Durven sterven om weer te kunnen leven 1 Eeidóe Sou/iont Raad van Kerken wil betrokkenheid kerkleden bij oorlog stimuleren kerk wereld Verharding OPENHARTIG GETUIGENIS VAN ANTWERPSE VICARIS Klimaat voor confessionele organisaties niet slecht CeidóeSotvtatf1 brieuen uan lezer GEESTELIJK LEVEN/OPINIE F ZATERDAG 23 FEBRUARI 1991 PAGJft AMERSFOORT De Raad van Kerken wil de betrokkenheid van kerkleden bij de Golfoorlog stimuleren. Daartoe is de lan delijke stuurgroep Conciliair Proces van de Raad begonnen met de actie '(S)irene'. De stuurgroep wil dat kerkleden onophoudelijk bidden voor vrede. Ook vraagt zij gemeenteleden na te denken over de ge volgen van de Golfoorlog voor gerechtigheid, vrede en een ge zond milieu. Kerk- en regeringsleiders worden, als het aan de stuurgroep ligt. bestookt met brieven waarin gemeenteleden hun zorgen over de oorlog kenbaar maken. Kerkleden moeten meer aandacht hebben voor de gevolgen van de oorlog op lange termijn, aldus de stuurgroep in haar oproep. Zij denkt daarbij aan de toenemende onverdraagzaam heid ten opzichte van moslims en het ontstaan van een nieuwe gemeenschappelijke vijand in Nederland, de islam. Ook hebben de kerkleden volgens de stuurgroep te weinig aandacht voor de medeverantwoordelijkheid van het westen voor de oorlog. Door wapenleveranties heeft Europa meegehol pen aan de opbouw van de militaire macht van Irak. Het eco nomisch systeem, een van de oorzaken van deze oorlog, wordt door het westen gehandhaafd. Met de naam (S)irene geeft de stuurgroep aan dat de noodklok, de sirene, in deze tijd moet klinken om vrede, irene, te berei ken. Ik geloof om te begrijpen door Marinus van der Berg In de nacht ontmoette ik ver harding. Een man had mij een brief geschreven. Een brief die hijzelf niet de moeite waard vond om bewaard te worden. Ik had de brief terzijde gelegd, maar nog niet verscheurd. Zelden verscheur ik ontvan gen brieven. Brieven zijn im mers de taal van iemands ziel. Soms wil iemand iets delen. Soms wil iemand een mede deling doen. Dan weer wil ie mand iets vragen. De brief behandelde een lange geschiedenis van mensen. Ik kon niet goed voelen wat hij me wilde zeggen. Er was mis schien meer persoonlijk ver driet dan ik vermoeden kon. Ik voelde volharding. In de nacht werd ik wakker en ontmoette ik verharding weer. Ik vroeg me af: 'wie is verharding en waar komt zij vandaan?' Is verharding één mens of in elke mens? Ook in mij? Ken ik mijn eigen verharding? In de ochtend mediteerde ik over verharding. Verharding is er niet, maar komt vaak aan wezig in ontmoetingen. Als ik me bedreigd voel. Als ik niet in beweging wil komen. Als ik niet meer luisteren kan. Er is geen weg meer tussen de an der en mij. Verharding is er misschien wel in alle menselij ke relaties. Overal zijn er zaken die onbe spreekbaar zijn geworden. In de relatie tussen Bagdad en Washington, maar ook in de relatie tussen twee mensen in één huis. Verharding kan zeer hardnekkig zijn. Ze kan eed heel eigen leven gaan leiden. Ze kan al je kijken, horen en lezen gaan beïnvloedden. Ze kan je verhinderen om onbe vangen waar te nemen. Je voelt je altijd aangevallen. Tel kens weer word je eigen me ning verstrekt. Er is geen nieuw begin meer mogelijk. Verharding kan je bestaan aantasten, zoals een hout worm een mooie stoel van binnenuit kan verwoesten. Het is van levensbelang om tijdig je verharding op het spoor te komen om de schade, de oor log in jezelf te beperken. Je eigen verharding in de ogen kijken. Huilen om je eigen ver harding en zo je verharding zachter maken, kan het begin zijn van een nieuwe ontmoe ting met jezelf. Een nieuwe ontmoeting met de wereld om je heen. Je ziel hoort een nieu we taal. Je ervaart dan iets van 'zalig de zachtmoedigen: zij zullen het land bezitten.' Zij zullen deelhebben aan een nieuw begin. Zij groeien