„De eeuwige God is echt
werkzaam in deze wereld'
CcidocSoivtar
SteidcaQowumt
kerk
wereld
'Euthanasievraagstuk voorlopig onoplosbaar'
boekwijzer
beroepingen
Urenlang wachten op het
helend fenomeen Jomanda
Ti
IJl
HOE LANG MOETEN
WE NOG ALS
DE DOOD VOOR DE
LIEFDE ZIJN?
GEESTELIJK LEVEN
MAANDAG 11 MAART 1991 PAG® [NI
Heftige strijd onder katholieken over kathedraal Vroegere DDR-staatssecretaris godsdienstzaken bankier
PRZEMYSL Tussen de Rooms-Katholieke Kerk en de met
Rome verbonden Oekraïns-Katholieke Kerk is een hevige
strijd ontbrand om de kathedraal in de Zuidpoolse stad Prze-
mysl. Beide groepen maken aanspraak op het kerkgebouw.
Volgens berichten van de Oekraïnse kerk zou het inmiddels
tot gewelddadigheden zijn gekomen. Voor de kathedraal zou
den spandoeken met ophitsende leuzen tegen de Oekrainse
kerk zijn aangebracht. De verstandhouding tussen beide ker
ken is al jaren erg gespannen. Het kerkgebouw kwam na de
Tweede Wereldoorlog in handen van de RK Kerk. De commu
nistische regering dwong toen honderdduizenden Oekraïns-ka-
tholieken te verhuizen naar het noorden en westen van Polen.
BERLIJN De laatste staatssecretaris voor godsdienstzaken
in de DDR, Kurt Löffler, wordt bankier. Hij is bij de bankgiro
centrale in het oosten van de Bondsrepubliek benoemd tot di
recteur marketing, reclame en publiciteit.
Löffler (59) werd in 1973 door de communistische regering be
noemd tot staatssecretaris van cultuur. In 1980 werd hij secre
taris van het comité dat in 1983 de festiviteiten in de kaaer van
het Lutheijaar organiseerde. Van 1985 tot 1987 was Löffler
vice-voorzitter en secretaris van het DDR-comité voor de vie
ring van 750 jaar Berlijn. In juli 1988 benoemde president
Erich Honecker Löffler tot staatssecretaris voor godsdienstza
ken, wat hij tot kort na de val van de Berlijnse Muur bleef.
Er is maar een klasse
in de maatschappij die
meer aan geld denkt
dan de rijken, en dat
zijn de armen.
DEVENTER DIRECTEUR VAN STICHTING VÓÓR HET JODENDOM:
DEVENTER Het duurt
even voor Ludo Vande-
vliet aan de deur komt.
„Sorry, ik was net in m'n
morgengebed, het is van
nacht nogal laat gewor
den." Hij gaat me voor
naar de bovenste verdie
ping van zijn doorzonwo
ning in de Deventer wijk
Het Oostrik. Daar zetelt
het 'zenuwcentrum' van
de joods educatieve stich
ting Nederland 'Birkat
Olam' waarvan de 40-jari-
ge Vandevliet directeur
is, naast zijn rol als echt
genoot en vader van vijf
kinderen. Aan de wand
hangt een kranteknipsel
dat met vette kop van
groeiende jodenhaat rept.
Over een schrijfmachine
ligt een haastig gedra
peerde gebedsmantel.
,,Wij willen voorlichting ge
ven over het jodendom. Dat is
nodig. Het is een bittere nood
zaak te strijden tegen anti-se-
mitisme door eerlijke infor
matie te geven. Zeker nu de
Golfoorlog veel sentimenten
oproept".
Voor ik nader op die uit
spraak in ga vertelt hij iets
over de vorige maand opge
richte stichting.
„Het is een bundeling van vijf
joodse groepen die ieder op
zich al jaren bezig waren met
voorlichting over het joden
dom. Hun bevoegdheden zijn
overgegaan naar Birkat Olam,
dat vrij vertaald betekent 'de
hele wereld dichter bij God
brengen'. Het was de bedoe
ling om in september naar
buiten te treden, maar dat is
door de Golfoorlog versneld.
