Drie vaders commercieel op herhaling Adverteren doet verkopen! U RIJDT WEG iVLET 1.500,- GRATIS ACCESSOIRES. U KOMT PROEFRIJDEN IN EEN PEUGEOT405. PEUGEOT 405 Oscar-kanshebber Ju Dou in eigen land verboden giro 300100 FILM EcidócGomant VRIJDAG 15 MAART 1991 PAGIN J£ F amilieberichlen GIRO 6868 I.H.V. HIT HIDdtUHDU RODl KRUIS DIN HAAG U treft het wanneer u nu een Peugeot 405 aanschaft. Want als u tussen 14-2 en 31-3-'91 zo'n nieuwe 405 personenauto koopt en regi streert, krijgt u heel wat op de koop toe. U kunt voor maar liefst 1.500 gulden (inclusief montage en BTW) aan accessoires uitzoeken. Kiest u maar rustig uit. Een complete radiocassette installatie, een zonnedak, spoilers, lichtmetalen velgen, sportstuur, een trekhaak of I PEUGEOT. DYNAMISCH OP WEG. een combinatie van deze of andere accessoires. Maar om te beginnen kiest u natuurlijk voor een auto die in 1988 Auto van het Jaar werd en bewezen heeft die titel meer dan waard te zijn. Want hij is betrouwbaar, pittig, comfortabel, representatief en gunstig geprijsd, v.a. 31.170,-. Tot slot moet u nog weten dat dit unieke aanbod alleen voor particulieren geldt en zoals reeds gezegd tot 31 maart 1991. Het adres van de Peugeot-dealer vindt u in de Gouden Gids. Dus kom bijtijds langs voor een proefrit en een kijkje bij de accessoires. Dan rijdt u straks weg met 1.500 gulden aan extras. Ongekend talent. PRIJZEN INCLUSIEF BTW, EXCLUSIEF AFLEVERINGSKOSTEN. WIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN. MARISE STEPHANIE 12 maart 1991 Jan en Elly Borst Punter 2 2377 CX Oude Wetering Al vele maanden was je zo levenslustig Maar helaas zag je nooit het levenslicht GEEF VOOR MEDISCHE HELP IN ONTWIKKELINGSLANDEN STAATSFILMBUREAU WIL INZENDING ONGEDAAN MAKEN BEIJING De eerste Chinese film die ooit een Oscar-nomina tie kreeg is in eigen land alleen illegaal en in kleine kring een succes. Hoewel het de Chinese overheid zelf was die 'Ju Dou', waarover het hier gaat, voor droeg voor nominatie, circuleren in China van de film slechts vi deokopieën van videokopieën. De film is in China verboden omdat er teveel expliciete liefdesscènes in zouden voorkomen en de Chinese re gering heeft de Amerikaanse Motion Picture Academy, die de Oscars toe kent, gevraagd - vergeefs overigens - de nominatie in te trekken. Hoewel normaal gesproken een nomi natie zou worden beschouwd als een eer voor het land, heeft slechts een krant in China gemeld dat Ju Dou kans maakt te worden uitgeroepen tot beste buitenlandse film. Buiten de kringen van intellectuelen zijn er dan ook weinig Chinezen die van de film van regisseur Zhang Yimou hebben gehoord. De Chinese regering heeft vanuit de Verenigde Staten inmiddels een peti tie ontvangen met het verzoek het vertoningsverbod in te trekken. Tot de ondertekenaars van de petitie be horen de regisseurs Woody Allen, Stephen Frears, Barry Levinson en Oliver Stone. 'Ju Dou' is een tragedie over liefde en wraak, die zich afspeelt in een klein stadje aan het begin van deze eeuw. Een jonge vrouw, Ju Dou, wordt voor geld uitgehuwelijkt aan een oudere man, die haar slaat. Ze begint een re latie met de geadopteerde zoon van haar echtgenoot, van wie ze ook een kind krijgt. Nadat de echtgenoot bij een ongeluk verlamd is geraakt, be gint het jonge paar hem te tergen door openlijk uit te komen voor hun lief desrelatie. De oude man neemt wraak door het kind, dat officieel van hem is, op te zetten tegen zijn echte vader. Uiteindelijk doodt het kind beide mannen. Meer succes Volgens sommige Chinezen heeft de film door het vertoningsverbod in China meer succes dan het geval zou zijn geweest wanneer hij gewoon in de bioscopen had gedraaid. „Het ver haal wordt niet goed verteld", zegt een assistent-regisseur. „Zowel het script als de regie is niet goed". Ande ren vinden dat de film veel te donker is opgenomen. Maar het buitenland is de film gaan beschouwen als een symbool voor de onderdrukking van de kunst in Chi na, die is toegenomen na de bloedige onderdrukking van de democratse- ringsbeweging in juni 1989. Filmstu dio's worden door de regering aange moedigd om films te maken die de re volutie ondersteunen en waarin een pqsitief beeld wordt geschetst van het dagelijks leven in China. Zhang Yimou is een van de jonge filmmakers die in de jaren '80 de Chi nese film uit de propagandasfeer haal den door. in hun films op eerlijke, nuchtere wijze een beeld te schetsen van het leven op het Chinese platte land en van het verloren bestaan van de