door. Het is een prachtige titel, die van de bisschoppenbrief over ouder worden: 'groeien door het leven.' Verharding is stil stand in het groeien. Je houdt op met verder te gaan. Je blijft steken in wat je je over tuiging noemt. Je verandert niet meer. Je biedt geen door gang meer aan jezelf. Je zegt je geloof in het nieuwe land op. De verharding kan worden als een ijzeren deur zonder sleutel. Je bent opgesloten. Je raakt vast in je eigen bunker. Het enige dat rest is schieten. Je voert oorlog met jezelf en veroorzaakt je iegen dood. Maar soms is er in de verte een klop hoorbaar op de deur. Een streepje licht in een duis tere nacht. Geen wrange grap, maar een serieus gebaar. Je wordt uitgenodigd om uit je verharding te komen. Wat hard was geworden kan ach tergelaten worden. Je mag een nieuw gezicht laten zien en je zult nieuwe gezichten zien. Iemand stuurde mij een kaart van één van de ramen van Chagall in de Staphanus- kerk in Mainz: 'Een opstijgen de engel'. De engel heeft twee gezichten. Ik kreeg er al kij kend deze gedachte bij: wie doorgroeit, laat het oude ge zicht achter en krijgt een nieuw gezicht, een nieuwe kijk. Verharding is een eind halte, een doodlopende weg. Vasten is je verhardingen op het spoor komen en ze losla ten om een nieuwe doorgang te vinden. Je geeft de hoop een nieuwe kans. ANTWERPEN Het is een feit, vele mensen „lij den" aan de Kerk. Ze re ageren op de ontwikke lingen met droefheid, woede, of doen alsof hun neus bloedt. Sommigen zijn ongelukkig omdat ze het geloof van hun jeugd niet meer herkennen, an deren omdat de Kerk niet genoeg vooruitsnelt, met alle mogelijke varia ties daartussen in. Wie deze gevoelens van pijn, frustratie, wanhoop, rouw in de eerste plaats bij zichzelf scherpzinnig heeft geobserveerd en er veel over heeft nage dacht, is de vicaris van het bisdom Antwerpen Karei De Voght. Hij heeft hierover een openhartig getuigenisboek geschre ven: „Sterven om te le ven". Merkwaardig is dit boek vooral vanwege het uitgangs punt. Karei De Voght heeft zich laten inspireren door de Amerikaanse psychiater Kü- bler-Ross die in „Lessen voor levenden, gesprekken met stervenden" (1971) de vijf sta dia in het stervensproces be schrijft: ontkenning, woede, marchanderen, depressie, en tenslotte aanvaarding. „Het is merkwaardig hoe deze ver schillende stappen kunnen onderkend worden, niet al leen bij het lichamelijk ster ven, maar ook in veel andere vormen van afscheid en ver lies waarbij het rouwproces optreedt", aldus de auteur. „Ik heb zelf met allerlei vra gen en gevoelens geworsteld, en heb rond mij ervaren dat mensen rondom mij hetzelfde hebben meegemaakt. Karei De Voght, doctor in de filosofie, is bisschoppelijk vi caris van het bisdom Antwer pen, verantwoordelijk voor de jeugdpastoraal, de parochies en de catechese. Uw boek valt op door het per soonlijke, getuigende karakter en een scherp inlevingsver mogen in mensen. Was het van bij het begin uw bedoe ling hiermee naar buiten te komen? „De aanleiding was een pries terwijding, die gevolgd werd door een lange receptie. Het was een groot feest, dat mij echter droevig stemde. Dat jaar was het de enige priester wijding in het bisdom. Con fraters die mijn gemengde ge voelens op het feest hadden bemerkt, bleken deze goed te begrijpen. Een tijdje voordien was mijn vader gestorven, en de fasen van het afscheidspro- ces herkende ik ook in mijn rouwproces over dingen die mij dierbaar zijn in de Kerk. Ik begon dat ook rondom mij te merken. Ik heb mijn in drukken uitgeschreven, om het voor mezelf duidelijk te maken, en op aanraden van vrienden heb ik er een boek van gemaakt". U stelt zich kwetsbaar op... Hebt u bewust dat risico geno men? „Aanvankelijk wou ik het in derdaad louter beschrijvend houden, maar vrienden daag den mij uit het persoonlijk en nog scherper te formuleren. Ik