line Vere geloofwaardig verfilmd unicef zen aanzetten met klinkende munt Steun Cabaretfinalisten van vorig jaar ontwikkelen zich Cabarestafette. Met Hester Macran- der, Marcel Boon en André Manuel. Presentatie: Jan Pieterse. Op 22 fe bruari in de Leidse Schouwburg. Goed idee van de organisato ren van het Leids Cabaretfes tival om de finalisten van vo rig jaar te laten optreden in een cabarestafette. Een caba restafette? Dat is een voorstel ling met drie cabaretiers of groepen die apart nog geen avondvullend programma hebben of individueel niet be kend, leuk of goed genoeg zijn i een grote zaal vol publiek te krijgen. Het was vooral leerzaam om de toppers van het twaalfde festival weer aan het werk te zien. Het niveau van die finale was hoog, en de cabaretiers zijn gelukkig in het vak door gegaan. Hester Macrander heeft in middels haar Divastoer 1 uit gebouwd tot een avondvullend programma waarin ze techni sche vaardigheden en een mooie stem combineert met persoonlijkheid. Ze lichtte vooral de feministische kant uit haar programma, met in de conferences mooie overgangen naar liederen van Brecht en Hauser Orkater. Onze dank in deze gaat ook uit naar de uit stekende pianist Geert Bremer die kwalijk genoeg niet in het programmaboek wordt ge noemd. Macrander heeft ge wonnen aan diepgang en maakt door een minder afstan delijke uitstraling beter con tact met de zaal. Marcel Boon deed zelfs twee keer mee aan het festival. Toen hij vorig jaar de finale haalde, schf-eef ik dat er te weinig vooruitgang in zijn bij dragen zat. Gelukkig is die er nu wel degelijk. Boon blijft de gewone jongen met een tik, leuk van huis uit, altijd de grapjas van de klas geweest, maar. heeft het onbeholpene laten vallen zonder geforceerd te worden. Of hij piano met wanten aan speelt of praat over pingpongkarate en zijn hekel aan braderieën, hii krijgt zonder fratsen een heel natuurlijke band met de zaal. Ook de winnaar van vorig jaar André Manuel heeft dat ver mogen. Achter zijn optreden voel je nog steeds een grote kracht. Vorig jaar was hij heel origineel en verrassend. Hij koppelde engagement aan bril jant gevonden grappen, en maakte met twee vingers nog muziek op de piano. Mijn verwachtingen waren dus hoog gespannen, maar Ma nuel viel me een beetje tegen. Het lijkt of iemand in het af gelopen jaar tegen hem gezegd heeft dat hij vooral maat schappijkritisch cabaret moet maken. Daar is niks tegen en zijn stellingname is sympa thiek, maar zijn grappen zijn meer voorspelbaar en minder persoonlijk geworden. Er zijn al genoeg cabaretiers die naast een aardige grap een paar flauwe hebben. Manuel kan zeker meer, daar ben ik van overtuigd. Ook dit tegenval lende halfuur had echt sterke momenten en zijn persoonlijk heid blijft ondanks zijn pas 24 jaren overeind. Maar mis schien had hij gewoon een wat mindere avond of last van de druk die de winnaar van vorig jaar in een sterk gezelschap kan voelen. Een Cabarestafet te is tenslotte ook een beetje een wedstrijd. DICK VAN TEYLINGEN De MSG heeft ook iets tegen blaf-blaf-blaffen. De Nederlandse Stichting Geluidhinder heeft iets tegen lawaai: gratis informatie. ^NST/RTV ftHdoe Commit ZATERDAG 23 FEBRUARI 1991 PAGINA 19 Rijksmuseum: Nederlandse tekeningen uit Amerika VADffERDAM Een bijzon- ser br. (verzameling Nederlandse k.m. joijngen is vanaf vandaag in het Rijksprentenka- met van het Rijksmuseum in Br. lerdam. De verzameling, jr. bla(foom van het Amerikaan- verzamelaarsechtpaar n. 4l.irms, is de belangrijkste en particuliere collectie e°map®>rlandse tekeningen in de endingnigde Staten. Het is voor 749394éerst dat een belangrijk de Abrams-verzame- 67 jieen honderdtal tekenin- izond, \|te bewonderen is buiten ''gen «fcka. n ss'er' collectie zijn onder meei tie. Br] landschappen van Rem ir. bi. dt opgenomen verder on heer het 'Zittend lijk naakt' van Hendrik Golt- zius en tekeningen van Wil lem Buytewech, Claes Jansz en de gebroeders Van Ostade. De collectie Abrams weerspie gelt een voorkeur voor de vroege zeventiende eeuw; met name voor genre-voorstellin