Zelf was ik in een van die vijf
groepen actief in het onder
wijs. Ik hield als joods gods
dienstleraar spreekbeurten op
scholen. Dat blijf ik ook
doen".
Hoewel de stichting desge
vraagd geen vrucht is van het
Nederlands Israëlitisch Kerk
genootschap, de grootste jood
se gemeenschap in ons land,
zijn de meeste bestuursleden
volgens Vandevliet wel lid
van die kerk. „Onze voorzit
ter is de de heer Wetberg uit
Apeldoorn. Nee, hij is geen
rabbijn, maar heeft wel be
perkte rabinale bevoegdhe
den."
Anti-semitisme
Anti-semitisme. We kennen
de schandelijke scheldwoor
den in kringen van Ajax-sup-
porters. Wat merkt Vande
vliet er persoonlijk van?
„Ik krijg ook rotopmerkingen
naar m'n hoofd Van kinde
ren uit de buurt bijvoorbeeld,
als ik m'n auto sta te wassen.
'Hé joodje, wat ben je nou
weer aan 't doen'. Veel kinde
ren kennen me omdat ik op
lagere scholen optreed als
gastdocent, ook op pabo's.
Daar leg ik dingen uit over
het jodendom, vaak met m'n
keppeltje op het hoofd en m'n
gebedsmanteltje om. Die attri
buten draag ik buiten de deur
niet, maar ze herkennen je
wel. Laatst stond ik bij de
Plus-markt en toen zeiden
een paar jongens: hé, hij heeft
nou niks op z'n kop".
Maar dat laatste kun je toch
moeilijk als antisemitisch uit
leggen. Bent u niet wat over
gevoelig?
Ietwat stug: „Misschien wel.
Gevoelig zijn we zeker en met
reden denk ik, gelet op wat
ons joden is overkomen. Ge
lukkig gebeuren er ook ande
re dingen, tekenen van hoop.
Zo las ik pas in de Anne
Frank-krant dat het Alexan
der Hegius in Deventer als
eerste school van Nederland
een leerlingenstatuut heeft
waarin staat dat elke leerling
zich moet onthouden van elke
vorm van discriminatie. Deed
me goed om te lezen
Vandevliet is veertien jaar ge
leden vanuit Antwerpen („ik
woonde op de rand van de
joodse wijk") naar Nederland
gekomen, waar hij tot '83 op
diverse scholen les heeft gege
ven in maatschappijleer en
geestelijke stromingen. Daar
na kwam hij in dienst van de
joodse vereniging Beet Sjel
Thora, die er naar streeft om
het lesmateriaal op de Neder
landse scholen te 'zuiveren
van onjoodse zaken'. Als
voorbeeld noemt hij de joodse
naam van God: Jawèh. „Als
we de naam op die manier ge
schreven aantreffen in een
schoolboekje vragen we de
uitgever om het te verande
ren in JHWH, dus zonder
klinkers. Of nog liever in
Adonai of Hasjem, wat 'de
naam' betekent. Wij mogen de
naam van God namelijk niet
uitspreken. Om dat soort din
gen gaat het".
Uw vereniging is opgegaan in
de nieuwe stichting, die erop
uit is om niet-joden een zui
verder beeld van het joden
dom bij te brengen. Hoe?
„Bijvoorbeeld door basiscur
sussen over de joodse geloofs-
en belevingswereld. Dit jaar
op drie plaatsen in Nederland:
Gorkum, Gouda en Amers
foort. In Deventer hebben we
er al twee gehad, daar willen
we in september starten met
thema-avonden, bijvoorbeeld
over de Messias-gedachte in
het jodendom. Er komen op
onze cursussen allerlei men
sen, zelfs atheïsten en ook wel
vurige evangelie-christenen.
We vragen overigens nooit
wat voor achtergrond iemand
heeft, maar dat merk je gauw
genoeg uit de vraagstelling."
„Verder hebben we in Vee-
nendaal een project over anti
semitisme, samen met kerken
en scholen. We willen vooral
in het oosten van het land
gaan werken. Niet om het jo
dendom te propageren. Daar
hebben we geen enkele be
hoefte aan. Het gaat ons om
het geven van de juiste infor
matie. Daar is gebrek aan. Ze
ker nu het hele gebeuren
rond de Golfoorlog een be
paalde sfeer creëert."
laagt met informatie en docu
mentatie over Israël en aan
verwante joodse zaken?
