Dialoog tussen religies kan nu beginnen Ernst en Bar: bisschop moet open zijn Jezuïeten spelen nog steeds hoofdrol in oudste sterrenwacht. CcidócSouocui Ceidóc Somant kerk wereld Adopteer een monster GEESTELIJK LEVEN/OPINIE SIcmLm Courant DONDERDAG 14 MAART 1991 PAGI Paus benoemt bisschoppen voor Vietnam VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II heeft deze week voor het eerst sinds tien jaar weer bisschoppen benoemd voor Vietnam. De benoemingen worden in het Vaticaan gezien als uitdrukking van de langzaam verbeterende betrekkingen met Hanoi. Francois Xavier Nguyen Van Sang (58) wordt bis schop van Thai Binh, waar hij nu nog apostolisch administrator is. De 69-jarige Joseph Nguyen Phung Hieu is door de paus be noemd tot bisschop van Hung Hoa, eveneens in het noorden van Vietnam gelegen. Van normale betrekkingen tussen de RK Kerk en Hanoi is volgens Vaticaanse bronnen voorlopig nog geen sprake. Vorig jaar november werd wel een belangrij ke doorbraak geleverd tijdens een bezoek van de Franse curie kardinaal Roger Etchegaray aan Vietnam, maar nog steeds zit ten vele priesters gevangen. Kerkleiders vragen godsdienstvrijheid Midden-Oosten NEW YORK Verscheidene Amerikaanse kerkelijke leiders hebben president Bush gevraagd zijn invloed aan te wenden voor meer godsdienstvrijheid in het Midden-Oosten en speciaal in Saudi-Arabië. Bush bedankte de kerkelijke leiders in het Witte Huis voor hun steun aan zijn beleid in de Golfoorlog. Het Witte Huis zei niet wie het had uitgenodigd, maar uit informa tie van sommige kerkelijke leiders blijkt dat onder anderen Jerry Falwell, de vroegere leider van de Moral Majority, de behoudende ds. Carl F.H. Henry, de baptist Richard Land en rabbijn Alexander M. Schindler aanwezig waren. Volgens Land heeft Bush hun gezegd dat hij het betreurt dat de kerken zijn beleid niet unaniem hebben gesteund, maar hij erkende dat „goede en fatsoenlijke" mensen andere meningen kunnen hebben. Wij geloven niet in God, wij hóuden van hem. Francois Maurlac BREDA Ook bisschop pen zouden blijk moeten geven van „een openheid waardoor gelovigen zich serieus genomen weten". Dit hebben de bisschop pen H. Ernst (Breda) en R. Ph. Bar (Rotterdam) gisteravond tegen een af vaardiging van de Acht Mei Beweging (AMB) ge zegd. Het bestuur van de rooms-ka- tholieke vernieuwingsbewe ging zei in het tweede gesprek met de twee bisschoppen dat er helaas veel gelovigen van de kerk vervreemden door de uitspraken en beslissingen van de leiding. Ernst en Bar konden deze klacht „tot op zekere hoogte begrijpen", zo deelden zij na afloop mee. Aan de andere kant moesten zij voorzitter Wies Stael- Merkx en de haren erop wij zen dat „van gelovigen mag worden gevraagd begrip te hebben voor het feit dat in de kerk over bepaalde zaken niet vrij kan worden beschikt". Ernst en Bër hopen daarom dat het bestuur van de AMB „een soort bemiddelende rol" wil spelen ten opzichte van de honderd rooms-katholieke or ganisaties die bij de beweging zijn aangesloten. De deelnemers aan het ge sprek in Breda hopen dat de ontmoeting, die zij allen als zeer positief hebben ervaren, een gunstige uitstraling heeft naar de bisschoppenconferen tie als geheel. Voorlopig ziet het er, aldus Bar, echter niet naar uit dat andere collega's zich bij het initiatief zullen aansluiten. De twee bisschoppen hebben de Acht Mei Beweging vorig jaar augustus „op eigen ver antwoordelijkheid" uitgeno digd voor een aantal gesprek ken. Zij vinden het niet ver antwoord te.berusten in het ontbreken van betrekkingen tussen de AMB en de leiding van de kerk. De bisschoppen conferentie besloot in augus tus 1988 de gesprekken met de AMB te beëindigen, omdat deze in haar ogen „onvrucht baar" waren. De AMB zou eerst duidelijk moeten maken of zij tot herziening van be paalde ethische standpunten bereid is. Het eerste gesprek tussen de twee bisschoppen en de AMB, in november 1990, ging vooral over de spanningen uit het