gen en figuurstudies. Het echt paar Abrams verzamelt al der tig jaar Nederlandse tekenin gen. Het overgrote deel van de werken dat nu in Amsterdam is te zien, werd in Europa ver worven. Volgens Abrams, in het dagelijks leven advocaat, is het niet gemakkelijk geweest de verzameling aan te leggen. De verzamelaar heeft een bij zondere band met ons land, waar hij als student twee zo mers verbleef en later zaken deed. „Wat mij het meest aan spreekt in de tekeningen zijn de alledaagse dingen die ze voorstellen. De vogels, de bloemen en de zee", zo liet hij gisteren weten. Het Rijksprentenkabinet heeft eerder Nederlandse particulie re verzamelingen tentoon ge steld. Het is voor het eerst dat een buitenlandse particuliere verzameling (bestaande uit Nederlandse tekeningen) voor korte tijd naar het land van herkomst terugkeert. De teke ningen uit de Gouden Eeuw zijn tot en met 28 april te zien in Amsterdam. Mozart overleden aan hoofdwond NEW YORK Een zware hoofd wond en niet reumatische koorts of vergiftiging is de mogelijke doodsoor zaak van Mozart. Dat concludeert de Franse antropoloog Pierre-Francois Puech van de universiteit van Pro vence na onderzoek van de schedel die aan de in 1791 overleden compo nist zou hebben behoord. Puech meldt zijn bevindingen in het maart-nummer van het tijdschrift Archeologie. De antropoloog ontdek te dat in de linkerslaap van de sche del een scheurtje zit, mogelijk veroor zaakt door een val. Puech zegt aan wijzingen te hebben gevonden dat na de verwonding hevige bloedingen zijn opgetreden. Hieraan zouden de hoofdpijnaanvallen en flauwtes te wijten zijn waaraan de componist enige tijd voor zijn dood op 35-jarige leeftijd leed. Tot nu toe werd aange nomen dat Mozart de reumatische koortsen uit zijn jeugd had terugge kregen. Die koortsen en de overvloe dige aderlatingen, waaraan artsen zich in die tijd vaak te buiten gingen, zouden teveel zijn geweest voor de componist. De ziekte van Mozart en zijn snelle aftakeling gaven indertijd voedsel aan geruchten dat hij zou zijn vergiftigd, een theorie die de laatste jaren, onder meer door de film 'Ama- deus', weer de kop op stak. De sche del die Puech heeft onderzocht is af komstig van het Mozarteum in Salz burg en werd tien jaar na de dood van de componist op een kerkhof bij Wenen opgegraven. Volgens het Mo zarteum is niet onomstotelijk bewe zen dat de schedel inderdaad van Mozart is. Van Golden naar Triënnale India DEN HAAG De beeldend kunste naar Daan van Golden gaat ons land vertegenwoordigen op de zevende Triënnale van India. Dat heeft de Rijksdienst Beeldende Kunst bepaald. Van Golden werd gekozen vanwege zijn oriëntatie op de oosterse cultuur. Hij heeft inmiddels een inzending sa mengesteld. Deze bestaat uit achttien kleurenfoto's, gemaakt tussen 1978 en 1990. De collectie heeft, naar Oscar Wilde, als titel 'Youth is an art' mee gekregen. Werk van Van Golden is vanaf 19 april te zien in Arti et Ami- citiae in Amsterdam en na de zomer in het Stedelijk Museum in de hoofd stad. De Triënnale van India heeft tot 12 maart plaats in de Lalit Kala Akademi in New Delhi. Dame Margot Fonteyn gecremeerd PANAMA-STAD De donderdag op 71-jarige leeftijd aan kanker overleden Britse ballerina Dame Margot Fonteyn is gisteren in Panama, waar ze sinds lang woonde, gecremeerd. De crematie werd bijgewoond door on der anderen de Panamese presidents vrouw Ana Mae de Endara, ex-president Nicolas Ardito Barletta en een groot aan tal buitenlandse diplomaten en rege ringsvertegenwoordigers. Aartsbisschop Marcos McGrath noemde Margot Fon teyn in zijn grafrede de beste ballerina ter wereld. „Wanneer de geschiedenis van de 20e eeuw wordt geschreven, zal Margot Fonteyn daarin worden opgeno men als een van de grootste vrouwen", aldus de aartsbisschop. leuke Vere van Harry Kümel met Ma- -28 ir 'f Basler, Monique van de Ven, bouwl Hoffman, Mary Dresselhuis en en tell10' York. Vanaf 1 maart in de 915 biPPen Hoewel Louis Coupe- voor uitstekend leek te pas- 55-65lin het deftige en af- delijke Haagse fin de ®b f£hie-milieu dat hij op