„Over Israël ja, maar niet
over de inhoudelijke zijde van
het jodendom."
„Ja, de joodse staat staat er
buiten. Wat niet wil zeggen,
dat ik me er persoonlijk niet
sterk bij betrokken voel. Ik
heb ook vrienden en beken
den in Israël waar ik me zor
gen over maak. De joodse
staat ligt onder vuur. Maar als
stichting houden we ons meer
bezig met het Messiaanse rijk
dat zal komen. Aan de ge
beurtenissen in de Golf zie ik
bijvoorbeeld dat de eeuwige
God werkzaam is in deze we
reld. Hoe precies weet ik ook
niet. Je kunt het pas achteraf
vaststellen. Maar het feit, dat
de Skuds uit Irak niet erg ef
fectief zijn en bijvoorbeeld
een schuilkelder treffen waar
niemand in zit, geeft mij te
denken. Ik hou er rekening
mee dat er in het Midden-
Oosten grote verschuivingen
zullen plaatsvinden. Ik hoop
daarbij persoonlijk op een op
lossing van de Palestijnse
kwestie."
Dat wilt u aan God overlaten?
„Nee, nee. Daar zullen wij als
joden hard aan moeten wer
ken. De christenen laten de
komst van het Messiaanse rijk
graag over aan God, maar wij
hebben de opdracht er aan te
werken."
Hoe stelt u zich dat Messiaan
se rijk eigenlijk voor?
„Dat is een rijk van orde,
vrede en rust, waarin ieder
een z'n plaats zal vinden, ook
de Palestijnen."
Is dat zoiets als de christelijke
notie van de komst van een
duizendjarig vredesrijk?
„Nee, zeker niet. Jezus kan in
die optiek, en trouwens ook
om andere redenen, niet onze
Messias zijn, omdat er na zijn
omst pooit orde en rust is ge-
De Deventer godsdienstleraar Ludo Vandevliet wil niet-joden
een zuiverder beeld van het jodendom bijbrengen. Als direc
teur van de pas opgerichte stichting Birkat Olam vindt hij dat
bittere noodzaak, nu de Golfoorlog zoveel sentimenten op
roept. „Ik krijg ook rotopmerkingen naar m'n hoofd."
onlangs een begin gemaakt
met een dialoog. Is uw stich
ting daar ook toe bereid?
„Daar zijn we zeker toe be
reid. Waarom zouden we hier
in Deventer niet met de mos
lims gaan praten. Van onze
kant willen we dat graag. Al
was het alleen maar om even
tuele onwetendheid over het
jodendom uit de weg te rui-
Bij het afscheid vraag ik hem
terloops of hem het wonen in
Deventer bevalt.
„Ja hoor. We wonen hier wel
prettig. Nogmaals, er zijn wat
gevalletjes geweest die ik op
rekening van anti-semitische
gevoelens schuif, maar ik kan
er niemand voor aanwijzen.
Kleine dingetjes die het leven
van iemand zuur kunnen ma
ken. Onze schuurdeur bij
voorbeeld is met stokken be
werkt, die van de buren niet.
Ook is ons lampje van de
schuur altijd kapot. Je kunt
niets bewijzen, maar we heb
ben ons natuurlijk religieus
geprofileerd
HOMME KROL
U sprak van grote verschui
vingen in het Golfgebied,
daarbij denkt u ook aan de
vestiging van een Palestijnse
Afwerend: „Ik praat in dit
verband liever niet over poli
tiek, maar nu u het vraagt: de
Palestijnse staat is er al. Dat is
Jordanië. Driekwart van de
Jordaniërs is Palestijn zoals u
weet. Best mogelijk dat Arafat
koning Hoessein van de troon
stoot en de touwtjes in handen
neemt. De kaarten in het
Midden-Oosten zullen zeker
opnieuw geschud worden. Je
ziet nu al veranderingen. De
geldstroom vanuit Kuwayt
naar de Palestijnen is opge
droogd, met als gevolg dat de
intifadah op een super laag
pitje staat. En dat Israël zich
op die Skud-aanvallen aardig
heeft kunnen inhouden zal
straks zeker een rol spelen in
die veranderingen".
