^De Octopus9 overleeft ommissaris Cattani Fijnzinnig kwartetspel Ma thi 1de San ting, de Nederlandse Doris Day Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! 'AG IST/RTV CöidócSouoant VRIJDAG 15 MAART 1991 PAGINA 13 'npeelspel over ïïjeur Sourire' £RDAM De zingende Belgische annine Deckers, die in 1963 beroemd 8Uy met het aanstekelijke lied 'Domini- ,eeft actrice Ine Leytens geïnspireerd maken van een theatersolo. Het stuk, P .J eVen door Rob de Graaf, gaat op don- i 4 april in Rotterdam in première. lee at niet om een preciese weergave van Lisch geëindigde leven van 'Soeur k'. Haar weg van kloosterzuster, zan- burgeres en uiteindelijk zelfmoorde- wordt in hoogte- en dieptepunten uit haal d De fra6menten ziJn uitvergroot en in ins abstract. Leytens kwam door een entaire op tv op het idee voor het m° dat in april en mei op verschillende en in ons land te zien zal zijn. Ton Elias presenteert politiek magazine RTL4 HILVERSUM Ton Elias wordt de vaste presentator van het politieke magazine 'De Vierde Kamer', waarmee RTL4 medio april begint. Het programma wordt, met uitzon dering van de zomermaanden, wekelijks op zondag op het scherm gebracht en komt te genover 'Het Capitol' van de NOS te staan. 'De Vierde Kamer' wordt, evenals het cul turele magazine 'Studio Rembrandt' van Jeroen Pauw, rechtstreeks vanuit Amster dam uitgezonden. Hoewel het om een poli tiek programma gaat, is er niet uitsluitend tijd ingeruimd voor politici, maar komen ook regelmatig captains of industry, vak bondsbazen en andere vertegenwoordigers "jke groeperingen aan het woord. Aanleiding om de gasten uit te no digen is telkens de actualiteit of omdat er een bepaalde maatschappelijke discussie speelt. De manier van interviewen zal vol gens Rik Rensen, hoofdredacteur van het RTL4-nieuws, sterk afwijken van wat de kijker op de Nederlandse televisie is ge wend. „De interview-stijl is hard, maar be leefd. We willen echt het onderste uit de kan halen. Het moet een confrontatie wor den. Op het Nederlandse tv-scherm is het echter gebruikelijk meer informatief te werk te gaan. Om de gasten het vuur aan de schenen te kunnen leggen, zal Ton Elias in elk programma worden bijgestaan door twee andere interviewers, specialisten die diep kunnen graven omdat ze het onder werp van buiten kennen. Door die scherpe manier van vragen onstaat hopelijk een leuk kijkspel, waarin de ondervraagde zich bovendien op een eerlijke manier kan ver dedigen. Hij weet dat er in zijn tekst niet zal worden gesneden omdat het om een rechtstreekse uitzending gaat". Hans de Booij dient klacht in tegen Antwerpse politie ANTWERPEN De Nederlandse zanger Hans De Booij (32) heeft een klacht ingediend tegen de Ant werpse politie, omdat hij in een Antwerps politiebu reau zodanig werd mishandeld dat hij er een sleutel beenbreuk bij opliep. De Booij werd dinsdagnacht op gepakt toen hij in Kalmthout tegen een muur stond te urineren, en geen identiteitskaart kon tonen. Volgens de agenten was De Booij op dat ogenblik behoorlijk dronken. Volgens de Nederlandse zanger werd hij op het politie bureau mishandeld nadat hij een boekje waarin hij zat te schrijven niet af wilde geven. Toen een politie-agent dat probeerde af te nemen vielen beiden op de grond en brak De Booij zijn sleutelbeen. De Booij werd over gebracht naar een ziekenhuis en na behandeling weer teruggebracht naar het politiebureau, waar hij tot woensdagmorgen bleef. - ESTIG-PLUSSERS ZIJN BOOS OP DE VARA Octopus. Vijfdelige misdaadse- VARA-televisie. Nederland 3 3.15 uur. Vrijdag. iVERSUM De zes plussers in Nederland boos op de VARA. it omdat de omroep te linig spelletjes zou uit- tden ofzo, maar