zo'n onnavolgbare wijze heeft beschreven, was hij toch een buitenbeentje. Hij was geen Indiëganger of hoge ambtenaar maar bleek van meet af aan schrijver die alleen ter wille van het fatsoen een huwelijk aanging. In zijn romans komen met grote regelmaat figuren voor die er niet in slagen zich te ge dragen naar de stijve maat- mm. schappelijke conventies. De li teraire mode van die dagen, het uit Frankrijk overgewaai de naturalisme met zijn aan dacht voor de donkere kanten van het leven, transformeerde hij naar zijn eigen noodlottige visie op het bestaan. In zijn eerste boek, de als feuilleton in Haagse dagblad Het Vaderland gepubliceerde roman Eline Vere, is het meteen raak. Daar toont Couperus het soort fi guur, een overduidelijke af splitsing van zichzelf, naar wie zijn voorkeur steeds zal uit gaan, de mooie maar frêle Eli ne die het leven psychisch niet aankan. Zij lijkt een represen tant bij uitstek van dit milieu, maar kan daarin haar draai toch niet vinden. De verfilming die Harry Kü mel maakte van het boek van Couperus kan als geslaagd worden beschouwd omdat de regisseur Eline Vere van meet af aan toont in die geïsoleerde positie binnen haar eigen mi lieu. In het scenario dat Jan Blokker maakte van het boek worden de voornaamste mo menten die naar haar onder gang zullen leiden, in het alge meen zeer getrouw weergege ven. Wel merk je dat de makers ge worsteld hebben met het ge brek aan authentiek Haags de cor uit de tijd van Couperus. We zien veelvuldig het be sneeuwde Nassauplein, logisch trouwens omdat daar de Van Raats wonen bij wie Eline in woont, het Lange Voorhout, de Hofvijver en het Kurhaus. Voor de Brusselse opnamen idem dito. De buitenopnamen die de sfeer van die tijd kun nen suggereren zijn zeer be perkt, des te meer gaat het om de scenes binnen waarvan de aankleding makkelijker kan worden weergegeven. Eline op bezoek bij naar neef Vincent Vere. Bevlieging Vere paraderend door Den Haag. We zien Elines bevlieging voor de in Den Haag optre dende Italiaanse operazanger Fabrice die niet op haar schuchtere avances ingaat, vervolgens haar bruuske po ging om dan maar te berusten in een verloving met de in- en inkeurige Otto van Erlevoort die helemaal past bij haar mi lieu, haar breken met hem on der invloed van haar homofie le neef Vincent Vere. Haar verhuizing naar haar oom en tante in Brussel brengt haar in die fonkelende schijn wereld waarin zij voor het laatst opleeft en die haar in contact brengt met de vriend van haar neef, Lawrence St Claire, een contact dat uitein delijk ook niets oplevert, en haar definitief doet terugkeren naaf Den Haag. Minder gelukkig De keuze van de hoofdrol speelster, de Zwitsers-Belgi sche actrice Marianne Basler, is minder gelukkig. Het voor naamste bezwaar is dat zij veel te gezond van lijf en leden oogt om als de ziekelijke, aan hallucinaties lijdende Eline Vere een overtuigende uitstra ling te kunnen hebben. Omdat zij alleen Frans spreekt moest haar stem in de Haagse scenes worden nagesynchroni seerd, maar echt storend is dit niet. Ondanks het gebrek aan uit straling levert zij een aantal indrukwekkende acteerpresta ties. De vlucht uit het huis van de Van Raats waar Eline woont na het verbreken van haar verloving met Otto is er zo een. Dat gaat door een nachtelijk Den Haag, terwijl het regent en bliksemt. Heel goed is ook Elines neef, Vin cent Vere, een voortreffelijke rol van Thorn Hoffmann. In het algemeen kun je zeggen dat in het scenario op heel in telligente wijze met Couperus is omgesprongen. Er is veel ge voel voor detail. De behaagzie ke Vincent leest niet voor niets uit de bijbel van de es theten van die tijd, A Rebours van de Franse schrijver J.K. Huysmans. Een storend element is de be geleidende muziek van Lau rens Van Rooyen. Die hangt als een zoetelijke Mantovani- achtige walm over bijna alle scenes, waardoor alles dreigt te worden geëgaliseerd. En dat terwijl er door Eline al gezon gen en piano gespeeld wordt en ook de opera veelvuldig wordt bezocht. Die muziek is echt te veel van het goede. Door alle