ben hen daar dankbaar voor. Ik heb al direct nadat mijn boek was uitgekomen veel brieven gekregen en per soonlijke gesprekken gevoerd, waaruit blijkt dat mensen zich in het verhaal herkennen, zich begrepen en bemoedigd voelen". Merkwaardig is hoe u diep gaand de achtergronden van de verschillende reacties af tast, zonder oordelen te vel len. „Ik wil respect opbrengen voor iedereen. Je mag geen enkele van die stadia veroor- Karei de Voght: „Zondebokken zoekt men eigenlijk om zichzelf te beschermen". FOTO: GAZET VAN ANTWERPEN gende angst, proberen met die mensen stilaan tot rust te ko men. Het ergste wat men kan doen is te reageren met nieu we agressiviteit". delen. Ik probeer heel goed te luisteren waarom men be droefd, angstig, kwaad, ont moedigd is... anders voelt men zich veroordeeld. Toen ik met het boek begon had ik geen idee waar ik zou uitkomen. Tussendoor heb ik nog een fietstocht gemaakt naar Santi ago de Compostela, waarbij ik alles kon laten bezinken. Ik wilde toen bewust naar het laatste hoofdstuk toeschrijven. Je moet door het hele rouw proces heen komen, zonder stappen over te slaan, om uit eindelijk 'in het land van de levenden' terecht te komen, een nieuw perspectief te zien". De fase van de 'ontkenning', het niet willen zien van de problemen, komt vandaag toch niet veel meer voor? „Ja, dat was veel sterker in de jaren 1970-80. We kwamen uit een stabiele periode, en de te genreactie was dan ook het scherpst. Het kunnen loslaten, afscheid kunnen nemen van wat vertrouwd en dierbaar was, dat viel velen zwaar. Er was ook veel verzet tegen te gen bepaalde vernieuwingen. Het ging te snel, zonder vol doende respect voor wat men sen moeten loslaten. Geloof is een kostbaar bezit. Vernieu wing moet er zijn, maar je moet de continuïteit voelen, je moet ze kunnen situeren en begeleiden, anders heb je de indruk dat je iets onverant woords doet. Daar heeft men niet voldoende oog voor ge had". Het zoeken van zondebokken was een veel voorkomende reactie. Voor de enen is het Schillebeeckx, voor de ande ren de bisschop die 'niet durft ingrijpen'... „Zondebokken zoekt men ei genlijk om zichzelf te be schermen. Men beschuldigt anderen om niet te hoeven er kennen dat men zelf stappen moet doen, zelf ook verande ren. 'Zondebokken' zijn men sen die de vinger op de wonde leggen, vooral mensen die ge zag dragen. De schuld wordt altijd bij anderen gelegd, en dat maakt het moeilijk om tot dialoog te komen, het ligt pas toraal heel gevoelig. De enig mogelijke houding is sereen te luisteren naar de achterlig- Een veel voorkomende reac tie is wat u 'het compromis' noemt. Wordt er niet erg veel geschipperd in de hedendaag se pastoraal? Ik denk dat men schippert als men zelf niet veel kan losla ten en te weinig vertrouwen heeft in de vernieuwing. Men kan nog niet rustig en sereen nieuwe oriëntatielijnen zien; men heeft nog geen eigen keuze gemaakt die voldoende standvastig en duidelijk is. Niet elke vernieuwing, niet elke traditie is op zichzelf goed. Er is bij velen een soort onmacht om te kiezen. De mensen worden vaak ook om de oren geslagen met wol lige woorden als 'dialoog', 'luisterbereidheid', 'elkaar be vestigen „Elkaar bevestigen is goed, maar het mag daar niet bij blijven; we moeten ook bereid zijn ons te laten bevragen vanuit het evangelie. Het is een spanningsveld: we mogen de mens met het evangelie niet doodkloppen, maar steeds naast hem blijven staan, zon der het appel van het evange lie te verzwijgen". Is het niet veel gevraagd van mensen om op eigen kracht in het vaak verwarrende en te genstrijdige aanbod de goede 'oriëntatielijnen' te vinden? „Bepalend zijn voor mij drie voorwaarden die moeten ver vuld zijn. In de eerste plaats het beter begrijpen van het evangelie. In het kerkgebeu ren zelf moeten we onderken nen wat een nieuwe geldige