verleden. Gisteravond was het voornaamste agendapunt de vraag van de AMB „hoe bisschoppen en gelovigen el kaar als volwassenen kunnen leren aanspreken". Een derde gesprek staat gepland voor september 1990. Draagketting voor Tökes Premier R. Lubbers probeer de gisteren tevergeefs de protestantse bisschop Laslo Tökes de aan hem toegeken de Geuzenpenning om te han gen. De draagketting bleek te kort zodat de premier een an dere manier moest bedenken. De Roemeense bisschop ont ving de penning voor zijn ver zet tegen dictatuur. Een twee de penning werd postuum toegekend aan de Nederland se verzetstrijder Bernard ij- zerdraat. JPIC-conferentie met Afrikanen in voorbereiding AMERSFOORT De Euro pese en Afrikaanse kerken moeten op korte termijn sa men een conferentie houden waarin ze met vooraanstaan de personen uit bedrijfsleven, politiek en wetenschap over de vragen van gerechtigheid, vrede en het behoud van de schepping praten. Dit voorstel heeft dr. B. de Gaay Fortrrmn, vorige maand een van de gereformeerde af gevaardigden naar de assem blee van de Wereldraad in Canberra, aan de Conferentie van Europese Kerken en de Panafrikaanse Raad van Ker ken gedaan. Die hebben al enthousiast gereageerd. „Deskundige leken, die in het ren. maatschappelijk leven verant woordelijke posities bekleden, ontbreken steeds meer in de oecumenische beweging," zo meent Bas de Gaay Fortman, een van de gereformeerde af gevaardigden naar de assem blee van de Wereldraad van Kerken. In Canberra waren de „capabele leken" bijna ge heel afwezig doordat bij de verdeling van mannen (40 procent), vrouwen (idem) en jongeren (20 procent) de eer ste categorie bijna geheel door predikanten, bisschoppen of metropolieten werd gevormd. Op de assemblee had hij, enigszins spottend, voorge steld ook een categorie van 10 procent capabelen in te voe- Ondanks de sècularisatie zijn er zowel in de Europese als de Afrikaanse landen nog steeds invloedrijke personen meele vend kerklid, aldus De Gaay Fortman. Hij noemde in dit verband de namen van land genoten als premier Lubbers en de vorige president-direc teur van Shell, ir. G. Wagner. Zulke personen zouden voor een driedaagse bijeenkomst met de helft kerkelijke leiders en de helft deskundige Teken' moeten worden uitgenodigd. Na het succesd van de Euro pese bijeenkomst in het kader van het conciliair proces, twee jaar geleden in Basel, moeten we nu een stap ver der, aldus De Gaay Fortman. CASTELGANDOLFO De Vaticaanse sterren wacht viert deze week haar honderdjarig be staan. Vandaag precies honderd jaar geleden stichtte paus Leo XIII met zijn document 'Ut mysticam' de wacht offi cieel. Onofficieel echter behoort de sterrenwacht tot de oudste in Europa. Ruim 300 jaar eerder hadden de jezuïeten al een observatorium in Rome in het leven geroe pen. Binnenkort is er een nieuwe belangrijke stap te verwach ten in de geschiedenis van de sterrenwacht, waaraan nog altijd alleen jezuïeten zijn verbonden. Dan wordt op een berg in de Ameri kaanse staat Arizona een nieuwe, uiterst moderne te lescoop in bedrijf genomen. De telescoop is genoemd naar de Amerikaanse zaken man Fred Lennon, die het geld ervoor heeft geschon ken. De sterrenwacht verdween in de jaren dertig uit Rome. Omdat de hemel boven de eeuwige stad 's avonds en 's nachts te helder bleef, werd in 1935 besloten de sterren wacht over te plaatsen naar de pauselijke zomerresiden tie in Castelgandolfo, dertig kilometer van Rome. Maar ook daar werden de omstan digheden steeds slechter. Daarom is een deel van de negen jezuïeten die bij de Vaticaanse sterrenwacht werken, vele maanden per jaar buiten Castelgandolfo actief, vooral in de Verenig de Staten. Met de universi teit van Arizona in Tucson is een contract gesloten, dat .de Vaticaanse sterrenkundi gen het recht geeft gebruik te maken van de instrumen ten van de universiteit. In Castelgandolfo bevinden zich nog altijd het documen tatiecentrum, het museum, de