Pumpkin Hoeden m/v verkoopt de Rolls onder de hoeden en nog veel meer kinderkleding tussen klassiek en trend CHRISTA VANDERHOFF hoedenspeciaalzaak, is •nog wel een markt voor? Verhoeven en zijn partner |y Vroemen menen van Twee jaar geleden diéiden beide Limburgers aan n n Amsterdamse gracht hun gir [Hoeden m/v, en pas nog >eai ;en tweede filiaal aan de Isl eKönigsalleein uditseldorf het levenslicht. alve dat een hoed als iieus artikel zijn best doet taan de grond te krijgen, ^een hoofdbedekking ook nuttig zijn. In een artikel eNRC van begin februari dtkoude-expert H. Daanen TNO dat een mens zonder fddeksel 75 procent van lichaamswarmte via het Ed kwijtraakt. Uiteraard ft een kopie van het artikel (prominente plaats bij de ee van het sfeervolle htenpand. [hoeven vertelt: „We zijn jaar geleden in iterdam begonnen omdat erkten dat de hoed aam maar zeker igkomt in het modebeeld, "at de mensen daarnaast s meer op kwaliteit letten, erden we het agentschap Borsalino-hoeden te ;en. Dat is gelukt, ino kan je beschouwen Rolls Royce onder de len. Het bedrijf koopt geen Naast hoeden van Borsalino verkoopt de zaak hoofddek sels van gerenommeerde ontwerpers. vilt, maar produceert zijn eigen vilt van haze- en konijnehaar. Daardoor kan de kwaliteit optimaal bewaakt worden. Met een echte Borsalino-hoed doe je zeker vijf a tien jaar"Voor het onderhoud van de hoeden krijgt iedere klant uitgebreide instructies mee naar huis. Filmwereld De Borsalino's hebben hun bekendheid vooral te danken aan het feit dat filmsterren als Humphrey Bogart en Romy Schneider ze in hun films droegen. Ze worden al sinds 1857 gemaakt in Alessandria (Italië). In de jaren dertig en veertig was het merk ook in Nederland flink vertegenwoordigd. Na de tweede wereldoorlog verloor het dragen van de hoed, mede doordat de auto zijn intrede deed, zijn betekenis. Ze belandden veelal op de zolder. Hoeden m/v probeert nu de echte Borsalino's weer aan de man en vrouw te brengen, hoewel men wel degelijk beseft dat het dragen van hoeden in het algemeen enige lef vereist. Verhoeven verdedigt: „Voor bijna iedereen is wel een geschikt model te vinden. Je moet alleen goed weten welke hoed het best bij je past. Daarin geven wij graag advies". Het oudste model Borsalino-hoed dat nog steeds goed loopt is de Bohémien uit 1879, een hoed zonder deuk. Het Bogart- model uit de jaren dertig, wel Het interieur van Hoeden m/v in Amsterdam. De kasten langs de wand zijn replica's van Italiaanse Borsalino-kas- ten. Foto's PR met deuk, is eveneens een best seller. Naast het handhaven van de klassieke, van haarvilt gemaakte hoeden is Borsalino begonnen met een verjongingskuur. De Italiaanse ontwerpers Krizia en Gianni Versace assisteerden al regelmatig in de ontwerpstudio. Onlangs heeft het bedrijf een nieuwe stylist aangetrokken die, zoals Verhoeven omschrijft, een juiste dosering peper en zout aan het klassieke recept toevoegt. Voor het voorjaar betekent dat bijvoorbeeld voor dames een perzik-kleurige hoed van opengewerkte sisal. Voor de heren is er de basebal- cap, speciaal voor de merkenbewuste en snobistische klant getooid met een groot Borsalino-logo. „Een prima pet voor in de sportwagen", zegt Verhoeven enthousiast. In het met glanzend parket ingerichte grachtenpand worden niet alleen de Italiaanse tophoeden verkocht, maar in het algemeen gezegd hoeden die zich van gewone 'kerkhoeden' onderscheiden. Verhoeven en partner kopen in bij bekende ontwerpers zoals de Fransen Jacques Lecors (die voor het komende seizoen met Aziatisch stro eenvoudige vormen maakt) en Philippe Model (geraffineerde kleuren en uitdagende vormen). Daarnaast zijn er hoeden van noea gemaaKt worai, wai ae betekenis van Borsalino is geweest en hoe de geschiedenis van de hoed er uit ziet kan de net verschenen uitgave 'Hoeden' van Elizabeth van der Helm raadplegen. Het boek is rijk geïllustreerd en goed leesbaar. Er worden verhelderende verbanden gelegd tussen moderne ontwerpen en de geschiedenis. Hoeden m/v, Herengracht 422, Amsterdam, tel. 020263038. Een Borsalino-hoed kost tussen (winterhoeden). De prijzen voor de on twerpershoeden schommelen tussen de honderd en vijfhonderd gulden. Het boek 'Hoedenvan Elizabeth van der Helm wordt uitgegeven door Cantecleerin De Bilt. Het kost/49,50. etnieuwe kinder kleding merk Pumpkin oai wil een Iele andelijke sfeer hg'fiütstralen. Foto ttei Stephen jn Evenhuis Mieke Schouten uit Lunteren liep al jaren met het idee rond: ze wilde een eigen