grondlijn kan zijn. Tenslotte moeten we ingaan op datgene waarmee de maatschappij worstelt: heelheid van de schepping, innerlijkheid, vrede... Men kan zich rustig oriënteren op de punten waar deze drie grondlijnen samen komen. Dat zie je bijvoorbeeld in pa rochies waar mensen voor el kaar opkomen en elkaar steu nen, niet alleen in goede maar ook in kwade dagen. Het meest geloofwaardig is de liefde die vlees en bloed heeft gekregen. Niet vanuit hervor mingen en herstructurering wordt toekomst geboren, maar in de eerste plaats van uit spiritualiteit. Dat voel je overal. Als ik later nog een boek schrijf zal het hierover gaan, over de spiritualiteit van de gemeenschapsop bouw". Het aspect kerkelijk leergezag ligt bij velen moeilijk; u om zeilt dit probleem door 'de evangelische boodschap van het leven zelf centraal te stel len. Het kerkelijk leergezag mag niet tegenover het evangelie worden geplaatst, maar staat er in dienst van. Vanuit die achtergrond is het belangrijk te weten wat de Kerk zegt. Ik pleit voor dialoog tussen ker kelijk leergzag en de basis, het moet van beide kanten komen. De dialoog moet geïn tensiveerd worden". Uw laatste hoofdstuk straalt vertrouwen uit. Er groeit iets nieuws. Kunt u dat iets con creter toelichten? „Ik voel dat er veel nieuwe dingen aan het groeien zijn, dat bijkomstigheden steeds meer worden losgelaten en men voor het evangelie kiest. Ik zie dat aan de concrete so lidariteit rond mensen in nood, in allerlei projecten, in de parochies die zich meer als gemeenschap gaan profileren, aan de grotere aandacht voor een verzorgde eucharistie, voor de liturgie, de verschei denheid van gebed en vie ring... Gelovig zijn wordt steeds meer een bewuste keu ze. Er is een kwantitatieve achteruitgang, maar tegelijk een vooruitgang inzake au thentiek geloof. Dit is voor de toekomst erg belangrijk. De priesters vergrijzen welis waar, maar er komen nieuwe vormen van zending op: cate chisten, gebedsleiders... Als priesters deze ontwikkeling zien, krijgen ze vaak een tweede adem. Het is zoals krokussen in het gras. Hier en daar is het nog koud, maar stilaan breekt de lente door". JOS VRANCKX Karei De Voght: Sterven om te leven. Mijn kerkervaring. Uitgeverij Altiora, A verbode. NOORDWIJKERHOUT Het maatschappelijk klimaat voor confessionele organisa ties is niet slecht; er zijn wel licht groeikansen voor identi teitsorganisaties in de jaren die voor ons liggen. Die voorzichtige uitspraak deed dr. A.P.N. Nauta, ad junct-directeur van het Soci aal en Cultureel Planbureau, gisteren in Noordwijkerhout. Hij was een van de sprekers op een congres van het CDA en tien christelijke organisa ties over 'Levensbeschouwe lijke Identiteit'. Nauta constateerde dat, na ja ren van deconfessionalisering, de opvatting over de wense lijkheid van confessionele or ganisaties onder de Neder landse bevolking (kerkelijken en onkerkelijken) in de jaren tachtig stabiel bleef. „Dit kón wijzen op een begin van alge mene acceptatie van het ver schijnsel van de identiteitsge bonden organisatie", aldus Nauta. Hij voegde eraan toe dat de grote belangstelling on der jongeren voor niet-mate- riële, meer geestelijke geo riënteerde zaken, „een nieu we en gunstige voedingsbo dem voor de identiteitsgebon den instelling kan zijn". Er was een zeer grote belang stelling voor de conferentie niet alleen vanuit de poli tiek maar vooral ook uit de wereld van de christelijke or ganisaties. Voorzitter drs. W.G. van Velzen wees er op hoe enerzijds God en geloof steeds verder worden terug gedrongen uit het publieke le ven naar het domein van de privé-wereld; er anderzijds een toenemende gevoeligheid is voor alles wat te maken heeft met zin-vragen en ethiek. Juist die ethische be zinning kan niet zonder orga nisaties die in staat zijn waar den en normen concreet in praktijk te