Nederlandse 'Misèrables' staat nu al als een huis £eidae Commit NCRV stopt vroegtijdig programma Ursul de Geer Kattenkabinet trekt veel kijkers Cassette- single moet meer hits opleveren Tien jaar voor zoon Marlon Brando \ol wassen Rameau produktie Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! K.UNST/RTV VRIJDAG 1 MAART 1991 PAGINA 15 „Bibliotheek in gevaar" DEN HAAG De bibliotheek als brede culturele ba- iisvoorziening is in gevaar. Dat zegt de Raad van Ad vies voor Bibliotheekwezen en Informatievoorziening Rabin) na een onderzoek. Uit het onderzoek werd iuidelijk dat het aantal gebruikers van bibliotheken s gedaald, vrijwel zeker wegens de hogere tarieven. Verder is de bijdrage van het rijk aan de bibliotheken iinds 1982 met 20 procent gedaald, hetgeen door de jemeenten, zij het op zeer gevarieerde wijze, deels verd opgevangen. Toch is de koopkracht van de gro- ere bibliotheken met ruim een kwart gedaald, klaagt ie Rabin. De Rabin heeft de resultaten van het on derzoek, dat door het Nederlands Bibliotheek en Lek- uur Centrum (NBLC) werd verricht, vastgelegd in iet rapport „De financiële ontwikkeling van de open- jare bibliotheken van 1982 tot 1991". De Rabin hoopt /jat het rapport een belangrijke rol zal spelen in de komende discussie over de bibliotheek. Minister )'Ancona heeft een beleidsnota in voorbereiding. Ursul de Geer. HILVERSUM De NCRV stopt vroegtijdig met het praatpro gramma van Ursul de Geer. De komende weken is hij nog twee in plaats van vier keer op televisie te zien. Het wil echter niet zeggen de De Geers tv-carrière met het laatste programma ein digt, de kans is groot dat hij volgende winterseizoen in een nieu we formule op de buis terugkeert. Volgens de NCRV-persdienst wordt het programma gestopt om de nogal teleurstellende kijk cijfers. Bovendien was de omroep niet tevreden over de formule. Een en ander is het resultaat van een door de NCRV bedacht systeem waarbij sneller kan worden gereageerd op de (kijk)re- sultaten. De omroep neemt nu per drie maanden de program ma's onder de loep en laat ze, bij gebleken falen, geruisloos uit het programma-schema verdwijnen. „We hadden eerder willen stoppen, maar dat gaf problemen, onder meer met de aankondi- FOTO- DiJKSTFtA twee s^ows geschrapt", aldus de woordvoerder. TROS-televisie brengt koningin Beatrix als bruid HILVERSUM De TROS-televisie staat op zes maart stil bij het zilveren huwelijk van koningin Beatrix en prins Claus met de 22 minuten durende film 'Beatrix de bruid'. Deze (legendarische) produktie is de korte versie van de film 'Huwelijk van onze kroonprinses en de heer Claus von Amsberg', die in 1966 in opdracht van de Rijks voorlichtingsdienst werd samengesteld door Polygoon-di recteur Philip Bloemendal en Piet Buis. Het gebruikte beeldmateriaal was afkomstig van ongeveer dertig came ramensen en van ploegen van onder meer Cinecentrum, Polygoon/Profilti, BelgaVox en Deutsche Wochenschau. Piet Buis herinnert zich nog dat de lange versie van de film in een week tijd, met dag en nacht werken, tot stand kwam. Buis: „Met een week draaide de film in de Cineacs en trok daar wekenlang volle zalen. Je moet niet verge ten dat televisie toen nog zwart/wit was en de film de hele geschiedenis in kleur liet zien". 'Les Misèrables', musical van Alan Boublil en Claude-Michel Schön- berg. Naar het boek van Victor Hugo. Productie: Joop van den Ende. Vertaling: Seth Gaaikema. Met Henk Poort, Ernst Daniel Smid, Paul de Leeuw, Simone Kleinsma, Danny de Munk, Vera Mann, Joke de Kruijf en Bill van Dijk. Regie: Ken Caswell. Carré, Amsterdam. Joop van den Ende heeft met zijn versie van het wereld succes 'Les Misèrables' in ar tistiek opzicht nogmaals be wezen dat het Nederlandse theater qua musicalproduc ties niets hoeft onder te doen voor het buitenland. Zijn werkstuk mag dan het bui tenlandse origineel als solide basis hebben, er zitten zo enorm veel haken en ogen aan, er is zoveel lokaal talent gebruikt dat je het rustig als zelfstandige productie kan beoordelen. Dat dit miljoe nenproject ook zakelijk een succes wordt, lijkt evenmin nog betwijfeld te kunnen worden. Van den