omdat de vijfde serie van de "iaanse misdaadreeks Octopus' op een tijd- h( ip brengen, dat de DEiieeste ouderen voor een irdiende nachtrust kie- e afgelopen dagen regende et telefoontjes bij de VARA. #n de vraag van het gepen- oneerde volksdeel, bij wie reeks razend populair is, as dan ook steevast of de irie niet vroeger zou kun- en worden uitgezonden, ee dus. Me keuze van de omroep om oor de late avond te kiezen, weloverwogen. De vorige reeks werd weliswaar op de meest bekeken uren op het scherm gebracht, maar toen schortte het aan de continuï teit van de afleveringen. „Deze keer hebben we geko zen voor een goede frequen tie. Dankzij Nederland 3 zijn we in staat om 'De Octopus' in vijf weken uit te zenden', aldus een VARA-woordvoer- Spanning De echte fans, die hun ogen niet kunnen openhouden, zullen dus een videorecorder moeten aanschaffen. Hoe wel... Er zit weer zoveel spanning in deze Italiaanse misdaad-cyclus, dat van sla pen niet veel zal komen. Om weer even in de stemming te komen en het geheugen op te frissen, zit in de eerste afle vering, die zich grotendeels afspeelt in Amerika, een rui me terugblik verweven. Wie de kijker niet meer terugziet op het scherm is commissaris Corrado Cattani, die in de laatste aflevering van de vo rige reeks door de kogels van een machinegeweer om het leven kwam. Hoe tragisch ook, het werd prachtig ver filmd in beeld gebracht. Vooral de laatste scène waar bij onderzoeksrechter Silvia Conti (Patricia Millardet), die net te laat was om zijn leven te redden, de dramatiek nog wat aandikte door uiterst sterk te acteren. Ook in de nieuwe reeks is Patricia weer overtuigend aanwezig. Het was overigens op verzoek van de commissaris zelf, dat hij uit 'De Octopus' ver dween. De rol begon hem na melijk te achtervolgen. Karakteristiek Zijn opvolger Davide Licata, gespeeld door Vittorio Mezzo- giorno, doet niet voor de commissaris onder. Met zijn karakteristieke hoofd en zijn (misschien) wat Amerikaanse aanpak domineert hij, samen met Silvia, het scherm in een serie die op een onwerkelijke manier de werkelijkheid toont. Want hoe je het ook wendt of keert, 'De Octopus' heeft een heel eigen (herken bare) sfeer, die niet direct is ontstaan door de manier van filmen. Wat een sterk stem pel drukt, is de nasynchroni- satie waarvan gebruik wordt gemaakt. Hierdoor contraste ren de gebeurtenissen op het scherm enigszins met het ge luid en doet vooral het (ge dempte) achtergrondlawaai wat onwezenlijk aan. Aan wijsbare reden voor deze werkwijze is dat het om een omvangrijke co-produktie gaat. Elk land kan op deze manier gemakkelijk zijn ei gen stemmen invoegen. Een andere overweging is, dat bij het filmen de concentratie geheel bij het beeld kan lig gen. Maar door deze keuze moest schrappen. De makers suggereren namelijk dat er een band bestaat tussen de politiek en de maffia. Daarbij gaan de makers zo ver, dat als in de serie de maffia een bezoek brengt aan Rome de gevel van het kantoor van premier Andreotti als decor wordt gebruikt. Censuur bleef echter uit en de RAI zond de hele serie dan ook integraal uit. Ook de vijfde serie heeft een Vittorio Mezzogiorno als Davide Licata, die vanuit New York terugkeert naar Italië om de maffia te bestrijden. foto: vara open einde. De jacht van ex- politieman Davide Licata op Giovanni Linore, een belang- gaat er iets van het interna tionale karakter verloren. Het is toch op z'n minst vreemd dat bij zo'n dure pro- duktie ook de Amerikanen Italiaans spreken en bijvoor beeld geen Engels. Deze vijfde serie, die met zijn groeiende, internationale suc ces voor de VARA weer duurder was dan de vorige, veroorzaakte in oktober vo rig jaar een rel in eigen land. Een aantal christen-democra ten vond dat de Italiaanse te levisie-maatschappij RAI be paalde scènes uit de reeks rijke Siciliaanse zakenman met maffiaconnecties, die vijftien jaar geleden betrok ken was bij de moord op het team van Licata, eindigt niet middels in de maak, hoewel het team een steeds grotere klus heeft aan het vervaardi gen ervan. Wat op het scherm wordt getoond, ligt blijkbaar zo dichtfbij de wer kelijkheid dat tegenwerking van alle kanten de serie teis tert. 