NIJMEGEN Het debat
over liberalisering van
euthanasie zal opnieuw
stranden. Aanpassing van
het wetboek van straf
recht waardoor levensbe
roving op verzoek niet
meer strafbaar is, is in
strijd met artikel 2 van
het Verdrag van Rome,
waarin het recht op leven
wordt beschermd.
Tot die conclusie komt de mo
raaltheoloog drs. Th.J.A.M.
Meerman, die op 14 maart aan
de Katholieke Universiteit
Nijmegen promoveert op een
proefschrift getiteld 'Goed
doen door dood te maken.
Een analyse van de morele
argumentatie in vijf maat
schappelijke debatten over
euthanasie tussen 1870 en
1940 in Engeland en Duits
land'. Promotor is drs. Th.C.J.
Beemer. Meerman (1946) is
docent ethiek aan de Hoge
school Nijmegen.
Uit politieke verlegenheid is
er een staatscommissie voor
het euthanasievraagstuk inge
steld, maar het debat hierover
zal spoedig doodlopen, zo ver
wacht Meerman. Het rapport
van deze commisie zal in au
gustus zijn afgerond. D'66 zal
ongetwijfeld met voorstellen
tot wetswijziging komen en de
politieke discussie over het
euthanasievraagstuk zal op
nieuw losbarsten.
Het euthanasievraagstuk in
zijn moderne vorm wordt al
vanaf 1870, dus voor de tot
standkoming van het Wet
boek van Strafrecht, in Duits
land, Engeland en Amerika
bediscussieerd. Meerman
heeft een uitvoerige analayse
gemaakt van vijf maatschap
pelijke debatten over eutha
nasie tussen 1870 en 1940. Het
debat in Duitsland is gevolgd
tot 1930, toen de invloed van
de nationaal-socialistische
ideologie merkbaar werd.
'Klei' gebundeld
A.J. Klei, kerkredacteur van
dagblad 'Trouw' werd ooit
Nederlands beste columnist
genoemd, maar was slechts
betrekkelijk bekend. Dat
kwam omdat hij weigerde zijn
werk te bundelen ox voor de
televisie te verschijnen. Kort
na zijn pensionering als co
lumnist op de kerkpagina van
zijn krant, is dan toch een
bundeling columns versche
nen: 'De meeste mensen zijn
aardig'. Het boekje is een
prachtige kans om het werk
van Klei te leren kennen en
voor wie het al kennen uit
'Trouw' is het een mooie ma
nier om de herinnering le
vend te houden.
Het boekje is uitgegeven bij
Balans en kost 19,50.
Congresboek over
anti-semitisme
In het voorjaar van 1990 vond
in Oosterbeek een conferentie
Elaats over de definiëring van
et begrip anti-semitisme. Er
werden inleidingen gehouden
door vakmensen in vier disci
plines: sociale wetenschappen
(P.L.H. Scheepers en A.J.M.
Hagendoorn) rechten (J.C.M.
Heyten), geschiedenis (D. van
Arïcel) en theologie
(C.W.Mönnich). De teksten
van de lezingen, aangevuld
met een verslag van de dis
cussie, werden gebundeld en
uitgegeven door Kok onder
de titel: 'Wat is antisemitisme?
Prijs 21,50.
Leren in joden-
en christendom
De Israël-instanties van de
Gereformeerde Kerken, de
mens en op het 'nieuwe be
gin'. Dr. Luiks, die op diverse
terreinen van zich liet spre
ken (o.m. opgravingen van
kerken in Noord-Afdrika en
de bezorgdheid omtrent de
'stand van het geestelijk leven
in de gereformeerde kerken)
geeft daartoe een compendi
um van alle bijbelboeken. Zijn
grote pastorale bewogenheid
Nederlandse Hervormde
Kerk en van de Christelijke
Gereformeerde Kerken geven
een serie boekjes uit onder de
titel: Verkenning en bezin
ning. Er verschijnen twee
boekmes per jaar. Als deel 2
verscheen bij Kok 'Leren in
jodendom en christendom',
door dr. T. Brienen. Het is een
praktische inleiding op de
plaats van Israël in de christe
lijke catechese. Het boekje
geeft een zeer beknopt inzicht
in de 'huidige stand van za
ken in de theologische bezin-
ning', gevolgd door informatie
over en mogelijkheden voor
catechetisch lesmateriaal. Het
boekje kost 16,90; een abon
nement (voor twee boekjes)
kost 25,- per jaar.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Berkel en Rodenrijs drs.