Ende's or ganisatie dekte zich in door een unieke voorverkoop. Het klinkt gek om het van een musical te zeggen die zich veelal aan de zelfkant van het negentiende eeuwse Frankrijk afspeelt, maar 'Les Misèrables' ziet er in Ko ninklijk Theater Carré uit om door een ringetje te ha len: Een prachtige belichting, indrukwekkende decors, een werkelijk perfecte muzikale uitvoering. Er wordt over het hele front sterk gezongen. Of het nu door klassieke ge schoolde zangers als Henk Poort (Jean Valjean) en Ernst Daniel Smid (Javert) is of door uit de hoek van het populaire entertainment af komstige Danny de Munk. En wie had ooit gehoord van Vera Mann, een veelbelo vend talent met Jasperina de Jong-trekjes die Fantine neerzet, of Joke de Kruyff met een beeldschoon geluidje als Cosette. En zo vallen er ettelijke verrassingen te be luisteren. Victor Hugo's veelbesproken, maar hier weinig gelezen ro man levert stof voor wel tien musicals. Alfred Hitchcock zou het ooit hebben gezegd: „Van dat boek kan je een prachtige musical maken", de Fransen Boublil en Schön- berg deden het, de Engelse producent Cameron Mitchell maakte het een hit met be hulp van tekstdichters Her- bert Kretzmer en James Fen- ton en regisseur Trevor Nunn. Zij distilleerden een episch getint, sociaal bewo gen relaas over Jean Valjean die een brood stal om in de honger te voorzien en een le ven lang zou moeten boeten, over de politieman Javert die niet op kan tegen de morele kracht en de menselijkheid van Valjean, over de vergeef se liefde van Eponine en de romance tussen Cosette en Marius, over de studentenop stand en de barricaden van 1832 in Parijs, over het leger van gekwelden, ellèndigen, verschoppelingen, de 'Mise rables'. Of 'Les Misèrables' nog altijd kan ontroeren door.de sociale bewogenheid van Victor Hugo is de vraag, al hoorde ik dat er tijdens voorpremiè res veel vraag naar zakdoek jes was. Mij is de musical daarvoor iets tè pompeus, te technisch adembenemend, en teveel opera. Maar indruk wekkend blijft dat beeld van die donkere onderkant van de samenleving met hoop en geloof in de mens als rode draad wél. Uniek zoals dat met een aantal op diverse manieren gebruikte, immen se zetstukken (barricades!) gecreëerd, met licht (de sprong van Javert in de Sei ne) verbeeld en met draaito nelen vaart wordt gegeven. De vertaling van Seth Gaai-_ kema klinkt goed. Voor zo ver te- horen tenminste, want in Carré laat de verstaan baarheid vooral in de ensem ble-nummers vaak te wensen over. Navraag wees uit dat het sterk afhankelijk is van de plaats waar je zit, iets dat al bij de musical 'Cats' te er varen viel. Je hebt meer .moeite met de verstaanbaar heid van de klassiek ge schoolde stemmen met hun ingebouwde resonans, dan met de heldere door de zend microfoons versterkte stem men van b.v. Bill van Dijk (perfect als Enjolras) en Dan ny de Munk (Marius). De Nederlandse 'Misèrables' staat als een huis en is in veel opzichten een overweldigen de theaterervaring. Er wordt van aanvaardbaar tot leuk (Paul de Leeuw als de valse herbergier Thénardier, ge flankeerd- door een onher kenbare Simone Kleinsma als zijn vrouw) geacteerd. Maar echt grote plankenper soonlijkheden ontbreken ei genlijk. Henk Poort, hoe goed ook als zanger, is dat als Valjean zeker niet. Een avond spectaculair en muzi kaal hoogstaand theater blijft deze Hollandse 'Misèrables'. BERT JANSMA Boekenbeurs Een standhoud ster op de anti quarische boe kenbeurs neemt tijdens de inrich ting van haar stand even pauze om zichelf een kop koffie in te schenken. De twaalfde Europe se antiquarische boekenbeurs werd gisteren ge opend in de Am sterdamse Rai en duurt nog tot en met 2 maart. FOTO: ANP AMSTERDAM De ten- toonstelling van Sal Meij er in het Kattenkabinet aan de Amsterdamse He- rengracht, die sinds 4 de- j cember is te zien, wordt wegens enorm succes met 1 twee weken verlengd tot 10 maart. Sinds de opening hebben naar schatting 8.000 bezoekers de weg naar het particuliere mu seum weten te vinden, zo meldde conservator Kiki van j Manen dinsdag. Volgens Van I Manen overtreft het bezoe kersaantal de verwachting. Gezien het succes wil het mu seum ook meer bieden. De huidige expositieruimte van 250 vierkante meter biedt ech ter geen ruimte aan grote ten toonstellingen. De tentoonstel ling van Meijer bestaat uit on geveer 40 schilderijen. Het museum is daarom op zoek naar een pand dat zeker twee maal zo groot moet zijn als het huidige. Volgens Van Manen is grotere huisvesting ook noodzakelijk omdat de ruimte voor de werknemers veel te krap is. Gezocht wordt naar een zo centraal mogelijk gelegen pand in Amsterdam „met een zekere uitstraling",laat Van Manen weten. Op wat voor termijn het kattenkabinet ver huist is nog onduidelijk.