'De Octopus' is té echt. HANS PIËT Het Cleveland kwartet speelt wer ken van Mozart, Prokovjef en Dvo rak. Diligentia, Den Haag, gister avond. Het verwende publiek van de Stichting voor Kamermuziek kon zich gisteravond in Dili gentia alleszins tevreden prij zen met het Amerikaanse Cle veland kwartet in zijn nieuwe samenstelling. Met primarius William Preu- cil, die de zwaar ziek gewor den oprichter Donald Weller- stein is opgevolgd, blijkt het kwartet zijn hoge standing in ieder opzicht te hebben behou den. Preucil is het soort primarius dat in presentatie, toon en spel, geheel in het kwartet op gaat. Zijn toon is fijnzinnig en licht en zo is ook de stijl van het hele kwartet Dat past Mo zart - deze avond diens eerste Haydn kwartet in g op.387 - en zelfs Prokofjev in diens eerste strijkkwartet in b op. 50 uitste kend. Het kwartet geeft er de voor keur aan om allegro's erg snel te nemen, hetgeen een kwestie van muzikale keuze is waar niet iedereen het mee ens hoeft te zijn. Het dansende ka rakter van Mozarts menuet leed er naar mijn smaak enigs zins onder, het transparante slot allegro werd er alleen nog maar mooier van. De Russische volksmelodiën die aan het uit 1931 stammen de kwartet van Prokofjev ten grondslag liggen, geven deze muziek een overwegend dan send en vrolijk karakter. De vaak aardse en bruuske Pro kofjev werd in handen van deze musici licht en vriende lijk. De grote romantiek, in dit ge val Dvoraks laatste kamermu ziekwerk, zijn kwartet in As op. 105, leek het Cleveland kwartet iets minder te liggen. Met de lichte ronde toon van beide violen krijgt de muziek niet de grootse meeslepend heid die vooral het slot allegro kenmerkt ondanks de sterke inbreng van cello en alt. Maar ook in de lichtere kleuren van het Cleveland kwartet was de razend knap gespeelde muziek van Dvorak een plezier voor het oor. ERIK BESIER in tropisch verhaal verteld or een Hollandse jongen 1 h telling: 'Vogels sterven in het mndblauw'. Naar: De morgen aan, van Tip Marugg. >ewerking en spel: Han i. Gezien: 14 maart in sociëteit ircht, Leiden. Leids Literatuurfestival, nitiatief in het kader van r oekenweek 1991, presen- gisteravond in de de jonge thea- aker Han Geurts in een so- irstelling naar aanleiding Tip Maruggs roman 'De ;en loeit weer aan'. Een ge- schare minnaars van de rlandse literatuur woonde Ipvoering bij. te beginnen: de Burcht is rekt ongeschikt voor een stelling die zó tot luisteren It als de' solo van Han rts. Het verhaal van Ma- i verhaal over een- iheid, over de stilte van de it, over een hardop denken- holicus in een verre uit- van het Caraïbische para- t -.Die elementen verdragen p lop geen enkele wijze met luidruchtige geschreeuw en immel van uitgelaten café- ikers op een Leidse koop- l. En de muren in de it zijn van papier. Cen- in de tekst van Marugg de passage waarin de Ipersoon ziet hoe een klei- erm vogels zich te pletter tegen een rotswand; hij eegt alle mogelijke inter- ities voor deze curieuze moord en kiest uiteindelijk de vogels beëindigen hun :n, omdat ze niet meer in t zijn de paringsdaad te vol-' voeren. Deze verklaring vindt vervolgens haast