lawaai (maar ook door de overdonderend mooie plaatjes), verlies je de aandacht voor het innerlijk conflict dat eerder met schaarse dan met te veel middelen in beeld kan worden gebracht. PAUL VAN VELTHOVEN Rijksmusea worden verzelfstandigd DEN HAAG De Rijksmusea zullen worden verzelfstandigd. Het kabinet is gisteren ak koord gegaan met voorstellen hiertoe van minister d'Ancona (welzijn, volksgezondheid en cultuur). Als de overheid de musea niet langer voor de voe ten loopt, zullen ze economisch efficiënter en flexibeler kun nen functioneren, zo is de ge dachte. De musea krijgen een eigen rechtspersoon. Welke is nog onderwerp van onderzoek. Mogelijk is onder andere de stichtingsvorm, naamloze ven nootschap, zelfstandig bestuursorgaan of agentschap. d'Ancona zal eind 1991 nadere voorstellen doen. Ze moet eerst nog een aantal onderzoe ken afwachten. Bij een groot aantal instellingen is echter een lichte voorkeur voor de nv-vorm. De aandelen zouden dan vooral in handen van de overheid moeten komen, zodat de minister haar verantwoor delijkheid kan blijven waar maken, maar beperkte deelna me van derden moet niet wor den uitgesloten. De plannen voor verzelfstandiging van de Rijksmusea stammen overi gens nog uit de tijd van d'An- cona's voorganger Brinkman. Volgens de plannen van d'An cona wordt alleen het dage lijks beheer een zaak van de musea. De minister blijft ver antwoordelijk voor de collec ties en verschillende produk- ten en diensten. Deze verant woordelijkheid èn een cao bij het verliezen van de ambtena- renstatus moeten ook garanties voor het personeel bieden. Als de directies van de musea kunnen aangeven hoe hun ta kenpakket door de verzelf standiging wordt verzwaard, zullen er in overleg met het ministerie maatregelen wor den getroffen om die taakver zwaring op te vangen. Dat kan gebeuren door personeelsuit breiding, maar ook door het uitbesteden van bepaalde ta ken. Bij personeelsuitbreiding zullen waarschijnlijk mensen van het departement van cul tuur worden overgenomen. Hoe het allemaal in zijn werk zal gaan wordt, na onderzoek, per instelling besloten. Er kan wel vijf jaar overheen gaan voordat de verzelfstandiging een feit is. Scène uit 'De Neus', een van de zeven verhalen uit de serie 'Boe- keloeren'. FOTO: SYLVIA SCHOLTENS/VPRO kruiken was, gingen maanden voorbij. Vooral het kiezen van de vorm en het bij elkaar zoe ken van een goed team ver gden veel tijd. Maar het eind resultaat mag er zijn. En het drietal heeft intussen niet stil gezeten, want 5 mei zendt de VPRO een volgend project uit: 'Silex'. Deze serie drama-film pjes met een verrassend plot is overigens geen kinderpro gramma. René: „Wij werken niet uitsluitend voor kinderen. Eigenlijk is het zo dat we de eerste plaats doen, wat we zelf leuk vinden. Dat kinderen daarin een speciale plaats in nemen, komt omdat je voor de jeugd zonder pretentie te werk kan gaan. Maar zelfs bij een serie als 'Boekeloeren' heb ik het idee dat het niet uitslui tend een kinderserie is. Ik hoop eigenlijk van niet omdat een veel grotere groep er ple zier aan kan beleven". HANS PIËT Weinig publiek bi j optreden van wereldvermaarde pianist Recital door Aquiles delle Vigne (piano). Werk van Debussy, Chopin en Liszt. Gehoord in de Stadsge hoorzaal. Vrijdag. Het gebeurt niet zo heel vaak dat een pianist van werkelijk wereldallure in Leiden op treedt. Gisteren had de stad echter het voorrecht om één van 's werelds vermaardste so listen binnen haar poorten te mogen ontvangen. Onbegrijpe lijk, maar de foyer van de Stadsgehoorzaal bood bij deze gelegenheid voldoende plaats aan het publiek dat de moeite nam om het spel van deze Ar gentijnse meester te komen beluisteren. Dat Delle Vigne die gewend is aan grote en zeer grote'podia, even tijd no dig had om zijn spel aan de be scheidener Leidse locatie aan te passen, mag hem uiteraard niet al te zwaar worden aange rekend, maar had tot gevolg dat de vier van Claude Debus sy uitgevoerde preludes ('Dan seuses de Delphes', 'Le vent dans la pleine', 'Ce qu' a vu le vent d'ouest' en 'La