„We zijn er mee bezig en het kan ineens gebeuren". Na 10 maart zal het museum enige tijd zijn gesloten, zodat de tentoonstelling kan worden afgebroken. Wat voor katten- expositie het museum daarna zal bieden is nog niet bekend. „Wanneer we een ander pand vinden, dan is dit de eerste en laatste tentoonstelling aan de Herengracht geweest", aldus Van Manen. Slot Zeist exposeert directieportretten ZEIST In Slot Zeist zullen van 27 maart tot en met 5 mei zeventig directieportretten afkomstig uit zeventien Nederlandse bedrijven worden tentoongesteld. De expositie heet 'Mijne j Heren, - portretten uit het Nederlandse bedrijfsleven van de 18de eeuw tot heden". Bij de samenstelling van 'Mijne Heren' is er naar gestreefd het onderwerp vanuit twee invalshoeken te benaderen. Enerzijds zal de geschiedenis van een aantal pioniers van het Nederlandse bankwezen en industrie vanuit een origi neel perspectief worden belicht. Aan de andere kant komen de Kunsthistorische aspecten van het directieportret aan de orde. DEN HAAG Om de jeugd beter te bedienen, is vanaf maandag de casset te-single verkrijgbaar, een nieuwe single-vorm die met name in Engeland en Amerika uiterst succesvol is gebleken. Met de cassette-single hoopt de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van Beeld en Geluidsdragers (NVPI) de teruglopende sing le-markt een nieuwe impuls te geven. Uit onderzoek is name lijk gebleken dat de jeugd, als vanouds, sterk reageert op hits, maar er niet meer zoals vroeger thuis in zijn kamer naar luistert. Muziek-beleving is een portable-bezigheid ge worden (the walkman) en aan gezien tieners geen geld heb ben om een draagbare cd- speler aan te schaffen, hoopt de platenbranch met de casset te-single een alternatief te bie den. Om in de proefperiode van zeven maanden te kijken hoe deze nieuwe geluidsdrager aanslaat, wordt vanaf volgen de week in beide bestaande Nederlandse hitlijsten (de Top 40 en de Nationale Top 100) de cassette-single Top 25 opgeno men. (ADVERTENTIE) DE BUDDHA VAN CEYLON van Lodewijk de Boer in zijn regie. "indringend en eigenzinnig" "een theatrale belevenis van niveau" t/m 23 maart in het Appeltheater Den Haag 070-350.22.00 faPJL Marlon Brando vecht in de rechtszaal tegen zijn tranen tijdens zijn getuigenis voor zijn zoon, die even later veroordeeld werd tot tien jaar cel. AO FOTO: AP LOS ANGELES Chris tian Brando, zoon van filmster Marlon Brando, is gisteren in Los Angeles veroordeeld tot tien jaar gevangenisstraf wegens het doodschieten van de geliefde van zijn halfzus ter, Cheyenne Brando. De 32-jarige Christian, die als lasser voor zich zelf werkt, had zich woensdag tijdens zijn proces schuldig verklaard aan doodslag op Cheyenne's vriend Dag Drollet. „Ik ben er schul dig aan, ik wou dat ik met Dag kon ruilen", zei Brando kort voor het vonnis werd uitge sproken. „Ik aanvaard de con sequenties". Met de onthulling van soms intieme details uit zijn leven spande Marlon Brando zich gisteren in zijn zoon een lange gevangenisstraf te besparen. Als getuige zei Marlon Brando, het grijze haar in een staartje gebonden, dat ziin zoon nooit een kans in zijn leven had ge had. In zijn jeugd werd hij door zijn „zieke en afschuwe lijke" moeder, de actrice Anna Kashfi, mishandeld. Toen de jongen na de scheiding bij Brando ging wonen had deze zware emotionele storingen bij hem vastgesteld. Brando er kende dat hij vermoedelijk „als vader was tekort gescho- Christians psychiater getuigde dat de veroordeelde lijdt aan chronische depressies