ongemerkt zijn neerslag in het leven van de hoofdpersoon zelf, wiens drijfveren al evenzeer bepaald worden door Liefde en Dood als die van de vogels. Aan het eind van het verhaal gaat niet voor niets een pistool af. Hoe wel Han Geurts de tekst met overgave en overtuiging pre senteert, zijn monoloog is niet dwingend en sleept de toe schouwers niet onverbiddelijk mee naar het navrante slot. Zijn stem en zijn uitspraak (niet ge heel accentloos), zijn aange naam, zijn mimiek en zijn li chaamsbewegingen soms wat geforceerd en clichématig. Ge durende de voorstelling, die zo'n drie kwartier duurt, is hij slechts gekleed in een witte short en zijn op-en-top Holland se verschijning botst enigszins met de tropische geladenheid in wat hij te vertellen heeft. Toch verdient Han Geurts, nogmaals, een betere ambiance dan de Burcht. Ook het toneelbeeld met het onvermijdelijke zwarte landbouwplastic, een stuk of wat touwen en een enigszins versnipperde belichting doet aan zijn acteerkwaliteiten nau welijks recht; dat toneelbeeld is bovendien amper bij machte om aan de creatie van een tro pische zomernacht (mede) vorm te geven. Het aanvangstijdstip van de voorstelling moest een half uur worden uitgesteld 'om dat er iets mis was met het de cor'; alleen al om die reden had menigeen daar ongetwijfeld meer van verwacht. JOS NIJHOF foto: pief weyman Mathilde Santing met band: 'Carried away'. Leidse Schouwburg, gezien op 12 maart. Op 15 en 16 mei in de Koninklijke Schouwburg, Den Haag. Het korte witte kuifje parman tig omhoog, glimmend alsof ze vlak voor de voorstelling nog gepoetst en opgewreven is, een blik alsof ze elk moment kan gaan huilen, maar toch gene gen zo nu en dan een olijke opmerking te maken. Daar is Mathilde Santing. Ze geniet inmiddels een flinke reputatie als zangeres, en niet ten on rechte: ze zingt als een elfje. Bijna geèn onvertogen noot vloeit van haar lippen. Toch word ik niet warm of koud van haar optreden, al leen maar lauw. Santing zingt van alles wat: Todd Rundgren, Robert Cray, Tom Jones, Chris Rea, Polkadots and moonbe ams, maar als het door de mo len is gegaan, lijkt het alle maal op elkaar. Zo breekbaar, zo braaf, zo aquarel, zo onge vaarlijk, zo Santing. Ik geef toe dat een vergelijking bijna oneerlijk is, maar dan moet ze Tom Waits maar niet zingen. De expressiviteit van het ori ginele 'Yesterday is here' is voor haar niet weggelegd. De band doet daar keurig aan mee. Dat zijn drie (na de pauze zes) keurig gekapte, Cosmo- verantwoorde jongens met bei ge pakken en zwarte coltruien die wel weg weten met de scherpe kantjes van de mu ziek. Vast heel verteerbaar op de bank, na een dag hard wer ken, met de poes op schoot. Toch, er is hoop. Even laat Mathilde Santing zien dat het niet allemaal klein, beschei den, beperkt en onpersoonlijk is wat ze met haar mooie stem metje kan. Voor de pauze krijgt ze zowaar de blues en soul tegelijk in 'Pullin' back the reins' van K.D. Lang. Mooi. Na de koffie begint ze met ne gen liedjes van Randy New man die ze zong in de Rotonde van de Amsterdamse schouw burg. Juweeltjes natuurlijk, maar 'Dayton Ohio' wordt versnipperd en lievig, 'Guilty' ongeloofwaardig ('got some whisky from a barman, got some cocaine from a friend'???), 'Tickle me' opper vlakkig zonder Newmans cy nisme en humor. Maar dan: 'God's song'. Gelukkig krijgt dat lied weer de bewerking waarvan de oren overeind gaan staan. Santing maakt er geen slappe cover van, maar geeft een interpretatie die er zijn mag, met ae bijtende hu mor. Maar twee, misschien tweeën half op de ruim vijfentwintig liedjes is geen sterke score. Als Mathilde Santing niet defini tief wil uitzakken