 1(
minstens eenderde van (l
kerkvoogden ook oude: n
zijn. p
Secretaris Th.L. van H1
van de vereniging van 1
voogdijen vindt dat de syi
„op zeer aanvaardbare
heeft ingespeeld op de
bezwaren van de kerkvoo, r
en. Hij wijst erop, dat de
keraad op financieel ge
niets kan ondernemen zoi
instemming van de kerkv
dij. De vrees dat de finani
niet-deskundige kerkeraai
financiële gang van zaken
nen de gemeente zou gaan
palen, was de reden dal
vereniging handhaving val
huidige situatie bepleitte.
Ook ir. J. van de Graaf
grote bezwaren had geuit
gen het oorspronkelijke v
stel was tevreden met
eindresultaat.
De rubriek Brieven van lezers is verplaat!
naar de pagina Opinie, die elke zaterdag i
deze krant verschijnt.
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor Apothekersdijk 34, Leiden
Telefoon. 071 - 122 244
Postadres Postbus 11, 2300 AA Leiden
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur
Nabezorging
Telefoon 071 - 122 248
van ma t/m vr van 18.00 tot 19.00 u. op za van 14.00 tot 15 00 uur
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW)
Bij automatische betaling
per maand f. 25,70
per kwartaal 76,60
per jaar 294,30
Het abonnementsgeld dient vooyuit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel.: 071 - 122 244
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk
070 - 3902 702
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050