cathédrale engloutie') bij dit volume wel iets aan charme inboetten. Ook Frédéric Chopins sonate nr. 2 in bes (opus 35) was aan de forse kant, maar dit werk is daar al beter tegen bestand. De uitvoering van het tweede en derde deel (scherzo en marche funèbre) stonden het publiek al een blik in de fabelachtige diepte van Delle Vignes muzi kaliteit toe. Ongeëvenaard was echter zijn volstrekt meesle pende vertolking van Franz Liszts 'grande sonate' in b. Dwong de vertolking van dit werk door Wibi Soeijadi, afge lopen dinsdag, nog veel be wondering voor het virtuoze aspect van deze sonate af, bij het doorleefde spel van deze rijpe toppianist verdween elke gedachte aan techniek, door dat alle aandacht terstond voor de hele persoon van deze mu sicus werd opgeëist. De uiterst expressieve interpretatie van deze pianist getuigde van een wezenlijk inzicht in de aard van de welhaast sinistere sona te van Liszt. Delle Vigne speelde hier expressief maar uiteraard nooit onbedachtzaam en altijd beheerst, elke noot raak getimed, zonder ooit in precieuze of geaffecteerde ma nieren te vervallen. Het ware te wensen dat het optreden van gisteravond van deze Lisztvertolker niet zijn laatste in Leiden zal zijn geweest. TOM STRENGERS celoeren. Zevendelige jeugdse- VPRO-televisie. Nederland 2 om uur. Zondag. "VERSUM -Loeren in een is heerlijk. Ze zijn een itputtelijke bron van crea- eit. Je leunt er zonder eni- beperking in wegdromen e fantasie op loslaten. Om [jeugd de schoonheid -van boek bij te brengen en ze te zetten tot lezen, ontwik- Jen Ellen Blom, Wim Lie- jid en René Reitzema de ?ndelige serie 'Boekeloe- De vraag is alleen: komt in boeken neuzen er nog Ivan met deze reeks. I dat betreft slaat het pro- jnma de plank mis. Jonge- I krijgen op zo'n aardige iier de volksvertellingen Tgeschoteld, dat het boek ioten blijft. Waarom zouden Ie moeite nemen te gaan le- I als woord en beeld in rhtige harmonie hapklaar jdt opgediend. Of zou de luierende werking juist zo bt zijn, dat iedereen mas- j aan het lezen slaat? kruisEpeven vei"haaltjes zijn soms oepas bizarre-vertellingen met plotje. Behalve dat het ^e geschiedenissen zijn r het wakker worden met staart of de onbedaarlijke i van vrolijke Hans, halen jun lachwekkende werking de karakters. Ze praten maar maken gebruik van 'erstaanbare klankenreek- De acteurs figureren dus, en weer wat de verteller baalt. En dat alles in een jrst effectief, getekend de- waardoor strip-verhaal en jdserie ineenvloeien. ^Hendenclubje Ellen Blom, Wim Lie- brand en René Reitzema is het hun eerste gezamenlijke tele visie-serie. Het drietal vormt een collectief dat is ontstaan uit een vriendenclubje. Ellen: „René was mijn buurjongen en Wim en René hebben samen op de kunstacademie gezeten waar ze zich onder meer met videokunst hebben bezigge houden. Binnen het collectief heeft ieder zijn eigen gebiedje. Wim is bijvoorbeeld een kei in het ontwerpen van decors". Ellen Blom, die voor de IKON de research deed voor een jon gerenprogramma, is drama-do cente. „Ik heb veel met kinde ren gewerkt en ook wel voor toneel geschreven". Om aan de zeven verhalen te komen, is zij aan het lezen ge slagen. „Uitgangspunt was dat het bizarre verhalen moesten zijn van verschillende Europe se schrijvers, die visueel wa ren uit te beelden. Ik kende drie verhalen; 'Vrolijke Hans', 'De Neus' en 'Karei en de Ele- gast'. Om de anderen te vin den, heb ik waanzinnig veel gelezen. Na de keuze moesten we in de slag om de rechten. Voor zover de schrijvers niet waren overleden, hebben we deze moeten kopen, maar Jieb- ben we ook een verhaal niet kunnen verfilmen. Dat was 'De man die wonderen kon doen' van H.D. Wells". Bewuste keuze Dat de verhalen geen toneel bewerking kregen, was een bewuste keuze. Ellen: „Er moest een link naar het boek blijven. Door een verteller te gebruiken kregen de verhalen iets voorlezerigs. Om diezelfde reden laten we kinderen aan het begin van het programma rondzwerven in een biblio theek". Voor de serie in kannen en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 19