en een hersenbeschadiging als gevolg van drugs- en alcoholmis bruik. Hij vormt echter geen gevaar voor de maatschappij, aldus de arts. Bij het proces traden als getui gen ook verwanten op van het slachtoffer, dat stamt uit een invloedrijke familie op Tahiti. Marlon Brando bezit er in de buurt een eiland. Christian Brando beweerde dat het do delijke schot toevallig viel tij dens een handgemeen met Drollet. Hij had de 26-jarige minnaar van zijn halfzuster al leen bang willen maken en er van weerhouden Cheyenne verder te mishandelen. De 20-jarige Cheyenne, die la ter een kind kreeg van Drol let, had echter verklaard dat de halfbroer haar vriend met opzet had gedood Aangezien de vrouw, die na het misdrijf twee maal poogde zich het le ven te benemen, echter niet tijdens het proces wilde getui gen, moest de aanklager afzien van de aanklacht van moord met voorbedachten rade. door studenten servatoria in Den Haag, Londen en Parijs. Koninklijk Conservatorium, Den Haag, gisteravond. Herhaling: vanavond. De eerste opera van Rameau, naar het klassieke verhaal van 'Hippolyte et Aricide' was gis teravond en is hedenavond te beluisteren in het Koninklijk Conservatorium. De ruim drie uur durende concertante uit voering van dit barokke werk met zijn talloze versieringen en affecten - een directe uit beelding van emotionele ge beurtenissen - bleek gister avond een groot succes. Bij dit samenwerkingsproject werd het orkest gevormd door studenten van het Koninklijk Conservatorium, en het koor en solisten door studenten van de Guildhall School of Music and Drama in Londen en het Conservatoire National Supé rieur de Musique et de Danse in Parijs. Het niveau van het Haagse barokorkest - waar vind je bijvoorbeeld zo'n groepje jonge barokhoboïsten!- is zodanig dat dirigent Niels Christie daarmee op 4 en 5 maart vol vertrouwen in Lon den voor de dag kan komen. Het vraagt zo mogelijk nog meer om jonge zangers goed klinkende solorollen te laten zingen. De Engelse zangers verdienen bijna zonder uitzondering de grootste lof voor hun prestaties in dit moeilijke vak. Hun grootste handicap was de Franse taal. Zodra de enkele Franse zanger zich presenteer de werd de bijna totale onver staanbaarheid even opgehe ven. Helaas was het ook nau welijks mogelijk om de tekst in het programma mee te le zen, zodat de draad van het verhaal, laat staan de reden voor de opwinding bij de goed geregisseerde solisten, veelal onduidelijk was. Het mooi uit gevoerde programmaboek gaat van een Engelse vertaling uit waarnaast in kleine lettertjes een Franse facsimile-tekst is afgedrukt die in details afwijkt van de gezongen originele ver sie. Het wekte enige verbazing dat de enige smet op het bla zoen van de zangers de zwak ke 'haut-contres', de mannelij ke alten vormde, een stemvak dat in Engeland toch juist goed vertegenwoordigd is. Binnen dit lange werk waren het vooral de dramatisch opge bouwde vierde en vijfde akte met zowel voor het koor als de solisten schitterende koren en soli die de meeste indruk maakten. ERIK BESIER Miljoenenstukken op Fine Art Fair MAASTRICHT Een teke- ning van Pieter Paul Rubens en het beroemde werk 'Le sens des Realités' van Magritte behoren tot de vele topstuk ken die worden aangeboden op The European Fine Art Fair (TEFAF) die van 9 tot en met 17 maart wordt gehouden in het MECC te Maastricht. Ruim 135 kunst- en antiek handelaren uit tien verschil lende landen presenteren op deze beurs hun collecties. Het werk van Magritte, een groot schilderij, mag van eigenaar verwisselen voor een bedrag van 8,5 miljoen gulden. Een onlangs ontdekt olieverfschil derij van Jan Brueghel de Oude wordt voor circa 6,4 mil joen gulden te koop aangebo den. Een ander topstuk is een zeldzame barokke Italiaanse spiegellijst die 750.000 gulden moet opbrengen. De vruchten houten lijst van de spiegel is vervaardigd rond 1710 en is onmiskenbaar van de hand van de beroemde Venetiaanse beeldhouwer en houtsnijder Andrea Brustolon. (ADVERTENTIE) ;BAVA Informatie over deze ruonek kunt u verkrijgen onder telefoonnummer 070-3190792

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 15