Ontwerpster
zonder
sterallures
Designers
ontdekken
modebewuste
brildragers
Dinsdag 5 maart pagina 2 Leidse Courant
De brillen van Jean Paid Gaul tier zijn vrij grofmaar heb
ben bijzondere details. Foto Gaultier
•door CHRISTA VAN DER HOFF
Het ovale of ronde, kleine brilletje is in. Voor monturen worden
steeds leukere modellen ontworpen. Om het montuur goed te
doen uitkomen, zijn gekleurde glazen dan ook helemaal uit. Ben
van der Vegte van Eye D in Den Haag weet alles van de laatste
trends op het gebied van brilmode.
„Het nieuwste van het nieuwste zijn op dit moment monturen die
uit Los Angeles komen", vertelt Ben. „Een jaar of zes geleden
begon ontwerper Larry Leight op Sunset Boulevard in Los
Angeles met een eigen merk, Oliver Peoples. De brillen zijn
retro: de ontwerpen zijn geïnspireerd op de twintiger jaren". De
pootjes en soms het neusstuk zijn ragfijn geciseleerd (bewerkt)
met art-déco motieven. Dat gebeurt overigens niet in Amerika,
maar in Japan. Een bijzonderheid is dat voor bijna iedere bril een
aparte zonne voorhang wordt ontworpen. Geen voorhang die je
zelf even bijknipt op maat van je bril, maar eentje die
bijvoorbeeld qua kleur contrasteert met het gewone montuur.
Daarmee heb je gelijk een compleet andere bril.
Sterren als Gloria Estefan, Whoopi Goldberg, Sting en Elton
John hebben ervoor gezorgd dat de brillen in Amerika enorm
populair zijn geworden. In Nederland zijn zes zeven
verkooppunten en er wordt in beperkte oplage geproduceerd. De
prijzen van de monturen zijn een paar honderd gulden, exclusief
glazen. Een ander merk uit LA is LA Eye Works.
Ze gebruiken veel 'hekwerkjes' als bovenkant van het montuur.
Een ander in het oog springend
EEN BRIL ALS montuur is er een, dat uit
STINGEN kantelen bestaat.
(CT OR TA F<\TFFAN Een gek merk dat dichterbij
uluiua na i cr/viN huis wordt is Theo.
Achter deze merknaam, net
vijfjaar op de markt, schuilen
twee BelgenDe naam is ggjj
afgeleid van de in Brugge ]in,
woonachtige ontwerper
Patrick Hoet. Voor een van
hun eerste ontwerpen, de
'Theorie', durfden zij het aan
Giorgio Armani ontwerpt uit te gaan van een simpel recht d-
draagbare monturen voor staafje van geanodiseerd
het klassieke, elegante type. aluminium.
Foto Armani De glazen zitten alleen aan de daa
bovenkant vast.
De echte vernieuwer op monturengebied is Jean Paul Gaultier
geweest. De helblonde Franse mode-ontwerper kreeg met zijn
avant-gardistische kleding ondermeer via popster Madonna
internationale bekendheid. Voor monturen bedacht hij geheel
nieuwe oplossingen. De schroef waarmee het glas aan het
montuur wordt vastgezet, is nu geen lastig onderdeel wat
verstopt moet worden maar een duidelijk zichtbaar deel van het
ontwerp geworden. Ook sluitingen en veren worden niet langer
verstopt.
M. Friederichs van importeur Friederichs in Heemstede reist
rond met Gaultier-brillen en kent zodoende de reacties van de
opticiens. Hij vertelt: „Gaultier is vrij extreem. Je ziet bij veel
opticiens dat ze een extreem model gebruiken als etalage
materiaal, en dan wat brillen van Junior Gaultiereen minder
extreme lijn die bedoeld is voor mensen die nog niet aan Gaultier
toezijn nemen voor in de winkel". Ook de brillen van de
Franse ontwerper worden in Japan gemaakt. Daar heeft men de
techniek in huis om de kleur van de brillen er 'oud' te doen
uitzien. Bij Eye D is een grote collectie Gaultier, waaronder de
bril die is geïnspireerd op de staalconstructie van de Eiffeltoren.
Een totaal andere ontwerper van wie de monturen op de
Nederlandse markt verkrijgbaar zijn is de Italiaan Giorgio
Armani. Deze brillen zijn voor de gemiddelde consument goed Cdj
draagbaar. Armani richt zich met zijn kleding op een klassiek, gaja
intellectueel publiek. Vooral Armani loopt volgens Friederichs |e^
in Nederland goed, omdat de modellen klassiek zijn en er een Wn
enorme keus is.
een
Reb:
maé
ses,
van
pan
dinj
pad
litei
aaai
ten
verl
bijn
De
ïen
ten
,Sti
dec
Leic
tere
naa
het
het
|urk
MARIANNE DAVID: 'IK HEB NOOIT EXTREME CREATIES GEMAAKT'
door RIA SCHUURHUIZEN
„Ik heb nooit kleren voor de
pers gemaakt, dat wil zeggen
extreme creaties waarmee je
dan in kranten en tijdschriften
komt. Ik heb ook nooit dure ad
vertenties in dure modebladen
gezet. Dat kan z'n voordelen
hebben, maar je kan er ook aan
kapotgaan".
Marianne David, mode-ont
werpster zonder sterallures,
werkt liever een beetje achter
de schermen. Al meer dan 12
jaar heeft ze haar eigen merk.
Toch hoor je nooit veel over
haar. Niet of het slecht gaat,
niet of het goed gaat. „Ik houd
gewoon van mooie en nieuwe
lijnen, maar daar moet je heel
voorzichtig mee zijn, men
vindt het al snel niet commer
cieel genoeg".