R.H. Stutvoet te Oostermeer. Be
roepbaarstelling M.E. van Oei, 1e At-
(ehstraat 107-1, 1094 KG Amster
dam. tel: 020-6930728.
Chrietelijke Gereformeerde Kerken
Beroepen te Aarlanderveen J.W.
Schoonderwoerd te Soest.
LEIDEN Het verkeer
rond de Groenoordhallen
kwam muurvast te zitten.
Wie zondag het genezend
fenomeen Jomanda dat
weer eens zitting hield in
Leiden wilde raadplegen
moest veel geduld heb
ben. De belangstelling
was na een verschijning
van de gebedsgenezeres
in het televisieprogram
ma van Tineke op RTL4
zo groot dat de organisa
tie het allemaal niet meer
aankon. Er kwamen naar
schatting 8.000 mensen
van heinde en ver op af.
Slechts de helft van hen kon
voor de eerste zitting van half
een naar binnen. De anderen
moesten tot vier uur wachten
voor de tweede voorstelling.
De meesten hadden dat er
voor over. Alle zieken en in
validen, hun begeleiders en
kinderen moesten zich door
één deurtje naar binnen wrin
gen. Het personeel kon het
anders niet aan, was het argu
ment. Hoe ze dat hadden er
varen werd niet gevraagd.
Hun geduld werd uiteindelijk
beloond met een van begin tot
eind boeiend spektakel. Maar
of de genezingen nu echt of
gefantaseerd waren, blijft
heel onduidelijk.
De in een hemelsblauw ge
waad gehulde Jomanda begon
haar voorstelling met de mee
zinger „Song of light Met
gesloten ogen lieten de aan
wezigen de veronderstelde
spirituele kracht van het me
dium op zich inwerken. Vol
gens Jomanda zouden vijftig
mensen in de zaal van oog
klachten zijn afgekomen.
Spontaan zouden likdoorns,
eksterogen en zelfs een litte
ken van meer dan twintig
centimeter verdwijnen zijn.
Spontaan vielen vier mensen
in „narcose". Van een van
hen werd voortdurend het
hoofd achterover „getrokken"
en een ander bewoog zich
spontaan kruipend door de
Diverse invaliden mochten op
tafels op het podium plaats
nemen. Anderen gingen er
namens hun echtgenote lig
gen. Tijdens de „behandeling"
verklaarde iemand dat ze na
jaren met een stijve nek te
hebben getobt, plotseling haar
hoofd weer kon draaien.
Iemand met een hoge dwars
laesie liet weten tintelingen in
zijn benen te voelen. Na ver
loop van tijd kon hij zelfs een
been een klein stukje oplich
ten. Jomanda vertelt dat het
genezingsproces de komende
weken zou voortduren. Tij
dens wandelingen door de
zaal liet de genezeres bezoe
kers weten dat het antwoord
op hun vraag „ja" luidde.
Iemand anders werd gelukkig
gemaakt met de mededeling
dat ze in de komende tijd op
twee grote geldprijzen in de
loterij mocht rekenen. Op di
verse plaatsen in de zaal zak-
i weg of vielen op
de grond De betrokkenen
mochten van Jomanda niet
worden aangeraakt. „Laat
maar liggen; alles komt goed"
zo verzekerde ze.
Bonken
Een dove man op een van de
tafels vertelde dat zijn hoofd
bonkte en schokte. „Prima,
heel goed. dan werken „ze"
aan u" liet Jomanda weten.
Jomanda verklaarde alle mo
gelijke ziekte te kunnen gene
zen; zelfs bij kanker en multi
ple sclerose durfde ze op zijn
minst stabiliteit in de ziekte te
beloven. Psoriasis, eczemen
en andere huidproblemen.
Het zou allemaal verdwijnen,
kondigde ze aan.