brengen. Daarom is het van belang (opnieuw) te kijken naar de relatie tussen religie en maatschappelijke organisaties. Van Velzen maakte meteen duidelijk dat het hem daarbij niet te doen is om 'restaura tie', om een terugkeer naar oude verbanden (herzuiling) en oude zekerheden. Het gaat nu om verantwoordelijkheid van individuen, die op basis van een duidelijk besef van normen en waarden, samen met maatschappelijke verban den en met een overheid die zich concentreert op kernta ken, oplossingen proberen te vinden voor de problemen van de moderne samenleving. CDA-fractievoorzitter drs. E. Brinkman betoogde dat er in de Nederlandse samenleving allerlei aanknopingspunten liggen voor godsdienstig geïn spireerde maatschappelijke organisaties. Hij noemde als voorbeeld de 'groene bewe ging', die milieu-noodzaak van versobering en de 'deugd zaamheid' van een sober le ven als zodanig combineert. „Als we niet ten prooi willen vallen aan naief vooruitgang soptimisme of onvruchtbaar doemdenken, dan is het op nieuw op elkaar betrekken van waarden/normen en be langen van bijvoorbeeld con sumenten en producenten van betekenis. Hier liggen enorme kansen voor het levensbe schouwelijk georiënteerd par ticulier initiatief", aldus Brinkman. Vooral de eigen weerbaarheid van zo'n initiatief is bepalend voor het succes van levensbe schouwelijk georiënteerde or ganisaties, meende Brinkman. „Als bijvoorbeeld omroepen vrezen in een reservaatsposi tie te geraken, moeten zij niet zelf een hek om Hilversum willen plaatsen, maar juist ac tief de confrontatie zoeken met de veranderde wereld om te laten zien hoe zij zelf in die maatschappij denken te kun nen opereren". De grote waarde van de le vensbeschouwelijke organisa ties is gelegen in de zin die zij aan het leven van mensen ge ven, aldus Brinkman. De overheid moet ervoor waken die zinverlenende functie in bijvoorbeeld onderwijs, zorg, cultuur en arbeid niet over te nemen, want zulke 'over- heidswaarden' zou weieens een perspectief kunnen bie den dat blijkt te berusten op surrogaat-zingeving. „Op deze terreinen mag de overheid geen doelen voorschrijven, ze mag alleen normeren op basis van publieke gerechtigheid". Gokken op renteverlaging De boosheid van D66-voorman Van Mierlo deze wee^ ei Kamer was begrijpelijk. Het kabinet zwoegt vele wet??' zijn tussenbalans en laat daarbij het ene plannetje na Kj dere uitlekken. Als gevolg daarvan hebben de leden i/fci parlement de inhoud van de tussenbalans al bijna injsur in de krant gelezen op het moment dat ze het offici&ar merstuk krijgen aangereikt. Aan dat officiële verhajP d breekt vervolgens de belangrijkste bijlage, het in onze landse politiek tot alleenzaligmakend verheven 'kooploaa plaatje'. Een slonzige procedure waarover de oppositLL- terecht heeft opgewonden. L f De nagekomen berekeningen van het Centraal Plank sporen overigens niet verrassend geheel en al i| verwachtingen van het kabinet. Er staat de komende bij de burgers geen vetpot op tafel, maar iedereen g toch nog een klein beetje op vooruit. Op het eerste i valt er dus weinig te mopperen. Maar het eerste gezicfc lang niet alles. f DlRECTEUR Zalm en zijn CPB'ers kunnen zich te rekenen, maar hun cijferoefeningen blijven hoe dan ocj te-vingerwerk, een slag in de lucht. De aannames <J 1 CPB moet doen bijvoorbeeld over de ontwikkeling i rente en over de loonvorming vormen een wankel i -I ment voor harde uitspraken. Zelfs indien alles wat het net voorstelt wordt gerealiseerd, is de tussenbalans nog een bescheiden factor in het complex van factoren 4 economische ontwikkeling van ons land bepaalt. aS( de De hoogte van de rentestand en daarmee de groei vjn^ vesteringen en werkgelegenheid worden, zeker in het,. van een open economie als de Nederlandse, primair 1 op de wereldmarkt. En de wereldeconomie neigt nog a de richting van een