Na een periode als inkoopster
ontwierp ze exclusieve kleding
voor de Metz-warenhuizen,
maar al sinds een jaar of twaalf
maakt ze tweemaal per jaar een
eigen collectie die wordt gepro
duceerd en verkocht door Euro
Fashions.
„Ik houd van mooie stoffen,
dessins en kleuren en daarmee
maak ik gewone kleren, basis
kleren zou je kunnen zeggen,
maar toch met een eigen hand
schrift en dat zijn dan vooral
mijn stoffen-ontwerpen die ik
allemaal zelf maak".
De kleren van Marianne David
worden op zo'n honderd ver
kooppunten in Nederland ver
kocht, maar echt bekendheid
hebben ze niet. Het past eigen
lijk wel een beetje bij Marianne
David, ze werkt lekker, maar
timmert niet al te hard aan de
weg.
Shows
„Vroeger had je veel meer
shows in Nederland, maar ei
genlijk geloof ik daar ook niet
meer zo in. Ik denk bijvoor
beeld dat ook die grote shows in
Parijs, Milaan en Londen niet
zo door zullen of kunnen blij
ven gaan. Ik denk dat mensen
altijd kleren zullen blijven ko
pen, gelukkig wel, maar dat het
niet meer zo belangrijk is. Ik
denk dat mensen in de toe
komst gaan kiezen voor een
paar hele goede basis-stukken,
een goede blazer, een korte rok
die zal nooit meer verdwijnen,
maar ook een lange rok. En
dan truien, dat blijft gewoon
een heel belangrijk Ideding-
stuk. En ook iets wat slijt. Als je
een hele winter een trui hebt
gedragen is dat best te zien. Een
goede blazer slijt niet, om maar
eens wat te noemen. Vandaar
dat ik nu MD II heb gelan
ceerd, een tricot-programma.
Ik had daar ook tijd voor, om
dat een andere fabrikant, Gis-
pa me plotseling meedeelde dat
ze niet meer met me verder
gingen. Vervelend na zoveel
jaar, maar nu had ik tijd voor
een nieuwe collectie".
Voelen
De presentatie van die collectie
vond plaats in haar eigen huis,
prachtig gelegen aan het Von-
Lekkere lange dunne rokken voor de zomer.
Eigen ontworpen stoffen van Marianne David. Foto's Ma
rianne David
delpark in Amsterdam op een
manier die nu eens anders was.
De truien hingen 'tentoonge
steld' in de ruime kamers, men
kon er ook aan voelen en kreeg
zo een goede indruk. Er liepen
ook nog een paar mannequins
rond. Zoals ook in Parijs al en
kele ontwerpers op dezelfde
manier hun collectie toonden.
„Niet meer dat hektische van
met 2000 mensen in een tent,
maar gewoon lekker kijken en
kunnen voelen. Merkwaardig
dat zoiets ook bij anderen ge
beurt, maar dat heb je vaak bij
de mode, het zit in de lucht zeg
gen ze dan, maar het is gewoon
waar. Zo heb ik het een paar
keer gehad dat ik een boek had
met afbeeldingen bijvoorbeeld
van Klimt en daar haalde ik
dan een bepaald stoffendessin
uit. Bleek Gaultier hetzelfde
boek te hebben en dezelfde
dessins te maken. Dat kan ge
woon".
Marianne David houdt van
lange rokken en voor de ko
mende zomer had ze die ook
uitgebreid in haar collecties zit
ten. „Tot mijn verbazing zijn
die ook heel goed verkocht,
van die lekker lange zomerjur
ken, dunne katoenen rokken.
Ik denk dat lang er weer in
komt. Ach, eigenlijk is dat vrij
logisch als het een tijd heel kort
is geweest wordt het weer lang.
Maar het verschil met vroeger
is dat het nu naast elkaar blijft
bestaan".
Kleurthema's
„Extremiteiten worden door de
ontwerpers vaak alleen ge
maakt om daarmee de pers te
halen. Ik ben als inkoper daar
vroeger zo vaak mee gecon
fronteerd. Werd er een mini
rokje geshowd, dan kwam je in
de verkoopruimte en had het
een gewone lengte net boven
de knie. Met die brede schou
ders precies hetzelfde".
„Ik heb daar nooit aan meege
daan, geloof daar niet in. Vrou
wen gaan so wie so minder kle
ren kopen, men is overvoerd
en daarom geloof ik meer in
kleurthema's. Maar ook daar
zie je eigenlijk dat alle kleuren
er zijn, wel geloof ik in vrolij
ker kleuren voor de komende
tijd".
Haar kleren worden behalve in
Nederland ook in Duitsland,
Noorwegen en zelfs in Taiwan
verkocht, maar ondanks dat is
ze bij het Nederlandse publiek
niet zo bekend.
Ze haalt veel van haar inspira
tie uit reizen en dat komt ook
omdat ze dol is op folklore. Dat
is iets levends, niet zo verzon
nen. Haar stoffen worden ge
drukt in Italië en de produktie
vindt plaats in Nederland en
België. „Niet in het verre oos
ten, daar moet je zulke enorme
aantallen laten maken, daar
kom ik niet aan toe".
Tegenwoordig reist ze veel met
haar dochter die hetzelfde
beroep heeft gekozen. „Ik heb
haar alle nadelen verteld, maar
ze wilde het toch en ik vind het
heel gezellig. Vooral samen
kleren kopen als we ergens
zijn, daar zijn we allebei dol
op".