Niemand meldde zich echter
met een spontane genezing op
dit gebied. Een man met een
„zwaar" rechterbeen dat hij
acht uur per dag zegt nodig te
hebben om op de gaspedaal te
drukken, raakt volgens eigen
zeggen zijn spierklachten
kwijt. Jomanda belooft hem
nog meer. Hij zal ook nog van
een andere, niet nader ge
noemde kwaal af komen.
Een vrouw die vier jaar gele
den een borstoperatie heeft
ondergaan, laat na enig zelf
onderzoek vol blijdschap we
ten dat de drie littekens daar
van opeens zijn verdwenen.
Aan het slot van de zitting
bijken heel wat mensen hun
stoel niet meer uit te kunnen.
Ze zitten „vast" en hebben de
spirituele kracht van Joman
da nodig om „los" te komen.
Moeizame
contacten in
gereformeerde
gezindte
EDE De komende we
ken worden heel voor
zichtige pogingen onder
nomen om tussen diverse
kerken in de gerefor
meerde gezindte contac
ten te leggen. Dat ge
beurt onder meer door de
landelijke vergadering
van de Nederlands Gere
formeerde Kerken, die op
enkele achtereenvolgen
de zaterdagen bijeen
komt in Ede.
De driejaarlijkse vergadering
houdt vooral bezig mét de
verhouding tot de Christelijke
Gereformeerde Kerken en de
Gereformeerde Kérken Vrij
gemaakt. De Nederlands Ge
reformeerde Kerken (onge
veer 30.000 leden) zijn in 1967
ontstaan na een breuk binnen
de Vrijgemaakte Kerken.
De relatie met de Vrijge-
maakten is nog steeds zeer
moeizaam, aldus ds. W.J. van
de Linde uit Ede. Ruim twin
tig jaar na de breuk ligt er nu
voor het eerst een een voor
stel ter tafel om in navolging
van enkele plaatselijke ker
ken ook op landelijk niveau
voorzichtig contact te zoeken.
Niet minder moeizaam is de
verhouding tot de Christelijke
Gereformeerden met wie al
lange tijd officiële contacten
bestaan. Een minderheid van
de commissie voor het contact
met de andere kerken heeft
zelfs voorgesteld om de 'sa-
mensprekingen' op landelijk
niveau maar te beëindigen.
Open Kerk Nederland
De Open Kerk-beweging
houdt zaterdag 13 april in de
RK Pabo Thomas More aan
de Stationssingel 80 te Rotter
dam een bijeenkomst waarop
de jezuïet Loed Loosen zal
spreken over het lege graf:
een keihard feit of een teken?
Aanvang van de bijeenkomst
10.00 uur.
De toekomst van de PvdA
tt 1 jroex
liet kon bijna niet uitblijven: na de vijfde opeenvolg ifesti
verkiezingsnederlaag van de Partij van de Arbeid gaa Eur(
binnen deze partij stemmen op die pleiten voor een bu ,r°^
ling van alle progressieve groeperingen in ons land. De
wil daarin verder gaan dan de ander. Zo wordt er door |j
name Meijer, de Commissaris van de Koningin in Drenti k a
partij-ideoloog Scheffer gepleit voor een regelrechte I he
tussen alle partijen die zich progressief noemen. And< sa111
onder wie oud-staatssecretaris Schaefer, de Zuidholla
Gedeputeerde Van Heemst en het Tweede-Kamerlid Jur 'r
voelen voorlopig meer voor een federatief samenwerki
verband.
MEIJER onderbouwt zijn pleidooi met een verwijzing
de doorbraak die zich na de Tweede Wereldoorlog zou
ben voltrokken. Hij geeft daarmee blijk van weinig h Q "I
risch besef, want al veranderde de SDAP toen zijn naai^
PVDA en werd het programma licht bijgesteld, een
braakpartij is het nooit geworden. En Scheffer is kem
vergeten dat zijn partij in de jaren zeventig het idee van
Progressieve Volks Partij als een baksteen liet vallen
dat niet langer in de kraam van zijn partij te pas kwam.