kinderkle dingmerk van de grond zien te krijgen dat een landelijke sfeer uitademde. De kwaliteit van de kleding moest goed zijn en de kleuren mochten niet te fel zijn. De eerste collectie hangt in de herfst in kinderspeciaalza ken en mogelijk bij de Bijen korf en de Bonnetterie. Het team van Pumpkin (pompoen), zoals het nieuwe merk heet, timmert ook aan de weg in Spanje, België en Duitsland. Schouten vertelt: „Ik heb zelf twee kinderen, een dochter van zeven en een zoon van zes. Ik trok ze altijd heel fel ge kleurde kleding aan van een bekend Nederlands merk. Op een gegeven moment liep iedereen er mee rond. Omdat je graag wilt dat je kinderen er net een tikje anders uitzien, ga je naar wat anders zoeken". Boerderij „Het idee om een eigen kinder kledingmerk te brengen werd versterkt toen we naar een boerderij verhuisden. Toen bleek nog meer hoe onprak tisch de kleding die ze tot dan toe droegen was. Veel te wijd, en de strikken op de jurken gingen altijd los". Kleding om mee over hekken te klimmen en mee in bomen te klauteren, dat was de bedoeling. En de kleur moest in harmonie zijn met het landschap. Samen met echtgenoot Cees, eigenaar van Textline, een groothandel in kleding, werd een markton derzoek uitgevoerd.. Ze kwa men erachter dat er ook bij de kleding voor volwassenen be hoefte was aan rustiger kleu ren. „De mode voor volwasse nen loopt altijd vóór op de kin dermode. Daarom besloten we snel te beginnen, voordat een ander op het idee zou komen". De Pumpkin-kleding zit tussen klassiek en trendy in. Om een voorbeeld te geven: in de eerste collectie zit een plooirokje. Dat is niet lang en lijzig, maar lek ker kort. De details zijn soms klassiek, zoals de koperen kno pen, soms trendy zoals de sier- stiksels en de fleurige randmo- tieven. De collectie, 'Only for boys en girls', is bedoeld voor kinderen in de leeftijd van 6 tot 16 jaar. Alle kledingstukken passen bij elkaar. De kleuren zijn allesbehalve schreeuwerig. De basis zijn warme herfsttin ten zoals cognac, donkergroen, bordeaux en navy. Zij spelen de hoofdrol, fellere kleuren zoals oker en rood worden alleen als accent gebruikt. Voor meisjes zijn er ook wat lichtere kleuren zoals gepoederd rose en licht groen. De prijzen liggen in de middenklasse: jacks beginnen bij tweehonderd gulden, broe ken zijn onder de honderd gul den. De ontwerpsters achter het merk zijn Marion Streng (27) uit Den Haag en Lena Maelissa (29) uit Den Bosch. Marion had al veel ervaring in het ontwer pen en omgaan met fabrikan ten, Lena hield en houdt zich bezig met het stylen van fotore portages op het gebied van kin dermode. Beiden werden door het nieuwe bedrijf als freelan cers ingeschakeld. Marion: „Het is heel uitzonderlijk dat dat kan. We wilden het alle- twee graag op deze manier, om dat we ook voor andere op drachtgevers werken en zo maximale vrijheid hebben'". Met het concept van Pumpkin in het achterhoofd gingen ze aan de slag. Er werden lijsten gemaakt van aantallen stuks kleding die ontworpen moes ten worden, het ontwerpen van de kledingstukken werd verdeeld. Marion vertelt: „Vóór deze opdracht kenden we elkaar nog niet. Maar ge lukkig bleken we met onze schetsen op dezelfde lijn te zit ten. Daardoor is een samen hangende collectie ontstaan". Na ruim vier maanden was de collectie klaar. Overigens wer ken aan Pumpkin naast Ma rion en Lena nog vijf mensen mee. „Het is een klein team. Ie dereen is enthousiast, er is een echt Pumpkin gevoel ontstaan. En dat moet ook, wil je het merk goed kunnen verkopen", zegt Marion. Monty-coat „Kun je in de boom klimmen met een monty-coat, en zit het dan nog leuk? Dat zijn dingen, die je je bij het ontwerpen van kleding voor volwassenen niet hoeft af te vragen", vertelt Ma rion. Het ontwerpen voor kin deren vinden ze alletwee leuk. „Kinderen zijn heel direct, heel pretentieloos. Je moet alles kunnen verantwoorden. Als ze iets stom vinden, zeggen ze het ook", zegt Lena. De collectie gaat uit van basisstukken met eenvoudige belijningen die al tijd kunnen, zoals de spijker broek. Daarnaast zijn er wat 'gewaagdere' ontwerpen, zoals een heel kort spijkerbroekje dat over een wollen maillot wordt gedragen. Wat de ont werpsters er zelf van vinden? „We zijn er heel tevreden over. Natuurlijk, er zijn dingen die we eerst anders hadden willen doen, maar die technisch niet mogelijk bleken. Maar dat wil niet zeggen dat het alternatief- niet leuk kan zijn".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 27