bibliotheek en de ruimte voor conferenties. In 1986 werd daar voor het eerst een zomercursus voor astrono mie gegeven. Deze cursus is een tweejaarlijkse traditie geworden. Adjunct-directeur pater Sa- bino Maffeo ziet de vestiging van de sterrenwacht op twee locaties als het „begin van een nieuwe koers", die wordt gekenmerkt door een steeds sterkere samenwer king in de wereld. Hij be schouwt het observatorium als een „wezenlijk instru ment van de dialoog tussen kerk en wetenschap". Paus Leo XIII schreef al in 1891 dat de kerk en haar priesters niets hebben tegen de echte en juist begrepen wetenschap. „Integendeel, kerk en priesters omarmen deze wetenschap en stimule ren en ondersteunen haar met alle hun ter beschik king staande middelen". CAMBRIDGE, Mass. Na de Golfoorlog zijn er volgens prof. Diana Eek gouden tijden voor de di aloog tussen de religies aangebroken. Zeer con servatieve christenen die geen enkele belangstel ling voor dialoog hadden, beseffen nu plotseling dat ze niet eens weten of een imam een persoon, een plaats of een ding is. Diana Eek, voorzitter van de commissie van de Wereldraad van Kerken voor de dialoog met andere godsdiensten, is hoopvol gestemd over de mo gelijkheden die door de Golf oorlog zijn ontstaan. „Het is een 'kairos' (beslissend mo ment) dat we niet voorbij mo gen laten gaan", aldus de hoogleraar fenomenologie van de godsdienst en Indiase reli gie aan de prestigieuze Har vard Universiteit te Cambrid ge, Massachussetts, VS. In tegenstelling tot de Neder landse islam-deskundige dr. D.C. Mulder, haar voorganger als voorzitter van de dialoog commissie, meent Diana Eek dat de dialoog tussen moslims en christenen geen schade heeft opgelopen. Moslims heb ben de Golfoorlog niet zozeer als een confrontatie tussen christenen en moslims hebben gezien, maar als een tussen het westen en de islam. Daar bij wordt het westen gezien als geseculariseerd, materia listisch en zonder respect voor religieuze waarden. Verder heeft een groot deel van de islamitische wereld (het Midden-Oosten, Zuid- Oost-Azië en Afrika) al heel wat ervaringen met het wes ters imperialisme. Hoewel dit tot uiteenlopende reacties Prof. Diana Eek: hoopvol gestemd over gespreksmogelijkhe- den met andere godsdiensten. foto: anp heeft geleid, zijn er wel ge meenschappelijke punten in de afwijzende reacties van de moslims op westerse troepen die voor het eigen belang van het westen weer een ander deel van de wereld binnen vielen. Christenen en moslims heb ben negatieve en op angst ge baseerde stereotypen van el kaar: moslims die christenen door de bril van de Kruis tochten zien, terwijl christe nen moslims alleen maar in het licht van de Jihad (heilige oorlog) bekijken. Daarom is het nu tijd dat er relaties wor den opgebouwd die op weder zijds vertrouwen zijn geba seerd. F undamentalisme Het groeiend fundamentalis me doet ons beseffen dat de werkelijke scheidslijnen niet die tussen de ene en de ande re religie zijn, maar tussen mensen binnen alle godsdien stige tradities, zegt Eek. Aan de ene kant zijn er de funda mentalisten die op een onkri tische manier hun geloof be lijden en er een muur omheen bouwen; aan de andere kant de bruggenbouwers die niet minder trouw aan hun geloof zijn maar die de ontmoeting met andere gelovigen van groot belang achten. Het fundamentalisme maakt eveneens duidelijk dat er in elk geloof progressieven en fundamentalisten zijn. „Daar om moeten we niet de fout maken te denken dat een an dere religie monolithisch, uit één blok, is. Niet alle hindoes zijn gelijk en niet alle moslims zijn gelijk. We moeten zeer genuanceerd over moslims denken," zo waarschuwt prof. Eek. Het wordt volgens Diana Eek steeds duidelijker dat de vra gen van gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping alle bewoners van de aarde bezig houden. „Het is belache lijk te denken dat alleen de christenen hier een antwoord op kunnen geven. We zullen op dit terrein