leider Van Mierlo, destijds een van de voorvechters vai1.1
PVP, heeft daar een kater van jewelste van overgehou f
Hij heeft dan ook heel begrijpelijk laten weten er voorl
helemaal niets meer voor te voelen op dat ideaal terug te
a Ij-
ui Li-
cent
A
AL met al laden de nu zo hervormingsgezinde PvdA'ei j,
verdenking op zich opportunistische windhanen te zijn,
meer hechten aan de macht om de macht dan aan het vei j 34(
zenlijken van hun doelstellingen. Ze realiseren zich kei Dwin
lijk niet of onvoldoende dat het kabinet de afgelopen tijd g jaa
der invloed van PvdA-ministers sociaal-democratisch gel
beslissingen heeft genomen, waar de achterban grote bai
heeft. Daarbij valt vooral te denken aan de handhaving
de koppeling tussen lonen en uitkeringen.
De achterban van de Partij van de Arbeid mag zich daa
gelukkig prijzen dat de partij vandaag de dag wordt ge
door politici die zich niet een twee drie van de wijs 1 ijft c
brengen door tegenslag. Partijleider Kok, fractievoorz al tc
Wöltgens en partijvoorzitter Sint staan immerS pal voor
beleid dat zij de afgelopen tijd hebben gevoerd.
:ent).
i 19!
elop
Het partijbestuur van de Partij van de Arbeid komt v
avond voor de eerste keer na de zware verkiezingsneder1 1
van afgelopen woensdag bijeen om zich te beraden over
het nu te doen staat. In plaats van zich over te geven
bespiegelingen hoe tot samenwerking met andere pari
kan worden gekomen, kan het zich beter richten op het
palen van een strategie om het gevoerde en nog te va |*Q
beleid duidelijker over het voetlicht te brengen.
Nieuwe zenderindeling
De nieuwe zenderindeling waartoe een meerderheid
het NOS-bestuur vrijdag heeft besloten, draagt alle spots,
een compromis. Geen van de omroepen zal er daarom h PR
maal gelukkig mee zijn. Zonder compromissen kunnen
echter in onze gecompliceerde samenleving niet uit de
ten en daarom is het goed dat het NOS-bestuur de laat
kende opmerking van minister d'Ancona over zijn 'niks
heid' niet over zijn kant heeft laten gaan en alsnog een j
ling heeft getroffen. Élflrij
Een de grote nadelen van de nieuwe regeling is echte&e
het uitgangspunt is verlaten dat de omroepen gelijkelijk rden
den behandeld. Op Nederland 2 dreigen Tros, Veronic» jwk
EO bevoordeeld te worden boven KRO, NCRV en AVI,eer
(straks Nederland 1) en VARA en VPRO (straks op Ned
land 3). Dit als gevolg van onder meer een versoepeling v
het programmavoorschrift voor de omroepen die via Ned
land 2 gaan uitzenden. Deze concurrentievervalsing mot ggj
de andere omroepen niet over hun kant laten gaan en d
noods via de Raad van State aanvechten. De ledenraad
de KRO heeft afgelopen weekend al laten blijken daan lj-j
wel te voelen.
STEUN behoeft het pleidooi van deze ledenraad, dat behi jr(j
van de eigen identiteit van de KRO voorop dient te bliji [en°
staan. Bij de programmering mag het belang van de dc
groepen, met name jeugd en jongeren, niet uit het oog wirder
den verloren. En typische KRO-identiteitsprogrammmic
moeten ook op goede tijden te zien kunnen blijven. Dat ge r
wat ons betreft uiteraard ook voor de programma's van
andere identiteitsomroepen.
Zolang er geen medicijn is, blijft aids als een zwaard van
Damocles boven de liefde hangen.
Daarom mogen we niet rusten voor we de race tegen
aids gewonnen hebben En dat kost tijd Maar ook geld.
Hoe eerder hoe AIDS FONDS: GIRO 8957
beter. Nu dus. (Storten
mT £cidóc0ou/ia/nt
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden
Telefoon: 071-122 244
Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden
)C
Abonnee service
Telefoon. 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur.
Nabezorging
Telefoon 071 - 122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14 00 tot 15.00 uuif1
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling Bij betaling per acceptgirokt
per maand 25,70 per maand f. 2
per kwartaal 76,60 per kwartaal f. 7
per jaar f 294,30 per jaar f. 29
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel.: 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk
070 - 3902 702
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050
AS