tot de Ne derlandse Doris Day moet ze geen genoegen meer nemen met het warme schuimbad waarin haar trouwe fans zo graag met haar worden onder gedompeld. DICK VAN TEYLINGEN Internationale prijs voor Orvelte ORVELTE Het mu- seumdorp Orvelte is uitge roepen tot de best toegan kelijke toeristische atrac- tie voor gehandicapten in Europa. Deze week werd de prijs, een bedrag van 2250 gulden, uitge reikt op de conferentie Touris me For All People in het En gelse Gatwick. Volgens de internationale jury die de prijs toekende onder scheidt Orvelte zich van ande re deelnemers aan de wed strijd doordat het dorp niet al leen goed toegankelijk is voor rolstoelen maar omdat het ook veel aandacht schenkt aan mensen met andere handicaps. Zo heeft Orvelte voor visueel gehandicapten overal route- paaltjes met aanduidingen in reliëf of braille neergezet en zijn er bandjes met informatie over de route beschikbaar. TROS: reclame in Honeymoon Quiz onvermijdelijk DEN HAAG Het in Neder land geldende verbod op sluik reclame deugt niet. Volgens Europese normen is het toege staan aan het begin of einde van een tv-programma spon sornamen te melden. De TROS betoogde dit gisteren bij de Raad van State in een po ging de boete van 40.00 gulden die het Commissariaat voor de Media oplegde naar aanleiding van sluikreclame in Ron's Ho neymoon Quiz ongedaan te maken. Ron Brandsteder omschreef eind november 1989 automo bielfabrikant Citroën als „de gulle gevers van prachtige au tomobielen; het merk dat de puntjes op de E zet". Volgens de TROS wijzen recente uit spraken van het Europese Hof er op dat De TROS erkent dat het sluikreclameverbod is overtreden, maar zegt dergelij ke amusementsprogramma s niet te kunnen maken zonder sponsoring. Volgens het Com missariaat is de boete niet in strijd met Europese regels. De Jonge hoofd Drama en Cultuur bij Vara DEN HAAG Frank de Jonge (40) is per 1 mei bij de VARA benoemd tot hoofd van de afdeling Drama en Cultuur Radio en Televisie. De Jonge is nu nog zakelijk leider van het Noordelijk Theater De Voorziening in Groningen. Hij volgt voor een deel Anton Smit op die in de loop van dit jaar vertrekt naar het pro- duktiebedrijf ID TV. De functie van Smit bij de VARA (hoofd afdeling Gevarieerd Radio en Televisie) wordt gesplitst. Naast een afdeling Drama en Cultuur komt er een afdeling Amuse ment en Jeugd. «lTL4 wil kwaliteit van verbeteren nieuwsuitzendingen ■VERSUM De kwa- van de RTL4 uws-uitzendingen moet el beteren. „Nu de aan- 0 pperiode is afgesloten, jinen we ons volledig •etten om serieuze, aan merkelijke en betrouwba- eijbulletins te maken voor breed publiek. Zowel geïnteresseerde leek de specialist moet zich de onderwerpen kun- vinden en er iets nnen uithalen. De on- °|hteresseerde leek heb al afgeschreven. Daar jJJ rk ik niet voor", aldus in ofdredacteur Rik Ren- nieuws werd bij de start RTL4 omschreven als de Jgegraat van het station. „Daar heb ik wel eens aan getwijfeld, vooral toen Joop van den Ende in februari 1990 binnenkwam met een enorm pakket amusement. Tij dens de Golf-oorlog werden al mijn twijfels echter weggeno men. Ik mocht inbreken in programma's wanneer ik wil de - heb die volmacht overi gens nog steeds - en hoefde daarover pas achteraf verant woording af te leggen. Door die werkv/ijze zijn we de con currentie voorgebleven. In Hilversum moet daarover na melijk eerst worden verga derd. Die extra, korte bulle tins, 'Nieuwsflitsen' blijven overigens structureel gehand haafd". Nieuwsbronnen Om de kwaliteit van de uit zendingen te verbeteren, zal het aantal nieuwsbronnen flink worden uitgebreid. Rik: „Gebleken is dat het materiaal van de European Broadcasting