moeten samen werken met moslims, boed dhisten en hindoes." Ook zij maken zich zorgen over mensenrechten, milita risme en het schuldenvraag- stuk. „Niet alleen de bijbel spreekt over het kwijtschel den van iemands schulden, dat is ook een fundamenteel principe in de koran. We kunnen nog veel van mensen met een ander geloof leren." Taak Het organiseren van ontmoe tingen met andere gelovigen is de eerste taak van de afde ling dialoog van de Wereld raad. Sinds de vorige assem blee in Vancouver (1983) von den met moslims de belang rijkste gesprekken plaats, al dus Eek. Zij hoopt dat op basis hiervan richtlijnen voor het het gesprek met moslims kun nen worden opgesteld. Een eerste proeve is het pas verschenen 'Oecumenische overwegingen betreffende de relaties tussen christenen en moslims'. Daarin worden de dilemma's en mogelijkheden van deze dialoog geschetst. Christenen moeten in de dia loog met moslims niet alleen oog hebben voor de negatieve kant, zoals: wat zijn de hard nekkigste vooroordelen, wat zijn de problemen, maar ook voor de positieve: wat hebben beide religies gemeenschappe lijk. Een ander belangrijk punt is volgens Diana Eek dat de dia loog tussen de wereldgods diensten nog veel te vaak een zaak van uitsluitend mannen is. Tijdens de wereldgebeds dag voor de vrede enkele ja ren geleden in Assisi werd dit beeld nog eens bevestigd door de bisschoppen, rabbijnen, swami's en de paus in hun kleurig habijt. „Waar vrou wen meedoen, worden ener zijds de vooroordelen en ste reotypen van het verleden vaak vermeden en worden anderzijds geheel nieuwe en vaak erg belangrijke vragen aan de orde gesteld." Vragen De in 1971 opgerichte afdeling dialoog moet de kerken ver der assisteren bij het doorden ken van de vragen inzake de interreligieuze dialoog. Daar toe is het studieprogramma 'Het geloof van mijn buurman en van mezelf' ontworpen. In het bijbehorende boekje, dat reeds in 18 talen is vertaald, worden geen antwoorden ge geven maar slechts vragen ge steld. „Vaak maken we nog de meeste vooruitgang door de vragen van aanhangers van andere religies serieus te ne men. Wat betekent het voor mij als christen dat in de ogen van mijn buurman de koran het Woord van God is? Wat betekent het als andere gelo vigen hun leven gestalte ge ven overeenkomstig de god delijke openbaring in andere religieuze tradities?" „Als een boeddhist tot God bidt, luistert onze Drieënige God dan? Als wij die vraag met nee beantwoorden, wat zegt dat over die God?" Het zijn volgens prof. Eek heel ge wone vragen die de mensen in de kerken steeds vaker stellen. De derde taak, die logischer wijs uit de tweede voortkomt, betreft de theologische aspec ten van de dialoog. Werkt de Heilige Geest buiten de gren zen van de kerken? Daarover wordt binnen de Wereldraad zeer verschillend gedacht, zo als op de assemblee in Van couver bleek. De afgevaardig den verwierpen daar het voorstel waarin werd erkend dat God ook werkzaam is in mensen met een ander geloof. Dat werd veranderd in: er kenning van Gods werk in het zoeken van niet-christe- nen naar religieuze waarheid. Over het 'vinden' konden de Vancouver-gangers het niet eens worden. Tijdens een vorig jaar januari in Zwitserland gehouden We reldraadconferentie met pro testanten, rooms-katholieken en orthodoxen stond de vraag centraal: is het geoorloofd en zinvol het werk van God ook buiten de kerken te zien? De deelnemers werden het eens over de volgende formule ring: „Als we de leer van de Heilige Geest zoals die in de christelijke traditie is overge leverd, serieus nemen, dan moeten we het mysterie en de vrijheid van de Geest erken nen om ook buiten de grenzen van de kerken te werken". Voordeel van Britse de reacties waren meteen positief toen John Major eind rig jaar Margaret Thatcher was opgevolgd als premier Groot-Brittannië. Het land had nu een premiéf die duid? on maakte dat hij op het punt van de Europese integratie ander beleid wenste te voeren