jeugd in de steden. Een aantal van deze films, waaronder Zhangs 'Het Rode Korenveld' uit 1988, werd in het buitenland bekroond In China wor den veel van deze films echter be schouwd als te pretentieus en te pessi mistisch. Liu Clrbng werkt als censor bij het staatsfilmbureau, dat 'Ju Dou' voor droeg voor een Oscar-nominatie. Hij zegt dat aan het winnen van buiten landse onderscheidingen in China niet zoveel waarde wordt gehecht. „Waar het China vooral om gaat is de uit werking die een film in het land zelf heeft", zegt hij. Oude film Naar die maatstaf gemeten is de beste Chinese film van het jaar zonder twij fel 'Jiao Yulu', die het ware verhaal vertelt van een lage partijfunctionaris die zich onvermoeibaar inzette voor de boeren in zijn arme land. De film is verplichte kost voor partijleden, die wordt verteld een voorbeeld te nemen aan de in 1966 overleden Jiao. Bedrij ven en scholen in Beijing hadden reeds een week voor de film ging draaien alle kaartjes voor hun werk nemers en leerlihgen opgekocht. Als 'Ju Dou' de nieuwe Chinese film vertegenwoordigt, dan vertegenwoor digt 'Jiao Yulu' de oude Chinese film. De film eindigt met het beeld van Jiao en een groep boeren die, enorme rode vlaggen met zich meedragend, voortmarcheren. Het is echter juist zijn ongegeneerd sentimentele karak ter, dat de film tot zo'n succes maakt bij het grote publiek, een veel groter succes dan het zwaarmoedige Ju Dou ooit zou kunnen worden. Liu onderkent de artistieke en techni sche kwaliteiten van Ju Dou en zegt, dat wanneer er op „zes of zeven plaat sen" in werd gesneden, de film ver toond zou mogen worden. „Een bepaald aantal scènes is niet ge schikt voor China, bepaalde naaktscè nes", zegt hij. In werkelijkheid is er in de hele film geen naakt te zien, behal ve af en toe een glimp van rug en schouders van Ju Dou, wanneer zij in bad zit. Talloos zijn wel de scènes waarin de hartstocht tussen de twee - geheel aangeklede - geliefden van hei doek spat. Liu zegt dat het filmbureau 'Ju Dou' al voor nominatie had voor gedragen voor het zich realiseerde, dat de film niet geschikt was voor vertoning in China. Simavi steunt vele gezondheidsprojecten in 35 ontwik kelingslanden. Zonder uw steun kunnen wij echter niets doen. Help ons a.u.b. Spruitenbosstraat 6.2012 LK Haarlem 'THREE MEN AND A LITTLE LADY' LUXOR LEIDEN EN EUROCINEMA I ALPHEN: 'Three men and a little lady' met Tom Selleck, Steve Guttenberg en Ted Danson. Scenario: Charlie Pe- tera. Regie: Emile Ardolino. Touchstone (speelfilmproduc tiemaatschappij uit de Disney- familie) Pictures' 'There men and a little lady' bewijst het typische Hollywood-cliché: film als pure 'money-makerij'. Het vervolg op een succesfilm, volgens een scenario geschre ven door een marketingdes kundige die eerder zeeppoeder aan de man bracht en dan maar wachten tot de kassa gaat rinkelen. Het begon met Coline Ser- reau's Franse film 'Trois hom mes et un coffin'. Touchstone kocht de rechten kocht, schaafde het verhaal glad tot een volmaakt ongevaarlijk ko medie en dacht bij het succes daarvan: hé, daar zit meer in. Meer geld dus, maar nóg min der film. De drie vaders zijn er nog: de ijdele Jack (Ted Danson) en biologische vader van de baby, de architect Peter (Tom Sel leck) en de cartoontekenaar Michael (Steve Guttenberg). De baby is inmiddels een dochter van vijf geworden, die naar school gaat en nu toch maar eens één echte vader moet hebben, vindt moeder Sylvia (Nancy Travis). Aange zien Tom Selleck zijn mond houdt over de inmiddels door Vaders Ted Danson. Tom Selleck en Steve Guttenberg kunnen 'hun' dochter van vijf niet hem opgevatte liefde voor haar, is Sylvia een en al oor voor het aanzoek van haar huidige minnaar (Christopher Cazanove). Dat houdt in dat ze met hem naar Engeland zal vertrekken en dat gaat de bio logische vader en de twee ere- pappa's te ver. Ze kunnen evenmin als Touchstone Pictu res zonder de kleine Marv. De complicaties die zich dan voordoen zijn voorspelbaar, knullig en goed voor hevige gaapneigingen Ook bij de drie mannen in de hoofdrol, die sullig hun teksten zeggen, en alleen wakker gehouden wor den door de gedachte aan de dollars op hun bankrekening. Het slaapliedje dat het trio in 'rap'-stijl laat horen, bevestigt dat alleen glinsterende .ai. Danson doen af en toe moeden dat hij er het een bende van gemaakt als de regisseur even nit keken had. Maar helaas ons deed de onbekende Ardolino dat wel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 14