Union handig is, maar niet van vitaal belang voor een uit zending, zoals ik in eerste in stantie dacht. Bovendien krijgt de NOS hetzelfde materiaal binnen. Ik wil dus andere beelden en dat kan, al moet je er misschien iets harder voor werken". Om de NOS, nog steeds de grootste concurrent, te kunnen aftroeven, wordt het tipgeversnetwerk sterk vergroot en zal ook het aantal buitenlandse correspondenten groeien. Rik: „We hebben op dit ogenblik mensen in Lon den, New York en het Mid den-Oosten. Daar komen over niet al te lange tijd correspon denten in Spanje, Brussel, Moskou, het Verre Oosten en Latijns-Amerika bij. En wij kunnen, doordat we zusteror ganisaties hebben in Duits land, Frankrijk en Luxem burg, ook gebruik maken van de Europa-redaktie, die behal ve de NAVO, het grootste deel Discussie Aan die kwaliteitsverbetering wordt ook op de jonge redactie van achtenveertig man en nog wat freelancers hard gewerkt. Rik: „Neem de teksten die bij het beeldmateriaal worden ge schreven. Geen gemakkelijke klus omdat zo'n tekst de ge toonde plaatjes een meerwaar de moet geven. Bovendien wil ik op de redactie een journalis tieke discussie losweken, waardoor er telkens weer een originele manier wordt gevon den om onderwerpen op te pakken". Rik Rensen voelt er niets voor zich te spiegelen aan het nieuws van de NOS. Rik: „We proberen een balans te vinden in de bulletins tussen degelijk nieuws en onderwerpen die meer in de analyse sfeer lig gen. Ons voordeel is dat we Wij hoeven dus nooit met zo'n redaktie te overleggen of zij dat onderwerp misschien heb ben opgepakt. Bij ons is het nieuws een soort raket met verschillende trappen. Het ka rakter van nieuws is het nieuws, maar je hebt ook nog een tweede en derde trap. Daarmee kun je karakter in ae uitzendingen krijgen door je af t.e vragen: hoe werk je het nieuws uit en welke inhoud geef je aan de uitwerking. En dat vinden wij bij RTL4 heel belangrijk. In dat opzicht denk ik ook dat we verschillen van het 'NOS-Journaal". Feiten Rik: „We brengen het belang rijkste nieuws maar waar mo gelijk vermelden we slechts de feiten, we geven nooit een me ning, hoe moeilijk dat soms ook is. Het streven is de kijker voldoende gereedschap in handen te geven zodat hij zelf kan bepalen wat hij van het nieuws vindt". Om er voor te zorgen dat de kijker bij het verkrijgen van die nieuwsfeiten niet wordt af geleid, krijgt het decor dit voorjaar een veel strakker ui terlijk en verandert ook de le ader. Rik: „Maar de dubbel- Cresentatie blijft in ons uitge- reide bulletin van half acht gehandhaafd, want dat ver hoogt en de snelheid en de le vendigheid van de uitzending. Om de kijker verder betrok ken te houden bij het nieuws, proberen we niet alleen elk onderwerp, hoe kort ook, diep gang te geven, maar maken we gebruik van steeds een an dere commentaarstem bij de beelden. Die afwisseling is noodzakelijk. Het zijn van die kleine speldenprikken om de kijker bij het nieuws betrok ken te houden". Met het kwalitatief verbeteren van de nieuws-bulletins is de Rik Rensen, hoofd redacteur van het RTL4- journaal: „Tijdens de Golfoorlog zijn we de concurrentie voor gebleven". honger van Rik Rensen naar meer informatieve program ma's bij RTL4, niet gestild. Rik: „Wat ik aardig zou vin den, is als ook wij een actuali teitenrubriek zou hebben, als we lunch-nieuwsbulletins zou den kunnen maken, er meer ruimte was voor documentai res en we ook een financieel- economisch programma zou den maken. Met de groei van het station komen ze er wel. Over een aantal is zelfs al ge sproken, dus ik wacht rustig af". HANS PIËT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 13