dan zijn voorgangster. Als f vele politici uit Thatchers kabinet had Major zich wat hartig geschikt in haar dominantie. Maar wat die positie; houding ten opzichte van de Europese eenwording nu pre ?ir inhield, was tot nu toe een kwestie van gissen. Nota ben Bonn, van waaruit Thatcher de opkomst ontwaarde van nieuwe overheersing van Europa, heeft Major deze w voor het eerst een uitgebreide Europese geloofsbelijdenis de Britse premier maakte duidelijk dat het behoud varl Britse welvaart het best is verzekerd door aansluiting te j ken bij Europa. We horen in het hart van Europa thuis ei zijn een groot aantal zaken die we samen kunnen doen, hij. Wat dat laatste betreft komt het er volgens Major op een juist evenwicht te scheppen tussen nauwere samenv king en het vereiste respect voor nationale instituties en dities. Daaruit blijkt dat Major met zijn toespraak in fr ig vooral de Conservatieve gelederen in eigen land gerust willen stellen. CONCRETE uitspraken over de Britse voornemens met t trekking tot Europa waren in zijn verhaal nauwelijks te ■- ai den. Major koos voor de veilige weg. Eerst zal er gewe jn moeten worden aan verdere economische samenwerki S Pas dan kan er gesproken worden over een financiële en lib litieke unie. Eens te meer blijkt dat het niet voor de h al ligt, dat de Britten ooit koplopers in die eenwording zul bE worden. Toch is het verschil tussen Major en zijn voorgang#1* frappant. Gedwongen door het financiële debacle in ei| land, maar zeer tegen haar zin, gaf Thatcher vorig jaar 'n zelfstandigheid van het Britse pond uit handen en gedooj zij dat de Britse munt werd opgenomen in het systeem1 Europese wisselkoersen. Daar ligt ook het hele verschil benadering tussen Thatcher en Major op het vlak van deildê ropese eenwording. Thatcher liet zich ondanks al haarï tiek op de Brusselse administratie noodgedwongen op sle 1 touw door nemen. Major trekt de consequenties uit die vermijdelijkheid en loopt vrijwillig mee. Dat is immers i altijd beter dan wanneer je in je optreden gedicteerd wo tv door anderen. THATCHER zal het optreden van haar eens zo trouwe geling in Bonn met afgrijzen hebben gevolgd. Op één puk had zij niettemin vorige week het gelijk aan haar kant tc pl zij bij een bezoek aan de Verenigde Staten voor het sinds haar aftreden van zich liet horen. Zouden de Eurt nen, als zij politiek een eenheid hadden gevormd, de Amt kanen wel zo massaal in de Golfoorlog hebben willen staan als nu het geval is geweest, waarbij de Britten vooii hebben gelopen, zo vroeg zij zich af. Dat is inderdaad v. twijfelachtig. Van de Nederlanders was als trouwe atlani^ nog wel iets te verwachten, maar van de Fransen zeker ni|(r Die konden na het onomwonden 'ja' van de Britten uitein lijk echter niet achterblijven. ik HlERUIT blijkt dat aan de Britse traagheid ook voordel^ kleven. Zolang de Britten zelfstandig blijven kunnen zij i u treden als de verbindende schakel tussen de Verenigde Sl bj ten en de rest van Europa. Die rol zal niemand van de ai re Europese staten van hen kunnen overnemen. Er zijn niet alleen maar nadelen aan de Britse opstelling jegeraït ropa. (ADVERTENTIE Rivierwater móét schoner. De Stichting Reinwater neemt monster 10,- of 25,-. Een monsters van Rijn-, Schelde, monster waarvan u de analyse- E.ms- en Maaswater REINWATER '«egf- stuurd! Gironr. 73344 t.n.v Stichting Rein water Amsterdam, o.v.v. "Ik adopteer een —O O? vossiussthaat 2 meer informatie? bel: 020-719322 Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon 071 - 122 244 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden er Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248. van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per acceptgirokaartl per maand 25,70 per maand f. 26,7i per kwartaal f. 76,60 per kwartaal per jaar f. 294,30 per jaar 299.3C Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel.: 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2