ernstige recessie. Het Europese! paard Duitsland worstelt met de kosten van de eenwof1 in Groot-Brittannië moet het economische dieptepuiian komen, de Golfoorlog voert het Amerikaanse begrotiL01 kort op naar ongekende hoogten en jaagt investeerderver de spaarbank. Bial ia), AlS dat laatste leidt tot een drastische renteverlaging een boel potentieel leed worden voorkomen. Ministe&oe' houdt daar stiekem een beetje rekening mee. In elk! n< gokt hij er op. Desondanks wil het kabinet doorgaan m|>te- zuinigen. Dat is wijs, ook al is het gehanteerde argiF1 het verder omlaagbrengen van het financieringstek|0ff, minder zwaarwegend dan het lijkt. Een financieel ge|nzi overheid moet namelijk betrekkelijk zorgeloos kunnen [en met een begrotingstekort van tussen de drie en vier prfd 3d De vaderlandse economie staat of valt echt niet metjmo punten meer of minder achter de komma van het fini ringstekort. Veel belangrijker is wat dit betreft de loa prijsontwikkeling in de komende periode. Daar moetl nu zo hard jammerende en klagende organisaties van f gevers en werknemers de verantwoordelijkheid nemJ hun nog steeds, en nog even door het kabinet f Brieven graag kort jn duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon stukken te bekorten Golfoorlog (12) Veel mensen die kritiek heb ben op de oorlog tegen Irak denken niet na. Die stellen vast dat oorlog afschuwelijk is (wat iedereen al heel lang weet) en geven er degene de schuld van die het middel oor log aanwendt om erger kwaad te bestrijden. Weten de vre- desdemonstranten niet meer wat de 'heren' Iraki's in Ku- wayt hebben uitgespookt? Ze hebben er beestachtig ge moord, verkracht; ze hebben zuigelingen uit couveuses ge haald en op de grond laten sterven. Er zijn getuigen die dat hebben gezien. Moet men met zulke lieden gaan onder handelen? Neen. Met dergelij ke misdadigers moet worden afgerekend wanneer ze geen gehoor geven aan de stem van de gerechtigheid, die duidelijk in de VN-resoluties heeft ge klonken. Ik ben van mening dat iemand die Bush een moordenaar noemt omdat hij Saddam Hu- sayn uit Kuwayt wil verdrij ven, in feite een verrader van de vrijheid is. Men moet heel goed bedenken dat pacifisme niet kan inhouden dat oorlog te allen tijde te voorkomen is. Mahatma Ghandi heeft, toen men hem ooit vroeg wat hij vond van de oorlog tegen het Duitsland van Hitier, gezegd dat als ooit een oorlog gerecht vaardigd was het deze wel was. Demonstreren voor de vrede kan inhouden d; zich aan de zijde van de rist schaart. J.L. de Haan. VOORSCHOTEN. erl Diplomaten- opleiding J In uw krant lees ik d&m€ aantal Oosteuropese difyerj ten in Den Haag zal geschoold in democrats stuur, politiek en cultui West-Europa. De komsi de 25 jonge diplomate: (A Oost-Europa is een gevolg* de vrijwording van datciui van Europa en het stj'£,'4 naar een nieuwe, beterf-|A komst. EivV Als ik dan lees dat die Of00' ropeanen hier in Nederlc^" derwezen, dan word beetje kriegelijk. WantQs gaat toch om een EuropeT menwerking, om de ven denheid van talen en cii in Europa. Waarom dan lERv Engels? En waarom daifTU(^ in de internationale taal rTE s ranto. Dat is toch de neu taal die vooral in de voon 17 ge Oostbloklanden veel beoefend. Een voor de hand liggen) juiste oplossing wordt blijkelijk niet zo gemak) aanvaard. S.P. Smits, ZOETERMEER. £cld6c0ouAcmt Uitgave Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon: 071 - 122 244 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za van 14.00 tot 15.00 u Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per acceptgirok^ per maand 25,70 per maand 26 per kwartaal f 76.60 per kwartaal f 7fi per jaar f. 294,30 per jaar 299 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel.: 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswij 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2